شرایط نگهداری و نحوه انبار کردن تخم نطفه دار

نحوه مراقبت از تخم نطفه دار

تخم نطفه دار ماده اصلی برای جوجه کشی می باشد و کیفیت آن نتیجه راندمان جوجه کشی را مشخص میکند. بدین معنی که هر نوع تخم نطفه دار به جوجه تبدیل نمیشود. زیرا تخم های نطفه دار شرایط مراقبت و نگه داری ویژه ای دارند. گاهی اوقات لازم است که برای جمع آوری تعدادی مشخص تخم نطفه دار، از آنها به مدت یک و یا چند روز مراقبت کنیم. در این صورت باید نحوه انبار کردن تخم نطفه دار را بدانید، وگرنه همه آنها تلف شده و برای جوجه کشی قابل استفاده نخواهند بود. با توجه به اهمیت بالای این موضوع در این نوشته از وبلاگ سایت چیکن هچ به طور کامل شرایط نگهداری و نحوه انبار کردن تخم نطفه دار را به شما آموزش میدهیم. برای رسیدن به حداکثر راندمان ممکن در جوجه اوری از هر پرنده ای شما بایستی مطالب گفته شده در این مقاله را بدانید.

ویدیو نحوه انبار کردن تخم نطفه دار

چه زمانی میتوانیم از تخم نطفه دار استفاده کنیم؟

در گله های مولد زمانیکه پرنده ماده شروع به تخمگذاری میکند، بلافاصله پس از تخمگذاری نمی توان آن تخم را در داخل ماشین جوجه کشی قرار داد. زیرا تخم تازه گاز آمونیاک متصاعد میکند. حداقل باید 24 ساعت از زمان تخمگذاری سپری شده باشد تا آن تخم نطفه دار برای جوجه کشی قابل استفاده باشد.

از طرفی دیگر عمر تخم نطفه دار بسیار محدود است و اگر به موقع از آن جوجه کشی نشود، هرگز به جوجه تبدیل نخواهد شد. به طوریکه هر روز به مقدار 15 درصد از ضریب تبدیل تخم نطفه دار به جوجه کاسته میشود.

چراکه مواد مغذی داخل تخم از جمله زرده به مرور زمان کیفیت اولیه خود را از دست می دهند. در نتیجه جنین در اثر کمود مواد مغذی دچار توقف رشد شده و تلف میشود. لذا بعد از گذشت 24 ساعت هرچه زودتر باید تخم های نطفه دار مورد جوجه کشی قرار گیرند. اگر از تخم های نطفه دار مزرعه خود استفاده میکنید و تعداد آنها پایین می باشد، بهتر است که از یک ماشین جوجه کشی با قابلیت ستر و هچر همزمان همچون دستگاه جوجه کشی اسکندری استفاده کنید. در این نوع دستگاه ها با توجه به ظرفیت ستر و هچر آن میتوان به مرور تخم نطفه دار به داخل دستگاه اضافه کرد.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» جوجه کشی از تخم نطفه دار تمامی طیور بومی و اهلی با بیشترین راندمان
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» امکان کارکرد با برق شهری و باتری 12 ولتی
قیمت : 10,500,000تومان

چه زمانی میتوانیم از تخم نطفه دار استفاده کنیم - چیکن هچ

برخی از کاربران تخم نطفه دار را برای چندین روز نگه داری میکنند. باید بدانید که تخم ها نباید بیش از 4 روز سن داشته باشند. وگرنه ضریب تبدیل آنها به جوجه بسیار پایین خواهد آمد. بعنوان مثال تخم نطفه داری که یک هفته انبار شده باشد، ضریب تبدیل آن به جوجه حداکثر 30 درصد خواهد بود؛ آن هم به شرطی که شرایط جوجه کشی به خوبی تأمین شده باشند.

ویژگی محیط نگهداری

شرایط نگهداری و انبار کردن تخم های نطفه دار کمی پیچیده است. زیرا این نوع تخم ها حامل نطفه بوده و بسیار آسیب پذیر هستند. همچنین نطفه درون تخم اگر در دمای های گرم قرار گیرد، شروع به رشد میکند. پس برای محافظت از تخم باید شرایط خاصی فراهم نمود.

ویژگی محیط نگهداری تخم نطفه دار - اندیشه سبز

در ابتدا لازم است که بدایند محیط نگهداری تخم ها باید کاملا تمیز، بهداشتی و ضدعفونی شده باشد. چراکه تخم های نطفه دار میتوانند به میکروارگانیزهای میکروبی و یا باکتریایی آلوده شود. در صورت آلودگی یا جنین داخل تخم تلف خواهد شد و یا بعد از متولد شدن، هم خودش درگیر بیماری خواهد بود و دیگر جوجه ها را به بیماری آلوده خواهد کرد. بنابراین تلفات بالایی خواهید داشت. پس هرگز تخم نطفه دار را در محیطهای مثل لانه یا محل نگهداری پرنده ها انبار نکنید. چون این نوع مکان ها همیشه به فضولات پرنده آلوده هستند. برای انبار کردن تخم ها ضروری است که یک اتاق جداگانه انتخاب کنید.

دما و رطوبت اتاق نگهداری

دما و رطوبت دو فاکتور بسیار مهم برای رشدتخم نطفه دار می باشند. پس جهت جلوگیری از رشد زودهنگام تخم ها و یا آسیب دیدن آنها باید در زمان انبار کردن دما و رطوبت خاصی برای آنها فراهم کنید.

برای ذخیره تخم نطفه دار اکثر پرندگان دمای 16 الی 18 درجه سانتی گراد کاملا ایده آل است. برای کاهش دمای اتاق نگهداری میتوانید از کولر آبی استفاده کنید ولی باید رطوبت داخل اتاق را هم کنترل کنید. چراکه رطوبت محیط نیز باید حداقل 50 درصد باشد و بهترین حالت هم رطوبت 60 درصد خواهد بود.

آیا میتوان تخم نطفه دار را در داخل یخچال قرار داد؟

آیا میتوان تخم نطفه دار را در داخل یخچال قرار داد - اندیشه سبز

نطفه درون تخم در دمای زیر 10 درجه سانتی گراد تلف میشود. از طرفی تخم های نطفه دار باید در معرض رطوبت و تهویه کافی نیز قرار گیرند. لذا هوای داخل یخچال برای نگهداری تخم نطفه دار اصلا مناسب نمی باشد. در صورت انجام اینکار نطفه ها به شدت آسیب خواهند دید.

نحوه قرار گیری

بهتر است که برای نگه داشتن تخم ها از یکی از انواع شانه جوجه کشی استفاده کنید. در زمان چیدن تخم ها در داخل شانه باید نوک تیز آنها رو به پایین و نوک پهن آنها رو به بالا باشد. البته میتوان تخم نطفه دار را به حالت افقی هم در داخل شانه قرار داد، به شرطی که شانه مورد استفاده چنین قابلیتی داشته باشد.

نحوه چرخش تخم نطفه دار در زمان انبار کردن

در زمان انبار کردن نیز چرخش تخم های نطفه دار ضروری میباشد. در غیر اینصورت نطفه و زرده به پوسته تخم می چسبند و آن تخم دیگر به جوجه کامل تبدیل نخواهد شد. اگر تخم ها را به شکل صحیح در حالت عمودی داخل شانه ها قرار داده اید، لازم است که شانه ها را هر 4 ساعت یکبار با زاویه 45 درجه به سمت چپ و یا راست بچرخانید. اگر هم تخم ها به صورت افقی داخل شانه قرار گرفته اند باید تخم ها با زوایه 180 درجه در داخل شانه چرخیده شوند، به طوریکه آن پهلوی بالایی و پایینی تخم جابجا شوند.

برای نگهداری از تخم های نطفه دار و چرخش اتوماتیک آنها میتوان از ترنر جوجه کشی نیز استفاده کرد. ولی اگر به صورت دستی مجبور به چرخش تخم ها هستید، باید در طول روز 6 بار یعنی هر 4 ساعت یکبار این کار را انجام دهید. البته شب هنگام و در زمان خواب ممکن است فاصله زمانی زیادی بین چرخش تخم ها بیافتد ولی لازم است که در اولین فرصدصبح هنگام مجددا تخم های نطفه دار را بچرخانید.

در زمان جایجایی تخم های نطفه دار و یا چرخش آنها باید با ملایمت و به نرمی تخم ها را جابجا کنید، وگرنه لرزه و تکان شدید باعث خراب شدن تخم نطفه دار خواهد شد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام ،مرغ من الان به مدت یک ماهه شروع به تخم گذاری کرده و نزدیک به بیست و خورده ای تخم گذاشته ،و من البته هرروز جمعشون کردم و نگهشون داشتم تا مرغ کورچ بشه ،اما تاامروز هنوز کورچ نشده البته دوروزه تخم نگذاشته ،با خروس هم هست ،سوال من اینه بعد از کورچ شدنش از کجا بفهمم کدوم تخم ها سالمن که زیر مرغ بزارم ؟چون تقریبا اکثرشون باهم یه جا گذاشتم بجز پنج شیش تای اولی که جدا هستن

    1. تخم های نطفه دار رو حداکثر تا یک هفته میشه نگهداری کرد اونم اگه در شرایط دما و رطوبتی مناسبی باشه
      تخم هایی که بیشتر از یک هفته هستن، احتمال جوجه شدن شون خیلی کم
      توصیه من به شما خرید یک دستگاه جوجه کشی ستر و هچر همزمان

    1. سلام، اگه میخوای اسهال شی شکم درد بگیری اره مصرف کن ولی جدا از شوخی اون تخم ها به خاطر دمای گرم گندیده شدن اصلا مصرف خوراکی نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس