غاز نر و ماده را چگونه تشخیص دهیم؟ | روش های تعیین جنسیت جوجه غاز

راه های تشخیص جنسیت غاز

غاز ها پرندگانی زیبا و دوست داشتنی می باشند. این پرندگان علاقه زیادی به آب دارند. غاز ها دارای انواع متفاوتی از نژاد ها می باشند. از جمله ویژگی های جالب  غاز ها  این است که این پرنده ها به عنوان نگهبان نیز کاربرد دارند و در هنگام دیدن غریبه یا شنیدن صدای مشکوک سروصدا راه می اندازند.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» بهترین دستگاه برای جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز
» دارای موتور گیربکس دار ساخت مالزی برای چرخش تخم ها
» برخورداری از سیستم تامین دمای اتوماتیک
قیمت : 7,100,000تومان

پرورش غاز به دلیل گوشت خوشمزه و لذیذ آن بسیار رونق گرفته است. برای آشنایی با ویژگی های گوشت غاز می توانید مقاله خواص و مضرات گوشت غاز را بخوانید.

در نگاه اول شاید تعیین جنسیت غاز راحت نباشد، اما با دانستن ویژگی ها و خصوصیات مختلف غاز ها می توان نر یا ماده بودن آن ها را تشخیص داد. دانستن نر یا ماده بودن غاز ها در گله های مولد اهمیت بالایی دارد. چون باید غاز نر به تعداد مناسب در گله وجود داشته باشد تا تخم های نطفه دار تولید شود. توجه داشته باشید که در یک گله اگر تعداد زیادی غاز نر وجود داشته باشد، باعث بروز درگیری در بین این نر ها میگردد.

در این مقاله از سایت چیکن هچ به بررسی راه های تشخیص نر یا ماده بودن غازها پرداخته ایم. همراه ما باشید.

 نکات کلی

تعیین جنسیت غازهای بالغ سخت تر می باشد. چونکه تفاوت ظاهری فاحشی میان جنس نر و ماده این پرنده وجود ندارند.

نرهای غاز معمولاً بزرگتر می باشند و صدای جیغ مانندی از خود در می آورند. همچنین نر ها هنگام راه رفتن انگار بسیار جسور و از خود راضی اندو سینه خود را هنگام راه رفتن جلو می دهند. غاز های نر گردن کلفت تر و سری بزرگتر از ماده ها دارند. در فصل جفت گیری این نرها از ماده های خود بیشتر محافظت می کنند .

 اهمیت تشخیص جنسیت غازها

همانطور که در قسمت قبل هم به آن اشاره کردیم  برای تولید تخم نطفه دارغاز حضور نر در گله الزامی می باشد. اما باید تناسب بین تعداد نر و ماده این پرنده در گله حتماً رعایت شود. توجه داشته باشید که برای هر نر باید دو تا سه ماده غاز در گله حضور داشته باشد.

در صورتی که تعداد نر این پرنده ها در گله کم باشد، یا تخم ها بدون نطفه خواهند بود و یا تخم های تولید شده نطفه ضعیفی خواهند داشت. شما می توانید با استفاده از دستگاه جوجه کشی از تخم های نطفه دار تولید شده در گله اقدام به جوجه کشی کنید. همچنین غاز های نر چون جثه بزرگتری دارند در نتیجه وزن بیشتری نیز داشته و قیمت آن ها بالاتر است.

روش های تشخیص جنسیت غاز

با مقایسه ویژگی های ظاهری غاز های نر و ماده می توان اقدام به تعیین جنسیت غاز ها کرد. در برخی از نژاد های غاز بین نر و ماده تفاوت چندان فاحشی وجود ندارد و در این موارد برای تعیین جنسیت غاز ها  اندام تناسلی آن ها بررسی می شود.

روش های تشخیص جنسیت غاز - چیکن هچ

برای مثال نژاد پیلگریم، غاز ماده به رنگ خاکستری است اما نر این پرنده سفید می باشد.

در نژاد چینی بالغ نیز غازهای ماده سر کوچکتری نسبت به غاز های نر دارند و از این طریق به راحتی جنسیت آن ها تشخیص داده می شود. بهترین زمان تعیین جنسیت غاز ها هفت ماهگی می باشد. در این زمان غاز ها بالغ می شوند.

علی رغم اینکه سایز و اندازه پرنده می تواند نشان دهنده جنسیت پرنده باشد، اما نژاد تولوز غاز ها دقیقا عین هم هستند و عین هم رفتار می نمایند و تشخیص آن ها کار سختی می باشد. غازهای نر  چینی معمولاً یک برجستگی بزرگتر در بالای نوک خود دارند.

تشخیص جنسیت از طریق صدای این پرنده

زیر و بمی صدای غاز ها می تواند یکی از راه های تشخیص جنسیت غاز ها باشد. صدای غازهای نابالغ از چهارماهگی به صدای بالغ آن تغییر پیدا می کند. ماده غاز ها عموما صدایی گوش خراش تر دارند.  صدای این ماده ها کلفت تر و کمتر زیر می باشد.

تشخیص جنسیت جوجه های غاز

هنگام به دنیا آمدن جوجه غازها و درآوردن غازها از دستگاه جوجه کشی، جوجه های نر و ماده باهم متفاوت می باشد اما با گذشت زمان این تفاوت اولیه در رنگ آن ها از بین می رود. جوجه های نر نژاد غاز سفید ایتالیایی رنگ روشن تری نسبت به جوجه های ماده دارند. تشخیص جنسیت جوجه ها بلافاصله پس از تولد برای گله ها بسیار مهم می باشد. اگر به پرورش غاز ها در خانه علاقه دارید می توانید مقاله پرورش غاز در خانه را بخوانید.

تشخیص نر و ماده بودن از روی ظاهر غاز ها

توجه به ظاهر و رفتار این پرنده ها می تواند کمک بسیاری به تعیین جنسیت آن ها نماید.

به طور کلی غاز های ماده صدایی بلند و خشن تر نسبت به غاز های نر دارند. توجه کنید که غازهای نر علاقه زیادی به شنا کردن دارند و صدای آن ها زبر می باشد. نر های این پرنده جهت جفتگیری نیز در اکثر مواقع در آب شنا می کنند اما غازهای ماده در بیشتر وقت ها دوست دارند کنار برکه یا استخر آب راه بروند و قدم بزنند.

تشخیص نر و ماده بودن از روی ظاهر غاز ها - چیکن هچ

یکی دیگر از راه های تشخیص جنسیت غازها توجه کردن به شکم این پرنده ها است. غازهای ماده چون تخم گذار هستند دارای استخوان لگن بزرگ و پهنی می باشند و شکم آنها نرم است. نر های این پرنده نیز جثه بزرگی داشته و بدن درشتی دارند. توجه کنید که برای مقایسه جثه و وزن غاز ها جهت تعیین جنسیت حتماً باید غازهایی که مقایسه می کنیم همسن باشند. زیرا بسیار طبیعی می باشد که غازی که از غاز دیگر بزرگتر است جثه درشت تری هم از آن غاز داشته باشد.

همچنین ممکن است به تغذیه غازهای ماده بیشتر از نر رسیدگی شود و درحالی که نر این پرندگان ضعیف شده اند، غازهای ماده در اثر تغذیه خوب بدنی بزرگتر داشته باشند. شما می توانید با توجه به گردن غازها نیز جنسیت آن ها را تشخیص دهید. گردن غازهای نر بلند و بزرگتر از گردن ماده این پرنده می باشد و منقارشان نیز تا حدودی دراز تر است.

تعیین نر یا ماده بودن غاز ها از طریق لمس کلواک

یکی از مطمئن ترین راه های تعیین جنسیت غاز ها و پرندگان توجه و بررسی اندام تناسلی آن ها است. اما باید مهارت خوبی در این کار داشته باشید. ابتدا باید پرنده را در یک دست بگیرید به نحوی که دم و پشت غاز رو به بالا قرار بگیرد.

تعیین نر یا ماده بودن غاز ها از طریق لمس کلواک - چیکن هچ

سپس باید انگشت خود را تقریباً یک سانتی متر داخل مخرج پرنده فرو کنید و سپس انگشت خود را بچرخانید. سپس باید به سمت پایین مخرج پرنده فشار دهید تا اندام تناسلی اش دیده شود. توجه نمایید که در غازهای نر پس از فشار مخرج، اندام تناسلی مانند ویرگول بیرون میزند. اما غاز های ماده برآمدگی کوچکی دارند.

دانستن این نکته نیز بسیار مهم است که در غاز های نر نابالغ ممکن است اندام تناسلی پرنده به خوبی بیرون نیاید و جنسیت غاز به اشتباه تشخیص داده شود.

تشخیص از روی تخم گذاری

 مطمئن ترین راه تشخیص جنسیت غازها، در اواخر زمستان  و اوایل بهار است. غازهای ماده تمایل خواهند داشت بعد از تخم گذاری روی تخم های خود بخوابند و غاز های نر از ماده های خود رفتاری محافظانه خواهند داشت.

 جمع بندی

در این مقاله از سایت چیکن هچ به بررسی راه های تعیین نر یا ماده بودن غاز های بالغ و جوجه غاز ها پرداختیم.  تعیین جنسیت غاز بسیار مهم بوده و حفظ تناسب مناسب در گله ها دارای اهمیت زیادی می باشد.

از طریق بررسی ظاهری غاز ها و دقت به رفتار ها و صدای این پرندگان می توان جنسیت آن ها را تشخیص داد. همچنین با بررسی اندام تناسلی آن ها نیز می توانید نر یا ماده بودن غاز ها را متوجه شوید. برای مشاهده سایر مقالات مرتبط با پرورش و نگهداری غاز کلیک کنید:

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. سلام ممنون میشم به سوالم جواب بدید 2تا غاز نر پیش یه دونه ماده مشکلی در نطفه تخم ایجاد نمیکنه یا میکنه

  2. سلام من جوجه غاز خریدم به عنوان قوغاز خریدم الان ۳ماهه هستن ولی هد وقپ نیووردن از چندماهگی هد وقپ میارن

  3. سلام من یک غاز اوکراینی دارم
    و میخواهم براش جفت بگیرم
    نمی‌دونم نر یا ماده
    ولی خیلی ب من وابسته است هرجا میرم دنبالم میاد نوازش هم خیلی دوست داره
    شکم عازم دوتیکه هست
    چشم های قهوه‌ای تیره داره و لثه های چشم غازم زرد

    1. جسه نر از ماده بزرگتره، برآمدگی نوک نر بزرگتر از ماده است و قسمت آویزان زیر قبقب هم در ماده ها بسیار کوچک است

  4. حالت تهاجمی و پفکه دادن (یه جور حالت عصبانیت که غاز ها دارن مخصوصه نر هست؟ ) یا ماده هم داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس