پرورش غاز در خانه از صفر تا صد همراه با نکات عملی

آموزش نحوه پرورش و نگهداری غاز در خانه 

پرورش غاز در خانه و مزرعه یکی از روش های کسب درآمد برای بسیاری از خانواده های ایرانی بوده و خواهد بود، تنها چیزی که برای پرورش غاز نیاز خواهید داشت یک مکان مناسب در روستا، حاشیه های شهر و حتی داخل شهر است. آنها مقاومت بدنی بالایی دارند و تلفات کمتری نسبت به سایر پرنده ها دارند، بنابراین سود نهایی شما در پرورش آنها افزایش خواهد یافت. 

همین موضوع سبب شده تا به دارو و واکسن کمتری نیاز داشته باشند و گوشت ارگانیک تری تولید کنند، فروش گوشت غاز به اندازه سایر طیور و حتی بیشتر از آنها می باشد و مردم علاقه زیادی به مصرف آن دارند. بنابراین همیشه بازار خود را خواهند داشت و هیچ نگرانی از بابت فروش گوشت و تخم غاز نخواهید داشت. 

اگر علاقه مند به پرورش و نگهداری از غاز در خانه هستید و این علاقه را در خود احساس می کنید، می توانید با آماده کردن شرایط مناسب پرورش و خرید چند جوجه غاز و یا جوجه کشی از تخم های نطفه دار آنها کار خود را شروع کنید. در این نوشته از چیکن هچ هر آنچه که برای پرورش غاز در خانه لازم باشد، توضیح داده شده است. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» مناسب ترین دستگاه برای جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز در خانه
» دارای سیستم انتخاب پرنده و قابلیت جوجه کشی اتوماتیک
» برخورداری از بدنه ی ABS مقاوم و قابل شستشو
قیمت : 5,450,000تومان

انتخاب مکان مناسب برای غازها

اگر در روستا زندگی می کنید و یا دارای حیاط بزرگی در حاشیه های شهر هستید، به راحتی می توانید این پرنده را پرورش دهید در نظر داشته باشید که غازها نیاز شدیدی به آب دارند و در محل پرورش آنها حتما باید استخر آب وجود داشته باشد. بنابراین استفاده از یک حوض کوچک در پرورش بهتر آنها بسیار کمک کننده خواهد بود. 

آنها باید یک سالن و اتاق کوچک برای استراحت در شب، فصل های سرد سال و نگهداری جوجه ها داشته باشند و حیاط بزرگ همراه با حوض نیز برای زندگی روزمره و تغذیه در اوقات گرم و معتدل سال داشته باشند. 

انتخاب مکان مناسب برای غازها - چیکن هچ

حتما یک اتاق مناسبی برای آنها در نظر بگیرید تا جوجه ها را در آن پرورش دهید. هم چنین غازهای ماده برای تخم گذاری نیاز به یک مکان آرام و کم نور و گرم دارند که اتاق برای آنها بهترین جا برای تخم گذاری خواهد بود. 

بنابراین یک مکان مناسب برای پرورش غاز باید دارای اتاق ، حیاط و حوض باشد. اگر حیاط دارای مراتع باشد، برای پرورش مناسب تر خواهد بود و غازها نشاط بیشتری خواهند داشت، در غیر این صورت حتما کف حیاط را با پوشال های نرم و خاک اره بپوشانید تا کف پای غازها زخم نشود و فضولات تجمع یافته به راحتی قابل شستشو باشد. 

خرید جوجه چند روزه یا جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز ؟

پس از آماده سازی مکان مناسب آنها نیاز به تهیه جوجه خواهید داشت، پرورش دهنده هایی که به تازگی کار خود را شروع کرده اند، تمایل به خرید جوجه چند روزه دارند، اما پرورش دهنده های حرفه ای و دارای سابقه چندین ساله به خوبی می دانند که جوجه کشی از تخم های نطفه دار غاز ، درآمد بیشتری برای آنها خواهد داشت. 

در ادامه به معایب و مزایای هر دو روش اشاره خواهد شد :

الف – خرید جوجه چند روزه غاز 

در این روش به پرورش دهنده های غاز مراجعه می کنید و از آنها درخواست چند جوجه غاز می کنید که با قیمت بالایی به شما خواهند فروخت. از سالم بودن و یا بیمار بودن جوجه ها آگاهی ندارید. برای این منظور توصیه می کنیم که حتما جوجه ها را از خود پرورش دهنده های غاز خریداری کنید و از تزریق شدن واکسن های لازم اطمینان پیدا کنید تا در آینده با تلفات آنها رو به رو نشوید. 

خرید جوجه چند روزه یا جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز ؟ - چیکن هچ

در زمان خرید حتما به مکان پرورش جوجه غازها مراجعه کنید و از کیفیت زندگی آنها باخبر شوید. یک پرورش دهنده خبره و باتجربه ، جوجه ها را در یک مکان تمیز نگهداری می کند و حتما بالای سر آنها لامپ مادر مصنوعی قرار می دهد و در کف بستر از پوشال های نرم استفاده می کند. هم چنین جوجه ها را به صورت دسته ای حصارکشی کرده تا از انباشت و تلف شدن آنها جلوگیری کند. در تغذیه جوجه ها هم از جیره غذایی استارتر و مخصوص استفاده می کند تا رشد بهتری داشته باشند.

ب – جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز

در این روش باید یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت و استاندارد بخرید که به خوبی بتواند از تخم های آنها جوجه کشی کند، که در نوشته راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی این مورد کاملا بررسی شده است. 

پس از خرید دستگاه جوجه کشی باید تخم های نطفه دار غاز را خریداری کنید، کسانی که دارای غازهای مولد هستند و سابقه زیادی در پرورش غاز دارند، حتما تخم های نطفه دار آنها را خواهند داشت. برای خرید می توانید به آنها مراجعه کنید و تا جای امکان از واسطه ها و فروشنده های اینترنتی خرید نکنید تا تخم هایی با کیفیت و تازه خریداری کنید. در نوشته راهنمای خرید تخم نطفه دار به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده ، حتما مقاله اشاره شده را مطالعه بفرمایید. 

با اینکه در روش دوم هزینه هایی را برای خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار خواهید پرداخت، اما لازم است بدانید که دستگاه جوجه کشی جزو سرمایه ثابت شما به حساب می آید و در آینده قابل نقد کردن است و تخم های نطفه دار نیز قیمت بسیار پایین تری نسبت به جوجه ها دارند، هم چنین از سالم بودن جوجه های به دنیا آمده نیز اطمینان خواهید داشت؛ بنابراین از طریق کاهش هزینه های اولیه و میزان مرگ و میر، درآمد نهایی خود را افزایش خواهید داد. در مقاله ای جداگانه به صورت کامل و جامع به نحوه جوجه کشی از تخم های نطفه دار غاز پرداخته خواهد شد. 

آماده سازی مکان جوجه غازها و پرورش آنها 

آماده سازی مکان جوجه غازها و پرورش آنها  - چیکن هچ

پس از خرید جوجه ها و یا جوجه کشی از آنها ، باید مکان مناسبی را برای پرورش آنها فراهم آورید. مکانی برای رشد و پرورش جوجه غازها مناسب است که دارای ویژگی های زیر باشد :

الف – در اتاق های بسته باشند که وزش باد و بارندگی وجود نداشته باشد و از گزند حیواناتی مانند روباه و گربه نیز در امان باشند.

ب – در فصل تابستان حتما از لامپ مادر مصنوعی برای گرمایش بدن جوجه ها استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به صفحه لامپ مادر مصنوعی مراجعه کنید. این لامپ را در ارتفاعی قرار دهید که جوجه ها به اندازه کافی گرما دریافت کنند، یعنی نه از سرما دور هم جمع شوند و نه از شدت گرما از زیر لامپ به اطراف پناه ببرند. 

ج – حتما با استفاده از بخاری های گازی یا برقی ، دمای اتاق را بالا ببرید، چون که جوجه ها شکم خود را بر زمین می گذارند و از این طریق گرما به بدن آنها منتقل خواهد شد. 

د – در کف بستر آنها از خاک اره و یا پوشال های نرم استفاده کنید تا پای جوجه ها زخم نشود. پوشال های نرم آب و فضولات جوجه ها را نیز به خود جذب خواهد کرد و مانع از خیس شدن بستر و خورده شدن فضولات توسط جوجه ها می شود که این کار به سلامت جوجه ها کمک می کند. 

هـ – یک فن تهویه کوچک در اتاق آنها قرار دهید تا هوای آلوده را از محیط خارج کرده و اکسیژن تازه را به جوجه ها برساند. دقت کنید که فن نباید بسیار بزرگ باشد چون که باعث سرد شدن محیط و سرماخوردگی جوجه ها خواهد شد. 

و – مکان پرورش جوجه ها را حصارکشی کنید تا روی هم انباشت نشوند و تلفات ندهند. با استفاده از آجر و یا کارتون چندین مکان جداگانه را برای آنها بسازید و جوجه ها را بر اساس و جثه و در داخل حصارها قرار دهید، به عنوان مثال جوجه های 10 روزه را در یک مکان و جوجه های 5 روزه را در حصار دوم قرار دهید. 

در این صورت آنها همدیگر را له نخواهند کرد، هم چنین در هر حصار یک دانخوری و یک آبخوری قرار دهید، دانخوری و آبخوری ها باید به اندازه ای باشند که همه جوجه ها به اندازه کافی از آب و دان بهره مند باشند.

ز – مکان پرورش جوجه ها نباید شیب دار باشد؛ شیب دار بودن محیط سبب کج شدن پای جوجه ها خواهد شد و حتما آنها را در یک مکان صاف و تراز پرورش دهید. 

تغذیه جوجه غازها

برای تغذیه آنها می توانید از یونجه و ماست ترکیب شده استفاده کنید، هم چنین استفاده از ترکیب گندم ، جو ، ذرت ، سویا و سایر دانه ها به صورت خرد شده نیز برای تغذیه جوجه غازها مناسب است.

اگر می خواهید جوجه هایتان رشد خوبی داشته باشند می توانید از جیره غذایی استارتر جوجه مرغ یا جوجه غاز استفاده کنید، این جیره مخصوص دارای انواع مواد معدنی ، پروتئین ، کربوهیدرات و ویتامین های مورد نیاز برای بدن جوجه ها می باشد و به رشد و تقویت بدن آنها کمک خواهد کرد. 

تغذیه جوجه غازها - چیکن هچ

آنها علاقه زیادی به خوردن غذای آبکی دارند، بنابراین می توانید غذای آنها را با مقداری آب ولرم ترکیب کنید و به آنها بدهید. در کنار غذا حتما باید مقدار کافی آب نیز وجود داشته باشد، آنها برای هضم غذا نیاز شدید به آب دارند. 

دقت کنید که چینه دان جوجه ها هنوز قادر به هضم دانه ها و غذای سفت نیست، پس حتما غذای آنها را به خوبی خرد کنید تا امکان هضم و بلع آن توسط جوجه ها به راحتی امکان پذیر باشد. 

جهت جلوگیری از تجمع و خوابیدن جوجه ها در داخل دانخوری و آبخوری ، حتما لامپ مادر مصنوعی را با فاصله از آنها قرار دهید. محیط آنها باید به اندازه ای گرم باشد که جوجه ها تمایل به بیرون آمدن از زیر لامپ و خوردن آب و غذا داشته باشند. 

آب تنی دادن جوجه ها در سن دو هفتگی

زمانی که جوجه ها به سن دو هفتگی رسیدند، به اندازه کافی مقاوم خواهند شد و می توانید لامپ مادر مصنوعی را از محیط آنها بیرون بیاورید. اما دمای محیط پرورش آنها باید بین 25 الی 27 درجه سانتی گراد باشد. 

برای نزدیک کردن جوجه ها به زندگی طبیعی آنها ، می توانید از یک حوض کوچک در محل پرورش آنها استفاده کنید. بهتر است که سینی های کم عق استفاده کنید و برای جلوگیری از خیس شدن بستر حتما از نایلون استفاده کنید. 

آب تنی دادن جوجه ها هفته ای دو بار کفایت می کند، دقت کنید که غدد چربی آنها در این سن به صورت کامل تکامل نیافته و احتمال خیس شدن پرهای آنها وجود دارد، بنابراین برای جلوگیری از سرما خوردن جوجه ها ، حتما از بخاری استفاده کنید.

پرورش غازهای یک ماه به بالا

زمانی که غازها به این سن رسیدند، به راحتی در حیاط قابل پرورش هستند. در حیاط آنها حتما از پوشال استفاده کنید و تعداد مناسبی دانخوری و آبخوری قرار دهید. 

برای آب تنی غازها حتما از یک حوض مناسب با ارتفاع کم استفاده کنید. البته درِ اتاق باید همیشه باز باشد تا در صورت نیاز به استراحت به داخل اتاق بروند. در شبها باید آنها را به داخل اتاق هدایت کنید تا از حوادث ناگوار و سرمای ناخواسته در امان باشند. 

آنها می توانند از انواع علوفه ها مانند یونجه ، سبزیجات ، ته مانده میوه و سبزیجات ، انواع دانه ها و غلات تغذیه کنند، حتی اگر دارای زمین و مرتع هستید می توانید غازها را در مراتع رها کنید و شاهد چریدن آنها باشید. 

در ویدیوی زیر می توانید چریدن غازها در چمنزار را شاهد باشید. بنابراین اگر مکان سرسبزی دارید، به راحتی می توانید غازها را در آن پرورش دهید. 

کسب درآمد از فروش غاز گوشتی

اگر به خوبی از غازها مراقبت کنید و تغذیه کافی داشته باشند، در سن 5 ماهگی می توانید آنها را به عنوان غاز گوشتی به بازار بفروشید که در این سن بین 4 الی 5 کیلوگرم وزن خواهند داشت. اما تحقیقات نشان می دهد که غازها در سن 7 الی 8 ماهگی لذیذترین گوشت را خواهند داشت و گوشت و جگرشان به بهترین زمان استفاده و طبخ خواهد رسید. 

جهت افزایش وزن بهتر غازها باید از جیره های غذایی دارای چربی ، کربوهیدرات و پروتئین بالا استفاده کنید و می توانید از جیره غذایی غازهای گوشتی استفاده کنید. البته در کنار آن حتما باید در مراتع بچرند و از میوه و سبزیجات و مانده های غذایی نیز می توانند تغذیه کنند.

از دادن غذاهای شور و شیرین به آنها خودداری کنید چون که سیستم گوارشی آنها قادر به هضم مقداری زیادی قند و نمک نخواهد بود و مشکلات زیادی را برای آنها به وجود خواهد آورد. 

کسب درآمد از فروش تخم غاز

اگر می خواهید غازها را برای تولید تخم خوراکی یا نطفه دار پرورش دهید، باید آنها را تا سن 8 ماهگی پرورش دهید چرا که سن بلوغ و زمان تخم گذاری آنها از 8 الی 10 ماهگی آغاز خواهد شد. 

برای اینکه غازها بیشترین میزان تخم گذاری را داشته باشند، حتما باید از جیره غذایی مخصوص غازهای تخمگذار استفاده کنید که دارای مقدار زیادی پروتئین ، کلسیم ، فسفر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای آنها خواهد بود.

کسب درآمد از فروش تخم غاز - چیکن هچ

شما می توانید در کنار علوفه ها، غلات ، میوه و سبزیجات ، از پودر استخوان ، پودر گوشت و کنجاله سویا و بادام در تغذیه آنها استفاده کنید و از مکمل های معدنی و مولتی ویتامین ها نیز تاثیر زیادی در افزایش میزان تخم گذاری آنها خواهد داشت. 

اگر می خواهید غذاهایتان تخم های نطفه دار تولید کنند که قابل جوجه کشی باشد ، حتما باید در میان غازهای ماده ، غاز نر نیز وجود داشته باشد چرا که لازمه نطفه دار شدن تخم ها ، انتقال نطفه از بدن غاز نر به بدن غاز ماده است. 

ساخت لانه تخم گذاری برای غاز ماده

غاز ماده زمانی اجازه جفت گیری به غاز نر را خواهد داد که تغذیه کافی در دسترس آنها باشد، دمای هوا مناسب است و از همه مهمتر لانه مناسبی نیز داشته باشند. لانه آنها باید در گوشه ای از اتاق باشد و با پوشال های نرم پوشیده شده باشد. در مکان تخم گذاری باید نور کمی وجود داشته باشد و دمای آن از متوسط دمای محیط بیرون بالاتر باشد. 

نکات بهداشت در مراقبت از غازها

همانطور که گفته شد، غازها مقاومت بیشتری در برابر شرایط آب و هوایی و بیماری ها دارند، اما غازهایی که بیشتر از یک ماه سن داشته باشند، مقاوم هستند، بنابراین باید نهایت مراقبت را از جوجه غازها داشته باشید. 

جهت جلوگیری از بیمار شدن آنها ، از هم غذا شدن غازها با سایر پرنده ها مانند مرغ و خروس و سایر حیوانات مانند سگ و گربه جلوگیری کنید چون که احتمال انتقال بیماری از طریق آب و غذا وجود دارد. 

حتما پوشال های بستر غازها را به صورت هفتگی تعویض کنید چون که فضولات جمع شده در بستر آنها، سبب انتشار آمونیاک و بیماری غازها خواهد شد و در صورت تغذیه غازها از فضولات بر جای مانده ، امکان بروز بیماری کوکسیدیوز در آنها وجود دارد. 

به منظور جلوگیری از وقوع بیماری های احتمالی مانند نیوکاسل ، مارک ، کوکسیدیوز و… که در همه پرنده ها وجود دارد، حتما با مراجعه به مراکز دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون غازها اقدام کنید. 

ظروف آبخوری و دانخوری را روزانه بشویید و از آب آشامیدنی سالم و غذای سالم و تازه استفاده کنند تا دچار مسمومیت نشوند. هم چنین جهت پرورش بهتر آنها می توانید از پرورش دهنده های باتجربه غاز کمک بگیرید و از راهنمایی های آنها بهره مند شوید. 

در نهایت اینکه اگر سوال یا پیشنهادی دارید از طریق بخش دیدگاه های همین صفحه برای ما ارسال کنید، در سریعترین زمان ممکن به آنها پاسخ خواهیم داد.

سخن آخر 

پرورش غاز در خانه به سادگی و با فراهم کردن ملزومات فوق قابل انجام است. اگر می خواهید درآمد بیشتری از این کار به دست آورید، توصیه ما خرید تخم نطفه دار غاز و یک دستگاه جوجه کشی خانگی است، با اینکه شاید در وهله اول هزینه بر باشد، اما پس از چند دوره جوجه کشی، هزینه های خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار کاملا جبران خواهند شد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫155 دیدگاه ها

  1. با سلام
    من ۱۰۰۰ متر زمین دارم میخاستم پرورش غاز تاسیس کنم آیا توجیه اقتصادی داره یا نه؟
    در زمین ۱۰۰۰ متری چند تا غاز میشه پرورش داد؟

    1. سلام دوست عزیز
      همه چیز برمیگرده به میزان دانش و تجربه ای که در این حیطه کسب کردین
      معمولا 20 الی 25 غاز بالغ تو زمین 1000 متری میتوان پرورش داد

    2. سلام . ما از یکی غاز خریدیم . چون شب بود ندیدیم که مریض هستن . غاز ها دوازده روزه هستند . بال هاشون آویزونه و کمی هم سرو دور چشمشون انگاری باد کرده ولی دونه و آب می‌خورند. آیا الان در این حال واکسن یا دارویی دارند ؟آیا اثری هم داره یا نه باید قبل بیماری واکسینه میشدن ؟

      1. سلام دوست عزیز
        چه غذایی بهشون میدی؟
        فضله شون چه رنگیه؟
        نه در موقع بیماری اگه واکسن بزنی بهشون پاسخ ایمنی درستی نشون نمیدن
        باید بعد از درمان بیماری واکسینه بشن

    1. باید مادر مراقبش باشه اگه نمیتونید . دما رو ببرید بالا زیر پاش پوشال بریزید . براش استارتر و مولتی ویتامین بخرید

  2. مهندس عزیز شرایط نگهداری قوغاز با غاز یکی هست؟ میشه ترکیبی هر دو گونه نگهداری کرد؟؟

    1. بله میشه هر دو رو باهم نگهداری کرد اما قوغاز جثه بزرگتری داره ممکنه پرخاشگر بشن و صدمه بزنن به غاز ها

  3. با سلام خدمت کارشناس عزیز
    برای تجربه اول میخوام غاز نگهداری کنم
    آیا غاز علف های هرز تو باغ و باغچه به عنوان غذا استفاده میکنه؟

      1. غذای مخصوص بفرمایید چی باید بدم؟؟
        هدف من رهایی از علف های هرز باغ هستش در کنارشم…. برای شروع چند تا ماده بگیرم یا نر هم باشه؟

        1. اگر غاز تخم گذار میخرید باید پلت مخصوص غاز تخم گذار و کلسیم بخوره . برای غاز گوشتی هم معمولا پلت مخصوص و جیره غذایی خاص دارن. بله علف های هرز رو هم میخورن . باز هم بستگی داره مقاهل رو بخونید کامل راهنمایی کرده

          1. بستگی به نژاد داره . مثلا غاز چینی رو معمولا برای تخم نگهداری میکنن . غاز بوف و آفریقایی برای گوشت و تخم نطفه دار .

  4. سلام من شنیدم باید آب پاشی کنیم تخم قوغاز رو وقتی داخله ماشین جوجه کشی هس تا رطوبت زیاد باشه .آیا این کار صحیح هس یا خیر.
    ممنونم بهمن از همدان

    1. سلام بله نیاز به ابپاشی داره البته بعد از یک هفته . یک هفته که از زمان جوجه کشی گذشت باید ابپاشی بشن

  5. سلام من یازده تا غاز دارم ودو هکتار زمین یه استخر بزرگ به مساحت هزار متر مربع در عمق دو متر دارم در خراسان رضوی الان غازها دارند تخم میذارند یک لونه کنار استخر به مساحت ۳.۵۰در ۶.۵۰ درست کردم به نظر شما اگه بخوام توسعه بدم تا چند غاز میتونم پرورش بدم

  6. سلام، وقتتون بخیر
    من یک قوغاز آفریقایی دارم که چند وقته با یک غاز محلی خاکستری ماده جفت شده،شما که تو پرورش غاز تجربه دارید آیا میدانید جوجه اینها قوغاز آفریقایی میشه یا غاز محلی؟؟؟

    1. آفریقایی میشه ولی نژادش قاطی داره و ارزش پرورش نداره و در بازار همون محلی حسابش میکنن معمولا این مدل نژاد های دورگ و قاطی رو کسی نمیخوادش

  7. سلام
    وقتتون بخیر
    من یک قوغاز آفریقایی نر دارم که با یک غاز ماده خاکستری جفت شده، به نظرتون جوجه اینها قوغاز آفریقایی میشه یا غاز خاکستری؟؟؟

    1. سلام تعداد زیادی نمیتونید بذارید نهایتا 5 جفت . غاز نر پرخاشگره نمیشه خیلی محیطشون کوچیک باشه

  8. سلام من تازه قاز خریدم جایه قبلیش دوسه تا تخم گذاشته بود آیاالان اوردمش خونه بازم تخم می‌زاره درضمن هم غازه نر وهم غاز ماده خودم میزننش چیکارکنم

  9. سلام وخسته نباشید من یک غاز ماده خریدم درجایه قبلی دوسه تا تخم گذاشته بودآیا الان جاش عوز شده باز تخم میزاره

  10. سلام و خسته نباشید
    برای جوجه غاز 1روزه به تعداد 30عدد چند متر مربع اتاق درست کنم بهتر هست

    1. در هر مترمربع حدودا 3 الی 4 جوجه قابل نگهداری است، اما بعد از گذشت سن دو هفتگی باید به فضای بزرگتری انتقال بدید چون اگه فضا کوچیک باشه دچار کانیبالیسم و سوء تغذیه و … میشن

  11. سلام. ۷ تا غاز از جاهای مختلف خریدیم. یکی از نرها سفید رنگ هست، کاملاً سر حاله اما از اول اسهال داشت. اولش اسهالش سفید بود و حالا قهوه ای شده. جفت گیری میکنه. یه روز زیاد و یه رو کمتر، غذا و آب میخوره و سرحاله. اما من نگران این اسهال هستم. بالا سیینش زیر گردنش هم انگار سوراخ فرمی هست. با نوکش میخارونه. یک هفته آنتی بیوتیک تتراسایکلین و ۴ روز هم لوامیزول به همه غازها دادیم. فقط این یه دونه اینطوره، الان ۲ هفته گذشته. نگران باشیم یا نه؟ ببریم دامپزشک؟ اصلاً مهمه؟
    با تشکر از سایت خوبتون و صبر و وقتی که برای همه میزارید. ممنونم

    1. سلام اگر امکانش رو دارید حتما به دامپزشک مراجعه کنید چون بدون معاینه نمیشه کمک دقیقی کرد.
      تغذیشون چیه ؟ از پروبیوتیک هم میتونید استفاده کنید

      1. دانه ذرت و پلت، سبزیجات و کاهو. الان داریم مولتی ویتامین و پروبیوتیک بهشون میدیم. دامپزشک خیلی سخته رفتن. ما تو روستا هستیم. از داروخانه دامپزشکی دارو و مشاوره میگیریم. دکتر داروخانه گفت بیماریش مزمن شده و با مولتی ویتامین و پروبیوتیک در مرور زمان خوب میشه… ممنونم از راهنمایی شما.

  12. سلام. وقت بخیر. من یک باغ خارج از شهر دارم که هفته ای فقط دو روز می تونم بهش سر بزنم. به نظرتون میشه یه قفس بزرگ درست کنم و غذا و آب برای چند روز بذارم داخل قفس؟ اینطوری قوغاز ها می تونن با 2 روز هواخوری در هفته رشد پیدا کنن؟ در ضمن شنیدم قوغاز ها بدجور گاز میگیرن، برای بچه خطرناک نیست؟

    1. 15 20 روز جدا نگهدارید با توری جدا کنید که هم دیگه رو ببینن و عادت کنن بعد 15-20 روز اگه باهم مشکلی نداشتن قاطی کنید

  13. سلام دوتا بچه غاز تو خونه نگهداشتیم اگر هیچ واکسنی به غازها نزنیم چطوری مطمئن بشیم که سالم هستن ؟ و چه موقع قابل خوردن هستن ؟

    1. سلام اگه علائم بیماری ندارن و محیط نگهداریشون رو مرتب نظافت میکنید سالم هستن
      وقتی به وزنی رسیدن که مد نظرتون بود میتونن مصرف بشن معمولا در سن 4 تا 6 ماهگی به وزن کشتار میرسن

      1. سلام وقت بخیر ، من یدونه غاز اوردم از بچگی بزرگش کردم ، از بعد یک ماهگی تو حیاط رها بود اما الان ک ۳ماهه شده براش خونه ساختم ، اما اصلا خونشو دوست نداره . شب ک زور میزارمش جا ، صبح ک درش میارم وحشی شده اصن منم نمیشناسه فقط میخواد گاز بگیره . چیکار کنم به لونه عادت کنه و شبا بره تو لونه بخوابه ؟

  14. سلام. من تو حیاط خونه ام حدود ۱۲ تا جوجه غاز تقریبا ده روزه دارم. یکیشون پکره الان یک روزه؟ آیا باید واکسن زد ؟ من هر روز حیاط و جای خوابشون رو تمیز میکنم.

    1. سلام باید تا یک ماهگی تو محیط بسته باشن بالای سرشون هم لامپ مادر مصنوعی یا رشته ای نصب بشه تا گرم بشن
      جوجه مریض رو جدا کنید محیط رو کنید براشون
      مولتی ویتامین مخصوص طیور توی آبشون بریزید

  15. سلام برای پرورش جوجه غاز یه روزه تو شمال تو مرداد ماه آیا به وجود مادر مصنوعی نیاز هست ؟ آیا به جای مادر مصنوعی میشه از لامپ ۱۰۰ استفاده کرد؟

    1. سلام بله تا دو هفتگی نیازه . میتونید از لامپ رشته ای هم استفاده کنید اما لامپ مادر مصنوعی خیلی بهتره

  16. باسلام استاد گرامی. من ۲ تا جوجه قاز گرفتم البته صاحبش میگفت قوغاز . فرقی دارن اینا با قاز ؟ یکی ام اینکه از کجا بفهمم کدوم نر کدوم ماده؟ ممونم

  17. سلام
    من دوازده تا بچه غاز رو که تازه به دنیا اومدن رو از مادرشان جدا کردم که بیرون از سرما تلف نشن تقریبا یه هفته نگهشون داشتم
    الان هر کاری میکنم مادرشون قبول نمیکنه نگهشون داره
    لطفا راهنمایی کنید

  18. سلام غاز چند ماهه دارم نیوکاسل گرفتن یعنی اینجور به ما گفتن از چه طریقی منتقل میشه الان دوساله این مریضی را می‌گیرن وهمشون میمیرن علتشو لطف میکنین بگین. غذاشون باید چی باشه

    1. سلام چه علائمی دارن و فضلشون چه رنگیه ؟
      باید قبل از خرید غازهای جدید محیط رو کاملا ضد عفونی کنید ظرف های آبخوری و دانخوری رو هم همینطور. تمام فضولات پرنده های بیمار رو باید خارج کنید از محیط وگرنه پرنده جدید هم مبتلا میشه
      باید حتما واکسینشون کنید بعد از خرید.
      محیط نگهداریشون رو گرم کنید و داروهایی که دامپزشک تجویز کرده رو بهشون بدین

  19. سلام خسته نباشی.من در روستایی نزدیک مهران ساکنم.تابستان هواش گرمه و زمینی دارم ۸۰۰متره میخوام پرورش غازو شروع کنم استاد عزیز واقعا درامدزا هست که روش حساب کنم.بعد کجا باید بخرم.اگه زحمتی نیست راهنمایم کن.ممنون

    1. سلام
      والله به نظرم در اون منطقه هم از نظر سیستم تهویه و هم از نظر سیستم سرمایشی متحمل هزینه های زیادی بشید و به نظر معقول نمیاد چون غاز نیاز به استخر هم داره
      باز هم بهتره از افرادی که در اون منطقه مشغول پرورش طیور هستن سوال کنید

  20. سلام خسته نباشید غاز توحیاط خانه دارم ده تخم کرده یکی به دنیا امده جاش میشه عوض کرد یا دست به تخم غاز زده بشه مادر دوباره میشینه یانه

  21. عرض ادب وارادت من شمال (مازندران) در روستا زندگی میکنم یه زمین ۳۰۰۰متری دارم و یک اتاق انباری ۲۰متری برا نگهداری جوجه بنظرتون چندتا میتونم جوجه غاز نگهدارم و سوال اساسیم اینه که هرغاز بطور میانگین تا ۵ ماهگی در روز چقدر هزینه میگیره میخام حساب کتاب کنم که میصرفه اول کار۱۰۰تا جوجه یکهفته ای بخرم بزرگشون کنم تخم مرغ نطفه داربگیرم بعد جوجه کشی بگیرم ممنون میشم راهنماییم کنید بعنوان شغلم انتخابش کنم

    1. سلام
      اگر جدی میخوای اقدام کنی باید با یه کارشناس بومی در شهرخودتون مشورت کنی ، جیره نویسی طیور کار بسیار حرفه ای هست که نظرات در اون هم بسیار متفاوته ، جوجه ها جیره های مخصوصی دارن و به مرور مواد داخل جیره متفاوت شده و میزان مصرف افزایش پیدا میکنه

      به طور متوسط در غازهای بالغ مصرف دان 300 تا 400 گرم در روز هست غازهای جوان تا 250 ، همینجوری میره پایینتر ، در تغذیه غاز درصد پروتئین و … در بازهای سنی مختلف بسیار مهم هست

  22. سلام علیکم . ببخشید ایا غاز کثیف کاری زیاد دارند و بدون آب میتوان نگه داشت و ایا میتوان کناز مرغ نگه داشت ؟؟

    1. سلام
      بله زیاده
      نه بدون اب نمیشه
      کنار مرغ و خروس میشه مشکلی نیست ولی اب میخواد !

  23. سلام خسته نباشید من یه جفت غاز دارم که یک روز در میان عصرها تخم میزاره تاحالا سه تا جمع کردم بعد از جمع آوری چیکار کنم ممنونم.

    1. سلام
      نمیدونم دوست عزیز ! یا بزن تو روغن !! یا اینکه اگه میخوای جوجه کشی کنی در جای مناسب و با رعایت شرایط مناسب نگهداریش کن یا هم اینکه مستقیم بزار داخل دستگاه جوجه کشی

  24. سلام
    من برای شروع کار فعلا دو تا غاز دارم؛ نر و ماده، ولی هرچی جا درست میکنم براشون بازم بیرون در یک جای دیگه تخم میذارن. محدودش کردم به جایی که لونه دارن، و براش یه تخم مرغ گذاشتم که ترغیب بشه اونجا تخم بذاره اما می شکونتش. و از ترس اینکه عادت نکنن به تخم شکونی بازم بازشون کردم برن همونجا که دوست داره تخم بذاره، بذاره. به نظرتون چه کنم؟ جاشون نسبتا تاریکه اما یک در یکه و پوشال و کاه زیرشون ریختم. اما وسیله ی گرمایشی نداره توش. ممنونم

      1. پشتش سنگ چینه کرسی خونه ست، یه درخت پرتقال بزرگ کنارشه و پایین پاگرد پله ست. البته پله ی اصلی نیست فعلا. اما نباید اونجا باشه چون به زودی پله ی اصلی میشه. 🙂
        اگر مزاحمت ایجاد نمی کنم، میتونم به شماره ی موبایل پایین سایتتون عکس جاش رو واتس اپ کنم.

        1. همونجا رو فعلا براش اماده کن یکم مرتب کن تا تخم گذاریش تموم بشه ، زیاد بری تو کار تغییر جا تخم ها جوجه نمیشن

          نه اون شماره دست فروشنده ی سایت هست و دست من نیست

  25. سلام ، ۵۰ تا جوجه غاز زک روزه دارم میخواستم ببینم از چه خاکی براشون استفاده کنم ، شنیدم خاک اره خوبه ، میتونم زیرشون خاک اره بزارم

    1. سلام
      بله خوبه
      تو یویتیوب بگرد ویدیوهای پرورش دهنده های باتجربه رو نگاه کن تا موضوعات جدیدی یاد بگیری

    1. سلام
      تغذیه نامناسب
      محیط نگهداری نامناسب
      مولتی ویتامین مخصوص طیور

      دمای محیط نگهداری این پرنده ها باید در هفته اول بیشتر از 32 درجه باشه ، که نیاز به لامپ مادر مصنوعی هست
      اگه شرایط نگهداری نشه بیمار میشن

  26. سلام
    من برای ۲۰ عدد غاز یک فضا دارم به ابعاد طول ۹۰ سانتی متر و عرض ۱/۲۰ متر و برای این تعداد جوجه غاز خوبه ؟
    البته بگم از دستگاه جوجه کشی استفاده می کنم و این ها رو می خوام ۴ الی ۶ روز نگه دارم و بعد می فروشم .

    1. سلام
      بهتره روی 15 غاز برنامه ریزی کنید ، 20 تا هم میشه جا داد ولی کیفیت پرورش پایین خواهد بود .
      حتما باید در هفته ی اول هم بفروشید وگرنه محیط نگهداری باید دو برابر بشه

      باید تهویه مناسبی هم داشته باشه و گرم باشه (30 درجه به بالا)

    1. شرایط کرچ باید ایجاد بشه
      محیط تاریک
      محیط گرم
      سروصدای کم در محیط
      بدون استرس بودن محیط
      سن مناسب

  27. سلام من یه غازدارم ۱۲تاتخم گذاشته والان چندروزکرچ شده ولی روی تخم هانمیخوابه ومیره کنارتخم هاش میخوابه لطفاراهنماییم کنید

  28. سلام.من شهرستان بویین میاندشت استان اصفهان باغ دارم حدود 4500 متر. استخر داره حدود 50 متر مربع با عمق 1.60 و خونه هم هست ولی کفش سنگه و بیشتر جنبه مسکونی داره. میخام غاز پرورش بدم تو باغ. منطقه ما زمستان سختی داره و دما گاها تا منفی 22 یا 25 درجه هم میرسه. آیا میشه این کار رو شروع کرد؟ تا برج 2 بهار هم سرما حاکم تقریبا ولی توشهر دبدم خونه ها بعضیشون غاز دارن. با چندتا شروع کنم؟ وفکر کنم برای اسکانشون گوشه باغ باید جایی درست کنم

    1. سلام
      بله میشه در فضل زمستان باید محیط استراحت پرنده ها گرم باشه
      اگر اصلا تجربه ندارید، با 2 جفت شروع کنید . مصاحبه های مختلفی از پرورش دهنده های غاز در اپارات و یوتیوب هست که تجربه هاشون رو منتقل میکنن ، از اونها کمک بگیرید .
      اگر بدون تجربه وارد این کار بشید و مقادیر زیادی هم خریدرای کنید، نیاز به یک کارشناس مخصوص برای سالن خواهید داشت که حضوری سالن رو بررسی کنه وگرنه احتمال شکست در پرورش بسیار بالاست

  29. درود بر شما
    هموطن با معرفت تشکر میکنم که احترام میزاری و جواب همه سوالات رو میدی ، خوشم اومد از کارت❤

  30. سلام من ی دونه غازماده دارم تازه تخم میزاره ولی تو حیاط و برف تخم مزاره جام درس کردم ولی بازم بیرون میزاره میش راهنمایی کنید.

    1. سلام، لونه باب میلش نیست باید دنج باشه. داخل لونه رو با کاه یا کلش پر کن فضای کافی داشته باشه و بدون مزاحم. بعد یکی دو تا تخم غاز هم بذار داخل لونه تا تحریک بشه بره بخوابه اونجا تخمگذاری کنه. بهتره محدودش کنید به سمت لونه.

  31. سلام من ۳غاز دارم یک نر دوماده یکی از ماده ها تخم گذاشته الان سه تا تخم هس الان من اون تخم هازو بردارم بزارم خونه بعد بزارم لونه غاز خوبه یا بزارم همون جا بمونه اگه بردارم بازم تخم میزاره

    1. سلام، بهتره جمع آوری کنید و به جاش تخم بدون نطفه یا مصنوعی قرار بدین وقتی غاز کرچ شد تخم های نطفه دار واقعی رو بذار لونه. حواست باشه که محیط نگهداری تخم نطفه دار باید خنک و رطوبت 60 درصدی داشته باشه و تخم ها روزی 5-6 مرتبه باید بچرخن.

    1. سلام، انشالله که سود خویی بتوانید به دست بیاورید و بتونید موفق شوید. تجربه هاتون رو با ما به اشتراک بگذارید خوشحال میشویم.

  32. سلام ممنون ازتون
    من ۶عدد غاز ماده دارم و۲عدد نر چیکار کنم که جوجه هاشون در بیاد و سالم بزرگ شن
    سال گذشته کرچ شدن ولی همه ی جوجه هاشون مرد؟

    1. سلام، غذای مقوی بهشون بده تا نطفه قوی داشته باشند. اگر ماده ها به خوبی کرچ نمیشن حتما دستگاه جوجه کشی بخر با اطمینان بیشتری جوجه کشی انجام بده. اینجا هم میتونی انلاین بخری.

  33. سلام مطالب مفیدی بودن میخواستم بدونم که اگه زیر مرغ تخم غاز بزاریم آیا جوجه ها بعد به دنیا امدن زنده میمونن

    1. سلام، بستگی به مرغ داره بعضی مرغ ها به خوبی میتونن از تخم غاز جوجه کشی کنند هر چند که تخم غاز بزرگتره و نیاز به روزهای بیشتری داره. مشکل روز رو میشه با تاریک کردن لونه رفع کرد. مشکل رطوبت بالا روهم میشه با مرطوب کردن محیط لانه رفع کرد. وقتی جوجه ها متولد شدن باید دان مخصوص براشون بخری و جاشون رو خیلی گرم نگه داری اون شانس بیشتری خواهد داشت.

  34. سلام من یک غاز دارم یکم بزرگه در استخر پیداش کردم مهاجره ولی چنتا از پراشو بستم پرواز نکنه میخواستم بدونم چکار کنم بتونه یک گله پیدا کنه بره چون من شرایت نگهداریشو ندارم فکنم از گله ی قبلیش جا مونده میدونم که تنهایی نمی تونه زنده بمونه ممنون میشم بگید??

  35. سلام ممنون از مطالب مفیدی که فرمودید بنده چند تا مرغ دارم محلی هستن آلان یکی دیگر گرفتم ولی عطسه میکنه بعد گلویش یک کمی غر غر میکنه چه دارویی بهش بدم خوب شود ممنونم

    1. سلام
      اینجا پست پرورش غاز هست ! لطفا سوال خودتون رو در جای مناسب بپرسید
      سرماخوردگی در طیور
      در مورد این پرنده ، محیط نگهداریش گرم بشه ، مولتی ویتامین الکترولیت دریافت کنه، تتراسایکلین دامی ، هر 12 ساعت نصف یک قرص

  36. سلام من فقط یک غاز ماده دارم تازه دیروز اولین تخمشو گذاشت میخواستم بدونم راهی هست که بدون غاز نر جوجه غاز داشته باشم؟

  37. سلام. ما یه غاز داریم که شش ماهس و الان میفهمیم که پرواز میکنه غاز. میشه بگین کی کامل میتونه پرواز کنه ؟ خدایی نکرده پرواز میکنه میگیرن میخورنش. میخوایم ببریم رهاش کنیم تا آزاد بشه ، البته به اسم اردک خریده بودیم الان که بزرگ شده متوجه شدیم غازه ??

  38. سلام وقت بخیر من دوتا غاز نر و ماده دارم نر ۴ ماهه و ماده ۵ ماهه تقریبا ده روزی هس که جفت گیری میکنن اما هنوز غاز ماده تخم نذاشته میخاستم بدونم چقدر طول میکشه که تخم گذاری شروع بشه؟

    1. سلام
      سنش کمه
      سن تخم گذاری نسبت به نژاد تفاوت خیلی زیادی داره
      از 8 ماه داریم تا 2 سال !! 5 ماه کمه

  39. عالی… ممنون از اطلاعات مفیدتون…. من چهار تا جوجه خریدم داخل خونه بزرگ مبکنم..الان ۱۳ روز دارن… حسابی بزرگ و تپل شدن…… ولی هیچ وقت نمیخورمشون?

    1. سلام
      واکسن های دوره ای شامل واکسن های ابله و نیوکاسل و … میشه که برنامه تزریق اون باید توسط دامپزشک محلی داده بشه

  40. بهترین سایت پرورش جوجه غازی بود که تاحالا دیده بودم اطلاعات کامل و مفید داشت
    ممنون

      1. سلام وقت بخیر غاز ها اگر شروع به تخم گذاری کردن هر روز تخم میذارن؟ فصل خاصی نداره دیگه تخم گذاریشون قطع نمیشه؟؟

        1. سلام
          نه هر روز که نمیزاره ، هفته ای 2 تا اینا شاید بزاره
          از اواخر پاییز تا اواخر بهار هم فصل تخم گذاریش هست

          1. سلام من ی غاز نر و ی ماده دارم از اول زمستان تا الان ۲۵ تا تخم گذاشتن کرچ نشده هنوز ممکن هست تخم ها جوجه نشن؟؟؟؟

          2. سلام جریان این غاز ما چیه هی تخم میزاره هی تخم میزاره چهار ماهه داره تخم میزاره نزدیک ب ۴۵ تا گذاشته کرچ هم نمیشه

          3. سلام
            به نظر نمیرسه مشکلی باشه
            تعداد تخم که طبیعی هست
            ولی اینکه کرچ نمیشه حتما شرایط نگهداریش برای کرچی مناسب نیست
            محیط تاریک ، محیط کم سروصدا، کم استرس و …

          4. چند بار لونشو عوض کردم ممکنه مشکل کرچ نشدنش اون باشه و اینکه بوقلمون هم داشتیم ک خیلی اذیتشون میکردن ۵۳ تا تخم گذاشت کرچ نشد
            تخم ها رو فروختم الان داره دوباره تخم میزاره ب نظرت اینبار کرچ میشه؟؟؟؟

          5. خوب همه ی مواردی که گفتی میتونه باعث ایجاد استرس بشه و همین باعث عدم کرچی بشه
            اگه شرایط رو مهیا کنی حتما کرچ میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس