خواص و مضرات گوشت غاز

خواص و خصوصیات گوشت غاز و تاثیر آن بر سلامتی

غاز از پرندگان زیبا و بسیار محبوب و از مهمترین طیور پرورشی می باشد. به دلیل طعم لذیذ و خوشمزه آن، گوشت این پرنده فروش خوبی دارد. طعم خوش مزه این گوشت یکی از دلایلی است که توجه پرورش دهندگان طیور را به خود جلب کرده است. پرورش غاز به دلیل قیمت بالای این پرنده از کسب و کارهای پر سود می باشد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» جوجه کشی از تخم غاز با نهایت راندمان
» برخورداری از سنسور SHT نسل چهار
» دارای برد کنترلر دقیق و حرفه ای
قیمت : 7,100,000تومان

غازها پرندگانی خونگرم و دوستانه بوده و می توانند پرواز کنند. همچنین غازها در برابر بیماری ها مقاومت بالایی داشته و کمتر از سایر طیور بیمار می شوند.

این پرندگان توانایی زیادی در سازش با محیط دارند و می توانند تا دمای  ده درجه زیر صفر را نیز تحمل کنند.

هدف از نگهداری و پرورش غاز برای تولید گوشت آن می باشد. گوشت این پرنده برای انسان بسیار مفید است. با این که گوشت این پرنده در دسته بندی گوشت های سفید قرار دارد، اما رنگ آن کمی تیره می باشد.

گوشت غاز حاوی مقدار زیادی پروتئین بوده و چربی کمی دارد. چربی این گوشت به راحتی می تواند جذب بدن شود و برای سلامتی ما مشکلی به وجود نمی آورد. این گوشت از خوشمزه ترین گوشت ها در بین پرندگان می باشد.

در این مقاله از مجموعه مقالات مرتبط با پرورش غاز از سایت چیکن هچ ما به بررسی خواص، ویژگی ها و موارد منع مصرف گوشت غاز پرداخته ایم. همراه ما باشید.

طعم و طبع گوشت غاز

گوشت غاز دارای طبعی گرم و خشک می باشد. از ویژگی های مهم گوشت غاز خواص بی نظیر و طعم فوق العاده آن است. گوشت این پرنده آبدار و شیرین است. بیشتر افرادی که گوشت غاز مصرف کرده اند اتفاق نظر دارند که طعم وعطر گوشت غاز بهتر و لذیذتر از گوشت مرغ می باشد.

ارزش غذایی گوشت غاز

مقدار پروتئین موجود در گوشت غاز بالا بوده و حتی از گوشت گاو و مرغ هم بیشتر است. این گوشت چربی کمی دارد و چربی آن از نوع غیر اشباع شده می باشد. این چربی ضرری برای انسان نداشته حتی برای سلامتی فایده هم دارد. اما توجه کنید که پوست غاز حاوی چربی بسیار بالایی بوده و مصرف زیاد آن توصیه نمی شود.

ارزش غذایی گوشت غاز - چیکن هچ

گوشت این پرنده، حاوی میزان کلسترول و چربی کمی است. در گوشت این پرنده موادی مانند کلسیم، سدیم، پتاسیم، فسفر و آمینو اسید های ضروری برای بدن انسان وجود دارند.

در هر صد گرم گوشت غاز بدون پوست، 161 کیلوکالری انرژی، 22.8 گرم پروتئین و 7.1  گرم چربی موجود می باشد.

مهمترین خواص گوشت غاز

در ادامه ما به بررسی مهمترین ویژگی های گوشت غاز پرداخته ایم.

منبعی سرشار از پروتئین

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم گوشت غاز حاوی مقدار زیادی پروتئین می باشد که حتی پروتئین آن از مقدار پروتئین موجود در گوشت گاو و مرغ هم زیاد تر است.

مقدار پروتئین مورد نیاز روزانه ی مردان کم تحرک 56 گرم و زنان کم تحرک 46 گرم می باشد. شما اگر 100 گرم گوشت غاز بدون پوست بخورید در حدود 23 گرم پروتئین جذب بدن شما می شود که تقریبا نصفی از نیاز روزانه شما به پروتئین را رفع می کند.

کمک به افزایش وزن

افرادی که به دنبال بالا بردن وزن خود با یک برنامه غذایی مناسب هستند می توانند گوشت غاز را همراه پوست آن مصرف کنند . مصرف گوشت غاز با پوست آن بدون شک کمک زیادی به افزایش وزن شما خواهد کرد. اما توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف گوشت غاز با پوست توصیه نمی شود و در طولانی مدت می تواند مشکلات متعددی برای شما ایجاد کند.

حاوی مقدار زیادی اسید آمینه گلیسین

اسید آمینه گلیسین از مهمترین مواد ضروری  جهت داشتن بدنی سالم می باشد. این اسید آمینه در ساخت کلاژن نقش داشته و برای از بین بردن چین و چروک دست و صورت و داشتن پوستی سالم موثر می باشد. همچنین  اسید آمینه  گلیسین در کاهش آرتروز نقش زیادی دارد.

توجه کنید که در 100 گرم از گوشت غاز تقریباً 1003 میلی گرم اسید آمینه گلیسین وجود دارد.

آیا زنان باردار می توانند گوشت غاز مصرف کنند؟

این سوال که آیا گوشت غاز برای خانم های باردار مضر هست یا نه یکی از متداول ترین سوال ها درباره مصرف گوشت غاز می باشد. گوشت غاز برای بانوان باردار مضر نبوده و خانم های باردار هم می توانند گوشت غاز مصرف نمایند. با این وجود برخی از افرادی که به بعضی از مواد غذایی حساسیت دارند بهتر است قبل از مصرف این گوشت با پزشک خود مشورت کنند.

آیا زنان باردار می توانند گوشت غاز مصرف کنند؟ - چیکن هچ

گوشت غاز به دلیل داشتن آهن و اسید فولیک در برطرف کردن کم خونی خانم های باردار مفید می باشد . همچنین میتواند خستگی های ناشی از بارداری در خانم های باردار را رفع کند.

خواص گوشت غاز برای سلامتی انسان:

ضد سرطان

یکی از ویژگی های بی نظیر گوشت غاز ضد سرطان بودن آن می باشد. این گوشت حاوی فاکتورهایی ضد سرطان است که ایمنی بدن را افزایش داده و به تولید آنتی بادی در خون کمک شایانی می کنند.  همچنین ایموگلوبین های موجود در گوشت غاز نیز نقش ضد سرطان داشته و در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر می باشند.

کمک به رفع خستگی

ویتامین B12 موجود در گوشت غاز می تواند به سلامتی بدن انسان کمک کرده و ضعف و خستگی بدن را رفع کند. در روزهایی که حس خستگی می کنید مصرف گوشت غاز با رفع خستگی از بدنتان می تواند دو چندان لذت بخش باشد.

کمک به هضم غذا

در گوشت غاز مقدار قابل توجهی ویتامین B3 وجود دارد که برای عملکرد طبیعی دستگاه گوارش انسان ماده ای ضروری است. همچنین این ویتامین به تقویت اشتها و تقویت و درخشندگی پوست کمک می کند.

کاهش کلسترول

طبق تحقیقات صورت گرفته، مس موجود در گوشت غاز می تواند کلسترول بد بدن را کاهش داده و میزان کلسترول خوب بدن را افزایش دهد. همچنین با کاهش کلسترول های بد بدن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هم کم می شود.

افزایش استقامت بدن

اگر حس خستگی و بی اشتیاقی به شما دست داده و هیجان کمی دارید، می توانید گوشت غاز مصرف کنید. مصرف گوشت غاز استقامت بدن را بالا برده و به شما برای انجام کارهای پر انرژی روزمره کمک می کند.

تاثیر روی عملکرد مغز

گوشت غاز حاوی مقدار مناسبی روی می باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف روی بر عملکرد مغز تاثیر مثبتی می گذارد. روی با تقویت کردن انتقال دهنده های عصبی باعث بهبود عملکرد سلول های عصبی می شود.

افزایش قدرت ایمنی بدن

ویتامین B6 موجود در گوشت غاز برای بهبود عملکرد و ترمیم سیستم ایمنی بدن انسان بسیار مفید می باشد. از ویژگی ها ی مهم این ویتامین می توان به از بین بردن عفونت های بدن اشاره کرد.

موارد احتیاط در مصرف گوشت غاز

توصیه می شود که کودکان گوشت غاز مصرف نکنند چون هضم این گوشت برای آن ها دشوار می باشد.

موارد احتیاط در مصرف گوشت غاز - چیکن هچ

همانطور که در قسمت قبل هم به آن اشاره شد افرادی که دچار حساسیت هایی هستند بهتر است قبل از مصرف گوشت غاز با پزشک خود مشورت نمایند.

مضرات مصرف گوشت غاز

گوشت این پرنده ماده غذایی سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها و کلسیم می باشد. اما چون بخصوص پوست آن چربی بالایی دارد، بعضی از افراد مبتلا به بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری های مربوط به پانکراس و افراد دارای اضافه وزن  از مصرف این گوشت منع شده اند.

جمع بندی

در این مقاله از سایت چیکن هچ ما به بررسی خواص گوشت غاز و موارد منع مصرف آن پرداختیم. همانگونه که می دانید گوشت غاز منبعی عالی و بی نظیر از پروتئین ها، ویتامین ها و مواد مغذی می باشد. اما چون این گوشت از گوشت مرغ و بوقلمون گران تر است وبه همین دلیل استقبال زیادی از آن صورت نمیگیرد. با پرورش غاز در منزل میتوان علاوه بر کسب درامد از خواص مفید گوشت این پرنده نیز بهره مند شد. ما توصیه می کنیم که در ابتدا حتما با پزشک خود مشورت کنید. اگر از نظر پزشک مشکلی برای مصرف گوشت غاز نداشتید، حتما در وعده های غذایی خود این ماده ی غذایی فوق العاده را بگنجانید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس