آشنایی با بهترین نژادهای اردک تخم گذار | میزان تخم گذاری و طول دوره جوجه کشی آنها

اردک یکی از اولین گونه پرندگان است که توسط انسان اهلی شد، این پرنده نژاد های بسیاری داشته که هر یک از آنها برای مقاصد خاصی پرورش می یابند. نژاد های متنوع به عنوان اردک گوشتی، اردک تخمگذار، اردک زینتی و یا اردک های چند منظوره نگهداری می شوند.

در این مقاله از chicken hatch، انواع اردک تخم گذار و بهترین نژاد این اردک با بالاترین میزان تخمگذاری به شما معرفی می شود.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» بهترین دستگاه برای جوجه کشی از نژاد های زینتی اردک
» دارای بدنه ی ABS مقاوم ، سبک و قابل حمل
» بهره گیری از عایق بندی استاندارد و عدم تبادل هوا با محیط
قیمت : 4,970,000تومان

جدول مقایسه میزان تخم گذاری و طول دوره جوجه کشی انواع اردک های تخمگذار

در این قسمت از مقاله به بررسی تفاوت بهترین نژاد های اردک تخمگذار پرداخته شده است. در جدول ذیل، میزان تخم گذاری و طول دوره جوجه کشی اردک ها بیان شده است.

نژاد

سن تخمگذاری میزان تخمگذاری طول دوره جوجه کشی رنگ تخم
اردک کمپل 5 تا 7 ماهگی 300 تا 340 عدد 28 روز کرم و سفید
اردک دونده هندی 6 تا 7 ماهگی 300 تا 350 عدد 28 تا 29 روز سبز آبی
اردک هارلکین ولزی 4 تا 5 ماهگی 150 تا 330 عدد 30 روز سفید و کرم
اردک پکنی 3.5 تا 4 ماهگی 200 تا 300 عدد 28 روز سفید
اردک ارپینگتون 5 تا 7 ماهگی 150 تا 220 عدد 28 روز سفید
اردک آنکونا 5 تا 6 ماهگی 210تا 280 عدد 26 تا 28 روز سبز،سفید، خاکستری
اردک زاغی یا مگپی 4 تا 5 ماهگی 220 تا 290 عدد 27 تا 28 ورز سفید ، آبی و سبز

1. نژاد اردک های کمپل (Khaki Campbell duck)

اردک های کمپل خاکی یکی از محبوب ترین نژادهای اردک به منظور تخم گذاری هستند، این پرنده کوچک با وزن 1.8 تا 2.2 کیلوگرم در اکثر نقاط دنیا به عنوان بهترین اردک تخمگذار، پرورش می یابد.

کمپل خاکی برای اولین بار در مرغداری خانم ادل کمپبل در انگلستان و از تلفیق نژاد اردک دونده با سایر نژاد های انگلیسی به وجود آمد. جثه کوچک، پرهای قهوه ای روشن و یا تیره، منقار تیره و پاهای بلند زرد رنگ از ویژگی های ظاهری این اردک تخمگذار می باشد.

نژاد اردک های کمپل - چیکن هچ

این پرنده در سن 5 ماهگی به بلوغ رسیده و شروع به تخم گذاری میکند، همچنین اردک های کمپل به مدت 10 تا 12 سال طول عمر داشته که در دو سال اولیه زندگی از بیشترین میزان تخم گذاری برخوردار هستند. پس از گذشت 5 سال، میزان تولید تخم در این پرنده رفته رفته کاهش خواهد یافت.

تخم گذاری اردک خاکی در هر سال حدود 300 عدد بوده که با استفاده از برنامه های دقیق نوری و تغذیه مناسب این میزان افزایش می یابد.

شما میتوانید برای یادگیری راه های افزایش تخم گذاری اردک مقاله رو به رو را مطالعه فرمایید : چگونه تخمگذاری اردک را افزایش دهیم؟

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک بومی
» دارای عملکرد تماما اتوماتیک
» دارای نمایشگر دیجیتالی دما، رطوبت و روزشمار جوجه کشی
قیمت : 7,100,000تومان

2. اردک رانر یا دونده هندی (Indian Runner duck)

این نژاد اردک از قدیمی ترین نژادهای شناخته شده می باشد که بر خلاف تصور، بومی کشور اندونزی بوده و به اشتباه با نام رانر هندی معرفی شده است. اردک دونده، بدن کشیده ای دارد و پاهای بلند نیز سبب شده تا از سرعت بالایی در دویدن برخوردار باشد.

اردک رانر یا دونده هندی - چیکن هچ

پرهای بدن این پرنده نیز تنوع رنگ زیادی داشته و در رنگ های سفید، خاکی، قهوه ای و مشکی دیده میشود.

اردک رانر هندی در حدود 1.4 تا 2.2 کیلوگرم وزن دارد و تا حدود 10 سال نیز عمر میکند. یکی از ویژگی های جالب این پرنده سبک وزن داشتن تخم هایی به رنگ سبز، آبی پاستلی و سفید مایل به سبز است.

تخم گذاری اردک های دونده در هر سال به میزان 300 تا 350 عدد بوده که پرورش آنها را جذاب تر میکند. از معایب پرورش این پرنده می توان به تخم گذاری آنها در خارج از لانه اشاره کرد. اردک رانر تخم های خود را در هر جایی رها میکند و شما میتوانید تخم آنها را در سراسر محیط پرورشگاه پیدا کنید. همچنین این پرنده به راحتی کرچ نمیشود بنابراین بهتر است برای افزایش راندمان جوجه کشی از این اردک تخمگذار، از دستگاه های جوجه کشی استفاده کنید.

3. هارلکین ولزی انگلستان (Welsh Harlequin duck)

این نژاد نیز دارای توانایی تخمگذاری بسیار بالایی میباشد. اردک های تخمگذار هالکین، در هر سال حدود 150 تا 330 تخم تولید میکنند. این پرنده نیز تنوع رنگ بسیار زیادی داشته و در رنگ های قهوه ای، سفید، سیاه و ابلق مشاهده می شود. آنها کمی بزرگتر از اردک های کمپل بوده و از وزنی حدود 2 تا 2.5 کیلوگرم بر خوردار هستند.

هارلکین ولزی انگلستان - چیکن هچ

یکی دیگر از مزیت های پرورش اردک های هارلکین ولزی، توانایی بالای جوجه کشی آنها نسبت به کمپبل ها است. آنها در هر دوره 10 تا 15 تخم گذاشته و به مدت 30 روز از آنها جوجه کشی میکنند.

این پرنده در سن چهار و نیم ماهگی شروع به تخم گذاری کرده و تا 8 سال ابتدایی زندگی، از تخم گذاری نسبتا خوبی نیز برخوردار است.

4. اردک پکنی یا اردک سفید (pekin duck)

اردک پکنی را عموما در لایه اردک های گوشتی قرار میدهند و تخم گذاری کمتری نسبت به اردک های کمپل خاکی دارد. اما چنانچه به دنبال تولید بزرگترین تخم اردک هستید، نژاد پکن از بزرگترین سایز تخم در میان تمام اردک ها برخوردار است.

تخمگذاري اردک پکنی در سال به بیش از 200 عدد رسیده و همچنین سنگین وزن ترین اردک در بین نژاد های گفته شده می باشد. برای آشنایی با سایر اردک های گوشتی، مقاله بهترین نژاد اردک گوشتی را مطالعه فرمایید.

اردک پکنی یا اردک سفید - چیکن هچ

پرورش اردک های پکین به دلیل اندازه تخم ها به صرفه تر است اما خود این پرنده نیز جثه بزرگی دارد، بنابراین برای نگهداری آنها در خانه و محیط کوچک دچار مشکل خواهید شد.

از طرفی اردک های کمپل، آرام تر بوده و جثه کوچکتری دارند به همین دلیل پرورش آنها برای تولید تخم نسبت به اردکهای پکنی، رونق بیشتری یافته است.

5. اردک نژاد بوف یا اورپینگتون (Orpington duck)

اردک های ارپینگتون قهوه ای یکی از نژاد های دو منظوره گوشتی و تخم گذار می باشند. این اردک عموما دارای پرهایی به رنگ قهوه ای روشن و کرم می باشد که به همین دلیل به نام اردک گاومیش یا بوف نیز خوانده میشود.

اردک نژاد بوف یا اورپینگتون - چیکن هچ

اردک بوف از وزن گیری سریعی برخوردار بوده و در سن بلوغ به وزن 3 تا 4 کیلوگرم میرسد. این پرنده  150 تا 220 تخم در سال گذاشته که وزن این تخم ها نسبت به تخم اردک های کمپل بیشتر می باشد.

تخم این پرنده نیز مانند اکثر اردک ها پس از 28 روز به جوجه تبدیل می شود.

6. اردک تخم گذار آنکونا (Ancona duck)

اردک نژاد آنکونا نسبت به سایر نژاد های گفته شده وزن بیشتری دارد. این پرنده 2.5 تا 3 کیلوگرم در سن بلوغ وزن داشته که به همین دلیل به یک اردک دو منظوره تبدیل شده است.

اردک های آرام آنکونا، معمولا پرهایی به رنگ مشکی و سفید داشته و در رنگ های حنایی، خاکستری و قهوه ای نیز مشاهده می شوند.

همچنین این نژاد دو منظوره دارای توانایی تخم گذاری 210 تا 280 تخم در سال می باشد. اردک آنکونای ماده به مدت 26 تا 28 روز بر روی تخم ها نشسته و به تنهایی از جوجه ها مراقبت میکند.

یکی دیگر از مزیت های پرورش این پرنده، گوشت بسیار خوش طعم آن است، پرورش اردک های آنکونا به منظور تولید گوشت، رونق بیشتری از تولید تخم آنها دارد.

7. اردک تخم گذار نژاد زاغی (Magpie duck)

اردک های نژاد زاغی یا سرخابی، در میان انواع نژاد اردک تخمگذار، دست کم گرفته شده اند. این پرنده در هر سال 200 تا 290 تخم آبی یا سفید گذاشته و از وزن گیری خوبی نیز برخوردار است.

تعداد اردک های مگپی در دهه های گذشته کاهش چشمگیری داشته و مورد بی توجهی قرار گرفته اند. یکی از دلایل کاهش جمعیت این پرنده زیبا، عدم تمایل ماده به کرچ شدن می باشد.

اردک های زاغی معمولا دارای پرهای دو رنگ سفید و مشکی بوده و از وزن حدود 2 تا 3 کیلوگرم برخوردار هستند. ظاهر این پرنده به اردک های آنکونا شبیه بوده که تشخیص آن ها را از هم دچار مشکل میکند.

این اردک حدود 9 تا 12 سال طول عمردارد و پرورش آنها علاوه بر کسب درآمد، موجب حفظ جمعیت این نژاد نیز خواهد شد.

جمع بندی

علاوه بر نژادهای گفته شده، نژاد اردک اپل یارد نقره ای، اردک مسکویی یا اسرائیلی، اردک های رائن و ساکسونی ها نیز برای پرورش به منظور اردک تخمگذار مناسب می باشند. در این مقاله از وبسایت چیکن هچ با بهترین نژاد های اردک تخمگذار آشنا شدید. در بین نژادهای گفته شده، مرسوم ترین نژاد اردک تخمگذار برای نگهداری در ایران، اردک کمپل، اردک ها دونده هندی و پکنی ها می باشند.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. با سلام خوبید سلامتید من یه سوال داشتم اگر میشه زود جواب من را بدهید من چهار تا اردک دارم که دوتا نر دوتا ماده چطور اردک هایه خودم را بدهم به جنگ خیلی دوست دارم اردک هام جنگ بکنند

  2. سلام من یه جفت جوجه اردک گرفتم برا پسرم به قول فروشنده مگفت ده دوازده روزه ان من ۱۵ مرداد خریدم الان ۲۵ آذره حدود ۴ماه یعنی
    تا الان هم خوراکشون ۹۰ درصد میلورم بوده از بیست آذر یکیشون شروع کرده به تخم گزاشتن ولی نمیدونم چرا روز بعد از تخم کردنش دیدم داره میلنگه یه هفته شده ولی خوب نشده ممکنه از تخم گزاشتنش باشه از اردک سفیدا هستند دو ماهه بودن ۲کیلو ۲۰۰گرم وزن داشتن الان رفتارشون طوریه که خروس میخوان فقط نگران لنگیشم ممنون راهنماییم کنین

    1. برای تخم گذاری زوده
      حتما باید شش ماهگی رو بگذرونه بعد
      لنگش پا احتمالا به خاطر محیط هستش
      حتما ار پوشال نرم کف محیط استفاده کن و هر دو سه روز یکبار پوشال بستر رو عوض کن تا خیس نشه

  3. سلام من دوتا اردک دارم حدودا ۸ روزه که هرشب دارن تخم میزارن اما شنیدم که اردک ها در زمستان در ماه های بهمن یا اسفند کرک میشن و میخوابن اما الان این همه تخم گذاشتن چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید دستگاه جوجه کشی هم این اطراف موجود نیس کلا نژادش رو هم نمیدونیم چون از فروشنده های جوجه رنگی داخل خیابون گرفتیم.

    1. سلام
      هوا جوریه که ادما قاطی کردن چه برسه به حیوونا ! اگه دستگاه نداری پس قابل جوجه کشی نیستن چون الان جوری نیست که کرچ بشن هوا خیلی گرمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس