نحوه کار دستگاه پرکن مرغ 

آشنایی با شیوه کار دستگاه پرکن مرغ و سایر پرنده ها

یکی از ابزارهای لازم برای هر کشتارگاه و واحد پرورش مرغ محلی و یا گوشتی ، پرکن مرغ است که در زمان بسیار کوتاهی تمام پرهای پرنده را کنده و آن را آماده بسته بندی و ارسال به بازار می کند. این دستگاه سرعت بسته بندی و عرضه مرغ را به شدت افزایش داده و برای خر کشتارگاهی ضروری است. 

در این نوشته می خواهیم شما را با نحوه کار دستگاه پرکن مرغ و اجزای تشکیل دهنده آن آشنا کنیم پس با ادامه مطلب همراه باشید.

پرکن مرغ بزرگ
پرکن مرغ بزرگ
» دارای قابلیت پرکنی از 3 مرغ بصورت همزمان
» بهره گیری از مخزن تمام استیل
» برخورداری از موتور قدرتمند با توان 1.5 اسب بخار
قیمت : 21,000,000تومان

وظیفه اصلی پرکن ها چیست؟

همانطور که از نامش پیداست وسیله ای برای کندن پر لاشه پرنده ه است. در قدیم مردم با دست و با زحمت زیاد پرهای پرنده ها را می کندند که این کار هم وقت گیر بود و نیروی کار زیادی را می طلبید، اما با وارد شدن پرکن ها به بازار ، سرعت تولید چند هزار برابر شد و نیاز کمتری هم به نیروی کار احساس شد.

وظیفه اصلی پرکن ها چیست

با انداختن لاشه پرنده ها در داخل دستگاه ، در عرض چند ثانیه تمام پرهای آن کنده شده و از طریق خروجی تعبیه شده ، به خارج از دستگاه انتقال داده می شود. با استفاده از پرکن مرغ در هر ساعت چند صد پرنده را می توان مورد پرکنی قرار داد.

نحوه کار پرکن مرغ

پس از بریده شدن سر مرغ ، باید پاهای آن را گرفت و برای چند دقیقه در داخل آب داغ قرار داد تا پوست بدن او نرم شده و پرها به راحتی از آن جدا شوند. در کشتارگاه های پیشرفته لاشه ها به میله هایی آویزان می شوند و پس از بریده شدن سرشان ، به ترتیب به داخل آب داغ می روند و از آن عبور می کنند. پس از آن وارد دستگاه پرکن می شوند.

اما در حالت دستی باید از پای لاشه مرغ گرفته و آن برای چند دقیقه در داخل آب داغ غلتاند. پس از آن می توان مرغ را در داخل دستگاه پرکن انداخت. 

با شروع به کار پرکن ، شاهد کنده شدن پرهای لاشه خواهیم بود و برای هدایت پرهای کنده شده به سمت خروجی باید مرتبا با استفاده از شلنگ بر روی لاشه آب ریخت.

نحوه کار پرکن مرغ

پرهای لاشه در عرض چند دقیقه تماما کنده شده و همراه با آب به سمت خروجی روانه می شود و آنچه که باقی می ماند لاشه لخت مرغ است که آماده بسته بندی خواهد بود.

آیا برای استفاده از پرکن مرغ نیاز به استفاده از نیروی فیزیکی زیادی است ؟ 

خیر ، پرکن ها دستگاه های اتوماتیکی می باشند که بدون نیاز به هیچ نیروی فیزیکی اضافه کار میکنند. برای مشاهده انواع مدل های پرکن مرغ به صفحه دستگاه پرکن مراجعه نمایید.

آیا آبپاشی لاشه در هنگام پرکنی لازم می باشد ؟ 

بله ، توصیه میشود همزمان با کارکرد دستگاه ، اب ولرم مایل به گرم را روی لاشه بریزید . با اینکار پرها نرم شده و شرایط برای پرکنی بدون آسیب به لاشه مهیا میشود.

پرکن مرغ از چه از چه اجزایی تشکیل شده است؟

پرکن مرغ از قسمت های زیر ساخته شده است :

  1. موتور 
  2. تعداد زیادی انگشتی پرکن
  3. مخزن ضایعات
  4. محافظ موتور 
  5. محفظه قرار گیری لاشه که کف و دیواره های آن با انگشتی پوشانده شده است. 
  6. پایه و چرخ
  7. کلید کنترل
  8. دستگیره حمل

هنگام خرید پرکن مرغ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اکنون که با نحوه کار پرکن و کاربرد آن آشنا شدید، شاید علاقه مند به خرید آن شوید تا خودتان اقدام به کشتار و عرضه پرنده های گوشتی خود به بازار بکنید. نکات زیر قبل از اقدام به خرید پرکن مرغ بسیار مهم هستند و باید مورد توجه قرار بگیرد:

الف – موتور پرکن

موتوری که در ساخت پرکن به کار رفته حتما باید دارای گارانتی از طرف سازنده باشد، به عنوان مثال موتور های موتوژن یا الکتروژن از نوع بهترین موتورهای ایرانی هستند که دارای گارانتی هستند و کیفیت کار بسیار خوبی دارند. هم چنین هنگام خرید پرکن به مصرف برق آن نیز توجه کنید که بسیار کم باشد.

ب – بدنه پرکن

اگر پرکن خریداری شده از فلز ساده و بدون پوشش ساخته شده باشد به مرور زمان پوسیده و غیر قابل استفاده خواهد بود. چون فلز در برابر آب سریعا پوسیده میشوند. بنابراین بهتر است پرکن مورد نظر شما از ورق های گالوانیزه دارای پوشش رنگ کوره ای و یا فلز استیل ساخته شده باشد. مخزن پرکنی هم می تواند از استیل یا پلاستیک های مقاوم و بهداشتی ساخته شده باشد. 

ج – انگشتی پرکن

انگشتی های پرکن در انواع مختلفی وجود دارند که توجه به کیفیت آنها مهم است. هر چه انگشتی ضخامت بیشتری داشته باشد و طول آن درازتر باشد، پرکنی را به شکل بهتری انجام خواهد داد. برخی از انگشتی های موجود در بازار پس از چند بار استفاده یا شکسته می شوند یا کند می شوند، بنابراین توجه به این مورد نیز حائز اهمیت خواهد بود. 

د – دارای خروجی پر

در صورتی که یک دستگاه پرکن فاقد خروجی آب و پر باشد، عملا غیر کاربردی خواهد بود، چونکه پرکنی بدون استفاده از آب امکان پذیر نخواهد بود.

هـ – گارانتی و خدمات پس از فروش 

طبیعتا هر دستگاهی باید دارای گارانتی باشد تا کاربر به آن تکیه کند، زیرا هر دستگاهی امکان خرابی دارد و در صورتی که کارخانه تولید کننده ، دستگاه خود را تضمین کند فرد با اطمینان خاطر بیشتری از آن استفاده خواهد کرد. هم چنین در صورت خرابی بدون هیچ نگرانی و صرف هزینه های اضافی می تواند آن را به واحد تولید کننده جهت تعمیر ارجاع دهد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس