چگونه تخمگذاری اردک را افزایش دهیم؟

راه های افزایش میزان تخمگذاری اردک

اردک ها جزو دوست داشتنی ترین پرنده ها می باشند که دوست دارند در نزدیک برکه ها، حوضچه ها و رودخانه ها زندگی کنند. این پرنده ها از دسته مرغابی سانان هستند و و توانایی پرواز ندارند. امروزه پرورش اردک ها به دلیل تولید تخم و گوشت این پرنده ها می باشد.

خواص و فواید گوشت و تخم اردک ها بسیار می باشد. به همین خاطر پرورش این پرنده روز به روز در حال محبوب تر شدن است. ما در مقالات قبلی نحوه پرورش و نحوه جوجه کشی اردک با ماشین جوجه کشی را شرح دادیم. در این مطلب از بلاگ چیکن هچ راه های افزایش تخمگذاری اردک را خواهیم گفت. با ایجاد شرایطی و رعایت کردن مواردی می توانیم میزان تخمگذاری اردک های مولد را افزایش دهیم.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» جوجه کشی حرفه ای از تخم نطفه دار اردک با بیشترین راندمان
» دارای بدنه ی ضد زنگ و قابل شستشو
» بهره گیری از سیستم کنترلی هوشمند با تکنولوژی منطق فازی
قیمت : 10,500,000تومان

اردک ها از چه سنی به تخمگذاری شروع می کنند؟

اردک ها تقریباً از 7 ماهگی تخمگذاری را آغاز می کنند. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که اردک ها در طول روز تخمگذاری نمی کنند و فقط قبل از طلوع افتاب این عمل را انجام می دهند. بعد از 7 ماهگی اردک ها به مدت دو سال تخمگذاری انجام می دهند و بعد از این مدت تخمگذاری آنها کاهش یافته و متوقف می شود.

برای اینکه تخمگذاری اردک ها افزایش یابد باید هر روز صبح تخم های این پرنده را جمع آوری و شرایط لازم را برای تخمگذاری مجدد این پرنده ایجاد نماییم.

چه شرایطی برای تخمگذاری اردک لازم است؟

اردک ها پرنده هایی می باشند که اشتهای خوبی دارند که باید در سن تخمگذاری دان و آب کافی و مناسب در دانخوری و آبخوری در اختیار آنها قرار بگیرد. محیط و سالن تخمگذاری اردک باید تمیز بوده و از هرگونه آلودگی پاک باشد. سعی کنید به به طور مرتب اقدام به تمیز کردن محیط تخمگذاری کنید تا اردک ها بیمار نشوند. توجه کنید که اردک های سالم تخمگذاری خوبی خواهند داشت و باید از سلامتی آن ها مراقبت کنیم.

چه شرایطی برای تخمگذاری اردک لازم است؟ - چیکن هچ

برای اینکه تخمگذاری اردک ها افزایش یابد و به بیشترین حد خود برسد، باید دان و آب کافی در اختیارشان قرار دهید و محیط نگهداری شان پاکیزه باشد تا اردک های مولد در سلامتی کامل باشند. بهتر است که محیط پرورش اردک ها را با لوازم مرغداری استاندارد مثل آبخوری و دانخوری، لانه تخمگذاری، منبع گرمایشی برای فصل زمستان و … تجهیز کنید.

توجه به سلامتی اردک های مولد همانگونه که گفتیم بسیار اهمیت دارد. اگر اردکی غذای کمتری خورد، اشتها نداشت و هرگونه علامت بیماری در آن ها مشاهده کردید، باید این اردک را از بقیه پرنده ها جدا کرده و در صورت نیاز با دامپزشک مشورت نمایید تا بیماری این اردک هم مداوا شود و هم به بقیه اردک های مولد منتقل نگردد.

بسیار مهم می باشد که لانه تخمگذاری در کف سالن باشد. بستر داخل لانه را بهتر است حداقل دو یا سه بار در یک هفته عوض شود. اگر موارد بهداشتی رعایت شوند شاهد افزایش میزان تخمگذاری خواهید بود.

اردک ها چه میزان در یک سال تخمگذاری می کنند؟

توجه داشته باشید که اردک ها در یک سال در 3 تا 4 دوره در اواخر تابستان و پاییز تخمگذاری می کنند.   نژاد اردک ها در تعداد تخم هایی که می گذارند موثر می باشد. اکثر اردک هایی که در ایران نگهداری و پرورش داده می شوند از نژاد روسی، مسکویی یا اسرائیلی می باشند.

بعضی از اردک ها می توانند تا 300 عدد تخم در یک سال بگذارند. این میزان در برخی دیگر از اردک ها 150 عدد در سال است. اردک های محلی تخمگذاری خیلی پایین دارند و در سال حدودا 30 عدد تخم میگذارند.

اما با رعایت موارد گفته شده می توان تخمگذاری اردک ها را تا حدودی افزایش داد. توجه کنید که این میزان افزایش به مقدار محدود است و انتظار نداشته باشید با رسیدگی به تغذیه و بهداشت محل نگهداری اردک ها میزان تخمگذاری آن ها چند برابر شود.

توجه داشته باشید که در نژاد اردک های مسکویی که تازه شروع به تخمگذاری می کنند اندازه تخم ها در اوایل کوچک هستند و توصیه می کنیم از تخم های نطفه دار کوچک این اردک ها در این زمان برای جوجه کشی بکارگیری ننمایید. همچنین اردک های مسکویی در یک سال 60  تا 110 عدد تخم می توانند بگذارند.

در صورتی که شرایط ایده آل باشد 110 عدد تخم در یک سال تولید می کنند و در صورت مناسب نبودن شرایط میزان تخم های گذاشته شده توسط این اردک ها کمتر می شود. اردک های نژاد روسی نیز در هر دوره از تخمگذاری 10 تا 25 عدد تخم می گذارند. در دوران تخمگذاری اردک ها این پرنده ها به 14 ساعت نور در یک روز نیاز دارند. غذای مورد نیاز این اردک ها در روز حداقل 150 گرم غذا به خصوص کلسیم به میزان کافی است.

تاثیر تغذیه

همانطور که در قسمت های قبل به آن اشاره کردیم تامین تغذیه کافی برای اردک ها باعث افزایش تخمگذاری آن ها می شود. در زمان تخمگذاری، نیاز اردک ها به کلسیم چندین برابر میشود. برای اینکه کلسیم مورد نیاز این پرنده را تأمین کنید میتوانید از پودر صدف دریایی، سنگ آهک و دیگر منابع کلسیم دار استفاده نمایید. توصیه میشود که از پوست تخم مرغ برای تأمین کلسیم طیور استفاده نشود چون ممکن است که بیماری سالمونلوز از این طریق به اردک های تخمگذار منتقل شود.

تاثیر تغذیه در تخمگذاری اردک - چیکن هچ

غذای مناسب برای اردک ها سبوس گندم، سبوس برنج، ذرت و آرد است . میزان دان برای هر اردک باید بر اساس سن و جنس آن باشد. جوجه اردک ها به تعداد زیاد دفعات غذا خوردن نیاز دارند. با افزایش سن این پرنده ها، تعداد دفعاتی که به اردک ها غذا می دهید کاهش می یابد. به عنوان مثال اردک های یک ماهه به دو بار در روز تغذیه نیاز دارند.

برای آشنایی بیشتر با تغذیه جوجه اردک ها می توانید مقاله غذای جوجه اردک را بخوانید.

اردک ها به دانه های جوانه زده نیز علاقه بسیاری دارند. در تغذیه اردک ها شما می توانید از سبزیجات و میوه ها نیز بکارگیری نمایید. در اردک های مولد که تخمگذار هستند نیاز غذایی و نیاز به مواد مغذی بیشتر از اردک های دیگر است. روزانه می توانید به این اردک ها مکمل های غذایی مثل قطره های مولتی ویتامین به تغذیه آن ها بیافزایید. این کار را بهتر است به طور مداوم انجام دهید.

در تغذیه اردک ها بکارگیری برخی از مواد نیز ممنوع می باشند. به این پرنده ها نباید غذاهای چرب و نمک دار، شکلات و دیگر موادی که ارزش غذایی بسیار کمی دارند استفاده کرد.

جمع بندی

در این مقاله از سایت چیکن هچ به بررسی راه های افزایش تخمگذاری در اردک ها پرداختیم. هرچقدر این شرایط ایده آل تر باشند میزان تخمگذاری نیز بیشتر می شود اما باید توجه داشته باشید که این مقدار تخمگذاری حتی اگر بهترین شرایط را نیز ایجاد کنید از یک حد مشخص بیشتر نخواهد شد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫90 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر من یه مرغابی دارم که از روزی یک تخم بعداز دوماه تقریبا به روزی دو تخم و الان روزی سه تخم میزاره من هرروز کرم زنده پروتیینی و غذای خاص بهش میدم یعنی الان اصن چجوری این آنقدر تخم میزاره یخچال دیگ جا نداره هرکی میاد خونمون یه نایلون تخم میدیدم ببره

  2. سلام اردک معمولا چند ساعت در روز باید رو تخم های که گذاشته بشینه که جوجه بشن اردک نر و ماده دارم و 6 تا تخم گذاشته اما فقط شب ها رو تخم ها میشینه

    1. سلام دوست عزیز
      روزی یکبار باید بلند بشه و برگرده
      حداقلش روزی دوبار هست که بتونه آب و غذا بخوره و یا خودش رو خیس کنه بخوابه رو تخم ها
      نطفه سنجی انجام دادی؟؟

  3. سلام من یک اردک دارم فکر کردم نر هست اما در ۷ ماهگیش که شد دیدم تخم گذاشته چطکر میشه یک اردک ماده بدون جفت تخم بزاره؟ این روندش ادامه داره؟

  4. سلام وقتتون بخیر من چندتا سوال دارم دیگه نمیدونستم کدوم قسمت مقاله بذارم ولی اینجا میپرسم ممنون میشم لطف کنید جواب بدین
    یه اردک ماده مسکووی دارم که تخم گذاره البته چند وقت بود تخم نمیذاشت و دوباره شروع کرده
    از وقتی هم که شروع کرده به تخم گذاشتن خیییییلی غذا میخوره یعنی چینه دونش پره ولی باز دنبال غذاس آروم و قرار نداره غرغر میکنه همش و درحالی که قبلا اینجوری نبود اصلا غذا که می‌خورد میرفت یه گوشه می‌خوابید
    غذا بهش سبوس برنج و پلت و اینا با خیار و گوجه میدم
    سوال بعدیم اینه که چند بار در روز باید بهشون غذا بدم؟
    و سوم اینکه همین غذاهایی که میدم خوبه؟ یا چیز دیگه ای لازمه بدم بخوره
    ممنون از شما بابت سایت خوبتون

        1. با سلام ،ببخشید من دوتا اردک دارم،نزدیک سه هفته تخم میزارند،اول بار یک تخم مرغ بود ولی الان روزی دوتا تخم،میخواستم ببینم میشه هر دو تا تخم را یک اردک بذاره،یا نه دوتا شون ماده اند،چون نمیدانم دوتا شون ماده هستند یا نه یکی شون نره،تشکر

  5. سلام من سه اردک دارم و دو نر یک ماده.اردک های من هر سه ۴ماهه هستند دیروز صبح دیدم اردک ماده تخم گذاشته آیا سیستم تخمگذاریش فعال شده بعد امروز دیگه تخم نداشته دلیلشو میدونید؟لطفا جواب بدید نژاد پکنی هستند

  6. سلام من دوتا اردک دارم ک ۱۰ماه بیشتر دارمشون و دوماه هست تخم میزارن الان یکی از اونها نمیتونه راه بره نمیدونم فلج شده و تند تند نفس میزنه اب و دون هم نمیخوره .

    1. سلام غذاشون چیه ؟ کامل توضیح بدین
      فضلش غیر عادیه ؟ مکمل کلسیم خوردن ؟ احتمال داره به دیلیل کمبود کلسیم باشه

  7. سلام خسته نباشید وقتتون بخیر. عیدتون مبارک.ببخشید من دو تا اردک دارم،یکی از آنها نژاد آنکونا و دیگری پکنی است.آن اردک نژاد آنکونا نر است. از بالای سرش تا 6 سانتی متر پایین سرش سبز هست.آیا امکان جفت گیری دارند؟ اردک پکنی ماده است و تخم می گذارد لطفا جواب رو بدید.دستتون درد نکنه.

    1. سلام سال نو شما هم مبارک . مشخص نیست . معمولا پرنده ها به رنگ پرها دقت میکنن . باید دید ببینید چی میشه

    1. سلام خسته نباشید .من ۲تا مرغ لاری وارم تخم میزاره ولی پسته نمیبنده یه لایه نازک هست که پاره میشه باید چکار کنم درست بشن

      1. سلام دوست عزیز
        مرغات به شدت کمبود کلسیم دارن که این اتفاق میفته
        مکمل کلسیم میخری قاطی جیره میکنی
        همچنین میتونی پوسته تخم مرغ رو آسیاب و با جیره مخلوط کنی مشکل حل میشه

  8. با سلام خسته نباشید خوبید من 4 تا جوجه اردک آوردم الان بزرگ شدن دوتا نر هستن دوتا ماده الان حدودن یکی 2 کیلو هم هستن ولی تخمگذاری نمیکنن الان تو فصل زمستان هستیم کی تخمگذاری رو شروع میکنن باید چه مکانی براشون دورست کنم یکی از اردک هام سفیدو نر هست یکیشون سفید و سیاه نر اون دوتا یکیشون سیاه و یکیشون خاکستری ولی تخمگذاری نکردند یک ساله اوردمشون لطفا بهم بگید چکار کنم دوست دارم اردک هام تخمگذاری کنند

      1. سلام بله مطمعن هستم و مقاله تشخیص جنسیت اردک رو خواندام ممنون ازتون یه سوال داشتم اردک ها در این فصل زمستان تخمگذاری می‌کنند میشه آیدی تلگرام و یا آیدی شاد یا روبیکا تون رو بدید من عکس و صدایی اردک هارو براتون ارسال کنم تشخیص بدید کی تخمگذاری می‌کنند؟

        1. سلام برخی از نژاد ها در فصل زمستان هم تخم گذاری میکنند برخی هم خیر. اردک ها بعد از 7 ماهگی تخم میذارن
          تفویتشون کنید مکمل کلسیم براشون تهیه کنید صبور باشید

          1. سلام خوبید من چطور اردک هامو بدم به جنگ یعنی میخام اردک هامو بدم جنگ کنن با هم باید چکار کنم لطفا بهم بگید ممنون

  9. من اردک خشگل و شیرین کاری می کنه نمی دونم چند ماه ش است ولی یذره کوچیکه نمی دونم کی تخم گذارد

  10. اردک نری دارم که خیلی خوشگله ولی ماده ها که تخم میکنن تخم اونا رو می‌شکنه برا ماده ها تا بخورن فکر کنم پاچه خواری می‌کنه چیکار کنم که نش
    کنه ممنونم

  11. سلام چهار تا اردک تخم گذار دارم که با هم بزرگ شدن ده تا دیگه دارم که از اینا کوچیک ترن ولی بزرگ شدن ولی به هم عادت نمی کنن جدا نگه میدارم که سخته چیکار کنم استاد

  12. سلام من دو تا اردک دارم یکیش سفید و یکیش سیاه نژادشون نمیدونم
    الان ۶ماهه هستن با وجود اینکه جاشون گلی نیست و غداشون سر کقت میدم و کلسیم و دادم ولی هنوز تخم نمیگذارن میشه از چند ماهگی شروع به تخم گذاری میکنن؟؟؟

  13. سلام ببخشید به جای پوشال میتونیم از کاغذ استفاده کنیم یا حتما باید پوشال باشه ؟

    1. سلام براش غذای مخصوص اردک تخم گذار تهیه کنید . بله مقدار نان زیاد باشه ضرر داره حتما مکمل کلسیم هم تهیه کنید

  14. سلام دوستان
    اردک من تلف داره میشه بزرگ هم هست سرما خورده چگونه درمانش کنم
    سیر هم نمیتونم تو دهنش بخورونم لطفا هر چه سریع کمکم کنید داره میمیره لطفا بگید الان تازه تخم گذاریش رو شروع کرده نگرانم به خاطر سرما خوردگی بمیره بگید لطفا

    1. سلام
      اگه نگرانشی ببرش دامپزشکی !
      اگر نمیتونی ببری قرص تتراسایکلین بخر براش ، نصفش کن هر 12 ساعت بده بهش
      مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی بخر و بده بهش
      اب و اینجور چیزا هم خواستی بدی بهش ، میتونی با یه سرنگ بزنی تو دهنش (امپول سرنگ رو دربیار ها !)
      سیر رو هم رنده کن با غذاش بده بهش

  15. سلام ببخشید من یک اردک روسی دارم اسمش کایو گی هست و یک اردو سفید دارم نمیدونم نژاد سفیده چی هست فکر کنم پکنی هست
    میخواستم بگم این ها میتونم باهم جفت گیری کنن؟

      1. سلام و درود بر شما، من یه اردک ماده دارم ۵ماهشه و شروع کرده به تخمگذاری، به تنهایی میتونه جوجه بیاره؟ یا خیر؟ اگر جوجه نمیشن با تخم ها چکار کنم؟ قابل استفاده هستن یا خیر؟ روزی یک عدد تخم میذاره

  16. ببخشید بنده اردک پکنی دارم ۲۰ تا تخم گذاشتن بعد الان ۶ روز هست که نمیزاره و یک اردک موسکویی دارم اون
    ۱۵ عدد گذاشت در سرما الان دیگه نمیزاره چرا؟
    من همه چیز رو که گفتید فراهم کردم
    بعد اگه اردک سه تا سه تا در روز یا چهار تخم در روز بزاره یعنی اینکه اردک نر پیشش هست؟
    لطفا به این دو سوال جواب بدین

    1. اینجوری نیست که هر روز تخم گذاری داشته باشن ، صبور باش
      تغذیه مناسب و بخصوص کلسیم رو براشون فراهم کن که تولید تخم راحتتر انجام بگیره
      تخم گذاری اردک هم دوره ای هست یه دوره چندتا میزاره بعد نمیزاره بعد دوباره میزاره

      روزانه 3 تا !؟ نه اینجوری تخم نمیزاره ! هفته ای 2 تا بزاره شاهکاره

  17. بعد یکی از اردک هام سفید هست یکی مشکی نمیدونم کدوم تخم میزاشت میشه بگید در باره این موضوع چیکار کنم

    1. یه روز صبح زود ساعت ۳تا پنج سر بزن ببین کدوم تو مکان نهم گذاری خوابیده یا اگه هنوز نخوابیده .ببین کدوم قد قد بم میکنه

  18. بعد نزدیک بیست تا تخم گذاشتن تو اون جای گلی و کثیف حتی خودشون گلی بودن
    هوا خیلی هم سرد بود تخم گذاشتن اما الان ۵ روز هست که با دوم اب نور جای سالم و تمیز بدن تمیز پوشال جای گرم ۵ روز هست تخم نمی زارم چرا؟

    1. اردک های محلی حداکثر تا 40 تا تخم میزارن هر سال و اردک اسرائیلی شاید تا 50 تا هم بزاره (کفشم 20 تاس) ، نژاد هم مهمه
      اینکه جاشون عوض شده ممکنه کمی تاثیر بزاره ولی سبر کن حل میشه

    1. سلام، بله اگه نور مصنوعی براشون فراهم کنی تا بالای 12 ساعت در روز نور دریافت کنند و جاشون زیاد سرد نباشه تخمگذاری میکنند.

  19. من حدود ۱۰۰تا اردک دارم تو بهارو تابستون تخم میزاشتن از شروع سرما پایز تا ب امروز دیگه تخم نمیکنن دون و آب تکمیلی میدم روزا داخل استخر ماهی نگهداری میکنم دلیلش چیه

    1. سلام، احتمالا نور کمتری دریافت میکنند. اردک برای تخمگذاری به بالای 12 ساعت نور نیاز دارد. در ضمن کلسیم هم برای تخمگذاریشون خیلی لازمه.

  20. سلام من اردک دارم میره تو ۷ ما هگی اما تخم نمیده باید چی کار کنم؟
    بعد یکیش سیاه هست و یکی سفید

      1. سلام دوستان اردک من ۲ تا نان با هم دیگه دعوا میکنن نمیدونم چکار کنم یکی ماده هم هست گردن همو زخم کردن چکار کنم

  21. سلام اردک خریدم ولی جثه کوچیکی داره بال هاشم یه شکلیه یکی دیگه هم اصلا نمیزاره جفت گیری کنه چیکار کنم

    1. سلام
      باید ببری پرنده فروش باتجربه و یا دامپزشک پرندگان بومی معاینش کنه ، همینجوری نمیشه راهنمایی کرد باید معاینه بشه

      1. ببخشید اردک من در یک ماه اردک روز تخم میزاشت
        که در فصل زمستان بود یعنی بهمن ماه جاش هم گلی بود ولی بااین شرایط تخم میزاشت نور هم بهش نمی خورد و لی تخم میزاشت
        نمیدونم الان که جاشون رو عوض کردم اون هارو شستم نور هم ۱۲ ساعته بهشون میخوره دون و آب کافی هم بهشون میدم تخم نمیزارن

        1. اردک یه مقدار مشخصی هر سال تخم میزاره و قرار نیست هر روز تخم بزاره ! اگه اون مقدار رد شده باشه تا سال بعد باید منتظر بمونی !

          1. سلام دوست عزیز
            بله متفاوته اصلی ترین تفاوتش هم در میزان پروتئین و کلسیمش هست

          2. ترکیب پلت تخم گزاری اردک چیه.. ما میپرسیم میگه پلت اردک یا مرغ فرقی نداره پیدا نمیکنم

          3. ترکیب پلت اردک دانه های غلات مثل ذرت، گندم و جو دوسر ،پروتئین ها که شامل کنجاله سویا، کنجاله آفتابگردان و پودر ماهی میشه، مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و سدیم
            یکیم ویتامین ها مثل ویتامین A، ویتامین D3، ویتامین E و ویتامین B
            چرا فرق دارن پلت اردک پروتئین و مواد معدنی بیشتری داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس