مزایای استفاده از میوه و سبزیجات در تغذیه طیور و تاثیر آن بر ارزش غذایی تخم

فواید استفاده از تفاله میوه و سبزی در تغذیه مرغ و بوقلمون | تاثیر تغذیه با میوه و سبزیجات بر افزایش تخمگذاری

میوه و سبزیجات حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های قوی هستند که هم به سلامت طیور کمک می کنند و هم بر میزان تخم گذاری و ارزش غذایی تخم تولیدی آنها تاثیر می گذارد. در این نوشته به بررسی تاثیر و مزایای استفاده از تفاله میوه و سبزیجات و علوفه در جیره غذایی مرغ بومی تخمگذار پرداخته شده که البته برای سایر طیور بومی مانند بوقلمون، بلدرچین، اردک و غاز و… نیز کاربرد خواهد داشت. این نوشته برای تمام کسانی که در پرورش مرغ بومی و یا سایر طیور فعالیت دارند، مناسب است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای قابلیت جوجه کشی اتوماتیک از تخم نطفه دار مرغ و بو قلمون
» برخورداری از شانه های همه کاره و مناسب برای سایز های مختلف تخم های پرندگان
» مجهز به سنسور فوق پیشرفته برای سنجش دما و رطوبت
قیمت : 7,100,000تومان

در تغذیه مرغ بومی از چه میوه و سبزیجاتی می توان استفاده کرد؟

این پرنده های همه چیز خوار از سبزیجاتی مانند کاهو، کلم بروکلی و قرمز، اسفناج، شلغم، چغندر، تربچه و برگ های آن، خیار، کدو تنبل، بادمجان، هویج، هندوانه، خربزه، سیب زمینی، پیاز و … می توانند تغذیه کنند. 

هم چنین از تفاله، پوسته و خود میوه هایی مانند انگور، پرتقال، نارنگی، سیب، گلابی، انار، توت فرنگی، شاه توت، زغال اخته، زردآلو، آلبالو، هلو، شفتالو و … می توانند تغذیه کنند. از دادن میوه و سبزیجات بیش از حد خودداری کنید چون مشکلات گوارشی همچون اسهال و حتی مسمومیت را به دنبال خواهد داشت. 

روزانه یک وعده غذایی همراه با پلت و سایر منابع غذایی مانند گندم و ذرت می توانید به مرغ های تخمگذار خود بدهید. آنها را به صورت خرد شده و ریز ریز شده به مرغ ها بدهید تا به راحتی توانایی هضم و جذب آن را داشته باشند. 

فواید استفاده از میوه و سبزیجات بر میزان تخمگذاری مرغ

فواید استفاده از میوه و سبزیجات بر میزان تخمگذاری مرغ - چیکن هچ

از آنجایی که میوه و سبزیجات، پوسته و تفاله آنها حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن طیور می باشد، لذا تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن، رشد و تقویت پرها، افزایش کیفیت تخم و نطفه آن، افزایش میزان تخمگذاری، افزایش میزان ویتامین موجود در تخم، کاهش کلسترول بد تخم، جلوگیری از تلفات مرغ و … دارد. در ادامه به خواص چند میوه و سبزی مهم پرداخته خواهد شد. 

1- مزایای استفاده از پوست انار در تغذیه مرغ تخمگذار 

طبق تحقیق انجام شده در انجمن پژوهش های علوم دامی ایران، استفاده از پوست انار و حتی هسته و دانه های آن در جیره غذایی مرغ های تخمگذار می تواند به افزایش ضخامت پوسته تخم، افزایش میزان تخمگذاری، افزایش وزن تخم مرغ و بالاتر رفتن ارزش غذایی تخم کمک کند. هم چنین به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریایی خود به سلامت مرغ تخمگذار کمک می کند و با چند دوره استفاده می توان اثر آنتی بیوتیک های داده شده به پرنده را از بین برد و به عبارتی به پاکسازی کبد مرغ نیز کمک می کند. اطلاعات بیشتر در مقاله تغذیه مرغ تخمگذار وجود دارد. 

2- تاثیر استفاده از کلم و کاهو در جیره غذایی طیور 

این دو سبزی حاوی مقادیر بالایی کلسیم هستند، بنابراین ضمن افزایش کیفیت پوسته تخم و جلوگیری از شکستن تخم در داخل شکم پرنده ، به افزایش میزان تخمگذاری پرنده کمک کرده و از پوکی استخوان و سایر مشکلات ناشی از کمبود کلسیم در پرنده جلوگیری می کند. 

این دو سبزی، کالری و چربی بسیار کمی دارد بنابراین در صورت مصرف زیاد هیچ گونه افزایش وزنی نخواهند داشت و به دلیل دارا بودن عناصری مانند سدیم، پتاسیم، آهن، منیزیم و … به تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن آنها کمک می کند. 

3- مزایای تغذیه طیور با تفاله سیب

طبق مقاله منتشره در همایش ملی تغذیه دام و طیور، استفاده از تفاله سیب در تغذیه مرغ های تخمگذار سبب افزایش ارزش غذایی و کیفیت تخم مرغ می شود. یعنی هم به پر رنگ شدن زرده، افزایش وزن سفیده و هم محکم تر شدن پوسته تخم کمک می کند. علاوه بر آن، به دلیل دارا بودن کربوهیدرات و فیبر بالا، به سلامت سیستم گوارشی پرنده و افزایش انرژی بدنی آن می شود. 

در صورت استفاده از سیب و در کل میوه های هسته دار، حتما هسته ها را جدا کرده و دور از دسترس مرغ ها قرار دهید چون حاوی سیانور بوده و مسمومیت به دنبال خواهد داشت.

تاثیر استفاده از مانده های میوه و سبزیجات بر ارزش غذایی تخم مرغ محلی 

اگر تا به حال تجربه خوردن تخم مرغ محلی و روستایی را داشته باشید، حتما متوجه تفاوت فاحش آن با طعم و رنگ و مزه تخم مرغ صنعتی و سوپرمارکتی شده اید. علت این تفاوت دقیقا به نوع غذای مرغ مربوط می شود. 

مرغ های صنعتی فقط با پلت تغذیه می شوند که شامل انواع ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن پرنده می شود. اما مرغ های محلی علاوه بر این پلت ها، از انواع میوه و سبزیجات، تفاله و پوسته میوه ها و علوفه های موجود در فضای آزاد تغذیه می کنند و علاوه بر این از مانده های غذایی خانگی مانند برنج، سیب زمینی، خورشت و … نیز استفاده می کنند. 

این حجم از تنوع در تغذیه مرغ های محلی سبب خوش طعم شدن تخم، پر رنگ شدن زرده و افزایش ارزش غذایی آن می شود. بنابراین با تغذیه مرغ های خود از میوه و سبزیجات و مانده های غذایی، ضمن کمک به کاهش هزینه های تغذیه، به خوش طعم شدن تخم مرغ آنها نیز کمک خواهید کرد. 

سخن کلی 

در این نوشته به فواید و مزایای استفاده از میوه و سبزیجات و مانده های غذایی بر میزان تخمگذاری طیور، سلامت طیور و ارزش غذایی تخم تولیدی آنها پرداخته شد. در صورت تغذیه مرغ های تخمگذار خود با تفاله های میوه ها، سبزیجات و علوفه و مانده های غذایی در کنار استفاده از پلت و جیره مخصوص مرغ تخمگذار، قطعا به نتایج مثبتی در سلامتی پرنده ها و ارزش غذایی تخم مرغ تولیدی آنها خواهید رسید. 

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    حدود ۵۰ عدد مرغ گلین دارم که توی باغ نگهداری میشن و فصل پاییز انار به صورت روزانه به مقدار زیاد بهشون میدم آیا براشون ضرر نداره ؟ و آیا تو تعداد تخمگذاریشون که این فصل کمتر شده انار تاثیر داشته است ؟
    باتشکر

    1. سلام دوست عزیز
      دادن پوست انار مناسب هست براشون و کلی خواص داره
      ولی خب حتی چیزایی که مفید هستن رو هم نباید به صورت مداوم و در دز بالا بدی که اثری منفی میذاره رو مرغات
      روزانه اندازه دو بند انگشت پوست انار خشک شده بدی و بذاری داخل آب کفایت میکنه بیشتر از این میزان نده
      تخم گذاریشون هم کم شده بخاطر کمبود دریافت کلسیم و املاح معدنی در جیره مصرفی هست
      پوست تخم مرغ رو آسیاب کن بزن به جیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس