برنامه نوردهی بلدرچین تخمگذار

تمامی پرندگان برای تولید تخم، به نور کافی نیاز دارند، عدم وجود نور در سالن پرورش موجب کاهش یا قطع کامل تخم گذاری در پرندگان می شود. همچنین در بیشتر پرندگان با شروع فصل پاییز و زمستان، به دلیل کاهش طول روز، تخم گذاری نیز قطع می گردد.

بلدرچین نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در صورت کاهش ساعات نوری، تخم نمیگذارد. در این مقاله از وبسایت چیکن هچ، برنامه نوردهی بلدرچین و جدول تحریک نوری پرنده برای تخم گذاری به طور کامل آورده شده است.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» امکان جوجه کشی از 380 تخم بلدرچین با بیشترین راندمان
» دارای برد کنترلر هوشمند و ذقیق
» برخورداری از سیستم ستر و هچر همزمان
قیمت : 10,500,000تومان

تنظیم برنامه تحریک نوری در سالن پرورش بلدرچین

یکی از عوامل تاثیر گذار بر میزان تخم گذاری بلدرچین، میزان نوردهی سالن آنها است. تنظیم و کنترل برنامه تحریک نوری بلدرچین، موجب افزایش چشمگیر میزان تولید تخم در پرنده میشود. در ادامه به بررسی دوره نوردهی، شدت نور و رنگ نور مورد نیاز بلدرچین های تخمگذار پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید : در صورت تمایل به پرورش اصولی این پرنده، مطالعه مقالات پرورش بلدرچین خالی از لطف نخواهد بود.

بهترین دوره نوردهی بلدرچین (از جوجگی تا بلوغ)

دوره نوردهی، به معنی تعداد ساعات روشنایی سالن پرورش بلدرچین می باشد. در دوره نوردهی طبیعی، بلدرچین ها، تنها از نور خورشید بهره میبرند، اما در نوردهی مصنوعی، علاوه بر نور خورشید، استفاده از لامپ ها و ال ای دی های مخصوص نیز به این منظور کاربرد دارد. در ادامه طول دوره نوری مناسب بلدرچین ها از یک روزگی تا بلوغ، گفته میشود.

بهترین دوره نوردهی بلدرچین (از جوجگی تا بلوغ) - چیکن هچ

جوجه بلدرچین ها نیز مانند سایر پرندگان در روزهای اولیه زندگی به 24 ساعت روشنایی نیاز دارند. این عمل سبب میشود تا علاوه بر آشنایی پرنده با محیط، استرس جوجه نیز تا حد زیادی کاهش یابد.

پس از گذشت یک هفته از تولد جوجه ها، میزان نوردهی بلدرچین، رفته رفته کاهش یافته و به 18 تا 16 ساعت در روز میرسد. در این میزان نوردهی پرنده بهترین تولید و بیشترین میزان تخم گذاری را خواهد داشت.

میزان نوردهی بلدرچین بیشتر از 18 ساعت موجب بلوغ زودرس و کمتر از 14 ساعت نیز باعث بلوغ دیررس در پرنده می باشد.

شدت نور مناسب در تحریک نوری بلدرچین

به میزان تابش نور به سطح سالن پرورشگاه، شدت نور گفته می شود. شدت نور از طریق چشم ها و سطح جمجه پرنده جذب شده و بر روی سیستم تخمگذاری بلدرچین تاثیر میگذارد. این شدت در روزهای اولیه زندگی پرنده باید بین 70 تا 60 لوکس باشد و پس از گذشت مدت زمان یک تا دو هفته، شدت نور 10 لوکس برای بلدرچین ها عالی خواهد بود.

دقت داشته باشید که در محیط پرورشگاه، از تجهیزات براق استفاده نکنید، این تجهیزات موجب بازتاب نور و بر هم خوردن میزان شدت نور می شوند. استفاده از آبخوری، دانخوری و لانه های تخم گذاری و قفس استاندارد به این منظور توصیه میگردد. برای مشاهده قیمت و خرید قفس بلدرچین کلیک نمایید.

جدول زمانبندی نوری بلدرچین تخم گذار

در جدول ذیل، شدت و دوره تحریک نوری بلدرچین های تخمگذار آمده است. تغییر ناگهانی ساعات نوردهی، موجب افزایش استرس در پرنده و کاهش راندمان تولید تخم در آنها خواهد شد، بنابراین، لازم است تا این روند به مرور تغییر یابد.

سن بلدرچین (هفته) شدت نور (لوکس) دوره نور (ساعت)
یک هفتگی 60 تا 70 لوکس 24 ساعت
دو هفتگی 60 تا 70 لوکس 23 ساعت
سه هفتگی به بعد 10 لوکس 16 تا 18 ساعت

طول موج (رنگ) و ویژگی های آن

طول موج نور، رابطه مستقیم با رنگ آن دارد. بلدرچین ها در هر رنگ نور، واکنش متفاوتی از خود نشان می دهند از این رو، انتخاب رنگ نور مورد نظر نیز برای افزایش تخم گذاری پرنده از اهمیت بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال، نور آبی و سبز موجب آرامش پرنده میگردد به همین منظور در زمان رسیدن به سن بلوغ و کشتار از این رنگ نور در سالن پرورش استفاده می شود. نور قرمز به منظور جلوگیری از پدیده هم نوع خواری در تمام پرندگان موثر است و در نهایت، برای افزایش تخم گذاری پرنده، بهترین طول موج، نور سفید رنگ می باشد.

به این منظور برای نوردهی بلدرچین ها در سالن پرورش از ال ای دی هایی با نور سفید رنگ استفاده می گردد.

مزایای استفاده از برنامه نوری مناسب بلدرچین

  •   افزایش تخم گذاری بلدرچین
  •   بهبود کیفیت نطفه
  •   تولید تخم با پوسته سالم
  •   بهبود ضریب تبدیل تغذیه بلدرچین
  •   کاهش پرخاشگری و جلوگیری کانیبالیسم

خطرات عدم رعایت برنامه نوری بلدرچین

همانگونه که استفاده از برنامه نوری مناسب، دارای مزایای بسیاری برای پرورش دهنده می باشد، عدم رعایت میزان ساعات نوردهی نیز، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. نوردهی پرندگان بیش از حد مجاز، موجب بلوغ زودررس پرنده، افزایش سطح استرس، تنش و در نهایت، شروع پدیده کانیبالیسم و پرخاشگری بلدرچین ها می شود.

خطرات عدم رعایت برنامه نوری بلدرچین - چیکن هچ

از طرفی، کاهش میزان ساعات نوردهی نیز، تخم گذاری پرنده را کم کرده و موجب کاهش مصرف خوراک و همچنین عدم جذب کلسیم مورد نیاز میشود. این امر رفته رفته منجر به ضعف پرنده شده و در نهایت کاهش شدید وزن بلدرچین را به دنبال دارد.

آیا بلدرچین در تاریکی تخم میگذارد ؟

تخم گذاری بلدرچین ها در صورتی که از 10 تا 8 ساعت کمتر نور دریافت کنند، به طور کامل قطع میشود. این کاهش نوردهی منجر به استرس بیشتر پرنده و رشد نامناسب بلدرچین ها خواهد شد.

جمع بندی

امروزه تحریک نوری پرندگان برای افزایش تخم گذاری آنها، رواج یافته است. از این رو دقت داشته باشید که نوردهی بیش از حد موجب پرخاشگری پرنده و کاهش میزان تحریک نوری بلدرچین ها نیز، به کاهش تخم گذاری ختم میشود. در این مقاله تمامی نکات مهم در تنظیم جدول نوری پرنده گفته شد. برای اطلاع از دیگر راه های افزایش تخم گذاری پرنده، به مطالعه مقاله چگونه تخمگذاری بلدرچین را افزایش دهیم؟ بپردازید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋