علت کج شدن نوک مرغ مینا و راه درمان آن

کج شدن نوک مرغ مینا

منقار در اصل ابزاری بسیار مهم برای پرندگان می باشد و هر گونه تغییر در فرم و شکل آن، پرنده را دچار مشکل جدی میکند. پرنده ها برای غذا خوردن، غذا دادن به جوجه هایش و برای تمیز کردن پرهای خود نیاز به یک منقار سالم و طبیعی دارند. مرغ مینا نیز همانند دیگر پرندگان ممکن است دچار ناهنجاری منقار شود. در این مقاله از مجموعه مطالب مربوط به نگهداری مرغ مینا در وبلاگ چیکن هچ، علت کج شدن نوک مرغ مینا و نحوه درمان آن را شرح میدهیم.

دستگاه جوجه کشی آرکام 24 تایی
دستگاه جوجه کشی آرکام 24 تایی
» جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ مینا با حداکثر دقت
» برخورداری از قطعات بسیار مرغوب و درجه یک
» دارای سیستم گردش دائمی و اصولی هوا
قیمت : 24,000,000تومان

اختلال کراتین و بد فرمی نوک مرغ مینا

کج شدن نوک در پرندگان بعنوان اختلال کراتین شناخته میشود که به آن Avian Keratin Disorder (AKD) گفته میشود. منقار مرغ مینا در اثر این اختلال ممکن است فرم های مختلفی همچون انحنا، تقاطع، کشیدگی و غیره به خود بگیرد. گاها نیز این اختلال به شکل رشد بیش از حد منقار خود را نشان میدهد. پرنده ای که دچار منقار کج میشود، در بیشتر موارد قادر به تغذیه خود نیست و دچار اختلال شدید رفتاری میشود.

جوجه هایی که دچار این مشکل میشوند در همان اوایل زندگی از طرف دیگر جوجه ها یا حتی والد خود به مرگ محکوم میشوند. پرنده های بالغ نیز که دچار این مشکل هستند از نظر اجتماعی کاملا منزوی خواهند شد. مهمترین اثر تغییر شکل منقار بر تغذیه پرنده می باشد، با توجه به اینکه تغذیه برای بقای پرنده ها یک نیاز حیاتی است، کج شدن منقار باعث گرسنگی و مرگ زود هنگام پرنده خواهد شد. بنابراین اختلال کراتین در پرندگان در واقع یک مسئله دردناک و بسیار جدی برای پرنده می باشد. گاها این مشکل در مدت کوتاهی درمان شده و رفع میشود ولی در بیشتر موارد نیز بد فرمی منقار مربوط به اختلال های ژنتیکی است که در این مواری نمیتوان کاری کرد.

چرا نوک مرغ مینای من کج شده است؟

برخی از جوجه ها از همان بدو تولد به دلیل اختلال ژنتیکی دچار انحراف نوک میشوند. اگر کج بودن نوک مینا به خاطر اختلال ژنتیکی است، راهی برای درمان آن وجود ندارد. این اختلال ژنتیکی ممکن است به خاطر همخونی یا به خاطر کج بودن نوک یکی از والدهای نسل های پیشین باشد که به جوجه منتقل شده است. اگر جوجه مرغ مینا منقاری کج داشته باشد، والدینش از غذا دادن به او امتناع خواهند کرد. همچنین با توجه به اینکه این جوجه در غذا گرفتن از والدینش به زرنگی جوجه های سالم نخواهد بود خیلی زود بر اثر گرسنگی تلف خواهد شد.

چرا نوک مرغ مینای من کج شده است؟ - چیکن هچ

اما برخی از پرندگان با منقار طبیعی به دنیا می آیند و بعدا دچار بدشکلی نوک میشوند. در این موارد تغذیه ضعیف و کمبود مواد معدنی، عفونت های باکتریایی و قارچی، انگل ها و شرایط نامناسب محیط زندگی پرنده دلایل کج بودن منقارش می باشند. همچنین آلوده شدن پرنده به مواد شیمیایی و فلزات سنگین از جمله سرب، روی و جیوه نیز ممکن است باعث ناهنجاری منقار در پرنده شود.

بیماری

در چند سال اخیر تیمی از محققان سرنخ های جدیدی از یک بیماری ویروسی را شناسایی کردند که با اختلال کراتین پرندگان در ارتباط است. مطالعه در این زمینه هنوز هم ادامه دارد ولی ناهنجاری منقار در برخی از موارد به یک ویروس خاص ربط داده میشود که پرنده های وحشی بیشتر در معرض این ویروس می باشند. این ویروس جدا از ویروس عامل بیماری پر و منقار در طوطی سانان است. هر چند که ویروس عامل بیماری ایدز در پرندگان نیز میتواند دلیل کج شدن نوک مرغ مینا باشد ولی این بیماری بیشتر گریبان گیر طوطی سانان است.

منقار پرندگان نیز همانند ناخن های ما از بافت زنده و کراتین تشکیل شده و به طور مداوم رشد میکند. بیرونی ترین سطح منقار دارای بافت های مرده بوده که پوسته پوسته شده و یا کنده میشوند.

رشد بیش از حد نوک مرغ مینا

یکی دیگر از دلایل کج شدن نوک مرغ مینا، رشد بیش از حد مقار پرنده می باشد. مخصوصا منقار بالایی بیشتر دچار رشد بیش از حد میشود. رشد بیش از حد منقار ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • ضربه به منقار
  • عفونت
  • بیماری کبدی

مرغ مینا بیش تر از سایر پرنده های زینتی در معرض بیماری کبدی قرار دارد. زیرا رژیم این پرنده باید فاقد آهن باشد که متأسفانه بیشتر پرورش دهندگان این موضوع را یا نادیده میگیرند یا از آن بی اطلاع هستند. بیماری کبد چرب باعث نرم شدن نواحی اطراف منقار و رشد غیر طبیعی منقار و ناخن ها میشود. در مقاله لیست غذاهایی که میتوان به مرغ مینا داد، نحوه تغذیه این پرنده را به طور کامل شرح داده ایم.

عدم قرار گرفتن در معرض نور

نور برای پرندگان به منظور جذب ویتامین D3 و جذب کلسیم و فسفر ضروری است. ویتامین D برای سلامت سلامت استخوان و منقار در پرندگان نقش مهمی داشته و پرندگان برای سنتز ویتامین D باید در معرض نور خورشید قرار گیرند. کمبود نور منجر به نرمی استخوان و رشد ناقص منقار بالایی در پرندگان میشود.

عدم قرار گرفتن در معرض نور - چیکن هچ

لذا مرغ مینای خود را روز به مدت 15 دقیقه در معرض تابش نور افتاب قرار دهید. در روزهای گرم تابستان، تابش مستقیم نور خورشید به سمت مرغ مینا باعث استرس گرمایی او خواهد شد. این نکته را باید حتما در نظر بگیرید. همچنین برای تأمین نور مورد نیاز مرغ مینا سعی نکنید که همیشه قفس پرنده را کنار پنجره بگذارید. چرا که اینکار باعث ایجاد ترس و استرس در پرنده خواهد شد.

سوء تغذیه

کمبود برخی مواد مغذی از جمله ویتامین A، بیوتین، اسید آمینه متیونین، اسید فولیک و مواد معدنی همچون کلسیم باعث ناهنجاری استخوان و منقار در مرغ مینا میشود. کمبود این مواد مغذی در پرندگان زینتی که در قفس نگهداری میشوند، رایج است. زمانیکه مرغ مینا دچار این کمبودها شود، نوک پرنده به جای اینکه به درستی ساییده شود، تمایل به خم شدن پیدا میکند. اگر به مرغ مینا غذای ضعیف بدهید بعد از مدتی دچار سوء تغذیه و کمبود ویتامین میشود که یکی از نتایج آن، کج شدن نوک می باشد.

بنابراین برای جلوگیری از سوء تغذیه علاوه بر استفاده از غذاهای متنوع، باید از مکمل ها نیز در تغذیه مرغ مینا استفاده کرد. مکمل مورد استفاده برای مرغ مینا باید فاقد اهن و ویتامین ث باشد. همچنین مقدار مکمل را با توجه به دستور دامپزشک یا شرکت تولید کننده در اختیار پرنده قرار دهید تا پرنده در اثر دز بالا دچار مشکلات کبدی نشود.

از مکمل کلسیم استفاده کنید

در بیشتر موارد کج بودن منقار مرغ مینا به خاطر فقر کلسیم است. برای این منظور حتما کف دریا داخل قفس مرغ مینا آویزان کنید. همچنین بلوک های معدنی مخصوص پرندگان نیز سرشار از کلسیم بوده و میتوان از آنها بهره برد. فقط در تهیه بلوک معدنی برای مرغ مینا باید حواستان باشد که نوع بدون آهن آن را تهیه کنید.

بیماری انگلی

یکی دیگر از دلایل کج شدن نوک مرغ مینا بیماری انگلی و قارچی می باشد. این نوع بیماری ها معمولا باعث پوسته پوسته شدن و سفیدک زدن نوک مرغ مینا میشوند. برای درمان این نوع بیماری های انگلی باید از پماد ضد قارچ استفاده شود. توصیه میکنم که حتما جهت تشخیص دقیق این بیماری به دامپزشک نیز مراجعه کنید.

استفاده از چوب شنی

استفاده از چوب نشیمنگاه شنی برای پاک کردن و ساییدن نوک پرنده مفید می باشد. با نصب این نوع تیرک ها در قفس مرغ مینا این امکان را برای پرنده فراهم میکنید تا پرنده بتواند منقار خود را با این نوع سطح زبر، اصلاح کند. اینکار مانع رشد بیش از حد منقار خواهد شد.

استفاده از چوب شنی - چیکن هچ

اگر نوک مرغ مینای شما دچار رشد بیش از حد شده، برای کوتاه کردن آن حتما به دامپزشک مراجعه کنید. چرا که نوک مرغ مینا دارای رگ خونی است و اگر به اشتباه آن را کوتاه کنید، پرنده دچار خونریزی خواهد شد. ترمیم منقار مرغ مینا نیاز به زمان دارد و چند ماهی طول میکشد تا مجددا به حالت اولیه برسد.

در این پست از وبلاگ چیکن هچ دلایل کج شدن نوک مرغ مینا را شرح دادیم. تغذیه ضعیف و کمبود ویتامین و مواد معدنی از دلایل اصلی کج شدن منقار مرغ مینا میباشد. با تغذیه اصولی و دیگر نکات گفته شده در این مقاله میتوانید مانع از کج شدن منقار پرنده خود شوید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫85 دیدگاه ها

  1. سلام مرغ مینای من دو سالشه هر وقت نوکش بلند میشد کوتاه می‌کردم چند وقتی هست بین نوکش خیلی فاصله افتاده یعنی کلا بین نوکش بازه بنظرتون باید نوک پایینیش رو کوتاه کنم که صاف بشه یانه

    1. سلام دوست عزیز
      اگه توی روند غذا خوردن و روال زندگی عادیش مشکلی ایجاد نمی کنه بهتره زیاد دستکاریش نکنی

    2. سلام دوست عزیز
      به هیچ وجه خودتون نباید اقدام به این کار کنید چون بهش آسیب میرسونید
      ببرید دامپزشک اصلاح منقار انجام بده

  2. سلام نوک جوجه مرغ یک هفته ای من کم کم داره کج میشه یعنی نوک بالایی وپایینی باهم نمی خونن و فاصله دارن هروز بیشتر میشع لطفا کمک کنید خیلی ممنون

  3. سلام مرغ مینایه‌من نوکشو بعد از خوردن‌آب و غذاش‌تمیز‌مقکنه‌غذاشم‌مخصوصه و حتی بی دلیلم نوکشو میماله به چوبه قفس دلیلش چیه؟

      1. مینای منم اونجوریه دایم نوکشو میماله به چوب و یا هرجایی انقدر که میماله انگار چاقو تیز میکنه یه بارم شکست دوباره رشد کرد ولی کوتاه تر شده چون پایین هم شکست و هم قد هم شدند

        1. سلام الناز
          این به خاطر اینه که میخواد منقارشو صیقل بده
          بهتره براش اسباب بازی های سفت تهیه کنی و یا کف دریا بذاری تو قفسش

  4. سلام مرغ مینای من کنار بینیش یک چربی در اومده براش پماد گرفتم غذا هم سبزیجات و میوه میخوره و غذای خودش اصلا نمیخوره فضله اش هم اکثرا کرمیه ولی وقتی حمام میکنه سفید بود قبل اینکه میوه سبزیجات بخوره فضلش همیشه سبز بود

    1. سلام غذاش خیلی بده . براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند های معتبر مثل تاپ فید و پادوان بخرید . بهش میوه و سبزی ندین .

  5. سلام خسته نباشید.من یه مرغ مینا دارم که الان سنش حدودا دوسال و نیمه.خیلی خوب حرف میزد و سرحال بود ولی الان نمیدونم دو ماهی میشه اصلا حرف نمیزنه و نمیتونه روی چوب تو قفس بمونه .همش کف قفس میشینه و هر وقت هم از چیزی میترسه یه حالت غش بهش دست میده یعنی به پشت میفته و پاهاش رو به بالاس.یه دفعه جوری شد فکر کردم مرده کلی تکونش دادم تا دوباره سرپا ایستاد.دامپزشک هم بردمش و آزمایش هم از مدفوعش گرفتن گفتن چیزیش نیست.ولی مگه میشه چیزیش نباشه.دامپزشک بهم مولتی ویتامین داد گفت روزی ۷قطره تو آبش بریز.ولی من خودم بهش کلسیم میدم.نمیدونم چیکار کنم نگرانم چیزیش نشه.غذا هم از غذاهای مرغ مینا که روش عکس مرغ میناس بهش میدم با کرم که از داروخانه دامپزشکی گرفتم.کاهو و سیب هم میدم بهش ولی خوب نمیشه.تو رو خدا راهنماییم کنید.

  6. سلام من یه مینا دارم حدود دوساله ونیم هس گوشش نمیدونم چطور زخم کرده هی با پاش میخارونه و زخم شو دوباره تازه میکنه پماد زخم زدم چی بزنم خوب بشه

  7. سلام و خسته نباشید،من یه مینا دارم که نوک بالاییش به سمت پایین کمی کج شده تقریبا شبیه نوک عقاب و غذایی که بهش میدیم بسته سبز رنگ از شرکت سپهردانه و روی بسته نوشته خوراک مخصوص مرغ مینا و صحبت میکنه و غذا میخوره و بیرون هم میاد خیلی بازیگوش و شیطونه ولی نگران کج شدن منقارش هستم،از پرنده فروشی یه گچ گرفتم که شاید نوکشو با اون بسابه و صافش کنه ولی هیچ استفاده ای از اون نمیکنه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. کف دریا تو قفسش داره ؟ بهتره تو قفس مرغ مینا همیشه کف دریا وجود داشته باشه
      بهتره بهش مکمل کلسیم بدید ( بعد از تایید دامپزشک )

  8. سلام عروس هلندی من نوک پایینش جلوتر از بالاییه به همین دلیلش نوکش کامل بسته نمیشه و غذا هم نمیتونه بخوره به همین دلیل ۴ماهشه و هنوز سرلاکش میدم .ایا درمانی هست که نوکشو اصلاح کرد!چون یه دامپزشک نشون دادم گفت نمیشه .خاستم مطمین بشم اگه راهی هست انجام بدم

    1. اگه تازه خریدید به پرورش دهنده قبلی برگردونید
      و اگر از جوجگی پیش خودتون بوده تا دیر نشده به دامپزشک پرنده های زینتی نشونش بدید شاید راه درمانی باشه

  9. سلام
    ما مینامون حدود یک ماه پیش حالش بد شد بخاطر کبدش همش خودشو میزد به در و دیوار بردیمش دامپزشک دارو داد از اون روز خیلی بی حاله حرف نمیزنه یا میزنه صداش در نمیاد مدفوعش بیشتر مواقع اسهالیه کم کم نوکش کج شد بزور میتونه غذا بخوره پاهاشم حالت خشک شدگی داشتن ولی دامپزشگ گفت پماد آ.د یا همچین چیزایی بزنین ما زدیم ولی ظاهرا بدتر شده راه رفتن واسش سخته پاش حالت پوسته پوسته شده
    فقط اینکه میشه راهنمایی کنین که من میتونم نوکشو یکم کوتاه کنم؟
    قبلا این کارو به راحتی انجام دادم ولی الان میترسم

    1. سلام غذاش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟ چه دارویی بهش دادن ؟
      براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان تهیه کنید.
      تا طول درمان کامل نشه ممکنه حرف نزنه و افسرده بشه
      پاهاش رو با آب ولرم بشورید با دستمال تمیز خشک کنید کامل. بعد ویتامین a چشمی بزنید روی پاش و خیلی آروم ماساژ بدین
      خودتون کوتاه نکنید به دامپزشک مخصوص پرندگان زینتی مراجعه کنید

  10. با سلام خسته نباشید ما یک مرغ مینا داریم که خیلی قشنگ حرف میزنم و سرحال بود بعد از مدتی دیدیم که نوکش کج شده پوند باری هم چشماش کم کم بسته میشد وغش میکرد یعنی پاهاش بالا وبدنش روی زمین بعد از مدت کوتاهی دوباره خوب میشد الان هم که پراش داره می‌ریزه لطفاً میشه راهنماییم کنید روی چوب بعضی وقتها تعادل نداره

  11. سلام خسته نباشید
    مرغ مینام‌ نوک بالایش شکست و خون ریزی کرد الانم‌ غذا و آب نمیتونه بخوره
    چیکار کنم چون مدتی طول میکشه نوکش‌ دربیاد اگه تو این مدت غذا نخوره تلف میشه زبون بسته
    زیاد اهلی هم نیست ینی تو دست و نمیشینه‌ ک بتونیم بهش غذا بدیم‌
    اکثر اوقات هم بیرون قفس هست انقدر نوک زد به همه چی نوکش‌ شکست
    فقط شب ها برا خواب میره قفس

  12. سلام پرنده فروشی نوک مینارو که خیلی بلندشده بودکوتاه کرد ازاون روز تاالان که ۱۱ روزه حتی صدای یه جیک هم درنیاورده شوک بهش وارد شده چیکارش کنم ممکنه دیگه کلا هیچ وقت حرف نزنه ؟ واینکه چه میوه هایی برای میناضررنداره و مفیده؟

    1. به خاطر استرسه یکم زمان میبره تا به حالت قبلیش برگرده . تو گوگل جستوجو کنید میوه هایی که آهن و ویتامین سی پایین دارن خوبه ولی زیاده روی نکنید. سیب بدون هسته، موز، گلابی از سبزیجات کاهو میتونید بدید . فقط هر میوه ای میدید اگه هسته داشت حتما جدا کنید. هسته میوه براشون حکم سیانور رو داره

  13. سلام مرغ مینای من ۴ سالشه و ۲ روزه که تعادل نداره و نمیتونه وایسه رو چوبش بیشتر اوقات هم میخابه و حتی اشتها نداره ۲ بارم بردمیش دامپزشکی و براش ویتامین گرفتیم ولی هنوز خوب نشده

    1. سلام دامپزشکی که به مرغ مینا مولتی ویتامین میده سواد نداره. غذا چی میدین به مرغ میناتون ؟

  14. سلام من یک مینا دارم که نمیدونم چند ماهشه نمیدونم که نر یا ماده یک دو سه هفته بود که نوکش کج شده بود من فکر کنم خودش خوب میشه ولی خوب نشد بردمش دامپزشکی و بعد دامپزشک گفت باید نوکش رو کوتاه کنم دامپزشکی زیاد کوتاه کرد زمانی که نوکش رو کوتاه میکرد پرنده من یکم جیغ و داد زد بعد دیدم داره از نوکش خون میاد یه مدتی زیاد خون اومد و بعدش بند اومد دوباره وقتی که خواست غذا بخوره دوباره از نوکش خون اومد هر کاری که می کنه خون میاد و بعد از یک دقیقه دو دقیقه خونش بند میاد چه کار کنم که زودتر خوب بشه و اینکه نیاز به دارو نداره یا نه

    1. خوب پرنده رو باید میبردین پیش یه دامپزشک مجرب و متخصص نه دامپزشک مرغ و خروس. براش خذای نرم بزارید که به نوکش آسیبی نزنه. مثل کرم های خشکی که برای پرندگان زینتی هستش. (میلورم)

  15. سلام من حدود ۲ماه پیش مرغ مینا خریدم دو ماهش بود ولی الان حرف نمیزنه ولی چند وقت یه بار جیغ میزنه مخصوصن صبح باید چیکارکنم حرف بزنه

  16. سلام ما یه مرغ مینا داریم بعضی موقع ها رو یک پاش وای میسه اصلا حال نداره راه بره و بیشتر میشینه و پاهاشم یکم قرمز شده داخل گوگل زدیم گفتن باید تتراسیکلین بزنی به پاهاش هر شب و پاهاشو بشوریم و نکته بعدی چند روزه مینا ما نوک بالاییش روی نوک پایینی قرار نمیگیره و غذا خودش رو نمیخوره مثلاً انگور خیلی دوست داره ولی دکتر گفته باید غذای خودشو بخوره اینارو میخوره متفوهش اسیدی میشه برای همین پاهاش افونت کرده من باید چیکار کنم آخر احساس میکنم داره میمیره

    1. سلام
      اول چک کن ببین کف پاش جوش داره یا نه ، بعد اگه داشت چوبش رو بررسی کن، دستت رو بکش رو چوب در هر دو جهت موافق و مخالف ، اگه براده رفت دستت باید چوب رو عوض کنی
      کف قفس رو هم هر روز باید تمیز کنی
      بعد از اینا شروع کن به کف پاش فقط پماد چشمی تتراسایکلین بزن

      انگور نده ،اسم غذای خودش چیه ؟ اصلا میزاری از قفسش بیاد بیرون ؟

      در مورد نوک هم باید ببری دکتر ممکنه دلیلش تغذیه نادرست باشه باید بررسی بشه که ضربه ای هم نخورده باشه

  17. سلام خسته نباشید
    من یک مرغ مینا دارم سنش بالا هستش و یک مدت من پرندم رو هروز از قفس درمی اوردم و پرندم خیی تحرک داشت ولی یک دفعه برای مدت طولانی پرندم رو از قفس درنیاوردم و الان یک مدت طولانی هستش که پرندم سریع منقارش و ناخن هاش بلند میشه من به پرندم چیز هایی که آهن داشته باشه نمیدم و از همون اول تا الان از غذای مخصوص مرغ مینا استفاده میکنم ولی منقار پرندم بلند هستش و نوک منقارش به صورت ضربدری هستش و امروز متوجه شدم که نمیتونه راحت غذا بخوره و احساس می کنم حالت افسردگی پیدا کرده یکم ولی حرف میزنه و حالش خوبه و غذا هم می خوره ولی راحت نیست و این منو نگران کرده به دلیل داشتن رگ های خونی در منقار و ناخن پرندم می ترسم خودم کوتاه کنم و الان متاسفانه نمی تونم به دامپزشکی مراجعه کنم ممکنه بگید چیکار کنم ممکنه بلند شدن زیاد ناخن و کج شدن منقار پرندم به خاطر کبد چرب باشه ؟
    من مدت زیادی هستش که به پرندم فقط غذا خودش رو میدم قبلا هر ۳ هفته یک بار تخم مرغ فقط سفیدش و قطره ویتامین بهش میدادم ولی الان مدت طولانی هستش که اونم بهش نمیدم نمیدونم چی باید بهش بدم لطفا راهنمایی کنید ممنون.

    1. سلام
      باید از اول یه کنده درخت میزاشتی تو قفسش (اگه قفس کاسکویی باشه) که گهگاهی نوک میزد به اون ، الان نمیدونم فایده داشته باهش یا نه ، فقط دامپزشک حیوانات خانگی میتونه کمک کنه
      اینکه از قفس درش نیاری هم نه تنها باعث افسردگی بلکه باعث بیماری های مختلف و عصبی و وحشی شدنش هم خواهد شد

  18. سلام ببخشیدما ی مرغ میناداریم تقریبآ۲ماهشه چن وقت پیش متوجه شدیم نوکش کجه امروزب دیم دکتر نوکش چیده ناخونش چیده کل قغس زیرخون بودالان غذاهم نمیخوره دیگه باوجودیکه قبلآهم نمیتونست بخوره مامیراشتیم دهنش الان ازدستمون غذانمیخوره یعنی لازم بوده دکترنوکش قیچی کنه گفته بایدتاجای قیچی کنم ک خون بیاد
    چنتاقطره وداروبهش داده ب نظرتون خوب میشه
    بزرگواری کنیدپاسخ بدین یک دنیاسپاسگزارم

    1. سلام
      دکتر باید تا جایی بزنه که بعدش دیگه خون نیاد ! نه اینکه خون بیاد قطع کنه ! اینو که بچه هم بلده ! دارویی که داده حتما باید داروی ضدعفونت باشه وگرنه حتما عفونت میگیره
      اگه داروها خوب باشه کم کم بهتر میشه

  19. سلام خسته نباشید به مرغ مینا دارم حدودا سه سالشه و نر هست احساس میکنم پاهاش داره پرانتزی میشه کسی می‌دونه علتش چی می‌تونه باشه ؟

      1. احتمالا از وزنشه چون چوبش بنظرم خوب باشه وسولل دیگه که احساس میکنم قسمت بالای چشم که همون قسمت ابرو میشه ورم داره و یه کم همون قسمت پراش ریخته این ورم واسه چیه؟؟

  20. سلام خسته نباشید ..بنده یه مرغ مینا دارم که نر هستش وسخنگو خیلی شیطونه دیشب متوجه شدم نوک زیریش رو به اندازه ۱سانت شکونده ونمیتونه غذا بخوره خواستم بدونم ب ای درمانش چیکار باید کنم منقار زیریش یکم کوتاه شده بعدش هم یعنی آب هم نمیتونه بخوره یا میتونه خواهش میکنم راهنماییم کنید..ممنون

        1. خود به خود حرف نمی زنه که باید آموزش بدی و تمرین کنی باهاش. در ضمن اون فقط چیزایی که شما یاد میدین رو تقلید میکنه خودش حرف نمی زنه

  21. سلام خسته نباشید من یه مرغ مینای یک سال و نیمه داریم حالش خوب بود و سرحال و شیطون و سخنگو بود که متاسفانه ما دو سه روز خونه نبودیم غذاش ریخته بود پشت کاور قفس وقتی برگشتیم سریع براش غذا گذاشتیم نمیدونیم از کی غذاش ریخته ولی بعد یک روز دیدیم دچار صرع شده گردنش به یه طرف کج میکنه و هر چند ساعت میفته کف قفس و میچرخه رو زمین چند بارهمین طوری میچرخه و به در و دیوار قفس میخوره بعد حالش خوب میشه ولی گردنش و کج میکنه و از صحبت افتاده راه میره غذا میخوره ولی گردنش و همش کج میکنه و همون حالتی غذا میخوره و هر چند ساعت صرع میگیره مخصوصا شبا که برق و خاموش میکنیم سریع میفته کف قفس چون به دامپزشک دسترسی نداریم پرنده فروشی بهمون قرص داکسی سایکلین داد که اثر نکرد چایی هم یه روز دادیمش اثر نکرد حرفم که دیگه نمیزنه هر وقت صرع میگیره شوهرم میگه بکشیمش داره عذاب میکشه اما من دلم نمیاد امید دارم خوب بشه به نظرتون درمانی داره خوب میشه یا نه

    1. سلام غذاش چیه ؟ فضلش سبز رنگه ؟
      براش سریعا غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان تهیه کنید . به جای آب تا سه روز بهش چای سیاه بدین چای ساده . معطر نباشه ببینید تغییر میکنه
      اگر غذاش رو عوض کنید بله احتمالا خوب میشه اما نه یک شبه زمان میبره ازش مراقبت کنید

      1. ادمین جان ببخش برای من هم سئوال پیش اومد ، این علائم نیوکاسل نمیتونه باشه ؟ یا اصلا نیوکاسل تو مرغ مینا هم میتونه شایع باشه؟

  22. سلام مرغ مینای من حدود ۴ ماهه است نوک بالایی بلندتر شده و از سمت راست سفیدک زده است. برای درمان بلندی و سفیدک نوک مینا چه کنم؟ در ضمن غذا از اول که یک ماهه بود خریدمش غذای پلت میدادم حدود یک ماه است که تاپ فید میدم بهش. غذا و نون هم سبزی و کاهو وگاهی سفیه تخم مرغ بهش میدم. غذا هم که خودش به ما امون نمیده پا به پای ما غذا و نون میخواد

    1. سلام سبزی ، نان، تخم مرغ مثل سم میمونه برای مرغ مینا !
      فقط غذای مخصوصش رو بهش بدینوگرنه تلف میشه . نباید غذای انسانی بخوره هفته ای یک دو بار هم سیب بدون هسته بدین
      مقاله رو کامل بخونید . نحوه درمان سفیدک قارچی اومده . برای کوتاهی نوکشم توی قفسش سنگ پا یا چوب طبیعی بذارید یا به دامپزشک مراجعه کنید تا کوتاهش کنه

  23. سلام
    مرغ مینای من دوماهشه
    چند روزیه دیگه نمیتونه با نوکش چیزی رو بگیره .من خیلی نگرانشم .بهش غذا میدیم و آب خودش میخوره اما یکم رفتاراش عجیب شده انگار یادش رفته چطوری باید آب بخوره نوکش و باز میکنه میبره تووی ظرف آب ……امشب هم رووی قفسش نشسته بود و چشاش بسته بود ولی همش گردنش رو اینور و اونور میکرد .نمیدونم چرا اینطوری شده .میشه کمک کنین؟پرهاشم یکم میریزه و خودشو خیلی میخارونه

    1. سلام غذاش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟
      باید غذاش پلت مخصوص مرغ مینا از برندهایی مثل تاپ فید یا کی کی یا پادوان باشه اصلا نباید نون و غذای انسانی یا غذای مرغ و خروس بخوره
      تا سه روز به جای آب بهش چای سیاه سرد شده بدین غذاش حتما تغییر کنه اگر غیر این میدین بشه

  24. سلام روزتون بخیر .من یه مرغ مینای دوساله خریدم حدود دو ماهه پیش الان دوروزه مرع ماده براش تهیه کردم ولی توی قفس پرنده نر پرنده ماده رو یکسره میزنه چیکار کنم جفت بشن

    1. سلام مرغ مینا توی قفس جفت نمیشه لازمه توی یه اتاق بزرگ باشن . اگه به هم آسیب میزنن جداشون کنید

  25. سلام 1 من یه مرغ مینا دارم سه سلاشه نر هستش از بچه گیش خودم بزرگش کردم و یه دوماهی هست که نوکش کج شده یعنی نوک بالاییش یکم به سمت چپ و نک پیینش به سمت راست رفته رنگ مدفوعشم زردوسفیده و بعضی وقتا سبز غذاشم از مغازه میخرم غذای مرغ مینا و قفسش از همون اولا پیشه پنجره بوده ولی من زیاد نبردم جلویه افتاب یا بیرون سنگ پا هم در قفسش گذاشتم و قبله اینکه نوکش کج بشه پدرم نوکش و ناخون ها رو کوتاه میکرد ولی چند وقت کوتاه نکرده و اینجوری شده نوکش و وقتی غذا میخوره اگه غذاش درشت باشه چند بار سعی میکنه بخوره و از دهنش میوفته ولی آخر میخوره و غذاش رو میزنه زمین و میشکونتش تا کوچیک بشه و میخوره و اگه غذاش درشت نباشه فقط کوچیکش میکنه و میخورتش چیکار کنم خوب بشه ببرمش پیشه داپزشک یا چیزه دیگه و سر نوکش سفید و زرده ممنون میشم راهنماییم کنید مینام خیلی برام عزیزه 💜💓 وقتی چیزی میخورم زود میاد پیشم که بخوره اونم مثلا بیسکوییت لطفا راهنماییم کنید خیلی مینام رو دوست دارم 2 میشه جواب این مشکل هم بگیدبعضی وقت ها صورت پدرم یا خواهرم رو گاز میگره یعنی میچسبه به صورتشون و گاز میگیره و وقتی پدرم از سر کار میاد خودش رو به قفس میزنه که بیاد بیرون و بعد یه مدت مثلا یه هفته یا یکی دوماه دیگه گاز نمیگیره

    1. سلام براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی تهیه کنید . بیسکوییت و غذاهای دیگه ندین بهش
      توی قفسش از میله نشیمن چوبی از جنس چوب درخت توت یا شاتوت استفاده کنید تا منقارش کوتاه بشه
      سنگ مینرال هم با مشورت دامپزشک بذارید توی قفسش
      حتما به دامپزشک مراجعه کنید تا نوکش رو کوتاه کنه خودتون اصلا این کار رو انجام ندین
      وقتی نوک میزنه اصلا واکنش نشون ندین تا عادت از سرش بره . حتما ترسیده ازشون

  26. سلام من یه مرغ مینا دارم دو سالشه ، نر هست ، الان مدتیه تعادل نداره ، بهش قرص لیورگل دادم و مولتی ویتامین ولی بعد از یک ماه هنوز به طور کامل خوب نشده ، نمیدونم باید چیکار کنم لطفا راهنمایی بفرمایید .

    1. سلام غذای مخصوص باید براش بخرید و ببریدش پیشه دامپزشک تا راهنمایی تون کنه خوده دامپزشک بهتون غذای مخصوصش رو میده بهش بگید برای این لنگ میزنه که غذاش مخصوص نیست و توش آهن داره اگه نبرید پیشع دامپزشک مرغ میناتون وزعش بد تر و بدتر میشه و حتی ممکنه باعث نا بینا شدنش

  27. سلام خسته نباشید‌ببخشید من یک مرغ مینا دارم که از موقعی که به دنیا آمد دست خودم بوده الان هم ۳‌ ساله هست ‌امروز‌متوجه‌شدم‌ودیدم کف قفسش پر از پر شده‌ خیلی شاداب و سرحال همش تو محل کارم هست خیلی با هاش‌بازی میکنم چون تو کل این دنیا هیچ خانواده ای ندارم فقط ‌همین‌یدونه‌مینا‌رو‌دارم‌دارو ندارم‌ همین مینا است ‌خیلی نگرانم اگر میشه ‌بگید چی‌کار کنم خواهش میکنم چون هیچ سایتی بهم جواب نداد اگر این براش مشکلی پيش بياد من میمیرم حاضرم براش هر کاری که‌ شما بگید بکنم

    1. سلام بهترین راه که مراجعه به دامپزشک پرنده زینتیه
      چه غذایی بهش میدین ؟ سنش و رنگ فضلش رو هم بگید تا بشه راهنماییتون کرد

  28. سلام. خسته نباشید.برا من دو ما پیش یه کلاغ زاغی اومد تو مغازم منم گرفتمش. خیلی قشنگ بود ولی پراشو قیچی کرده بودن نمیتونست بپره. بردمش خونه الان چن وقته نوکش حالت قیچی پیدا کرده. میخواستیم بفهمم میشه با زور انگشتان نوکشو درست کنم. چه مدت زمان میبره پراش رشد کنه. ممنون

    1. سلام
      نوکش کج شده ؟ ببرش پیش یه دامپزشک درس میکنه ، ممکنه از کمبود تغذیه باشه
      دامپزشک حیوانات خانگی باید باشه
      مولتی ویتامین پرنده های زینتی هم براش بخری خیلی زیاد تو رشد سریعتر و رشد پرهاش تاثیر خواهد داشتت

  29. سلام من امروز یه مرغ مینا خریدم اول اینکه دستمو که می برم سمتش نوک می زنه بزارم بزنه یا دستمو بکشم عقب و اینکه نوکش نوک بالاییش یکم از نوک پایین بلند تر به فروشنده گفتم گفت اون نوکش رشد می کنه و باید خود پرنده بشکندش اون یه تیکه رو و یه سنگ پا هم داخل قفس گذاشته و گفت خودش با این سنگ پا نوکش رو میشکنه این طبیعیه؟؟؟

  30. سلام
    خسته نباشید
    من یک سوال داشتم در رابطه با مرغ مینا
    من یک مرغ مینا نر دارم
    حدود ۲ سالش هست
    چند وقته نوکش پوست انداخته، یعنی تقریبا نصف نکش یک لایه از پوستش کنده شده
    آیا چنین چیزی طبیعی هست؟
    یا پرنده من دچار بیماری شده؟

    1. سلام، اگه سفیدک زده نشانه بیماری قارچی است ولی در حالت طبیعی نوک پرنده ها پوست میندازه.

  31. سلام ممنون عالی بود… واقعا من دارم مینا پرنده با هوش هست یک همراه در خانه هست مواطبت کنیم…ممنونم

      1. سلام وقت بخیرمرغ مینای من مدتی هست بی حوصله شده تعادل نداره چشم چپش دید نداره والان امروزدیدم پایین نوکش کج شده بایدچکارکنم میشه راهنمایی کنید

        1. فضلش چطوریه ؟ کاملا مشخصه که بیماره اما نوع بیماریش باید تشخیص داده بشه تا بشه دارو تجویز کرد .
          ببریدش دامپزشکی

          1. سلام وقت به خیر
            مرغ مینای من 3ماهشه
            یاد گرفته بود خودش غذا میخورد
            اما جدیدا نمیتونه نوکش رو فشار بده انگار جون نداره نوکش برای فشار دادن و..
            قبلا سر صدا زیاد داشت اما جدیدا نه به تنهایی غذا میخوره و نه صدایی تولید میکنه
            دامپزشک بردیم یه قرص و قطره داد
            اما تاثیری نداشت
            میشه راهنمایی کنید

          2. سلام دوست عزیز
            منقارش باید بررسی بشه
            تغییر رنگ فضله هم داره؟
            چیزی که نبلعیده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس