علت خارش مرغ مینا به همراه نحوه درمان خانگی آن

چرا مرغ مینا خودشو میخارونه

موارد زیادی باعث خارش بدن مرغ مینا میشود. گاها خارش مرغ مینا با ریزش پر و کچل شدن قسمت هایی از بدن پرنده نیز همراه است. برای اینکه خارش مرغ مینا را درمان کنیم، ابتدا باید دلیل آن را بدانیم. در این پست از وبلاگ چیکن هچ علت خارش مرغ مینا را با هم مرور میکنیم. قبلا در پست های مختلف در رابطه با بیماری، نحوه تغذیه، نحوه پرورش و نحوه جوجه کشی مرغ مینا بحث نموده ایم. مجموعه این مقالات در دسته مقالات پرورش و نگهداری مرغ مینا موجود می باشد که پیشنهاد میشود نگاهی به این پست ها هم بندازید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» دارای بازدهی بالا و عملکرد حرفه ای
» مجهز به شانه های مخصوص جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ مینا
» برخورداری از دو سنسور مجزا برای محفظه ی دستگاه و محیط بیرون
قیمت : 4,970,000تومان

خارش به دلیل رشد پرهای جدید و تولک رفتن

مرغ مینا نیز همانند بسیاری از پرندگان سالی یکبار دچار پرریزی میشود. این نوع پرریزی که دوره تولک نام دارد باعث خارش بدن پرنده نیز میشود. در واقع پرهای جدید و تازه که از زیر پوست بیرون می آیند، باعث خارش آن ناحیه میشوند. برخی از این پرها مخصوصا شاه پرها که به تازگی سر از پوست بیرون می آورند حکم تیغ را دارند. همچنین زمانیکه پرهای پرنده را کوتاه میکنید و یا میچیند، پرهای قیچی شده باعث خارش بدن پرنده خواهند شد. حتی پرنده ممکن است برای رهایی از این درد و خارش، پرهای تازه را از جا بِکَند.

مرغ مینا در فصل تابستان تولک می رود. در زمان تولک رفتن، قسمت های مختلف بدن مرغ مینا کچل شده ولی این ریزش پرها بطور متعادل است. مثلا پرهای هر دو بال بطور متقارن دچار ریزش میشوند و پرهای اطراف سر و گردن نیز به همین شکل.

اگر خارش مرغ مینا به خاطر تولک سالیانه باشد، جای نگرانی نیست و این موضوع دلیل بر بیماری پرنده نخواهد بود.

تمیز کردن طبیعی بدن و مرتب کردن پرها

مرغ مینا بصورت روزانه عادت دارد که پرهای بال و بدن خود را مرتب و تمیز کند، مخصوصا اگر پرهای او کثیف شده باشند. همچنین او در زمان مرتب کردن پرها با منقار خود و با تند تند بال زدن و مالیدن پرها به یکدیگر آنها را مرتب میکند. این یک حالت طبیعی بوده و نباید آن را با خارش اشتباه گرفت. بیشتر پرورش دهندگان خانگی مرغ مینا به اشتباه این رفتار آنها را دلیل بر خارش شدید میدانند؛ در حالیکه پرنده در حال تمیز کردن و مرتب کردن پرهای خود می باشد.

تلاش برای جلب توجه و نیاز به آبتنی

مرغ مینا واقعا یک پرنده باهوش می باشد و گاها برای جلب توجه دست به کارهای جالبی میزند. مثلا اگر پرنده شما به حمام کردن عادت داشته و به آن نیاز پیدا کند، با خارش بدن و یا بی تابی در قفس سعی میکند به شما بفهماند. در این شرایط باید یک ظرف آبتنی برای پرنده خود تهیه کنید تا او خودش حمام کند. همچنین حتما بصورت هفتگی ظرف آبتنی برای پرنده خود بگذارید تا پرنده استحمام کند. آبتنی علاوه بر تمیز کردن بدن باعث سرحال شدن پرنده میشود. توجه داشته باشید آبتنی در هوای گرم و دی یک محیط بدون وزش باد انجام گرد تا مینای شما دچار سرماخوردگی نشود. بعد از آبتنی پرنده باید سریعا خشک شود.

وجود انگل خارجی و قارچی

پرها و بدن پرندگان به شدت مستعد الوده شدن به انواع حشره و انگل خارجی می باشد. کنه، شپشک و مایت ها از جمله انگل هایی هستند که پرنده ها به آنها آلوده میشوند. انگل هایی مثل کنه و مایت خون بدن پرنده را میمکند و باعث ازار شدید پرنده و همچنین کم خونی بدن او میشوند. شپشک ها نیز با چنگال ها و آرواره های تیز خود باعث خارش پوست مرغ مینا میشوند.

خارش شدید، بی قراری و بی تابی و راحت نخوابیدن میتواند نشانه انگل خارجی در مرغ مینا باشد. البته با قرار دادن برچسب های سفید و زرد در داخل قفس میتوان متوجه وجود انگل خارجی در پرنده شد. این برچسب ها را باید حتما قبل از شب در قفس پرنده بگذارید چون انگل های خارجی بیشتر شب هنگام شروع به فعالیت میکنند. در نتیجه برخی از این انگل ها بر روی برچسب ها خواهند چسبید.

درمان انگل پوستی در مرغ مینا

برای درمان انگل خارجی باید از داروها و قطره های پشت گردنی مخصوص استفاده کرد. این قطره ها در پت شاپ های معتبر و دارخانه های دامپزشکی به فروش میرسند. قطره انگل کش باید طبق دستور دامپزشک یا کارخانه سازنده آن مصرف شود. توجه داشته باشید که برای ریشه کنی برخی انگل ها باید مجددا از انگل کش ها استفاده کرد.

بعنوان مثال توصیه میشود که دو هفته یا 15 روز بعد از درمان اولیه مجددا یک قطره انگل کش به پشت گردن پرنده ریخته شود تا لاروهایی که به تازگی از تخم بیرون آمده اند نیز از بین بروند. قطره پشت گردنی باید به مقدار مناسب و کم استفاده شود وگرنه باعث ریزش شدید پر در پرنده خواهد شد.

لازم به ذکر است که انگل های پوستی در مدت زمان کوتاه میتوانند جمعیت زیادی تشکیل دهند. همچنین احتمال انتقال آنها از پرنده به انسان نیز وجود دارد.

برای اینکه از ابتلای مینای خود به انگل های پوستی جلوگیری کنید، هر ماه یکبار حتما بدن، پوست و لابلای پرها را چک کنید. شما بایستی به بهداشت قفس پرنده، لوازم داخل آن مثل ظرف آب و غذا و همچنین به بهداشت محیط زندگی اش اهمیت زیادی بدهید.

همچنین توصیه میشود که هر دو ماه یکبار پرنده را جهت معاینه به یک کلینک دامپزشکی برده تا در صورت مشکل، هر چه سریعتر بتوان درمان را شروع کرد.

نکته: اگر ریزش پر و خارش پوست مرغ مینا به خاطر انگل قارچی باشد، برای درمان باید از داروهای ضد قارچ استفاده شود. قطره انگل کش برای این نوع موارد پاسخگو نخواهد بود.

بیماری کبدی

مرغ مینا به دلیل رژیم غذایی خاصی که دارد، مستعد بیماری های کبدی و بیماری ذخیره آهن می باشد. در حقیقت غذای این پرنده باید فاقد آهن باشد ولی متأسفانه بیشتر پرورش دهنده های خانگی به مینای خود انواع غذا با آهن و چربی بالا میدهند.

مقاله تغذیه مرغ مینا را حتما مطالعه کنید. در نتیجه تغذیه اشتباه، کبد پرنده به شدت آسیب دیده و درگیر مشکلات مختلفی میشود. یکی از این مشکلات ریزش پر، خارش شدید بدن، پرخاشگری و نوک زدن به پاها می باشد. در این شرایط حتما باید مرغ مینای خود را جهت معاینه به کلینیک دامپزشکی ببرید. در صورت داشتن بیماری کبدی، دامپزشک با داروی مناسب یک دوره درمان برای تصفیه کبد برای پرنده شما تجویز خواهد کرد.

شوره و خشکی پوست

پوست بدن پرندگان نیز شوره ای سفید و ریزی تولید میکند که در واقع همان سلول های مرده پوست می باشند. وجود این شوره ها بر روی بدن پرنده باعث خارش او میشوند. استحمام زیاد، کمبود ویتامین های A، E و D و خشکی محیط از جمله دلایلی هستند که باعث ایجاد خشکی پوست، تشکیل بافت مرده و شوره میشوند. در نتیجه خشکی پوست و تشکیل بافت مرده، آن ناحیه دچار خارش خواهد شد. پرنده درگیر نیز برای رفع این مشکل با نوک و پاهای خود بدنش را می خاراند.

برای جلوگیری از خشکی پوست مرغ مینا لازم است که محیط نگهداری این پرنده رطوبت مناسبی داشته باشد. برای درمان پوست خشک و مشکل شوره بدن مرغ مینا میتوانید از قطره ویتامین  آ+د استفاده کنید.

علاوه بر موراد بالا حساسیت و مسمومیت نیز باعث خارش پوست مرغ مینا میشود. پوست این پرندگان به موادی همچون خوشبوکننده ها، عطر، دود سیگار و تنباکو، فلزات سنگین، رنگ های شیمیایی و … حساس است. لذا پرنده نباید در معرض این مواد قرار گیرد.

جمع بندی

در این مطلب از سایت چیکن هچ به سوال رایج کاربران اینکه چرا مرغ مینا خودشو میخارونه جواب دادیم. همانطور که در متن بالا توضیح داده شد، موارد زیادی باعث خارش پوست مرغ مینا میشود. پرورش دهنده باید تمامی موارد گفته شده را چک و بررسی کند. ناگفته نماند که خارش پوست باعث ریزش پر نیز میشود چون پرنده ممکن است با شدت بیشتری خود را بخاراند. همچنین اگر مشکل خارش پوست مرغ مینا را حل نکنید پرنده شما پرخاشگر و افسرده خواهد شد.

نوشته های مشابه

‫198 دیدگاه ها

  1. باسلام پرنده‌ی من مرغ مینا است و من یه چند وقتی میشه که مبتلا به آبله مرغان شدم و در امروز متوجه این شدم که پرندم خیلی داره خودشو میخارونه هم منقارش هم بدنش امکان دارد اون هم مبتلا به این مریضی شده باشد؟ چون علائم آبله مرغان اینکه بدن خیلی میخارد چیکار کنم لطفا سریع اطلاع بدید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      علائم آبله توی انسان و پرنده ها متفاوته
      و این بیماری بین ادما و پرنده ها مشترک نیس
      ولی بهتره پروتکل های بهداشتی رو رعایت کنی و نزدیکش رفتنی دستکش داشته باشی
      خاروندنش اگه بیش از حد باشه ممکنه شپش داشته باشه
      باید لای پرهاشو چک کنی
      اگه داشت براش اسپری ضد شپش تهیه کن

  2. سلام مرغ مینام تقریبا یه هفته ای میشه بدنش رو موقع خوابیدن میخارونه و یه دونهای سفید مثل شوره تو بدنشه و اینکه یکم سمت نوکش پر ریزی داشته و همچنین مژهاش
    نمیدونم دلیلش استحمام زیاد یا کمبود اهنه یا اینکه بخاطر پر ریزیشه که اینجوری شده لطفاً اگه میدونید راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      حموم کردن بدنشو مرطوب میکنه بنابراین دلیلش نمیتونه حموم کردن باشه
      اگه تو دوران پرریزی باشه چون پرهای جدید دارن در میان برا همین طبیعیه که شوره داشته باشه
      اگه نه ممکنه به خاطر خشکیه پوستش باشه که اینم دوباره برمیگرده به کمبود رطوبت محیط و همچنین کمبود ویتامین A و E تو جیره ی غذاییش
      باید جیره ی غذاییشو عوض کنی
      بهتره براش پلت مخصوص از برند تاپ فید تهیه کنی
      یکیم حتما چک کن که لای پرهاش شپش نباشه

  3. سلام، مرغ مینای من حدود،هشت سالشه، شیطون و بازیگوشه،ولی حدود یک ساله پرهای سرش و گردنش در حال ریزشه.تقریبا کچل شده غذایی که بهش میدم تاپفید هست، روزی یک ساعتی بیرون میارمش، هر روز آبتنی میره، فضله اش دورنگ سبزوسفیده.خودشو هم خیلی میخارونه و پوسته های سفید(بدون حرکت) از پرهاش میریزه،خواهش میکنم راهنماییم کنید کچلی اش درمان میشه؟ علتش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      فضله سبز رنگش نشون دهنده کبد چربش هست
      یک هفته به جای آب بهش چای سیاه سرد بدین خوب میشه

        1. یک هفته چایی میدی مشکل کبدش حل بشه
          برای پرهاشم غذای مخصوص از برندهای خارجی بگیر
          با مولتی ویتامین هم تقویتش کن

  4. سلام وقت بخیر ما یه هفته پیش مرغ مینا خریدیم خیلی زود باما دوست شد از دست ما غذا میخوره وقتی آزادش میکنیم رو دست وشونه ما میشینه ماهم بهش جایزه کرم خشک میدیم امروز همسرم گرفتش که بال و پرشونگاه کنه که حشره داره یا نه خیلی جیغ میزد ومقاومت می‌کرد وقتی ولش کرد قهر کرد رفت رو اپن آشپزخونه نشت دیگه بازی و پرواز نکرد ولی کرم که می‌داد بهش با همون قهر میخورد چیکار کنیم که بتونیم بگیریمش و به بالو پرش نگاه کنیم که این قدر جیغ نزنه و قهر نکنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      شب چراغارو خاموش کنید پرنده تو اون حال میمونه به آرومی بدون وارد کردن استرس میتونید بگیرید و
      بدنش رو چک کنید
      حشره هم اگه بود براش اسپری ضدشپش بخر
      و قفسش رو با جرمی ساید پی به خوبی ضدعفونی کن

  5. سلام ما هفته ای ۱بار میریم باغمون اگه مرغ مینارو ببریم بهتره یا نبریم بزاریمش خونه چون من شنیدم اگه تنها باشه قهر میکنه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره با خودت ببریش ولی خب چون مکانش تغییر میکنه احتمال اینکه حرف نزنه وجود داره

  6. سلام خسته نباشین من تازه یه مینا خریدم صاحب قبلیش می‌گفت تازه یه سالش شده و چند کلمه حرف میزنه ولی پرهای بالش اکثرا ریخته یا کنده شده و نوک پرها دوشاخس و اکثرا بالهاش رو میندازه و از آدم فرار می‌کنه انگار ترسیده ولی اصلا نمیزنه چیه مشکلش

    1. سلام
      به خاطر شرایط نگهداری نامناسبش بوده
      سنش هم که نمیشه گفت دقیقا اون مقداری هست که گفته شده یا خیر
      در کل محیط زندگیش رو خوب و تمیز نگهدار و محیطش اروم باشه
      قفس رو به هیچ وجه جابجا نکن
      هر روز حداقل یک بار کف قفس رو تمیز کن
      به مدت 15 روز تا 3 هفته اصلا ازش انتظار محبت ، بازی ، رو دست اومدن و … نداشته باش و بزار به محیط جدید اشنا بشه
      غذای خوب حتما براش بگیر مثل پادوان یا کی کی یا تاپ فیت
      حتما براش میل ورم بگیر و هفته ای دو بار بهش بده

    1. سلام غذاش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟ روی کاغذ سفید پرهاش رو تکون بده ببین حشره از توی پرهاش میفته ؟

  7. سلام مینای من 5 ماهشه همش خودشو میخارونه بهم گفتن بهش گلاب بزنم تاثیری نداشت لطفا بهم کمک کنید🙏🏻

    1. پرهاشو بررسی کنید ببینید شپش میبینید ؟ اگر بود میتونید با شامپوی ضد شپش مخصوص پرندگان ( که مارک های متفاوتی در بازار هست ) بشوریدش

  8. سلام مرغ مینای من همش چشمش و میبنده و خودش و میخارونه میشه بگید چکار کنم ؟
    میشه راهنمایی کنید لطفااا

  9. سلام وقتتون بخیر. مرغ مینای من نزدیک به10ماهشه،بیماری کبدی گرفته بود بردم داپزشکی بهش دارو داد، الان تازه دوره‌ی داروهاش تموم شده و حالش کاملا خوب شد فقط اینکه از دیروز همش کف پاهاش داغ میشه وخودشو میخارونه، یا وقتی بیرون میارمش بال میزنه صدا میده فرار میکنه. الان شرایطشو ندارم ببرمش پیش دامپزشکش میشه لطفا کمکم کنید بفهمم چشه؟
    فضلش کاملا طبیعیه دورنگه ب تازگی هم از فضلش آزمایش گرفتن طوریش نبود، پلتش تاپ فیده خیلیم سرحاله و صحبت میکنه.چوبی ک روش میشینه طبیعیه و روز قبل شسته بودمش، علت اینکه داغ میکنه خودشو میخارونه چیه
    اینم بگم که شب قبل از اینکه اینجوری بشه دمای اتاقو خیلی کمو زیاد کرده بودم چنتا عطسه هم کرد همون شب
    ممکنه مریض شده باشه کنه گرفته یا چوبش وقتی شستم تیز شده باشه اذیتش کنه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. با توجه به بیماری کبدی مرغ مینا( که بیماری بسیار حساسی میباشد ) توصیه میکنیم بدون مراجعه به پزشک هیچ دارویی به مرغ مینا ندهید.و سریعا به دامپزشک مراجعه نمایید

  10. سلام خسته نباشید مینای من 6 ماهشه ولی پرهای بالای نوکش ریخته وخارش داره ولی هم سرحاله هم میل ب غذاش خوبه اما فضلشم سبز رنگه نگرانشم اگر امکان داره راهنماییم کنید ممنونتون میشم

    1. گلوش رو نگاه کن اگه دیده میشه به کمک موچین به ارومی بردار
      اگه نمیتونی به پرورش دهنده با تجربه یا دامپزشک پرنده های زینتی مراجعه کنید

  11. سلام یه جوجه مینا دارم 4ماهشه ظرف آبش نیم لیتری بزرگه هروز میخوره خالیه پر میکنم بادوقطره مولتی ویتامین برند زوریچ خوبه یا نه
    پلت هم مخصوص خودشه 1کیلویی برندتات بیرد خوبه یانه خودشو میخوارونه قفسشم هردوروز تمیز میکنم علامتی از حشره یا شوره نداره بعضی اوقات فقط سوت میزنه دیگه لاله چه کنم دکتر
    بعضی وقتا هم ازاون کرم خشک شده ها میدمش هفته ای دوبار5عدد

    1. برای دادن مولتی ویتامین حتما با دامپزشک متخصص پرنده های زینتی مشورت کن
      از دان مخصوص مرغ مینا استفاده کن که اهن کمی داره
      احتمالا وارد دوره تولک شده

    2. سلام مینای من کش پول خورده بردم دامپزشکی گفت رفته پایین بهش روغن زیتون دادم امکانش هست ک دفع کنه

      1. سلام دوست عزیز
        2قطره روغن زیتونو بچکون تو دهنش باعث میشه دفع کنه
        2-3 بار انجام بده این کارو
        اگه دفع نکرد باید جراحی بشه

  12. سلام مرغ مینای من چندوقتی میشه که کف باهاش زخم شده یا گاهی اوقات کف پاهاش داغ حدودیک ماه میشه که شب ها پاهاش رو میشورم وشب تا شب کرم تتراسایکلین به پاش میزنم حتی براش چوب درخت توت هم گذاشتم اما روش نمیشینه فقط روی چوب خودش میشینه چوبشم چند روزی یک باز میشورم غذا شم دانه پارسه هفته ای یک بار بهش مولتی ویتامین میدم

    1. مولتی ویتامین رو قطع کنید. غذاشو تغییر بدین از برند های تاپ فید یا کی کی یا پادوان استفاده کنید. مولتی ویتامین دارای آهن و ویتامین سی هست که براش مضره نباید بدین غذای های داخلی هم با تجربه ای که از پاسخ به کامنت ها به دست آوردم باعث بیماری کبد میشه و توصیه نمی کنم. در مورد زخم پا هم بهتره به دامپزشک مراجعه کنید. چون ممکنه دلیل دیگه ای داشته باشه.

      1. خودشم دو سه روزی میشه که میخارونه روی پر های بدنش چیز های کوچیک و سفید رنگ مثل شوره هستن براش آب گذاشتم سر آفتاب حمام زد الان بهتره زیاد خودشو نمیخارونه اما چیز های سفید که مثل شوره هستن هنوز هست

  13. سلام خسته نباشید مرغ مینای من حدود یه سال ونیمه اشه دوماهه ک حرف نمیزنه قبلا حرف میزد خورد خوراکش عالیه از تاپ فیلد استفاده میکنم همش خودشو میخارونه و پرهای جدیدیشو میکنه خونی میکنه بال نداره ک بپره نگرانشم شهرما کوچیکه دامپزشکی نداره هرچی توپرهاش نگاه میکنم چیزی نمیبینم لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    1. با دامپزشکی های آنلاین مشاوره کنید. چون میتونه باخاطر افسردگی باشه که راهکار دقیق میخواد

      1. ممنون از پاسخگویتون میشه شماره چیزی معرفی کنید انلاین تماس ویامشاوره بگیرم ممنون میشم

  14. سلام مینای من چندروزه حرف نمیزنه فقط گاهی اوقات جیغ و سوت میزنه و زیر سینشو خیلی میخارونه
    چندروز قبل از به زور از تو قفسش آوردمش بیرون از اونموقع دیگه نخوند چکارش کنم نگرانشم

    1. شما رو به زور از خونه یکی بیاد بکشه بیرون چیکار میکنید ؟ پرنده باید بهتون اعتماد کنه و خودش بیاد رو دست. به زور بیاری بیرون قهر میکنه دیگه دوباره جلب کردن اعتمادش زمان میبره

  15. سلام
    مرغ مینای من خداروشکر خیلی سرحاله منتهی دیشب دو و نیم شب دیدم داره تند تند گوشش رو میخارونه و زیر چشمش اون قسمت پوستی رو زخم کرده
    یکم آرومش کردم و بعد نیم ساعت آروم تر شد . خیلی نگرانشم.
    لطفا راهنماییم کنید

    1. مراقب زخم باشید عفونت نکنه. مواردی که باعث خارش میشه تو مقاله قید شده. غذا بهش چی میدین. فضله سبز یا زرد نداره ؟

  16. سلام مرغ مينا من يك هفته است كه پر هاى دور گردنش كم شده وپرهاى دور چشم و گردنش سفيد شده حالش كلان خوبه ميشه يه راهنمايى كنين ؟؟؟

    1. سلام مرغ مینایه. من یه چیزایی مثل شوره رو سرشو پراشه قبلاً هم داشت ولی کم بودو خارش زیاد نداشت بعضی از ماه ها کم میشه اما الان خیلی خارش داره انگار گوششو بازشو هی میخارونه امروز بعداز حموم کلی خاروند و کلی شوره سفید ریخت کف قفسش تو خونه منو دعوام میکنن و میگن زیادی حساسم و کسی هزینه پرندمو نمی ده ببرمش دکتر هی میگن هیچیش نیست توروخدا شما کمک کن و فقط بهم بگو این بچه چشه؟!؟!ممنونم

      1. سلام لای پرهاش رو چک کنید ببینید حشره وجود نداره ؟
        رطوبت محیط خیلی کمه ؟
        غذاش رو هم لطفا کامل توضیح بدین

  17. سلام مرغ مینای من عادت کرده پرهای نرمش که میریزه میگیره میخوره البته اشتهاش خوبه غذا خوب میخوره میخواستم بدونم علتش چیه

  18. سلام خسته نباشید یه سوال دارم خدمتتون ممنونم میشم راهنمایم کنید
    مرغ مینای من کف پاش یه مدت زخم شده مثل میخچه میمونه چوبی که براش استفاده میکردم مناسب نبود بعد که متوجه شدم عوضش کردم ولی هنوز کف پاش زخمه چند روزه که بدنش پوست پوست شده خودش می خارونه الان باید چکار کنم
    غذاش کی کی
    اب تنی هم میکنه

    1. سلام برای درمان کف پاش پماد ویتامین A چشمی و پماد تتراسایکلین رو با هم مخلوط کنید . هر 8 ساعت به مدت 30 ثانیه پاش رو با این پماد ماساژ بدین
      چوب طبیعی بذارید براش

  19. سلام یه مرغ مینادارم احساس میکنه یه حشره گازش میگیره همش تو خونه بدوبدومیکنه بی قراری میکنه هرچی هم داخل پر نگاه میکنم هیچی نیست قطره شپش هم براش گرفتم به نظر شما چیه

  20. سلام مینای من ۲سالشه الان چن وقته مداوم بدن خودش رو میخارونه و تکون می‌ده ولی خیلی سر حال و بازیگوشه غذاش هم از بچگی تاپ فیده این خارش و تکون دادن پراش طبیعیه یا باید قطره بگیرم ؟

    1. سلام خیر اگر زیاده طبیعی نیست . آب تنی میکنه ؟ اگر ریزش پر شدید داره امکانش هست که وارد دوره تو لک شده باشه
      یه کاغذ سفید بذارید زیرش و خیلی آروم پرهاش رو تکون بدین ببینید شپش یا حشره ای از پرها بیرون نمیریزه
      فضلش چه رنگیه ؟

  21. سلام خسته نباشید من یه مرغ مینا دادم که کف پاهاش داغ میشه علت خاصی داره یا طبیعی هس مشکلی نی!

    1. سلام اول اینکه باید به طور کامل شرایط نگهداری و غذایی که میدین بهش رو توضیح بدین تا بشه کمکی کرد
      داغ شدن کف پا میتونه هزار تا علت داشته باشه . فضلش چه رنگیه ؟ میله ای که روش میشینه از چه جنسیه ؟
      نه طبیعی نیست

  22. سلام خسته نباشید
    ی مرغ مینا دارم ک دوران نوزادی رو میگذرونه و تقریباً دوماهش هست،و هنوز دان خور نشده
    مدتی هست سرحالی قبل رو نداره،دچار پر ریزی شده و بدنش خارش شدید داره،اشتهاش کم شده،و توی راه رفتن تعادل نداره،و همچنین توی پرواز کردن تعادلش بهم میریزه،فضلشه‌ش ی مقدار نسبت ب قبل شل شده،علتش چیه و راه درمانشو بگید لطفاً،ممنون میشم

    1. سلام غذاش چیه ؟ به احتمال زیاد به خاطر تغذیه بد دچار بیماری کبدی شده . براش غذای مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان تهیه کنید 3 روز به جای آب بهش چای سرد بدین هیچ غذای دیگه ای نباید بخوره
      مقاله زیر کمکتون میکنه
      بیماری کبد کرغ مینا

      1. غذاش پلت هست،بردمش دامپزشکی گفتن شپشک داره،ممکنه بخاطر شپشک این مشکل واسش پیش اومده باشه؟!
        امروز ب نسبت بهتر بوده هم از نظر سرحالی و هم فضلش مثل قبل نیست
        البته دو نوع قطره ویتامین و کلسیم واسش تجویز کردن ک باید دو روز در میان داخل آبش بریزم،ی نمونه قطره هم واسه شپشک تجویز کردن که باید زیر بالهاش و پشت گردنش اسپری کنم
        ممنونم بابت پاسخگویی و زمانی ک صرف جواب دادن میکنین🙏

          1. چشم حتماً
            بله درسته حتماً مطالعه میکنم
            قربون شما
            مجدد سپاسگزاری میکنم بابت صبوری و راهنمایی های مفیدتون🙏

        1. سلام منم پرندم همش پرها شو میکنه خونی اش میکنه و دیگه دوماهی هست نمیخونه پرهای تازه اش هم نوک میزنه دیگه بال نداره ک پرواز کنه نمیدونم مشکلش چیه؟ اسم اسپری چی هست

  23. سلام وقت بخیر. من مرغ مینایی دارم که سه هفته هست زیر شکمش ورم کرده . صبح ورم شکمش کمتره و شب زیادتر. خیلی پر جنب و جوش هشت . بی اشتها نیست. پروازش هم خوبه. بردمش پرنده فروشی بهم گفت غذاش رو عوض کنم منم اوشکایا براش گرفتم چون برند های دیگه نداشت. قبلا بهش سپهر دانه میدادم. پرنده فروش بهم گفت فعلا توی ظرف آبخوریش پروبیوتیک بریزم تا یکماه اگه بهتر نشد بهش آنتی بیوتیک بده آخه گفت ورم روده داره. میخواستم ببینم مشکلش واقعا ورم روده هست یا طور دیگه ایش هست آخه وقتی شکمش اینطوری ورم کرده میبینم خیلی ناراحت میشم. در ضمن دو روز هست دور چشمش اونجایی که زرد هست کمی قرمز شده نمیدونم بخاطر خاروندن خودش اینطوری قرمز شده یا مشکلش زیادتر شده ؟

    1. سلام براش غذای مرغ مینا از برند کی کی یا پادوان یا تاپ فید تهیه کنید
      به جای آب بهش چای سیاه سرد شده بدین
      فضلش چه رنگیه ؟

      1. سلام . فضله ش رنگ غذایی هست که میخوره. خیلی دنبال کی کی میگردم کسی نداره یا اگه داره تاریخ انقضاش گذشته. خوب میشه پرنده ام؟

        1. براش تاپ فید تهیه کنید برند ایرانیه
          بله با رسیدگی خوب میشه
          سرکه سیب طبیعی هم برای درمان ورم روده پرنده خوبه میتونید 5 قطره سرکه سیب طبیعی رو بریزید توی آبخوریش. البته بهتره به دامپزشک مراجعه بشه تا آنتی بیوتیک مناسب تجویز بشه

          1. ممنونم از اینکه با حوصله پاسخ میدید. چقدر طول میکشه تا ورم روده خوب بشه؟ منظورم اینه که مثلا دو سه ماه طول میکشه تا کامل خوب بشه یا وقتی انتی بیوتیک بخوره کمتر از یکماه خوب میشه؟ اشتباه کردم پروبیوتیک بهش میدم واسه ورمش

          2. خواهش میکنم
            نمیشه پاسخ کلی داد که چند روز زمان میبره . ببینید زیر شکمش رگ سیاه رنگی مشاهده میشه ؟
            ورم شکم میتونه از تورم کبد هم باشه
            به هر حال تغذیش رو تغییر بدین و نکاتی که گفته شد رو انجام بدین .

  24. راستی غذاییم که بهش میدم الان اسمش مفیده توشم میلوورم داره از غذای بعدیش قراره پادوان یا کیکی بگیرم

  25. سلام من مینام دیروز یهویی خودشو میخاروندو و منو میزد البته که اروم میزد ولی تند تند منو مامانمو میزد قبلشم از پشت پرده توی حیاطمون ترسید و قار قار کرد برا استرس نگیره اووردمش تو قفس
    الانم همین کارو کرد اب گذاشتم الان اب بازیم کرده
    راستی من چون فرار نمیکنه بیرونم میبرمش
    دیروز رفت دوتا یاکریمو زد بعدشم رفت کفترای همسایرو زد الانم دوباره رفت دوتا یاکریم دیگرو زد
    همش به خاطر حسودیه ممکنه شپش گرفته باشه یا کنه و… حالا من میبرمش دامپزشکی ولی نمیدونم چه دامپزشکیی توی نیشابور بوده که ببرمش

    1. سلام بهتره اجازه ندین نزدیک پرنده های دیگه بشه . خیلی راحت میتونه ازشون بیماری هایی مثل نیوکاسل و شپش و کنه بگیره
      پرنده حسودیه متاسفانه
      بذارید روی یه کاغذ سفید پرهاش رو تکون بدین ببینی حشره یا شپش از روی پرهاش میریزه یا نه . اگه اینطور بود براش اسپری ضد شپش تهیه کنید و هر چند مدت توی آب آبتنیش یکی دو قطره سرکه سیب طبیعی بریزید
      چه غذایی بهش میدین ؟

  26. سلام خسته نباشید
    مینا من خیلی پاهاشو میخارونه و گاهی زخم میکنه خشک هم هست
    بردمش پیش یک پرنده فروشی گفت که بتادین بزنم و با وازلین چرب کنم پاهاشو
    محیطش هم خوبه غذاش هم سپر دانس
    ممکنه از حمام نکردن باشه اخه از اب متنفره
    ۲سالشه از ۵٠روزه ای هم پیش خودم بوده
    خیلی هم مراقب تعذیش هستم توصیه هاتون رو برای دوستان دیگه میخونم

    1. سلام براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان تهیه کنید
      به جای آب چند روز بهش چای سیاه سرد شده بدین ببینید تغییر میکنه

      1. سلام
        بهش چای دادم ولی اصلا نمیخورد
        بی حال شده پرهای کوچیکشم خیلی میریزه
        اصلا مثل همیشه صاف باینمیسته
        چرب کردن پاهاشو ادامه بدم یا نه اخه همش داره بدتر میشه توی تعادلش هم یکم به مشکل خورده
        لطفا کمکم کنید خیلی بهش وابستم

        1. سلام خسته نباشید یه سوال دارم خدمتتون ممنونم میشم راهنمایم کنید
          مرغ مینای من کف پاش یه مدت زخم شده مثل میخچه میمونه چوبی که براش استفاده میکردم مناسب نبود بعد که متوجه شدم عوضش کردم ولی هنوز کف پاش زخمه چند روزه که بدنش پوست پوست شده خودش می خارونه الان باید چکار کنم
          غذاش کی کی
          اب تنی هم میکنه

          1. سلام
            خوب دوست عزیز باید درمان میکردی ! پیشگیریت اوکی هست ولی درمان هم میخواد
            کرم تتراسایکلین چشمی بخر بزن به پاهاش
            روزی 2 بار

  27. سلام مرغ مینایی داریم که تقریبا 4 ماهشه دکتر بردم به خاطر پلت اشتباه مشکل کبد پیدا کرده الان از پلت استاندار استفاده میکنم حالش بهتر شده ولی مشکلی که هست اینکه یکی از پاهاش همیشه بالاست و درد میکنه راهکاری نداره؟ یکی به خاطر مریضی غذا نخورد الان خیلی لاغر و اینکه پر هاش خیلی خالی شده و خودش هرازگاهی میخارونه و پوسته های سفید میریزه مشکلی که داریم از حموم فراری خودش اصلا اب تنی نمیکنه خودمون میبریمش فرار میکنه واقعا عحیب که مثل گربه از اب فراریه

    1. سلام برای درمان مشکل کبدیش مقاله زیر رو هم مطالعه کنید کمکتون میکنه
      درمان بیماری کبد مرغ مینا
      براش ظرف کم عمق آب ولرم بذارید توی قفس تا خودش بخواد شنا کنه . میتونید آب ولرم رو از فاصله دور با آب پاش هم بریزید روش البته اگه نمیترسه ینکارو بکنید
      راه دیگه هم گرفتن مقداری آب ولرم توی مشتتون و قطره قطره ریختن روی مرغ مینا تا خودش پرهاش رو تمیز کنه
      دقت کنید که اگه ترسید اصلا ادامه ندین چون برای بیماریش خوب نیست

  28. سلام خسته نباشید جناب من یک جوجه مینا دارم از بچگی خودم بزرگش کردم پر بال نداشت اصلا ولی جدیدن خودشو میخارونه گردنش بدنش رو حدود یک ماه الی روماهش هست هنوز دون خور نشوده تازه میخاد دون خور بشه داره نوک میزنه غذاشم سپهر دانه هست با تخم مرغ آب پز سفیده تخم مرغ و گوچه و آرد گندم گندم با مکمل های ک پرنده فروشم تجویز کرده عرضم به خدمتون تا به حالا هم آبتنی نکرده هفته ای یک بار بهش سیب هم میدم لطفا دیلیش رو بهم بگین چرا همش خودشو میخارونه بعضی وقت هام نوک میزنه به پاهاش من حقیقتش حقوقم آنچنان نیست ک ببرمش کلینک یا دامپزشکی لطفا جان مولا کمکم کنید اول امیدم به خداست بد به شما خیلی دوسش دارم

    1. سلام غذایی که بهش میدین خوب نیست آرد و گندم آهن زیادی داره . چه مکمل هایی بهش میدین ؟ فضلش چه رنگیه
      پلتش رو عوض کنید . پلت مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان براش تهیه کنید . به جای آب چند رو بهش چای سیاه سرد شده بدین
      احتمالا به بیماری کبدی دچار شده
      هیچ غذا یا میوه ای به جز پلت مخصوص ندین بهش تا حالش خوب بشه

  29. سلام من ی ماه ی مرغ مینا از همکارم گرفتم سنش 5 ساله هرچی خودشون خوردن. دادن بهش منم دادم هر روز آبتنی میکنه الان چند روز همش پاهاش رو نوک میزنه و خودش رو میخارونه اصلا نمیزاره بهش دست بزنم. گفت حرف میزنه اما این ی ماه هیچی نگفته

    1. سلام نباید هر چی خورد بدین بهش که
      غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان تهیه کنید
      جز اون هیچی بشه ندین . به جای آب چای سیاه سرد شده بدین بهش

  30. سلام وقت بخیرر
    یه سوال دارم علت ریختن پر های بدن مرغ مینا توی اوایل تابستون چی میتونه باشه؟
    امروز دیدم یه دونه از پر های بزرگش هم افتاده بود
    هم هر روز آب تنی میکنه هم خیلی صحبت میکنه

    1. سلام چه غذایی بهش میدین ؟ ممکنه وارد دوره تو لک شده
      رژیم غذاییش باید درست باشه . دمای هوا هم باید تنظیم باشه

      1. من بهش همون پلت های مخصوص مرغ مینا رو میدم هرزگاهی هلو و خیار هم میدم
        دیگه نمیدونم چی خوبه براش که بهش بدمم
        اخه شنیده بودم دوره تولک اواخر تابستونه درسته؟؟

        1. براش پلت از برند تاپ فید یا پادوان بگیرید . سیب بدون هسته هم میتونه بخوره . براش میلورم هم تهیه کنید هفته ای یکبار بدین
          بله اواخر تابستون دوره تولک هست اما بسته به شرایط ممکنه تغییر هم بکنه .
          در کل برای تشخیص دقیق به دامپزشک مخصوص پرنده های زینتی مراجعه کنید

  31. سلام مرغ مینای من نر هست و یه مدتی هستش که ضربه های محکم به پاهاش میزنه واونارو خونی میکنه چندبار براش پماد تتراسایکلین زدم ولی خوب شد ولی الان دوباره خیلییی داره خودشو‌میخاره وتمیز میکنه با اینکه هرروز میبرمش حموم نمیدونم چی تو وجودشه ک انقد پاهاشو نوک میزنه و داره میخاره و اذیتش کرده

  32. سلام خسته نباشید
    من یک ماه هست که یک مینا یک و سال نیمه گرفتم اولش خیلی بی قراری میکرد منم از قفس آوردمش بیرون بعد دیگه نمیرفت تو قفس ۳. ساعت دنبالش میکردیم تا چند روز هی پدرم یواشکی از قفس میوردش بیرون جون خیلی بی قراری میکرد صاحب قبلیش بهش نون و برنج با خورشت میداد یعنی هرچی که میخورد به اینم میداد من بهش برنج نمیدم و فکر میکردم نون اشکالی نداره ولی فهمیدم باعث مرگش میشه نون هم نمیدم براش غذا تاپ فید خریدم میخوره مشکل اینجاس هی خوردش رو میخارونه هر روز میره حموم ولی یه دونه های سفیدی روی سرش هست وقتی باهاش حرف میزنم چشماشو میبنده
    بعضی وقتا خیلی بی قرار میشه هی از اون چوب میخوره رو اون یکی چوب
    میخواستم ببرمش دامپزشکی ولی الان موقعیتش رو ندارم میشه راهنماییم کنید و بگید ببرمش دامپزشکی یا نه ؟
    واینکه هر روز چند بار ببرمش حموم؟
    چوب هاش باید کاملا صاف باشه؟
    قفسش باید چه سایزی باشه ؟

    1. سلام مینای یک و نیم ساله سنش زیاده و حرف زدن بعیده یاد بگیره
      قفسش هر چی بزرگتر باشه براش بهتره اگر امکانش هست اجازه بدین آزاد باشه
      به جز غذای مخصوص هیچ چیزی بهش ندین . به جای آب چند روز بهش چای سیاه سرد شده بدین
      چک کنید توی پرهاش شپش یا کنه نباشه . ظرف آب بذارید خودش آبتنی کنه
      چوبش هم باید از چوب طبیعی درخت مثل توت یا شاتوت یا کاج باشه بهتره . چوب صاف به پاهاش آسیب میرسونه

  33. سلام مرغ مینا ی من شپش کرده گزاشتمش رو دستم شپشاش ریختن روی دستم باید چیکار کنم تا شپشاشو از بین ببرم

    1. سلام از داروخونه دامپزشکی سریعا اسپری ضد شپش تهیه کنید
      قفسش روزانه نظافت بشه هفته ای دو بار هم ظرف آب برای آبتنی بذارید توی قفس

    1. بله ولی هفته ای یکی دوبار بیشتر بهش ندین . غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان براش تهیه کنید و سیب هم میتونید بهش بدین

  34. سلام مینا من خودشو میخارونه بعضی وقتا پف میکنه بعضی وقتا که یه جا وایساده میپره هوا غار غار میکنه چشه؟

  35. سلام خسته نباشید
    من مرغ مینام رو وقتی ۵ ماه پیش خریدم و الان حدود هشت ماهشه . این مرغ مینای من خودش هر وقت دلش بخواد میخونه مثلاً فقط میگه سلام مینا خوبی؟یا بیشتر وقت ها صداهای الکی در میاره ولی فامیل هامون با مرغ مینا حرف میزنه و اونم جوابشو میده من چیکار کنم که مرغ مینام اینطوری بشه و مرغ مینای من پاهاش کمی خشک شده و بعضی ها میگن بخاطر حمومه درسته? مرغ مینام بیشتر وقت ها به خودی خود قفسش تو آبش حموم میکنه این برای پرهاش ضرر داره یا نه؟فقط میشه بگید چه میوه هایی رو من بهش بدم و چه میوه ها را اصلاً نباید بهش بدم. ممنون میشم که من رو راهنمایی کنید..

    1. سلام باید باهاش رو در رو تمرین کنید و تکرار زیاد تا یاد بگیره
      این مقاله رو بخونید سخنگو کردن مرغ مینا
      آب تمیز براش بذارید تا حموم کنه فقط نباید وقتی حموم میکنه هوا سرد باشه یا پنجره باز باشه
      براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان یا کی کی تهیه کنید
      بهش میتونید سیب هم بدین

  36. سلام وقتتون بخیر💓💓
    ببخشید من تقریبا ۵ ماهی هست یک مرغ مینا خریدم. وقتی خریدم شش ماهش بود و اصلا با هیچکدوم از اعضای خانوادمون ارتباط برقرار نمیکنه و با اینکه چند ماه داریمش و مدام باهاش صحبت میکنیم ولی در حضور ما نه صحبتی می‌کنه و وقتی نزدیکش میشیم خودشو به قفس میکوبه..
    و اینکه امروز دقت کردم یه چیزای سفید رنگی روی سرش هستن ولی نه ریزش پر داره و نه زیاد خودشو میخارونه فقط مثل همیشه پرهاشو مرتب می‌کنه و فضلش سبز رنگه و غذاش هم پیلت هست و هفته ای یکبار خودم حمومش میدم چون هروقت ظرف آب میزارم توی قفسش نزدیکش نمیشه

    1. سلام پرنده ازتون میترسه . به زور حمومش میکنید ؟ بدتر میشه استرسش
      غذاش بده باید براش پلت مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان یا کی کی بخرید
      بهش جز سیب و پلت چیز دیگه ای ندین
      براش چای سرد شده توی ابخوریش بریزید
      احتمال زیاد مشکل کبدی داره
      به دامپزشک مراجعه کنید حتما

  37. سلام پرنده من وقتی۵ماهش بود گرفتم الان ک۱۰ماهش هنوز حرف نمیزنه خیلی سعی کردیم ب حرف بیاد ولی نشد علتش چی میتونه باشه

  38. سلام خسته نباشید ممنون از راهنمایی های خوبتون دیگه بهش نون و برنج ندادم خدا رو شکر خوارش بدنش کم شده فقط خیلی گرسنه است سیب بهش میدم توت فرنگی و کاهو جعفری هم میدم دوست داره نا پیلت رو نمیدونم از داروخانه حیوانات میخرم اونا کیلو یی میفروشن بسته بندی نیس ممنون میشم بهم بگید چه پیلتی براش بگیرم بازم تشکر از راهنمایی هاتون

    1. سلام
      جعفری و کاهو اصلا نده مخصوصا جعفری ! آهن جعفری چندبرابر نونه !!
      نه کیلویی نخر ، فقط مدلهایی که گفتم، تاپ فید ، کی کی و یا پادوان ، اگه پت شاپ پیدا نکردی از دی جی کالا هم میتونی بخری شاید داشته باشه

  39. من هرروز موقعی هوا خنک میشه قفس مرغ مینا رو میبرم بیرون .دیروز هم بردم مثل همیشه سروحال بود و اوازمیخوندوحرف میزد ولی یه مرتبه مثل اینکه ترسیده باشه خیلی بیحال شد طوری که نمیتونست روی پاهاش بایسته .از دیروز هم بی اشتها شده .یه کمی هم مدفوعش ابکی بود .خیلی ناراحتشم .لطفا راهناییم کنین.ممنون

    1. حتما عقابی چیزی دیده ترسیده ! محیطشو گرم کن یه چند روز بیرون نبر اگه از ترس باشه خوب میشه

  40. سلام مینای من همش گشنشه و غذا میخواد غذای خودش رو نمیخوره من بهش سیب و نون و برنج و … میدم امروز بابام بهش یدفعه توت و خیار
    داده مدفوعش آبکی و سفید رنگ شده من چیکار کنم

    1. سلام
      نون و برنج و توت باعث مرگش میشن
      هر چیزی اومد دستت نباید بدی
      براش تاپ فید یا پادوان یا کی کی بخر یا مخلوطی از اینا
      سیب هم میتونی بدی

  41. سلام خسته نباشید مرغ مینای من خودش رو خیلی میخاروند و شوره های سفید از ش میریزه میشه راهنماییم کنید چیکار کنم

      1. سلام نه محیطش خوبه آبتنی هرسه روز یک بار غذاش هم پیلت میخوره زیاد نون دوست داره میوه هم سیب بهش میدیم چند روزی هم میشه که می‌ترسه و بی حال میشه اونم هر چند روز یک بار اینجوری میشه

        1. سلام
          نون میدی بهش ؟ اسم پلتش چیه ؟
          نون باعث مرگ مرغ مینا میشه ! نباید اصلا بدی ، پلت هم فقط باید پلت خوب باشه وگرنه عمرش طولانی نخواهد بود !

  42. سلام خسته نباشید من دیروز یدونه مرغ مینا خریدم بیشتر مواقع روی یه پاش وایمیسته و خیلی هم چرت میزنه اصلا حرف نمیزنه هرچی باهاش حرف میزنم عکس العملی نشون نمی ده و از دستم چیزی نمیخوره اصلا نزدیکم نمیشه. دور چشماش هم زرده این یعنی پیره ‍؟میشه کلمه یاد بگیره؟ امکان داره مشکل داشته باشه؟

    1. سلام
      خیر ارتباطی به سنش نداره ولی بهتر بود زمان خرید سنش رو میپرسیدی ، بدون فهمیدن سنش نمیشه درست بهش اموزش داد
      الان هم ترسیده ، فعلا باید باهاش راه بیای و زیادی سر بسرش نزاری تا با محیط اشنا بشه
      اگه از قفس درش اوردی اصلا برا گرفتنش دنبالش نکن
      شبا دربیار و موقع خواب هم چراغارو خاموش کن ، همونجایی که هست بی حرکت وا میسته و برو راحت بگیرو سریع بزارش داخل قفس
      اصلا به فکر ناز کردنش نباش!!!
      کم کم بهت عادت میکنه و اوضاش بهتر میشه
      اگه تونستی کف پاش رو هم بررسی کن که زخم نباشه

  43. سلام مرغ مینای من ۱۰ماهشه هم صحبت میکنی هم خیلی بازیگوشه فقط موقع خواب یعنی شب میره تو قفس بقیه روزو تو خونه ازاده.یک روز در میون هم ابتنی میکنه فقط در مورد تغذیش جدا از پلت مخصوص مینا روزی یکبار بهش نون میدم ی کوچولو چون خیلی دوست داره وبعضی وقتا که داریم غذا میخوریم میاد کنار بشقابم ی کم برنج میخوره عاشق اب هندوانه ام هست میخام بدونم اشتباه میکنم در مورد تغذیش؟ممنونم ‌که اهمیت میدین

  44. سلام من ی مرغ مینا دارم ک حدودا 3 سالشه خیلی سرحال فقط خیلی خیلی گردن پشت گوششو میخوارونه جای خارشش کچل نیست غذاشم نون برنج دون خودش تاپ فیلد گاهی هم هویج گاهو فقط همین جز اینا چیز دیگه ای ب هیچ وجع نمیخوره روزی یکباره آب تنی میکنه لطفا راهنماییم کنید ک خارشش درمان شه آخه اصلا وقتشو ندارم ب دامپزشکی ببرمش خیییییلی ممنون

    1. سلام
      نون و برنج نده بشه

      در مورد خارش هم نمیشه گفت ممکنه قارچ باشه باید دامپزشک ببینه ، چک کن ببین موجودات ریز سفید رو پرهاش نیستن ؟

  45. سلام
    مرغ مینای من یک سالش یک ساعتی میشه بی قرارشده و همش خودش و میخارونه و دور خونه بپر بپر میکنه چکار کنم؟؟

      1. هم غذای مخصوص خودشه هم کلا هرچی میخورم بهش میدم مثل برنج ، میوه ، سبزی ، پیازچه رو خیییلی دوست داره ، فضلش سبز رنگه

        1. با این غذایی که به خوردش میدی آسیب به کبد حتمی هست
          نباید هر چی خودت میخوری به اونم بدی
          پیازچه هم اصلا بهش نده ، مهم نیست که دوس داره ، باعث میشه بمیره !
          فقط غذای مخصوص خودش که بسته بندی باشه و نوشته باشه مرغ مینا (تاپ فید یا پادوان بهتره)
          میلورم بسته بندی شده
          سیب
          چیز دیگه ای نده بهش

  46. سلام مرغ مینا من فک کنم مایت گرفته چون خودشو خیلی میخارونه همه اش به پاهاش نوک میزنه و بی قراری میکنه نمیدونم چرا دامپزشکای اینجا هم بلانصبت … هرچی میگم نمیفهمن اخرشم یه قطره میدن ک اون اصلا تأثیر نداشت پر های مرغ مینا ریخته میدونم یه حشره ای چون به خود منم انگار سرایت کرده میدونین درمان مایت چیه

    1. سلام
      اینکه به پاهاش نوک میزنه ، دلیلی بر کنه گرفتن و … نیست ! بیشتر به دلیل درگیری کبدی هست !
      غذاش چیه هست ؟ کلا چیا میدی بهش ؟ حموم میبری ؟ چند روز یبار ؟ چقدر میاد بیرون از قفس ؟ کف پاش جوش داره ؟

    1. در مرحله ی اول پماد چشمی تتراسایکلین بزن
      اما بهتره ببریش دامپزشک حیوانات خانگی ببینه و بر اساس میزان عفونت دارو بده

  47. سلام مینام یک سالشه چند روزه که غذا کم میخوره غذاش سیب که صبح وظهر وشب بهش میدم ودر کنارش بعضی وقت ها پلت سپهر دانه میخوره
    ممکنه که چون همش سیب وپلت می‌خورده الان دلش رو زده باشه؟و کم تر بخوره؟
    اشکالی نداره که همیشه سیب میخوره؟
    و چند وقتی هست که پراش می‌ریزه آیا امکان داره که چون پراش می‌ریزه باعث کم خوردن غذا باشه؟وشاید چون سرماخورده کم تر غذا میخوره؟

    1. سلام، ایا علائم سرماخوردگی رو داره؟ مثل لرزش، بی حالی ،عطسه و ترشحات چشم و بینی؟
      توصیه میکنم یک مکمل مخصوص مینا هم براش تهیه کنید.

    2. پیلت سپهر دانه مثل یک سم خطرناک برای مرغ مینا هست لطفا هر چه زودتر غذاس رو به برند کی کی یا پادوان تغییر دهید.

  48. سلام خسته نباشید مرغ مینای من حدود یک سالشه
    شیش ماهه بود خریدمش یک چند بار دنبالش کردم گرفتمش دیگه طرفم نیومد بهش که نزدیک میشدم فرارمیکرد ولی روی شونه بقیه ی اعضای خانواده می نشست
    دوروز پیش یکدفگی اومد روی پاهام وروی شونم نشست تعجب کردم که به من نزدیک شده
    ولی دیگه پیش بقیه ی اعضای خونوادم نمیره وقتی ولش میکنم فقط میاد طرف من
    و وقتی دستمو مخصوصا انگشتامو میبرم نزدیکش
    نوک میزنه و حمله می‌کنه قبلا این جوری نبود این دوروز این جوری شده آیا مشکلی براش پیش اومده؟؟

    1. سلام، نمیدونم باید معاینه بشه نباید مجبورش کنید که نوک بزنه. فعلا باهاش خوب باشین شاید از کسی بدرفتاری دیده.

  49. سلام پیغامها و پاسخهای شما را خواندم. جسارتا انتقادی به شما داشتم. وقتی از شما درباره کوتاه کردن پرهای مینا سوال میشود چرا در این مورد راهنمایی نمی‌فرمایید که کسی حق کوتاه کردن پرهای پرنده را ندارد. اگر کسی شرایط نگهداری آزادانه مرغ مینا را ندارد پس چرا به خود اجازه خریداری مرغ مینا میدهد بگذریم که خریداری مرغ مینا به قاچاق آن و دزدی از طبیعت رواج میدهد و بهتر است حیوانات بدسرپرست و بی سرپرست را نگهداری کنیم .انتقاد دیگر من در مورد شخصی است که به مرغ مینا پلت و سپهر دانه میدهد در صورتی که اگر شما آگاهی کامل داشته باشید باید بدانید این غذاها در حکم مرگ تدریجی مرغ مینا به دلیل تجمع آهن در بدن این فرشته های کوچک است. خواهشاً بدون مطالعه کسی را راهنمایی نکنید.

    1. سلام
      درمورد کوتاه کردن بال پرنده ، ما در جایگاهی نیستیم که حق و اختیار افراد رو تعیین کنیم ، خودمون رو هم ولی نعمت مردم نمیدونیم ! ولی در پاسخ ها سعی کردم بگم که اینکار اشتباهه و حتی در مقالات هم اشاره کردیم که این کار باعث افسردگی پرنده میشه . اگه اون شخص واقعا علاقه ای به پت خودش داشته باشه همچین کاری نمیکنه ! چه بسیار افرادی بودن که به مرغ مینای خودش شیشه (مخدر) دادن !! حالا خوبه اینارو تو کامنتا ندیدید !

      پلت باعث مرگ تدریجی مرغ مینا میشه ؟! پس شما به مرغ مینای خودتون چی میدید ؟ پلت به یک نوع فشرده سازی مواد غذایی هست ! اون غذای صبحانه ای که بیرون میفروشن هم یه نوع پلت هست ! مواد داخلش مهمه که اونم بسته به برند متفاوته ! امکان انتقاد بدون ازمایش و مدرک در مورد برندهای تولید کننده ی داخلی هم وجود نداره.

      من علاوه بر مطالعه و علم در این حوزه ! با تجربه ی چند ساله راهنمایی میکنم ، از انتقاد های بقیه هم استقبال میکنم به شرطی که سازنده باشه و نگاه از بالا به پایین درش وجود نداشته باشه

  50. سلام،مرغ مینای من خیلی خودش رو میخارونه و از بس خارونده زیر بال هاش زخم شده و شب ها اصلا نمیخوابه و بی قراری میکنه،اسپری ضد شپش و انگل هم زدیم ولی خیلی تاثیر نداشت،میشه بگین مشکل چی هست؟

  51. سلام خسته نباشین مرغ مینای من دوهفته ای میشه بدنش وپاهاش رامیخارونه پاهش زخم شده وخون ازش میومدچندروزی پاهاش راباصابون شستم وتتراسکلین زدم یکم بهترشد ه ولی امروزازبدنش یک کرم خیلی ریزافتاد چی خوبه براش فضلش هم سفیده لطفن راهنمایی کنین ممنون

    1. سلام
      ببرش دامپزشک حیوانات خانگی کامل چکش کنه
      اگه شپش گرفته باشه اسپری های مخصوص شپش پرنده های زینتی هست که پت شاپ ها دارن از اونا بگیر حل میشه
      اگه مورد دیگه ای باشه یا عفونتی داشته باشه حتما باید دقیق چک بشه بعد درمان داده بشه
      ممکنه قارچ هم داشته باشه که اونم باید بررسی بشه
      در کل ، نظافت نامناسب ، دیر به دیر تمیز کردن قفس و … از جمله عواملی هست که می تونه باعث این مورد بشه

  52. سلام
    مینای من 10 روز پیش کش مو منو خورده بود
    وما بردیمش پیش دامپزشک گفت که یا جراحی یا فعلا روغن زیتون بدید تا ببینید چی میشه
    ماهم بهش با سرنگ روغن زیتون میدادیم چون اگه یه روز نمی‌خورد بی حال میشد و یکسره میخوابید حتی غذاهم نمیخورد
    خلاصه 3 یا چهار روز بعد بی اختیار خودشو میخاروند و کل بدنش قرمز شده بود
    یه هفته بعد که کشو دفع کرد دیگه بهش روغن زیتون ندادیم اما این قرمز شدنه الان که سه روز از دفع کردنش میگذره هنوز هم ادامه داره و حتی امروز دیدم دور چشماش هم قرمز و پوسته پوسته شده اما هیچ علامت دیگه ای هم نداره فضلش مث قبل قهوه ای مایل به کرمه غذاش مثل قبلا اوشکایا میدم حتی صحبتم میکنه و از فعالیت هایی که قبلا طی روز انجام میداد کم نشده و هر دوروز هم حموم میره دلیلشو واقعا نمیدونم میشه راهنماییم کنید خیلی نگرانشم

    1. سلام
      ممکنه قارچ رفته باشه
      بهتره ببری دامپزشک حیوانات خانگی ببیندش ممکنه نیاز به پماد داشته باشه، اول باید معاینه بشه بعد

  53. سلام.مرغ مینای من قبلا حدود ۴روز پیش ۴تااز پرهای داخلیشو قیچیکردم وبه قول کفتربازها ۳تیز ۳تیز کردم بالشو یعنی اینکه از هرطرف ۳تا تیزی بلندشو قیچی نکردم تاامروز که دیدم میتونه با این حالت هم پرواز کنه اون ۳تاتیزی روهم قیچی کردم وحالت کبکی شود بالش ولی نمیدونم چرا کتش اویزون میشه وخیلی هم بانوکش باپرهاش به حالت خیلی مهکم میکشه صاف میکنه.یعنی صبح تاشب فقد ازکل بدنش بابالش ورمیره و صاف شون میکنه اگه ممکنه علت واینکه این حرکت منفی……یا مثبت برای حیوان باتشکر از راهنمایی وتجربه خوبی که دراختیارما میگزارید….

    1. سلام
      اناتومی مرغ مینا با کبوتر متفاوت هست
      این مورد رو ببرید پیش یه پرنده باز (منظورم کسی هست که پرنده ی زینتی این مدلی نگه میداره نه کفتر زینتی ، چون کفتر تخصصی هست و تفاوت زیادی با سایر پرنده ها داره) یا پیش دامپزشک حیوانات خانگی تا بررسی کنه ببینه پرهاش اسیبی ندیده باشن
      یه مورد هم اینکه بزارش روی یه کاغذ a4 و پرهاش رو تکون بده رو کاغذ ، بعد ببین چیزای سفید رنگ ازش میریزه یا نه ، اگه اون سفید رنگا در صورت وجود داشتن ، حرکت کردن ، یعنی شپش گرفته ولی اگه بدون حرکت بودن یعنی خشکی پوست داره و نیاز به ابتنی بیشتر

  54. سلام.خسته نباشید..من حدودا دوماه پیش،یک مینا خریدم.که گفتن جوجه بهاره.خوب بود که یهو بینایی چشم راستشو از دست داد.و روی چشمش کدر شد.من دوساعت خونه نبودم.وقتی برگشتم دیدم با یچشم نگاه میکنه.و بعد چندروز دیدم چشم کدر شده.الان پرهاشم ریخته.و خودشو میخارونه..غذاش خوبه.اما اصلا نمیخونه.در روزدوتا جیک کوتاه.و حمومم نمبکنه.من دسترسی به دامپزشک ندارم.لطفا اگ دارو و ویتامینی براش مفید هست منو راهنمایی کنید.ممنونم

    1. سلام
      من به همه پیشنهاد میکنم که قبل از خرید پت، اول ببینید میتونید به دامپزشک دسترسی داشته باشید یا نه ! اگه ندارید پرنده نخرید !
      الان این پرنده بیمار هست ، اما با این توضیحات بیماریش قابل تشخیص نیست ! باید کنترل بشه و معاینه بشه ! خوددرمانی هم فایده ای نداره و خوبش نخواهد کرد ! بهترین کار مراجعه به دامپزشک در اولین فرصت هست

      تغذیش چی هست و کلا چه چیزایی میدی بهش ؟ فضلش چه رنگی هست ؟ روزی چند ساعت باهاش میگذرونی و چقدر میاد بیرون از قفس ؟

  55. سلام وقت بخیر مرغ مینای من سر و حال هست و زیاد حرف میزنه ولی روی کله اش به اندازه یه دایره کوچیک کچل شده غذاش هم پلت هست یا سپهردانه تو ابش هم چیزی نمیریزیم و سبزیجات هم میخوره روی سرش هم قرمز نیست اصلا و همش خودشو میخارونه هفته ای دوبار واسش اب تنی میزارم ولی خیلی نگرانشم سرش ریخته لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام
      بیارش بیرون و بزارش رو یه کاغذ سفید یکم با پرهاش بازی کن ببین چیزای سفید رنگ میریزه رو کاغذ یا نه
      بعد ببین اون چیزا حرکت میکنن یا نه
      اگه حرکت کنن یعنی شپش گرفته باید اسپرس مخصوص شپش طیور زینتی بگیری و بزنی بهش خوب میشه
      اگه دیدی نه حرکتی ندارن و فقط چیزای سفید بی حرکت هست به خاطر خشکی پوست هست ، رطوبت محیط رو یکم زیاد کن
      غذاش رو هم اگه فضلش سبز رنگ نشده فعلا کاری نداشته باشه
      اینکه پرهاش هم ریخته ممکنه به خاطر فصل پرریزی باشه

  56. سلام وقت بخیر مرغ مینای من 6ماهه است حدودا دو هفته است کله اش شوره زده هرروز آبتنی میکنه غذای اوشکایا و پادوانه. سیب و سبزیجات هم زیاد میخوره. باید برای درمانش چیکار کنم. ممنون،?

    1. سلام
      به نظر نمیرسه مشکلی داشته باشه
      اگه جای دیگه ای مشکل دیدید اقدام کنید
      این مورد چون فصل پرریزی هم هست عادیه

  57. سلام لطفا سریع جواب بدین
    مرغ مینای من سه ماهه هست و امروز یک دفعه دهانش باز مونده بود و بی حال شده بود و چشم هاش داشت بسته می شد سفیدی چشم هاش هم قرمز بود پروبیوتیک دادیم بهتر شد و غذاش هم سپهردانه یا پلت هست
    میشه بگین مشکلش چیه؟

    1. سلام
      دلیلی نداره سریع جواب بدیم ! برای جواب سریع اگه کارت واجبه، سریعتر ببرش دامپزشک !
      توضیح هم کامل نیست ، اگه ادامه پیدا کرده توضیح کامل بده

  58. سلام مرغ مینای من خودش را زیاد میخاردپرهای پشت گردنش هم ریخته به نظرشما من چیکار باید بکنم

    1. سلام
      آبتنی هم میکنه ؟ اگه آبتنی نمیکنه ممکنه به خاطر خشکی پوست باشه ، اگرم ابتنی میکنه هیچ چیزی داخل آبش نرید
      مورد بعدی اینه که جای پرهای ریخته شده قرمز باشه یا نه . اگه قرمز نباشه که طبیعی هست و در این فصل پرریزی می کنن
      اگه قرمز باشه ولی ممکنه قارچ گرفته باشه و باید ببریش دامپزشک حیوانات خانگی

  59. سلام مینای من نیکاسل گرفته.بردمش چکاپ و فهمیدم نیوکاسل گرفته واکسن زدیم بهش و دارو و قرص گرفت یراش.بعد از یک روز خیلی خودشو میخارونه و از بس نوک زده ب بالش خون میاد ازش چیکار کنم ک خوب بشه؟؟؟

    1. سلام
      مرغ مینات نیوکاسل گرفته ؟! کی گفته اینو ؟چه علائمی داره که میگن نیوکاسل گرفته ؟
      خوب اخه دوست عزیز مگه پرنده ای که بیمار باشه واکسن همون بیماری رو میزنه ؟! نشنیدی که اگه کرونا داری نباید واکسن بزنی ؟!! واکسن ویروس ضعیف شده هست به هیچ وجه وقتی هر موجود زنده ای بیمار هست نباید بهش واکسن اون بیماری تزریق بشه !!
      قرص چیه ؟
      کلا مشکلش چیه پرنده چه قبل از مراجعه به چکاپ چه بعدش ؟

      1. دامپزشکی که بردمش بهم پروبیوتیک دی پلاس داد و چندتا دونه قرص زرد رنگ.من چند وقتی بود دیدم که مینام سرشو 90 درجه میچرخونه تصمیم گرفتم ببرمش برای چکاپ دیروز که بردمش دامپزشک گفت مدفوعش چه رنگیه گفتم سبز وسفید ومرطوبه دست گذاشت روی قفسه سینش و گفت که مینا مریضیه کشنده گرفته به اسم نیوکاسل و گفت که باید واکسن بزنه منم قبول کردم و قرص وپروبیوتیک هم داد.غذایی هم که بهش میدم تاپ فیده.از دیروز که برگشتیم خیلی خودشو میخارونه و دیشب دیدم ک یکی از پرهاشو انقدر نوک زده ک خون انداخته من نمیئونم الان باید چیکار کنم

        1. به نظر من اشتباه گفتن
          ببرش پیش یه دامپزشک حیوانات خانگی دیگه
          فضله سبز درسته که میتونه نشانه ای از نیوکاسل تو مرغ و خروس باشه ولی بیشتر نشانه ی بیماری کبدی هست در مرغ مینا مخصوص اگه همراه با نوک زدن به خودش ، عدم تعادل و … بشه
          گردش سر برای یه ثانیه مشکلی نداره ولی اگر سر ولو بشه به یه سمت میشه نیوکاسل! در ثانی اگه اون واقعا دکتر بود بعد از گرفتن این بیماری نمیگفت که واکسن بزن ! به نظر من حتما ببرش پیش دامپزشک حیوانات خانگی دیگه .
          تو این مدت غذاش رو عوض کن ، پادوان بده بهش به مدت یک ماه
          اصلا حتی یکبار هم نون و برنج نده بهش
          اب برای ابتنیش بزار ، محیطش رو گرم کن و صبور باش

    1. اسمش چیه ؟ مشکل پرندت چیه ؟ اگه قبلا کامنت دادی کامنت قبلی رو ریپلای کن ببینم مشکلش چیه

      1. اسمش رو نمیدونم
        بیماری کبدی داشت بردم دامپزشکی بهتر شد اما مدفوع سبزه
        و شب ها سفیدی دور چشمش خیلی قرمز میشه و میخارونه

        1. هر وقت اسمش رو دونستی پیغام بده ! اگه مشکل از غذا باشه باید اسمش مشخص بشه و بیماری کبدی هم از طریق غذای نامناسب میاد که یکی از نشانه هاش هم فضله ی سبزه و نشانه ی بعدی هم قرمزی چشم !

  60. سلام مینای من سفیدی چشمش شب ها قرمز میشه و کنار گوشش یکم پرهاش ریخته و خیلی قرمزه و خودش رو میخارونه خیلی نگرانشم
    چیکار کنم خوب بشه راستی امروز اسهال سبز رنگ داشت و بیماری کبدی داره و دامپزشک چندتا دارو داد بهش

      1. سلام وقت بخیر دوماهه میناخریدم ولی تو این چندروزه دوسه بار انگار که بهش شک وارد بشه خودشو میکوبه به قفس میوفته کف روبه پشت گردنش یه سمت کج میشه بی حال میشه وروپاهاش نمیتونه وایسه گیج میزنه وبعد چنددقیقه درست میشه خودشو خیلی میخارونه ولی جای زخمو خون ریزی نداره مدفوعش سبز کم رنگه.غذاش ازکسی که گرفتم گفته دونه پارس بده ولی خوب میوه سبزی و..هم میدم پرریزی هم داره ابتنی میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سلام، دونه پارس نده به مرغ مینا ضرر داره هم چربی هم اهن خیلی بالایی داره. باید پلت مخصوص مینا بخری.
          مرغ مینای شما علائم بیماری نیوکاسل رو داره ولی به خاطر تغذیه بد ممکنه از کبدش باشه. حتما ببرش دامپزشک حداقل برای درمان کبد باید دارو براش بخری اگه ذخیره اهن داشته باشه یک روز در میان باید چای سیاه دم کرده به جای آب مصرف کنه.

          1. سلام ببخشید من یک مرغ مینا دارم کناره چشمش ناخوداگاه زخم شد و دارو براش گزاشتم خوب شد جایه زخمش ینی کمرنگ تر شدبعد باز دوباره الان کناره چشمش زخمه و خونی به نظرتون مریضی گرفته یا حشره ای چیزی گاز میگیره

          2. سلام ممکنه به میله قفس یا جایی دیگه ای برخورد میکنه
            پماد تتراسایکلین روس زخمش بزنید تا درمان بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋