شپش مرغ مینا و درمان خانگی آن

شیوع کنه، انگل های پوستی و شپش مرغ مینا یکی از مشکلات رایج در نگهداری از این پرنده می باشد. در صورتی که مرغ مینای شما از وجود کنه و شپش در میان پرهای خود رنج می برد، مطالعه این متن برای شما ضروری خواهد بود. وجود شپش در بدن و قفس مرغ مینا علاوه بر به خطر افتادن جان پرنده، می تواند مشکلاتی را برای افراد خانواده نیز به وجود آورد.

عدم درمان به موقع کنه و شپشک مرغ مینا، سبب پرخاشگری، بی قراری، ضعیف شدن و زخمی شدن بدن پرنده می گردد؛ گاه عفونت کردن این زخم ها سبب تلف شدن پرنده خواهد شد. برای درمان انگل، کنه و شپش زدن مرغ مینا، با این مقاله از وب سایت چیکن هچ همراه باشید.

آیا مرغ مینا شپش می گیرد ؟

مرغ مینا پرنده ای شلوغ و اصطلاحا شلخته است؛ این پرنده به هنگام غذا خوردن ریخت و پاش زیادی داشته و سبب آلودگی محیط اطراف خود می گردد. از این رو عدم نظافت روزانه قفس، سبب رشد آلودگی و همچین ابتلای پرنده به شپش و کنه می شود. علاوه بر آن، به دلیل آب تنی و ریختن آب در قفس، رطوبت و دما نیز محیط را برای رشد شپش در مرغ مینا فراهم می سازد.

شپش گرفتن مرغ مینا امری شایع است.

علائم شپش زدن مرغ مینا

شپش در مرغ مینا باعث حساسیت های پوستی و خارش در برخی از نقاط بدن پرنده می شود. بیشتر اوقات شپش و کنه پرنده در نواحی اطراف مقعد لانه کرده و مشکلات زیادی را به وجود می آورند. با ایجاد حساسیت و خارش بدن مرغ مینا، پرنده با گاز گرفتن ناحیه یا خاراندن آن، باعث زخمی شدن و افزایش مشکلات به وجود آمده می گردد. گاه این زخم ها نیز عفونت کرده و جان مرغ مینا را به خطر می اندازد.

به مرور پرنده دیگر توانایی یک جا نشستن نداشته و بی قرار است، به راحتی نمی تواند بخوابد و پرهای ناحیه نوک زده و گاز گرفته شروع به ریزش می کنند. این حشرات خون پرنده شما را مکیده و روز به روز سبب لاغر شدن، کم خونی، بی قراری و پرخاشگری مرغ مینا می گردند.

تشخیص شپش مرغ مینا با توجه به علائم زیر امکان پذیر خواهد بود :

  • ضعیف شدن پرنده
  • لاغر شدن مرغ مینا
  • ریختن قسمتی از پرها
  • پف کردن پرنده
  • قرمزی پوست
  • بی خوابی در شب
  • خاراندن مداوم و وحشیانه پرها
  • بیقراری و جیغ های کوتاه
  • نخوابیدن بر روی تخم ها و بی تابی دائمی
  • مرگ بی دلیل جوجه و آثار کبودی کوچک بر روی بدن پرنده
  • دیدن حشرات و نقاط قرمز یا سیاه روی میله یا چوب نشیمن

عکس شپش مرغ مینا

عکس شپش مرغ مینا - چیکن هچ

چگونه شپش مرغ مینا را از بین ببریم ؟

زمانی که در میان پرهای پرنده خود، شپش یا کنه مشاهده نمودید، لازم است تا سریعا برای درمان اقدام کنید. شپش های موجود بر روی پرهای مرغ مینا تنها 10 درصد از کل شپش ها می باشند؛ 90 درصد از این حشرات بر روی میله، داخل لانه، میله های قفس و حتی بر روی فرش های زیر قفس زندگی می کنند!

در نتیجه یکی از اصلی ترین راه های از بین بردن کلیه شپش ها، نظافت تمام اتاق و محل پرورش مرغ مینا می باشد.

1- نظافت هفتگی قفس و میله نشیمن

همانطور که گفته شد، یکی از راه های اصلی درمان شپش زدن مرغ مینا رعایت نظافت محیط زندگی پرنده می باشد. برای این منظور لازم است تا قفس پرنده، سینی کف و مخصوصا چوب نشیمن به صورت هفته ای یکبار کاملا شسته شود. برای این کار قطعات قفس را از یکدیگر جدا کرده و به صورت جداگانه با استفاده از آب ولرم شستشو دهید.

دقت کنید که هیچ مایع شوینده ای بر روی قطعات قفس باقی نمانده تا سبب مسمومیت پرنده نگردد. همچنین تمامی قطعات را کاملا خشک کرده تا رطوبت باقی مانده، سبب رشد باکتری و کپک نیز نشود.

2- نظافت روزانه آبخوری و دانخوری

هر روز یک بار آبخوری و دانخوری مرغ مینا را از قفس خارج ساخته و بشوید. باقی ماندن آب به مدت طولانی در آبخوری باعث رشد جلبک و میکروب در آن شده که خود مشکلات گوارشی بسیاری را در پی خواهد داشت. همچنین غذای مانده و کپک زده نیز زمینه رشد باکتری و شپش گرفتن مینا را فراهم می سازد.

3- آبتنی هفتگی

مرغ مینا علاقه زیادی به آب تنی داشته و این کار باعث شادابی پرها و جلوگیری از خشکی پوست پرنده می شود. علاوه بر آن آبتنی و حمام جهت درمان شپش و کنه نیز موثر می باشند. توصیه می شود برای درمان بهتر شپش ها، 5 سی سی سرکه سیب طبیعی درون وان حمام پرنده بریزید.

4- استفاده از سرکه سیب طبیعی

سرکه سیب خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ داشته و برای نظافت قفس و همچنین آب تنی پرندگان کاربرد دارد. یکی از راه های از بین بردن شپش در مرغ مینا، استفاده از سرکه سیب برای ضد عفونی کردن قفس و ظروف پرنده می باشد. به این منظور شما می توانید مقداری سرکه را با آب حل کرده و با استفاده از دستمال تمیز، بر روی سطوح مختلف بکشید.

این امر سبب از بین رفتن شپش و کنه های موجود در درز های قفس و فراری دادن آن ها می شود. همچنین استفاده هفتگی از 3 قطره سرکه سیب طبیعی در ظرف آبخوری پرنده، سبب تقویت گوارش و از بین رفتن انگل های داخلی نیز خواهد شد. ضد عفونی کردن قفس با سرکه سیب، بهترین درمان خانگی شپش مرغ مینا می باشد.

5- استفاده از جرمی ساید پی

محلول جرمی ساید پی، یکی دیگر از ضدعفونی کننده های بسیار مناسب برای قفس مرغ مینا است. دیگر راه درمان شپش مرغ مینا، استفاده از این محلول می باشد. برای این منظور 5 سی سی جرمی ساید را در نیم لیتر آب ریخته و به قفس اسپری کنید.

در صورتی که مقدار بسیار کمی از این محلول به پرهای پرنده نیز اسپری شود مشکل جدی به وجود نخواهد آمد.

6- استفاده از پودر و اسپری ضد کنه و شپش

استفاده از پودر و اسپری ضد کنه و شپش - چیکن هچ

قطره، اسپری و داروی ضد شپش مرغ مینا در تمامی داروخانه های دامپزشکی یافت می شود. توصیه می شود به محض دیدن شپش و حشره در قفس و پرهای پرنده، به داروخانه دامپزشکی مراجعه کرده و داروی مربوطه را تهیه نمایید.

7- آفتاب گرفتن روزی یک ساعت

شپش ها و حشرات موجود در پرهای مرغ مینا از روشنایی و گرمای نور خورشید بیزارند. قرار دادن قفس در مقابل نور خورشید به مدت 1 ساعت در روز، در درمان شپشک پرنده موثر می باشد. دقت داشته باشید که قفس پرنده را در نور مستقیم خورشید قرار ندهید؛ این کار باعث گرمازدگی پرنده خواهد شد. برای این منظور از نور صبح یا عصر کمک بگیرید.

8- استفاده از برگ تنباکو

استفاده از برگ تنباکو، یکی دیگر از راه های از بین بردن شپشک مرغ مینا می باشد. این حشره از بوی تنباکو فراری بوده و نمی تواند این بو را تحمل کند. شما می توانید مقداری برگ تنباکو را خیسانده و به میله های قفس پرنده بکشید.

بیشتر بخوانید : آشنایی با سایر بیماری های مرغ مینا

پیشگیری از شپش زدن مرغ مینا

برای جلوگیری از ابتلای مرغ مینا به شپش و کنه، لازم است تا هر هفته قفس و میله نشیمن به طور کامل ضد عفونی شود. آبخوری و دانخوری پرنده روزانه شسته شده و مجددا از غذا و آب تازه پر گردد.

هر یک هفته تا ده روز، 3 قطره سرکه سیب طبیعی را با آب یا غذای پرنده مخلوط نمایید. هفته ای یکبار دو سی سی سرکه سیب طبیعی را در ظرف آب ریخته و برای آبتنی در اختیار مرغ مینا قرار دهید؛ این کار علاوه بر از بین بردن حشرات، سبب براق شدن پرهای پرنده نیز خواهد شد.

پیشگیری از شپش زدن مرغ مینا - چیکن هچ

هفته ای یکبار زیر بال ها، کمر، زیر پاها، شکم و روی سر مرغ مینای خود را به دقت وارسی کنید. در صورت خریداری پرنده جدید، به هیچ عنوان دو پرنده را در کنار هم قرار ندهید. لازم است تا پرنده جدید 10 روز تا دو هفته قرنطینه بوده و از نظر سلامتی کاملا بررسی گردد.

آیا شپش مرغ مینا به انسان منتقل می شود ؟

امکان انتقال شپش از پرنده به انسان وجود دارد. شپش ها موجودات نفرت انگیزی بوده که با تغذیه از خون انسان یا حیوانات مختلف، به ادامه حیات می پردازند. عمر این حشره موذی، یک هفته تا ده روز بوده اما به دلیل تخم گذاری بیش از حد، کنترل آنها امری مشکل می باشد.

این حشرات از پرندگان و حیوانات به انسان منتقل می شوند اما نمی توانند مدت زمان زیادی در بدن انسان زندگی کنند. تغذیه اصلی آن ها خون پرندگان بوده و برای زندگی در بدن انسان ساخته نشده اند.

سخن آخر

در این پست از فروشگاه اینترنتی چیکن هچ، شپش گرفتن مرغ مینا و نحوه درمان خانگی این مشکل بررسی شد. اصلی ترین راه جلوگیری از این بیماری، رعایت نظافت و بررسی هفتگی سلامت پرنده می باشد. سوالات خود را در قسمت کامنت ها با کارشناسان چیکن هچ به اشتراک بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫64 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    مرغ مینای من مدتی مریض شده بود ک اینجا هم کامنت گذاشتم و راهنماییم کردین تشنج میکرد و گیج بود اسهال داشت و مدفوعش سفیذ و ابکی بود. بزدم دامپزشکی ک با دارو حالش خوب شد. اما از وقتی مریضیش خوب شده دگ اواز نیمخونه شنا نمکنه نوک هم میزنه بطور وحشیانه. و خیلیم میخوابه😐ینی چرت میزنه مث معتادا اصن😂 مشکلی داره بنظرتون؟غذا هم تاپ فید بهش میدم حتی کرم خشک شده هم براش تهیه کردم. قطره هم دامپزشکی داده و یه پودر ک فک کنم پروتئین هستش گف بریز تو غذاش. و چند هفته ای هم هس ریزش پر داره

    1. سلام دوست عزیز
      مقاله ای که لینک میدم رو مطالعه کن علت سکوتش نوشته شده کامل
      علت سکوت و حرف نزدن مرغ مینا
      چرت زدن بخاطر اینه که بیماریش کامل خوب نشده
      برای پرریزی هم مقاله زیر رو بخون
      پرریزی و تولک رفتن مرغ مینا | مراقبت ها و نحوه تغذیه در زمان تولک

  2. سلام مینای من کچلی گرفته نمیدونم چه کنم و چجوری درمانش کنن تمام مطالب شما روهم خوندم برای کبد چرب گاها دستشوییش سبز ولی هیچ کدوم از علائم دیگه رو نداره بابت شپش هم ک هر روز دوبار ابتنی میکنه و هر یک روز در میان قفسش رو کلا میشورم و سرکه سیب هم بهش میدم میخوره و تمام روز و شب آزاده چه کنم

    1. سلام غذاش چیه ؟ براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند پادوان یا کی کی یا تاپ فید بخر . هیچ غذای دیگه ای نده . کامل غذاشو توضیح بده تا راهنمایی کنم

  3. باسلام وعرض خسته نباشید
    مرغ مینای من خیلی اب میخورد واینکه دقت دید ونوک زدنش خیلی کم شده ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. سلام مرغ مینا دارم بیش از ۱۵ سال داره عفونت گوارشی داره بمن گفتند قطره انرو بدم ممنون میشم راهنمایی کنید

  5. سلام من یه مرغ مینا5 ماهه دارم چند کلمه حرف میزنه صدای قناری و در زدن رو در می اره امروز قفسشو امروز شستم زیر قفس حشره های ریز قهوه ای دیدم مثل پیله بود به نظرتان چیکار کنم

    1. قفسش رو هر از گاهی ضدعفونی کن
      فعلا پرنده رو ببر یک اتاق دیگه
      اتاق و قفس رو کاملا ضدعفونی کن
      از داروخانه حشره کش مخصوص پرنده های زینتی رو بخر و به بدنش اسپری کن

  6. سلام من نزدیک ده روزه مرغ مینا گرفتم البته سرحاله آب بازی میکنه و غذاش پیلوت شماره ۲ هستش غذاش خوبه فقط زمان حرف زدنش کی هستش؟؟بعدش خیلی آواز میخونه جور و واجور به نظر شما این مرغ سخنگو میشه؟؟موسیقی میزارم آرامش میگیره صداشو ضبط میکنم تکرار میکنه زبوتش رو نگاه کردم تقریبا کبوده و نوک ربونش به اندازه مگس سفید هستش حالا آیا کلا این سخن گو میشه؟؟راضی ام ازش بخصوص آواز خوندنش سر تکون میده و انگار بصورت احترامه سنش نمیدونم چنده طرف چپ و راست صورتش و بالای سرش پرهای کوچیک داره و زردی دور چشمش کامل نشد اما واقعا آوز بلند سر میده سئوال آخر درختچه ی مصنوعی یا طبیعی توی قفس بزارم خوبه؟؟؟یا نی های رنگی برای بازی ممنونم

    1. برای سخنگو کردن باید باهاش تمرین کنید
      همین که داره اواز میخونه یعنی به شما و محیط عادت کرده
      از غذای مخصوص مرغ مینا استفاده کن و محیط زندگی رو به کمک درختچه ها شاداب تر کن

  7. مرغ مینام زیر بالو پرشو خیلیی میخارونه .فک کنم شپش افتاده .باید چیکار کنم ؟؟؟تروخدا کمکم کنید

  8. سلام ببخشید ما دوتا مینا خریدیم تو دوتا قفس جدا نگهداری میکنیم ولی همدیگه را میبینن الان حدود ۶ ماهه داریمشون و من باهاشون کلمه سلام را تمرین میکنم اما حرف نمیزنن

      1. یعنی برا هرکدوم جدا جدا تمرین بدم
        یعنی موقع تمرین فقط جدا باشن یا کلا باید همدیگه را نبینن

  9. سلام مرغ مینای من دو سه روزی میشه که خیلی خودشو میخارونه خودشو میزنه به قفس یکم بیقراره باید چکارکنم نگرانشم

  10. سلام مینای من چندوقتی میشه ک هی پرهاشو میکنه خون میاد الانم هیچی نمیخوره حرفم نمیزنه.چیکارکنم

    1. کندنه پر از افسردگی هم میتونه باشه. من یک هفته رفتم مسافرت وقتی برگشتم مرغ مینام افسردگی گرفته بود پرش رو میکند و حرف نمیزد یکماه نازش رو کشیدم تا حالش خوب شد.

    1. متاسفانه بسیاری از مردم ما حیوان خانگی میخرن، نحوه درست نگهداریشو نمی دونن قبل اینکه مسئولیت نگهداری از یک جاندار رو قبول کنن تحقیق نمی کنن موقع بیماری هم دنبال یه دم کرده ای یا عرق نعنایی هستن که معجزه کنه و خوب بشه. 98 درصد هم به دامپزشک دسترسی ندارن. تا دیر نشده ببرید دامپزشک دلیلش بیماریه

  11. سلام من یک مرغ مینا دارم اصلا رشد نمیکنه
    ۳ماهشه
    و یه چند روزی هم تشنج میکنه دیروز ۱۰بار تشنج کرد بردیمش دکتر گفت انگل داره دوست دارم زود مینام خوب شه چیکار کنم و تپل شه

    1. سلام
      باید غذای خوب بدی بهش
      الان غذاش حتما بده
      براش تاپ فید ، کی کی یا پادوان بگیر بده بخوره
      سیب بده
      میلورم خشک شده بسته بندی بده بخوره

  12. سلام من یه مرغ مینا ی سه ماهه دارم والا نوکش نسبت به قبل بزرگ شده ناخن هاشم همینطور سنگی براش نداشتیم چیکار کنم

    1. سلام
      باید ببری دامپزشک حیوانات خانگی یا پرنده فروش برات کوتاه کنه
      به هیچ عنوان خودت دس نزن

  13. سلام خسته نباشید جوجه مرغ مینا۲۰روزه دارم ازدیشب بالهاش افتادغذا میدم درمیاره علتش چیه

  14. سلام وقتتون بخیر
    مرغ مینام تازه دان‌خور شده،چند روزه متوجه شدم نوک بالاییش رشد کرده و سر نوکش سفید رنگ شده
    علتش چی میتونه باشه؟

    1. سلام توی قفسش از سنگ مینرال یا کف دریا یا سنگ پا استفاده میکنید ؟
      میله ای که روش میشینه باید از جنس چوب طبیعی باشه تا بتونه نوکش رو کوتاه کنه . اگر باز هم با اینها نوکش کوتاه نشد لازمه به دامپزشک مراجعه کنید تا کوتاهش کنه

          1. ممنون . نوک و ناخن پرنده مثل ناخن ما رشد داره و عادیه . توی طبیعت با نوک زدن به هر چیزی کوتاه میشه به مرور اما توی اسارت یا باید براشون کوتاه کنیم یا هم وسیله ای بذارید تا بهش نوک بزنن و نوک به مرور کوتاه بشه

          2. آها بله درست میفرمایین
            خیلی خیلی مرسی بابت راهنمایی‌های سودمندتون،خدا خیرتون بده🌹🙏

          3. سلام وقت بخیر،مرغ مینام دان خور هست،پلت بهش میدم چندروز میشه ک خودش دان نمیخوره ولی اگه کف دستم بریزم میخوره،علتش چیه

          4. احتمال دادم ک شاید از طرفش خوشش نمیاد،ظرفشو عوض کردم،توی روند خوردنش تأثیری نداشته،خیلی ضعیف شده،ولی اگه بریزم تو دستم میخوره

          5. یه مدت بریز رو دست بده بهش ، راهکاری نداره تا حداقل ضعیف نمونه ، قفس رو عوض کن و از اینجور کارا ، اگه فضلش فرقی کرد باید نگران سلامتیش باشی

          6. سلام وقت بخیر،مرغ مینام ۹ماهشه تقریباً
            همه چیزش خوبه
            چند روز پیش توی ظهر دیدم پشت پنجره ب پهلو خوابیده و پاهاش رو ب بالاس دهنش هم بازه فک کردم یچیزی خورده توی گلوش گیر کرده بعد صداش زدم پاشد ایستاد،از اونموقع تا الان چندبار دیدم ک میشینه پشت پنجره و دهانشو باز میزاره،علتش چی می‌تونه باشه؟!ممنون میشم راهنماییم کنین 🙏

          7. خوراک مخصوص مرغ مینا پروپیکان ک محتوی کرم هست
            از چند روز پیش ک آخرین بار بود این کارو دیگه تکرار نکرده

  15. سلام و خداقوت. مینای من ظهر تا حالا فقط خودش رو میخارونه و بی تابه و خودش رو مدام به قفس میکوبه باهاش رو چک کردم ولی حشره ای به بدنش ندیدم ازبس خودش رو کوبوند به قفس بالهاش خون میان. در ضمن یکی از پرهای بال اش چند روز پیش شکسته و الان جای اون ورم کرده و مدام نوک میزنه بهش و خون میندازتش چیکارش کنم اعصابم ریخته بهم ازبس بال و پر زد

    1. سلام غذاش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟ بذاریدش روی کاغذ بعد پرهاش رو تکون بدین آروم ببینید حشره سفید رنگی یا قرمز یا سیاه میریزه
      غذاش نباید نون و برنج و … باشه حتما غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی براش تهیه کنید

  16. باسلام مرغم زیر پرهاش حشراتی شاید به اندازه 3 میلییمترکرم رنگ حرکت میکنند شکلشون هم اینطوری که بدنشون به فرم اشک است و متصل به کله ی کوچیک سر باریک اشک مانندبدنشون متصل به کله ازاینا کوچیک ترم هست همون شکلی ولی سفید رنگ اند و ذرات بسیار بسیار ریز سیاه رنگ پودرمانند هم تو پرهاشون است اینا چیه
    چه مارک حشره کشی بخرم ا ؟
    اینا چیه کنه یا ساس یا شپش یا کک هست ؟ خیلی زیادن

    1. سلام به احتمال زیاد شپش هستند. حتما به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید و اسپری ضد شپش تهیه کنید براشون
      محلول جرمی ساید تهیه کنید یک قاشق غذا خوری با یک لیتر اب مخلوط کنید و تمام محیط رو ضد عفونی کنید . زیر پاشون پوشال تمیز بریزید . ظرف ابخوری و دانخوری رو کامل ضد عفونی کنید

      1. سلام
        مینای من شپش داره رفتم امروز براش قطره خوراکی آلمانی گرفتم فروشنده گفت هر۱۰۰سیسی آب ۳قطره از این بریز من این کار رو انجام دادم. الان پرندم جنبوجوشش کم شده و همش یک جا نشسته و مثل قبلاً نیست آیا بنظرتون تأثیر قطره هستش؟فقط میخاد بخوابه؟
        لطفاً راهنمایی کنید؟

          1. سلام مرغ مینای من یکدفعه ای لاغر،ساکت،ویک پا اون هم مثل اینکه فلج شده باشه لنگ میزنه.شپشک های ریزی روی پرخاش دیدم استحکامش کردم ولی بازم حالش خوب نشده،چکار کنم

          2. سلام دوست عزیز
            غذا بهش چی میدایدی؟
            قفسش رو با جرمی ساید پی ضدعفونی کن
            براش اسپری ضد شپش بخر بزن
            زیر پاشو بررسی کن ببین میخچه درنیاورده یه برجستگی صورتی رنگ یا متمایل به قهوه ای
            وضعیتش خداییش خیلی بده
            چجور از این بیچاره نگهداری کردی ببرش حتما دامپزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس