ترفندهای نگه داری مرغ مینا در منزل

پرورش مرغ مینا در منزل

مرغ مینا پرنده ای بسیار عجیب و در عین حال پرطرفدار می باشد. در واقع این استعداد سخنگویی و تقلید از گفتار انسانی است که باعث محبوبیت این پرنده در بین افراد شده است. این پرنده ها شخصیت جذاب و رفتارهای منحصر به فردی دارند. نگه داری از آنها در منزل میتواند برای علاقه مندان به پرنده های زینتی گزینه ای جذاب به نظر برسد. اما نگه داری از پرنده های زینتی در منزل نیاز به توجه و رعایت موارد خاصی دارد.

در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ با ترفندهای نگه داری مرغ مینا در منزل به کمک شما آمده ایم. برای اطلاعات بیشتر شما را به خواندن این مقاله دعوت میکنم.

برای مراقبت از مرغ مینا نیاز است که برای پرنده یک جایگاه ویژه در نظر بگیرید و نیازهای اساسی او را رفع کنید. بیشتر افراد ترجیح می دهند که به صورت تکی از این پرنده نگه داری کنند. به نظر می رسد مرغ مینا نیز با این مسئله مشکل خاصی ندارد و بدون نیاز به جفت می تواند به حیات خویش ادامه دهد. در حالیکه بسیاری از پرنده های زینتی بدون جفت افسرده میشوند.

این پرنده ها موجوداتی اجتماعی هستند و می توانند با صاحب جدید خود در مدت زمان کوتاه ارتباط برقرار کنند. به تدریج بعد از برطرف کردن نیازهای این پرنده او بعنوان عضو جدید خانواده در کنار شما خواهد بود.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» مناسب برای جوجه کشی از تخم مرغ مینا در منزل
» برخورداری از بدنه ی عایق و قابل شستشو
» دارای درب نورگیر ضد اشعه
قیمت : 4,970,000تومان

تهیه قفس برای نگه داری مرغ مینا

برای نگه داشتن این پرنده در منزل لازم است که در ابتدا قفسی بزرگ برای پرنده فراهم کنید. اگر داخل قفس به اندازه کافی فضا داشته باشد، پرنده بیشتر احساس راحتی و شادی خواهد کرد. قفس با طول 60 سانتی متر و عرض 100 سانتی متر و ارتفاع 60 سانتی متر برای نگه داری مرغ مینا مناسب میباشد.

تهیه قفس برای نگه داری مرغ مینا

در داخل قفس لازم است که برای پرنده خود چوب نشیمنگاه، دانخوری و آبخوری متناسب با سن و جثه پرنده تهیه کنید. لوازم مورد نیاز شما در پت شاپ ها و پرنده فروشی ها موجود می باشد. در داخل قفس مرغ مینا به هیچ عنوان از طناب و یا پارچه برای نشیمنگاه استفاده نکنید. زیرا ناخن های پرنده به طناب و یا پارچه گیر خواهد کرد که دردسرهای زیادی به همراه دارد.

مرغ مینا برای خوابیدن و چرت زدن های روزانه نیاز به لانه دارد. بنابراین در داخل قفس، لانه نیز برای پرنده تهیه کنید. محل قفس نیز باید به دور از بوهای تند و محیط آشپزخانه باشد. مرغ مینا نسبت به بوهای تند (دود سیگار و قلیان و …)  و بخارهای حاصل از پخت و پز غذا حساسیت دارد.

استفاده از روزنامه در کف قفس

مرغ مینا از جمله پرنده های راست روده به شمار می آید. یعنی هر موقع به آنها غذا بدهید به شما نه نمیگویند. همچنین دفع فضولات آنها نیز زود به زود انجام میگیرد. این پرنده هر 2 و نهایتا 3 ساعت یکبار فضولاتش را دفع میکند. فضله مرغ مینا برخلاف دیگر پرنده ها آبکی تر می باشد. بنابراین باید کمی نگران کثافت کاری این پرنده باشید. در زمان بیرون آوردن مرغ مینا از قفس سعی کنید مبل ها و دیگر وسایل منزل را با پارچه بپوشانید تا پرنده آنها را کثیف نکند.

برای تمیز نمودن قفس، لازم است که در کف آن همیشه از روزنامه باطله استفاده کنید و به موقع آن را تعویض نمایید. برخی از روزها شاید لازم باشد بیش از 3 بار روزنامه کف قفس مرغ مینا را عوض کنید.

قفس پرنده را در یک محل ساکت و آرام قرار دهید. این پرنده ها نیاز به دریافت نور دارند. اما بهتر است که به صورت مستقیم در معرض تابش نور آفتاب قرار نگیرند. اگر محل قفس نورگیر نیست، لازم است که از روشنایی های مصنوعی و انواع لامپ ها استفاده کنید.

دمای محل نگه داری قفس نیز باید خنک باشد. هوای گرم تأثیر منفی بر سلامت این پرنده دارد. دمای 22 الی 26 درجه برای نگه داری اتاق قفس مرغ مینا ایده آل خواهد بود.

غذای مرغ مینا

مرغ مینا در مقایسه با دیگر پرنده ها تغذیه خاصی دارد. آنها دان خور نیستند، اما می توانند احتیاجات غذایی خود را از میان انواع میوه ها، حشرات، آجیل و … تأمین کنند. تغذیه در سلامت پرنده ها نقش بسیار مهمی دارد. تقریبا بیشترین مشکلات و بیماری ها ناشی از تغذیه اشتباه و سوء تغذیه می باشد.

در خصوص غذای مرغ مینا باید به میزان آهن و ویتامین c دریافتی پرنده بسیار دقت کنید. سیستم گوارشی این پرنده نمی تواند مقادیر بالای آهن را هضم و جذب کند. در صورتیکه آهن موجود در غذای مرغ مینا زیاد باشد، پرنده دچار عارضه ذخیره آهن و مشکلات کبدی و گوارشی میشود.

برای تهیه جیره غذایی متناسب با مرغ مینا پیشنهاد میشود حتما مقاله تغذیه مرغ مینا را مطالعه کنید.

غذای مرغ مینا

اگر پرنده شما از بدو تولد و یا از سنین پایین با شماست و اجتماعی شده است، می توانید او را هرزگاهی از قفس بیرون آورید. قبل از انجام این کار تمامی در و پنجره ها را ببنید. اشیاء تیز و برنده نیز نباید در دسترس پرنده باشد. اگر از فن و یا پنکه در منزل استفاده میکند، آن را خاموش کنید. حیوانات شکارچی همچون گربه و یا سگ ممکن است به سمت پرنده شما حمله ور شوند. اگر در منزل حیوان دیگری نیز دارید، باید آن را از مرغ مینا دور نگه دارید.

قیچی کردن بال های مرغ مینا

انتظار نداشته باشید که مرغ مینا همانند دیگر پرنده ها و یا طوطی سانان بر روی دستان شما بشیند. حتی آنها به صاحبان خویش نیز نوک میزنند.

مرغ مینا پرنده ای است که زیاد به صاحب و یا محیط زندگی اش وابسته نیست. آنها زمانی که بالغ میشوند معمولا در جست و جوی جفت پا به فرار می گذارند. برای همین بیشتر پرورش دهندگان بال های پرواز این پرنده را قیچی میکنند. اما توجه داشته باشید که پرچینی و یا کندن پرهای پرواز باعث عدم تعادل پرنده میشود. شاه پرها نباید بیش از حد کوتاه شوند.

همچنین اگر این کار به درستی انجام نگیرد، باعث افسردگی و آزار و اذیت و آسیب دیدن پرنده خواهد شد. بهتر است که عمل قیچی کردن پرها را یک فرد با تجربه به غیر از صاحب انجام دهد. در این صورت پرنده نسبت به صاحبش دلسرد و دلخورده نمیشود.

حمام کردن مرغ مینا

مرغ مینا پرنده ای پر جنب و جوش و فعال می باشد. آنها عاشق حمام کردن و آبتنی هستند. این کار به شادابی و تمیز نمودن بدن آنها بسیار کمک میکند. لذا لازم است که برای آنها یک ظرف آب کم عمق برای آبتنی فراهم کنید. آب مورد استفاده برای حمام کردن مرغ مینا نباید سرد و یا آلوده باشد. این پرنده ها به مواد شیمیایی و ضدعفونی کننده ها و هر گونه شامپو و یا ماده شستشو دهنده حساسیت دارند. بهتر است که از آب مقطر و یا چند بار جوشانیده شده برای استحمام مرغ مینا استفاده کنید.

همچنین باید به موقع آب داخل ظرف را تعویض کنید. ظرف آبتنی را در بیرون از قفس قرار دهید. زیرا این پرنده در هنگام حمام کردن، آب زیادی به اطراف می پاشد. آبتنی مرغ مینا در زمان صبح باید انجام بگیرد. اگر بعد از استحمام این پرنده با پرهای خیس بخوابد، احتمالا مریض خواهد شد.

استفاده از اسباب بازی و آینه در قفس

برای پرنده خود اسباب بازی مخصوص پرنده ها تهیه کنید. از وسایل سرگرم کننده همچون آینه نیز می توان در داخل قفس استفاده کرد. این کار باعث شادابی و نشاط پرنده خواهد شد.

استفاده از اسباب بازی و آینه در قفس

اگر قصد نگه داری مرغ مینا در منزل دارید، بهتر است که برای خود جوجه مرغ مینا 40 الی 50 روزه خرید کنید. آموزش دستی کردن جوجه ها بسیار راحت تر خواهد بود. جوجه ها خیلی زود به شما عادت نموده و با شما خوی میگیرند. همچنین آموزش سخنگویی آنها نیز راحت تر می باشد. اگر مرغ مینایی که قصد خرید آن را دارید بیش از 2 سال سن داشته باشد، کمی دیر با شما خوی خواهد گرفت. همچنین سخنگو کردن این نوع مرغ مینا بسیار دشوار می باشد.

تشخیص سن و جنسیت مرغ مینا

به طور حدوی می توان سن مرغ مینا را تشخیص داد. مرغ مینا در طبیعت بیش از 10 سال می تواند زندگی کند. اما متأسفانه زندگی در اسارات عمر این پرنده را به 5 سال می رساند. چرا که پرنده محکوم به زندگی در اسارت با انواع مشکلات همچون سوء تغذیه، بیماری ها و کم توجهی صاحب خویش مواجه است. در حالیکه این پرنده ها در طبیعی به خوبی می توانند از پس نیازهای خویش برایند.

برای پی بردن به جوان و یا مسن بودن مرغ مینا کافی است به چشم ها و پرهای اطراف آن دقت کنید. هر چقدر پرنده مسن تر باشد، اطراف چشم پرنده چروک تر میشود. همچنین رنگ پرهای دور چشم این پرنده نیز با افزایش سن از رنگ سفید به رنگ کرمی و در نهایت به رنگ زرد در می آید.

برای تشخیص جنسیت مرغ مینا به رنگ سقف دهان آنها باید توجه کرد. در گونه های نر، سقف دهان سیاه رنگ و در نوع ماده به رنگ زرد می باشد.

با مرغ مینای خود مهربان باشید

مرغ مینا پرنده ای باهوش بوده و می تواند احساسات مختلفی را تجربه کند. این پرنده حتی می تواند کسانی که با او بد رفتاری کرده اند را به خاطر بیاورد. بنابراین همیشه با مهربانی و با جملات مثبت با مرغ مینا رفتار کنید.

پرنده خود را با افراد مختلف خانواده آشنا کنید تا پرنده نسبت به آنها ترسی نداشته باشد. مرغ مینای جوان معمولا خیلی زود با اعضای خانواده صمیمی میشود.

مرغ مینا پرنده ای حسود بوده و نباید با دیگر پرنده ها در منزل نگه داری شود. همچنین این پرنده در حضور گربه و سگ دچار استرس میشود. بنابراین اگر در منزل حیوان دیگری پرورش میدهید، مرغ مینای شما با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

جوجه کشی مرغ مینا

جوجه کشی طبیعی مرغ مینا تقریبا 28 روز طول میکشد. شرایط دما و رطوبت جوجه کشی نیز همانند دیگر پرنده ها می باشد. دمای 37 الی 37.7 درجه و رطوبت 60 درصد در زمان ستر و 70 درصد در زمان هچر برای رشد تخم های نطفه دار مرغ مینا مطلوب است. جوجه کشی مصنوعی این پرنده فقط با دستگاه های جوجه کشی دقیق و حرفه ای امکان پذیر می باشد. چرا که تخم های نطفه دار این پرنده در برابر تغییرات دما و رطوبت و چرخش بسیار حساس هستند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫83 دیدگاه ها

  1. سلام چند روزه یه دونه مرغ مینا فک کنم سنش کمه پنجره باز بود اومده خونمون خیلی گشتم صاحبش پیدا نکردم خیلی شیطون و بازیگوشه و آواز هم میخونه نمیدونم نگهش دارم یا نه و اینکه همش میگرده تو خونه هرچی پیدا کرد میخوره همش دنبالش میدونم چیزی نخوره یا جارو میکشم ولی باز نمیشه کنترلش کرد و نمیدونم چطوری به قفس عادتش بدم مدفوعشم قوای روشن و یکم سفیدی توش داره و یه ذره هم ابکیه، کل خونه مدفوع کرده ایا مدفوع پرنده برای انسان مضره؟ هربار تمیز میکنم‌

    1. سلام فاطمه
      برای اینکه به قفس عادتش بدی باید از مدت زمان کم شروع کنی و رفته رفته بیشتر کنی این زمانو
      مثلا و یا سه روز اول بذار 10 دقیقه بمونه تو قفس وقتی موند براش یه خوراکی تشویقی بده
      بعد اون این مدتو بکن 15 دقیقه بعدش 20 دقیقه هر دفعه با یه چیزی تشویقش کن
      اینطوری عادت می کنه
      نباید بذاری چیزایی که پیدا می کنه رو بخور چون ممکنه یه چیزی ببلعه و خفه بشه یا مسموم بشه یا بمونه تو سیستم گوارشیش عفونت کنه
      برای همین خیلی خطرناکه
      ضرری که نداره ولی خب از لحاظ بهداشتی مناسب نیس
      بهتره به قفس عادتش بدی و هرروز قفسشو تمیز کنی
      به غذاهایی که بهش میدی دقت کن و غذاهای حاوی ویتامین C و آهن رو براش استفاده نکن

  2. سلام وقت بخیر…سال خوش و پر از سلامتی داشته باشید.
    من عروس هلندی دارم میخوام با مرغ مینا عوضشون کنم.یه مقدار برای این پرهای ریزی که توی هوای خونه میریزن،و اینکه تا یه بادی بخورن سرما میخورن میخوام عوضشون کنم.در حدی که دیگه تا میبرمشون توی بالکن که تمیزشون کنم شلوارک قفسش رو بشورم یا بتکونم.. سرما میخورن.نگهداری مرغ مینا اسونتر هست؟
    دیگه کثیف کاری پرهاشون رو ندارم؟
    توس بالکن سرما نمیخورن ؟

    1. سلام فرق چندانی نمیکنه . مرغ مینا هم با کوچکترین غذای آهن دار به کبد چرب مبتلا میشه . میتونه پرخاشگر باشه و سریع افسرده میشه . بهتره توی بالکن نباشه هر پرنده ای این پر ریزی رو داره . میتونید از رطوبت ساز استفاده کنید
      غذاشون چیه ؟ بهتره تقویتشون کنید به جای تعویض

  3. سلام مرغ مینای نر دارم تنهاست و دستی و وابسته
    سوال : آیا می‌توان تنها بمانه یا ظلم عه در حقش؟؟؟
    سوال : اگر فرار کنه میتونه زنده بمونه در قم جفت پیدا میکنه ؟؟؟
    مچکرم

    1. تنها موندن مشکلی برای مرغ مینا ایجاد نمیکنه . اگر میخواید جفت براش بیارید تا جفت گیری کنن باید براش یک اتاق مجزا در نظر بگیرید و یک لانه حالت طبیعی براش ایجاد کنید در قفس این اتفاق نمیفته.
      متاسفانه مرغ مینایی که کاملا اهلی شده بعد از فرار کردن احتمال زیاد زنده نخواهد موند و توانایی نگه داری از خودش رو بصورت پرنده طبیعی نخواهد داشت

  4. سلام وقتتون بخیر . ببخشید میخواستم بدونم که موقع خوابیدن . روی پرنده مینارو بپوشونم یا نمیخواد؟

  5. سلام وقتتون بخیر یک سوال داشتم من متن بالا که در مورد مینا بود خوندم و نوشته بودین که پرنده مینا مدفوع ابکی داره اما مال پرنده من اصلا این جوری نیست و فقط هم غذای مخصوص خودشو بهش میدم همون پلت مشکل خاصی داره ؟!

  6. سلام من مرغ مینام ۱ سال و سه ماهشه مدفوعش سبز و سفید و گاهی همراهش فضله سفید آبکی هم میاد دونش رو از یه پت شاپ خریدم اما مارکی هم نداره و فقط نوشه غذای مخصوص مرغ مینا من خیلی ازش مراقبت می کنم و روش حساسم جدیدا یکم ساکته البته گاهی این علائم ها می تونه بیماری باشه

    1. بهش چای سرد بدین و غذاشو عوض کنید. من معمولا توصیه میکنم یکی از این سه برند استفاده بشه. کی کی ، پادوان، تاپ فید.
      علایمی که گفتین به خاطر کبد چربه که باعثش معمولا تغذیه هست

  7. سلام من ی جوجه مینا دارم نمی دونم چند ماحشه ولی پر هاش کامل در اومده رو پا هاش هم وایمیسته تازه اینجوری شده من تو اتاق میزارمش تو حال نمی زارمش چون خونمون کولر روشنه مریض نشه الان ی یک روز هست چند بار پشت سر هم عطسه می‌کنه مشکل داره ؟غذاش هم دونه پارس هست بنظر شما بهش چی بدم تو اتاق هم رفت و آمد آنچنانی نداریم

    1. سلام
      عطسه به خاطر کولره یا محیط نگهداریش شبا خنکه
      دونه پارس میکشه پرنده رو ، پلت تاپ فید ، کی کی یا پادوان بده
      سیب هم خوبه
      باقی هر چی بدی خطرناکه

  8. سلام عرض ادب و احترام
    یه هفته است مینا خریدم،به گفته صاحبش ۴ ماهه اس،الان یکم عادت کرده ولی وقتی میگیرمش جیغ می‌کشه.بهش انگور دادم تازگی از دستم میگیره ولی خیلی ترس داره،چیکار باید بکنم آرومتر بشه صحبت کنه؟

    1. سلام
      دوست عزیز دستت نگیر مرغ مینارو ، این پرنده با کفتر و طوطی خیلی فرق داره ، نه باید نازش کنی نه دستت بگیری ! هر پرنده یه مدله اینم این مدلیع !
      دستت نگیر خودش از دستت غذا میگیره ، میاد رو سروکولت میشینه. استرس هم بهش وارد نمیشه
      اره زمان مناسبی برای حرف زدن هست
      داخل قفس باشه حتما زمان یادگیری ، روزی 5 بار هر بار 10 دقیقه ، کمتر هم تونستی حتما عصر 10 دقیقه رو بزار تو برنامه
      فقط هم یک کلمه ، تا اون کلمه رو یادنگرفته کلمه ی دیگه ای هم نگو ، وسطش هم صحبت نکن فقط اون کلمه !

      انگور هم نده !

  9. سلام من یه مرغ مینای ۳ ماهه دارم ۲ ماهه که پیشمه ازین که توی قفس میمونه خیلی ناراحتم و وقتی میاد بیرون خیلی خونه رو کثیف میکنه، اگر مرغ مینا رو آزاد کنم زنده میمونه و خوشحال خواد بود یا میمیره؟

    1. سلام این مرغ مینا توی طبیعیت زنده نمیمونه یا شکار میشه یا از گرسنگی میمیره
      براش قفس بزرگی تهیه کنید

  10. سلام وقتتون بخیر فضله سفید آبکی توی مینا علاعم چه بیماریه آیه؟ جدیدا زياد میبینم

    1. سلام ممکنه از عفونت باشه . 3 قطره سرکه سیب طبیعی توی آب خوری پرنده بریزید
      به دامپزشک پرندگان زینتی مراجعه کنید

          1. خیلی ممنون ما چون دامپزشکی پرندگان نزدیکمون نبود، زنگ زدیم علاعم رو گفتیم که فضله هاش سفیده ابکیع گفتن داروی tnt بهش بدین و یه هفته از قفس بیرون نیاریمش به نظرتون مشکلی به وجود نمیاد؟

          2. تی ان تی انتی بیوتیک هست خوب ممکنه براش خوب باشه
            اگه همچنان فضلش سفیده ، من پیشنهاد میکنم قرص یدوکینول از داروخانه انسانی بخر
            4 تکه کن و دو تکه بزار جلوش (خوشطعمه خودش میخوره) اگه نخورد با یکم اب قاطی کن نصفش و با سرنگ بزن دهنش
            همین که سفیدی فضله قطع شد ، قرص رو هم قطع کن
            به نظرم این بهتر جواب میده

  11. سلام وقت بخیر
    سوالم در مورد خوابیدن مرغ مینا هاست
    میگن با غروب افتاب باید بخوابن
    ولی مرغ مینا من تا ساعت ۱۲و۱شب دوس نداره بخوابه به زور میبرمش تو اتاق تنهاش میذارم که بخوابه
    ازطرفی میترسم افسرده بشه ازطرفیم میگم دیر بخوابه مریض نشه.سما میگید چه موقع باید دیگه گذاشت بخوابه شبا

    1. سلام ببینید این که میگن با غروب آفتاب واسه پرنده ای هست که توی طبیعت زندگی میکنه . نه پرنده ای توی خونه نور میبینه و صدای شما رو میشنوه اگر میخواین سر ساعت بخوابه باید نور نباشه و هیچ صدایی هم نباشه
      اینکارتون که باعث افسردگیش میشه و بیشتر بهش آسیب میرسونه
      بذارید هر وقت خودش دوست داشت بخوابه

  12. سلام
    من قصد دارم مرغ مینا بخرم بعد من بیشتر شب ها و طرف ظهر خونم . با این حال میشه خرید؟؟ براش مشکلی که نداره؟

    همم میشه جوری یاد داد که فضیلتش رو فقط ت قفس خالی کنه؟؟

  13. سلام یک جوجه مینا که از لونش افتاده پیدا کردم فکر میکنم حدود یک ماهه باشه،چون پرهاش کامل در اومده،به سختی غذا میخوره،تو قفس خیلی اروم هست وهیچی نمیخوره،اب ،میوه،با دست هم دهانش رو باز نمیکنه تا بتونم بهش غذا بدن،بیرون قفس خیلی زرنگه،نمیتونم بگیرمش،چطور بفهمم کی گشنه شده

    1. سلام براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان تهیه کنید
      غذای دیگه ای بهش ندین کبدش چرب میشه خیلی حساسه غذاش
      غذایی که گفتم رو با آب جوشیده ولرم مخلوط کنید با سرنگ یا قاشق مخصوص سرلاک بدین بهش . عادیه ازتون میترسه هنوز . چند بار که اینحجوری تغذیه بشه خودش دهانش رو باز میکنه . هر دو تا 4 ساعت یکبار باید تغذیه بشه . به چینه دانش دقت کنید که خیلی متورم نشه

  14. سلام وقتتون بخیر
    من یه مینا دارم که هم خیلی صحیت میکنه هم روزی 3 4 ساعت آزاده کلا شرایط براش خوبه با این وجود من همش احساس گناه میکنم که اسیره به نظرتون این مینام رو آزاد کنم بهتره؟ میترسم تو جنگل آزادش کنم بمیره یا خورده شه توسط حيوانات دیگه ممنون میشم راهنمایی کنیددد🙏🙏🙏

    1. سلام این مینا اصلا نمیتونه توی طبیعت زنده بمونه بعد یکی دو روز از گرسنگی تلف میشه یا شکار میشه . همه دوست دارن پرندشون صحبت کنه و مثل مینای شما اهلی باشه
      ازش به خوبی مراقبت کنید الان دیگه نمیشه پرنده رو آزاد کرد . عذاب وجدان هم ندشته باشید حداقل به این فکر کنید پرنده دست یه آدم مسئولیت پذیره

    2. خیلی ممنونممم خیالم راحت شددد
      فقط زیر چشماش احساس میکنم یه مدتی هست موهای سفیده انگار یا اینکه یکم خالی شده یه همچین چیزی علتی میتونه داشته باشه!؟

      1. 🙏🙏
        غذاش چیه ؟ بهش نون و برنج و غیره ندین . براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان تهیه کنید
        علائم دیگه ای نداره ؟ فضلش چه رنگیه ؟

        1. نون و برنج نمیدم همون پلت مخصوص خودش فقط برندش فرق میکنه با سیب هرزگاهی علائم که نه ماشالله سرحاله، فضلش یا حالت مشکی که روش گاهی مایع سفیده یا سبز تیره یه همچین چیزی

          1. غذای مخصوص خودش چه برندیه ؟ هر برندی ندین بهش . غذایی که گفتم رو براش تهیه کنید . فضله سبز نشانه خوبی نیست
            هر ماه یک بار به جای آب بهش چای بدین

          2. برند mofeed هست باشه حتما همون برندهایی که گفتید میگیرم🙏، فضلش در حالت عادی باید چه رنگی باشههه؟؟

          3. باید رنگ غذایی که میخوره باشه . فضله سبز و سفید آبکی نشانه بیماریه 🙏موفق باشید

    1. سلام غذای خشکش که شامل دانه ها هست همیشه تو قفسش باشه . غذای نرم هم روزانه یک قاشق غذا خوری . توی پیج EIG.1372 فیلم های جالبی درمورد میزان تغذیه و برنامه غذایی مناسب برای عروس هلندی هست توصیه میکنم فیلم های اون پیجم ببینید

  15. سلام من واقعا بین مرغ مینا و عروس هلندی گیر کردم همهی کامنتا و مطالب سایت تونم مطالعه کردم ولی به نتیجه نرسیدم بنظر خودتون کدومش و سوال دیگه مرغ مینا اجیل میتونه بخوره و آیا مرغ مینا و عروس هلندی بیرون برن فرار میکنن چون یه جایی خوندم که نوشته بود مرغ مینا دوسالگی به بعد فرار میکنن

    1. سلام هر کدوم خصوصیات خاص خودشونو دارن . مرغ مینا توانایی سخنگویی بیشتری داره . آجیل برای مرغ مینا مضره
      بله پرنده آزادی رو دوست داره احتمال فرار کردنش خیلی زیاده هم مرغ مینا هم عروس هلندی

      1. سپاس از شما خب باید چکار کنیم که فرار نکنن یعنی حای خیبی بهمون وابسطه باشن بازم فرار میکنن؟ببخشید یه سوال دیگه بعد از اینکه بالغ شدن حتما حتما جفت لازم دارن؟

        1. راهی نداره که فرار نکنن . گاهی پرنده تحت هیچ شرایطی از صاحبش جدا نمیشه گاهی هم با دیدن پنجره باز فرار میکنه
          حتما لازم نیست جفت داشته باشن اگه میخاین دستی و سخن گو بشن نباید جفت داشته باشن

          1. خیلی معذرت میخوام که زیاد سوال میکنم بال چینی حتما لازم هست و نظرتون درباره جلیقه پرواز چیه؟

          2. سلام نیازی به بال چینی پرنده نیست . بذارید آزادانه توی خونه پرواز کنه
            بعید میدونم جلیقه پرواز رو قبول کنه و اذیت کننده باشه براش

  16. سلام خسته نباشید یه مرغ مینا دارم کف قفس تخم گذاشته حلا نمیدونیم چیکار کنیم تخمش رو برداریم یا بزاریم بمونه لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام اگر تخم رو بردارید امکان داره پرنده افسردگی بگیره . با دستکش تخم رو بردارید و بذارید تو لونش بعد از چند مدت بر دارید تخم رو اگر نخوابید تو لونه

  17. من یه مینای ماده دارم و تخم مستی میذاره، بهم گفتن ۱هفته بهش کاسنی بدم تا دیگه تخم نذاره، این کار درسته؟ بهش آسیب نمیرسه؟ و اینکه الان خیلی بی حاله چطور بهش کمک کنم؟

    1. سلام اگه پرنده دستی نیست براش جفت تهیه کنید
      بیشتر توضیح بدین . فضلش چه رنگیه ؟ چه غذایی بهش میدین ؟

    1. سلام براش پلت مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان تهیه کنید
      میتونید در هفته چند بار سیب بدون هسته و میلورم هم بهش بدین

  18. سلام پسرم یه مرغ مینا از دست فروش خریده و براش سرلاک خریدم با سرنگ مخصوص میدم میخوره فقط خیلی می‌خوابه ولی وقتهایی که غذا میخواد یه کوچولو میخوره دوباره می‌خوابه
    دیروز و امروز صبح گذاشتمش تو آب ولرم
    فقط میخوام بدونم زیاد خوابیدند طبیعی هستش یا خدایی ناکرده مشکل داره ؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام براش غذای مخصوص مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان تهیه کنید
      به صورتی سرلاکی بدین بخوره
      نذاریدش تو آب ! چند ماهشه ؟

  19. سلام و ممنون بابت سایت خوبتون
    یه سوال داشتم اینکه من تو خونم یه مینا دارم طبق مقالات قبلی شما بهتره که در جای شلوغ و پر سر صدا نگه داری نشه تو خونم جایی که صدا نداره مهمون خونس ولی اونجا رفت و آمد کمه و من خودم شاید بتونم هر نیم ساعت پیشش برم و غذا بدم بقیه مدت تنهاست آیا بنظرتون مشکلی پیش نمیاد؟

    1. سلام
      نه اینجوری خوب نیست ، منظور ما از اینکه جای شلوغ نباشه ، بیشتر منظور جلوی درب ورودی یا مثلا تو مغازه و … هست ! بزار اتاق خودت باشه یا یه گوشه از خونه ، اگه بچه کوچیک دارید البته بهتره جای کمی ساکتتر باشه

  20. سلام خسته نباشین.من حدود دوهفته سه هفته هست جفت مینا ازسایت دیوارخریدم ولی حرف نمیزنن خواستم بگم آیا جفت کنارهم حرف میزنن یا بایدبرای حرف زدنشان جداباشن.امروزهم جفت‌گیری میکردن و کی طول میکشه که تخم گذاری کنن؟ واینکه جفت مینا فاصله سنی دارن یکیشون۵تا۶ ماه داره وخواستم بدونم که نژادشان چیه دوره چشماش زردهستن و بدنشون ازپرهای قهوه ای شرابی وسر و دم بالهاشون سفیدهستن؟

    1. سلام
      یعنی یکیشون 6 ماهه هست ؟! اینجا چند مورد هست که تیتر وار میگم :
      – جفت اهلی نمیشه ، حرف هم نمیزنه
      – اونی که جفت بخوره هم خیلی به سختی اهلی میشه
      – جفت برا اینکه جوجه بده نیاز به جای بزرگی داره ، پیشنهاد میشه که یک اتاق در اختیارشون باشه و قفس جواب نیست
      – اینکه بعد از جفتگیری کی تخم گذاری میکنن قابل تشخیص نیست ! شاید اصلا تخم نزاشتن !
      – نژاد با این موارد قابل تشخیص نیست

  21. سلام من یه مرغ مینا دارم مال داییم بوده داده به من حالا می خواستم بدونم چقدر طول میکشه تا باهام صمیمی شه و صدام بزنه داییم رو صدا میزنه ولی خودم رو نه هرچقدر پیشش تکرار میکنم اسمم رو ولی یاد نمی گیره

    1. سلام، فعلا به مدت یکی دو هفته کاری باهاش نداشته باشین تا به خونه جدیدش عادت کنه. بعد میتونید بیشتر باهاش کار کنید. در ضمن از دایی تون کمک بگیرید برای آموزش حرف زدن، چون دای تون شخصیت پرنده رو بهتر میشناسه.

        1. فکر نکنم جلیقه پرواز برای مرغ مینا جواب بده
          زیادی خودشو میزنه اینور اونور
          بازم بهتره از کسایی که استفاده کردن بپرسید (تو شبکه های اجتماعی)

  22. سلام یه راهنمایی میخواستم
    مینای من حدودا 6ماهه هست از اول دست خودم بوده یه ماهی میشه پرخاشگری میکنه واسه همین اهل منزل دوست ندارن تو خونه نگه داری کنم. میخوام ببرم به محل کارم اونجا هم تا ظهر فقط هستم بعضی وقت ها عصرها هم سر می زنم. به نظرتون این کار باعث افسردگی و آسیب دیدن نمیشه؟ اگه نبرم مجبورم بدم یکی دیگه نگه داره

  23. سلام من برای دخترم جوجه مینا خریدم الان سه ماهش شده دستی شده رو دست و شونمون میشینه پرواز میکنه بر میگرده خیلی خوبه راضیم خیلی هم باهوش هست از الان داره حرف های ما رو تکرار میکنه البته مینای من نژاد افغانی هست

  24. سلام وقت بخیر من یک مینا خریداری کردم که با میناهای معمولی فرق داره قیافش بلند و کشیده هستش و نوک و گوشه ی چشمش نارنجی هست و ناخن های بلندی داره میخواستم بدونم نژادش چیه و آیا مثل میناهای معمولی میتونه حرف بزنه یا نه ؟

    1. سلام
      اینطوری نمیشه تشخیص داد
      تو گوگل سرچ کنید pied myna ببینید این نیست

      اینم یه سرچی بکنید : Bank Myna

  25. سلام من هوز مرغ مینا ندارم ولی میخوام بخرم میخواستم بدونم که مدفوعش خیلی بو داره و ادم رو اذیت میکنه یا خیر من در اپارتمان زندگی میکنم و سوال دومم این بود که مرغ مینا بهنره یا عروس هلندی؟

    1. سلام
      خیر
      این پرنده اگه بیرون باشه ممکنه مدفوعش بو بده ولی در خانه نگهداری بشه و غذای کنترل شده بخوره بو چندانی نداره و مشکلی ایجاد نمیکنه
      سوال دوم رو در پست زیر دنبالش بگردید :
      مرغ مینا یا عروس هلندی

  26. سلام. مرغ مینای من یک ماهه خریدمش اصلاااا حمام نمیکنه، تمام بدنش پر شده از یه موجودات خییییییلی ریز و قهوای. دیروز خودم حمامش کردم، و بعد حمام هم خشکش کردم. چون خودشو اصلا خشک نمیکنه. و سردش میشه کز میکنه یه گوشه…. یک ماه ظرف اب گزاشتم تو قفسش، اب گرم و ملایم. ولی اصلا حمام نمیکنه… میشه یه راه حل بدین ک چطور آموزشش بدم ک حمام کنه؟؟؟ ظرف اب رو بیرون قفسم براش گزاشتم ولی اصلا مایل نیس ب حموم.. دیروز ک خودم شستمش لگن اب پر شد از اون حشره ریزا…میترسم شپش باشه خودمونم بگیریم ازش…

    1. سلام
      ظرف آبش رو عوض کنید و یه ظرف رنگی براش بزارید تا نظرش رو جلب کنه
      همینطور برای از بین رفتن اون موجودات از اسپری مخصوص شپش که برای پرنده های زینتی هست و در پت شاپ ها و یا داروخانه دامپزشکی موجوده استفاده کنید (حتما برای پرنده های زینتی باشه ، غیر این باشه آسیب بدی به پرنده میزنه)
      شپش هست ولی خودتون نمیگیرید ، بهرحال خودتون حموم میکنید و مثل اون نیستید ، اونم یاد میگیره کم کم و مشکل رفع میشه
      مشکل شپش در طیور زینتی موضوع عجیبی نیست و ممکنه زیاد اتفاق بیفته ، با مدیریت بهداشت پرنده و محیط نگهداری مشکل رفع میشه جای نگرانی نیست

    1. سلام
      شدنش که بله میشه ولی شرایط نگهداری سخت تری داره ، نیاز به یک قفس بلد با کنده ای از درخت داره ، همینطور اتقاشون بهتره که بزرگ باشه و همیشه درب قفس باز باشه ، جفت ها در کنار همدیگه قرار بگیرن و کم کم به هم عادت کرده و جفت گیری خواهند کرد
      بهترین فصل هم فصل بهار هست برای اینکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس