آموزش دستشویی کردن مرغ مینا به دستور شما در یک محل خاص

چگونه محل دستشویی کردن را به مرغ مینا آموزش دهیم؟

مرغ مینا پرنده ای اجتماعی، باهوش و پرتحرک است و قابلیت و استعداد بالایی در برقراری ارتباط با انسانها و تقلید صدای آنان دارد و می تواند نشاط خاصی به محیط زندگی شما و خانواده تان ببخشد. این پرنده به دلیل هوش و ذکاوت بالا براحتی قابل آموزش می باشد و به همین دلیل جزو پرندگان خانگی بسیار محبوب به شمار می رود. نگهداری از مرغ مینا به همان اندازه که لذت بخش و سرگرم کننده است، می تواند قدری چالش برانگیز باشد. چرا که این پرنده نیز مانند تمامی موجودات زنده دیگر دارای ویژگیهای رفتاری و نیازهای مختص به خود می باشد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» جوجه کشی کاملا حرفه ای از تخم نطفه دار مرغ مینا
» دارای فن دائم کار و امکان تهویه اتوماتیک
» نحوه ی مونتاژ قطعات به روش SMD
قیمت : 4,970,000تومان

یکی از مهم ترین دغدغه ها در ارتباط با نگهداری مرغ مینا مربوط به آموزش این پرنده می باشد. برای آموزش و تربیت صحیح مینا در اولین وهله باید بتوانید با او بخوبی ارتباط برقرار نموده و در واقع پرنده تان را اهلی کنید. در غیر اینصورت مرغ مینا پرخاشگر شده و قادر نخواهید بود چیزی را به او آموزش دهید.

اگر دوست دارید مرغ مینای خود را در کوتاه ترین زمان ممکن اهلی نموده و پرنده ای بانشاط و مطیع داشته باشید پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش کامل اهلی کردن و دستی شدن مرغ مینا را مطالعه نمایید.

یکی از ضروری ترین مراحل مربوط به تربیت مرغ مینا آموزش محل دستشویی کردن به این پرنده است. مرغ مینا در حالت کلی زیاد مدفوع می کند و اگر شما او را کنترل و تربیت نکنید محل زندگی تان به مرور زمان بسیار کثیف و آلوده خواهد شد. زیرا در اینصورت پرنده وقتی بیرون از قفس پرسه می زند ممکن است مدفوع خود را در هر جایی از لباس شما گرفته تا روی فرش، مبلمان و … دفع کند. بدیهی است که مواجه شدن با چنین منظره ای برای هیچکسی خوشایند نیست.

از طرفی فضولات مینا منبع انواع میکروب ها و باکتری ها بوده و می تواند سبب بروز مشکلات بسیاری چون بیماریهای تنفسی، بیماری دستگاه گوارش، هیستوپلاسموز و … برای شما و اعضای خانواده تان شود.

در این مقاله از وبسایت چیکن هچ تمام نکات و راهکارهای مفید و مؤثر در ارتباط با آموزش محل دستشویی کردن به مرغ مینا را ارائه خواهیم نمود.

آموزش گام به گام محل دستشویی کردن به مرغ مینا

آموزش محل مدفوع کردن یا هر چیز دیگری به مرغ مینا نیازمند بردباری و صرف وقت و انرژی است. به یاد داشته باشید که مینا پرنده ای حساس و باهوش است و هر نوع حرکت و رفتار اشتباهی ممکن است باعث عدم اعتماد پرنده به شما و پرخاشگری و ترس دائمی آن شود. از طرفی این پرنده از همان زمان جوجگی دارای توان یادگیری بسیار بالایی می باشد البته به شرطی که هرچیزی را با روش و اصول صحیح به او آموزش دهید.

آموزش گام به گام محل دستشویی کردن به مرغ مینا - چیکن هچ

اگر مرغ مینای خانگی تان پرخاشگر شده و به دنبال راهکاری سریع و مؤثر برای رام کردن و تربیت او هستید پیشنهاد می کنیم حتماً مقاله علت پرخاشگری مرغ مینا و نحوه درمان آن را مطالعه نمایید.

مراحل ذکر شده در این بخش را بسته به روحیات و هوش و استعداد پرنده خود به مدت حداقل یک هفته الی ده روز یا بیشتر تکرار کنید.

یک. چطور زمان دستشویی مرغ مینا را تشخیص دهیم؟

اولین مرحله در آموزش محل دستشویی به مرغ مینا این است که بدانید پرنده خانگی تان معمولاً چه زمانی از روز مدفوع می کند. بعنوان مثال ممکن است مینا بلافاصله پس از غذا خوردن یا بیدار شدن دستشویی بکند. برای اینکه به مرغ مینا آموزش دهید که در محلی مشخص دستشویی کند باید حدود یک هفته او را زیر نظر بگیرید تا بفهمید بیشتر چه ساعاتی از روز مدفوع می کند. این به شما کمک می کند که زمان دستشویی کردن مینا را تشخیص داده و قبل از اینکه پرنده تان مدفوع کند او را به محل مشخصی ببرید.

یکی از عادات رفتاری اغلب پرندگان این است که قبل از مدفوع کردن خود را جمع کرده و چمباتمه می زنند. پس اگر مرغ مینا روی دست یا لباس شما نشسته و متوجه شدید که خود را جمع کرده سریعاً او را به محلی که برای دستشویی پرنده انتخاب کرده اید ببرید.

تا اینجا دو ترفند برای فهمیدن زمان دستشویی کردن مرغ مینا یاد گرفتیم:

یک. زیر نظر گرفتن مر غ مینا به مدت یک هفته یا کمی بیشتر

دو. توجه به عادات رفتاری پرنده مانند جمع کردن بدن و چمباتمه زدن

معمولاً جوجه های مینا هر 20 دقیقه یکبار (یا حتی زودتر) و میناهای بزرگتر و بالغ هر 30 دقیقه یکبار مدفوع می کنند.

حال که زمان دستشویی کردن مرغ مینا را متوجه شدید باید با دقت، صبر و حوصله کافی به آموزش او بپردازید.

دو. زمان مناسب برای شروع آموزش

اگر مرغ مینای خود را به تازگی خریداری نموده اید فوراً آموزش دادن به او را شروع نکنید. مرغ مینا برای اینکه با محیط و آدم های جدید سازگار شود به کمی زمان احتیاج دارد. پس بهتر است به محض ورود پرنده به خانه محل دستشویی کردن یا هرچیز دیگری را به او آموزش ندهید. مدتی صبر کنید تا پرنده به شما و محیط اطراف عادت کند. در طول این مدت سعی کنید که از طریق تکنیک های اهلی کردن مینا با او رابطه دوستانه ای برقرار کرده و به پرنده حس امنیت بدهید. هر وقت که متوجه شدید پرنده تان خوشحال است و با محیط جدید تا حدی انس گرفته می توانید آموزش را به تدریج شروع کنید.

زمان مناسب برای شروع آموزش - چیکن هچ

اینکه مرغ مینا طی چند هفته به محیط و آدم های جدید عادت می کند به خصوصیات و حتی نژاد او بستگی دارد. برخی از میناها به سرعت با صاحب خود دوست می شوند اما برخی دیگر ممکن است با جیغ زدن، نوک زدن یا حتی سعی بر فرار و … به انسان های جدید واکنش نشان دهند.

اگر می خواهید با انواع نژادهای مینا و خصوصیات هریک آشنا شوید و یا در صورتیکه به تازگی یک مینا خریداری نموده اید و می خواهید نژاد آن را بدانید مقاله آشنایی با نژادهای مختلف مرغ مینا را مطالعه نمایید.

همچنین در صورتیکه قصد دارید یک مرغ مینا را به جمع خانوادگی تان اضافه کنید توصیه می کنیم حتماً مقاله نکات مهم به هنگام خرید جوجه مرغ مینا را مطالعه کنید.

سه. محل مناسب برای دستشویی کردن مرغ مینا

مهم ترین چیزی که در این مورد باید دقت کنید نزدیک بودن محل دستشویی به مرغ مینا می باشد. زیرا این پرندگان نمی توانند مدفوع خود را به مدت طولانی نگه دارند و اگر محل انتخاب شده دور از دسترس باشد ممکن است در مسیر و قبل از رسیدن به محل دستشویی، مدفوع خود را دفع کنند.

انتخاب محل نیز با توجه به شرایط و محیط منزل شما اختیاری است. این محل می تواند یک سطل زباله، یک ظرف یا دستمال کاغذی گوشه قفس و … باشد. فقط باید بتوانید مرغ مینا را به آن محل عادت دهید و در واقع پرنده را نسبت به محل شرطی کنید تا همواره برای دستشویی کردن به همانجا برود و مدفوع خود را در هر جایی دفع نکند.

چهار. بردن مرغ مینا به محل دستشویی

یکی از ضروری ترین مراحل آموزش محل دستشویی به مرغ مینا رساندن پرنده به محل مشخص شده در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد. بنابراین به محض اینکه متوجه مدفوع کردن پرنده یا رفتارهایی که معمولاً قبل از مدفوع کردن از خود نشان می دهد (مثل چمباتمه زدن) شدید فوراً او را به محل انتخاب شده برسانید.

این مرحله نیازمند صبر و حوصله و دقت بسیار است. در غیر اینصورت نه تنها نتیجه ای نخواهید گرفت بلکه ممکن است ناخواسته به پرنده تان آسیب بزنید.

مسلماً زمانی که مرغ مینا را در حین مدفوع کردن یا درست قبل از آن در دست گرفته و می خواهید به محلی دیگر ببرید پرنده بخاطر قطع شدن مدفوع (به تعبیری خنده دار قطع شدن حس شیرین مدفوع کردن) عصبی شده ممکن است شروع به جیغ زدن کرده یا حتی بخواهد از دست شما فرار کند. پس باید صبور باشید و او را به آرامی در دست گرفته به محل دستشویی ببرید.

لزومی ندارد که مرغ مینا را به مدت طولانی و بیش از یک الی دو دقیقه در محل دستشویی نگه دارید. زیرا ممکن است نگه داشتن طولانی مدت مرغ مینا با دست به او آسیب بزند. در این مرحله در واقع می خواهیم مینا بفهمد که نباید در هر محلی مدفوع کند.

بردن مرغ مینا به محل دستشویی - چیکن هچ

این کار را هر روز به دفعات زیاد انجام دهید و هر بار مرغ مینا را به مدت کمی در محل دستشویی نگه دارید. پس از آن حتماً مینا را نوازش کرده و به جای قبلی بازگردانید.

این مرحله و البته مراحل بعدی را تا زمانی انجام دهید که مرغ مینا درک کند که چرا اجازه ندادید در محل اولیه (روی دست یا شانه شما، داخل قفس و …) دستشویی کند و او را به محل دیگری بردید. در صورتیکه پرنده متوجه منظور شما شود دیگر براحتی می توانید او را در منزل رها کنید و نگران این نباشید که جایی را کثیف می کند.

پنج. نقش کلمه کلیدی در آموزش محل دستشویی کردن به مرغ مینا

یک کلمه ساده انتخاب کنید و وقتی در حال بردن مرغ مینا به محل دستشویی هستید آن کلمه را مرتب تکرار کرده و به پرنده آموزش دهید. تأکید می کنیم این کلمه باید ساده و روان و برای مرغ مینا قابل فهم باشد. پس از مدتی هر موقع که این کلمه را به زبان می آورید مرغ مینا می فهمد که باید برای دستشویی کردن به محل مشخص شده برود.

شش. تشویق کردن مرغ مینا به منظور یادگیری سریع تر

تشویق کردن جزئی ضروری و لاینفک در تربیت و آموزش تمام پرندگان و حیوانات اهلی است. تشویق کردن پرنده ای باهوش مثل مرغ مینا که بخوبی رفتارهای خوب و بد را از هم تشخیص می دهد تأثیر بسزایی در آموزش این پرنده دارد. بعنوان مثال هرگاه مینا پس از چند بار آموزش خود برای دستشویی کردن به محل انتخابی می رود برای او یک هدیه بخرید تا بفهمد که این کارش درست بوده و شما را خوشحال کرده است. این هدیه می تواند یک اسباب بازی یا خوراکی باشد.

البته در این میان تشویق لفظی را هم فراموش نکنید. بعنوان مثال وقتی پرنده تان در حال مدفوع کردن در محل انتخاب شده است و یا پس از آن با گفتن عباراتی چون آفرین و … به او نشان دهید که کار درست و خوب را انجام داده است.

هفت. از مرغ مینای خود بیش از حد انتظار نداشته باشید

نباید توقع داشته باشید که مرغ مینا محل دستشویی کردن یا هر چیز دیگری را به سرعت فرا بگیرد. ممکن است یادگیری محل مخصوص دستشویی برای مرغ مینا هفته ها طول بکشد. حتی ممکن است پرنده تان پس از یادگیری باز هم اشتباه کند و در هر جایی غیر از محل تعیین شده مدفوع خود را تخلیه نماید.

به یاد داشته باشید که مادران هم زمان آموزش محل دستشویی به کودکان خود زمان و انرژی زیادی را صرف می کنند و حتی ممکن است کودک پس از یادگیری باز هم در گوشه ای از فرش، رختخواب یا مبلمان خانه به اصطلاح خرابکاری کند. پس صبور باشید و به مرغ مینا فرصت کافی بدهید.

هشت. مرغ مینا را نترسانید

وقتی پرنده را به محل دستشویی می رسانید طوری رفتار نکنید که پرنده وحشت زده شود. اگر پرنده در قفس یا در مسیر دستشویی مدفوع کرد سر او داد نزنید، او را تنبیه نکنید یا با دست به قفس او نکوبید. آموزش محل دستشویی به مرغ مینا به منزله این نیست که پرنده بتواند هر لحظه خود را کنترل کند و درست در زمان و مکانی که شما اجازه می دهید مدفوع کند.

به جای تنبیه با رفتار ملایم و انواع تشویق ها به او کمک کنید که به محل دستشویی انتخاب شده عادت کند.

نه. درب قفس را بموقع باز کنید

در طول بازه زمانی آموزش در صورتیکه در منزل نیستید یا دیرهنگام از خواب بیدار می شوید در قفس مینا را باز بگذارید تا پرنده بتواند در مواقع لزوم به محل دستشویی برود. در غیر اینصورت اگر هم پرنده تا حدی محل دستشویی کردن را یاد گرفته باشد بالاجبار داخل قفس مدفوع خواهد نمود. اگر این موضوع به دفعات تکرار گردد ممکن است پرنده بد عادت شده و شما مجبور به آموزش مجدد او و از سر گرفتن همه مراحل شوید.

در طول روز به محض اینکه متوجه شدید که مرغ مینا میخواهد دستشویی کند فوراً درب قفس را باز بگذارید چون همانطور که قبلاً نیز گفتیم مرغ مینا نمی تواند مدفوع خود را به مدت طولانی نگه دارد و اگر درب قفس بسته باشد همان جا دستشویی خواهد نمود.

چکیده:

نگهداری از مرغ مینا تجربه ای خوشایند و لذت بخش است و در عین حال نیازمند حساسیت و دقت بالایی نیز می باشد. شما باید تمام نیازهای عاطفی، زیستی و غذایی پرنده تان را بشناسید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن از او مراقبت کنید. اگر به پرنده خود به اندازه کافی توجه داشته و او را به خوبی تربیت و اهلی کنید آموزش موارد مختلف از جمله محل دستشویی کردن به پرنده نیز راحت تر خواهد بود.

امیدواریم از مطالب ارائه شده در این مقاله از چیکن هچ نهایت استفاده را برده باشید. در صورت تمایل می توانید سؤالات، نظرات و پیشنهادات خود را از طریق ارسال دیدگاه در بخش پایین مطلب با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫102 دیدگاه ها

    1. سلام سوگند
      زیر پاش یه حالت برجستگی صورتی رنگ خم نداره؟
      غذا بهش چی میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟

  1. سلام مرغ مینای من دوروزه هیلی خستس و شبیه قبل شیطنت نمیکنه حس میکنم صداشم گرفته دلیلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      از چه غذایی براش استفاده می کنی؟ تغییر رنگ فضله هم داره؟ چه رنگیه فضلش؟

  2. سلام من مرغ مینام ۶ ماهشه خیلی آروم بود بعد چند روزی میشع به مامانم خیلی حمله میکنه چیکارش کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      توصیه میشه تخم مرغ بهش ندی
      اگه میخوای سفیدشو بدی هفته ای دو سه بار بدی بهتره

  3. سلام من یک مرغ مینا دارم 5ماهشه دوبار تو قفسش یک چیزی مثل سنگ دون مرغ دیدم خیلی شبیه بود برداشتم پاره کردم توش نرمه های غذاش بود .بعد بیضی شکل بود زرد رنگ هم بود این چیه میشه بگین حالا نمی‌دونم از دهنش اومده بیرون یا از جای مدفوع راهنمایی کنید

  4. سلام مرغ مینای من پنج ماهشه بعد یه ماهی میشه حرف میزنه ولی جلوی آدم حرف نمیزنه تو یه خونه ک تنها باشه برا خودش حرف میزنه

        1. متاسفانه چون اینطور اموزش دادی عادت کرده
          یه مدت باید رو در رو باهاش تمرین کنی حرف بزنی

  5. سلام وقت بخیر.ببخشید مرغ مینای من چهارماهشه بعد همین که از قفس میاد بیرون خیلی وحشی میشه و نوکای خطرناکی میزنه و پرای دمشم میریزه
    چیکارش کنم؟!

        1. کافیه چراغارو خاموش کنی
          پرنده تو اون حالت میمونه آروم میاری میندازی تو قفس
          خب کار اشتباهیه بهش استرس وارد میکنی

  6. سلام من یه مرغ مینا دارم دوماهش میشه
    تازگی خیلی وحشی شده و بحرفم گوش نمیده و نوک میزنه ی جوری نوک میزنه ک نمیتونم جلوشو بگیرم
    بعد پرای دمشم میریزه

  7. سلام من یه مینا دارم دوماهشه یه سه چهار روزی میشه خیلی وحشی شده و نمیتونم جلوشو بگیرم یه جوری ب صورت و اینا نوک میزنه مشکلش چیه

  8. سلام من یه جوجه مینا دارم از وقتی که یکم پر داشت پیش خودمه الان یه ماهش میشه با دست بهش غذا میدم
    ولی وقتی میاد بیرون خیلی ب لباسا و پارچه و هرچیزی نوک میزنه
    تو قفس هم که میره خیلی خودشو ب قفس میزنه
    میشه بگید چه مشکلی داره

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی آموزش هارو تو سن کم بهشون یاد بدین فراگیریشون بیشتره
      و هرچقدر سنش بالا باشه به سختی آموزش پذیر میشن

  9. سلام ببخشید من یه مینا دارم یه ماهش میشه از همون اول پیش خودم بوده
    میشه راهنمایی کنیدچجوری بهش آموزش بدم جای مشخصی دستشویی کنه؟

  10. سلام وقتتون بخیر
    من یه مینا دارم حدودا یه ماهشه
    همسرم از همون اول غذارو با دست بهش داده
    الان نمیتونه دون پارس و برداره و بخوره(یعنی با نوکش برمیداره ولی نمیتونه ببره داخل دهانش و قورتش بده از نوکش میندازه)
    یعنی هرچقدم گرسنه باشه باید خودمون غذارو بهش بدیم خودش نمیخوره
    لطفا راهنماییم کنین که چیکار کنم باهاش

    1. سلام دوست عزیز
      ازبس این کار رو انجام دادین عادت کرده
      باید شرطیش کنید
      مثلا غذا رو بذارید داخل قفس و اشاره کنید که بخوره ازبس این کار رو تکرار کنید که عادت کنه

  11. سلام خسته نباشین من یه مرغ مینا خریدم از بیرون نمیدون چن ماهشه ولی زود زود دششویی میکنهیعنی حتی دو دقیقه نمیشه دقیقه به دقیقه وقتی از قفس بیرون میارم همون لحظه دششویی میکنم لطفا راهنماییم کنین چیکار کنم

  12. سلام من پدرم امروز ناخن پرندم رو کوتاه کرد و دوتا از ناخن هاش خون اومد علاوه بر این پرنده ی من نمیزاره بهش دست بزنی و وقتی ک گرفتیم تا ناخنش رو کوتاه کنیم خیلی ترسید و حدود نیم ساعتی میشه که داره دل دل میزنه نمیدونم باید چیکار کنم راهنماییم میکنین؟
    الانم تقریبا وقت خوابشه ولی نمی‌خوابه و بی حاله کمی
    لطفا سریعا پاسخ بدید خیلی دلهره دارم
    به دامپزشک و وسایل کمک اولیه دسترسی ندارم
    ممنون

    1. گرفن ناخن مرغ مینا باید توسط یه ادم حرفه ای انجام بشه نه هر کسی. باید بسیار کم و فقط تیزی ناخن گرفته بشه وقتی میگید خون ریزی کرده مشخصه که . . .
      باید از خون بند استفاده میکردید که پت شاپ ها دارن . اگر دسترسی ندارید آرد برای چند ثانیه بزنید روش

  13. سلام مرغ مینای من ۵ الی ۶ماهشه دور چشاش یکم قرمز شده البته کم رنگ صبحا خیلی باخودش حرف میزنه و جیغ میکشه من هرباهاش حرف میزنم نمیدونم چرا میترسه ولی با دخترم خیلی قسنک حرف میزنه

    1. سلام ممکنه به قارچ مبتلا شده باشه . فضلش چحوریه ؟ غذاش چیه ؟ قفس رو هر روز نظافت میکنید ؟ آبتنی میکنه ؟
      ازتون میترسه باید باهاش به خوبی رفتار کنید تا باهاتون خو بگیره

  14. در ضمن غذا بهش فقط پلت مخصوص مرغ مینا رو میدم و اصلا غذائی که ضرر داره رو بهش نمیدم و شکر خدا خیلی سر حال و آواز خون و بالای صد کلمه صحبت میکنه فقط مشکلش اینه که هر چی آب میخوره به همان اندازه به صورت ادرار دفع میکنه.

  15. سلام
    مرغ مینای من وقتی آب میخوره خیلی سریع و به صورت کاملا آبکی همه آنها رو دفع میکنه به حدی که ظرف ته قفس پر آب میشه
    اول فکر میکردیم که حیوان آب را داخل قفس میریزه ولی وقتی دقت کردیم دیدیم به هر انداره که آب میخوره به همان اندازه آب مثل ادرار دفع میکنه لطفا راهنمائیم کنید که آیا این قضیه عادی هیست یا پرنده ی من مریضه؟؟؟
    خیلی ممنونم از لطف شما

    1. آب سفید رنگه ؟ احتمالا عفونت داره. بعد از تایید دامپزشک ( تاکید میکنم بدون تایید دامپزشک به هیچ وجه انجام ندید ) قرص یدوکینول با آب قاطی کنید بهش بدید

  16. سلام من یه مینا دارم که نمیدونم چند ماهشه از کوچیکی پیش مادرم بود با دست بهش غذا میداد یکم ک بزرگتر شد داد ب من مینا همش خودشو میکوبه به قفس ک بیاد بیرون وقتی هم میاد بیرون خیلی کثیف کاری میکنه نمیتونم بگیرمش بزارم تو قفس میشه راهنمائیم کنین همش اینور اونور میره دستم و میبرم سمتش نوک میزنه نمیزاره بگیرمش

    1. به قفس عادت نکرده برای همین خودشو میکوبه
      اگه شرایطش رو دارید ، آزادانه نگهش دارید وگرنه بهتر که به یک نفر دیگه بسپارید .
      عادت کردن به قفس زمان میبره و ممکن به خودش آسیب بزنه

  17. سلام مینا من تقریبا زیاد دستشویی می‌کنه
    هر نیم ساعت
    البته غذا بهش زیاد میدم یکی بهم گفت صد در صد مشکل کبد داره خواستم بدونم درسته
    آخه در روز غذا زیاد میخوره

      1. معمولاً پلت میریزم ولی نمیخوره
        بهش خیار و گوجه هم میدم
        رنگ مدفوع رنگ غذاییه که میخوره
        یعنی رنگ خاصی و یکسانی نداره
        کلا عرض میکنم حال پرندمم خوبه و سرحاله ولی زیاد دستشویی می‌کنه که احساس میکنم از دیروز تا الان بهتر شده

        و بنظر شما چکار کنم که به پلت عادت کنه
        آخه هیچ دوست نداره
        فقط در صورت گشنگی زیاد اون ها رو میخوره اونم در حد ۱۰ الی ۱۵ دون

          1. درست نمی‌دونم
            به پرنده فروشی میگم پلت مینا
            کیلویی میخرم . ولی ظاهرش شکل پلت میناست

          2. اکیدا از پلت های فله ای استفاده نکنید. چون 98 درصد باعث بیماری کبد چرب میشه . اگه غذای خارجی هم پیدا نکردید از برند مفید استفاده کنید. هفته ای دوبار هم به پرنده تون چای سرد بدین

          3. چشم
            اما الان سوال باقی موندم اینه که پرنده مشکلی نداره ؟
            یه چند وقتیه دارم بتدریج غذا شو کمتر میکنم
            بهتر شده هر بار ۴۵ الی ۱ ساعت طول میکشه که دستشویی کنه .

          4. مشکلش کبد چربه دیگه باید غذاشو اصلاح کنید. موادی که دارای آهن و ویتامین سی بالا هستن ندین. و اصلا از دان های فله ای استفاده نکنید بخصوص سپهردانه و پارس. اگه برند خارجی پیدا نکردید مفید استفاده کنید

  18. سلام،مرغ مینای من زبونش سفید،من اول ک گرفتم نمیدونستم باید زبونش سیاباشه ک زرنگ باشه حرف بزنه ،روزابراش فیلبمو صدامیزارم تو قفسش باهاش حرف میزنم انوز صحبت نمیکنه،واینک نمیتونم بگیرمش ک بخام ببرمش جای دقیقی جیش کنه کل زندگیو کثیف کراه دوسشم دارم موندم چیکارکنم؟!

  19. سلام من مرغه مینام سه ماهشه آخه میگن ببرین دسشویی کنه چجوری بگیریمش روزی یباربه سختی میشه جاش کنیم اونم شبهامیارمش بیرون خیلی سخته ی راهی بهتراگه میشه بزارین لطفا جلو پامون هم براجاکردن توقفس هم دسشویی کردن ممنون ازتون

  20. سلام من یه جوجه مینا توی خیابون پیدا کردم بعد که اوردمش خونه اول خیلی میترسید خودش هم نمیتونه غذا بخوره پرواز هم نمیتونه بکنه از همون اول که اوردمش با دست بهش غدا میدادم الا دیگه به هممون عادت کرد حتی وقتی ازادش میکنم دنبالمون میاد خودش میاد رو شونم میشینه ولی وقتی میاد هی به گوشم نوک میزه دستمو که میبرم سمتش نوک میزنه دهنشو باز حتی بعد اینکه بهش غذا میدمم بازم این کارو میکنه هنوز هم خودش نمیتونه غذا بخوره وبا دست بهش غذا میدم اگر هم ندم خودشو به قفس میزه چیکار کنم این رفتاراشو درست بشه

  21. سلام مرغ مینای من الان ۲ ماهه است ولی زود زود دسشویی میکنه یعنی حتی ۵ دقیقه هم نمیشه دقیقه ب دقیقه وقتی تو خوته آزادش میزارم اینو چه جوری عادتش بدم

  22. سلام من یک جوجه مینا خریدم الان دوماهه که میگذره از وقتی دارمش قشنگ خودش پرواز میکنه چون از بچگی ول بوده به قفس عادت نداره چجوری میتونم به قفس عادتش بدم؟

    1. سلام اگر شرایطش رو دارید اجازه بدین آزاد باشه چون پرنده اسارت رو دوست نداره طبیعتا
      ممکنه افسرده هم بشه
      به هر حال اگر راهی نیست غذاش رو بذارید تو قفس یا اسباب بازی بذارید یا کنار قفس باهاش حرف بزنید

  23. سلام روزتون بخیر
    مینای من خیلی دستشویی میکنه جوری که من اگر سه ساعت زیرشو تمیز نکنم به گند کشیده قفسو..ینی مشکل داره؟میتونم بگم هر ساعت ۱۱ بار دستشویی میکنه

    1. سلام مرغ مینا پرنده راست روده است دفع فضلش زیاده
      زیاد حساس شدین . غذایی که بهش میدین چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟

  24. مینای من یک ماهشه دوروزه گرفتمش اما آرومه واز دستم غذا میخوره میشه از الان شروع کنم

    1. سلام باید هفته ای یکی دو بار آبتنی کنه
      براش ظرف آب میذارید ؟
      چک کنید که حتما شوره باشن و شپش نباشه بهتره به دامپزشک مراجعه کنید

  25. سلام مرغ مینا من ۱ماهشه و چهار الی پنج روز اومده به خونه ما ترکی می توانم آموزش رو شروع کنم

    1. سلام
      اگر ترسش ریخته و ازتون نمیترسه
      اگه از دستتون غذا میخوره بله میتونید آموزشش بدین

  26. مرغ مینای ما ۲ سالشه و الان ۱ ماهه که درکنار ما هست و با ما دوست شده و به محل زندگی خود عادت کرده میتونیم آموزش رو شروع کنیم؟

  27. اگر به او آموزش بدهیم هر موقع دستشویی دارد بر روی قفس بنشیند و دستشویی کند زمانی که داخل قفس است و دستشویی میکند بد عادت می شود ؟

    1. سلام العان یه مرغ مینا ومده توی خونه ما. من نه میدونم چند سالشه نه میدونم جنسیتش چیه اگر میشه کمکم کنید. ممنون.

      1. دور چشماش اگه سفیده یعنی بچه هست و اگر کرم جوان و اگر زرد میانسال اگر زرد پیر و جنسیت هم نمیشه براحتی تشخیص داد اگه خیلی کنجکاوید برید به دامپزشک مراجعه کنید احتمالا باید آزمیش دی ان ای بده اگه بچس حرف میزنه

    2. سلام مینای من الآن تقریباً یک هفته است که دیگه باسرنگ بهش غذانمیدم ولی خیلی دوست دارم بدونم نره یا ماده میشه لطفاً منوراهنمایی کنید؟

      1. سلام جنسیت مرغ مینا به راحتی تشخیص داده نمیشه لازمه به دامپزشک یا پرنده فروش با تجربه مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس