شکل، سایز و وزن مناسب تخم نطفه دار برای جوجه کشی

یکی از انتخاب های اصلی پرورش دهندگان به هنگام جوجه کشی انتخاب تخم نطفه دار مناسب است. تخم نطفه دار برای داشتن راندمان بالا در جوجه کشی باید یک سری مزیت ها را دارا باشد که در این میان شکل، سایز و وزن آن بسیار مهم است. برای آگاهی بیشتر در این خصوص و نحوه تاثیر آن در جوجه کشی تا انتهای این مقاله از چیکن هچ همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای بازدهی بالا در جوجه کشی از تخم نطفه دار طیور بومی و اهلی
» برخورداری از سیستم ستر و هچر همزمان
» مجهز به سنسور دما و رطوبت SHT نسل چهارم
قیمت : 7,100,000تومان

شکل مناسب تخم نطفه دار برای جوجه کشی

تخم نطفه دار مناسب باید عاری از هرگونه اشکال نامتعارف باشد. اگر پوسته تخم دارای مشکل باشد علاوه بر اینکه برای جوجه کشی مناسب نیستند با کاهش راندمان جوجه کشی صرفه اقتصادی لازم را برای پرورش دهنده نخواهند داشت.

در گله های تخمگذار اگر تخم دارای ترک و سوراخ بر روی پوسته، خط خطی بودن پوسته تخم، بدون پوسته یا پوسته نازک، دارای ترک های مویی شکل، وجود تخلخل بر روی آن  باشد مناسب برای جوجه کشی نیست و چه بسا اینکه حتی پس استفاده در داخل دستگاه فاسد شده و امکان ترکیدن و بیرون آن ترشحات از داخل آن وجود دارد که در یک چنین شرایطی دستگاه نیز آلوده شده و کل فرایند جوجه کشی شما دچار مشکل می شود.

اهمیت وزن و سایز تخم نطفه دار در فرایند جوجه کشی

قبل از قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی آنها را وزن کنید زیرا تنها بدین طریق می توانید رطوبت دستگاه جوجه کشی خود را تعیین که راندمان جوجه کشی مطلوبی را به دست آورید.

برای انجام این کار بهتر است در ابتدا وزن شانه خالی را با استفاده از یک ترازو محاسبه کنید و بعد از چیدن تخم ها در داخل شانه اینبار هم به این شکل اقدام به محاسبه وزن آنها کنید. سپس وزن شانه خالی را کم کنید تا وزن خالص تخم ها به دست آید.

وزن ایده آل یک تخم مرغ 50 الی 60 گرم می باشد که در برخی موارد ممکن است تا 62 گرم نیز برسد. اگر وزن تخم ها بالاتر و یا کمتر از این میزان باشد مناسب برای جوجه کشی نخواهد بود.

جوجه های کوچکی که در حین جوجه کشی شاهد هستید به دلیل کوچک بودن خود تخم است و در تخم های بزرگ  چسبندگی جوجه و آغشته به سفیده تخم شدن به چشم می خورد.

نکات مهم هنگام خرید تخم نطفه دار

هنگام انتخاب و خرید تخم نطفه دار باید به موارد متعددی توجه کنید تا راندمان مطلوبی در جوجه کشی داشته باشید

  • یکی از ضروریات تهیه تخم نطفه دار خرید از خود پرورش دهنده به صورت حضوری میباشد. به هیچ وجه در این راستا اقدام به خرید اینترنتی تخم نطفه دار نکنید.
  • یکی از مهم ترین آیتم ها در انتخاب تخم نطفه دار تازگی آن است اگر تخم های نطفه دار انتخابی تازه باشند به طرز شگفتی راندمان جوجه کشی نیز افزایش خواهد یافت. 
  • اگر هنگام خرید پوسته تخم های نطفه دار دارای فضولات و آلودگی بود و یا رد خون بر روی آن مشاهده کردید میکروب موجود در فضولات به داخل تخم رخنه کرده و مناسب برای جوجه کشی نمی باشد.
  • نکته: تخم نطفه دار انتخابی باید عاری از هرگونه آلودگی بر روی پوسته باشد و استفاده از آنها برای جوجه کشی تاثیر عکس در روند کاری شما خواهد داشت.

سخن آخر

در این مقاله در رابطه با تخم نطفه دار ایده آل و سایز و وزن مناسب آن مطالبی ارائه شد که شما میتوانید با در نظر گرفتن نکات ذکر شده اقدام به جوجه کشی کنید و شاهد افزایش راندمان جوجه کشی خود باشید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید.
    من یک دستگاه جوجه کشی خانگی دارم و تایمر گردش تخم هارا روی 10دقیقه گذاشتم یعنی هر 10دقیقه 2دقیقه روشن میشه وتخم ها رو میچرخونه.
    آیا به نظر شما این میزان چرخش،به تخم مرغ ها آسیبی میزنه؟.
    ممنون

    1. سلام محمد صالح
      چرخش اصولی و استاندارد تخم مرغ اینطوریه که هر 2 ساعت یک دور چرخش کامل داشته باشن
      میزان سرعت چرخش نباید زیاد باشه چون تو این حالت به تخما شوک حرکتی وارد میشه
      نگاه کن ببین اگه سرعتش آرومه مشکلی برا تخما پیش نمیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋