کف دریا و خواص فوق العاده آن برای پرنده های زینتی

کف دریا یک ماده سخت سرشار از کلسیم و سایر مواد معدنی است که استفاده های مختلفی در پرنده های زینتی دارد و معمولا پرنده ها به استفاده از آن علاقه نشان می دهند. از آنجایی که بسیاری از پرورش دهندگان پرنده های زینتی اعم از مرغ عشق، قناری، عروس هلندی، مرغ مینا، کاسکو، فنچ، طوطی برزیلی و … از آن در قفس پرنده های خود استفاده می کنند، لذا جهت افزایش اطلاعات شما در مورد کف دریا و اهمیت آن برای پرنده ها، این مقاله را نگاشته ایم. اگر در کار پرورش مرغ عشق و یا هر پرنده دیگری فعالیت دارید، حتما نسبت به سنگ کف دریا اقدام کنید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» جوجه کشی حرفه ای از تخم نطفه دار تمام پرندگان زینتی
» برخورداری از برد کنترلر هوشمند و حرفه ای
» دارای پمپ آب مخصوص و سینی آب اضطراری
قیمت : 4,970,000تومان

کف دریا چیست و از کجا می توان تهیه کرد؟

برخی به اشتباه بر این باورند که کف دریا از خشک شدن کف ساحل به دست می آید یا به دلیل اینکه همانند کف دریا سبک و شناور است، آن را کف دریا نامیده اند. در حالی که این ماده معدنی، ستون فقرات یک جاندار دریایی به نام سپیداج می باشد. سپیداج معمولا به نام ماهی مرکب نیز شناخته می شود (به دلیل اینکه هنگام خطر ماده مرکب مانندی تولید می کند). 

کف دریا چیست و از کجا می توان تهیه کرد؟ - ای آی جی شاپ

تمام اعضای بدن این جاندار، پس از مرگ توسط سایر ماهی ها و حیوانات خورده می شود و استخوان ستون فقرات آن به دلیل سخت و سبک بودن، باقی مانده و بر روی آب شناور می شود. در نهایت به ساحل رسیده و قابل برداشت می شود. 

برای به دست آوردن کف دریا نیازی به حضور در کنار دریا نیست، بسیاری از عطاری ها و مغازه های فروش پرنده و لوازم پرورش آنها، کف دریا را به قیمت بسیار پایینی می فروشند. 

کف دریا از چه موادی تشکیل شده است؟

بخش عمده ای از این استخوان از کریستال های کلسیم کربنات به نام آراگونیت ساخته شده است. در کنار آن ترکیبات مختلفی از مواد معدنی در این ماده وجود دارد که شامل فسفر، منیزیم، سدیم و سایر مواد معدنی می شود. 

با اینکه کف دریا برای پرنده های زینتی ضروری است، اما نمی تواند جای مکمل های معدنی را بگیرد چون تمام مواد معدنی لازم برای پرنده را ندارد و استفاده از مکمل های معدنی (با تجویز دامپزشک) در کنار کف دریا توصیه می شود.

خواص و کاربردهای کف دریا برای پرندگان زینتی 

حال که با ماهیت سنگ کف دریا و مواد تشکیل دهنده آن آشنا شدید، به احتمال زیاد به این نتیجه رسیده اید که این ماده برای تامین کلسیم بدن پرنده ها مناسب بوده و در استحکام استخوان و افزایش میزان تخم گذاری و تقویت پوسته تخم تاثیر دارد. 

از جمله خواص و فواید سنگ کف دریا برای پرنده های زینتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تقویت پوسته تخم و کمک به افزایش تخم گذاری 

2- تقویت استخوان و کمک به استحکام اسکلت بدنی پرنده 

3- تامین کلسیم مورد نیاز بدن پرنده 

4- کمک به کند شدن منقار پرنده و جلوگیری از رشد زیاد آن 

5- جلوگیری از تولید تخم بدون پوسته 

6- ممانعت از گیر کردن تخم در داخل شکم پرنده 

7- تولید پرهای زیباتر و مستحکم تر بعد از دوره تولک

کدام پرنده ها می توانند از کف دریا استفاده کنند؟ 

کدام پرنده ها می توانند از کف دریا استفاده کنند؟ - چیکن هچ

سنگ کف دریا نه تنها برای پرنده های زینتی مانند طوطی سانان، مرغ مینا، قناری، فنچ و … می تواند مفید باشد، بلکه خزندگانی مانند لاک پشت ها نیز می توانند از آن استفاده کنند. بنابراین پرورش دهندگان تمامی پرنده های زینتی می توانند آن را در قفس پرنده خود قرار دهند، حتی اگر در کار پرورش مرغ مینا فعال هستید، می توانید از این سنگ جهت تامین کلسیم بدن پرنده خود بهره ببرید. 

چگونه کف دریا را در اختیار پرنده زینتی خود قرار دهیم؟

از خرید تعداد زیادی کف دریا و انبار کردن آنها خودداری کنید. با توجه به اینکه این مواد جاذب رطوبت هستند، بنابراین به مرور زمان با جذب رطوبت سبب رشد قارچ و کپک شده و زمینه ساز بیماری برای طیور خواهد شد. 

از طرف دیگر، یک کف دریا برای چند ماه پرنده کفایت می کند چرا که سرعت خورده شدن آن توسط پرنده کند است. بنابراین خرید یک عدد از آنها کفایت می کند. 

کف دریا را باید طوری در داخل قفس قرار دهید که به راحتی توسط پرنده خورده شود و به آسانی نیز قابل دسترسی باشد. بنابراین خرید گیره نگهدارنده و یا ظرف مخصوص سنگ توصیه می شود. 

قبل از قرار دادن سنگ در قفس پرنده ، آن را به مدت 10 الی 15 دقیقه بجوشانید تا آلودگی ها و بوی نامطبوع آن از بین برود، سپس جهت خشک شدن در مقابل آفتاب قرار دهید. پس از خشک شدن کف دریا، می توانید آن را در قفس قرار دهید.

جمع بندی مقاله 

در این نوشته به اهمیت سنگ کف دریا، منشا پیدایش و خواص آن برای پرنده های زینتی اشاره شد و به این نتیجه رسیدیم که به راحتی و با قیمت پایینی می توان آن را تهیه کرد و در نهایت به دستورالعمل لازم برای تغذیه صحیح پرنده با این ماده پرداخته شد. 

اگر پرورش دهنده پرنده های مختلف زینتی هستید، حتما از این سنگ در قفس آنها استفاده کنید، این کار به سلامتی پرنده کمک می کند و هزینه چندان زیادی نیز برای شما نخواهد داشت. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس