نحوه پرورش گله ای مرغ عشق و میزان درآمد آن

پرورش مرغ عشق به دو صورت گله ای و قفسی انجام می شود، کسانی که قصد کسب درآمد بالا از پرورش و جوجه کشی مرغ عشق دارند، معمولا آنها را به صورت گله ای در یک اتاق یا سالن نگهداری می کنند، اما امکان نگهداری آنها در قفس های جداگانه نیز وجود دارد، با این تفاوت که هزینه های تجهیزات اولیه بالاتر خواهد رفت. 

در این نوشته به نحوه پرورش مرغ عشق به صورت گله ای پرداخته شده و میزان درآمد قابل استحصال از راه پرورش این پرنده ها برآورد شده است، با ادامه این مقاله از چیکن هچ همراه باشید. سایر مقالات مربوطه را در صفحه مجموعه مقالات پرورش و نگهداری مرغ عشق می توانید مطالعه کنید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» جوجه کشی از مرغ عشق با هچ بالا
» دارای سیستم چرخش 360 درجه ای
» دارای یکسال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش
قیمت : 3,530,000تومان

نحوه شروع کار پرورش مرغ عشق به صورت گله ای 

وجود یک مکان مناسب برای پرورش گروهی این پرنده ها لازم است، در ادامه به تمام موارد لازم برای شروع کار پرورش گله ای مرغ عشق از قبیل، مکان، تجهیزات لازم، تغذیه و نگهداری و … پرداخته خواهد شد. 

1- ویژگی های فضای لازم برای نگهداری گروهی مرغ عشق

امکان پرورش مرغ عشق گله ای در خانه و سالن وجود دارد، اما برای پرورش در خانه حتما باید یک اتاق، انباری یا گاراژ را برای آنها در نظر بگیرید. با یک اتاق با حداقل مساحت 15 الی 20 متر مربع می توان شروع کرد، در حالت کلی هر چه فضای بیشتری را در نظر بگیرید، تعداد بیشتری قابل پرورش بوده و درآمد بالاتری نیز به دست خواهید آورد. 

ویژگی های فضای لازم برای نگهداری گروهی مرغ عشق - چیکن هچ

در محل پرورش مرغ عشق حتما از فن تهویه برای تعویض هوا، خروج بوی فضولات و ورود هوای تازه به سالن استفاده کنید و در فصل زمستان از تجهیزات گرمایشی مناسب مانند هیتر گازی یا برقی استفاده کنید. 

بهتر است در سالن نگهداری، تعدادی پنجره نورگیر وجود داشته باشد تا به تامین ویتامین D مورد نیاز بدن مرغ عشق ها کمک کند. این ویتامین به جفت گیری موفق تر و تقویت سیستم ایمنی بدن آنها نیز کمک شایانی خواهد کرد.  

سقف، دیوارها و کف محل نگهداری را به خوبی سیمان کاری و عایق بندی کنید تا از ورود موجودات و حشرات موذی مانند مورچه، مگس، موش، سوسک و پرنده های وحشی مانند کبوتر و گنجشک به محل جلوگیری شود، چون این موجودات ناقل بیماری بوده و سبب تلفات سنگین خواهد شد. 

تجهیزات لازم برای پرورش گروهی مرغ عشق کدامند؟

پس از آماده سازی مکان، نوبت به خرید تجهیزات خواهد رسید که اقلام زیر جزو موارد ضروری هستند : 

  • سیستم گرمایشی برای فصل زمستان 
  • فن تهویه 
  • میله و نشیمنگاه 
  • تعداد مناسبی لانه (هر جفت یک لانه مجزا داشته باشد)
  • تعداد مناسبی دانخوری و آبخوری 
  • پوشال نرم برای کف لانه 
  • تعدادی درختچه کوچک (برای نزدیک کردن به زندگی طبیعی)
  • لامپ روشنایی 

انتخاب پرنده های مناسب برای شروع پرورش

قبل از آماده سازی سالن و شروع کار پرورش حتما در مورد مرغ عشق ها و نژادهای آنها، موردهای پرفروش، نحوه خرید و مکان های مناسب برای خرید و … تحقیق کرده تا به بهترین نتیجه برسید. 

بر طبق تجربه پرورش دهنده های قبلی، جوجه های دو الی سه ماهه تازه دانخور شده بهترین گزینه برای خرید و توسعه سالن هستند چون قیمت تمام شده کمتری دارند و از جوان بودن آنها مطمئن هستید. 

انتخاب پرنده های مناسب برای شروع پرورش - چیکن هچ

به جای خرید یک جفت، بهتر است که چند جفت بخرید تا با اختیار خود جفت های خودشان را انتخاب کنند، البته از همان زمان خرید انتظار جفت گیری و تخم گذاری آنها  را نداشته باشید، سن بلوغ و تخم گذاری مرغ عشق ها از 10 ماهگی الی 12 ماهگی آغاز می شود. 

بعد از اینکه مرغ عشق ها جفت های خود را انتخاب کردند، می توانید هر جفت را در داخل یک قفس نگه دارید اما اگر می خواهید در هزینه ها صرفه جویی کنید، وجود یک لانه چوبی، پلاستیکی یا کوزه ای برای هر جفت کافی خواهد بود. در ادامه به مزایا و معایب نگهداری به شکل گله ای پرداخته خواهد شد. 

تغذیه مرغ عشق ها به صورت گروهی و گله ای 

مهم ترین مسئله در پرورش مرغ عشق، تغذیه اصولی آنها جهت کمک به رشد، تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری هاست. مرغ عشق های تازه دانخور شده توانایی خوردن دانه های نرم، میوه و سبزیجات و پلت مخصوص را دارند. جهت تغذیه آنها از مواد غذایی زیر می توانید استفاده کنید : 

  • انواع میوه و سبزیجات مانند کاهو، کلم، سیب، گلابی، موز، خیار، هویج رنده شده و سایر میوه هایی که آب کمی دارند (میوه های آبدار سبب ورم روده در پرنده ها می شود).
  • انواع دانه ها به خصوص ارزان و کتان، کافشه، آفتابگردان، کدو و… همیشه در ظروف دانخوری وجود داشته باشد.
  • روزانه یک وعده غذایی از پلت مخصوص مرغ عشق استفاده شود. 
  • در داخل یک ظرف جداگانه مقداری خاک رس یا گچ ریخته شود، این ماده برای هضم بهتر غذا و جلوگیری از دل درد و بیماری تورم چینه دان و … مفید است.
  • در زمان جفت گیری و آمادگی پرنده ها برای جفت گیری می توانید از دانه های مقوی و گرم، ویتامین ها، پلت و بخار اکالیپتوس استفاده کنید. 
  • بعد از پایان جفت گیری و شروع خوابیدن پرنده ها بر روی تخم، باید از غذاها و دانه هایی با طبع سرد استفاده کنید، مثلا تخم کاهو و کاسنی طبع سردی داشته و به کاهش میل جفت گیری مرغ عشق ها کمک می کند. 
  • در زمان تولد جوجه ها، غذاهای نرم و پودری به والدین بدهید تا توانایی تغذیه راحت جوجه ها را داشته باشند. در زمان تغذیه جوجه ها توسط والدین از جوانه دانه هایی مثل جوانه گندم، جو، عدس و … استفاده نکنید. 

زمان جفت گیری و تخم گذاری مرغ عشق ها 

جفت گیری مرغ عشق ها معمولا در فصل های پاییز و بهار انجام می شود، از آنجایی که مرغ عشق های چند ماهه و جوان خریداری کرده اید، برای رسیدن به سن بلوغ باید چند ماه صبر کنید و همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، در سن 10 الی 12 ماهگی به بلوغ جنسی رسیده و آماده اولین جفت گیری و تخم گذاری خواهند بود. 

در مقاله ای جداگانه به نحوه آماده سازی مرغ عشق برای جفت گیری و راهکارهای جفت گیری موفق آنها اشاره خواهد شد.

نظافت محل پرورش 

تمیز و بهداشتی بودن محل نگهداری پرنده ها، تاثیر زیادی در حفظ سلامت و افزایش طول عمر آنها خواهد داشت. با توجه به اینکه مرغ عشق ها در حالت پرورش گله ای به صورت مشترک از آبخوری و دانخوری استفاده می کنند، بنابراین نظافت روزانه این ظروف کاملا واجب است. 

نظافت محل پرورش - چیکن هچ

حتما این ظروف را با آب جوش و مواد شوینده شسته و در هر وعده غذایی نیز از مواد غذایی تازه و تمیز استفاده کنید. حتما دیوارها، سقف و کف محل نگهداری را به خوبی سیمان کاری و عایق بندی کنید تا از ورود حشرات موذی مانند مگس، مورچه، موریانه و سوسک و حیواناتی مانند موش و کلاغ و گنجشک و… خودداری شود. 

هر چند وقت یکبار نیز کل سالن را مورد شستشو قرار دهید تا فضولات و آلودگی های جمع شده در کف بستر و بر روی میله های نشیمن و لانه ها و … را برطرف کنید. 

از آبخوری و دانخوری های معلق و آویزان در ارتفاع استفاده کنید تا امکان ریختن فضله توسط آنها وجود نداشته باشد، در این صورت آب و غذای آنها برای مدت زمان بیشتری سالم خواهد ماند.

حفظ سلامت پرنده ها و تشخیص به موقع بیماری ها

در کنار تغذیه مناسب پرنده ها و فراهم آوردن شرایط مناسب زندگی، بررسی وضعیت سلامتی آنها و جلوگیری از بیمار شدن مرغ عشق ها نیز مسئله مهمی است که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد. 

رعایت موارد زیر به حفظ سلامتی پرنده ها کمک شایانی خواهد کرد : 

  • هنگام احساس سرماخوردگی از ماسک و دستکش استفاده کنید چون که احتمال انتقال بیماری ها به پرنده ها وجود دارد.
  • در صورت خرید پرنده جدید، قبل از وارد کردن آن به جمع پرنده های خود، حتما پرنده جدید را به مدت دو هفته قرنطینه کرده تا از بیمار نبودن آن مطمئن شوید و سلامتی پرنده های خود را به خطر نیندازید. 
  • فضولات مهم ترین عامل شیوع بیماری در بین پرنده ها می باشد، بنابراین تا جای امکان از دسترسی مرغ عشق ها به فضولات خودداری شود، نظافت روزانه و مرتب بستر، میله ها و لانه ها و … اکیدا توصیه می شود. 
  • هر چند ساعت یکبار وضعیت سلامتی پرنده ها را بررسی کنید، در صورت مشاهده پرنده های بی حال و گوشه گیر و بی اشتها، به بیماری آنها شک کنید.
  • پرنده های مشکوک به بیماری را از گله جدا کرده و آنها را به صورت جداگانه درمان کنید تا سلامتی سایر پرنده های گله تهدید نشود. 
  • برای تشخیص نوع بیماری پرنده از تجربه خود یا دیگر پرورش دهنده ها استفاده کنید یا بهتر است که به دامپزشک متخصص پرنده های زینتی مراجعه کنید.

بررسی میزان سود و درآمد پرورش مرغ عشق به شکل گله ای

به طور کلی پرنده های زینتی به خصوص طوطی سانان طرفداران زیادی دارند، بنابراین پرورش و فروش جوجه های چند ماهه و دانخور شده آنها، درآمد زیادی را برای پرورش دهنده ها به همراه خواهد داشت. 

با توجه به اینکه در روش پرورش گله ای تعداد زیادی مرغ عشق به صورت همزمان و در یک مکان کوچک نگهداری می شوند، بنابراین تعداد جوجه های زیادی می توان از آنها به دست آورد. با بررسی قیمت جوجه های چند ماهه مرغ عشق و کسر هزینه های تغذیه و نگهداری می توان درآمد تخمینی حاصله از هر جوجه را به دست آورد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته از پرورش دهندگان مرغ عشق، در صورت پرورش 40 الی 100 جفت، ماهیانه بین 4 الی 7 میلیون تومان می توان درآمد کسب کرد. 

نکات کلی در مورد مزایا و معایب پرورش گله ای طوطی های عشق

پرورش مرغ عشق به صورت گروه و انبوه دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به این موارد پرداخته شده است : 

مزیت های پرورش گله ای مرغ عشق 

  • هر چه تعداد پرنده ها بیشتر باشد، سریعتر جوجه می دهند. 
  • به دلیل زندگی گروهی ، استرس در بین جفت ها خیلی کم است. 
  • امکان انتخاب آزادانه جفت همانند زندگی در طبیعت دارند. 
  • نیازی به قرار دادن جفت داخل قفس و انتظار برای پذیرش یکدیگر نیست.
  • به دلیل نخریدن قفس و تعداد زیاد دانخوری و آبخوری، در هزینه ها صرفه جویی می شود. 

معایب و مشکلات پرورش مرغ عشق به صورت گروهی 

  • احتمال انتقال بیماری ها بالاست.
  • بیماری یکی از پرنده ها تمام گله را درگیر خواهد کرد.
  • نمی توان تشخیص داد که فضله غیرعادی مربوط به کدام پرنده است.
  • دارو یا مکمل دادن به یک جفت خاص امکان پذیر نیست و باید کل گله از یک روش تغذیه ای و تقویتی استفاده کنند.
  • امکان جدا کردن غذای نر و ماده وجود ندارد.
  • درگیری و نزاع بیشتر بوده و جدا کردن جفت ها مشکل تر است.
  • امکان جفت خوردن پرنده های هم خون و خویشاوند وجود دارد که سبب تولید جوجه های ناقص می شود.

سخن نهایی 

در این نوشته از وبلاگ چیکن هچ با نحوه پرورش گله ای مرغ عشق، ویژگی های مکان مناسب پرورش، شیوه تغذیه و معایب و مزایای پرورش گروهی و گله ای مرغ عشق پرداخته شد. در صورت مطالعه این مقاله، قطعا اطلاعات مفیدی برای پرورش طوطی سانان به صورت گروهی و انبوه به دست خواهید آورد. 

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. درود دوست عزیز ،من سالن تکثیر مرغ عشق دارم و ۳ سال قبل برای مثال یک عدد آلبینو می‌خریدم ۱۰۰ هزار الان همون رو میتونم بخرم ۵۰ هزار در تعداد ، همه چیز نزدیک ۱۰ برابر شده و قیمت پرنده نصف شده و اکثر سالن دارها جمع کردند . به فرض که شما گفتید ۱۰۰ جفت ۱۰ میلیون سود داره و حد اکثر از این ۱۰۰ جفت شما ۱۵۰ جوجه در ماه بگیری که جوجه رو دونه ای ۳۰ امروز خریدم میشه ۴و نیم میلیون و ۱۰۰ جفت جوجه دار در ماه بدون کرایه ۳ میلیون خرج دون و دارو داره میشه سودش ۱ و نیم در ماه . شما چه جوری حساب کردی ؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز , شما به عنوان پرورش دهنده و استاد ما حتما میدونید که مرغ عشق نژاد های مختلفی داره و الزاما همه مدلش جوجه اش 30تومن نیستش
      و البته که مدیریت گله خودش میتونه باعث تحمیل یا حتی تخفیف در هزینه ها بشه
      اما قبول دارم واقعا اینروزا باید خیلی دقیق و حساب شده و اصولی وارد هر کاری شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋