پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ ؟ مقایسه مزایا و معایب پرورش این دو پرنده 

بررسی مزایا و معایب پرورش مرغ و بلدرچین در خانه و سالن

مرغ و بلدرچین جزو پرنده های بسیار پرطرفدار در جامعه هستند که از گوشت و تخم آنها جهت تامین نیاز پروتئینی مردم استفاده می شود. این دو دارای مزایایی در گوشت و تخم و شیوه پرورش ، میزان درآمد و دوره بازگشت سرمایه هستند، به همین دلیل افراد زیادی را به خود جذب کرده اند. 

در صورتی که قصد راه اندازی مزرعه یا سالن پرورش مرغ یا بلدرچین را دارید، اما در انتخاب یکی از این دو پرنده دو دل هستید، در این نوشته از چیکن هچ به شما کمک خواهیم کرد تا با دیدی بازتر پرنده مورد نظر را برای پرورش انتخاب کنید. تمامی آنچه که قبل از پرورش مرغ یا بلدرچین لازم است بدانید در این نوشته آورده شده است. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ و بلدرچین بصورت اتوماتیک
» کاربری بسیار اسان برای افراد مبتدی و عدم نیاز به دانش فنی
» بهره مندی از به روزترین سنسور دما و رطوبت
قیمت : 7,100,000تومان

مقایسه مکان پرورش مرغ نسبت به بلدرچین

هر دو در مکان های سربسته و سرباز قابل نگهداری هستند، با این تفاوت که بلدرچین ها قدرت پرواز دارند و در صورتی که می خواهید آنها را در فضای سرباز نگهداری کنید، حتما باید از فنس و توری استفاده کنید تا از فرار کردن آنها جلوگیری کنید.

در صورت نگهداری مرغ یا بلدرچین در داخل سالن، حتما باید از دانخوری، آبخوری، سیستم گرمایشی و تهویه استفاده کنید و در صورتی که قصد پرورش مرغ یا بلدرچین تخم گذار را داشته باشید حتما باید قفس های مخصوص آنها را تهیه کنید.

مقایسه مکان پرورش مرغ نسبت به بلدرچین - چیکن هچ

بلدرچین ها جثه خیلی کوچک تری نسبت به مرغ دارند و امکان نگهداری آنها در یک فضای کوچک و چند متری نیز وجود دارد، در حالی مرغ ها به مکان بزرگتری نیاز دارند. 

بنابراین در حالت کلی می توان گفت که اگر مکان کوچکی دارید، بلدرچین را انتخاب کنید، اما اگر یک مکان آزاد و دارای مرتع در اختیار دارید، پرورش مرغ گزینه بهتری خواهد بود. در نوشته فضای لازم برای پرورش بلدرچین به نکات مهمی در این باره پرداخته شده است. 

تنها تفاوت مرغ و بلدرچین در انتخاب مکان پرورش ، لزوم سرپوشیده بودن محل نگهداری بلدرچین ها ، به دلیل قابلیت پرواز آنها می باشد.

نسبت تولید گوشت در مرغ نسبت به بلدرچین

در صورتی که میخواهید این پرنده ها را برای تولید گوشت پرورش دهید و به عبارتی قصد فروش به عنوان پرنده گوشتی را دارید. باید به میزان وزن گیری و دوره بازگشت سرمایه آنها توجه کنید. 

مرغ ها دارای نژادهای مختلفی هستند که هر کدام میزان وزن گیری متفاوتی دارند. از میان نژادهای مختلف مرغ ، گونه های راس، برهما ، کوشین، دورکینگ، مالینز و… وزن گیری بالاتری دارند که در نوشته بهترین نژاد مرغ گوشتی می توانید اطلاعات کاملی در این مورد به دست آورید. معمولا مرغ های محلی در دو الی سه ماه به حدود یک و نیم الی دو کیلوگرم وزن می رسند.

مقاوم ترین و متداول ترین نژاد بلدرچینی که در ایران پرورش داده می شود، نژاد بلدرچین کوترنیکس می باشد که به عنوان بلدرچین ژاپنی هم شناخته می شود. این بلدرچین در یک دوره زمانی  45 روزه به حدود وزنی 300 الی 500 گرم می رسد. 

با مقایسه اطلاعات فوق می توان به این نتیجه رسید که مرغ ها دوره پرورش طولانی تری دارند و پس از دو الی سه ماه پرورش و صرف هزینه های تغذیه ، می توان آنها را به عنوان مرغ گوشتی به بازار یا کشتارگاه عرضه نمود.

اما بلدرچین دوره رشد کوتاه تری دارند و هزینه های شما نیز کاهش خواهد یافت و از همه مهم تر اینکه دوره بازگشت سرمایه کوتاه تری نسبت به مرغ و حتی سایر ماکیان دارد. پس اگر می خواهید زودتر به درآمد برسید، پرورش بلدرچین گوشتی را پیشنهاد می کنیم. 

اما اگر بازار فروش مطمئن تری میخواهید و نمی خواهید دغدغه ای برای فروش پرنده های گوشتی داشته باشید، می توانید پرورش مرغ را انتخاب کنید. این نکته را نیز به خاطر بسپارید، گوشت مرغ های جوان خوش طعم تر و دلپذیرتر از گوشت مرغ های مسن و چند ساله می باشد، اما گوشت بلدرچین های مسن نیز همانند گوشت بلدرچین های جوان خوش طعم و خوش پخت خواهد بود، بنابراین به راحتی می توانید بلدرچین های تخم گذار را پس از پایان دوره تخم گذاری به عنوان پرنده گوشتی بفروشید. 

بلدرچین نسبت به مرغ زودتر گوشتی و آماده فروش می شود، اما گوشت کمتری دارد و برای کسب درآمد قابل توجه ، باید تعداد زیادی از آنها را پرورش داد. 

مقایسه شرایط محیطی و تغذیه ای مرغ نسبت به بلدرچین

مرغ های گوشتی و صنعتی باید شرایط زندگی استاندارد و مناسبی داشته باشند و به موقع واکسن های لازم به آنها تزریق شده باشد تا از تلفات و بیماری های واگیردار آنها جلوگیری کرد. اما بلدرچین ها کمتر از مرغ ها به بیماری ها مبتلا می شوند. 

مرغ ها در مقایسه با بلدرچین ها غذای بیشتری مصرف می کنند، بنابراین هزینه های تغذیه ای پرورش دهنده بالاتر خواهد رفت. البته در مورد مرغ های بومی ، امکان کاهش هزینه از طریق دادن مانده غذاهای روزمره و رها کردن در مراتع وجود دارد، اما به میزان وزن دلخواه نخواهند رسید و شاید کمی ارزان تر از مرغ های گوشتی فروخته شوند. 

بررسی میزان تخم گذاری بلدرچین نسبت به مرغ

یکی دیگر از نقاط قوت بلدرچین ها در پرورش ، میزان تخم گذاری بالای آنها نسبت به مرغ ها می باشد. یعنی هر بلدرچین ماده تقریبا در هر روز یک تخم می گذارد و نکته جالب اینکه سن تخم گذاری آنها از 50 روزگی شروع می شود.

اما مرغ ها باید یک دوره شش ماهه را طی کنند تا به سن بلوغ و تخم گذاری برسند، بنابراین هزینه های نگهداری و تغذیه ای بیشتری را در پرورش مرغ متحمل خواهید شد. هم چنین مرغ ها معمولا هر دو روز یک تخم می گذارند که نسبت به بلدرچین کمتر است. 

بررسی میزان تخم گذاری بلدرچین نسبت به مرغ - چیکن هچ

اما این مورد را هم به خاطر بسپارید که چهار عدد از تخم های بلدرچین با یک تخم مرغ برابری می کند چون که بلدرچین ها تخم های کوچکتری تولید می کنند. در نوشته خواص تخم بلدرچین می توانید به ارزش غذایی بالای تخم های این پرنده پی ببرید. 

معمولا پرورش دهنده ها همان بلدرچین ژاپنی را به عنوان پرنده تخمگذار پرورش می دهند، اما مرغ های تخم گذاری نژادهای مختلفی دارند که از مهم ترین آنها می توان به لگهورن ، لوهمن ، بلک استار ، پلیموت و… اشاره کرد. در نوشته انواع نژادهای مرغ تخمگذار می توانید با مهم ترین نژادهای مرغ تخمگذار آشنایی پیدا کنید. 

در حالت کلی مرغ های تخمگذار غذای بیشتری نسبت به بلدرچین های تخمگذار مصرف می کنند و هر دو روز یک تخم می گذارند، اما بلدرچین ها با تغذیه کمتر، روزانه تخم می گذارند. اما هر چهار تخم بلدرچین به اندازه یک تخم مرغ است. 

میزان سر و صدای مرغ نسبت به بلدرچین

بلدرچین ها پرنده های ساکتی هستند و سر و صدای کمتری نسبت به مرغ و خروس ها ایجاد می کنند، بنابراین برای نگهداری در خانه های شهری و حیاط و انباری خانه گزینه های بسیار خوبی هستند. 

استفاده از مرغ جهت دفع آفات و علف های هرز

یکی از ویژگی های خوب مرغ ها ، امکان دفع آفات و علف های هرز و تولید کود می باشد. مرغ ها می توانند مانده های غذایی خانگی را در کوتاه ترین زمان به کود تبدیل کنند. همچنین به راحتی علف های هرز و آفات و حشرات باغچه را می خورند و به رشد بهتر گل ها و گیاهان کمک خواهند کرد. مرغ ها همه چیز خوار هستند و از انواع حشرات ، لاروها ، کرم های خاکی ، موریانه و مورچه و … می توانند تغذیه کنند.

بررسی کلی مزایای پرورش مرغ

با توجه به گفته های فوق ، از مزایای پرورش مرغ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

الف – امکان پرورش آزادانه در باغچه و مراتع

ب – امکان کاهش هزینه های تغذیه با دادن مانده های غذای خانگی 

ج – بازار مصرف عالی و فروش راحت گوشت و تخم 

بررسی مزایای پرورش بلدرچین

در صورتی که تمایل به پرورش بلدرچین دارید، مزایای زیر جالب توجه خواهند بود:

الف – شروع تخم گذاری 50 روز بعد از تولد

ب – امکان فروش بعد از اتمام دوره تخم گذاری 

ج – تلفات پایین نسبت به مرغ 

د – تخمگذاری بالا (روزانه 1 عدد)

هـ – هزینه تغذیه کمتر 

و – نیاز به فضای خیلی کم برای شروع کار

نتیجه گیری در مورد انتخاب مرغ یا بلدرچین

در حالت کلی پرورش مرغ برای کسانی مناسب است که دارای باغچه یا زمین کشاورزی است و امکان پرورش آزادانه مرغ برای آنها فراهم است. اما افرادی که در شهر زندگی می کنند و فضای محدودی مانند انباری و حیاط خانه را در اختیار دارند، با پرورش بلدرچین می توانند نیاز به گوشت و تخم خانواده را فراهم کنند و حتی از این راه به درآمد هم برسند.

در این نوشته در مورد مزایا و معایب پرورش مرغ و بلدرچین نکات مهمی ارائه شد، در صورتی که علاقه مند به کسب درآمد از پرورش پرنده های بومی هستید، مطالعه این نوشته بسیار مفید خواهد بود. هم چنین اگر سوال یا پیشنهادی دارید، از طریق دیدگاه های همین صفحه می توانید برای ما ارسال کنید. 

نکته جالب اینجاست که از تخم های نطفه دار هر دو می توانید جوجه کشی کنید و جوجه های یک روزه را با قیمتی ارزان تر به دست آورید که برای این کار به یک ماشین جوجه کشی نیاز خواهید داشت. 

دوره جوجه کشی بلدرچین 17 روز و مرغ 21 روز است، هم چنین جوجه های بلدرچین در سن 50 روزگی توانایی تخم گذاری پیدا می کنند که مزیت بزرگی نسبت به مرغ است. 

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام من یک سالن دارم حدود ۷۰ متره قفسم میتوتم خودم بسازم حالا بنظر شما مرغ پردروش بدم یا بلدرچین؟؟

  2. سلام میشه بگید از چه دون یا پودری به جوجه بلدرچین ها بدیم و اینکه انباری بالا پشتبون با لامپ برای پرورش جوجه بلدرچین مناسبه

    1. سلام غذای استارتر بلدرچین . بله مناسبه اما دما باید کنترل بشه . چند تا جوجه میخواین نگهداری کنید ؟ بهتره به جای لامپ رشته ای، لامپ مادر مصنوعی بخرید

  3. آیا می توان پرهای بلدرچین را بست یا با قیچی آن را برید ومثل جوجه مرغ در حیات گذاشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋