فضای لازم برای پرورش بلدرچین تخمگذار، گوشتی | بر روی بستر یا داخل قفس

برای پرورش و نگهداری بلدرچین به چه مقدار فضا نیاز داریم؟

بلدرچین یکی دیگر از مهمترین پرنده های پرورشی می باشد چون محصولات آن یعنی گوشت و تخم بلدرچین مصرف بالایی دارند. همچنین این پرنده سرعت رشد بسیار زیادی داشته و سریع بالغ میشود لذا زودتر میتوان با آن به درامدزایی پرداخت.

بلدرچین های معمولی و ژاپنی یک نوع پرنده کوچک و جمع و جور می باشند. طول این پرنده بطور متوسط 16 الی 18 سانتیمتر است. بنابراین در یک محیط کوچک میتوان تعداد بسیار زیادی بلدرچین پرورش داد. اما فضایی که برای پرورش بلدرچین در نظر گرفته میشود باید متناسب با نیاز این پرنده بوده تا بلدرچین ها دچار استرس و بیماری هم نوع خوری نشوند.

تراکم بیش از حد بلدرچین ها در یک محیط باعث خفگی و استرس آنها شده و همچنین به دلیل کمبود جا بلدرچین ها به یک دیگر نوک زده و دچار کانیبالیسم میشوند. لذا در پرورش بلدرچین بحث فضای مورد نیاز این پرنده از اهمیت بالایی برخوردار است. در دسته مقالات آموزشی نگهداری و پرورش بلدرچین مطالب بسیار مفیدی برای علاقه مندان به این پرنده منتشر نموده ایم، پست های این بخش را حتما ببینید. در این مطلب از بلاگ چیکن هچ میخواهیم فضای لازم برای پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی را بر روی بستر یا در داخل قفس برای شما توضیح دهیم.

فضای لازم برای پرورش بلدرچین بر روی بستر

اختصاص فضا به بلدرچین ها باید متناسب با اندازه نژاد پرورشی مد نظر باشد. مثلا نژاد باب وایت جثه درشت تری دارد و طبیعتا در سن بلوغ در مقایسه با دیگر نژادها به فضای بیشتری نیاز پیدا میکند. در ایران چون بیشتر نژاد ژاپنی و معمولی مورد توجه قرار میگیرد، در این مطلب ما راجع به نژادهای ژاپنی و معمولی بحث نموده ایم.

علاوه بر نژاد، فضای مورد نیاز بلدرچین ها را با توجه به سن آنها در زمان بلوغ باید در نظر بگیریم. جوجه بلدرچین ها بسیار ریزجثه هستند و به سرعت هم رشد میکنند بطوریکه در عرض 8 هفته بالغ میشوند. در ابتدا میتوان فضای کوچکی به جوجه ها اختصاص داد. اما باید امکان توسعه این فضا در روزهای اینده وجود داشته باشد تا بلدرچین های بالغ هم در داخل سالن جا بگیرند و فضای کافی داشته باشند.

فضای لازم برای پرورش بلدرچین بر روی بستر - چیکن هچ

بلدرچین های بالغی که بر روی بستر نگهداری میشوند، هر قطعه حدودا به 0.025 سانتی متر مربع جا نیاز دارد. البته فضای آسایش برای بلدرچین ها بیشتر از مقدار گفته شده می باشد چون این پرنده فعال و پر جنب و جوش است. اما در پرورش بلدرچین اگر بیش از استانداردها فضای زیادی برای آنها در نظر بگیریم این شغل توجیه اقتصادی کمتری خواهد داشت.

برای بلدرچین های تخمگذار که بر روی بستر نگهداری میشوند به کمی فضای بیشتری نیاز خواهیم داشت. این فضای اضافی برای آشیانه های تخمگذاری خواهد بود که در پرورش بلدرچین های گوشتی، این یک مورد را نداریم.

مثال: در بستر یک سالن به متراژ 140 متری بطور متوسط میتوان 5500 قطعه بلدرچین تخمگذار بالغ پرورش داد. یا مثلا در یک سالن 50 متری میتوان 2000 بلدرچین بر روی بستر نگهداری کرد.

اگر بخواهیم ریزتر وارد محاسبات شویم آنگاه در روش پرورش بر روی بستر به ازای هر مترمربع تقریبا 40 الی 50 قطعه بلدرچین تخمگذار قابل نگهداری خواهند بود.

در پرورش بر روی بستر، مقداری از فضای سالن به دانخوری ها و آبخوری ها اختصاص داده میشود. برای جلوگیری از نزاع و برای راحتی بلدرچین ها لازم است که تعداد کافی آبخورری و دانخوری برای آنها در نظر بگیریم.

در هر مترمربع از بستر سالن چه تعداد جوجه بلدرچین قابل نگهداری است؟

در یک متر مربع از فضای بستر میتوان 150 عدد جوجه بلدرچین تا سن ده روزگی نگه داشت. البته در فارم های صنعتی جوجه ها را تا سن مشخص در داخل سبد نگهداری میکنند. بطوریکه تا 10 روزگی، 170 الی 200 قطعه جوجه را در این سبدها نگه میدارند.

در قفس بلدرچین چه تعداد پرنده قابل نگهداری است؟

با استفاده از قفس بلدرچین به طور بهینه میتوان از فضایی که در اختیار داریم استفاده کنیم. قفس های بلدرچین در سایزهای مختلف و در مدل های یک طرفه و دو طرفه طراحی میشوند. انواع قفس بلدرچین را در لینک مشخص شده مشاهده بفرمایید. در مقایسه با روش بستر، تعداد بسیار بیشتری بلدرچین میتوان در قفس پرورش داد.

مثلا در یک سالن 140 متری، میتوان سیستم قفس به شکل لاین و بصورت 4 طبقه به طول 50 متر و عرض 90 سانتی طراحی کرد. این سالن میتواند 10000 قطعه بلدرچین بالغ و تخمگذار را در خود جای دهد.

در قفس بلدرچین چه تعداد پرنده قابل نگهداری است؟ - چیکن هچ

 در قفس پرورش بلدرچین برای هر جوجه تا رسیدن به سن 2 هفتگی، 60 سانتی مربع فضا نیاز است. از دو هفتگی تا یک ماهگی این فضا به 130 مترمربع افزایش پیدا میکند. از یک ماهگی به بعد باید حدودا 200 سانتی مربع به هر بلدرچین فضا اختصاص داده شود.

قفس بلدرچین دو طرفه
» امکان قرارگیری حدودا 330 بلدرچین بالغ
» جنس بدنه گالوانیزه مقاوم
» امکان جداسازی و شستشوی قطعات مختلف
قیمت : 8,900,000تومان

ظرفیت هر طبقه از قفس های آماده بلدرچین

قفس های آماده بلدرچین ظرفیت مشخصی دارند و ابعاد این قفس ها نیز تقریبا یکی است. بطوریکه طول این قفس ها 95 الی 100 سانتیمتر و عرض آن نیز 60 سانتی متر میباشد. در هر طبقه از قفس های مونتاژ شده میتوان 33 قطعه بلدرچین بالغ نگهداری کرد. در سیستم قفس پیشنهاد میشود که اجتماع بلدرچین ها بییشتر از 30 قطعه نباشد چون بر عملکرد پرنده تأثیر منفی میگذارد. به همین دلیل حداکثر تعداد بلدرچین هایی که در یک طبقه از قفس های آماده میتوان نگه داشت 33 عدد میباشد.

فضای لازم برای انبار دان بلدرچین

به جز محیط پرورش، باید محل جداگانه برای انبار دان، اتاقک جوجه کشی و … هم در نظر گرفته شود. در یک اتاقک 2 متری که 2 متر هم ارتفاع داشته باشد میتوان دان مورد نیاز 1000 قطعه بلدرچین را به مدت 15 روز انبار کرد.

برای جوجه کشی نیز به یک اتاقک کوچک برای ذخیره تخم های نطفه دار نیاز داریم. همچنین یک اتاقک مناسب هم با توجه به ظرفیت مد نظر باید برای استقرار دستگاه جوجه کشی در نظر گرفته شوئد. اتاقک دستگاه جوجه کشی به دلیل حساسیت جوجه ها به بیماری باید فاصله کافی با سالن پرورش داشته باشد.

جمع بندی

با توجه به اینکه بلدرچین ها پرندگان کوچکی هستند، برای نگهداری آنها به فضاهای وسیع نیاز نخواهد بود. فضای لازم برای پرورش بلدرچین باید به نحوی باشد که پرنده در این فضای احساس ارامش داشته و از ابتلا به بیماری تا حدالامکان در امان باشد. از سوی دیگر فضای استاندارد بلدرچین باید برای پرورش دهنده کاملا صرفه اقتصادی داشته باشد.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام عرض ادب من میخوام پرورش بلدرچین شروع کنم خودم تا حدودی سررشته دارم یعنی کارمون پرورش مرغ هستش صفر تا صد کتابی هست بگیرم
    ممنون

  2. سلام من یک بلدرچین دارم پر های سینه آن یکم خال دارد و بقیه پر ها شبیه‌نر هستند میشه بگید که نر هست یا ماده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋