نشانه های پایان دوره تخم گذاری مرغ بومی و اهلی

نحوه شناسایی مرغ های مسن و از تخم افتاده | علائم پایان تخم گذاری مرغ

مرغ ها با توجه به نژادی که دارند، معمولا در دو الی سه سال اول زندگی خود بالاترین میزان تخمگذاری را دارند و رفته رفته با افزایش سن، از میزان تخم گذاری آنها نیز کاسته شده و برای پرورش دهنده صرفه اقتصادی نخواهند داشت. در این نوشته از چیکن هچ به علائم و نشانه های پایان دوره تخم گذاری مرغ خواهیم پرداخت تا با شناسایی مرغ های مسن و کم بازده و حذف آنها از گله، میزان راندمان تخم گذاری گله مرغ تخمگذار خود را افزایش دهید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» دارای قابلیت جوجه کشی از تخم مرغ بومی با بازدهی بالا
» برخورداری از بدنه ی مقاوم و قابل شستشو
» بهره گیری از تکنولوژی SMD در مونتاژ قطعات
قیمت : 3,530,000تومان

چرا شناسایی و حذف مرغ های مسن تخمگذار اهمیت دارد؟

مرغ های تخمگذار در یک الی سه سال اول زندگی خود بالاترین میزان تخمگذاری را دارند که این میزان به حدود 200 الی 300 تخم در سال می رسد. با افزایش سن پرنده ، میزان تخمگذاری آن به طرز قابل توجهی کاهش یافته و ضمن اینکه میزان دان و خوراک مصرفی آن نیز همانند سایر مرغ های تخمگذار بوده و حتی رفته رفته نیز دان بیشتری مصرف می کند، بنابراین از لحاظ اقتصادی برای پرورش دهنده صرفه اقتصادی نداشته و صرفا یک مصرف کننده به حساب می آید. 

چرا شناسایی و حذف مرغ های مسن تخمگذار اهمیت دارد؟ - چیکن هچ

از طرف دیگر، مرغ های تخمگذار مسن برخلاف مرغ های گوشتی وزن گیری بالایی نخواهند داشت و تقاضای آنچنانی نیز برای گوشت آنها در بازار وجود نخواهد داشت، بنابراین برای پرورش به عنوان مرغ گوشتی نیز گزینه مناسبی نیست. دلیل سوم شناسایی و تفکیک مرغ های تخمگذار مسن، نطفه دار نشدن تخم آنها و تبدیل نشدن به جوجه است که صرفا یک هزینه اضافی برای پرورش دهنده خواهد بود. 

لذا شناسایی به موقع چنین مرغ هایی و خارج سازی آنها از گله، تا حد زیادی به صرفه جویی در هزینه ها کمک کرده و فضای لازم برای جایگذاری پولت های جدید در گله فراهم خواهد شد. هم چنین میزان نطفه داری تخم و در نتیجه راندمان جوجه کشی نیز افزایش خواهد یافت. در مقاله پولت بخریم یا مرغ تخمگذار اطلاعات بیشتری ارائه شده است. 

علائم و نشانه های پایان یافتن دوره تخمگذاری مرغ 

خوشبختانه نشانه ها و علامت هایی وجود دارند که شما را از مسن بودن مرغ و یا پایان دوره تخمگذاری آن آگاه خواهد کرد. هر کدام از این نشانه ها به تنهایی دلیلی بر پایان تخمگذاری پرنده نیست، بلکه در صورت مشاهده چندین علامت با هم، می توان به مسن بودن و از تخم افتادن پرنده پی برد. 

الف – تولید تخم کوچک 

با اینکه مرغ های جوان، بیمار و تازه وارد به گله نیز ممکن است تخم های کوچک تولید کنند، اما مرغ هایی که قصد پایان دادن به دوره تخمگذاری خود را دارند، تخم هایی کوچک و بعضا در اندازه تخم بلدرچین تولید می کنند.

ب – کاهش میزان تولید تخم 

معمولا هر مرغی لانه و آشیانه مخصوص به خود را دارد که همه روزه برای تخمگذاری به آن مراجعه می کند. در صورتی که از لانه مشترک برای مرغ های تخمگذار خود استفاده می کنید، حتما در اسرع وقت به تعداد کافی آشیانه بسازید تا هر مرغی لانه مخصوص به خود را داشته باشد. 

این امر به شناسایی راحت تر و سریعتر مرغ های مسن کمک خواهد کرد. در واقع هنگام جمع آوری تخم از لانه مرغ ها، به صورت ناخودآگاه متوجه مرغ های کم تولید خواهید شد و یا بهتر این است که تعداد روزهای تخمگذاری هر مرغ را یادداشت کنید تا به شکل آسان تری مرغ های کم بازده را شناسایی و تفکیک کنید. 

ج – توجه به تاج و ریش تخم 

مرغ های تخمگذار جوان دارای تاج و ریشی قرمز روشن، بزرگ و توپر می باشد در حالی که مرغ های ضعیف و از تخم افتاده تاج و ریشی پوسته پوسته، کم رنگ و چروکیده دارند که به راحتی با نگاه می توان تشخیص داد. 

د – بررسی استخوان های لگن 

مرغ هایی که در دوره فعال تخم گذاری خود هستند، دارای استخوان های انعطاف پذیر و با فاصله در لگن خود هستند. در واقع سه انگشت باید به راحتی در میان این دو استخوان قرار بگیرد. در صورت سفت بودن استخوان ها و عدم قرار گیری راحت انگشت بین دو استخوان، نشان از تخم گذاری پایین مرغ دارد و احتمالا به پایان دوره تخمگذاری نزدیک شده است. 

هـ – بررسی سن مرغ از روی دوره تولک 

مرغ های جوان حدودا در سن 20 هفتگی شروع به تخم گذاری می کنند و پس از گذشت 16 الی 18 ماه از زمان تخمگذاری، وارد دوره تولک یا همان پر ریزی و استراحت می شوند که معمولا در فصل های پاییز و زمستان اتفاق می افتد. 

در صورتی که شاهد اولین دوره پرریزی و تولک مرغ خود (از زمان شروع تخمگذاری) هستید، مرغ شما احتمالا در 2 سالگی خود به سر می برد و احتمالا تا یک سال آینده هم در بهترین وضعیت تخم گذاری باشد. 

در صورت مشاهده دومین دوره پرریزی مرغ خود، باید به سه سالگی پرنده پی ببرید و احتمالا شاهد کاهش چشمگیر میزان تخم گذاری آن خواهید بود. یکی از تکنیک های موفقیت در پرورش مرغ بومی، شناسایی و حفظ مرغ های مسن از گله است. 

زمان خارج سازی مرغ های از تخم افتاده از گله 

زمان خارج سازی مرغ های از تخم افتاده از گله - چیکن هچ

طبیعتا مرغ هایی که در پایان دوره تخم گذاری خود هستند، تخم کمتری نسبت به سایر مرغ ها تولید خواهند کرد و در صورتی با نشانه های بیماری و نزدیک شدن به دوره تولک همراه نباشند، می توان پس از پایان فصل تخم گذاری آنها را از گله خارج کرد. 

معمولا مرغ ها از اواخر پاییز وارد پرریزی و تولک می شوند که در این زمان تخم گذاری همه آنها متوقف شده و به عبارتی وارد فاز استراحت می شوند، مرغ های مسن را از قبل شناسایی کرده و با شروع دوره تولک، از گله خارج کرده و برای فروش به بازار پرواری کنید. 

نتیجه کلی مقاله 

هدف کلی این مقاله، آگاهی شما از لزوم شناسایی و خارج سازی مرغ های مسن و کم تولید در گله می باشد چرا که این مرغ ها میزان دان برابری با سایر مرغ های جوان مصرف می کنند، اما تخم گذاری خیلی پایین تری دارند، از سوی دیگر، تخم نطفه دار تولیدی آنها نیز ضعیف و گاها غیر قابل جوجه کشی خواهد بود. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید من یک مرغی دارم پارسال داییم اوردش سنش رو نمیدونن ولی پاهاش یکم پوسته پوستس که فکر میکنم جوون نیست بعد پارسال از بهمن تخم میزاشت کوچیک هم نبودن که بگم پایانشه بعد امسال از پاییز به بعد دیگه نزاشت و پرای زیر گردنش هم رخت و الان هنوز هم در نیومدن بعد اون یکی مرغم زمستون هم هر روز تخم میزاشت گعتم این بخاطر سرما نمیزاره اما الان اسفند هم شده و هنوز نزاشته بقیه مرغام باز شروع به تخم گذاشتن کردن ولی اون نه به نظرتون دیگه نمیزاره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس