گوشت غاز بهتر است یا بوقلمون | مقایسه خواص گوشت غاز و بوقلمون

غاز و بوقلمون جزو پرنده های بومی و اهلی هستند که توسط بسیاری از ایرانی ها پرورش داده می شوند. این دو پرنده دارای گوشت لذیذ و پر خاصیتی هستند اما اینکه گوشت کدام پرنده لذیذتر است و خواص درمانی و تغذیه ای بیشتری دارد، نیاز به کمی مطالعه دارد. 

در این نوشته از چیکن هچ به مقایسه خواص و فواید گوشت غاز و بوقلمون پرداخته ایم و با بیان ارزش غذایی این دو ماده غذایی و بررسی آنها ، در نهایت به یک نتیجه کلی از این مقایسه خواهیم رسید، با ادامه مطلب همراه باشید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای قابلیت جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز و بوقلمون
» دارای عملکرد خودکار و راندمان بالا
» بهره مندی از بروزترین سنسور دما و رطوبت
قیمت : 7,100,000تومان

بررسی ارزش غذایی گوشت غاز 

در هر 100 گرم از گوشت غاز (همراه با پوست) حدود 371 کیلو کالری انرژی وجود دارد، در این مقدار از گوشت این پرنده حدود 33 گرم چربی ، 15 گرم پروتئین، 210 میلی گرم امگا 3 و 3340 میلی گرم امگا 6 وجود دارد. اما اگر گوشت غاز را بدون پوست طبخ نمایید، در هر 100 گرم آن از 161 کیلوکالری انرژی، 7 گرم چربی، 100 میلی گرم امگا 3، 800 میلی گرم امگا 6 و 22 گرم پروتئین بهره مند خواهید شد. 

به عبارتی می توان گفت که اگر می خواهید گوشت کم چرب و پر پروتئین مصرف کنید، گوشت بدون پوست غاز گزینه بهتری خواهد بود،این مورد برای سالمندان و بیماران قلبی و عروقی توصیه می شود. اما اگر می خواهید کالری بیشتری نیز به دست آورید، حتما گوشت غاز را با پوست بخورید، ورزشکاران می توانند کالری دریافت شده را جهت تامین انرژی مورد نیاز ورزش مصرف کنند. 

ویتامین های موجود در گوشت غاز

در گوشت غاز، ویتامین های گروه ب، ویتامین A، ویتامین E و مقادیر کمی ویتامین C و D وجود دارد که بر برای رشد پوست و مو، تقویت سیستم ایمنی بدن و متابولیسم صحیح آن ضروری هستند. 

مواد معدنی موجود در گوشت غاز 

در گوشت غاز (همراه با پوست) 23 درصد فسفر، 21 درصد سلنیوم، 14 درصد آهن، 13 درصد مس و مقادیر قابل توجهی روی، پتاسیم، منیزیم، سدیم و… وجود دارد. طبیعتا زمانی که گوشت بدون پوست مصرف می کنید به دلیل حذف شدن چربی ها، مقادیر مواد معدنی و ویتامین های بیشتری را دریافت می کنید. 

بررسی ارزش غذایی گوشت بوقلمون 

بوقلمون دو نوع گوشت در بدن خود دارد که قسمتی از آن تیره بوده و قسمتی نیز سفید است. در هر 100 گرم از گوشت تیره بوقلمون 187 کیلوکالری و گوشت سفید آن 157 کیلوکالری انرژی وجود دارد.

بررسی ارزش غذایی گوشت بوقلمون - چیکن هچ

مقدار چربی گوشت تیره 7 گرم و گوشت سفید 3 گرم است. میزان امگا 3 موجود در قسمت تیره آن 170 میلی گرم و قسمت سفید آن 70 میلی گرم است. هم چنین امگا 6 موجود در قسمت تیره حدود 1750 میلی گرم و قسمت سفید حدود 570 میلی گرم است. 

مقدار پروتئین گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون دارای چربی بسیار کمتر و پروتئین بسیار بالاتری نسبت به گوشت غاز است. طوری که در هر 100 گرم از گوشت بوقلمون حدود 30 گرم پروتئین وجود دارد که نصف نیاز روزانه پروتئین یک فرد بالغ را تامین می کند. افراد ورزشکار، نوجوانان و کودکان از گوشت بوقلمون جهت تامین پروتئین مورد نیاز بدن جهت رشد و نمو و عضله سازی می توانند استفاده کنند. 

ویتامین های موجود در گوشت بوقلمون

گوشت این پرنده سرشار از ویتامین های گروه ب مانند ریبوفلاوین، فولات، تیامین، نیاسین، بیوتین، کوبالامین و … می باشد. هم چنین مقادیر جزئی از ویتامین های A و D در آن وجود دارد. گوشت غاز و بوقلمون از نظر ویتامین ها در سطح یکسانی قرار دارند. 

انواع مواد معدنی موجود در گوشت بوقلمون

گوشت تیره بوقلمون مواد معدنی بیشتری نسبت به قسمت سفید آن دارد، اما این تفاوت بسیار فاحش نیست. گوشت این پرنده سرشار از سلنیوم، فسفر، روی، پتاسیم، آهن و منیزیم است، سایر مواد معدنی مانند سدیم، کلسیم، مس و منگنز نیز در آن یافت می شود.

مقایسه خواص گوشت بوقلمون و غاز 

در ادامه به خواص مشترک و منحصر به فرد گوشت این دو پرنده پرداخته شده که به افزایش اطلاعات شما و انتخاب صحیح رژیم غذایی کمک شایانی خواهد کرد. در حالت کلی در نظر داشته باشید که گوشت غاز چربی بیشتر و پروتئین کمتری نسبت به گوشت بوقلمون داشته و از لحاظ طعم و مزه نیز، گوشت بوقلمون مزه دلپذیر تری دارد.

1- سرشار از پروتئین 

در گوشت بوقلمون و غاز، مقادیر قابل توجهی پروتئین وجود داشته و انواع آمینو اسیدهای لازم برای بدن را شامل می شود. همانطور که گفته شد، گوشت بوقلمون 30 گرم پروتئین و گوشت بدون پوست غاز، حدود 22 گرم پروتئین دارد. 

پروتئین برای رشد اندام ها و بافت های بدن، رشد مو و ناخن ها ، عضله سازی، تنظیم سطح ph، تنظیم متابولیسم و… ضروری است و هر فرد بالغ روزانه بین 50 الی 60 گرم به پروتئین نیاز دارد. 

2- سرشار از ویتامین های گروه ب

در گوشت هر دو پرنده مقدار کافی ویتامین های گروه B به ویژه ویتامین های B3 و B6 وجود دارد. ویتامین های B نقش اساسی در سلامت ما دارند و در فرآیندهای ضروری از متابولیسم انرژی گرفته تا عملکرد اعصاب و تولید هورمون نقش دارند. تحقیقات اخیر همچنین مزایای آنها را در چندین زمینه کلیدی نشان می دهد. کمبود ویتامین B با افسردگی مرتبط است. مطالعات مختلف نشان می دهد که مکمل ویتامین B به کاهش علائم افسردگی کمک می کند. یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز اخیر نشان می دهد که ویتامین های B نقش مهمی در درمان بیماری های عصبی دارند.

3- گوشت بوقلمون کارنوزین، کراتین و تورین بیشتری دارد

با اینکه گوشت اغلب پرنده ها مقدار کمتری از سه امینو اسید فوق را نسبت به گوشت گاو و گوسفند و به طور کلی گوشت قرمز دارند، اما بوقلمون تنها پرنده ای است که سه امینو اسید فوق را به مقدار قابل توجهی در گوشت خود دارد.

گوشت بوقلمون کارنوزین، کراتین و تورین بیشتری دارد - چیکن هچ

این سه آمینو اسید یعنی کانوزین، کراتین و تورین نقش به سزایی در سلامت قلب و عروق، تقویت ماهیچه ها، افزایش انرژی، جلوگیری از پیری زودرس دارند. دقت کنید که گوشت غاز مقادیر کمتری از این سه ماده را دارند. 

یکی از راه های ارزان و بسیار به صرفه برای به دست آوردن گوشت بوقلمون، پرورش آنها در خانه است به شرطی که مکان مناسب برای نگهداری آنها را داشته باشید. در مقالات پرورش بوقلمون  به اطلاعات بیشتری دست پیدا خواهید کرد. 

4- امگا 3 بیشتر در گوشت غاز

گوشت غاز (مخصوصا همراه با پوست) مقدار امگا 3 و امگا 6 بیشتری نسبت به گوشت بوقلمون دارد. این اسید چرب برای مقابله با افسردگی و اضطراب، تقویت سلامت چشم، مغز، قلب مفید است، هم چنین سبب کاهش عفونت ها و التهاب ها شده و با بیماری هایی همچون آلزایمر، خود ایمنی، اختلال روانی، سرطان، آسم، کبد چرب و… مبارزه می کند. 

5- سلنیوم بیشتر در گوشت بوقلمون 

گوشت بوقلمون بیشتر از هر گوشت دیگری سلنیوم دارد و این دلیل مهمی باید برای مصرف گوشت بوقلمون باشد، سلنیوم از خاک بدست می آید و گیاهانی که در خاک غنی از انواع معدنی به خصوص سلنیوم پرورش داده شده باشند، می توان مقادیر قابل توجهی سلنیوم یافت و بوقلمون هایی که در چراگاه ها و مراتع پرورش داده می شوند، گوشت ارگانیک و مغذی تری خواهند داشت. 

این ماده معدنی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و با رادیکال های آزاد و سلول های سرطانی مبارزه می کند، همچنین تاثیر به سزایی در سلامت قلب و مغز و افزایش سیستم ایمنی بدن دارد. 

6-  مبارزه با کم خونی 

گوشت غاز و گوشت بوقلمون حاوی 13 درصد آهن بوده که برای تولید گلبول های قرمز و مبارزه با کم خونی یا همان آنمی بسیار مفید خواهد بود. خانم ها، بیماران تحت عمل جراحی و افراد نیازمند به خون سازی در بدن می توانند مصرف مرتب گوشت این دو پرنده را برای تامین آهن و کم خونی در برنامه غذایی خود قرار دهند.

7- گوشت غاز سرشار از گلیسین

گوشت غاز یکی از منابع غذایی مهمی است که سرشار از گلیسین بوده که به تولید کلاژن در بدن کمک می کند. این آمینو اسید به درمان یا کاهش درد آرتروز، افزایش سطح سلامتی پوست، کاهش چین و چروک و به تاخیر انداختن پیری صورت کمک می کند.  

با پرورش غاز در خانه می توانید این پرنده را پرورش داده و از گوشت لذیذ و پرخاصیت آن بهره مند شوید. 

نتیجه گیری کلی در مورد مقایسه خواص گوشت غاز و بوقلمون

در این نوشته به ارزش غذایی گوشت غاز و بوقلمون و تفاوت ها و شباهت های آنها پرداخته شد. در حالت کلی گوشت این دو پرنده سرشار از پروتئین ، ویتامین و انواع معدنی می باشد، تنها تفاوت آنها در وجود چربی زیاد گوشت غاز و طعم لذیذ و چربی کم گوشت بوقلمون است. در صورتی که سوال یا پیشنهادی در رابطه با خواص و تفاوت های گوشت غاز و بوقلمون دارید، حتما از طریق دیدگاه ها با ما درمیان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنون از اطلاعات خوبی که در مورد گوشت این دو پرنده گذاشتید ولی در مورد لذیذتر بودن طعم گوشت این دو پرنده نظر بنده با نظر شما متفاوته و باید بگم که طعم سلیقه ای هست و آشپز کی باشه هم مهمه . ی مازندرانی می‌دونه که غاز رو چه جوری درست کنه که از بوقلمون خوشمزه تر بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس