چگونه در پرورش مرغ بومی و سایر طیور محلی موفق شویم؟

موفقیت در پرورش مرغ بومی و یا هر پرنده محلی دیگری مانند بوقلمون، اردک و غاز، بلدرچین، کبک، قرقاول و … نیازمند رعایت یک سری اصول و آگاهی از تکنیک های بازار است. در ادامه این نوشته از چیکن هچ، شما را برای موفقیت در پرورش مرغ بومی راهنمایی خواهیم کرد. هم چنین در نوشته پرورش مرغ بومی، نحوه شروع کار را به صورت کامل آموزش داده ایم. 

چه زمانی پرورش طیور محلی را به عنوان شغل دوم انتخاب کنیم؟

کسانی که کشاورز و یا دامدار هستند، باغ و ویلا دارند و یا در روستا زندگی می کنند و حتی کسانی که در شهر زندگی می کنند و مکان لازم برای نگهداری از طیور محلی را دارند، می توانند با پرورش این پرنده های بومی و فروش گوشت و تخم آنها به درآمد برسند. بنابراین با هر سطح دانش و هر میزان مکانی می توانند از پرورش این پرنده ها به درآمد برسند. 

میزان درآمد بسته به تعداد پرنده ها و مساحت مکان موجود است و هم چنین نحوه جوجه کشی، نحوه تغذیه و نگهداری و نحوه فروش در درآمد نهایی دخیل است. به عنوان مثال کسانی که مولد دارند و تخم های نطفه دار را به صورت رایگان به دست می آورند و از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم ها استفاده می کنند و با خوراک ارزان یا رایگان آنها را تغذیه می کنند، مطمئنا به درآمد بالاتری نسبت به سایر پرورش دهنده ها خواهند رسید. 

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
» مجهز به برد کنترلر هوشمند برای انجام خودکار تمام فرایند های جوجه کشی
» امکان تهویه و سیرکولاسیون هوای حرفه ای
» بهره گیری از سیستم ستر و هچر همزمان
قیمت : 13,300,000تومان

 

چه زمانی پرورش طیور محلی و مرغ بومی را به صورت حرفه ای شروع کنیم؟

کسانی که کار پرورش طیور را به صورت حرفه ای انجام می دهند و آن را به عنوان شغل اول انتخاب کرده اند، حتما باید تمام تلاش خود را در جهت کاهش هزینه ها به کار بگیرند تا به موفقیت بالایی در پرورش مرغ بومی و سایر طیور محلی برسند. در ادامه به چند تکنیک و راهکار اشاره خواهد شد که به کاهش هزینه ها و افزایش درآمد کمک می کند : 

الف – آسیاب و میکسر داشته باشید

آسیاب و میکسر داشته باشید - چیکن هچ

هزینه تمام شده تولید دان، بسیار پایین تر از خرید آن است. با خرید دستگاه های آسیاب و میکسر و بالابر و خرید نهاده های اولیه و کمک از یک جیره نویس معتبر جهت دریافت فرمول استاندارد دان، می توانید غذای مورد نیاز پرنده های بومی خود را با قیمت تمام شده پایین تری به دست آورید و تا حد زیادی در هزینه ها صرفه جویی کنید. 

البته این روش برای کسانی به صرفه است که بالغ بر چند هزار قطعه پرنده را پرورش می دهد و اصولا رسیدن به درآمد بالا نیز در گرو نگهداری و فروش تعداد زیادی پرنده است. 

ب – اجاره نپردازید

قسمت دیگری از هزینه ها صرف پرداخت رهن و اجاره مکان می شود و از آنجایی که برای پرورش حرفه ای طیور بومی نیاز به اجاره چندین سوله خواهد بود، بنابراین هزینه اجاره بالایی پرداخت خواهید کرد. با داشتن یک مکان مناسب، از پرداخت اجاره و رهن بی نیاز شده و به درآمد بالاتری خواهید رسید.

ج – مولد تولید کننده تخم نطفه دار داشته باشید

تکنیک سومی که اکثر پرورش دهنده های موفق انجام میدهند، خرید مولد به جای خرید تخم نطفه دار است. با خرید تخم نطفه دار از سایر پرورش دهنده ها، ممکن است تخم هایی کهنه یا پوچ را همراه با تخم های نطفه دار تازه به دست آورید. این اتفاق سبب کاهش سود و حتی وارد آمدن ضرر مالی به شما خواهد شد. 

ولد تولید کننده تخم نطفه دار داشته باشید - چیکن هچ

اما در صورتی که چند مرغ و خروس و یا بوقلمون نر و ماده جهت تولید تخم نطفه دار داشته باشید، همواره تخم های نطفه دار تازه و با کیفیت به دست خواهید آورد. به دلیل تحت کنترل بودن مولدها، می توانید از رژیم غذایی قوی استفاده کنید و محیط آرامی را برای آنها فراهم کنید، تا تولید تخم نطفه دار در بهترین شرایط صورت بگیرد. 

د – جوجه کشی از تخم ها به جای خرید جوجه چند روزه 

برخی از پرورش دهنده ها بر این باور هستند که جوجه کشی از تخم های نطفه دار و استفاده از دستگاه جوجه کشی، توجیه اقتصادی ندارد و خرید جوجه های چند روزه راحت ترین و سریع ترین روش برای شروع کار است. این دیدگاه کاملا غلط بوده و تمامی مرغداری های صنعتی و پیشرفته دنیا، جهت به دست آوردن جوجه های یک روزه، از تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی استفاده می کنند. چرا که تولید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها هزینه تمام شده بسیار پایین تری نسبت به خرید جوجه دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر حتما مقاله آموزش جوجه کشی با دستگاه را بخوانید.

پیش زمینه های لازم برای موفقیت در پرورش مرغ بومی و سایر طیور

علاوه بر فراهم کردن تمامی موارد فوق، داشتن دانش و مهارت اولیه در کنترل بیماری های طیور و تولید حداکثر گوشت و تخم از آنها، جهت موفقیت در پرورش طیور بومی ضروری است. بنابراین پرورش در سطح کوچک و خانگی قبل از شروع کار اصلی، جهت دریافت تجربه و مهارت ضروری است تا از وارد آمدن ضررهای مالی سنگین جلوگیری شود. 

در حالت کلی، کسانی که توانایی تولید دان، نگهداری از مولدها در فصل زمستان و تهیه مکان مناسب برای پرورش را ندارند، بهتر است کار پرورش طیور محلی را به صورت فصلی و به عنوان شغل دوم انجام دهند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. مثلا چه فرمولی به خواننده مقالتون گفتی که تخم بیشتری تولیدکنیم فقط پیشنهادهای تکراری که همه اینارومیدونن

    1. راه جادویی نداره سید جان
      همینا رو رعایت کنید، جلوی ضررهای زیادی رو می گیرید که خودش منفعته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس