عمر مرغ مینا | مرغ مینا چند سال عمر می کند؟

طول عمر مرغ مینا در خانه و در طبیعت چند سال است ؟ آیا میتوان طول عمر مرغ مینا را افزایش داد؟ مرغ مینا پرنده ای از خانواده سارها بوده که به دلیل هوش بسیار بالای خود، به یک پرنده خانگی محبوب تبدیل گشته است. این پرنده زیبا و با هوش، توانایی تقلید صدا داشته و به راحتی سخنگو می شود.

از این رو برای بسیاری از افراد مهم است تا بدانند مرغ مینا چند سال عمر می کند. در این مقاله گفته شده است که این پرنده سخنگو طول عمر چند ساله دارد و شما باید چه کارهایی انجام دهید تا عمر مفید مرغ مینا افزایش یابد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» مناسب برای تکثیر مرغ مینا
» دارای به روزترین سنسور SHT
» شامل یکسال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش
قیمت : 3,530,000تومان

عمر مرغ مینا چند سال است ؟

عمر مرغ مینا و تعداد سال زندگی این پرنده ، به عوامل بسیاری زیادی بستگی دارد. طبیعی است که میزان عمر مرغ مینا در طبیعت و در خانه تفاوت زیادی خواهد داشت :

عمر مرغ مینا چند سال است - چیکن هچ

1- طول عمر مرغ مینا در خانه

مرغ مینایی که در خانه پرورش می یابد، در تمام مدت زندگی آب و غذا در اختیار داشته و هیچ خطری نیز پرنده را تهدید نمی کند. در این صورت، مرغ مینایی که در خانه و توسط انسان ها پرورش می باید، معمولا 4 تا 25 سال نیز عمر میکند.

اما چه کارهایی سبب میشود که مرغ مینا در این مدت زمان عمر کند ؟ در صورتی که میخواهید مرغ مینای شما طول عمر بسیار زیادی داشته باشد، ادامه متن را مطالعه کنید.

2- طول عمر مرغ مینا در طبیعت

زمانی که یک پرنده در طبیعت زندگی می کند، با چالش های زیادی روبرو خواهد شد. نبود غذا و آب و حمله شکارچیان از جمله این چالش ها می باشد. بنابراین می توان گفت که یک مرغ مینا در طبیعت به طور متوسط 4 سال و در شرایطی تا 12 سال زندگی خواهد کرد.

چه عواملی سبب افزایش طول عمر مرغ مینا می شود ؟

پرورش مرغ مینا به صورت مصنوعی، معمولا افزایش طول عمر پرنده را به دنبال دارد. در ادامه عواملی که شما میتوانید با رعایت آن ها طول عمر مرغ مینای خود را افزایش دهید آمده است :

بسیاری از افراد اقدام به خرید جوجه مرغ مینا نموده تا پرنده را در خانه پرورش دهند. اما تنها پس از گذشت چند روز، متاسفانه پرنده خود را از دست میدهند! این افراد یا در مورد تغذیه و یا در مورد شیوه نگهداری مرغ مینا اطلاعاتی نداشته و سبب آسیب رسیدن به پرنده می گردند.

چه عواملی سبب افزایش طول عمر مرغ مینا می شود - چیکن هچ

تاثیر تغذیه بر طول عمر مرغ مینا

مرغ مینا در طبیعت از حشرات، گیاهان، جوانه ها، بذرها و … تغذیه میکنند، به همین منظور به این پرنده همه چی خوار گفته می شود. بسیاری از صاحبان پرنده گمان میکنند که مرغ مینای پرورش یافته در اسارت نیز تغذیه ای شبیه به مرغ مینای آزاد دارد. غافل از اینکه تغذیه مرغ مینای پرورش یافته در خانه زمین تا آسمان با پرنده آزاد در طبیعت متفاوت است.

مرغ مینا، بیش از سایر پرندگان، آهن موجود در غذای خود را جذب کرده و به بیماری کروماتوز یا بیماری ذخیره آهن در مرغ مینا مبتلا می شود. در طی این بیماری آهن غذا به کبد جذب شده و سپس جذب سایر اعضای بدن پرنده می گردد و در نهایت منجر به مرگ مرغ مینا خواهد شد.

تشخیص به موقع بیماری و درمان آن

از دیگر عواملی که با توجه به آن به راحتی می توانید طول عمر مینای خود را تا چندین سال افزایش دهید، توجه به علائم غیر طبیعی و نشان دهنده بیماری در پرنده ی باشد. چُرت زدن، بی حالی، بی اشتهایی، فضله غیر طبیعی، فضله سبز رنگ، پرخاشگری، سکوت و عدم تحرک و … از جمله مواردی هستند که خبر از اتفاقی ناگوار در بدن پرنده میدهند.

جفت داشتن

این پرنده معمولا به صورت تکی نگهدار می شود تا به راحتی اهلی شده و سخنگو گردد. جالب است بدانید که جفت داشتن پرنده ، در کیفیت زندگی او نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

نظافت قفس

مینا پرنده ای راست روده بوده و فضولات زیادی دارد. بیشتر افراد به موضوع نظافت پرنده دقت نداشته و هر یک هفته یک بار و گاه بیشتر از آن، اقدام به نظافت قفس می نمایند.

دقت داشته باشید که فضولات جمع شده در قفس مرغ مینا هر روز یکبار باید جمع آوری شده و قفس نیز هر هفته یک بار به طور کامل ضدعفونی گردد . در این صورت بیماری های عفونی و باکتریایی گریبان گیر پرنده نخواهند بود.

پرواز کردن و تحرک

شما باید مرغ مینا را از تغذیه زیاد و چاقی نیز محافظت نمایید. معمولا این پرنده زیبا را در قفس های کوچک نگه داری می گردد و حتی نمی تواند بال های خود را به صورت کامل در قفس باز کند. این مورد امر بسیاری وحشتناکی بوده و پرنده کاملا آسیب خواهد دید.

پیشنهاد میشود پرنده به صورت آزادانه در منزل نگهداری شود و درون قفس نگهداری نگردد. البته در این صورت تمامی وسایل کوچک و قابل بلعیدن توسط مرغ مینا، باید از محیط حذف شوند.

اما اگر قصد پرورش پرنده خود در قفس را دارید، حتما باید قفس مرغ مینا بسیار بزرگ باشد. به گونه ای که مینا به راحتی بتواند درون قفس پرواز کرده و به هر طرف برود. به این طریق هم شادابی بیشتری به پرنده هدیه داده اید و هم از چاقی و ذخیره آهن در کبد پرده جلوگیری کرده اید.

تهیه قفس مناسب برای مرغ مینا

متاسفانه همان طور که در این پست از چیکن هچ بیان شد، برخی از صاحبان مرغ مینا، پرنده را در قفس های کوچکی قرار میدهند. این امر علاوه بر افسردگی مرغ مینا ، سبب آسیب دیدن پرهای او نیز می شود.

مرغ مینا باید در اتاق بزرگی پرورش داده شود و یا قفس بزرگی داشته باشد تا به راحتی بتواند در آن پرواز کند. این نکته، بر طول عمر مرغ مینا تاثیر به سزایی دارد.

سخن آخر

مرغ مینا پرنده ای سخنگو است که هم در طبیعت و هم در اسارت نگهداری میشود. پرنده هایی که آزادانه در طبیعت پرواز میکنند، همه چیز خوار بوده و رژیم غذایی منحصر به فردی ندارند. این پرندگان توسط حیوانات درنده شکار شده و یا در زمستان به دلیل نبود غذا تلف می گردند. از این رو میانگین طول عمر آن ها کم است.

بالعکس، مرغ مینایی که در اسارت زندگی میکند، باید از رژیم غذایی فاقد آهن و ویتامین c تغذیه نماید. این پرنده از گزند شکارچیان در امان بوده و همیشه غذا در اختیار آن ها قرار میگیرد. از این رو طول عمر بسیار بالاتری از مرغ مینای آزاد خواهند داشت.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. سلام
      خوبم ممنون
      این بستگی به شرایط نگهداریش داره
      هر چقدر محیط نگهداریش مناسب باشه، استرس نگیره، به تغذیه ش رسیدگی بشه بیشتر عمر می کنه
      که این از 12 تا 25 سال متغیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس