آیا پرورش مرغ بومی سود ده است؟ | روش های افزایش سود پرورش مرغ بومی

هر کسب و کاری در هر زمانی می تواند زیان ده و یا سود ده باشد، در واقع سوددهی یک شغل و حرفه فارغ از وضعیت اقتصادی کشور، به نحوه مدیریت فرد و تمهیدات او بستگی دارد. کار پرورش مرغ بومی نیز می تواند زیان آور و یا سود ده باشد. 

جهت افزایش میل و علاقه شما به پرورش مرغ بومی و یا سایر پرند های بومی ، در این نوشته از مجموعه مقالات چیکن هچ سعی داریم نکات و آموزش هایی را به شما ارائه دهیم که به افزایش سود دهی این کسب و کار کمک خواهد کرد. 

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» دارای شانه های مخصوص برای جوجه کشی از تخم نطفه دار طیور بومی و اهلی
» ایزولاسیون و عایق بندی کاملا استاندارد
» بهره گیری از سه فن دائم کار ساخت مالزی برای تامین دما و تهویه
قیمت : 10,500,000تومان

ویدیوی سود دهی پرورش مرغ بومی 

در این ویدیوی آموزشی کوتاه، به بررسی امکان سوددهی کسب و کارهای مختلف و اقدامات لازم جهت جلوگیری از کاهش سود پرداخته شده است : 

آیا پرورش مرغ بومی در وضعیت کنونی بازار سود دارد؟

سود دهی هر کسب و کاری فارغ از وضعیت اقتصادی کشور، بستگی به شرایط شخص و نحوه مدیریت آن دارد، به عنوان مثال فردی که به صورت مداوم گله را کنترل می کند و از بیمار شدن آنها تا حد امکان جلوگیری می کند با کسی که توجهی به گله خود ندارد، تفاوت زیادی وجود دارد. 

موفقیت یا شکست در کار پرورش طیور بومی بستگی به سطح و اشل کاری دارد، کسی که سالن پرورش بزرگی دارد و توانایی کنترل کل گله و تامین تغذیه آنها را ندارد، مسلما محکم به شکست است. 

آیا پرورش مرغ بومی در وضعیت کنونی بازار سود دارد؟ - چیکن هچ 

با اینکه اقتصاد کشور در زمان کنونی (آبان 1401) در وضعیت خوبی قرار ندارد، اما به این معنی نیست که همه کسب و کارها شکست خورده اند، بلکه افراد موفقی هستند که به کمک ایده ها و خلاقیت های خود، از ورشکستگی کسب و کار خود جلوگیری کرده اند. 

حتی در کشورهای پیشرفته و کم تورم اروپایی نیز افرادی هستند که با ورشکستگی و عدم سود دهی کسب و کار خود مواجه می شوند، بنابراین سود دهی یا عدم سود دهی کار پرورش طیور به محاسبات ذهنی، دانش و تجربه و نحوه مدیریت فرد بستگی دارد.

چگونه در پرورش مرغ بومی به سود بالایی برسیم؟

حال که این اعتماد به نفس را به دست آورده اید که در هر وضعیت و شرایط اقتصادی می توانید کسب و کار موفق و سود دهی راه اندازی کنید، برای کمک به افزایش سود شما در پرورش مرغ بومی یا هر پرنده خانگی دیگر، چند راهکار و راه حل ارائه کرده ایم که در ادامه این نوشته می توانید مطالعه کنید : 

1- دان طیور را تولید کنید

یکی از راهکارهای بسیار خوب در کاهش هزینه ها، خرید عمده نهاده ها و تولید آنها به کمک دستگاه های آسیاب و میکسر است. در صورتی که تعداد زیادی مرغ و خروس دارید و هزینه زیادی را بابت خرید دان آماده می پردازید، بهترین کار برای صرفه جویی در هزینه ها و در نتیجه افزایش سود، تولید دان در محل پرورش است. 

2- به مصرف کننده محصولات بفروشید

یکی از دلایل کاهش سود پرورش طیور، عدم تلاش پرورش دهنده برای یافتن مصرف کننده های اصلی گوشت و تخم طیور است. بسیاری از پرورش دهنده ها محصولات تولیدی خود را که شامل تخم و گوشت پرنده ها می شوند، به قیمتی ارزان تر به واسطه ها می فروشند. در حالی با کمی تلاش و بازاریابی می توانند آنها را به دست مصرف کننده های اصلی برسانند و با قیمت بالاتری هم بفروشند. 

3- تا حد امکان از نیروی کار کمتری استفاده کنید

تا حد امکان از نیروی کار کمتری استفاده کنید - چیکن هچ

برخی از پرورش دهنده ها بر این باورند که کار کردن خود آنها جنبه خوبی نداشته و از پریستیژ کاری می کاهد، در حالی که پرورش دهنده های زیادی هستند که جهت صرفه جویی در هزینه ها و استخدام نیروی کار کمتر، کار می کنند و حتی از سایر اعضای خانواده مانند همسر، برادر و خواهر و… نیز کمک می گیرند. آمار نشان داده که کسب و کارهای خانوادگی نسبت به سایر کسب و کارها موفق تر هستند. 

4- هزینه ها را کنترل کنید 

در خرید تجهیزات، مصرف آب و برق و گاز، خرید دان، پرداخت حقوق و سایر هزینه ها تا جای امکان صرفه جویی کنید. کاهش هزینه ها تا حد زیادی به افزایش سود شما کمک خواهد کرد. 

5- اجاره کمتری بپردازید

اگر زمین یا مکان بلا استفاده ای در شهر یا روستا دارید، می توانید از آن جهت شروع کار پرورش استفاده کنید. پرداختن اجاره در ابتدای کار، تا حد زیادی سود شما را کاهش خواهد داد، حتی امکان ضرر در ماه های اول به دلیل تازه بودن کسب و کار و عدم آشنایی مشتریان با شما وجود دارد. به مرور زمان و با افزایش درآمد می توانید سالن بزرگ تری را برای توسعه کار اجاره کنید. 

6- آموزش ببینید

پرورش دهنده های موفق همواره دانش خود را بروز نگه می دارند و سعی در آموزش تکنیک ها و تجربه های جدیدتری دارند تا به افزایش سود و کاهش ضررهای آنها در کار پرورش کمک کند. به عنوان مثال تکنیک تشخیص تخم نطفه دار تازه از کهنه یکی از آموزش هایی است که در وب سایت چیکن هچ ارائه شده و به شما در افزایش راندمان جوجه کشی و در نتیجه افزایش سود کمک خواهد کرد.

نیازی به پرداخت هزینه برای کسب تجربه و مهارت های جدید نیست، مقالات و ویدیوهای آموزشی رایگان زیادی هستند که به افزایش دانش شما کمک خواهند کرد. 

7- به بهداشت سالن و سلامت طیور توجه کنید

پرورش طیور نیازمند حضور مداوم در سالن و بررسی وضعیت سلامتی پرنده ها می باشد. در صورت شناسایی به موقع پرنده های بیمار و قرنطینه کردن آنها، می توان از تلفات کل گله جلوگیری کرده و به نوعی سرمایه و سود خود را حفظ کرد. لازمه حفظ سلامت پرنده ها، شستشو و ضدعفونی مداوم سالن، تعویض هفتگی بستر، شستشوی آبخوری و دانخوری، واکسیناسیون پرنده ها و استفاده از مولتی ویتامین در آب آشامیدنی، جلوگیری از هم غذا شدن با پرنده های وحشی و … می باشد. 

8- گله تولید کننده تخم نطفه دار داشته باشید

یکی از تکنیک های افزایش سود در پرورش مرغ بومی، به دست آوردن جوجه های یک روزه به شکل رایگان و یا با کمترین هزینه می باشد. در صورتی که گله مرغ و خروس مولد تخم نطفه دار داشته باشید، قطعا تخم های نطفه دار تازه و با کیفیتی را به صورت کاملا رایگان به دست خواهید آورد. با جوجه کشی از تخم ها به وسیله یک دستگاه جوجه کشی، تعداد زیادی از آنها را به جوجه تبدیل کرده و در نتیجه گله خود را با کمترین هزینه توسعه خواهید داد، بدون اینکه نیاز به خرید جوجه چند روزه باشد. 

نتیجه گیری کلی مقاله 

در این نوشته به مجموعه تکنیک ها و ترفندهایی جهت افزایش سود پرورش مرغ بومی پرداخته شد. از این آموزش ها در جهت پرورش سایر پرنده های بومی و محلی نیز می توانید استفاده کنید. هر کسب و کاری در هر زمانی می تواند سود ده یا زیان ده باشد، این امر کاملا به پرورش دهنده و نحوه مدیریت او بستگی دارد. 

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام من روستا زندگی می کنم هم زمین کشاورزی داریم هم حیاط ۱۰۰۰ متری اگه بخوام مرغ بومی پرورش بدم بنظرتون سود آور هست چون هم سوله دارم هم امکاناتش مثل گندم و جو و ذرت خودمون میکاریم علف زار هم هست ؟

    1. سلام حسین
      از اونجایی که مکان مورد نیاز برای پرورش رو داری و امکاناتش رو هم داری
      بله می تونه برات سودآور باشه

  2. هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند. سلام اگه این دلال بازی راکلآ در هر صنفی بردارن هیچکس ضرر نمی کند.کار را باید به کاردانش سپورد،من هشت سال هست که بلدرچین پرورش میدم هم بازارش دارم هم تجربه کاری اما جا ندارم جای من توی حیاتمان دو در هفت توی گوشه هیاتمان هست در حالی که جهاد شهرمان ساتمانهای از زمان شاه اطراف شهرمان دارد که بلا استفاده مانده چند بار هم بهشون مراجه کردم ولی کو گوش شنوا.فقط یک بار از طرف سپاه حمایت شدم که اون هم دادن مجوز بود.مرا ببخشید این درد دل یک پرورش دهنده بود با هزاران و آرزو که مونده چه کار کنه.

  3. به هیچ وجه سود ده نیست قیمت ذرت ۱۶هزار و قیمت گندم ۱۲تومان بنده امسال ۶۰۰تا مرغ پرورش دادم ضرر هم مردم و همه رو فروختم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس