بیشترین فواید و مضرات تخم غاز برای چه کسانی است؟

خواص و مضرات تخم غاز

اندازه تخم غاز بیش از دو برابر تخم مرغ بوده و به لحاظ ارزش غذایی غنی تر از تخم مرغ می باشد. هر یک عدد تخم غاز حاوی 226 کالری است که بخش زیادی از این  کالری از زرده آن حاصل میشود. با توجه به قیمت بالای تخم غاز و همچنین طعم بسیار غلیظ آن بیشتر افراد تمایلی به خوردن تخم غاز ندارند. اما این محصول غاز بسیاری از امینو اسیدهای مهم و برخی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن را دارا می باشد. قبلا در مورد خواص گوشت غاز مطلبی کامل در وبلاگ چیکن هچ برای شما منتشر نمودیم. امروز در این پست خواص و مضرات تخم غاز و همچنین مزه، طبع، انرژی و چربی آن را بیشتر بررسی میکنیم. پاسخ تمامی سوالات شما در مورد مصرف تخم غاز در این پست گنجانده شده است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای ظرفیت جوجه کشی از 40 تخم غاز
» مجهز به سیستم انتخاب نوع پرنده
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000تومان

طبع و طعم تخم غاز

زرده تخم غاز طبع گرمی داشته ولی سفیده آن طبع سردی دارد. نسبت زرده به سفیده در تخم غاز به مراتب بیشتر از تخم مرغ است به همین خاطر طعم و مزه تخم غاز خامه ای مانند و غلیظتر می باشد. با توجه به اینکه زرده چربی بالایی دارد بیشتر افراد از طعم چرب تخم غاز لذت برده و برخی نیز از بوی زهم آن گریزانند. البته طعم غلیظ و متفاوت تخم غاز به تغذیه این پرنده هم ربط دارد چون غاز برخلاف مرغ بخش زیادی از غذای خود را از علوفه ها یا گیاهان آبزی تأمین میکند.

میزان چربی و کلسترول تخم غاز

یکی از ویژگی های مهم تخم غاز، چربی بالای آن است که از زرده می اید. همانطور که گفته شد، تخم غاز زرده بزرگتری دارد و این زرده بسیار چرب و پر انرژی می باشد. بطوریکه هر یک عدد تخم غاز 1127 میلی گرم کلسترول دارد که بسیار بیشتر از حد مجاز مصرف روزانه یک فرد سالم است.

میزان چربی و کلسترول تخم غاز - چیکن هچ

برای همین افرادی که ناراحتی قلبی عروقی دارند نباید زرده تخم غاز مصرف کنند. کلسترول یک ماده ضروری برای بدن بوده اما مقدار زیاد آن برای بدن مضر است. مخصوصا افرادی که ناراحتی دیابت، اضافه وزن و مشکلات قبلی دارند باید به کلسترول رژیم غذایی خود بسیار دقت کنند.

میزان کالری تخم غاز

تخم غاز از کالری بالایی برخوردار بوده بطوریکه هر عدد تخم غاز بیش از 260 کیلو کالری انرژی در بدن ازاد میکند که بیشترین آن متعلق به زرده است چون چربی بالایی دارد. هر 100 گرم ترکیب زرده و سفیده تخم غاز نیز 185 کیلوکالری دارد اما چون وزن تخم غاز حدودا 144 گرم است، با خوردن یک عدد تخم غاز پخته شده 266 کیوکالری جذب بدن میشود.

پروتئین موجود در تخم غاز

از 144 گرم وزن حدودی تخم غاز، 20 گرم آن شامل پروتئین است که 9 مورد از آمینو اسیدهای مهم بدن را دارا می باشد. همچنین این حجم از پروتئین تقریبا 38 درصد نیاز روزانه بدن یک فرد بالغ به پروتئین را تأمین میکند. پروتئین موجود در تخم غاز برای رشد کودکان و حتی برای عضله سازی در ورزشکاران بسیار مفید میباشد.

مفید برای خونسازی در بدن

میزان آهن موجود در تخم غاز نیز تقریبا 5 میلی گرم است که به تنهایی 30 درصد نیاز روزانه یک فرد بالغ به این ماده معدنی را تأمین میکند. بنابراین مصرف تخم غاز به خونسازی در بدن کمک زیادی خواهد کرد.

یکی دیگر از خواص مهم تخم غاز، سطح بالای ویتامین A در آن می باشد که حدودا 285 میکرو گرم است. این میزان به اندازه 32 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تأمین میکند.

سرشار از ویتامین های گروه ب

تخم غاز منبع غنی از انواع ویتامین ب می باشد. مخصوصا میزان ویتامین ب 12 موجود در تخم غاز بیش از 2 برابر نیاز روزانه بدن میباشد. سایر ویتامین های گروه ب از جمله ریبوفلاوین، تیامین، فولات و B6 نیز در تخم غاز به مقدار بالا یافت میشود.

تخم غاز برای زنانی که قصد بارداری دارند نیز بسیار مفید است. اسید فولیک یا فولات موجود در تخم غاز به باروری رحم و تحریک روند لقاح سرعت می بخشد. همچنین ویتامین های گروه ب برای بهبود رشد مغزی جنین در مادران باردار ضروری بوده که بخشی از نیاز بدن به این ویتامین ها را به صورت طبیعی میتوان با خوردن تخم غاز تأمین کرد.

سرشار از ویتامین های گروه ب - چیکن هچ

از دیگر خواص مهم تخم غاز باید به وجود انواع مواد معدنی و ریزمغذی های مهم اشاره کرد. عناصر حیاتی از جمله کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و زینک در این ماده غذایی یافت میشود. از بین این مواد معدنی، فسفر به مقدار زیاد در تخم غاز پیدا میشود که وجود آن برای سلامتی استخوان ها، دندان و متابولیسم انرژی ضروری است. همچنین زنیک موجود در تخم غاز برای سلامت پوست و زیبایی مو بسیار مفید می باشد.

وجود 49 میکروگرم سلنیوم در تخم غاز بیش از 90 درصد نیاز روزانه بدن به این عنصر را میتواند تأمین کند. سلنیوم یکی از مهمترین عناصر برای تولید آنتی اکسیدان و تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. بنابراین مصرف تخم غاز به دلیل ویتامین های گروه ب و سلنیوم برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر خواهد بود.

مفید برای تقویت قوی جنسی

با توجه به انرژی بالای تخم غاز و ویتامین ها و مواد مغذی موجود در آن، خوردن تخم غاز برای افزایش تمایلات جنسی و هم چنین برای تقویت قوای جنسی در مردان و زنان مفید میباشد. مصرف یک عدد تخم غاز باعث میشود که فرد در طول روز کمتر احساس خستگی کند و فعالیت های روزانه را به شکل بهینه انجام دهد.

مضرات تخم غاز

به طور خلاصه تخم غاز خواص بسیار زیادی برای بدن دارد ولی به دلیل کلسترول و چربی بسیار بالای آن حتما باید در مصرف تخم غاز احتیاط کرد. مخصوصا افراد دیابتی و کسانی که مشکل قلبی دارند زرده تخم غاز برای آنها مضر خواهد بود.

با وجود اینکه غازها پرنده های آبزی هستند و تخم آنها کمتر در معرض بیماری سالمونلوز قرار دارد؛ با این حال مصرف تخم غاز بصورت خام اصلا توصیه نمیشود. تخم غاز پوسته ضخیم تری در مقایسه با تخم مرغ دارد به همین دلیل مدت زمان بیشتری طول میکشد تا آبپز شود. بطور متوسط 15 دقیقه طول میکشد تا تخم غاز آب پز شود.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ، ارزش غذایی تخم غاز را شرح دادیم. شما میتوانید از خواص مفید تخم غاز با گنجاندن این ماده در برنامه غذایی خود هر چند وقت یکبار بهره ببرید. اما به دلیل کلسترول و چربی بالای آن هرگز در خوردن تخم غاز زیاده روی نکنید. بطوریکه در روز بیش از یک عدد تخم غاز نباید مصرف کرد. فراموش نکنید که گوشت غاز نیز خواص بسیار مفیدی دارد و شما با پرورش غاز در منزل هم از تخم خوراکی و هم از گوشت این پرنده میتوانید بهره مند شوید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس