درمان کانیبالیسم بلدرچین | علت نوک زدن بلدرچین ها به یکدیگر چیست ؟

در صورتی که شما هم از تعدادی بلدرچین نگهداری میکنید، شاهد نوک زدن آنها به یکدیگر خواهید بود. این نوک زدن ها گاه منجر به شروع دعواهای شدید و کانیبالیسم بلدرچین نیز می شود. این پرنده بر خلاف جثه کوچکش از خویی وحشی برخوردار می باشد، به همین دلیل نوک زدن، نزاع و هم نوع خواری در بین بلدرچینها بسیار شایع است.

در این مقاله از وبسایت چیکن هچ، علاوه بر بررسی کانیبالیسم بلدرچین و راه های درمان آن، به این سوال نیز پاسخ داده شده است که چرا بلدرچین ها به یکدیگر نوک میزنند؟

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم بلدرچین با بیشترین راندمان
» برخورداری از سه فن نیمه صنعتی بسیار باکیفیت
» مجهز به شانه های مخصوص برای قرارگیری تخم بلدرچین
قیمت : 10,500,000تومان

هم نوع خواری یا کانیبالیسم بلدرچین چیست ؟

کانیبالیسم به پدیده ای گفته میشود که پرندگان شروع ب نوک زدن به پرها، پاها و سر یکدیگر میکنند. گاه در اثر این نوک زدن ها، جراحاتی در بدن بلدرچین به وجود می آید. برخی اوقات شدت کانیبالیسم در حدی است که بلدرچین ها یکدیگر را کشته و اعضای بدن همدیگر را میخورند.

این پدیده یک بیماری روانی است و با شدت گرفتن آن، تلفات بسیار زیادی به بار می آید.

علائم شیوع کانیبالیسم بلدرچین

علائم شیوع کانیبالیسم بلدرچین - چیکن هچ

نوک زدن تهاجمی بلدرچین ها به یکدیگر از علائم اصلی شیوع کانیبالیسم است. گاه پرندگان با وجود غذای کافی، شروع به خوردن پرها و نوک زدن به چشم، سر، منقار و پاهای یکدیگر میکنند. در این صورت، اقدام فوری و به موقع میتواند از تلفات بالا جلوگیری نماید. عدم اطلاعات کافی در مورد پرورش بلدرچین ها، به راحتی منجر به افزایش کانیبالیسم می گردد.

درمان همنوع خواری و  کانیبالیسم بلدرچین

  • برای درمان و پیشگیری از بیماری همخواری در بلدرچین ها، در اولین قدم لازم است تا پرنده زخمی را از سایر آن ها جدا سازید. زخم بلدرچین را ضدعفونی کنید و آب و خوراک کافی در اختیار پرنده قرار دهید.
  • استرس، اصلی ترین عامل شیوع پرخاشگری و کانیبالیسم بلدرچین است. کمبود غذا، حمل و نقل، واکسیناسیون، نور زیاد و … باعث افزایش سطح استرس بلدرچین ها می گردد. بنابراین در زمان شیوع همنوع خواری بلدرچین، عوامل استرس زا را از آنها دور کنید.
  • رژیم غذایی شامل فسفر، کلسیم، سدیم و پروتئین کافی در اختیار پرنده قرار دهید. مولتی ویتامین و پروبیوتیک مخصوص طیور در تقویت و کاهش استرس بلدرچین ها به شما کمک می کند. از سبزیجات تازه و تمیز در رژیم غذایی پرنده استفاده کنید تا با نوک زدن به آنها از استرس پرنده نیز کاسته شود.
  • شدت نور و ساعات روشنایی محیط را کاهش دهید. از لامپ های 40 وات برای روشنایی محیط استفاده کنید. رنگ قرمز پرنده را جذب کرده، به همین دلیل بلدرچین ها به زخم خون آلود پرنده مجروح نوک میزنند. استفاده از لامپ با نور قرمز، از این کار جلوگیری میکنند.

 

  • بهتر است به ازای هر 4 بلدرچین ماده تنها یک بلدرچین نر در محیط باشد، تا نزاع و جنگ در بین پرنده های تازه به بلوغ رسیده کاهش یابد.
  • یکی دیگر از راه های درمان بلدرچین پرخاشگر، نوک چینی آنها است. گرفتن قسمت نوک تیز منقار پرنده، سبب میشود تا در صورت بروز جنگ در بین آنها، آسیب جدی به یکدیگر وارد نکنند.

چرا بلدرچین ها به یکدیگر نوک میزنند؟

چرا بلدرچین ها به یکدیگر نوک میزنند؟ - چیکن هچ

تاکنون درباره بیماری کانیبالیسم و همخواری در بلدرچین ها و راه درمان آن صحبت شد؛ اما علت شیوع کانیبالیسم در بلدرچین چیست؟ همانطور که میدانید همیشه پیشگیری بهتر از درمان پرنده است؛ بنابراین، با دانستن علت شیوع همخواری و رفع آنها، می توانید به راحتی از تلفات بالای گله خود جلوگیری کنید.

1- رژیم غذایی نامتعادل بلدرچین

اصلی ترین دلیل نوک زدن بلدرچین ها به یکدیگر، جیره غذایی نامتعادل و فاقد مواد معدنی است. در رژیم غذایی پرنده باید میزان پروتئین، متیونین و نمک، تعادل داشته باشد. کاهش مواد گفته شده، باعث حمله بلدرچین ها به یکدیگر میشود.

از طرفی انرژی غذای جوجه ها نباید بیش از حد باشد. استفاده بیش از حد از ذرت در رژیم غذایی بلدرچین ها توصیه نمیشود.

2- ازدحام بیش از حد گله

این پرندگان کوچک جنب و جوش زیادی داشته در نتیجه فضایی بزرگ برای نگهداری از آنها لازم است. نگهداری تعداد زیادی بلدرچین در یک قفس یا محیطی کوچک، باعث نزاع و شیوع کانیبالیسم بلدرچین می شود. در نتیجه بهتر است فضای لازم برای پرورش بلدرچین را در نظر بگیرید.

3- دمای بالای هوا و تهویه نامناسب

گرمای بالای محیط، موجب پرخاشگری پرنده و شروع نوک زدن آن ها به یکدیگر میشود. تهویه مناسب، تنظیم دمای محیط پرورش و وجود آب سرد و تمیز در سالن پرورش به راحتی میتواند از پدیده کانیبالیسم بلدرچین جلوگیری کند. دمای مناسب برای بلدرچین های بالغ 21 تا 23 درجه سانتیگراد می باشد.

4- نور زیاد و مستقیم

وجود نور مستقیم در سالن پرورش با شدت بالا، از دیگر دلایل بروز کانیبالیسم در تمام طیور است. برای این منظور لازم است تا پرنده های بالغ در طول 24 ساعت شبانه روز کمتر از 16 ساعت نور دریافت کنند. علاوه بر آن، شدت نور مورد استفاده در سالن نباید بیشتر از 50 یا 40 وات باشد.

5- وجود پرندگان بیمار و ضعیف در گله

پرندگان طبق غریزه خود، پرنده بیمار را به سرعت از گله حذف میکنند، این امر در بلدرچین ها نیز برقرار است. بلدرچین ها با مشاهده پرنده بیمار و ضعیف او را کشته تا بیماری به دیگران منتقل نشود. نوک زدن به اینگونه پرندگان نیز در شیوع کانیبالیسم بلدرچین بی تاثیر نیست.

از طرف دیگر، ایجاد زخم و خراش در بدن پرنده، منجر به خونریزی میشود. رنگ قرمز خون، سایر بلدرچین ها را به نوک زدن به جراحات پرنده ترغیب می کند. پس از مدتی نوک زدن به زخم بلدرچین در بین تمام گله شیوع پیدا کرده و ممکن است بلدرچین مجروح را بکشند.

بنابراین لازم است تا سریعا پرنده بیمار و زخمی از گله جدا شود.

جمع بندی

کانیبالیسم در بلدرچین و قرقاول ها، بیشتر از سایر پرندگان شایع است. این دو پرنده به دلیل حفظ خوی وحشی خود، پرخاشگری بیشتری داشته و در پرورش آنها باید عوامل استرس زا حذف شوند. همانطور که گفته شد، در این مقاله از چیکن هچ تمامی دلایل بروز کانیبالیسم بلدرچین و راه های رفع هم نوع خواری پرندگان بررسی شد. در صورتی که روش دیگری برای حل این مشکل میدانید، در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. سلام من بلدرچین نر یه مدت آواز می خواند و ماده رو صدا میزد الان کم اهمیت شده و آواز نمی خوانه و ماده رو میزنه
    لطفاً جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      ممکنه دلایل مختلفی برای این رفتار وجود داشته باشه باید علتشو بررسی کنی
      یا اخیرا به بلدرچین نر استرس وارد شده
      یا شرایط نگهداریش مناسب نبوده یا بیماره یا هم مشکل هورمونی پیدا کرده که برای مورد آخر باید ببریش دامپزشکی

  2. سلام من سه تا بلدرچین دارم ۲ تا ماده با یک نر یکیشون با نره جفت شده بعد دو نفری می رن اون یکه ماده رو میزنن الان ماده رو جدا کردم باید چکار کنم

  3. خیلی ممنون از ۸ تا ۵ تاش مونده انقد همدیگرو زدن من نمدونستم چجوری رفع کنم این مشکلو

  4. آیا میدانستید کانیبالیسم وقتی اتفاق میوفته ک بلدرچین نر یا ماده با یه بلدرچین دیگه جفت باشه و اونو ازش جدا کنیم صدا کنه و جواب نده یا با بلدرچین های دیگه تو قفس جدا بزاریم بقیه رو میزنه

  5. سلام خسته نباشید من سه تا بلدرچین ماده دارم و یه نر بلدرچین نر به اون سه تا حمله می‌کند و من الان در گوگل که درباره این موضوع جستجو کردم بلدرچین نر رو داخل قفس گذاشتم و آب و غذای مناسب براش گذاشتم آیا ممکنه که از این بیماری خلاص بشه لطفاً جواب بدید

    1. برای ماده ها لانه بذار و داخل لانه رو با پوشال نرم پر کن
      احتمالا میخواد جفت گیری کنه ولی ماده ها اجازه نمیده

    2. داداشم واسه ما اول جوجه بودن ی نر ی ماده الان طلا خانوم انقدر مردرو زده که باور کن وقتی طلا راه میره مرد از ترسش با فاصله یا بعضی وقت ها میاد طلا حمله کنه مرد فرار میکنه اینم دنبالش آخر میبینی با نوکش گردن مردرو میگیر به زور جدا میکنم اون روز مرد ناله میکرد ی گوشه دلم سوخت دوری مرد سالاری تمام شده 🤣🤣🤣🤣🤣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس