خواص و فواید تخم بلدرچین بر سلامتی

خواص تخم بلدرچین

بلدرچین جزو پرنده های قابل پرورش در خانه و سالن پرورش هستند، با اینکه ذاتا وحشی هستند و در مناطق جنگلی زندگی می کنند، اما به راحتی می توان آنها را پرورش داد و از تخم آنها استفاده کرد. این پرنده دارای خواص زیادی در تخم خود است و می توان آن را به عنوان یک ماده غذایی مقوی و ارزان به شمار آورد. در این نوشته از چیکن هچ به صورت تخصصی و جامع به خواص تخم بلدرچین خواهیم پرداخت و در ادامه نیز شرایط و نیازهای اولیه لازم جهت پرورش بلدرچین در خانه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم بلدرچین
» دارای بدنه ی PVC فشرده ی سه لایه
» امکان کارکرد با باتری به هنگام قطعی برق
قیمت : 10,500,000تومان

ارزش غذایی تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ

با اینکه تخم مرغ بزرگتر از تخم بلدرچین است، اما میزان پروتئین و مواد معدنی نهفته در تخم بلدرچین بسیار بیشتر است. وزن هر تخم مرغ برابر با 5 عدد تخم بلدرچین است، اما با این حال مقدار پروتئین و ویتامین هایی که از 5 عدد تخم بلدرچین دریافت خواهید کرد 5 برابر بیشتر از تخم مرغ است.

به عبارت دیگر می توان گفت که در تخم بلدرچین 5 برابر فسفر، 7 برابر آهن، 6 برابر ویتامین گروه B و سایر ویتامین ها و مواد معدنی را به اندازه کافی دارد. هم چنین به دلیل وجود مقادیر قابل قبولی امگا 3 در تخم بلدرچین ، گزینه بسیار عالی برای تقویت هوش و حافظه است.

ارزش غذایی تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ

از مزایای خوردن تخم بلدرچین می توان به بهبود متابولیسم ، افزایش استحکام استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن ، کمک به حفظ سطح قند منظم در خون ، کمک به تسکین افسردگی ، سم زدایی از بدن ، ضد پیری و … اشاره کرد. خواص و رژیم غذایی سرشار از پروتئین تخم بلدرچین باعث بهبود سلامت پوست ، درمان آکنه ، درخشش ناخن ها ، کاهش ریزش مو و کنترل شوره سر می شود. 

در ادامه شما را با خواص مهم تخم بلدرچین آشنا خواهیم کرد :

افزایش سطح متابولیسم بدن

اگر متابولیسم یا سوخت و ساز بدن به خوبی انجام شود، مشکلات گوارشی را کاهش خواهد داد و به کاهش وزن کمک خواهد کرد. اگرچه تغییر در الگوی غذایی یا عادات غذایی بسیار دشوار است و افزودن یک ماده غذایی جدید به برنامه می تواند مشکلات گوارشی به همراه داشته باشد اما افزودن تخم بلدرچین به رژیم غذایی نه تنها مشکلات زیادی به دنبال نخواهد داشت، بلکه تاثیرات قابل توجهی در هضم غذا و افزایش کیفیت فرآیند هضم ایجاد خواهد کرد.

افزایش سطح متابولیسم بدن

بهبود میزان متابولیسم بدن کار آسانی نیست اما تغییر عادت ها برای شروع بهبود متابولیسم ضروری است. یک فعالیت متابولیکی بالا به سوزاندن سریع کالری کمک می کند و باعث کاهش وزن می شود. تخم بلدرچین سرشار از ویتامین B است که ثابت افزایش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن می شود.

افزایش استحکام بدن

با اینکه شناخته شده ترین ماده مغذی برای رشد استخوان کلسیم است ، اما عوامل دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند. اسیدهای آمینه، مانند لیزین می توانند برای استحکام طولانی مدت استخوان ، به ویژه در کودکان ، ضروری باشند. این ماده مغذی در کنار سایر عناصر ضروری در تخم بلدرچین به مقدار زیاد یافت می شود.

با افزودن این ماده غذایی به رژیم غذایی ، ما همچنین نیاز خود به روی و پتاسیم را نیز برطرف کرده ایم. تخم بلدرچین از طریق این ویژگی خطر پوکی استخوان یا بیماری های ضعف استخوان را کاهش خواهد داد.

کمک به افزایش سرعت رشد سلول ها

وجود ترکیبات غذایی مفیدی مانند مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها در تخم بلدرچین روند بازسازی سلول ها و ریکاوری بدن را افزایش خواهد داد. 

همچنین ، مصرف تخم بلدرچین پس از یک بیماری شایع مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی می تواند در بهبودی سریع بیماری کمک کننده باشد. پس می توان نتیجه گرفت که تخم بلدرچین در درمان بیماری کرونا هم تاثیر گذار خواهد بود. 

آنتی اکسیدان های موجود در تخم این پرنده می توانند در بهبود جوش های کوچک یا زخم ها مفید باشند. ترکیبات موجود در این ماده غذایی باعث کاهش رادیکال های آزاد و جلوگیری از عفونت می شود.

کمک به متعادل سازی قند خون

رژیم های غذایی ما غالباً مبتنی بر قند و چربی هستند و این می تواند بی ثباتی در سطح قند خون را به دنبال داشته باشد. این عارضه فرایند کاهش وزن در آینده را با مشکل رو به رو خواهد کرد و بیماری های جدی تری را در سیستم گوارشی به وجود خواهد آورد. 

تخم بلدرچین به دلیل شاخص گلیسمی پایین خود در تنظیم سطح قند خون بدن انسان کارآمد شناخته شده است. علاوه بر این مطالعات نشان می دهد که افزودن تخم بلدرچین و اسیدهای آمینه آنها در رژیم غذایی می تواند به بیماران دیابتی کمک کند تا با اختلال عملکرد کنار بیایند.

کمک به رفع افسردگی

نتایج مطالعات نشان داده که تخم بلدرچین سرشار از مواد ضد افسردگی است. بنابراین مصرف متعادل این ماده غذایی می تواند به مبارزه با اضطراب و افسردگی ناشی از سبک زندگی ناسالم یا استرس زا کمک کند.

کمک به رفع افسردگی

هورمون P موجود در تخم بلدرچین که به مقدار فراوانی نیز یافت می شود. اثرات ناشی از افسردگی را تا حد قابل توجهی محدود می کند. این خاصیت تخم بلدرچین برای مقابله با سندرم یائسگی در زنان نیز بسیار مفید است و استرسی که ممکن است به آنها وارد شود را کنترل خواهد کرد.

کمک به سم زدایی بدن

تخم بلدرچین در دفع سموم از بدن ما موثر شناخته شده است. به دلیل وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان در آن، رادیکال های آزاد را از بین می برد. علاوه بر این، این ماده غذایی با داشتن بیش از 60٪ آب می تواند حرکات روده ای و پاکسازی بدن را تقویت کند. وقتی که به صورت منظم در رژیم غذایی خود از تخم بلدرچین استفاده کنیم، اسیدهای آمینه موجود در آن می تواند سموم را به هم متصل کند که این امر خروج سموم از بدن را آسان تر خواهد کرد. 

موثر در افزایش تمرکز

تخم بلدرچین به واسطه ویتامین ها و مواد مغذی خود در بهبود عملکردهای شناختی مغز ما کارآمد شناخته شده است. ویتامین A موجود در این ماده غذایی از سطح خاصی از مغز محافظت می کند. بنابراین سیستم عصبی ما سد و مانعی در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد خواهد داشت و بدین ترتیب خطر بیماری های عصبی مانند آلزایمر ، پارکینسون یا زوال عقل را کاهش خواهد داد. هم چنین امگا 3 و فسفر موجود در تخم بلدرچین به افزایش حافظه و تمرکز کمک خواهد کرد به ویژه در دانش آموزان اهمیت بالایی دارد. 

کمک به رشد مو و ناخن

پروتئین ها و مواد معدنی مانند آهن و روی موجود در تخم بلدرچین به افزایش میزان رشد مو و ناخن کمک خواهد کرد و مانع از ریزش شدید مو خواهد شد. مواد مغذی موجود در تخم بلدرچین به افزایش گردش خون کمک خواهد کرد و در نتیجه با افزایش میزان خون رسانی در پوست، اکسیژن دریافتی نیز بیشتر خواهد شد و موها با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد. 

پرورش بلدرچین در خانه

حال که با خواص و فواید تخم بلدرچین آشنا شدید، جهت تهیه و مصرف تخم بلدرچین دو راه در پیش دارید، روش اول مراجعه به مغازه و تهیه تخم است که همه این کار را می کنند و روش دوم اقدام به پرورش بلدرچین در خانه است. 

اگر دارای زمین ، حیاط بزرگ و یا انباری بلا استفاده هستید ، با خرید تعدادی بلدرچین تخمگذار می توانید تخم بلدرچین مورد نیاز خانواده را تامین کنید. هم چنین می توانید با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی اقدام به تولید بلدرچین و پرورش آنها بکنید که در کنار آن با فروش تخم بلدرچین و بلدرچین های بالغ تخمگذار به درآمد هم برسید. 

در صورت نیاز به مشاوره جهت راه اندازی واحد پرورش بلدرچین و هر نوع سوال دیگری می توانید از طریق نظرات همین صفحه برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام، بلدرچین من مریض بود دارو براش گرفتم ولی تو این مدت چند تا تخم گذاشته . سوالم اینه اگه تخم بلدرچین مریض رو کامل بپزم قابل مصرفه یا باید صبر کنم خوب شه بعد

    1. سلام
      این مورد بستگی به دارویی داره که بهش دادید و همینجوری نمیشه نظر داد که مشکلی داره یا خیر
      پس از بررسی طول عمر دارو باید در مورد تخم گذاری تصمیم گرفته بشه ، بهتره این مورد رو از داروساز یا دامپزشک پرسش کنید

    1. سلام
      این مورد با توجه به حساسیت بالا باید توسط متخصص تغذیه یا دکتر اطفال عنوان بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋