آشنایی با خصوصیات مرغ نژاد گلین لری و نحوه پرورش آن

یکی از نژادهایی که به عنوان مرغ و خروس بومی ایرانی هم شناخته می شود و معمولا به عنوان مرغ تخم گذار و زینتی نگهداری می شود. این نژاد به عنوان مرغ و خروس عشایری هم شهرت دارد و با توجه به مقاومت بدنی بالای خود، در مناطق جغرافیایی مختلف پرورش داده می شوند. 

در ادامه این نوشته از وبلاگ چیکن هچ، شما را با خصوصیات مرغ و خروس های گلین لری و مزایای پرورش آنها در خانه آشنا خواهیم کرد. با ادامه نوشته همراه باشید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» امکان جوجه کشی کاملا حرفه ای و هوشمند از تخم نطفه دار مرغ گلین لری
» دارای سیستم رطوبت رسانی تماما اتوماتیک
» دارای قابلیت اتصال به سیستم برق اضطراری
قیمت : 4,970,000تومان

ویدیوی معرفی خصوصیات مرغ و خروس گلین لری 

در این ویدیو به بررسی ویژگی ها و مزایای پرورش و نگهداری این نژاد از ماکیان بومی به صورت خلاصه و مفید پرداخته شده است : 

آشنایی با ویژگی های ظاهری مرغ و خروس عشایری 

این نژاد جثه ظریف تر و باریک تری نسبت به سایر مرغ و خروس ها دارند، بنابراین به عنوان مرغ گوشتی قابل پرورش نیست و صرفا جهت بهره مندی از تخم و یا جنبه زینتی خود نگهداری می شوند. 

بر روی بدن مرغ و خروس گلین لری می توانید پرهای قهوه ای با خال های سفید را مشاهده کنید. در برخی موارد نیز ترکیبی از پر های مشکی و سفید قابل مشاهده است. اما در حالت کلی از روی جثه کوچک و ترکیب رنگی خالدار خود قابل شناسایی است. 

مرغ و خروس ها دارای تاج و ریشی با اندازه متوسط هستند و در برخی موارد نیز یک کاکل پرمانند بر روی سر آنها قابل مشاهده است که خیلی جزئی بوده و با مشاهده از نزدیک قابل تشخیص است. 

بررسی میزان تخم گذاری و وضعیت کرچ شوندگی

همانطور که گفته شد، این نژاد عموما به دلیل تخم گذاری بالای خود پرورش داده می شوند. آنها در سال حدود 150 الی 180 تخم می گذارند که هم مصرف خوراکی داشته هم برای جوجه کشی می توان از آنها استفاده کرد. البته به شرطی که تعداد کافی خروس در میان مرغ ها وجود داشته باشد، چرا که لازمه نطفه دار شدن تخم ، جفت گیری خروس با مرغ است و در نوشته افزایش کیفیت نطفه تخم به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

جالب است بدانید که مرغ های گلین در سال 3 الی 4 بار کرچ می شوند و مادران بسیار خوبی برای جوجه های خود هستند. دوره تخم گذاری و جوجه کشی آنها معمولا از فصل بهار آغاز شده و تا اواخر تابستان نیز ادامه می یابد. در صورت مناسب بودن شرایط محیطی، امکان تخم گذاری در فصل پاییز را نیز دارند. 

جهت ترغیب مرغ گلین به تخم گذاری حتما باید آشیانه تخم گذاری مناسبی را برای آن فراهم کرده و آب و غذای کافی در اختیار آن قرار داده شود. طولانی بودن ساعات روشنایی نیز تاثیر مستقیمی بر افزایش میزان تخم گذاری این پرنده دارد. وجود 12 الی 13 ساعت روشنایی برای ترغیب مرغ به تخم گذاری ضروری است. 

چگونه پرورش مرغ گلین لری را شروع کنیم؟

چگونه پرورش مرغ گلین لری را شروع کنیم؟ - چیکن هچ

از آنجایی که افراد زیادی در پرورش این مرغ و خروس ها فعالیت دارند، بنابراین تخم نطفه دار و جوجه های چند روزه این نژاد را به راحتی در شهر و یا شهرستان های اطراف خود می توانید پیدا کنید.

این مرغ بومی به راحتی در خانه و سالن پرورش داده می شوند و کافیست با جوجه کشی از تخم نطفه دار آنها و یا خرید جوجه های چند روزه کار خود را شروع کنید. برای جوجه کشی از تخم آنها به راحتی می توانید از یک دستگاه جوجه کشی خانگی استفاده کنید. 

در صورتیکه می خواهید آنها را به عنوان مرغ تخم گذار نگهداری کنید، می توانید نیمچه های سه الی چهار ماهه را خریداری کنید. 

معمولا مرغ گلین در چهار الی پنج ماهگی به سن بلوغ رسیده و آماده تخم گذاری می شود به شرطی که شرایط گفته شده فوق یعنی لانه مناسب، تغذیه کافی و محیط آرام و نور کافی وجود داشته باشد. 

مزایای پرورش مرغ و خروس عشایری : 

پرورش و نگهداری مرغ و خروس های گلین لری علاوه بر اینکه به پر کردن اوقات فراغت شما و تامین تخم خوراکی خانواده کمک خواهد کرد، دارای مزایای دیگری نیز هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد : 

1- نسبت به بیماری ها مقاومت بالایی دارند و تلفات کمتری نسبت به سایر نژادهای مرغ دارند. 

2- در اقلیم های جغرافیایی سرد و گرم قابل پرورش هستند و گرما و سرما تاثیر کمی روی آنها دارند (اما وجود سرپناه در فصل زمستان ضروری است.)

3- از مانده های غذای خانگی مانند برنج و سبزیجات می توانند تغذیه کنند (جهت حفظ سلامتی پرنده ها از دادن غذای چرب و دارای نمک خودداری شود.)

خلاصه کلی مقاله 

در این نوشته به صورت خلاصه و کلی به بررسی خصوصیات مرغ گلین لری و مزایای پرورش آن پرداخته شد. در صورتی که علاقه مند به پرورش پرنده های زینتی و در عین حال تخم گذار هستید که از تخم آنها نیز استفاده کنید، مرغ گلین لری به عنوان یک پرنده بومی و ایرانی توصیه ماست. حتی با فروش جوجه های چند روزه آنها می توانید به درآمد برسید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫28 دیدگاه ها

  1. در مورد تغذیه و واکسینه و دارو برای گلین راهنمایی میکنید من بیشتر از سیر پیاز سرکه استفاده میکنم تا داروهایه شیمیایی راهنمایی میکنید برای گلین چی بهتره

    1. سلام دوست عزیز
      واکسنش با سایر مرغ ها یکیه
      بهتره که در برابر برخی بیماری ها واکسینه بشن تا مشکل جدی براشون پیش نیاد

  2. سلام.این نژاد میتونه توی هوای خیلی سرد زنجان اطراف قیدار دوام بیاره.برخی شبها توی زمستان دمای هوا تا منفی بیست درجه پایین میاد

  3. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم من یه مرغ دارم تقریبا طلایی رنگش اصلا خال نداره ولی جثه کوچکی داره و دم بسیار بلند به سمت بالا
    از کجا بفهمم نژادش چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس