چرا مرغ تخم هایش را میخورد ؟ | راه های جلوگیری از تخم خواری در مرغ

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که تعداد تخم مرغ های درون لانه مرغ، کم شده و یا اطراف لانه پرنده مقداری زرده و پوسته تخم مرغ مشاهده میشود. در این جا باید گفت که متاسفانه مرغ های شما به تخم خواری روی آورده اند.

تخم خواری عادت بسیار بدی است و به سرعت در بین تمام گله پخش میشود. در صورتی که نتوانید این مشکل را به موقع رفع کنید، ترک عادت مرغ ها بسیار مشکل خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از این امر باید سریعا وارد عمل شوید. دلایل تخم خواری در مرغ و راه های جلوگیری از آن، مطالبی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» دارای بدنه ی مقاوم در برابر ضربه، حرارت و رطوبت
» بهره مندی از سیستم انتخاب پرنده
» دارای قابلیت کارکرد با باتری در صورت عدم دسترسی به برق شهری
قیمت : 5,450,000تومان

چرا مرغ، تخم مرغ ها را میخورد ؟

وقتی مرغ شروع به خوردن تخم هایش کرد، سریعا باید دلیل این امر را بیابید. هر چه بیشتر از زمان شروع خوردن تخمها توسط مرغ بگذرد، درمان پرنده نیز سخت تر خواهد شد. در ادامه دلایل اصلی این مشکل بزرگ آمده است :

جیره غذایی نامناسب

اصلی ترین دلیل خورده شدن تخم مرغ، توسط مرغ، کمبود مواد معدنی در جیره پرنده است. کمبود میزان غذا، کاهش شدید کلسیم در بدن پرنده و کمبود پروتئین جیره غذایی، از اصلی ترین دلایل اقدام به تخم خواری در مرغ ها، بوقلمون ها و سایر پرندگان می باشد.

جیره غذایی نامناسب - چیکن هچ

برای تامین نیازهای غذایی مرغ، مقاله غذای مرغ تخم گذار را مطالعه نمایید.

استفاده از بستر نامناسب

وقتی بستر محل پرورش مرغ تخم گذار، سفت و سخت باشد، با کوچکترین ضربه و قِل خوردن، تخم مرغ ها می شکنند. از طرفی مرغ ها در بیشتر مواقع مشغول نوک زدن محیط اطراف خود برای یافتن غذا میباشند. بنابراین مرغ با نوک زدن به زرده و پوسته تخم شکسته و چشیدن طعم آن، به یک تخم خوار قهار تبدیل خواهد شد.

تنگی جا و تراکم زیاد مرغ ها در لانه

یکی دیگر از دلایل تخم خواری مرغ، لانه نامناسب میباشد. جمعیت زیاد مرغ ها در لانه و حرکت آنها، باعث شکستن تخم و ریختن محتویات آن به بیرون میشود. در این جا نیز مرغ با خوردن این محتویات، شروع به خوردن تخم ها خواهد کرد.

استرس بیش از حد

استرس بیش از حد - چیکن هچ

وجود سگ و گربه در محل و یا سرو صدای زیاد، استرس پرندگان را افزایش می دهد. گرمای زیاد، نور بیش از حد و کمبود غذا نیز، دلایل دیگری برای افزایش سطح استرس پرندگان می باشند. از این رو پرنده مضطرب، شروع به پرخاشگری و نوک زدن به تخم ها و حتی خوردن آنها میکند.

گرسنگی و تشنگی بیش از حد

گرسنه ماندن مرغ ها و یا خالی شدن ظرف آبخوری آنها به مدت زیاد، می تواند آنها را به خوردن تخم مرغ ترغیب کند. پرنده در صورت گرسنگی و تشنگی برای رفع نیاز های خود به هر چیزی نوک خواهد زد.

چگونه از خورده شدن تخم توسط مرغ ها جلوگیری کنیم ؟

حال که با دلایل تخم خواری پرندگان آشنا شدید، زمان آن فرا رسیده تا راه حل این امر و روش های جلوگیری از خوردن تخم مرغ توسط مرغ ها را نیز بیاموزید.

تامین کلسیم، پروتئین و مواد معدنی برای مرغ

تغذیه مرغ ها با دان مخصوص مرغ تخمگذار، برای تامین تمام نیاز غذایی پرندگان مناسب می باشد. استفاده از پوسته آسیاب شده تخم مرغ، پودر صدف و کف دریا نیز در تامین کلسیم مرغ ها مفید می باشد. به هیچ عنوان اجازه ندهید ظرف دانخوری یا آبخوری پرنده خالی شود.

بیشتر بخوانید : چگونه کلسیم مورد نیاز مرغ را تامین کنیم ؟

جمع آوری سریع تخم مرغ ها

مرغ ها را چند روز زیر نظر گرفته تا متوجه زمان تقریبی تخم گذاری آنها شوید. لازم است به محض تخم گذاری، تخم مرغ ها را از لانه جمع آوری کنید. در این صورت، مرغ فرصت خوردن تخم ها را نخواهد داشت.

به خصوص اگر تخم ها نطفه دار باشند، بهترین کار این است که تخم ها را جمع آوری کرده و پس از گذشت 24 ساعت از زمان تولید، آنها را وارد ماشین جوجه کشی خانگی کرده و از تخم ها جوجه کشی کنید. 

جدا کردن مرغ تخم خوار

جدا کردن مرغ تخم خوار - چیکن هچ

در صورتی که میدانید کدام یک از مرغ های شما تخم خود را میخورد، سریعا پرنده را از باقی مرغ و خروس ها جدا کنید. این امر مانع از خورده شدن تخم باقی پرندگان و یا شیوع تخم خواری در بین تمام مرغ و خروس ها می شود.

تناسب میان تعداد لانه و تعداد مرغ

راه دیگر جلوگیری از تخم خواری مرغ، رعایت تناسب میان تعداد لانه ها و تعداد مرغ ها میباشد. به ازای هر 4 مرغ تخم گذار، یک لانه با ابعاد مناسب در نظر بگیرید. اگر لانه ها خیلی شلوغ باشند، تخم مرغ ها زیر پای پرندگان به راحتی می شکنند.

همچنین لازم است تا کف لانه را با استفاده از خرده چوب و پوشال گندم پر کنید، تا در صورت جا به جایی پرنده، تخم مرغ ها آسیب نبینند.

مطالعه مقاله نحوه ساخت لانه برای مرغ خالی از لطف نخواهد بود.

تنظیم نور محیط پرورش

همانطور که گفته شد، پرندگان در اثر تحریک نوری بیش از حد، مضطرب و پرخاشگر میشوند. بنابراین لازم است تا مرغ ها در هر روز 14 تا 16 ساعت نور برای تخم گذاری دریافت کنند. البته لازم به ذکر است که لانه مخصوص تخم گذاری مرغ ها باید تاریک باشد. تاریکی جعبه تخم گذاری، برای کاهش استرس مرغ و نخوردن تخم ها لازم است.

عدم تغذیه مرغ با تخم مرغ خام

گاهی مشاهده میشود که پرورش دهنده، تخم های ترک دار یا شکسته را به عنوان تغذیه به مرغ ها میدهد. این امر باعث ترویج خوردن تخم مرغ توسط مرغ ها میشود. بنابراین لازم است تا تخم مرغ را آب پز و به صورت پوره شده در اختیار مرغ ها قرار دهید.

استفاد از تخم مرغ مصنوعی

برای این منظور، یک تخم مرغ را با میخ سوراخ کرده و درون آن را با گچ یا سیمان پر کنید. پس از خشک شدن ملات، تخم مرغ مصنوعی را در لانه مرغ قرار دهید. مرغ پس از نوک زدن های مکرر به آن دست از تخم خواری بر خواهد داشت.

برای این منظور می توانید از تخم مرغ های سفالی یا توپ گلف نیز استفاده کنید.

استفاده از سس خردل و سرکه برای جلوگیری از خوردن تخم

مواد درون تخم مرغ را خالی کنید، مقداری سس خردل درون پوسته بریزید و تخم را در لانه قرار دهید. مرغ ها از سس خردل بیزارند و با خوردن این تخم مرغ خردلی، دیگر به سراغ خوردن سایر تخم مرغ ها نخواهند رفت.

چنانچه استفاده از سس خردل برای شما مثمر ثمر نبود، میتوانید از سرکه سیب استفاده کنید. مقداری سس خردل و سرکه را مخلوط کرده و درون تخم مرغ بریزید. بو و طعم سرکه، مرغ را از خوردن تخم وا میدارد.

استفاده از سیب زمینی های کوچک

چند سیب زمین کوچک را درون لانه مرغ تخم گذار قرار دهید. مرغ و خروس با نوک زدن به این سیب زمینی ها پس از مدتی خسته میشوند. شما مشاهده می کنید که پرنده به راحتی دست از خوردن تخم هایش برداشته و دیگر به آن روی نمی آورد.

چگونه بفهمیم مرغ تخم خودش را میخورد ؟

برای این منظور در ابتدا باید، تعداد تخم مرغ های درون لانه را در نظر بگیرید. چنانچه پس از مدتی تعدادی از آنها ناپدید شد بدانید که مرغ شما، تمام تخم مرغ را بلعیده است. مشاهده مقداری پوسته و یا زرده بر روی بستر لانه نیز نشانه دیگری از تخم خواری پرندگان شماست.

چگونه بفهمیم مرغ تخم خودش را میخورد ؟ - چیکن هچ

برای شناسایی دقیق مرغ تخم خوار از بین سایر مرغ ها، نوک و پرهای پرنده را بررسی کنید. نوک آغشته به زرده یا پرهای آلوده، مرغ خاطی را به شما نشان خواهد داد.

گاهی خروس ها نیز منتظر تخم گذاری مرغ مانده و به محض تولید تخم آن را می بلعد. معمولا اولین تخم خواری در این پرنده در اثر شکستن اتفاقی تخم و نوک زدن به زرده رخ میدهد.

جمع بندی

تخم خواری مرغ ها، ضرر بسیار زیادی به پرورش دهنده میزند از این رو جلوگیری به موقع از آن امری مهم است. در این مقاله از چیکن هچ، تمام دلایل و نکات لازم برای جلوگیری از خورده شدن تخم توسط مرغ و خروس ها گفته شد.

چنانچه شما راه دیگری برای جلوگیری از تخم خواری مرغ سراغ دارید، آن را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

    1. سلام سارا
      این به خاطر کمبود کلسیم و پروتئین توی جیره ی غذاییش هست
      چه غذایی بهش میدی؟

  1. سلام ببخشید من یک مرغ دارم امسال از زمانی که شروع به تخم گذاری کرد تخمشا میخورد دلیلش هم نمی فهمم چون من بهش اب تقویتی میدم و هر روز هم دونه میخوره به اندازه کافی یعنی چیزیش کم نیست ولی از راه های شما هم نمیشه استفاده کرد چون فقط تخم خودشا میخوره و با بقیه تخم مرغا کاری نداره هر زمانی هم که میرم تخمشا تا گذاشت بر دارم از زودترش تخمشا خورده اصلا زمان تخم گذاریش معلوم نیست یا زود میزاره یا دیر وگرنه تخمشا سریع بر میداشتم چیکار کنم بنظرتون و علتش چیه که تخمشا میخوره؟

  2. سلام.
    یک را ه دیگر که خوب جواب میدهد چند تخم مرغ را از یک طرف سوراخ کرده سفید وزرده آن را خالی کنید وسپس با کچ تخم مرغ خالی را پر کنید به علت سخت شدن تخم مرغ، نوک زدن مرِغ اثری به آن نمی گذارد وبهترین روش است وجواب میدهد

  3. سلام خسته نباشید.مرغ من تازه کرچ شده و سیزده تا تخم مرغ زیرش گذاشتم روز دوم سه تا از تخماشو در حال خوردن دیدم چیکار کنم که مرغ تخمش رو نخوره ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. سلام تخم هارو با چراغ قوه نطفه سنجی کنید اگه جوجه تشکیل شده و تکون میخوره که زندست البته بعید میدونم
      باید تخم ها رو بردارید و مرغ رو بلند کنید از جاش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس