علت باز و بسته شدن دهان جوجه مرغ چیست؟

یکی از علایم نشان دهنده بیماری در جوجه مرغ ها و جوجه سایر پرنده ها، باز و بسته کردن مرتب دهان است. معمولا این کار زمانی انجام می شود که هوا گرم است، اما می تواند نشانه ای از سایر بیماری های ویروسی و عفونی نیز باشد. 

در این نوشته از مجموعه مقالات چیکن هچ به دلایل باز و بسته شدن دهان جوجه مرغ و یا باز ماندن دهان آن می پردازیم و راه حل هایی را برای درمان این مشکل ارائه خواهیم داد. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 3
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 3
» دارای کارکرد تمام اتوماتیک و عدم نیاز به دانش فنی
» دارای حسگر دما و رطوبت فوق حساس SHT سوئیسی
» بهره گیری از سیستم تهویه ی استاندارد و عدم تولید صدا و لرزش اضافی
قیمت : 5,600,000تومان

چرا جوجه ها با دهان باز تنفس می کنند؟

دلایل مختلفی در باز ماندن دهان جوجه و یا باز و بسته شدن مرتبط آن دخالت دارد که از جمله مهم ترین آنها می توان به بالا بودن دمای محیط ، مشکلات تنفسی، انگل و قارچ، بیماری های ویروسی و یا وجود مشکل در چینه دان و مری اشاره کرد. در ادامه این دلایل همراه با راه حل توضیح داده شده اند: 

1- بالا بودن دمای محل پرورش 

با اینکه گفته می شود که جوجه های یک تا دو هفته ای باید در دمای بالای 30 درجه سانتی گراد نگهداری شوند. اما در برخی از موارد دما بسیار بالا بوده و جوجه ها تحمل این گرما را ندارند. برای حل این مشکل، اولین اقدام کم کردن درجه بخاری است، اگر از لامپ مادر مصنوعی یا لامپ رشته ای برای گرم کردن جوجه ها استفاده می کنید، آن را در ارتفاع بیشتری از آنها نصب کنید. 

اگر از هیچ یک از موارد فوق استفاده نمی کنید، اما باز هم شاهد باز ماندن دهان جوجه ها هستید، احتمالا به دلیل گرمای هوای تابستان است. جوجه هایی که بدنشان گرم است، علاوه بر باز گذاشتن دهان، بال های خود را نیز کمی باز می کنند و مهم تر اینکه حالت له له زدن به آنها دست می دهد. 

برای برطرف کردن این مشکل حتما آب خنک کافی در اختیار جوجه ها قرار دهید و حتما یک فن تهویه مناسب در محل نگهداری آنها نصب کنید تا گرما را به بیرون هدایت کند. نهایتا برای خنک کردن بهتر بدن جوجه ها می توانید از اسپری آب و یا رطوبت ساز اولتراسونیک استفاده کنید. 

2- چینه دان ملتهب شده 

دومین عاملی که سبب تنفس و تحرک جوجه ها با دهان باز می شود، وجود غذای سفت و هضم نشده در سنگدان است که موجب تنفس مشکل در آنها شده و همواره با دهان باز و تنفس صدا دار دیده می شوند. این مشکل حتی در جوجه های پرنده های زینتی که با سرلاک تغذیه می شوند، نیز دیده می شود. 

چینه دان ملتهب شده - چیکن هچ

آب آشامیدنی کافی در اختیار جوجه ها قرار دهید و از دادن غذای بیش از حد خودداری کنید، در صورت ادامه روند حتما جهت درمان به دامپزشک متخصص پرنده های بومی یا زینتی مراجعه شود. 

3- تحریک گلو 

در برخی موارد ممکن است جوجه ها از روی کنجکاوی و یا هنگام جستجو برای علوفه، اشیاء آلوده به باکتری و قارچ یا مواد شیمیایی را قورت دهند. حتی این اشیاء ممکن است در گلوی آنها گیر کرده و سبب تنفس مشکل آنها شود. نتیجه چنین کاری تنفس جوجه ها با دهان باز و باز و بسته کردن مداوم آن است. 

برای درمان گلودرد و کمک به هضم ماده قورت داده شده می توانید مقداری روغن زیتون را به کمک قطره چکان در گلوی پرنده بچکانید. در صورت عدم بهبودی حتما به دامپزشک پرنده های بومی مراجعه کرده تا با تصویربرداری اشعه x، مشکل را تشخیص داده و برای حل آن اقدام کند. 

4- مشکلات تنفسی 

مشکلات و بیماری های تنفسی از قبیل برونشیت عفونی در جوجه ها بسیار شایع است و از آنجایی که جوجه ها سیستم تنفسی ضعیف تری نسبت به مرغ و خروس های بالغ دارند، بنابراین استعداد بیشتری جهت ابتلا به مشکلات تنفسی دارند. طبیعتا تنفس با دهان باز یکی از علائم بیماری تنفسی در جوجه ها خواهد بود.

مشکلات تنفسی - چیکن هچ

توجه به سایر علایم بیماری از جمله بی حالی و بی اشتهایی جوجه ها نیز مهم بوده و در صورت بی توجهی پرورش دهنده احتمال سرایت بیماری به سایر جوجه ها و تلفات کل گله وجود دارد. بنابراین به کوچک ترین علامت بیماری جوجه ها، حتی باز گذاشتن دهان مشکوک شوید و جهت قرنطینه و درمان هرچه سریعتر موارد مبتلا اقدام کنید. در مقاله بیماری های تنفسی مرغ با انواع آنها آشنا خواهید شد.

استفاده از آنتی بیوتیک با مشورت دامپزشک تا حد زیادی به بهبودی جوجه ها کمک کرده و مانع از تلفات آنها خواهد شد. هم چنین واکسیناسیون به موقع جوجه ها مانع از بروز بسیاری از بیماری های ویروسی و عفونی خواهد شد. 

5- عفونت انگلی 

انگلی به نام gapeworm که در گلو و مری پرنده ها به خصوص جوجه ها لانه گزینی می کند و تنفس او را مشکل می سازد. باز گذاشتن منقار، تنفس تند تند و خس خس دار در نتیجه درگیری به این انگل است. 

از آنجایی که جوجه ها در مراحل ابتدایی درگیری به این انگل، علایمی از خود نشان نمی دهند، در نتیجه سرفه آنها می تواند انگل را به سایر جوجه های سالم نیز انتقال دهد. از طرف دیگر، برخی از پرورش دهنده ها، باز ماندن منقار پرنده و تنفس خس خس دار آن را به عنوان بیماری تنفسی تشخیص داده و با خوراندن آنتی بیوتیک سعی در درمان بیماری دارند، در حالی که آنتی بیوتیک ها هیچ تاثیری بر این انگل ندارند. 

بهترین راهکار استفاده از داروهای مایع یا پودری ضد انگل است که با تجویز دامپزشک در آب آشامیدنی آنها ریخته می شود. این انگل تا مدت ها در بستر پرنده ها می تواند زنده بماند، بنابراین ضد عفونی بستر و استفاده از آب و غذای سالم و بدون آلودگی مهم است. 

6- خمیازه کشیدن 

آخرین و بی خطرترین موردی که سبب باز و بسته شدن دهان جوجه مرغ و سایر پرنده ها می شود، خمیازه هنگام گرسنگی یا تشنگی است. هم چنین زمانی که نیاز به هضم غذای داخل سنگدان و یا قورت دادن آن وجود داشته باشد، شاهد باز و بسته دهان جوجه ها خواهید بود.

خمیازه کشیدن - چیکن هچ

البته این مورد همانند موارد قبل نبوده و انجام آن مدت زمان کمتری طول می کشد، مثلا جوجه ها پس از چند دقیقه باز و بسته کردن دهان خود به این کار خاتمه می دهند. هم چنین هیچ علامتی از بیماری مانند بی حالی و بی اشتهایی، باز کردن بال ها و یا سرفه در آنها دیده نمی شود. 

در صورتی که آب و غذای کافی در اختیار جوجه ها قرار دهید و از غذاهای نرم و سهل الهضم استفاده شود، این مشکل پس از خوردن آب و غذا برطرف خواهد شد. برای آشنایی با انواع غذاهای مناسب برای جوجه ها، مقاله تغذیه جوجه یک روزه را بخوانید. 

جمع بندی 

در این نوشته با انواع دلایل باز و بسته شدن دهان جوجه و یا باز ماندن طولانی مدت دهان آن آشنا شدید، در صورتی که از توصیه های این مقاله بهره ببرید حتما علت این کار را یافته و از تلف شدن احتمالی آن جلوگیری خواهید کرد. افزایش دانش در پرورش و نگهداری پرنده ها، به سلامت گله و افزایش سود شما کمک خواهد کرد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫108 دیدگاه ها

  1. سلام
    وقتتون بخیر
    ببخشید جوجه خروس من مو خورده،از چند روزگیش عاشق مو بود، منم دیدم هضم میکنه مانع خوردنش نشدم، الان دقیقا یک ماهشه و امروز کلا بی حال بود و تقریبا هیچی نخورد و مدام درحالیکه نیمچه جیغ میکشید سرشو به طرف عقب میداد و تعادل نداشت
    بنظرم اومد از خوردن مو باشه
    راهکاری دارید برای خوب شدن حالش؟

  2. سلام ترو خدا بخون متنو خوب متوجه شو بعد جواب بده خواهشن!..مرغای من چنتاشون نخ گونی خورده بودن بزور از قلوشون در آوردم یکیشون هم مرد یکیشونم که نخ رو بلعیده بود زبونش سفید شده نمیتونه از زبونش استفاده کنه اما غذا میخوره چیکارش کنم؟؟آیا زبونش قطع بشه میمیره؟؟

    1. سالار عزیز
      لازم نیس کار منو برام توضیح بدی
      من به دقت تمام مواردی که گفتی رو می خونم
      سفید شدن زبا پرنده نشون میده که پرندت عفونت داره ویا مبتلا به بیماری برفک دهان شده
      فضلش چه رنگیه الان؟

      1. سلام زبانش قطع شده با نخ گونی میگم یکم وصله به دهتش بعد کوچیک شده زیونش و سفید انگار ک شبیه انگشتی ک میبندیم تا خون نره سفید و کبود میش اونجوری

    1. سلام آریا
      مرغات مشکل تنفسی پیدا کردن
      محیط نگهداریشونو گرم تر کن
      یه رطوبت ساز توی محیط بذار اگه نداری یه کاسه رو پر از آب بکن توش هم یکم بخور اکالیپتوس یا نعناع بریز
      براشون دمنوش بابونه درست کن
      برای هر مرغ یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو یه فنجون آب جوش بذار 10 تا 15 دقیقه بمونه و دم بکشه
      بعدش سرد که شد صافش کن و تا 5 روز روزانه 4 قطره بهشون بده

  3. سلام لطفا جوجه ام نمیتونه جیک جیک کند بعد دهان را باز بسته میکند و چشمش باز نیست نههههه

    1. سلام دوست عزیز
      کجا نگهش می داری؟ دمای محیط نگهداریش چقدره؟
      غذا بهش چی میدی؟
      زیر گلوشو نگاه کن ببین باد کرده؟

  4. سلام در دهان جوجه من مو گیر کرده دهانش باز و بسته میشه این میمره یانه کمک کنید چه کار کنم بیرون بیارم مثل قلاب گیر کرده لای نوکش

    1. سلام دوست عزیز
      باید یه جوری بکشی درش بیاری دیگه
      می تونی این کار با یه چیزی مثل موچین انجام بدی فقط مواظب باش بهش آسیب نزنی
      و مو رو به طور کامل درش بیاری
      اگه نتونستی ببرش دامپزشک

  5. سلام من یه جوجه دو ماهه دارم دهنش رو همش باز و بسته میکنه و عطسه میکنه ولی سرحاله و غذا هم خوب میخوره …چیکار کنم خوب بشه …انگار مشکل تنفسی داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید تو یه محیط تمیز نگهش داری تا نخوره چون براش مشکل گوارشی ایجاد می کنه به علاوه ممکنه باعث خفگیش بشه

    2. جوجهی من خیلی دلش می‌خواهد بیرون باشد اما همش جیش می‌کند چه کار کنم از یه طرف می‌گویم بیاید بیرون از یه طرف باید داخل قفس باشدخاستم باشما این مسئله را در میان بگذارم؟

  6. سلام جوجم امروز یه مو خورده نصفش بیرونه نصفش تو دهنش در نمیاد غذا و اب میخوره چیکار باید بکنم

    1. سلام دوست عزیز
      دو قطره روغن زیتون بچکون تو دهنش
      بعدش دستتو آغشته به روزغن زیتون بکن آروم چینه دانشو ماساژ بده 30 ثانیه تا بالا بیاره

  7. سلام من جوجم تقریبا 3،4 ماهشه‌ یدفع‌ای نمیدونم چیشده ک الان یکسره دهانش رو باز بسته میکنه تا همین چند دقیقه پیش خیلی سرحال بود
    انگار چیزی تو گلوش گیر کرده بهش اب دادیم یه ذره بهتر شد ولی فرق انچنانی نکرد
    فضلش هم بیشتر شده و بیشتر هم با ادرار هست
    چیکارکنم؟

  8. باسلام
    جوجه مرغی محلی دارم که با نخ چادر خورد والبته من درآوردمش ولی احساس میکنم که توی گلوش هنوز گیر کرده و وقتی دهانشو باز میکنم زبونش ته دهانش رفته و وقتی غذا میخوره باسختی قورت میده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چکار کنم که این نخ از گلوش بیرون بیاد

    1. سلام دوست عزیز
      دو قطره روغن زیتون بچکون تو حلقش تا بالا بیاره این کارو یکی دو بار انجام بده
      اگه نشد باید ببریش دامپزشک چون اگه بمونه ممکنه پرنده خفه بشه

  9. سلام من جوجم چشماش بستس راه نمیره بزور هم نفس می‌کشه کمی بش آب قند دادم ولی هنوز بی حال افتاده و با دهان باز نفس میکشه

  10. سلام
    من یه مرغی دارم دهنشو باز و بسته میکنه
    داخل چشماش اشک جمع میشه
    بینی بسته میشه
    کسل و بی حال میزنه
    چه کنم ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایلی که باعث باز و بسته شدن دهن مرغ میشه تو مقاله نوشته شده
      برای چشمش هم دو گرم تریکوپلاس رو تو یه لیتر آب حل کن به مدت 7 روز بده بخوره
      برای بیحالیش هم محلول آب شکر درست کن بده بخوره

  11. سلام ببخشید من یه جوجه دارم که بعد از غذا خوردن یه عالمه آب خورد و هی گردنشو جلو عقب می‌کنه و از دهنش آب میاد بیرون مشکل کجاست؟ حس میکنم چیزی تو گلوش گیر کرده

    1. سلام دوست عزیز
      مطمئنی که آب میاد؟
      استفراغ نکرده باشه؟
      آب اومدن نشون دهنده بیماری عفونی هست

      1. با سلام و احترام خدمت جنابعالی
        مرغ ام
        عطسه صدا دار میزنه
        و اشتها نداره
        مدفوع اش سبز رنگ نیست
        لطف میکنید راهنمایی کنید

        1. سلام دوست عزیز
          دمنوش بابونه آماده کن به مدت 5 روز 4 قطره بده بخوره
          محیط نگهداری رو گرم کن
          مولتی ویتامین هم برای تقویتش بده

  12. سلام از بین سه تا جوجه هام دوتاشون مردن، یکیشونم گاهی اوقات دهنشو باز میکنه و عطسه هم میکنه،چیکار کنم که این یکی هم نمیره

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده
      به احتمال زیاد سرماخورده و قطره سرماخوردگی کودکان به مقدار خیلی خیلی کم تو آب حل کن بده بخوره

  13. سلام من سه تا جوجه محلی دارم، یکیشون روزای اول حالش خوب بود ولی الان بعد از سه روز فهمیدم که صداش گرفته و دیگه تن صداش خیلی خیلی کم شده ، همشم دهنشو باز و بسته میکنه بهش آب هم دادم فکر کردم که شاید تشنشه، ولی بعد از آب خوردن هم دهنشو باز میکنه ، الان یه جوجه ی دیگه امم که پیشش بود همین امروز بی حال شده و همش چرت میزنه ، خواهش میکنم بهم بگید که چیکارش کنم تا خوب شه

    1. سلام دوست عزیز
      بهشون محلول آب شکر بده
      آب ریزش از دهان جوجه نشونه عفونته و باید درمان بشه
      ببین تغییر رنگ در فضله هم داره؟

  14. سلام من چندتا جوجه دارم ۲تا محلی ۱دونه رنگی جوجه رنگی همش بیحال بود بهش اب قند دادم عصر حالش خوب بود میخورد میدوید اون دوتا محلی هم به اونا هم ابقند دادم خیلی زنگ بودن ولی امروز صبح خیلی بد جیک جیک میکرد یکی از محلی ها از صبح هم همش خوابن فقط اب میخورن از دهن یکیشونم فقط اب میاد هیچی هم نمیخورن دنبال دونه میرن ولی نمیخورن چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهشون همون آب قند رو بده
      و علت ریزش آب از دهنشون عفونت هست
      محل قرارگیریشون رو گرم نگهدار

  15. سلام علت باز بسته شدن دهان جوجم برای است و در جای خنگ نگهداری می کنم آب بهش میدم ولی یکم غذا میخوره به همین دلیل است لطفاً جواب بدید

  16. سلام جوجه من دهنشو باز بسته میکنه انگار یچی تو گلوشه غذا نمی خوره وبا دهن نفس میکشه مشکل کجاست

  17. سلام جوجه من همش کلشو تکون دهنشم بازه میده اب دون نمیخوره احساس میکنم تو دهنش مو هست ولی😭نمیتونم در بیارم چی کار کنم سریعا بگید داره تلف میشه

  18. سلام مرغ من از وقتی که به هش گوشت مرغ دادم هی دهنشو باز بست مکنه
    ۱ ماه داره می کنه😢😢😭😭😭

    1. سلام به مرغ گوشت مرغ دادی ؟؟؟
      سه قطره سرکه سیب بریز توی آبش . غذای دیگش چیه ؟ فضلش چجوریه ؟

        1. غذاش کلا اشتباهه مرغ و برنج نباید به جوجه داد براش استارتر بخر به دامپزشک مراجعه کن تا تلف نشده

  19. سلام یه جوجه ای دارم دهنشو بازو بسته میکنه بی حال هستش نمی تونه رو پای خودش واییسه باید چیکار کنم که حالش خوب شه لطفلا راهنماییم کنید با تشکر‌.

  20. من ۳تا جوجه رنگی دارم وقتی بهشون گوشت مرغ دادم دیدم هی دهنشو باز و بسته می کنه اب بهش دادیم ولی خوب نمی شه چند روزه
    🙁🙁😭😭😭😭

  21. سلام من یه جوجه رنگی دارم دیشب حالش خوب بود اما از صبح بی حال روی پاهاش نمیتونه بمونه و دهنش رو باز و بسته بهش آب قند دادم ولی خوب نشود واقعا خیلی ناراحتم
    لطفا میشه کمک کنید

  22. سلام من جوجه رنگی دارم خیلی خوبه شیطون بازیگوش ۲ماهه شه همچیز میخوره ولی وقتی بلندش بکنم دهانش را باز و بسته میکنه میشه بگید و اب میخوره بعد از چند ثانیه دوباره ابش را پایین میده میشه بگید

  23. سلام من تعدادی جوجه رنگی دارم دهنشان باز و بسته میشه و بعد چند دقیقه میمیرند قبلا جاشون خیلی گرم بود ولی جاشونم عوض کردم ولی فایده نداره چکارشون کنم

  24. سلام من جوجه رنگی دارم تقریبا 2ماهه هستن یه سه روزه یکیشون دهنش باز بسته میشه و توی دهنش بزاق جمع شده و غذا را به سختی میخوره و دائم چرت میزنه مشکلش چیه؟

  25. سلام من یه جوجه خروس دارم خیلی بی حاله منم بش اب شکر دادم و دهنشو هی باز وبسته میکنه اب گ بش میدم حباب میکنه میاد بیرون؟لطفا کمک کنید خیلی بیحاله😢

  26. سلام جوجه رنگی من صبح یه نخ رو تا نصفه قورت داده بود،من یکم کشیدم ولی در نیومد،بعد مجبور شدم قیچی کنم
    الان از اون موقع همش دهنش رو باز و بسته می‌کنه و بزاق دهنش خیلی زیاده،ظهر یکم غذا خورد و دوباره همین کارو ادامه داد
    چیکار کنم!؟؟:(

    1. سلام لطفا کمکم کنید من بعد از ظهر بهش کمی نون خیس کردم خورد بعد امدم بهش اب دادم حالش خوب بود بعد کمی دون خورد الان یه ساعتی میشه نرفتم سر بزنم بهش سر بزنم اون موقع حالش خوب بود بعد امدم دیدم همش مدام دهنشو باز بسته میکنه کمکم کنید توروخدا 😭😭😭😭

  27. سلام من تعدادی مرغ دوساله و جوجه هفت ماهه دارم که دهانشو باز میکند و نفس نفس می زند چه کار کنم راهنمایم کنیدممنون

  28. سلام چندتا جوجه محلی یک ماه دارم که امروز متوجه شدم یکی از جوجه ها خیلی صدای جیک جیکش تیز شده و چیزی نمیتونه بخوره وقتی هم میخواد راه بره نمیتونه ومحکم جیک میزنه ویه سمت خودشو پرت می‌کنه وبالهاش هم کمی حالت پژمرده و افتادگی پیدا کرده ممنون میشم راهنماییم کنید،از بقیه جوجه ها باید جداش کنم

  29. سلام خسته نباشید من یک مرغ مینیاتوری دارم که انگار پاهاش فلج شده و نمیتونه راه بره غذا هم اندک میخوره بیشتر اوقات چرت میزنی و با دهان باز تند تند نفس میکشه به نظرتون چیکار کنم
    دامپزشکی هم بردم براش قرص داد و واکسن بهش زد ولی هنوز خوب نشده به نظرتون چیکار کنم

    1. سلام واکسن زدن بهش ؟! احتال هر بیماری میتونه باشه . توصیه میکنم به یک دامپزشک دیگه مراجعه کنید . فضلش چه رنگیه ؟

  30. سلام من جوجه رنگی دارم جوجم دهنشو باز میکنه هرچی آب يا غذا میدم هم نمیخوره نشانه ی چیه؟!

  31. سلام‌من‌مرغم‌دهن‌باز‌میکنه‌بعد‌یک‌چند‌لحظه‌ای‌میبنده‌بعد‌باز‌می‌کنه‌مرغم‌چکار‌کنم‌خوب‌شه

    1. له له زدن از گرما ، استرس و یا حتی نشانه بیماری باشه
      از مولتی ویتامین و سرکه بهش بدید ببینید بهتر میشه یا نه

  32. سلام من یکی ازخروس بالغ دارم امروز از وقتی اومده از لونه بیرون دهنش رو باز نگه میداره و چله دانش هم خالیه دون هم یه کم زورکی خورد مشکلش چیه؟

    1. احتمال سرماخوردگی و یا بیماری ویروسی هست
      حتما از بقیه پرنده ها جدا نگه دار و برای تهیه انتی بیوتیک به داروخانه دامپزشکی مراجعه کن

  33. سلام من ۱ دونه جوجه ابریشمی دارم که تقریبا ۱ماه و نیمش هست و چند روزه دهنش رو بازو بست میکنه و چرت می زنه و هنگامی که دهنش رو بازو بست می کنه قیچ قیچ می کنه . علتش چیه ؟

    1. احتمال گیر کردن غذا داخل چینه دان هست غذای نرم بدید
      اب هم همیشه جلوش باشه
      محیطش رو گرم نگه دار و مولتی ویتامین پرنده ها رو هم بده
      اگر خوب نشد حتما برای درمان به دامپزشک ببرش

  34. سلام. من یه جوجه طرقه یک ماه و نیمه خریدم. چن روزی هست دارمش. الان دو روز هی دهنشو باز و بسته میکنه و همزمان با هر بار انجام این عمل همه بدنش تکون میخوره. پلیت و دون ارزن براش گذاشتم و میخوره کم کم و کرم هم بهش میدم. میشه لطفا راهنمایی کنین که چکار باید بکنم که حالش بهتر بشه .
    باتشکر

    1. غذاشو عوض کنید
      میوه و سبزیجات و غلات بهش بدید یه مدت
      محیطش گرم باشه ، احتمالا از سرما باشه این رفتارش
      اب ولرم بذار جلوش و مولتی ویتامین مخصوص پرنده ها رو بهش بده

  35. سلام ما یک مرغ داریم که از امروز دهانش باز هست و اصلا چیزی نمی‌خورد سنگدانش هم بزرگ شده،چکارش کنم.پسرم خیلی براش گریه میکند

    1. حتما برای درمان به دامپزشک ببریدش
      عفونت چینه دان داره شاید هم غذا داخل چینه دان و گلوش گیر کرده و اگر دیر اقدام کنید خفه میشه

  36. سلام لطفا کمکم کنید یه جوجه مینیاتوری دارم کمکم کنید هی دهنش رو باز وبسته میکنه هم زمان گردنشو میاره جلو میاره عقب از دهنشم خلت میاد بیرون کمکم کنید اگه راهی دارین بدین این ۵ روز بود مریض بود وحشتناک بهش سیر و زرد چوبه دادم خوب شده لطفا کمک کنید
    ممنون از سایت خوبتون
    &

  37. سلام. جوجه من 1 ماهش هست. دو روز هست با دهان با نفس میکشه. بی حال شده. اب و دان نمیخوره. بال هاش اویزان شده. چشماش رو مینده. چکاری میتونم براش بکنم؟درمانش چیه؟ ممنونم

    1. سرما خورده. در لونه گرم نگهداری کنید به آبش مولتی ویتامین اضافه کنید. و براش آنتی بیوتیک تهیه کنید.

  38. سلام ببخشیدمن یه مرغ کرچ دارم که هشت تاجوجه دنبالشه بعدازیه ماه دیگه جوجه هاشوقبول نمیکنه شروع کردبه تخم گزاشتن بعدازچهارتاتخم دیگه نه تخم میکنه نه جوجه هاشوقبول میکنه بنظرتون مشکلش چیه

  39. سلام خسته نباشید.
    من دو تا جوجه ی تقریبا ۱۵ روزه داشتم که متاسفانه امروز وقتی پا شدم برادرم به من گفت یکیشون مرده و وقتی پرسیدم چرا گفت بعد از چند دقیقه باز و بسته کردن دهن و نفس نفس زدن جلوی چشام تلف شد و ما هیچ کاری نتونستیم بکنیم.
    الان من خیلی ناراحتم چون بهش وابسته شده بودم. می تونید بهم کمک کنید که اگه دوباره این مشکل واسه اون یکی جوجه پیش اومد؛ چی کار کنیم؟

    1. در نگهداری جوجه های کوچیک باید دقت کنید. دمای محل نگهداری شون بین 35-37 درجه باشه. دان استارت مخصوص جوجه بهشون بدین تو دان فروشی ها هست. بسترشون تمیز باشه از شن ریز یا پوشال استفاده کنید. نگهداری جوجه کوچیک تو دمای زیر 35 درجه باعث بیماری میشه. آبخوری و دان خوریشون تمیز باشه. دمای قفس یا لانه با گذشت هر هفته از سنشون یک درجه کم بشه تا وقتی پر درآوردن به دمای حدودا 21-25 درجه بیاد که دمای مناسبه براشون و بدنشون به حد کافی مقاوم شده. تغذیه جوجه چند روزه با مرغ بالغ فرق میکنه.

      1. سلام دوستان من جوجه ام تازه یه روزه متولد شده دهنش تندتند باز و بسته می‌کنه دلیلش چی می‌تونه باشه چکارکنم بهبود پیدا کنه لطفا سریع تر😢🙏

        1. سلام زینب تا 48 ساعت اول با محلول آب شکر تغذیه ش کن
          بعد اون می تونی براش دان مخصوص تهیه کنی در کنار اون از میوه، سبزی، تخم مرغ آبپز و میلورم استفاده کنی
          تامین کلسیم براش خیلی مهمه و 3% از جیره ی غذاییش باید کلسیم باشه
          برای اونم می تونی پوسته ی تخم مرغو کامل بجوشونی پودرش کنی و اضافه کنی به غذاش و یا اینکه از پودر صدف استفاده کنی
          براش لامپ مادر مصنوعی تهیه کن
          یا بذارش یه جای گرم چون جوجه ها تو هفته ی اول نیاز به یه محیط گرم با دمای 34 درجه دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس