ساخت آسیاب مرغداری

آموزش نحوه ساخت آسیاب مرغداری

دستگاه آسیاب در سالن های مرغداری و پرورش طیور یکی از تجهیزات پرکاربرد میباشد که برای تهیه دان مصرفی طیور مورد استفاده قرار میگیرد. دان مورد نیاز طیور مخصوصا در سن جوجگی باید به شکل ریز و آرد شده باشد. به همین دلیل از دستگاه های آسیاب برای پودر نمودن غلاتی همچون ذرت، گندم و … در مرغداری ها استفاده میشود.

اگر شما هم قصد دارید برای تهیه دان طیور خود، دستگاه آسیاب بسازید با این خواندن این مقاله از وبلاگ چیکن هچ همراه ما باشید. در این مقاله نحوه ساخت آسیاب مرغداری را به شما آموزش میدهیم. توجه داشته باشید که این آسیاب ظرفیت کم و سرعت عمل پایینی دارند. بنابراین اگر دان مصرفی مرغ های شما زیاد است باید به فکر خرید آسیاب مرغداری باشید.

وسایل مورد نیاز برای ساخت آسیاب مرغداری

بدون نیاز به ماشین آلات صنعتی و با توجه به مواد ارزان قیمت می خواهیم ساخت آسیاب مرغداری را به شما آموزش دهیم. وسایل مورد نیاز ما برای این کار عبارتند از:

  • 60 سانتی متر لوله pvc 4 اینچ با ضخامت بالا، لوله ها باید ضخیم باشند چون از آنها بعنوان رولر و غلطک استفاده خواهیم نمود.
  • 4 عدد تخته چوب 10 اینچ در 1 اینچ
  • سطل بزرگ
  • تخته های چوب
  • دریل
  • پیچ و میله

غلطک هایی که در ساخت این آسیاب به کار گرفته ایم از جنس pvc ضخیم بوده ولی شما میتوانید از غلطک های آهنی هم استفاده کنید. همچنین در ساخت بدنه و قیف این آسیاب از چوب استفاده شده است.

ابتدا چهار تخته چوب 15×30 سانت را به یک دیگر وصل میکنیم تا یک چارچوب مستطیل شکل ایجاد شود. این تخته ها را توسط پیچ و یا میخ به هم وصل کنید تا یک قاب ایجاد شود. در داخل این قاب می خواهیم هر دو غلطک را نصب کنیم.

تخته های چوب آسیاب مرغداری

بر روی دیواره های 15 سانتی باید محل اتصال پیچ و مهره ها را مشخص کنید. برای اینکه محل سوراخکاری به شکل دقیق مشخص شود، بهتر است که غلطک ها را در داخل قاب قرار دهید لبه غلطک ها باید با لبه چوب ها تراز باشد.

همچنین غلطک ها باید دقیقا در وسط قاب نصب شوند. توجه داشته باشید که بین غلطک ها باید فاصله بسیار کمی باشد تا دانه ها بین دو غلطک گیر کنند و آسیاب شوند.

زمانیکه بدین شکل غلطک ها را در داخل قاب قرار دادید، دقیقا وسط غلطک ها که رو بروی تخته چوب قرار گرفته است، محل سوراخکاری خواهد بود. پس دقت داشته باشید که وسط چوب محل سوراخ کاری نیست. بلکه محل سوراخ کاری با توجه به موقعیت غلطک ها تعیین میشود.

پیچ ها را از وسط غلطک ها عبور می دهیم

نکته: اگرچه لوله pvc مورد استفاده ما به اندازه کافی ضخیم می باشد ولی ممکن است در اثر فشار خمیده شود.  بنابراین بهتر است که داخل لوله ها را با نوعی بتن و یا ماده سخت پر کنید. همچنین سطح خارجی لوله را باید خش دار کنید تا بین دانه ها و غلطک اصطکاک کافی ایجاد شود و غلطک ها مجبور به چرخش باشند.

برای راه اندازی این آسیاب باید یک عدد دریل به انتهای پیچ و مهره ها وصل کنید تا با نیروی محرکه آن غلطک ها به چرخش درایند. زمانیکه غلطک ها با نیروی قوی به چرخش درآیند، دانه هایی که مابین آنها قرار میگیرد، در اثر فشار خرد و آسیباب میشوند. بدین ترتیب میتوانید غلات مورد نیار خود را از این طریق آسیاب کنید.

پیچ ها را از وسط غلطک ها آسیاب مرغداری

برای ایجاد مخزن نیز پیشنهاد میکنیم از یک سطل بزرگ استفاده کنید. کف سطل را برش میدهیم تا دان از آن طریق بر روی غلطک ها ریخته شود. محل برش باید طوری باشد که دان ها دقیقا به وسط غلطک ریخته شوند. همچنین سطح برش باید کمی کوچکتر از اندازه غلطک ها باشد. در غیر این صورت دان آسیاب نشده نیز از کنار غلطک ها رد خواهد شد.

اگر به تصاویر کمی دقت کنید میتوانید آسیاب مرغداری مد نظر خود را به این طریق بسازید. دقت داشته باشید که در این مقاله هدف این بود که شما با نحوه ساخت یک دستگاه آسیاب دست ساز آشنا شوید.

سطل برای آسیاب مرغداری

لذا حتما لازم نیست که دستگاه آسیاب شما عین همین دستگاهی باشد که در این مقاله توضیح داده شد. دستگه آسیاب مرغداری که خواهید ساخت کاملا به خلاقیت شما بستگی دارد. ما در این مقاله یک طرح ساده را توضیح دادیم تا شما بتوانید از آن ایده بگیرید.

ویدیو ساخت آسیاب مرغداری

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام ، بسیار جالب و آموزنده بود ولی نکته مهم و ایمنی آن طریقه نصب و اتصال موتور محرک به غلطک ها می باشد که متاسفانه توضیح داده نشده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس