چگونه نطفه سنجی کنیم؟ ملزومات و شرایط لازم جهت نطفه سنجی

آموزش نطفه سنجی از طیور | نطفه سنجی مرغ ، بلدرچین و …

نطفه سنجی یکی از مراحل جوجه کشی است که حتما باید انجام شود و روش کار آن نیز بسیار آسان است، کافیست نکات گفته شده در این مقاله را حین اجرا رعایت کنید تا یک نطفه سنجی نتیجه بخش و موثر داشته باشید. با ادامه مقاله نطفه سنجی از وب سایت چیکن هچ همراه باشید. 

نطفه سنجی چیست؟

اگر شما نیز جزو کسانی هستید که با استفاده از دستگاه جوجه کشی به جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده های خود می کنید، حتما کلمه نطفه سنجی یا نوربینی را شنیده اید و اگر هم نشنیده اید، در این مقاله توضیحات لازم ارائه شده است.

نطفه سنجی یا همان نوربینی به عملی گفته می شود که در آن پرورش دهنده با استفاده از یک چراغ قوه و یا نطفه سنج به داخل تخم نطفه دار نور تابانیده و از رشد جنین در داخل تخم مطمئن می شود. هنگام انجام نطفه سنجی باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه توضیح داده شده است. 

چه زمانی نطفه سنجی را انجام خواهیم داد؟

بسیاری از افراد تازه کار فکر میکنند که با نطفه سنجی می توانیم از وجود نطفه دار داخل تخم مطمئن شویم به این ترتیب تخم هایی 100 درصد نطفه دار خریداری کنیم، در حالی که اینطور نیست و پس از گذشت یک هفته از دوره جوجه کشی می توان از وجود نطفه در داخل تخم اطلاع یافت.

یعنی از زمانی که شما تخم را در داخل دستگاه جوجه کشی گذاشتید و جوجه کشی را آغاز کردید، باید یک هفته صبر کنید و پس از گذشت این دوره هفت روزه می توانید تخم را از داخل دستگاه بیرون آورده و مورد نوربینی قرار دهید.

اگر دوره جوجه کشی طولانی باشد باید به فاصله هر 7 روز نطفه سنجی را انجام دهید، به عنوان مثال غاز دوره جوجه کشی 30 روزه دارد و شما باید در روز هفتم ، روز چهاردهم، روز بیست و یکم و روز بیست و هشتم جوجه کشی کنید.

هدف از انجام نطفه سنجی چیست؟

طبیعتا در پی انجام هر کاری هدفی وجود دارد، هدف از انجام نطفه سنجی نیز شناسایی تخم های بدون نطفه از نطفه دار می باشد و بدین صورت شما تخم های بدون نطفه را از دستگاه خارج خواهید کرد و به جای آن می توانید تخم های نطفه دار جدیدی را جایگذاری کنید.

توجه: در صورتی که تخم های بدون نطفه را از دستگاه بیرون نیاورید و یا به عمل نطفه سنجی بی اعتنا باشید، تخم های بدون نطفه به مرور زمان در داخل دستگاه فاسد خواهد شد و باعث از بین رفتن جنین در حال رشد سایر تخم ها نیز خواهد شد ، چون تخم های گندیده گازهای سمی از خود متصاعد خواهد کرد و باعث خفگی جوجه های در حال رشد خواهد شد.

اقدامات لازم قبل از انجام نطفه سنجی

اقدامات لازم قبل از انجام نطفه سنجی

قبل از اینکه به نطفه سنجی بپردازید، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

الف – حتما دمای اتاق جوجه کشی را تا 30 الی 32 درجه بالا ببرید. اتاق جوجه کشی همان اتاقی است که شما دستگاه جوجه کشی را در آن قرار داده اید، برای این کار می توانید از بخاری های گازی یا برقی استفاده کنید و حتما درب و پنجره ها را ببندید.

ب – در زمان نطفه سنجی حتما باید اتاق تاریک باشد، بنابراین ضمن اینکه چراغ ها را خاموش خواهید کرد، پرده ها را هم بکشید. اگر پرده ها نازک هستند، موقتا پرده های ضخیم نصب کنید تا ضمن تاریک کردن اتاق از خروج گرما نیز جلوگیری کند.

ج – یک عدد نطفه سنج و یا چراغ قوه LED در اختیار داشته باشید. 

د – تخم ها را به صورت سبد به سبد بیرون بیاورید و همه تخم ها را یکجا بیرون نیاورید. چون بیرون ماندن بیش از 10 دقیقه تخم ها در محیط بیرون سبب وارد آمدن شوک دمایی به آنها شده و پوسته آنها سفت خواهد شد. 

هـ – نطفه سنجی هر تخم باید در کمتر از 10 ثانیه انجام شود و بلافاصله پس از نطفه سنجی تخم را وارد سبد کنید، اگر از شانه های 360 درجه استفاده می کنید، آن را به صورت افقی قرار دهید و اگر از شانه های 45 درجه استفاده می کنید، آن را به صورت عمودی قرار دهید طوری که قسمت باریک تخم رو به پایین باشد. 

هنگام نطفه سنجی باید چه چیزی را ببینیم؟

زمانی که تمامی شرایط فوق را فراهم کردید، می توانید به آرامی درب دستگاه را باز کنید و یکی از شانه های حاوی تخم را بیرون بیاورید و درب دستگاه را ببندید.

هنگام نطفه سنجی باید چه چیزی را ببینیم

هنگامی که شما چراغ را بر روی تخم قرار می دهید، باید با رگ های خونی و یا موجود متحرک در داخل تخم روبرو شوید، اگر رگ ها را مشاهده نکردید تخم را بچرخانید و از زاویه دیگر به آن نور بتابانید. در صورتی که پس از چند ثانیه دقت چیزی مشاهده نکردید، می توانید نتیجه بگیرید که تخم بدون نطفه است و می توانید آن را دور بیندازید.

اما بلافاصله پس از مشاهده رگ های خونی و یا موجود سیاه رنگ متحرک، تخم را به داخل شانه برگردانده و با استفاده از یک ماژیک آن را علامت بزنید تا دوباره نطفه سنجی نکنید. 

آیا قبل از قرار دادن تخم داخل دستگاه ، نطفه دارد؟

بله دارد اما قابل تشخیص نیست. در واقع زمانی که تخم داخل دستگاه قرار داده می شود، شرایط مناسب دما و رطوبتی برای رشد نطفه فراهم می شود و پس از گذشت چند روز می توانید رگ های خونی تشکیل شده در داخل تخم را با نوربینی مشاهده کنید. 

چرا همه تخم ها نطفه ندارند؟

برخی از پرنده های تخم گذار به دلیل بیماری یا تغذیه نامناسب و ضعیف قادر به تولید تخم نطفه دار نیستند و برخی دیگر نیز به دلیل اینکه جفت گیری صحیحی نداشته اند، تخم های بدون نطفه تولید می کنند و در برخی موارد دیگر نیز پرنده نر عقیم بوده و اسپرم تولید نمی کنند. 

چطور تخم هایی تماما نطفه دار داشته باشیم؟

در صورتی که در خرید تخم نطفه دار دقت لازم را به عمل آورید، طبیعتا درصد نطفه دار بودن تخم ها هنگام نطفه سنجی بالاتر خواهد بود و در نتیجه راندمان جوجه کشی و سوددهی شما بسیار بالا خواهد بود. پس همه چیز به دقت در انتخاب و خرید تخم نطفه دار برمی گردد. هنگام خرید تخم نطفه دار به نکات زیر توجه کنید :

حتما از خود پرورش دهنده های پرنده مورد نظر خرید کنید و از واسطه ها خرید نکنید.

خرید خود را حتما حضوری انجام دهید و قبل از خرید وضعیت تخم ها را بررسی کنید تا از عدم وجود لکه های خونی، فضولات، ترک بر روی آنها مطمئن شوید. 

هنگام حمل و جابه جایی احتیاط کنید چون امکان پاره شدن کیسه هوای حین حمل وجود دارد، در این صورت تخم به مرور زمان فاسد خواهد شد.

قبل از خرید به تعداد نر و ماده های موجود در بستر توجه کنید و حتما باید پرنده های نر به اندازه کافی وجود داشته باشند.

به تغذیه پرنده ها دقت کنید و حتما باید جیره غذایی کاملی داشته باشند و پرورش دهنده باید از انواع مواد غذایی و ویتامین ها در تغذیه پرنده ها استفاده کند. 

پاسخ به پرسش های متداول :

چه زمانی نطفه سنجی کنیم ؟

⌛ در نهایت از شما خواهشمندیم در صورتی که سوال یا پیشنهادی در رابطه با نطفه سنجی دارید، حتما از طریق قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید به آن پاسخ خواهیم داد. 

نوشته های مشابه

‫43 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر و شادی ممنون از راهنمایی خوب شما .
    یه سوالی داشتم.اردک اسرائیلی هر روز تخم میزاره مثل مرغ ؟ یا یه روز درمیون مثل غاز؟
    بعدش چندتا تخم میزارع تا کرچ بشه؟

  2. سلام بعد از ۱۵ روز امروز چراغ زدم رو تخم غاز زیر غاز هستن اما بعضی از تخم ها شفاف هستن و بعضیا از زیر حالت گرد هست آیا این دو حالت یعنی خراب هستن ؟

    1. سلام مشخص نیست اون هایی که کاملا مثل لامپ شفافا بدون نطفه بودن اما اینکه میگید حالت گرد متوجه منظورتون نمیشم . کامل تر توضیح بدین

  3. سلام خسته نباشید
    من زیر مرغ کرچم ۴تا تخم غاز گذاشتم
    بعد از ده روز تخم مرغ گذاشتم
    الان ۱۹ روز شده
    بعد از ۱۷روز نطفه سنجی کردم
    اما رگ های ۲تاتخم مرغ رودیدم اون دوتارو برداشتم چون رگی ندیدم و خالی بود.
    ولی تخم غاز رودیدم نصف تخم غاز سیاه بود وقتی میچر خوندم تکون نمیخوره رگ هایی هم نمیبینم
    آیا تخم غاز بدون نطفه است؟؟یا توش جوجه ای نیست؟؟
    باسپاس

    1. سلام این چیزیه که باید از نزدیک دید و نظر داد ولی مطابق فرمایش شما و باتوجه به اینکه تخم ها روز 17 بودن احتمالا جنین داخل تخم تشکیل شده و اون سیاهی جوجه هستش(البته احتمال فاسد بودن تخم در اثر کهنه بودن یا آلودگی هم وجود داره ) اگر تخم ها رو بو میکنید بوی بدی نمیدهد پس باید بگم صبر کنید تا روز آخر

  4. سلام امروز روز 21هست فردا میشه 22 جوجه هارو پریروز نطفه سنجی کردم قشنگ همه تخم سیاه هست معلومه جوجه هست توش تکون میخورن، چقد صبر کنم تا نوک بزنن و بیان بیرون چون هنوز بیرون نیومدن اینا

  5. سلام خسته نباشید من یه دستگاه جوجه کشی اتوماتیک خریدم برای بار اول انتخاب درستی انجام ندادم از ارومیه ۸۰تاتخم مرغ مرندی سفارش دادم که بعد از پنج روز بدستم رسید تخمهارو تمیز کردم و در دستگاه گذاشتم روز پانزدهم اذان صبح دیزم دمای دستگاه اومده روی ۲۷/۷ تا صبح شد رفتم دنبال برق کش دیدم قطعه ی که مخصوص دما بود سوخته بود از این قضیه هفت ساعت گذشته بودقطعه ای که مال پنکه و سایر چیزایی دیگه بود گذاشتیم بقول گفتنی قوی تر.تخم رو بعد از ۲۱روز نگاه کریدم یسریع جوجه شده بودن مرده بودن یه سریعم اصلا نطفه نداشتن.اشتباه کجا بود شانس ندارم طرز کار کردنم اشتباست.الان دویستا بلدرچین گذاشتم شکر خدا دستگاه روی تایماهش خوب کار میکنه به لطف خدا.حالا فقط میخوام بدونم باید کارای لازم ضروری چیا هستن که باید انجام بدم.البته به این هم اعتقاد دارم تا چیزی خراب نشه درست نمیشه با یکبار شکست نباید نا امید شد.ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. سلام ابولفضل عزیز
      فرایند جوجه کشی شما از نظر من از نقطه اول مشکل داشته
      ببینید نگهداری تخم نطفه دار خودش نیازمند یکسری شرایط بسیار خاص هست ، برای مثال اگر میخواید تخم نطفه دار رو نگهدارید باید دمای محیط مقدار مشخصی باشه ، رطوبت مقدار مشخصی باشه و تخم نطفه دار در هر 4 تا 6 ساعت به شکل مشخصی که غالبا 90 درجه هر چرخانده بشه تا جوجه به تخم گیر نکنه
      حالا قضیه اینجاست شما تخم نطفه دار رو از جایی سفارش دادید که فقط 5 روز تو راه بودن !! تکان هایی که تا رسیدن تخم نطفه دار به شما داشتن + عدم تنظیم صحیح دما و … (بخصوص در ارومیه و شهرهای اطراف که دمای شب زیر 15 و گاها زیر 10 هست – 20 روز پیش هم دور و بر 0 بود !) سبب کاهش شدید راندمان تخم ها قبل از جوجه کشی شده .
      به هیچ وجه از چنین فاصله ای تخم نطفه دار تهیه نکنید . باید از تولید کننده هم مطمئن باشید ، تولید کننده ای که تونسته یه جا 80 تا تخم نطفه دار تازه بهتون بده حتما یه گله ی خیلی بزرگ مولد داره که اینم بعید به نظر میرسه (اگه از سایت های اینترنتی تخم رو خریدید که حتما تخم کهنه بوده !)

      این مورد رو بسیار جدی بگیرید و تخم های نطفه دار رو از شهر خودتون یا شهرهای اطراف از طریق دیوار و شیپور و … پیدا کنید و شخصا برید خریداری کنید . اصلا از همچین فاصله ی دوری تخم نطفه دار خریداری نکنید که راندمانش 20-30 درصد هم نمیشه

  6. سلام خسته نباشیدقربان من دوروز پیش نطفه سنجی کردم رگ دیدم اماالان که نگاه میکنم رگ نیست فقط یه لکه ی سیاه توی تخم مرغ هست و وقتی تخم مرغ رامیچرخونم اون لکه هم باهاش میچرخه.یعنی ازبین رفته؟آخه چرا هفتادتا دونه تخم مرغ دوروز پیش رگ داشتن اما روز نهم رگاشونو نمیبینم؟

    1. سلام
      خوب دو روز پیش چک کردی الان چرا باز دستگاه رو باز کردی چکش کنی ؟!
      نکن دوست عزیز این کارارو
      صبور باش روز 14 تست کن ، ممکنه جوجه در حال تشکیل باشه با اینکارت فقط راندمان رو به فنا میدی

  7. من یه مشکلی برای گرمایش محیط جوجه کشی ام پیش اومد و مجبور شدم روز ۸ کامل یعنی شرع روز نهم نطفه سنجی کنم آیا موقعی بدی نیست روز ۸

  8. از من که از پنج تا یکی شد چون نطفه چهار تای دیگه ضعیف بود این یک دونه هم از یک مرغ دیگه بود و اون چهار تای دیگه رگ ها تشکیل شد اما تلف شدن این یکی اما وضعیتش خوبه حالا همش میترسم اینم چیزیش بشه

  9. سلام ببخشید میخواستم بدونم تخم مرغ های من همگی دقیقا شبیه شکل بالا هستند و روز هفتم جوجه کشی شکل ظاهری شون که دقیقا شبیه از تصویر روی سایت است و درونشان هم همین طور حالا تخم مرغ ها سالم اند چون من رگی رو نتونستم ببینم د دقیقا شبیه شکل بالاست

    1. سلام
      متوجه نشدم دقیقا چی گفتید ! کدوم شکل بالا ؟!
      تصویر کلی که قرار دادیم رو ببیند ، اگه شبیه هر کدوم از اونها هست پس نطفه داره
      در غیر این صورت باید دقیقتر نگاه کنید ، نور محیط رو کمتر کنید و نوری که به پرنده ها میخوره رو زیادتر ، اونوقت میتونید رگ ها رو هم ببینید ، اگه وجود داشته باشن !

  10. سلام، آیا مرغ و خروسی که داخل قفس کوچک نگهداری میشه و اینها رو به دلیل سرما ۷-۱۰ روز نتونیم بیرون در بیاریم برای جفت گیری، تخم‌هاشون نطفه دار نمیشه؟
    کلا مرغ با یکبار جفت گیری چند عدد میتونه تخم نطفه دار بزاره؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام، عدد دقیقشو نمیتونم بگم ولی تا یه هفته حداقل تخم نطفه دار تولید میکنه. ولی بعد 2 هفته احتمال زیاد نطفه نداره یا اینکه خیلی ضعیف خواهد بود.

    1. سلام
      بله
      تخم اگه نطفه دار نباشه داخل دستگاه دما میره بالا و اصولا به خاطر دمای بالا کم کم پخته میشه ! در این حالت از خودش گاز تولید میکنه که برای سایر تخم ها مناسب نخواهد بود
      به طور کلی میشه گفت 10 درصد تاثیر منفی رو خواهد گذاشت

    1. هر روز !!؟؟
      اینقدر بهشون شوک وارد کردی که به امکان زیاد تو راندمان جوجه کشی تاثیر میزاه
      فقط 2 بار در طول جوجه کشی باید جوجه کشی کنی ، حداکثر 3 بار

      اینکه جوجه ها میمیرن یا نه قابل تشخیص نیست ولی دیگه اینکارو نکن

  11. سلام، من برای نطفه سنجی تخم ها را به یک اتاق دیگر بردم‌ البته رطوبت اتاق نطفه سنجی را با آب جوش افزایش دادم، فاصله اتاق جوجه کشی تا اتاقی که نطفه سنجی کردم خیلی کم بود، ولی نمی دانم که نطفه سنجی زیر ۱۰ ثانیه انجام شده یا نه به نظر شما مشکلی پیش نمی آید؟

    1. سلام
      نمیشه گفت
      ولی اصلا نباید جابجا کنید شوک دمایی زیاد میشه
      همونجایی که هست چراغارو خاموش کن و تست کن

    1. سرفه
      غطسه
      تغییر در غذا خوردن و کاهش اشتها
      کز کردن یه گوشه
      فضله ی بد رنگ و بد بو
      از مورادی هست که امکان بیماری رو بالا میبره

    1. سلام
      نه متاسفانه این کار شدنی نیست
      در اون مرحله هنوز رگه های نطفه تشکیل نشده و نمیشه دید
      باید حداقل 3 تا 4 روز از جوجه کشی بگذره بعد میشه نطفه سنجی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋