علت مرگ و خفه شدن جوجه در داخل تخم

بررسی علل مرگ جنین در داخل تخم نطفه دار

خفگی و یا مرگ جوجه نارس در داخل تخم یک صحنه ناخوشایند بوده و قلب هر بیننده ای را متأثر میکند. متأسفانه بسیاری از کاربران در زمان جوجه کشی با جوجه نارس و یا مرگ آن در داخل تخم مواجه میشوند.

در یک جوجه کشی ممکن است این وضعیت برای برخی از تخم ها و یا حتی برای تمامی تخم های نطفه دار پیش آید. اما این علت مرگ و خفه شدن جوجه در داخل تخم چیست؟ چطور میتوان از این نوع تلفات جلوگیری کرد؟ در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن هچ به طور کامل در این زمینه بحث خواهیم کرد.

ویدیو بررسی علت مرگ و خفه شدن جوجه در داخل تخم

مهمترین دلایل مرگ جوجه در داخل تخم

بسیاری از افراد در نگاه اول ایرادات وارده بر دستگاه جوجه کشی را عامل مرگ جوجه در داخل تخم نطفه دار می دانند. ولی موارد زیادی باعث خفگی و تلف شدن جوجه در داخل تخم میشود. در نظر داشته باشد برای یک جوجه کشی موفق مجموعه از اقدامات و فاکتورها باید رعایت شوند، که خرید دستگاه جوجه کشی با کیفیت فقط یکی از آنها می باشد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای راندمان بالا در جوجه کشی از طیور مختلف
» امکان کارکرد بصورت اتوماتیک و عدم نیاز به دانش فنی
» امکان چرخش اتوماتیک تخم ها بدون وارد کردن شوک حرکتی
قیمت : 7,100,000تومان

 

عوامل دیگری هم باعث این نوع تلفات در جوجه کشی میشود که عبارتند از :

عدم چرخش صحیح و چسبیدن زرده به پوسته

چرخش تخم نطفه دار، برای جلوگیری از چسبیدن زرده، به پوسته داخلی بوده و اگر این مورد رعایت نشوند، جنین، به دلیل تغذیه ناقص، در وسط جوجه کشی تلف میشود. عدم چرخش صحیح میتواند ناشی از مشکل در سیستم چرخشی ماشین جوجه کشی باشد. یا اینکه در زمان انبار کردن تخم های نطفه دار، اپراتور به شکل صحیح و یا به اندازه کافی آنها را نچرخانده است.

یک سیستم چرخش صحیح برای دستگاه جوجه کشی چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟

یک دستگاه جوجه کشی که به صورت اصولی و مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته شده باشد، چرخش را نیز به شکل اصولی و دقیق انجام خواهد داد. معمولا یک سیستم چرخش صحیح دارای ویژگی های زیر است : 

  • الف – چرخش کاملا اتوماتیک و بدون نیاز به دخالت دست صورت می گیرد. 
  • ب – موتور در زمان مقرر فعال و در زمان مقرر نیز متوقف می شود. 
  • ج – هنگام شروع به کار موتور و توقف آن، هیچ گونه شوک حرکتی به تخم وارد نمی شود. 
  • د – چرخش تخم به شکل کاملا آهسته و بدون وارد آوردن ضربه انجام می شود. 
  • هـ – زاویه 45 درجه به راست و 45 درجه به چپ در چرخش رعایت می شود. 
  • و – امکان تنظیم سرعت چرخش تخم توسط کنترلر دستگاه وجود دارد. 
  • ز – چرخش به صورت کاملا آهسته و با یک سرعت ثابت انجام می شود. 

اهمیت زاویه چرخش دستگاه جوجه کشی و تاثیر آن بر افزایش راندمان جوجه کشی

چرخش هایی که با زاویه کمتر از 45 درجه انجام شود، مخصوصا هنگام جوجه کشی از تخم های درشتی مانند تخم اردک، بوقلمون و غاز و … منجر به تلفات جنین داخل تخم و یا ناقص به دنیا آمدن جوجه خواهد شد. 

علت این امر به چسبیدن نطفه به پوسته بر می گردد. در واقع دلیل اصلی چرخش دادن تخم، ممانعت از چسبیدن نطفه و جنین به پوسته و کمک به تغذیه کامل او از تمامی قسمت های زرده مربوط می شود، حتی در حالت جوجه کشی طبیعی نیز پرنده مادر با چرخش دادن تخم به کمک نوک خود، به زنده ماندن نطفه و تغذیه کامل اول کمک می کند. 

پس اگر چرخش به شکلی صحیح صورت نگیرد، ضمن اینکه احتمال تلف شدن جنین در داخل تخم بالا می رود، در بهترین حالت جوجه با بدنی ناقص یا مشکل عصبی متولد خواهد شد. 

در صورت کم بودن زاویه چرخش، جوجه کشی از تخم های کوچکی مانند بلدرچین، کبک، قرقاول و حتی مرغ همچنان با هچ خوبی صورت خواهد گرفت چون نطفه کاملا از پوسته دور می شود.

اما هنگام جوجه کشی از تخم های درشت با همان سیستم چرخش دارای زاویه چرخش پایین، شاهد کاهش شدید راندمان جوجه کشی می شوید. علت این امر، جدا نشدن کامل نطفه از پوسته به دلیل ثابت ماندن قسمتی از زرده و بزرگ بودن حجم تخم است، بنابراین غیر استاندارد بودن زاویه چرخش در جوجه کشی از تخم های درشت نمایان می شود.

انبار کردن تخم ها

تخم های نطفه دار قبل از جوجه کشی در شرایط ویژه ای باید نگهداری شوند. این شرایط ویژه شامل نحوه قرار گیری تخم نطفه دار، دما و رطوبت محیط، تعداد روزهای انبار شده و چرخش تخم ها می باشد. بعنوان مثال تخم نطفه دار نباید در حالتی قرار گیرد که نوک تیز آن رو به بالا باشد. یا اینکه تخم نطفه دار باید زیر 4 روز باشد.

انبار کردن تخم ها - چیکن هچ

دما و رطوبتی هم که تخم نطفه دار در ان محیط نگهداری میشود، بسیار مهم است. رطوبت محیط اگر کم باشد، آب داخل تخم نطفه دار نیز تبخیر شده و از کیفیت آن به شدت کاسته میشود.

چرخش تخم نطفه دار نیز در زمان انبار باید به شکلی باشد که تخم ها هر 2 الی 3 ساعت با زاویه 45 درجه بچرخند. برای این کار میتوانید تخم ها را در داخل شانه جوجه کشی بچینید و یا از ترنر اتوماتیک جوجه کشی استفاده نمایید.

جیره غذایی گله مولد

برای تولید تخم های نطفه دار با کیفیت، جیره غذایی گله مولد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. هرگونه کمبود ویتامین و یا مواد معدنی در جیره غذایی تأثیر منفی بر تخم های نطفه دار دارد. کمبود ویتامین و مواد معدنی باعث میشود که کیفیت مواد غذایی داخل تخم نطفه دار نیز ضعیف باشند و جنین انرژی کافی را از آنها دریافت نکند و در نیمه مسیر تلف شود.

البته افزایش بیش از حد مواد معدنی از جمله کلسیم بالا نیز تأثیر منفی در جوجه کشی به جای میگذارد. در برخی مزرعه ها پرورش دهندگان برای جلوگیری از افت تخمگذاری مولدها ، درصد کلسیم جیره را بیش از حد افزایش میدهند. در نتیجه این تغییر، پرنده ها تخم هایی با پوسته ضخیم تولید خواهند کرد. در استفاده از این نوع تخم های نطفه دار، جوجه در زمان هچ قادر نخواهد بود که پوسته ضخیم را بشکند و از آن خارج شود و در همان حالت خفه میشود.

خرید تخم نطفه دار

از هر جایی و یا هر پرورش دهنده ای نباید تخم نطفه دار تهیه کنید. زیرا شرایط حمل تخم نطفه دار حساس بوده و باید هیچ نوع لرزه و ضربه به آن وارد نشود. به همین دلیل خرید از استان های دیگر و یا فواصل دور به هیچ عنوان توصیه نمیشود. برای خرید تخم نطفه دار به پرورش دهندگان محلی منطقه خود و یا اداره جهاد کشاورزی مراجعه کنید. در مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار تمامی اطلاعات لازم در این باره توضیح داده شده است.

نطفه سنجی

یکی دیگر از دلیل مرگ جوجه ها در داخل تخم، نطفه سنجی در شرایط دمایی اشتباه می باشد. بارها پیش آمده که پس از نطفه سنجی مشخص شده که جنین داخل تخم سالم بوده ولی بعد از آن یا در زمان هچ جوجه داخل تخم خفه شده یا تلف شده است.

نطفه سنجی در جوجه کشی - چیکن هچ

در زمان نطفه سنجی باید دمای محیط را افزایش دهید چون تخم های نطفه دار از یک محیط گرم با دمای نزدیک به 38 درجه خارج شده اند. پس دمای سرد برای آنها مرگبار بوده و باعث شوک و آسیب جدی به آنها خواهد شد. برای آموزش نطفه سنجی تخم های نطفه دار کلیک کنید.

باز کردن درب دستگاه در زمان هچ

زمان هچ یک دوره 3 الی 5 روزه بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است. در این دوره جوجه برای شکستن تخم و خروج از آن تلاش میکند، به همین دلیل رطوبت را در این دوران افزایش میدهند تا پوسته تخم ها به اندازه کافی نرم و شکننده شود. اما اگر درب دستگاه را در زمان هچر باز و بسته کنید، رطوبت داخل آن به یکباره تخلیه شده و مجددا پوسته تخم سفت و خشک میشود. در نتیجه تلاش های جوجه برای شکستن تخم بی فایده مانده و در اثر ضعف در داخل تخم تلف میشود.

خاموشی دستگاه جوجه کشی

تمامی سیستم های داخل دستگاه جوجه کشی از جمله کنترلر جوجه کشی ، موتور ، المنت حرارتی ، رطوبت ساز و … با برق تغذیه میشوند. پس برق دستگاه جوجه کشی همیشه باید وصل باشد. اما در برخی مناطق با مشکل قطعی مکرر برق مواجه هستیم.

گاهی اوقات هم کاربر کاملا از این قطعی برق بی خبر بوده، چون ممکن است شب هنگام اتفاق افتاده باشد؛ یا زمانیکه کاربر در کنار دستگاه نبوده برق آن به مدت طولانی قطع شده. وقتیکه برق دستگاه قطع میشود، تمامی سیستم های آن از کار می افتند و داخل دستگاه به یک محیط ناامن برای تخم های نطفه دار تبدیل میشود و باعث مرگ جوجه ها در داخل تخم و افزایش تلفات میگردد.

اپراتور جوجه کش

اپراتور دستگاه جوجه کشی در حقیقت نقش اصلی برعهده داشته چراکه این اپراتور است که یک محیط مناسب برای دستگاه باید انتخاب کند؛ باید تخم های نطفه دار با کیفیت را تهیه کند؛ و این اپراتور است که نوع دستگاه جوجه کشی مورد استفاده برای این کار را خرید میکند.

پس درباره تک تک این موارد، اپراتور باید علم و دانش کافی و تحقیقات لازم را انجام دهد. جوجه کشی از هر پرنده با پرنده دیگر فرق میکند و باید کاربر اطلاعات مربوط به جوجه کشی از جمله دوره ستر، هچر، دما و رطوبت و … را بداند.

اپراتور جوجه کش - چیکن هچ

همچنین نحوه کار با دستگاه های مختلف هم فرق میکند. پس لازم است که کاربر آموزش های لازم درباره نحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی مد نظر خود را یاد بگیرد. در فروشگاه چیکن هچ به همراه تمام دستگاه های جوجه کشی فیلم و دفترچه آموزشی نحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی به طور کامل شرح داده میشود.

جمع بندی

در این مقاله دلایل مختلف خفگی جوجه در داخل تخم را شرح دادیم. به عنوان نکته آخر باید ذکر شود که علاوه بر موارد گفته شده، غلظت بالای دی اکسید کربن و یا گاز کربنیک نیز باعث مرگ جنین در داخل تخم میشود. پس تهویه دستگاه جوجه کشی و محیطی که دستگاه در آن مستقر شده است باید به شکل اصولی انجام گیرد.

با رعایت تمامی این موارد مطمئنا راندمان بسیار بالایی در جوجه کشی به دست خواهید آورد. در صورت هر گونه سوال و یا پیشنهاد در این باره در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید. ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نوشته های مشابه

‫324 دیدگاه ها

  1. با سلام خسته نباشین من داخل دستگاه جوجه کشی تخم نطفه دار بقلمون گذاشتم نصف تخمها هچ شدن و نصف دیگه متاسفانه نه تخمارو ک شکستم همه تخما جوجه بودن زرده تخم جذب جوجه نشده بود و تلف شده بودن علت اصلی این چی میتونه باشه ممنونم کمکم کنین

      1. سلام من ۱۰ تا جوجه گذاشتم زیر مرغم نطفه سنجی کردم تا روز۱۶ همه جوجه بودن الان ۲۱ روزه ۹تا در امده یکی هنوز تخمو سوراخ هم نکرد ولی صدای تخ تخ نوک میاد نور زدم دیدم نوکش معلومه هی بالا پایین میکنی اروم و میزنه به تخم چیکار کنم کمکش کنم چون زندست؟

        1. سلام ابوالفضل
          درسته که طول دوره ی جوجه کشی از تخم مرغ 21 روزه ولی توصیه میشه 3 تا 5 روز بعدش رو هم صبر کنی
          برای کمک به هچ می تونی یه مقدار رطوبت محیط رو بیشتر کنی تا پوسته ی تخما نرم بشه و راحت تر بیرون بیان
          یا از رطوبت ساز استفاده کن یا یه کاسه آب بذار تو محیط تا بخار شه
          اگه دیدی بازم تکون میخورن ولی نمیتونن دربیان ایندفه بیا چن تا شکاف کوچیک رو تخما ایجاد کن تا بتونن نوک بزنن

  2. سلام ببخشید تخم غاز باید4روزدیگه درمیآمد موش تخم روشکوند ولی جوجه داخلش زنده هست خون زده بیرون چاره ایداره

    1. سلام دوست عزیز
      اگه تخم کامل شکسته شده باشه
      چون هنوز رشد جوجه تکمیل نشده ممکنه به خاطر تماس با هوا و آلودگی تلف بشه
      ولی اگه شکستگیش سطحی بود می تونستی پوسته تخمو با چسب ترمیم کنی

    1. سلام دوست عزیز
      تخم توی 21 روزگی جوجه میشه حالا ممکنه این مدت یکم بیشتر هم طول بکشه
      نطفه سنجیشون کرده بودی؟

      1. آره جوجه روز۱۷تکان می خون الان ۲۰روز تکان نمی خور داخل تخم رگ خون هست چیزای زرد هست سر تخم جوجه هست سیاه شدپایین تخم چیزی نیست مرسی ازکمک شما عزیز⚘️

  3. سلام وقت بخیر
    عروس هلندی من حدودا بیشتر از دو هفته است که پنج تخم گذاشته از این پنج تخم چهارتاشون شفاف نیستن و به تازگی قسمت پایین تخم ها تیره شده و عروس هلندیمم چند روزی هست که مثل قبل روی تخم ها نمی خوابه و میخواد از قفس بیرون بیاد، می خواستم بدونم تخم ها با وضعیتی که گفتم سالم هستن؟؟

      1. سلام عروس من ۳ تا تخم گذاشته حدود ۳۰ روز شده دوتا از تخم ها مشکی هستند اما خیلی وقته که هستن داخل تخم الان تخم ها سالمن؟

      2. سلام خسته نباشید عروس هلندی من ۱۵ روز تخم خوابیده بودن ادان ۳ ساعت میشه هردو اومدن بیرون جیغ میزنن بیقراری میکشن نمیخوابن علتش چیه

        1. سلام دوست عزیز
          مادت که علائمی مثل بیحالی و له له زدن و نشستن کف قفس رو نداره؟
          تخم هارو چک کن ببین جنین حرکت میکنه

          1. اب زدم روشون رفتن خوابیدن رو تخم چجوری بفهمم جنین حرکت میکنه یا نه؟

          2. برا چی آب زدی بهشون؟ رطوبت و گرمای مورد نیاز تخم رو مادر فراهم میکنه
            اگه زنده باشه به تخم دست بزنی هم گرمه هم تکون خوردنشو حس میکنی
            یا هم میتونی نوربینی کنی

          3. سلام وقط بخیر یه جفت عروس هلندی دارم چهار تا تخم گذاشته یه دونش دره گرد سه تا تخم دیگه جوجه داغلش بود ولی مرده بودن آخر تخم هانصف زرده هم به پشت جوجه ها چسبیده بود راهنمای کنید ممنون میشم

          4. سلام خلیل
            این برمیگرده به اینکه به درستی روی تخما نخوابیده و جابجاشون نکرده
            ممکنه به خاطر کم تجربگی توی پرورش تخم باشه
            اولین بارش بود که تخم کرده بود؟

  4. سلام عروس هلندی من الان ۲۴ تخم گذاشته ولی جوجه هاش در نمیاد میتونم دلیلشو بدونم نه نوک زده و تخم ها بسیار سبک هست

    1. سلام دوست عزیز
      تبدیل تخما به جوجه تو عروس هلندی ها 18 تا 21 روز طول می کشه
      اگه خیلی سبکن و تو 24 روز تبدیل به جوجه نشدن یعنی بدون نطفه ان یا فرایند رشدشون کامل نشده و تلف شدن
      بهتره از تو لونه برشون داری

  5. سلام خسته نباشید.
    مرغ من روز چهارم کرچ بودنش است
    بعد من روزی دو بار به مدت ۳۰دقیقه میزارمش بیرون مشکلی نیست؟

  6. سلام وقت بخیر
    من دو بار تخم مرغ داخل دستگاه گذاشتم (حدود ۱۵ تخم) ولی در هر دو بار فقط ۲ جوجه از تخم خارج شدند . تخم ها باز کردم تعدادی در روز حدود دهم و تعدادی در روز حدود ۱۶ و ۱۷ تلف شدند و فقط دو جوجه از تخم خارج شدند .
    از چرخش و گرما و رطوبت دستگاه مطمئنم در طول دوره برای تامین آب دستگاه درش باز کردم .
    ممکن راهنمایی کنید چرا اکثر جوجه ها تلف میشن.
    تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      اشتباهت همین بوده که زودتر از موعدش به تخم ها دست زدی و باید میذاشتی 21 روز کامل بشه بعد

  7. سلام ببخشید من ۱۳تا تخم لاری گذاشتم زیر مرغ معمولی چکار کنم به تخمها رطوبت کافی برسه که توی تخم تلف نشن چون قبلا تلف شدن متشکرم راهنمایی کنید

  8. سلام وخستع نباشید تخم مرغ در دستگاه گذاشتم و رطوبت خیلی پایین بود ینظراون جوجه میشه یا لطفاً راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام ممنون از شما . رطوبت چند درصد بود و روز چندم جوجه کشی بود ؟
      چرا رطوبت اومده بود پایین؟

    2. سلام خسته نباشید ببخشید من دستگاه جوجه کشی ساختم دست سازه بد روش جوری سیستم گزاشتم که همیشه آرم آرم می‌چرخه به صورت کامل یعنی یک دور کامل میزن کامل می چرخه این اشکالی داره یعنی مشکل پیش میاد که همش داره می‌چرخه

        1. اگر بیشتر بچرخه چی مثل اگر هر چند دقیقه یک دوره کامل بطور 360 درجه بزنه مشکلی پیش میاد خیلی آهسته باشی یعنی یواش یواش بچرخه ولی یک دور کامل 4 ساعت نمیشه زودتر میشه مدل غلطکی است

  9. سلام عروس من جوجش داره باز میشه دوتاشون بیرون ا، اغلن چیکار کنم جوجه تو 18روزگیش داره میاد بیرون

    1. سلام کاریش نمیشه کرد . برای ماده سفیده تخم مرغ اب پز هویج رنده شده بذار و تقویتشون کن . غذاهای با طبع گرم رو حذف کن و زیاد به لونه سر نزن

  10. سلام خسته نباشید.
    من تخم مرغ رو توی دستگاه جوجه کشی گذاشتم
    در روز نهم دما سنج از دستم افتاد و روی تخم افتاد و تخم یکم ترک خورد
    میشه به من بگید آیا جوجه میشه یا نه؟؟؟

      1. سلام وقت بخیر .دوتا عروس هلندی جفت دارم ۲۰ روزه ۳تا تخم گذاشتن از تاریخ سومین تخم حساب کردم۲۰ روزه .تخم سنگین ولی نگاه می کنم داخل شفاف هستش میشه لطف کنید راهنمایی کنید

        1. سلام مبینا
          شفاف بودن داخل تخم نشون میده که نطفه نداره
          و قرار نیس که جوجه بشه
          باید برداری بندازیش دور
          چون اگه بمونه تو لونه فاسد میشه و اینم برای پرنده بیماری ایجاد می کنه

  11. سلام من پنجاه سه تا تخم مرغ گذاشتم داخل دستگاه امروز 22روز هست تا حالا 17در کرده چندتا هم داخل تخم خفه شدن به نظرتون باقیش در میشن و چرا خفه میشن داخل دستگاه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس