آشنایی با بیماری های تنفسی مرغ و نحوه پیشگیری و درمان آن

بیماری ها و علت های تنگی نفس و تنفس مشکل در مرغ و خروس

مرغ و خروس از زمان جوجگی تا بلوغ و تخم گذاری یا کشتار با بیماری های زیادی درگیر هستند که برخی از آنها با دارو و واکسن قابل درمان بوده و برخی نیز سبب تلفات وسیع گله می شوند. بیماری های تنفسی از جمله ناخوشی های شایع در میان مرغ و خروس و انواع طیور می باشد که سیستم تنفسی و سایر ارگان های پرنده را درگیر می کند.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» جوجه کشی آسان و اتوماتیک از تخم نطفه دار مرغ
» مجهز به سیستم ستر و هچر همزمان
» برخورداری از بدنه ی ABSمقاوم و عایق بندی استاندارد
قیمت : 7,100,000تومان

در صورتی که مرغ یا خروس شما دچار مشکل تنفسی شده و با علائمی همچون تنگی نفس، نفس نفس زدن، خس خس کردن و… همراه است حتما با ادامه این مقاله از چیکن هچ همراه باشید تا با نوع بیماری پرنده خود آشنا شده و اطلاعات کافی در مورد نحوه درمان آن به دست آورید. 

چگونه از بیمار بودن پرنده خود مطمئن شویم؟

گاهی موارد مرغ یا خروس به دلیل استرس و یا تغییرات محیطی دچار کم اشتهایی، اسهال و تنفس تند می شود که گذرا و موقت بوده و بعد از مدتی پرنده به حالت عادی برمی گردد. اما در صورتی که بی اشتهایی، تنفس مشکل و خس خس دار، تغییر در حالت و بوی مدفوع، ورم صورت، خروج ترشح از دهان و بینی و هر علامت مشکوک دیگری ادامه داشته باشد، بیمار بودن مرغ و خروس حتمی بوده و اقدامات لازم باید سریعا صورت گیرد. 

انواع بیماری های تنفسی در مرغ و خروس 

در ادامه با انواع بیماری های مرغ و خروس آشنا خواهید شد که یکی از علائم آنها ایجاد مشکل تنفسی است، دقت کنید که بیماری ها فقط با یک علامت همراه نیستند، بلکه مجموعه ای از نشانه ها را در پرنده خواهید دید و یکی از علائم تنگی نفس و التهاب دستگاه تنفسی است. 

1- وبا در مرغ و خروس 

این بیماری از عامل باکتریایی به نام پاستورلا مولتوسیدا به وجود می آید، قرار گرفتن جوجه ها و حتی مرغ و خروس های بالغ در تماس با پرندگان آبزی وحشی بیمار یا جوندگان می تواند عاملی برای سرایت بیماری باشد. نیش و جراحات ناشی از گاز گرفتگی حشرات و موجودات ریز که این باکتری ها را در بزاق خود حمل می کنند، عامل دیگری در انتشار وبا است. 

وجود فضولات و ترشحات دهان و بینی پرنده های وحشی در بستر یا هم غذا شدن آنها با مرغ و خروس های شما نیز می تواند بیماری وبا را به آنها انتقال دهد. بنابراین جدا نگه داشتن مرغ و خروس ها به ویژه جوجه ها و رعایت بهداشت در بستر و تغذیه آنها جلوگیری از بیماری ضروری است. 

علائم بیماری وبا

این بیماری در دو نوع حاد و مزمن بروز پیدا می کند، در حالت حاد پرنده بدون هیچ علائمی میمیرد اما در نوع مزمن با علامت هایی همچون تنگی نفس، بی حالی و بی اشتهایی ، کر کردن، تغییر رنگ تاج و ریش، خروج ترشح از بینی و اسهال همراه خواهد بود. 

درمان و پیشگیری

گله را با یک آنتی بیوتیک مناسب (بر اساس اطلاعات کشت و حساسیت دارویی) به مدت حداقل 10 روز درمان کنید. کنترل پرنده ها و دقت در آب و غذا و نظافت محل پرورش ضروری است. پرندگان دارای علامت بیماری را سریعا جدا کرده و از سرایت به کل گله جلوگیری شود. لاشه پرنده های مرده را از بین برده و سالن پرورش را به صورت مرتب ضدعفونی و تمیز کنید. 

2- آنفولانزای مرغی 

بیماری آنفولانزای مرغ دارای دو نوع است که نوع اول آن بیشتر پرنده های آبزی مانند اردک و غاز و پرنده های آب دوست اتفاق می افتد، اما نوع دوم آن که HPAI نام دارد، درگیری شدیدی در پرنده های بومی مانند مرغ و بوقلمون ایجاد کرده و کشندگی بالایی دارد.

آنفولانزای مرغی - چیکن هچ

این ویروس نیز از پرنده های وحشی و جوندگان به مرغ و خروس ها انتقال پیدا می کند، بنابراین رعایت بهداشت در بستر و جلوگیری هم آب و هم غذا شدن گله با پرنده ها و موجودات وحشی تاثیر زیادی در جلوگیری از بیماری دارد. 

علائم آنفولانزای مرغی 

علائم شایع این بیماری شامل مشکل در تنفس مانند تنگی و ایجاد خس خس، کاهش میزان تخم گذاری، متورم شدن سر و صورت،عطسه، خروج ترشحات خونی از دهان و بینی، کبود شدن ساق پا، کاهش اشتها، بستن چشمان و در نهایت مرگ است. اطلاعات بیشتر در مقاله آنفولانزای مرغی قابل مطالعه است. 

نحوه پیشگیری و درمان 

بهترین روش برای جلوگیری از تلفات مرغ و خروس ها، جلوگیری از تماس مستقیم با پرنده های آب دوست مانند اردک و غاز و جلوگیری از هم غذا و هم آب شدن با آنها می باشد. حتی فضولات و ترشحات خارج شده از دهان و بینی اردک و غاز و پرنده های وحشی مهاجر نیز می تواند سبب آلودگی بستر و آب و غذا شود. 

حتما دانخوری ها و آبخوری ها را روزی چند بار شسته و همواره از آب و غذای تازه و سالم استفاده کنید. پوشال یا خاک اره بستر آنها را نیز هر چند روز یکبار تعویض کنید. 

3- بیماری عفونی آبله مرغان 

یکی دیگر از بیماری هایی که مشکل تنفسی در پرنده خانگی شما ایجاد خواهد کرد، ابله مرغان است. این بیماری نیز از موجودات ناقل مانند پرنده های وحشی مهاجر مانند کلاغ و گنجشک، پشه ها، سایر پرنده های بومی بیماری ، ترشحات و فضولات آنها و … به مرغ و خروس های سالم شما سرایت پیدا می کند. 

علائم بیماری آبله مرغان 

مهم ترین علامت این بیماری وجود گره ها و دلمه ای ابله بر روی قسمت های بدون پر صورت، پاها و زیر بال ها می باشد. مشکل تنفسی زمانی ایجاد خواهد شد که ابله ها در داخل دهان و گلوی پرنده شکل گرفته و تنفس را برای آن مشکل کند. در صورت شدید بودن دلمه ها احتمال خفگی پرنده وجود دارد. ابله های ایجاد شده در دهان پرنده به شکل سفید است و حتی ممکن است در بینی و مجرای تنفسی مرغ و خروس نیز ایجاد شوند. 

در صورتی که این بیماری یا ویروس دیگری همراه شود، بیماری را در پرنده مشکل تر کرده و احتمال بهبودی کمتر خواهد بود. 

نحوه پیشگیری و درمان آبله مرغان 

در صورتی که ابله های جلدی و پوستی ایجاد شده باشد پس از 4 هفته شاهد بهبودی در گله خود خواهید بود، اما در مواردی که مجاری تنفسی و گلوی پرنده درگیر شده باشد، بهبودی مشکل بوده و نیاز به درمان سریع توسط دامپزشک خواهد داشت. 

تمیز نگه داشتن کف بستر و آبخوری و دانخوری ها و همچنین استفاده از توری در دریچه های ورود هوا (جهت جلوگیری از ورود پشه ها) بهترین روش پیشگیری است. از ترکیب شدن مرغ و خروس های شما با سایر پرنده ها و حتی حیوانات جلوگیری کرده و قبل از ورود به سالن از لباس و چکمه مخصوص و ضد عفونی شده استفاده شود. 

4- برونشیت عفونی

برونشیت عفونی - چیکن هچ

این بیماری ویروسی، کرونای پرندگان نام دارد، به شدت واگیردار بوده و دستگاه تنفسی ، گوارشی و سپس اندام تولید مثلی پرنده را هدف قرار می دهد. این ویروس توسط مرغ و خروس های آلوده و یا پرندگان وحشی از طریق ترشحات تنفسی و مدفوع سرایت می شود و از طریق آئروسل، خوردن خوراک و آب آلوده و تماس با تجهیزات و لباس‌های آلوده منتقل خواهد شد. 

علایم بیماری برونشیت در پرنده های بومی 

از جمله نشانه های این بیماری می توان به تنفس مشکل همراه با خس خس، سرفه و عطسه، خروج ترشح از بینی و چشم، کز کردن، تجمع در کنار منبع گرمایی، کاهش اشتها اشاره کرد. در صورتی که مرغ تخمگذار به بیماری برونشیت مبتلا شده باشد، علاوه بر نشانه های فوق، با کاهش میزان تخم گذاری ، نرم شدن پوسته تخم و مهم تر از آن کم رنگ یا بی رنگ شدن پوسته تخم مواجه خواهد شد. 

پیشگیری و درمان برونشیت 

بهترین روش پیشگیری، واکسیناسیون طیور در زمان مقرر و تحت نظر دامپزشک است. همچنین شناسایی به موقع و قرنطینه کردن پرنده های بیمار مناسب ترین روش پیشگیری است. حتما بهداشت را در محل نگهداری و تغذیه پرنده ها رعایت کنید. 

برای درمان پرنده ها با مشورت دامپزشک می توانید از آنتی بیوتیک ها ، بروم هگزین، برونشی مکس لیکورول و جیره غذایی کنترل شده و… استفاده کنید.

5- لارنگوتراکئیت عفونی (سرفه همراه با مخاط خونی)

این بیماری از طریق ترشحات و موکوس های خارج شده از دهان و بینی پرنده های بیمار به گله سرایت خواهد کرد. جوجه های آلوده دچار ناراحتی شدید تنفسی می شوند و ممکن است سرفه هایی همراه با مخاط خونی داشته باشند، در صورت حاد بودن بیماری ، احتمال خفگی و مرگ مرغ یا خروس وجود دارد. پرندگان بهبود یافته ممکن است ناقل ویروس باقی بمانند و به گسترش عفونت در بین جوجه های حساس ادامه دهند، بنابراین قرنطینه کامل تا بهبودی کامل باید رعایت شود. 

درمان و پیشگیری

واکسن بسیار مؤثری در دسترس است که در صورت تشخیص زودهنگام می تواند از بیماری جلوگیری کند یا از گسترش عفونت موجود جلوگیری کند. واکسیناسیون به موقع با نظر دامپزشک به شدت توصیه می شود. باید از یک واکسن با منشا کشت بافت استفاده شود.

هم چنین رعایت بهداشت در تغذیه و محل نگهداری و جلوگیری از تماس با پرنده های ناقل نیز تا حد زیادی از گسترش بیماری جلوگیری خواهد کرد. 

6- بیماری مایکوپلاسما

این بیماری نیز در میان طیور خانگی مانند مرغ و بوقلمون شایع بوده و حتی از مرغ مادر به جنین داخل تخم نیز قابل انتقال است. برخی از جوجه ها و مرغ ها می توانند بیماری را با خود حمل کنند، بدون اینکه نشانه ای از آن داشته باشند و در تماس با سایر پرنده ها ، از طریق تنفس و آب و غذا به آنها انتقال خواهد داد. 

زمانی که پرنده های به این عفونت مبتلا می شود، تا آخر عمر حامل بیماری می شوند. از این رو جوجه های متولد شده نیز حامل عفونت مایکوپلاسما خواهند بود. 

علایم بیماری مایکوپلاسما 

علائم ظاهری این بیماری عبارتند از تنفس مشکل خس خس دار، آبریزش چشم، جوش‌های نای، ترشحات بینی، سرفه، کاهش مصرف خوراک و در نتیجه کاهش وزن، کاهش میزان تخمگذاری در مرغ های تخمگذار، ذات الریه ، التهاب سینوس ها و کیسه های هوایی و در نهایت مرگ

نحوه پیشگیری و درمان 

بهترین روش پیشگیری با تزریق واکسن های مربوطه است. جهت اطمینان از عدم خرید پرنده های آلوده به مایکوپلاسما، حتما آزمایش های لازم را قبل از خرید به عمل آورید یا موارد تست شده و فاقد مایکوپلاسما را خریداری کنید. 

سخن کلی در مورد بیماری های تنفسی طیور 

در این نوشته در مورد انواع بیماری های شایع مرغ و خروس صحبت شد که با نشانه هایی از تنگی نفسی و مشکل در تنفس آنها همراه بود. در صورتی که جوجه مرغ یا مرغ تخم گذار و یا خروس های شما دارای نشانه هایی از تنگی نفس ، تنفس همراه با خرخر و … بود، این مقاله برای یافتن راه حل احتمالی مناسب خواهد بود. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫303 دیدگاه ها

  1. سلام جوجه مرغهای ۳ ماهه دارم چند روزه خس خس میکردن العان خلط میاد بیرون از دهنشون و بوی خیلی بدی هم داره نفسش العان غذا هم نمیخوره و یه گوشه کز میکنه یه چشمش هم بسته و آب میده میشه بگین چه بیماری داره و دارویی معرفی کنین فضله آبکی نیست آب هم زیاد نمیخورن واکسن نیوکاسل زده بودم میشه ممنون اگه پاسخم رو بدین

    1. سلام دوست عزیز
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو یه فنجون آب جوش
      بذار 10 دقیقه بمونه و دم بکشه
      بعدش که سرد شد، صافش کن و روزانه 4 قطره تا 5 روز بهش بده
      به علاوه برگ گیاه اکالیپتوس برای رفع التهابات تنفسی خیلی خوبه
      برا اینم برگای اکالیپتوس رو بریز تو آب جوش، دم کرده شو بذار زیر قفس پرنده تا بخارش بره تو قفس
      همچنین می تونی هر ماه یه بر 5 قطره عرق آویشن رو بریزی تو 100 سی سی آب و بهش بدی

  2. سلام من بیست پنچ هزار مرغ تخم گذار نژاد شیور آوردم الان صد ده روزه هستن گله سالم هستش ولی از دیروز بعضی از مرغها صدای بد در میارم تقریبا مثل جیغ دهنشو باز میکنه یه جیغ میکشه

    1. سلام دوست عزیز
      این ممکنه ناشی از استرس، کمبود جا، کمبود غذا و یا بیماری باشه
      حتما فضای مناسبی رو براشون در نظر بگیر
      چک کن محیط تهویه ی درستی داشته باشه تا از تجمع آمونیاک جلوگیری باشه و بسترشونو همیشه تمیط نگهدار
      نگاه کن ببین تغییری توی رنگ فضلشون هست؟ دهنشونو مدام باز و بسته نمی کنن که؟

  3. سلام وقت بخیر خروس من ۵ سالش هست و الان حدود دو هفته نفس نفس میزنم و عطسه میزنه و ضربان قلبش همزمان بالا می‌ره غذا میخوره و علایم دیگه ای نداره

    1. سلام دوست عزیز
      این نشون دهنده ی بیماری تنفسیه
      محیط نگهداریش باید عاری از دود و گرد و غبار باشه
      هیچگونه عطر و بوی مصنوعی توی محیط نباشه
      یه رطوبت ساز بذار کنارش یا اگه دسترسی نداری یه کاسه رو پر از آب بکن توش یکم بخور اکالیپتوس بریز
      تا رطوبت محیطو تامین کنه
      براش دمنوش بابونه درست کن یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن هرروز 3-4 قطره بهش بده
      می تونی دمنوش نعنای کوهی درست کنی برا اونم مثل تهیه ی دمنوش بابونه پیش میری 10 قطره میریزی تو آبخوریش
      آبخوری و دانخوریشو کامل تمیز و ضد عفونی کن یا هم عوضشون کن
      آب آشامیدنی که براش استفاده می کنی تصفیه شده و بدون کلر باشه
      توی جیره ی غذاییش از هویج و اسفناج هم استفاده کن
      ببین اگه تا یه هفته علائمش رفع نشد باید ببری دامپزشک براش دارو تجویز کنه

      1. سلام وقت بخیر خروس من حدود ۱۰ روز تنفس خیلی شدید داشت و عطسه و ظربان قلب بالا من در ایران نیستم اینجا به یه دکتر مراجعه مردم به من درو levadox را همراه با دارو تنفسی و یه شربت ویتامین داد و آن دو روز استفاده کردم تنفس اش خوب شد ولی متاسفانه بعد از آن احساس ضعف و نرمی نوک و تاج و بدنی داره و اصلا میل به غذا ندارد و چند روز اول مدفوع سفید و سبز داشت الان مدفوع نرمال شده و هر از گاهی سبز تیره هم میشه و احساس میکنم بعد از دادن آن دارو ها در گلوش یه اتفاقی افتاده که نمیتونه غذا بخوره میشه کمکم کنید واقعا خیلی نگران هستم

        1. سلام مریم
          چه غذایی بهش میدی؟
          ضعف و نرمی استخوان ها نشون دهنده ی کمبود کلسیم، ویتامین دی و پروتئنی توی جیره ی غذاییش هست
          برای حل مشکلش می تونی از یه رژیم غذایی سرشار از این مواد مغذی استفاده کنی
          براش از داروخونه دامپزشکی مکمل کلسیم تهیه کن
          به علاوه توی جیره ی غذاییش کرم میلورم و تخم مرغ آبپز اضافه کن

  4. سلام آقای دکتر گله 24روزه دارم مرغ گوشتی بعضی مرغا کاله بادی گرفته چه آنتی بیوتیک بدم

    1. سلام دوست عزیز
      برای درمان میتونی از آنتی بیوتیک های محلول در آب استفاده کنی
      مثل کیمیا انرو سدیم ، کیمیا دانوفلوکساسین ، فلومکوئین، کیمیا دیفلوکساسین و…
      البته مقدار مصرفشو باید دامپزشک مشخص کنه

  5. سلام و خسته نباشید خدمت همه شما دوستان عزیز ک به پرورش دهندگان کمک میکنید ک چطور در مقابل بیماری ها مقابله کنند

  6. سلام اقای دکتر من چند تا مرغ شاخدار دارم. یکی شون الان خس خس میکنه هرچی دارو بهشون میدم خوب نمیشن. چند تا بوقلمون داشتم یکیشون سرش. تاول و بعد چند روز بی اشتاهیی مرد. و اون یکی سرش ابی رنگ شده بود. بدون هیچ علائمی مرد کمکم کنید تورو خدا

    1. سلام دوست عزیز
      ممکنه مرغت به زکام عفونی طیور مبتلا شده باشه که خس خس کردن از اولین نشونه ها هس
      اغلب برای درمان این بیماری از سولفاتیازول استفاده میشه نسبت مصرف این دارو باید ۵ گرم در هر یک کیلو غذای مصرفی باشه
      اما حواست باشه در این خصوص اول با دامپزشک حرف بزنی بعد بدی

  7. سلام خسته نباشید من ۴ تا مرغ دارم و یه خروس از کوچیکی تا الان که ۷ ماهشونه دارم جاشون رو همیشه تمیز و ضد عفونی میکنم و کلا بهشون میرسم هیچوقت مریض نشدن تا این که چند روز پیش رفتم جمعه بازار ۴ تا خروس لاری گرفتم روز اول خوب بودن ولی روز بعدش دوتاشون صرفه میکردن و گلوشون خس خس می‌کرد و یکیشونم بی حال بود به همشون قرص استامینوفن کدئین دادم اون یکی که بی‌حال بود خوب شد اون دوتا رو کشتیم ترسیدم بمیرن و از امروزه که این ۴ تا مرغ و یدونه خروسم مریضی همونارو گرفته نمیدونم واقعا مریضیشون چیه خروس بی حال هسته و گلوش خس خس میکنه یکی از مرغ ها هم از چشماش یکم آب میاد ولی سرحاله غدا کم میخوره خروس که اصلا نمیخوره و صبح بهشون قرص استامینوفن کدئین دادم و ظهر بردم خروس رو به دامپزشکی نشون دادم معاینه کرد و گفت سرماخوردگی هستش گلوش عفونت کرده قرص تتراسیکیلین داد و گفت هر روز بهشون بده یا توی آبشون بنداز حل بشه بخورن یا تو دهنشون بهشون دادم خدا کنه خوب شن به نظر شما مریضیشون چیه خوب میشن؟ من میترسم بمیرن
    و یه سوال دکتر بهشون سوخته ی تریاک هم دادم بنظرتون خوبه؟ لطفا جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      استامینوفن کدئین که برا پرنده نیست اون یه داروی انسانیه و نباید خودسر به پرنده داده بشه مسموم میشه اینطوری
      تو این فصل سرماخوردگی خیلی رایجه تو پرنده ها
      درمان رو طبق گفته ی دامپزشک پیش ببر همه ی داروهایی که تجویز کرده رو بهش بده
      به علاوه محیط نگهداریشو گرم کن( نه زیاد گرم که پرنده از گرما تلف بشه)
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشک شده رو بریز تو آبجوش دم بکشه بعد سردش کن تا 5 روز هر روز 4 قطره بهش بده

  8. سلام داکتر صاحب خوبین جوجه های من خس خسو سرفه میزند مدفوع شان سیاه است چطور تداوی کنم

    1. سلام دوست عزیز
      فضله ی سیاه رنگ نشون دهنده ی خونریزی داخلی معده و روده، مشکل کلیوی و یا مسمومیت با سرب هست
      باید ببریش دامپزشک درمان دارویی رو براش شروع کنه درمان خونگی نداره

  9. سلام خوب هستین دکتر جان جوجه های لاری ما هر چند روز یکیشون میمیرن هیچ علائمی ندارن فقط انگار گیج شدن چند مورد هم خر خر دارن که با هیچ دارویی درست نمیشه و نمیمیرن فقط خر خر میکنن عطسه میکنن

    1. سلام دوست عزیز
      سریعا فضلشون رو چک کن ببین چه رنگی شده؟
      دمنوش بابونه درست کن سرد که شد 5 روز روزانه 4 قطره بده بخورن
      یام میتونی بریزی تو آبخوریشون برای درمان عطسه خوبه

  10. سلام. دامپزشک برای مرغی که زیاد نمی تونست رو پاش بایسته و نفس نفس میزد تا چهار روز امپول ویتامین و انتی بیوتیک زد. فکر کنم دو بار انتی بیوتیک زد. روز دوم واکسن نیوکاسل رو هم زد. روز سوم و چهارم بهتر شده بود ولی الان بعد از روز پنجم چند ثانیه معمولی نفس می کشه و چند دقیقه شدید. البته همیشه غذاش رو میخوره ولی حالا به سختی نفس میکشه. با اینکه زیاد گرم نیست از وقتی مریض شده همیشه بالش رو باز نگه میداره. دکتر فقط هم قطره ویتامین براش داده. بیماریش چیه و حالا باید چه کار کرد

    1. سلام دوست عزیز
      اینطور نفس کشیدن از علائم نیوکاسل هست
      ولی چون من از نزدیک ندیدم قطعی نمیتونم بگم
      فضلش رو چک کن ببین تغییر رنگ داده
      و یا علائم دیگه ای داره
      همون ویتامین رو حتما بده تا بدنش تقویت بشه

  11. سلام علت این که مرغ به له له افتاده چیه اول فکر کردم
    چون هوا گرمه اینطور شده ولی بعد از ظهر و شب ها هم
    دهنش بازه و هی له له میزنه یک دونه دارم

    1. سلام اتفاقا دلیلش همون گرمازدگی هست
      چون از قدرت تعریق برخوردار نیستن
      غذا بهش چی میدی؟
      تغییر رنگ تو فضله نداره؟
      به جز له له زدن علائم دیگه ای نداره؟

  12. در مورد آنتی بیوتیک های مرغ و نحوه استفاده آنها کسی اطلاعاتی داره یا منبعی داره که مطالعه کنیم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      این مبحث بسیار گستردس و نمیشه خودسرانه خودتون در این راستا اقدامی انجام بدین
      بهتره با دامپزشک در ارتباط باشید

  13. سلام من دوتامرغ دارم یکیش سینش خس خس داره وعطسه هم میکنه غذاش خوب میخوره مدفوشم یه کم ابکیه چیکار کنم میتونم ببرم بخورم

  14. سلام وقت بخیرببخشید من یه جوجه محلی دوماهه دارم الان چندروزیه صدای ازخودش درمیاره وبعدمتوجه شدوقتی زوربه خودش میزنه که مدفوع کنه ولی مدفوع نمیکنه این صداروازخودش درمیاره ومقعدش سیاه شده زخم بایدچه کارکنم

    1. سلام سریعا به دامپزشک مراجعه کنید . 3 قطره روغن زیتون بریز تو دهنش مقعدش م به همین روغن اغشته کن
      غذاش چیه ؟

  15. سلام من یه مرغ دارم که خوب نمیتونه نفس بکشه و خس خس میکنه هیچ علائم دیگه ای هم نداره چرا اینجوری شده؟

  16. سلام
    سوال اول اینکه
    یکی از مرغهام خس خس میکنه وتخم هم نمیکرد
    با سیر و کپسول اموکسی سیلین تو آبش چند روزه که داره تخم میکنه
    ولی خس خس هنوز داره
    سوال دوم اینکه
    بعضی از مرغهام هم چشمهاشون کف میکنه و بعضی عفونت کنار چشمهاشون داره
    بهترین دارو را ممنون میشم معرفی کنید

    1. سلام این علائم علامت عفونته بینشون . محیط رو کامل ضد عفونی کن . باید درمان بشن از داروخانه آنتی بیوتیک مخصوص بخر . تا درمان نشن نمیتونن تخم بذارن که . براشون کلسیم و مولتی ویتامین مخصوص هم بخر

    2. سلام . خروس ام چندروزه سرماخورده دیگه نمیخونه.دهنشو بازمیکنه گاهی خر خرمیکنه .چیکارکنم

      1. سلام دوست عزیز
        دمنوش بابونه درست کن به مدت 5 روز روزی 4 قطره بریز تو دهنش
        اگه نتونسی بریز تو آبخوریش تا بخوره
        مولتی ویتامین هم برای تقویت بدشن بخر
        محیط نگهداریش رو گرم کن

  17. سلام
    یه جوجه مرغ سه ماه و نیمه دارم
    از صبح دهنش بازه و تند تند آب میخوره
    مدفوعش مثل همیشه هست غذا هم میخوره و همه چیش طبیعیه مثل همیشه هست
    دمای محیط هم خوبه نه گرمه نه سرد
    عطسه سرفه و ابریزش هم نداره
    پیش کفترهام هست
    اما
    گذاشتمش توی یه قفس کوچیک و جداش کردم
    باید چیکار کنم؟؟
    لطفا راهنمایی کنید
    ممنونم

  18. سلام من یه جوجه دارم که مدام از دهان خودش نفس میکشه و صدای بلندی هم داره . همش بلند بلند نفس میکشه . کلی هم عطسه میکنه . باید چکار کنم لطفا راهنماییم کنین

      1. سلام من ۳۰.۴۰تا مرغ و خروس محلی دارم که یه روز درمیون بدون هیچ علامتی میمیرن امروز صبح هم دوتاش مرده دیشب سالم بودن اما صب رفتم تا مردن یه خروس دیگه هم هست که امروز سکسکه داره اصلا چیزی هم نخورد درست راه هم نمیره مشکلش چیه غذاشونم معمولا گندم هست اول فصل پاییز هم واکسن زدم

  19. سلام من مرغ مینیاتوری دارم ک یهو بی حال شده نمیتونه خوب نفس بکشه خوب راه نمیره چیزی ام نمیخوره میشه راهنماییم کنید

    1. سلام باید علت مشخص بشه . غذاش چی بوده ؟ واکسن نیوکاسل زده ؟ بهتره به دامپزشک مراجعه کنید از نزدیک معاینه بشه

  20. سلام من یه خروس دارم که دیگه اواز نمیخونه
    هر وقت که دانه یا اب میخوره انکار یه چیزی نفسش رو گرفته و به زور نفس میگشه مشکل چیه من این خروس رو خیلی دوست دارم و نمیخام مشکلی براش به وجود بیاد لطفا هرچه زود تر مشکلش و راه حل این بیماری رو بهم بگید با تشکر

    1. سلام برای پاسخ سریع به دامپزشک مراجعه کنید خصوصا اینکه دوستش هم دارید . غذاش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟

  21. سلام ‌‌. مرغ من سکسکه میکنه ، چکار کنم؟ صبح تا شب،شب تا صبح ، سکسکه میکنه ، چکار کنم ، خواهشمندم سریعتر جواب بدید. با تشکر.

    1. سلام کامل توضیح بدین شرایطشو . نورش چجوریه ؟ غذاش چیه ؟ له له میزنه یا سکسکه میکنه ؟

  22. سلام ۵۰ تا مرغ گوشتی دارم ۴۰ روزه خسخس میکنن نه ابریزش دارن نه فضولاتش شله نه بی حالن غذا هم خوب میخورن علت چیه

    1. سلام توصیه میکنم به دامپزشک مراجعه کنید ممکنه بیکاری ویروسی باشه بدون معاینه نمیشه گفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس