آموزش ساخت لانه برای مرغ خانگی | ساخت لانه با بلوک سیمانی | ساخت لانه با چوب

آموزش ساخت لانه برای مرغ و خروس خانگی

لانه تاثیر زیادی در تخم گذاری پرنده های خانگی و بومی دارد و بدون وجود آن امکان تخم گذاری در آنها سخت تر خواهد بود، یعنی با ساخت لانه برای مرغ خانگی و یا سایر طیور در واقع مکان مناسبی برای استراحت ، تخم گذاری و زندگی آنها فراهم آورده ایم و به نوعی شرایط زندگی را برای آنها هموار تر کرده ایم. پرنده های بومی مانند مرغ، بوقلمون ، اردک و غاز و… به لانه و آشیانه خود وابستگی شدیدی نشان می دهند و در آخر روز شاهد ورود ناخودآگاه آنها به لانه خواهید بود. در این نوشته از وبلاگ چیکن هچ آموزش های کاملی در رابطه با نحوه ساخت لانه مرغ خانگی و تکنیک های ساخت لانه مرغ با بلوک سیمانی یا چوب ارائه خواهد شد، با ادامه مطلب همراه باشید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» جوجه کشی از تخم مرغ در ظرفیت کم با راندمان بالا
» دارای موتور قدرتمند ساخت مالزی برای چرخش اتوماتیک تخم ها
» کنترل دقیق دما و رطوبت با سنسور فوق حساس SHT سوئیسی
قیمت : 3,530,000تومان

اهمیت لانه در پرورش مرغ بومی

نه تنها مرغ بلکه هر پرنده دیگری برای رشد بهتر با کمترین میزان استرس نیاز به یک سرپناه دارند تا در آن از شر سرمای زمستان و گرمای تابستان در امان بمانند و در مناطق روستایی و حاشیه ای نیز از حمله روباه و شغال مصون باشند. به همین نقطه شروع پرورش مرغ خانگی و سایر پرندگان بومی ابتدا وجود مکان مناسب سپس لانه استاندارد است. 

معمولا پرنده ها بیشتر اوقات خود را در لانه به سر می برند به جز در زمانی که به دنبال غذا باشند. اگر آب و غذا را در لانه آنها قرار دهید، میزان حضور پرنده ها در داخل لانه افزایش خواهد یافت. معمولا لانه مرغ ها را از چوب ، آجر، بلوک و توری های فلزی می سازند که در این نوشته به همه این راهکارها اشاره خواهد شد. 

ویژگی های یک لانه خوب برای مرغ

لانه ای که برای مرغ خانگی می سازید باید کاملا استاندارد و دارای امکانات لازم باشد. معمولا کف لانه را با خاک اره و یا کاه پر می کنند تا پرنده ها به راحتی قدم بزنند و دچار زخم کف پا نشوند. هم چنین لانه باید فضای کافی برای حرکت و حتی جفت گیری آنها داشته باشد. معمولا به ازای 3 الی 4 مرغ یک متر مربع فضا در نظر گرفته می شود.

لانه برای مرغ خانگی - چیکن هچ

به ازای هر 5 مرغ یک دانخوری و یک آبخوری باید وجود داشته باشد تا به راحتی تغذیه شوند و هیچ گونه ازدحامی نداشته باشند، ازدحام سبب وقوع بیماری کانیبالیسم در بین مرغ ها و سایر طیور خواهد شد. برای دریافت آموزش های کامل در مورد نحوه ساخت دانخوری و آبخوری برای طیور میتوانید به مقاله آموزش ساخت دانخوری و آبخوری مراجعه کنید. 

در داخل لانه قسمتی برای تخم گذاری باید در نظر گرفته شود، این قسمت باید در گوشه ای از لانه باشد و داخل آن را مقداری پوشال نرم قرار دهید و با استفاده از وسایل مختلفی می توانید این آشیانه های تخم گذاری را بسازید. 

ویژگی های یک لانه خوب برای مرغ

لانه مرغ باید دارای درب برای ورود و خروج راحت پرنده ها باشد و باید به گونه ای ساخته شود که خود شما نیز به راحتی برای جمع آوری تخم ها به داخل لانه راه پیدا کنید. یا می توانید قسمت تخم گذاری را طوری طراحی کنید که از آب بیرون قابل دستیابی باشد ، یعنی بدون نیاز ورود به داخل لانه بتوانید تخم ها را از آشیانه بردارید. 

لانه ساخته شده باید استحکام کافی داشته باشد تا در برابر باد و باران و برف و تگرگ، به خوبی از مرغ و خروس ها محافظت کند، بنابراین در ساختن لانه نباید صرفا از توری و یا چارچوب نازک استفاده کرد. به همین دلیل در این نوشته به نکاتی مهمی در ساخت لانه مرغ خانگی اشاره خواهیم کرد.

مکان مناسب برای ساخت لانه مرغ

حیاط خانه ، پشت بام و چمن خانه مکان های مناسبی برای ساخت لانه هستند. اما به این نکته توجه کنید که پرورش تعداد زیادی مرغ و خروس در حیاط یا پشت بام خانه کار درستی نیست زیرا سر و صدا و بوی نامطبوعی که تولید می کنند موجب آزار و اذیت خانواده شما و حتی همسایه ها خواهد شد. 

مکان مناسب برای ساخت لانه مرغ - چیکن هچ

اما پرورش 5 الی 10 مرغ  و خروس در حیاط یا پشت بام خانه مشکلی ایجاد نمیکند، بهترین مکان برای پرورش تعداد زیادی مرغ و خروس ، روستا ها و حاشیه های شهر هستند

ساخت لانه مرغ با بلوک سیمانی

بلوک یکی از مصالح ساختمانی با دوام و ارزان قیمت می باشد که برای ساخت لانه مرغ هم می توان از آن استفاده کرد. برای ساخت لانه مرغ با بلوک نیاز به مقداری ماسه ، سیمان و بلوک نیاز خواهید داشت.

ابتدا با استفاده از شن و سیمان ، ملات مناسب را آماده کنید سپس دیوار مورد نظر را با استفاده از ملات و بلوک های سیمانی می توانید برپا کنید. در لابلای بلوک ها حتما سنگ ریزه قرار دهید تا مقاومت بلوک ها افزایش یابد. 

در هنگام ساخت حتما یک در و دو دریچه کوچک برای ورود و خروج هوا در نظر بگیرید، دریچه ها باید به اندازه ای باشند که در فصل زمستان به راحتی بتوانید آنها را ببندید و از مرغ و خروس ها در برابر سرما محافظت کنید. هم چنین این دریچه ها در فصل تابستان جهت خنک کردن لانه کاربرد خواهند داشت بنابراین حتما آنها را در مسیر وزش باد بسازید.

ساخت لانه مرغ با بلوک سیمانی

هم چنین درب لانه باید به اندازه ای باشد که شما نیز به راحتی بتوانید در داخل آن رفت و آمد کنید، چونکه روزانه چندین بار باید آب و دان آنها را عوض کنید و هفته ای یکبار باید فضولات را از بستر پرنده ها جارو کنید. برای بستن درب لانه هم می توانید از درب های چوبی یا آلومینیومی استفاده کنید، درب آنها حتما باید قفل داشته باشد تا از مرغ و خروس ها در برابر دزد و حیوانات وحشی محافظت کنید. 

در داخل لانه می توانید آشیانه های تخم گذاری را به کمک بلوک های سیمانی بسازید. پس از ساخت لانه می توانید کف آشیانه و کف لانه را به کمک پوشال نرم یا خاک اره پر کنید تا مرغ ها به راحتی زندگی کنند. 

سقف لانه را با استفاده از چوب و تخته بپوشانید و یا اگر می خواهید بیشتر هزینه کنید می توانید از کچ و آجر برای ساخت سقف لانه مرغ ها استفاده کنید. 

ساخت لانه مرغ با استفاده آجر

با توجه به اینکه فضای کمتری را اِشغال می کند، بنابراین در فضاهای کوچک از آجر برای ساخت لانه مرغ و خروس ها می توانید استفاده کنید، اما آجر به اندازه بلوک ها توانایی حذف گرما را ندارد، در صورتی که می خواهید لانه مرغ ها در زمستان گرمتر شود می توانید از بلوک های سفالی استفاده کنید، اما بلوک ها گرانتر از آجر ها هستند. 

آجرها کوچکتر هستند و امکان ساخت لانه در اشکال مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال می توانید لانه را به صورت مثلثی ، نیم دایره و یا مربعی بسازید و حتی سقف لانه را هم با استفاده از آجر و کچ می توانید بپوشانید. در داخل لانه می توانید آشیانه تخم گذاری را بسازید یا اگر می خواهید در این مورد کمتر هزینه کنید می توانید از سطل یا گالن بلا استفاده برای ساخت آشیانه بهره ببرید. 

ساخت لانه مرغ با استفاده آجر

برای گذاشتن آجر ها بر روی یکدیگر می توانید از سیمان یا کچ استفاده کنید. اما اگر می خواهید سقف لانه را با آجر آباد کنید حتما باید از کچ سفید استفاده شود چون چسبندگی بسیار بیشتری دارد. 

با توجه به اینکه آجر گرما را به خوبی حفظ می کند، بنابراین نیازی به عایق سازی نیست و با استفاده از یک لامپ مادر مصنوعی و یا سایر بخاری ها می توانید گرمای زمستان مرغ و خروس ها را فراهم کنید و آنها را از سرما نجات دهید. 

ساخت لانه مرغ با چوب

ساده ترین و ارزان ترین لانه ای که می توانید برای مرغ ها بسازید، استفاده از چوب است البته به شرطی که کاملا مقاوم سازی کنید تا در برابر حوادث طبیعی مقاوم باشد هم چنین باید به نحوی عایق بندی کنید که سرمای زمستان مرغ و خروس ها را از پای در نیاورد. 

ساخت دیوار و سقف لانه با استفاده از تخت و میخ امکان پذیر است، اما به جهت مقاوم سازی دیوار بهتر است از دو لایه تخته استفاده کنید. به منظور مقاوم سازی لانه می توانید ستون های چوبی یا فلزی را در زمین چال کنید و دیوار و سقف لانه را بر پای آن بسازید تا کاملا محکم شود. با توجه به اینکه چوب سبک است، بنابراین در برابر بادهای شدید ناپایدار خواهد بود. سقف لانه را با نایلون های حبابدار یا فوم های ضخیم بپوشانید تا در برابر بارندگی خیس و پوسیده نشود. 

در فصل زمستان برای جلوگیری از سرماخوردگی ماکیان می توانید دیوارها را نیز با فوم ضخیم بپوشانید تا گرمای از دست رفته از لانه به حداقل برسد و به این ترتیب مرغ ها گرمای کافی داشته باشند. 

در این مورد نیز باید درب ورودی و دریچه ها را بسازید و در داخل لانه می توانید آشیانه های تخم گذاری را به صورت مجزا و در ارتفاع بالاتر از سطح زمین بسازید تا مرغ در صورت نیاز به تخم گذاری به داخل آن رفته و تخم بگذارد. 

هم چنین درب لانه را به صورت محکم و چند لایه بسازید تا امنیت کامل مرغ و خروس ها را فراهم کند. درب باید دارای قفل باشد تا به راحتی قابل باز شدن نباشد. در داخل لانه تعداد مناسبی دانخوری و آبخوری قرار دهید، در مقاله ساخت دانخوری و آبخوری می توانید نحوه ساخت آنها را آموزش ببینید. در صورت عدم تمایل به ساخت می توانید دانخوری و آبخوری مورد نیاز را از سایت چیکن هچ خریداری کنید. 

ساخت مکان مناسب جوجه کشی با دستگاه 

اگر قصد جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ ها با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی خانگی را دارید، باید مکان مناسب و جداگانه ای را برای قرارگیری دستگاه بسازید. محل دستگاه باید کاملا تمیز و عاری از الودگی باشد و دما و رطوبت کنترل شده ای داشته باشد، برای این منظور بایستی از فن تهویه، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی استفاده کنید و هم چنین کف و دیوارهای سیمانی داشته باشد.

سخن آخر

در این نوشته به نحوه ساخت لانه مرغ به روش های متداول پرداخته شد، در سایر مقالات نیز در مورد پرورش و نحوه جوجه کشی تخم مرغ  توضیحات مفصلی داده شده است، در صورتی که مجموعه مقالات چیکن هچ را مطالعه فرمایید مطمئنا در زمینه پرورش مرغ و سایر طیور به یک فرد ماهر تبدیل خواهید شد و حتی در آینده از این راه می توانید کسب درآمد کنید، درآمد حاصل از طریق فروش تخم و گوشت و جوجه های یک روزه خواهد بود. در صورت وجود هر سوالی می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه برای ما بفرستید تا به آن پاسخ دهیم. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫66 دیدگاه ها

  1. سلام ممنون می شم جواب بدین
    من تو یه خونه ویلایی زندگی می کنم می خوام تعدادی جوجه بخرم حدود ۵ یا ۶ تا برای امتحان تا ببینم می تونم نگهشون دارم یا نه قربان من به همین علت خواستم واسشون با بولیک خانه بسازم بنظر شما این کار درسته ؟ و چه ابعادی درست کنم ؟

    1. سلام بله درسته مقاله رو کامل بخونید . برای این تعداد یک متر در یک متر هم کافیه . کفش پوشال بریزید

  2. سلام من ۴۰تا جوجه ۲ ماهه دارم لونه ندارن میخام لونه درست کنم خونمون سه طبقس ی پشت بوم داریم ۱۰۰متره بهم بگید چطور درست کنم که هم تو زمستون وهم تو تابستون خوب باشه ترو قرآن بهم بگید

  3. سلام
    مطالبتان عالی و بسبار مفید هست
    ققط لطف کنید بفرمائید موفعیت لانه در چه جهت جغرافیایی باشد بهتر است.شمال جنوب، شرق یا غرب حیاط؟.
    با تشکر

    1. سلام
      این بستگی به جهت باد داره ، اینو در نظر بگیر و درب رو جوری قرار بده که باد مستقیم به ورودی درب لانه نزنه

  4. سلام خسته نباشی من تو یه ساختمان ۵ طبقه بالا پشت بوم یه گوشه که پشتش دیوار هست برای مرغی که میخام بخرم لونه درست کردم لونه شون رو زیرش از این سنگ هایی که رو پله های ساختمان کار میزارند چیدم ۸ سانت اومده بالا بعد دورش هم سنگ چیدم طوری که هوا از دوجاش رد و بدل بشه کفش هم پوشال خریدم گزاشتم سقفش هم کارتن گزاشتم وروی کارتن پلاستیک ضربه گیر یا همون حباب دار گرفتم و یه گوشه از لانه بخاری برقی داشتم گزاشتم که یکی از اوناش که گرم میکنه سوخته ولونه رو خیلی داغ نمیکنه ودرحد متوسط گرم میکنه دوتا اجر هم جلوش گزاشتم تا مرغ با بخاری برخورد نکنه منطقه هم اب و هوای خوبی داره تو شمال اصفهانه نزدیکا جلفا بعدش سوال من اینکه همچین لونه ای برای مرغ تخم گذار محلی خوبه و مشکلی نداره شرایطش؟ اگه جواب بدی ممنون میشم و خیلی ممنونم از سایت خوبتون.

    1. سلام .دور تا دورش بستست با سنگ ؟ بهتر بود تور میذاشتین تا تهویه بهتر باشه و نور هم به اندازه کافی بهشون بخوره . مرغ تخم گذار هر روز حدود 14 ساعت نور نیاز داره
      به غیر از تهویه و نور مشکلی نمیبینم

    1. کجا زندگی میکنید ، محیطتتون به چه شکل هست و . . . جواب دادن به این سوال به خیلی از مسایل بستگی داره

  5. سلام
    من مرغ و خروس هام شبا بیرون لانه روی میله می خوابند برا همین شبای بارونی نمیرن داخل لانه و به شدت خیس می شوند ایا مشکل داره؟؟؟

    1. شک نکن مشکل داره چون دچار افت دمایی بدن میشن و در نتیجه مریضی های ضرر افرین دمای بدن مرغ نباید از 25 تا 32 تجاوز کنه

  6. سلام من یه 10 تا جوجه 1 روزه دارم بعد مرغ و خروس هم دارم برا مرغ و خروس ها یه لونه 2*1 ساختم حالا میشه برای جوجه ها بالای همون لونه مرغ و خروس لانه بسازم خطری نداره؟
    یه سوال دیگه
    الان تو زمستان هستیم من مرغام توی لونه نمیرن بخوابند وبرون از لانه یه جای بلند تر از زمین می خوابند چرا؟

    1. به دلیل سرد بودن لانه ممکنه این اتفاق پیش بیاد ، بهتره از لامپ مادر مصنوعی و یا هر روش دیکگه ای برای گرمایش محیط لانه استفاده بکنید

  7. سلام دوتا مرغ و ی خروس دارم وچون برق ندارم ی لونه با چوب به ابعاد 1*1 با ارتفاع 1 متر ساختم و همچنین از زمین هم فاصله داره دور تا دورشم بخاطر ورود به فصل سرما با پشم شیشه و پلاستیک پوشندم البته درب 30*40 گذاشتم واسه رفت واومد البته همیشه بازه بنظر شما واسه زمستون سردشون میشه؟لازم به ذکرهستش لونه کونج دیوارهستش

    1. بهتره که شبا درب بسته باشه و لونه تهویه هوا هم داشته باشه. وگرنه خفه میشن. چون شب دما از روز پایینتره و باعث میشه مریض بشن

  8. سلام من یه مرغ با دوتا جوجه 2 ماهه بالای پشت بام خانه ساختم ولی همه چیز خانه جلوی افتابه و گرمشون میشه بنزرتون چیکار کنم افتاب مضره ؟

    1. اگه دمای لونه بیش از حد بشه بله مضره. یه جایی لونه درست کنید در معرض آفتاب مستقیم نباشه

  9. سلام وعرض ادب من یه چهاردیواری دارم برق نداره برا زمستون چه باید کرد که مرغ ها مریض نشن چطور باید گرم کنم لانه را
    لانه مرغ ها بلوک سیمانی میباشد

    1. برق نداری، بعد ابعاد لونه هم حتما طوری هست که بخاری جا نمیشه، خوب عزیز من الان انتظار داری من چی پیشنهاد بدم که مرغا مریض نشن. باید شرایط نگهداری شون رو تامین کنی دیگه. درز های لونه رو کامل بگیر که سرما از بیرون وارد نشه. تهویه هم بزار وگرنه خفه میشن.

    1. سلام . خیر سیمان سُره و باعث میشه پرنده به مرور زمان فلج بشه . باید پوشال یا کاه بذارید و هر هفته پوشال رو تعویض کنید

  10. سلام
    من میخوام که برای حدود ۱۰ تا جوجه با ۵ یا۶ تا اردک قفس درست کنم بنظرتون با تور و چوب میشه درست کرد و اینکه میخوام رو پشت بام خونه بزارم چجوری از شکار شدنشون جلوگیری کنم؟

    1. سلام اگه زیر دو هفته ان بالای پشت بوم سرما میخورن
      بله میشه درست کرد از تور فلزی و محکم استفاده کنید

  11. سلام من می خوام جوجه رنگی بخرم
    اگه تو قفس پرنده ضد عفونی شده بزارم
    اشکال نداره؟؟؟

    1. سلام قفس پرنده زینتی برای جوجه رنگی کوچیکه
      کف قفس هم باعث میشه پاهاش آسیب ببینه بهتره براش قفس مخصوص و بزرگ بگیرید

  12. سلام من حدود 40 تا مرغ بومی دارم
    متاسفانه هوا که گرم میشه حشرات ریزی زیر براشون به ندرت زیاد میشه
    از انواع سم هم استفاده کردم ولی فایده ای نداشت بنظر شما چه کاری باید انجام بدم ؟

    1. سلام
      شرایط تهویه محیط رو مناسب کن
      کلا اینجور چیزا رو باید با مناسب کردن محیط رفع کنی تا زمانی که محیط نامناسب باشه امکان ایجاد اینها زیاده
      افزایش تعداد جمع اوری فضله و خشک شدن سریع محیط میتونه کمک کنه

  13. و البته لازم هست ذکر کنم که نیمه شب به بعد این اتفاق افتاده کلاغ نیمه شب این کارو میکنه ! ؟

  14. سلام من بالای پشت بام خونمون یک لانه مرغ با اجر و بخشی سیم توری درست کردم.امروز که برای غذا دادن به جوجه ها و مرغ رفتم دیدم یکیش نیست و یکیش زخمی هست و پاش شکسته … سیم توری هم کمی پاره هست . این چه حیوانی بوده که تونسته سیم توری رو پاره کنه ؟ جوجه هام تقریبا سه ماهه بودن.

    1. سلام
      بستگی به محیط زندگی داره ! من دیدم که سمور آبی سیم که سهله در چوبی رو داغون کرده رفته تو :دی
      اگه زیاد پاره نباشه کلاغ هم میتونه باشه
      گربه بعیده باشه چون زخمی اینا نمیکنه ! روباهم بعیده

      1. ممنونم از پاسخگوییتون ، شهر هستیم و روستا هم نیست به همین دلیل برام عجیب بود که این چه حیوانی بوده☹زیاد پاره نیست توری خیلی کمه

    2. سلام ممکنه کار موش باشه موشهای بزرگ اگر درمنطقه هست حتما کار خودشونه باید در و پنجره ها رو خیلی کبپ و محکم بکنید. و از تورهای استیل استفاده کنید چدن تورهای مرغی خیلی نازکه و در هوای ازاد میپوسند.

  15. سلام خسته نباشید
    من حدود 80تا مرغ محلی دارم . میخواستم بدونم باید برای هر 80تا سبد مخصوص تخم گذاری بزارم ؟ یا لازم نیست؟ میشه کمتر گذاشت؟
    ممنون

    1. سلام
      سبد مخصوص ؟ لانه درس کن براشون تو لانه جای مخصوص تخم گذاری بزار
      اگه تو قفس نگهداری میکنی که براشون قفس بگیر
      تو یوتیوب بگرد طرح برای لانه های تخم گذاری خیلی زیاده

  16. سلام ما خونمون دوطبقه بعد پایینش حیاط داره و یه باغچه مرغ هام توس باغچه بودن ولی الان درخت هامون بزرگ شده و میخوام ببرم بالا ول بالا موزائیک هستش لانه اونهارا ساختم ولی میخوام بدونم کفش چی بریزم
    خاک اره بهتره یا کاه؟

          1. خواهش میکنم.
            بستگی داره وقتی زیاد مرطوب و کثیف شد باید عوض کرد ولی معمولا تا 40-50 روز دووم میاره. اگه سطح سرامیک ها خیلی لیز هست بهتره کلش تا ارتفاع 3 الی 5 سانت روش بریزید که جوجه هاتون سر نخوردن. چون کاه برای این نوع سطوح خوب نیست سر میخوره.

    1. از لامپ میتونی استفاده کنی
      لامپ مادر مصنوعی مثلا یا 200 وات 100 وات همچین چیزی بسته به لانه ای که درس کردی

    1. سلام
      محیط گرم باشه تغذیه زیاد و مناسب باشه ، مولتی ویتامین دریافت کنن، حتما واکسینه شده باشن
      همینا ! تخم گذاری هم بسته به سن داره ، به پر ریزی و تولک رفتن هم داره ، اگه پاییز برن تولک ، زمستون میتونن تخم بزارن

    1. سلام
      خوب باید درزهارو بگیری اگرم لازم باشه لامپ مادر مصنوعی بزاری
      دمای منطقه با منطقه فرق داره

  17. سلام.یه سوال داشتم.من دو سال پیش دو تا مرغ و خروس خریدم.تو زیر زمین ازشون نگه داری می کردم تا همین نوروز که سرشون رو بریدیم.امسال دو تا دیگه خریدم.یکیشون مریض شد کلی بهش ویتامین دادم قرص دادم مخصوخ طیور نه انسانی تو کارتون گذاشتم آوردم خونه.ولی آخرش مرد.یکیشون موند برای دوتا دیگه خریدم.اونا هم بعد یه هفته مردن.یکی دیگه هم خریدم اونم الان درست مثل بقیه همون علائم رو داره و فکر کنم نرسه به فردا.چرا اون چهارتا مردن؟چرا اولی هنوز زدنس؟چرا همشون علائم شبیه به هم داشتن بعد مردن؟چرا اونای دوسال پیش نمرده بودن؟در مورد زیر زمین هم باید بگم که خیلی قدیمی هست برای همین دیوار هاش خیلی ضخیم هستن و مثل همه بناهای قدیمی تابستون ها سرده زمستونا گرمه.آفتاب هم بهش میزنه هرروز هم می اوردوز بیرون.ابعاد زیر زمین هم 10در5هست.یعنی اندازه خونه بعضی از مردم عادی ارتفاعش هم 2.5متر هست.چون قدیمی هم هست زیرش خاکه سیمان نیست که بگی سفته.چرا من شانس ندارم؟دلیلش چیه؟درضمن از بابت تغذیه هم مطمئن هستم

    1. سلام
      علائم بیماری ها رو نگفتید
      بهتره زمانی که پرنده ها رو تهیه میکنید واکسن های مورد نیاز رو بزنید ، واکسن ها از بروز بیماری ها جلوگیری میکنن
      تغذیشون دقیقا چی بوده ؟ در زیر زمین به امکان زیاد تهویه مناسب نیست ، اصولا چنین مکان هایی با توجه به درصد بالای رطوبت در اونها مناسب نگهداری طیور نیستن
      دمای زیر زمین چقدره ؟

  18. سلام، مرغ من تخم هاش پوسته رویی اش خیلی نازکه،جدیداً بجای روزها شبها تخم میزاره و همون موقع پوسته رویی اینقدر نازکه که پاره میشه. چکار باید بکنم؟

    1. سلام
      تغذیشون مناسب نیست و کمبود کلسیم دارن
      تغذیه رو تغییر بدید از جیره مرغ تخم گذار استفاده کنید همینطور بهشون پودر صدف یا پودر کف دریا هم بدید

  19. سلام، و درود بر شما
    یه سوال که برام پیش اومده اینه که لونه مرغا رو چند وقت یکبار ضد عفونی کنیم و با چی ؟ چه ماده ای برای مرغام مضر نیست که برای ضد عفونی استفاده کنم.
    و ضمنا تشکر از اطلاعاتی که در این رابطه میدین برای من خیلی کمک کرد.

    1. سلام
      بستگی به تعداد مرغ ها و .. داره ، بهتره کم کم هفته ای یکبار تمیز کنید که الودگی ها انباشته نشه روی هم
      همینطور اگه قفس هست ابتدای هر فصل باید به صورت کامل تمیز بشه

      ماده ی خاصی به لانه نزنید بهتره
      به قفس میشه 1 به 10 از ماده سفید کننده استفاده کرد ، اما لانه نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس