کانیبالیسم در مرغ ها

بیماری کانیبالیسم در طیور و راه های درمان آن

کانیبالیسم یا همان همخواری یکی از خاص ترین بیماری ها بین پرنده می باشد که بیشتر از همه در مرغ ها دیده می شود. در واقع پرنده ها با ابتلا به این بیماری اقدام به صدمه زدن و خوردن خود یا حتی همنوعان اطراف خود می نماید. بر اساس آمار ها و بررسی های انجام شده این بیماری تحت تاثیر چند عامل رخ می دهد که مهم ترین آن نقصان برخی مواد مغذی در رژیم غذایی پرنده است.

بیماری کانیبالیسم در مرغ ها و دیگر پرنده ها می تواند با شدت زیادی رشد کرده و گسترش پیدا کند. بروز این مشکل در گله های بزرگ مرغ و سالن های پرورش طیور می تواند زیان و خسارت قابل توجهی را به پرورش دهنده وارد نماید؛ چرا که پرنده مبتلا شروع به نوک زدن خود و پرنده های اطراف خود می کند. بیماری کانیبالیسم در مرغ ها بیشتر در دوره تخم گذاری دیده شده است.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» جوجه کشی دقیق و حرفه ای از تخم نطفه دار مرغ
» برخورداری از سنسور دما و رطوبت SHT نسل 4
» دارای قابلیت کارکرد با برق شهری و باتری
قیمت : 10,500,000تومان

علل اصلی بیماری کانیبالیسم در مرغ ها 

بیماری کانیبالیسم که به دگر خواری نیز مشهور است، به دلیل تحت تاثیر قرار دادن رفتار پرنده و پایین آوردن ایمنی بدن آن می تواند شرایط را برای ظهور دیگر بیماری ها نیز به وجود بیاورد. یک پرورش دهنده صاحب نظر و با تجربه باید در این حالت با تشخیص به موقع، اقدامات لازم را برای جلوگیری از این مشکل در راس اولویت های خود قرار دهد.

علل اصلی بیماری کانیبالیسم در مرغ ها

با توجه به داده ها و اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف، بیماری کانیبالیسم در مرغ ها و دیگر پرنده ها نه از طریق ویروس بلکه به وسیله یک شرایط خاص یا حالت رفتاری در پرنده ظاهر می شود، که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

نور محیط 

یکی از فاکتورهای دخیل در ایجاد بیماری کانیبالیسم نور محیط میباشد. چنان که نور شدید به مدت زیاد در سالن پرورش پرنده حاکم باشد، باعث بروز برخی رفتار های بد و خشن در پرنده شود.

رژیم غذایی ثابت

چنانچه پرورش دهنده یک رژیم غذایی خاص را بدون تغییر برای پرنده های خود اعمال کند، به دلیل نقصان ها و کمبود برخی مواد غذایی، پرنده دچار مشکل شده و رفتارهای غیر عادی در ان پدیدار می شود.

دمای محیط 

بالا بودن دمای مکانی که پرنده ها در آن نگهداری می شود می تواند زمینه را برای رشد بسیاری از میکروب ها ایجاد کند و مهم تر از همه باعث ظهور بیماری کانیبالیسم بین پرنده شود.

تعداد اعضای گله

با استناد بر بررسی های صورت گرفته اگر شما در یکی محیط کوچک تعداد زیادی پرنده نگه داری کنید به دلیل بالا بودن استرس، پرندها شروع به نوک زدن خود و همدیگر خواهند کرد. بیماری کانیبالیسم در مرغ ها بیشتر به همین دلیل رخ می دهد.

ترس و استرس 

اگر مکانی که برای پرورش و رشد پرنده ها در نظر گرفته اید آرام و استاندارد نباشد، فاکتور های زیادی می تواند باعث ایجاد ترس و وحشت در پرنده شود و پیرو این امر پرنده ها حالت پرخاشگرانه به خود می گیرند.

سیستم تهویه 

تامین کردن اکسیژن و هوای تازه و مهم تر از همه دفع گاز کربن دی اکسید در سالن نگهداری مرغ و بلدرچین از اهمیت زیادی برخوردار است و به عنوان یکی از عوامل پیشگیری بیماری کانیبالیسم در نظر گرفته می شود.

دانخوری و آبخوری 

اگر در یک محیط بزرگ تنها تعداد چند عدد دانخوری و آبخوری برای پرنده ها در نظر گرفته شود، پرنده ها به اجبار برای ادامه زندگی به سمت دانخوری ها و آبخوری ها حرکت می کنند و در این حالت تراکم زیاد جمعیت می تواند باعث بروز بیماری کانیبالیسم شود.

پرورش گونه های مختلف در یک مکان 

پرورش گونه های مختلف در یک مکان 

اگر شما در یک سالن چندین گونه پرنده نگهداری کنید، به دلیل کنجکاوی و ترس برخی رفتار های خشن در پرنده ها نسبت به هم ایجاد می شود که زمینه را برای کانیبالیسم به وجود می آورد. شایان ذکر است که پرنده های مبتلا می توانند خود یا پرند های اطراف خود را نوک بزنند.

بیماری کانیبالیسم چه رفتارهایی را در مرغ ایجاد می کند؟

در این قسمت از مقاله می پردازیم به بررسی این که بیماری کانیبالیسم می تواند باعث ایجاد چه رفتارهایی در مرغ شود؛ با ما همراه باشید…

نوک زدن به پرها 

یکی از نشانه هایی که بیان گر ابتلای مرغ به بیماری کانیبالیسم است، نوک زدن آنها به پرهای خود یا پرنده های اطراف می باشد. در واقع انگل و حشرات مختلف می تواند باعث ایجاد خارش در بدن پرنده شود و در این حالت مرغ با نوک زدن به بدن خود در واقع اقدام اولیه را برای ایجاد بیماری کانیبالیسم انجام می دهد.

نوک زدن به سر

چنانچه مشاهده کردید پرنده ها با هم درگیر شده اند و به کله هم نوک می زنند، باید در سریع ترین زمان ممکن اقدامات لازم را برای خاتمه دادن به این درگیری در نظر بگیرید. باگر سر و تاج مرغ زخمی شود دیگر پرنده ها با دیدن خون تحریک شده و به جان هم می افتند.

صدمه زدن به انگشتان 

بیماری کانیبالیسم شکل خاصی ندارد و به همین دلیل می تواند در جوجه، مرغ یا سایر پرنده در شکل های متفاوت ایجاد شود. دیده شده که جوجه در صورت مبتلا شدن به انگشت ها و ناخن های خود صدمه می زنند. البته این حالت بیشتر زمانی زخ می دهد که دانخوری و آبخوری بلندتر از خود جوجه باشد.

نحوه جلوگیری از بیماری کانیبالیسم در مرغ

همانطور که در قسمت های قبل توضیح داده شد، بیماری کانیبالیسم در مرغ شکل یا حالت خاصی ندارد و با توجه به شرایط محیط می تواند به صورت متفاوت ظاهر شود. از این رو پرورش دهنده باید تمامی اقدامات لازم را برای از بین بردن فاکتورهایی که می تواند زمینه را برای ظهور این بیماری ایجاد کند در اولویت قرار دهد.

  • برای تغذیه مرغ ها می توانید انواع سبزیجات و علوفه در اختیار آنها قرار دهید تا در واقع پرنده برای درگیر شدن فرصت پیدا نکنند.
  • نوری که برای سالن در نظر میگیرید باید به زنگ قرمز باشد، تا باعث آرام شدن مرغ ها شود. البته باید به این نکته هم توجه داشت که استفاده از نور قرمز کار تشخیص خون یا زخم را برای پرنده ها مشکل می کند.
  • نوک چینی مرغ ها از دیگر فاکتورهای مهم برای جلوگیری از ابتلای آنها به کانیبالیسم یا دگر خواری است. البته این کار بسیار تخصصی بوده و باید توسط یک فرد مجرب صورت بگیرد.
  • برای جلوگیری از هر گونه مشکل بهتر است که مرغ ها و جوجه های ضعیف و صدمه دیده را از پرنده های سالم جدا کنید تا هیچ درگیری بین آنها رخ ندهد.
  • کمی نمک به رژیم غذایی پرنده ها بیفزایید تا آنها را به آب خوردن ترغیب نماید. البته از ریختن نمک به آبخوری آنها خودداری کنید. همچنین باید آب تازه به صورت دائم در اختیار پرنده قرار دهید.
  • همواره جیره غذایی که برای مرغ ها و جوجه ها در نظر گرفته می شود، به دلیل نبود برخی مواد مغذی نمی تواند تمامی نیازهای آن ها را رفع کند. از این رو پیشنهاد می شود که از انواع پروتئین ها، ویتامین ها ومکمل ها در رژیم غذایی مرغ های بکار ببرید.
  • جهت از بین بردن آلودگی محیط و انگل هایی که باعث خارش مرغ ها می شود، حتماً باید آنتی بیوتیک ها و اسپری های مخصوص بهره گیری کنید. همچنین شما می توانید با استفاده از سمپاش، کل سالن را قبل از انتقال پرنده ها پاکسازی نمایید.
  • حتماً باید با توجه به اندازه سالن و تعداد پرنده ها از تعداد مناسبی دانخوری و آبخوری بهره گیری کنید، تا مانع ازدحام مرغ ها در یک نقطه شوید.

بیماری کانی بالیسم در انسان

عارضه کانی بالیسم در طیور به دلیل مدیریت اشتباه و تغذیه ناکافی و شرایط محیطی ناسازگار رخ میدهد. شاید درک این موضوع برای انسان امروزی بسیار سخت باشد ولی در گذشته آدم خواری در اکثر نقاط دنیا اتفاق می افتاد.

مذاهب مختلف برای ادای احترام به خدایان خود انسان قربانی نموده و به آدم خواری روی می آوردند.

مردمان بومی و ساکنین مناطق دور دست برای حفظ بقای خود انسان های دیگر را شکار نموده و از گوشت آن می خوردند.

در برخی مناطق نیز برای احترام شمردن میت، خانواده متوفی گوشت مرده خویش را می خوردند تا او را بزرگ شمرده و ادای احترامش را به جای آورده باشند.

در زمان جنگ های مختلف و قحطی های تاریخی نیز انسان ها برای ادامه زندگی به آدمخواری روی آورده اند.

در دنیای پیشرفته امروزی کانیبالیسم انسانی یک اتفاق نادر می باشد. در جهان امروزی بیشتر افرادی درگیر این رفتار میشوند که به نوعی دچار توهم شده اند. عامل توهم می تواند مصرف ماده مخدر و یا هر نوع روان گردان دیگری باشد. افرادی که در انزوای شدید قرار گرفته و به لحاظ روحی و روانی در سلامت کامل به سر نمیبرند نیز ممکن است قربانی این رفتار وحشیانه شوند و از گوشت هم نوع خود بخورند.

آدمخواری و کانی بالیسم در انسان ها یک رفتار بسیار خطرناک بوده و باعث ایجاد بیماری و حتی مرگ در فرد مبتلا شده میشود.

کانی بالیسم انسانی هیچ ربطی به کانی بالیسم طیور ندارد. پرنده های مختلف مخصوصا مرغ و بوقلمون، بلدرچین و … به دلیل اینکه به صورت گله ای نگهداری میشوند، در صورت مدیریت اشتباه و تغذیه ضعیف به این عارضه مبتلا میشوند. اما در انسان ها منشأ این رفتار به موارد مختلفی بستگی دارد. همچنین مصرف مرغی که قبلا دچار کانی بالیسم شده و از گوشت هم نوعش تغذیه نموده برای سلامتی انسان هیچ مشکلی ایجاد نمیکند و یا باعث نمیشود که انسان هم به کانی بالیسم مبتلا شود. کانی بالیسم طیور یک ناهنجاری بوده و بیماری نیست و موجب بیماری در انسان هم نمیشود. به شرط اینکه گوشت مرغ به صورت خام مصرف نشود. چرا که مصرف گوشت خام مرغ سالم نیز باعث مسمومیت و بیماری های مختلفی در انسان میشود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام من ۲تا جوجه دارم یکی شون یه پر های اون یکی نوک میزنه خواهش میکنم راهنمای کنین که خوب بشه ممنون

  2. با سلام
    بنده یه مرغ مشکی ۸ ماهه دارم که یکی دو روزی هست به پرهای نرم و کنار رون پرنده های دیگم مخصوصا اونایی که قهوه ای هستن نوک میزنه و گاهی هم پر میکنه و میخوره
    نور و دمای محیط که هوای ازاد سقفدار هست و تعداد پرنده هامم زیاد نیست نسبا به مساحت
    تقریبا سه هفته هم هست گندم میدم بهشون ، کاهو و سبزیجات هم میخورن
    مولتی ویتامینم میدم بهشون تا دیدم این علائمو شروع کردم به دادن کلسیم و فسفر و …
    الانم پرنده رو تنها گذاشتم تا ببینم چی میشه گاهی هم پاشو میبندم میژارمش جلو افتاب
    به نظرتون چیکار کنم تا خوب شه ؟ممنون میشم راهنماییم کنید دلم برا حیوون میسوزه

    1. سلام
      همین موارد که ایجاد کردید مناسب هست فعلا، تقویت تغذیه رو 1 هفته ادامه بدید و بعد ازادش کنید بین بقیه ببینید تغییری میکنه یا خیر
      چون محیط ازاد هست و بسته نیست مراقبت از کانیبالیسم بیشتر روی تغذیه تمرکز میکنه و نوردهی قابل کنترل نیست

  3. سلام
    دو سه تا مرغ دارم چند روز که این علائم رو داره
    یعنی میتونه از کانی بالیسم باشه ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید که چیکار باید بکنم؟

    1. سلام
      خوب اگه علائم گفته شده رو داشته باشن امکان کانیبالیسم وجود داره
      بهتره با یک فرد متخصص در تماس باشید تا بتونه از نزدیک شرایط محیطی و طیور رو بررسی کنه

    2. با سلام و خسته نباشید اول ذغال آسیاب کنید داخل دان مصرفی بزنید دوم از انار استفاده کنید بریزید داخل سالن مرغ و کار سوم از مولتی ویتامین اسی آمینه یا همون امونی ویت استفاده کنید و کار آخر لیزین داخل دان مصرفی بزنید در ضمن لیزین داروخانه های اصفهان دارن.

  4. سلام . کانیبالیسم فصلی هست ؟؟ من یه مرغداری کوچیک دارم میترسم مرغ و جوجه هم به این بیماری مبتلا بشن

    1. سلام
      این مورد بیشتر در فصول گرم سال با توجه به استرس گرمایی و نور زیاد این مورد مشاهده میشه
      اما در صورتی که تغذیه ی طیور مناسب نباشه امکان مشاهده این مورد وجود داره

    1. سلام
      مشکلی بوجود نمیاد چون بیماری ویروسی نیست
      دقت کنید که پرنده ی ای که مورد هجوم سایر پرنده ها قرار گرفته نخورید ! اون چون تلف شده ممکنه مشکل ساز بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس