لانه مرغ مینا | آموزش ساخت لانه برای مرغ مینا

قفس و لانه مرغ مینا

تهیه قفس مناسب یکی از الزامات نگه داری پرندگان زینتی در منزل می باشد. در داخل قفس نیز بایستی اسباب بازی، دانخوری، آبخوری، چوب نشیمنگاه، لانه و دیگر لوازم سرگرمی برای پرنده در نظر بگیرید. در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ قصد داریم در مورد لانه مرغ مینا بحث کنیم. همچنین در این مقاله نحوه ساخت لانه برای مرغ مینا در منزل را به شما آموزش خواهیم داد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» دارای عملکرد حرفه ای و بازدهی بالا
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ مینا
» برخورداری از بدنه ی عایق و ایزوله
قیمت : 4,970,000تومان

ویدیو ساخت لانه برای مرغ مینا

ویژگی های قفس مرغ مینا

مرغ مینا به فضای زیادی نیاز دارد. این پرنده در داخل قفس از این طرف به آن طرف میپرد. به همین دلیل قفس آنها بیشتر به شکل مستطیلی است تا پرنده فضای بیشتری در اختیار داشته باشد و راحت بتواند بپرد. معمولا قفس این پرنده دارای ابعادی به طول 100 الی 190 سانتی متر، عرض 60 سانتی متر و ارتفاع 60 سانتی متری می باشد.

عمده قفس هایی که در بازار موجود می باشند بیشتر برای طوطی سانان طراحی شده اند. بایستی بدانید قفس هایی که برای طوطی سانان طراحی میشود، مناسب مرغ مینا نیست. اما مییتوان دو عدد از این قفس ها را به هم چسباند و به یک قفس تبدیل نمود. این قفس برای مرغ مینا ایده آل خواهد بود. اگر قصد چنین کاری دارید باید بدانید که میله های وسط دو قفس باید برداشته شوند و فضای دو قفس به یک فضای واحد تبدیل شود.

در طبیعت مرغ مینا از طریق پرش بر روی زمین حرکت میکند لذا در اسارت قفس آنها باید به قدری فضا داشته باشد که پرنده بتواند پرش های کوچکی انجام دهد. به همین دلیل قفس آنها باید پهن باشد.

در داخل لانه از قرار دادن پارچه و یا طناب در داخل قفس مرغ مینا خودداری کنید. چرا که ناخن های انگشت پای مرغ مینا میتواند درگیر پارچه ها شود و به پای پرنده آسیب وارد شود.

مرغ مینا بر خلاف کاسکو و دیگر طوطی ها علاقه زیادی به اسباب بازی ها ندارد اما اگر به صورت تکی از پرنده نگهداری میکنید او میتواند به اسباب بازی هایش علاقه مند شوند. لذا برای سرگرمی مرغ مینا در داخل قفس میتوان اسباب بازی مخصوص این پرنده نیز قرار داد.

محل لانه و قفس مرغ مینا

قفس مرغ مینا را باید در یک مکان که نور کافی داشته باشد قرار دهید ولی تابش مستقیم نور آفتاب به لانه این پرنده توصیه نمیشود. چرا که تابش مستقیم نور باعث افزایش بیش از حد دمای بدن و استرس گرمایی پرندگان میشود.

در طبیعت مرغ مینا لانه خود را در لابه لای شاخه های درختان، زیر شیروانی، بالای پنجره ها و هرجایی که احساس امنیت داشته باشد درست میکند. آنها از انواع خرده های چوب، کاغذ و مواد نرم برای لانه سازی استفاده میکنند. حتی دیده شده مرغ مینا برای ترساندن دشمنان خویش، پوست مار را اطراف لانه خود میگذارد تا حیوانی دیگر به جوجه هایش آسیب نرساند.

مرغ مینا در برابر دفاع از قلمروی لانه خود در مقابل شکارچیان و دیگر پرندگان بسیار تهاجمی هستند.

در داخل قفس باید چندین چوب با ضخامت های مختلف بعنوان نشیمنگاه برای پرنده خود تهیه کنید. این کار همچنین به سلامت پاهای مرغ مینا نیز کمک میکند.

در داخل قفس باید یک لانه برای مرغ مینا قرار بدهید. مرغ مینا عادت دارد که در داخل لانه خود بخوابد. همچنین آنها در طول روز نیز چرت های کوتاه می زنند. در زمان خواب مرغ مینا باید محیطش راحت و تاریک باشد. برای اینکار میتوانید شب ها قفس پرنده را بپوشانید.

طرز ساخت لانه چوبی برای مرغ مینا

چوب یکی از بهترین مواد می باشد که از آن میتوانید برای ساخت لانه پرندگان استفاده کنید. ساخت لانه مرغ مینا با استفاده از چوب بسیار آسان بوده و شما میتوانید تخته چوب و مقداری میخ و یا پیچ لانه بسیار زیبایی برای مرغ مینا درست کنید.

مواد لازم برای ساخت لانه مرغ مینا

  • تخته چوب با ابعاد 150 ×1170 میلی متر
  • تعدادی پیچ و میخ
  • مداد، لولای درب
  • چکش، اره و مته برای سوراخ کاری چوب

بر اساس شکل زیر تخته چوب گفته شده را برش دهید. سطح برش تمامی تیکه ها باید صاف باشد تا بتوان آنها را به طور منظم به یکدیگر پیچ نمود. اگر یک تخته چوبی واحد ندارید میتوانید تیکه های زیر را تهیه کنید. فقط ضخامت تمامی تیکه های چوب باید یکی باشد.

طرز ساخت لانه برای مرغ مینا

اندازه تخته چوب

  • پایه زیرین: 150 × 120 میلی متر
  • کناره ها: دو تیکه به شکل ذوزنقه به طوریکه یکی از طول ها 200 میلی متر و دیگری 175 میلی متر باشد. ارتفاع ذوزنقه نیز 150 میلی متر خواهد بود. لطفا به شکل دقت کنید.
  • بخش جلویی لانه: 150× 175 میلی متر
  • بخش پشتی لانه: 150× 300 میلیمتر
  • سقف لانه: 150×200 میلی متر

بر روی بخش جلویی لانه باید با استفاده از مته چوب یک سوراخ به قطر 32 میلی متر ایجاد کنید تا پرنده از طریق این سوراخ بتواند به داخل لانه برود. دقت داشته باشید که محل ورود به لانه باید در قسمت بالایی تخته در نظر گرفته شود. اگر محل ورود بیش از حد پایین باشد،در زمان جوجه کشی جوجه ها از طریق این سوراخ به بیرون سقوط خواهند کرد. فاصله 13 سانتی متری بین لبه پایینی و محل سوراخ کاری ایده آل خواهد بود.

مراحل ساخت لانه برای پرندگان مرغ مینا - فروشگاه چیکن هچ

به غیر از سقف باید تمامی قطعات را به یکدیگر میخ بزنید. در حین انجام این کار دقت کنید که لبه ها کاملا صاف باشند.

اگر میخواهید این لانه رو بیرون از منزل قرار دهید، بهتر است که بر روی پایه زیرین یکی دو سوراخ به 8 میلیمتر ایجاد کند. در اینصورت اگر آب به داخل لانه نفوذ کند از طریق این سوراخ ها تخلیه خواهد شد. همچنین برای نصب راحت لانه میتواند یک سوراخ 8 میلی متری بر روی بخش پشتی آن ایجاد کنید. بدین ترتیب شما میتواند لانه را راحت تر در محل مدنظرتان نصب کنید.

پس از اینکه کناره ها، پایه، پشت و بخش جلویی لانه را به میخ و یا پیچ زدید، نوبت نصب سقف آن خواهد بود. برای این کار باید از طریق لولا سقف را بر روی تیکه پشتی لانه نصب کنید. سقف باید متحرک باشد، یعنی به سمت بالا برود. در این صورت شما میتوانید داخل لانه را تمیز کنید.

در نهایت لانه مرغ مینای شما آماده است. بهتر است لانه در یک ارتفاع مناسب به صورت محکم نصب شود.

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام
    مرغ مینای من تنهاست و اکثر اوقات در لانه ای که در قفسش گذاشتم میخابه آیا مشکل ساز میشه

  2. سلام خسته نباشین چرا مرغ مینای من خودشو به درو دیوار قفس می‌زنه نوکش زخمی شده باید چیکار کنم ممنون میشم بگین

    1. سلام
      چرا کج شده بود ؟ کنده بودید ؟ یا خورده بود جایی ؟ ممکنه اسیب دیده باشه اول باید مشخص بشه دلیلش

  3. بسیار عالی . فقط اینکه در کف لانه باید پنبه یا چیز دیگه ای بزاریم یا نباید چیزی گذاشت؟

  4. عاالی بود و بسیار واضح فقط کاش نوع های دیگر هم آموزش بدین مثلا مقوایی یا با بطری های آب و اینجور چیزها که بشه تو‌ قفسش قرار بدیم متشکرم

    1. حتما در آینده اموزش های بیشتری هم قرار خواهیم داد
      این مورد چون مرغ مینا بیشتر تخم گذاریش رو داخل کنده های چوبی انجام میده آموزش دادیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس