مقدار کلسیم مورد نیاز برای مرغ تخمگذار | منابع کلسیم دار برای مرغ

کلسیم مورد نیاز مرغ تخمگذار

از میان مواد معدنی و ویتامین های مختلفی که مرغ ها برای تخم گذاری ایده ال به آن احتیاج دارند، کلسیم یکی از مهمترین مواد می باشد. این ماده تاثیر بسزایی در استخوان بندی مرغ و تولید تخم هایشان دارد. در مرغ تخمگذار کلسیم ماده اصلی برای تشکیل پوسته تخم میباشد. کمبود کلسیم در مواد غذایی و دان مرغ ها مشکلات متعددی برای این پرنده ها به وجود می آورد.

در این متن از وبلاگ چیکن هچ به بررسی اهمیت کلسیم در تغذیه مرغ های تخمگذار، میزان کلسیم مورد نیاز مرغ های تخم گذار و نحوه تامین آن پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» جوجه کشی دقیق و حرفه ای از تخم نطفه دار مرغ
» دارای بدنه ی PVC و قابل شستشو
» مجهز به سیستم ستر و هچر همزمان
قیمت : 10,500,000تومان

غذای کلسیم دار برای مرغ ها

تغذیه مرغ های تخمگذار در صنعت پرورش مرغ یکی از مهم ترین جنبه های پرورش این پرندگان می باشد. مقدار کلسیمی که در مواد غذایی مانند ذرت، سویا و غیره وجود دارند برای تامین مقدار کلسیم مورد نیاز مرغ های تخمگذار کافی نبوده و در بسیاری از موارد لازم می باشد که به دان مرغ، مکمل های کلسیمی اضافه گردد.

از مهم ترین منابع تامین کلسیم مورد نیاز مرغ در کشورمان صدف و کربنات کلسیم را می توان نام برد. توجه داشته باشید که پودر استخوان هم منبع بسیار خوبی از کلسیم می باشد.

کلسیم مورد نیاز مرغ های مولد یا تخمگذار باید به اندازه کافی مصرف گردد. کمبود کلسیم می تواند باعث تولید تخم ها با پوسته ضعیف ( لمبه اندازی مرغ ) شود. اگر مرغ کلسیم بیش از حد مصرف کند، باعث تولید تخم های نطفه دار با پوست ضخیم می شود. جوجه های درون این تخم ها به دلیل ضخامت پوست تخم ها قادر نیستند این پوسته را بشکنند و بیرون بیاییند و درون تخم خفه می شوند.

پودر استخوان حاوی 26 درصد کلسیم و 13 درصد فسفر است. اما در بیشتر موارد به دلیل احتمال انتقال آلودگی از این مواد جهت تامین کلسیم مرغ ها استفاده نمی شود و به جای آن از صدف یا کربنات کلسیم استفاده می کنند.

به دلیل صرفه اقتصادی استفاده از کربنات کلسیم رایج تر بوده و استفاده از صدف هیچ مزیتی نسبت به کربنات کلسیم ندارد.

اما برخی از متخصصان بر این باور هستند که چون صدف مدت زمان بیشتری در در دستگاه گوارش پرنده باقی می ماند به آرامی و در یک دوره طولانی در اختیار پرنده قرار می گیرد.

تأثر ذرات کلسیم در جذب آن

گروه از محققین بر این باور هستند که اهمیت اندازه ذرات کلسیمی نسبت به نوع منبع کلسیمی بیشتر است. به این دلیل که هرچقدر اندازه ذرات منبع کلسیمی بیشتر باشد زمان بیشتری در دستگاه گوارش پرنده باقی می مانند و در این صورت کلسیم بیشتری جذب پرنده شده و موجب ساخته شدن پوست مناسب در تخم ها می شود.در مورد اندازه ذرات کلسیمی، بهتر است آنها در دوره پرورش جوجه ها تا دو میلی متر اندازه داشته باشند. همچنین توجه داشته باشید که در ابتدای دوره پرورشی ذرات کلسیمی به قطر یک میلی متر و با افزایش سن جوجه به تدریج اندازه ذرات افزایش یافته و به 2 میلی متر می رسد.

تأثر ذرات کلسیم در جذب آن - چیکن هچ

در مورد مرغ های تخم گذار هم بهتر است 50 درصد منبع کلسیمی آنها تا دو میلی متر و 50 درصد دیگر بین 2 تا 4 میلی متر باشد. با ادامه تخمگذاری مرغ ها میتوان 60 درصد از کل کلسیم مورد نیاز مرغ را به اندازه ذرات 3 تا 4 میلیمتر در اختیار آنها قرار داد. 40 درصد باقی از کلسیم مورد نیاز مرغ همان اندازه 2 میلیمتر خواهد داشت.

مرغ تخمگذار روزانه چقدر کلسیم نیاز دارد؟

به این نکته توجه داشته باشید که 97 درصد از پوسته تخم مرغ از کربنات کلسیم تشکیل شده است و مرغ هنگام تولید یک تخم 2 تا 3 گرم کلسیم مصرف میکند، پس تعیین کردن مقدار کلسیم که برای مرغ ها لازم است مهم میباشد.

انجمن ملی تحقیقات میزان کلسیم مورد نیاز مرغ های مولد را با مصرف کردن 100 گرم خوراک در روز، حدودا 4.5 درصد تعیین کرده اند. در مورد مرغ های بومی که وزن کمتری دارند و تخم کمتری تولید می کنند این مقدار کمتر است.

در یکی از مطالعات انجام شده بر روی مرغ های بومی نشان دارد که در حدود 3.5 درصد کلسیم در اواخر دوره تخم گذاری و 3 درصد در اوایل دوره باعث بهبود تولید تخم مرغ در مرغ های بومی می گردد. در مرغ های بومی افزایش مصرف کلسیم همچنین با کاهش میزان تخم گذاری همراه بوده است.

استفاده از دی کلسیم فسفات

یکی دیگر از منابع کلسیمی دی کلسیم فسفات می باشد که به صورت مصنوعی تولید می شود و 23 درصد کلسیم و 17 درصد فسفات دارد. این ماده بیشتر به خاطر فسفر آن قابل توجه است که در حدود 85 درصد فسفر مورد نیاز جیره توسط این ماده تامین می شود. این ماده هم به صورت پودر و هم به شکل گرانول به رنگ سفید بوده و بویی ندارد.

اگر بخواهید میزان کلسیم و فسفر جیره غذایی در تعادل باشد و جذب کلسیم و فسفر به صورت موثری انجام گیرد، باید بین این دو عنصر به نسبت مناسبی در جیره  وجود داشته باشند. اهمیت فسفر در مرغهای تخمگذار بیشتر به متابولیسم کلسیم ربط دارد. زیرا فسفر و همچنین ویتامین d3 به جذب کلسیم در بدن کمک میکنند.

جوجه ها زمانی حداکثر جذب کلسیم و فسفر را دارند که نسبت بین این دو عنصر در دان مرغ ها به صورت 2 قسمت کلسیم و یک قسمت فسفر باشد. در مرغ های تخمگذار بومی 7 قسمت کلسیم و 1 قسمت فسفر توصیه می شود.

نکته اضافی: برای تأمین کلسیم مرغ خانگی میتوان پوسته تخم مرغ را بر روی غذای آنها خرد کرد. اما به دلیل بیماری سالمونلوز که در پوسته تخم مرغ نیز وجود دارد، توصیه میشود که پوسته را از قبل به خوبی آبپز کنید.

مکمل های غذایی و ویتامینی

در پرورش مرغ و خروس به طور طبیعی و بومی، این پرنده ها در طبیعت و محیط آزادانه گردش می کنند و علاوه بر غذایی که هر روز در اختیارشان قرار می گیرد، مواد غذایی کافی و مورد نیاز خود را از چراگاه ها به دست می آورند.

پرت کن از پنجره بیرون - چیکن هچ

در مورد مرغ هایی که در محیط های بسته و شرایط تحت کنترل پرورش داده می شوند، خوراک رایج پرنده نمی تواند نیاز ویتامینی و مواد معدنی آن را تامین کند. همچنین توجه داشته باشید که در این سیستم از نگهداری مرغ ها تعداد مرغ های نگهداری شده بالا می باشد و استفاده از مکمل های غذایی برای تامین مواد مورد نیاز مرغ ها امری ضروری است. یکی از مکمل هایی که برای تأمین کلسیم، فسفر و ویتامین d3 در مرغان تخمگذار میتوان استفاده کرد مکمل کالفوس دی می باشد. شما می توانید برای آشنایی با چگونگی جیره نویسی مرغ و مواد موجود در دان مقاله دان مرغ از چی درست میشه؟ را بخوانید.

عوارض کمبود کلسیم و فسفر

همانطور که در قسمت های قبل به آن اشاره کردیم کمبود کلسیم موجب نازک شدن دیواره تخم مرغ ها و افت میزان تخم گذاری مرغ ها می گردد. همچنین کمبود کلسیم و فسفر در مواد غذایی مورد استفاده مرغ ها موجب پوکی استخوان نیز در این پرنده ها می شود و رشد طبیعی آنها را بر هم می زند. لنگیدن پا و درد و التهاب مفاصل پا نیز یکی دیگر عوارض کمبود کلسیم و فسفر در جیره غذایی مرغ می باشد.

جمع بندی

کلسیم یکی از مواد ضروری و مورد نیاز برای رشد طبیعی و تخم گذاری ایده آل برای مرغ ها به خصوص مرغ های تخم گذار و مولد است. در این مقاله از سایت چیکن هچ به بررسی اهمیت مصرف مواد غذایی کلسیم دار برای مرغ ها و تاثیر آن بر تخم و تخمگذاری مرغ پرداختیم. فروشگاه چیکن هچ یکی از معتبرترین فروشگاه های عرضه انواع دستگاه جوجه کشی خارجی و ایرانی می باشد. مقالات وبلاگ ما بصورت تخصصی برای افزایش سطح اطلاعات افراد علاقه مند به پرورش طیور اماده شده اند. شما مخاطبین عزیز میتوانید سوالات و نظرات خود را برای ما در بخش کامنت ها ارسال کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. آقا سلام علیکم.
    مرغ من یه حدود چهار روز است که تخم نذاشته ، نه دمای محیط سرده و نه جیره ی ضعیفی داره و نه بیماره ، علّت آن چیست؟

    1. اصولش اینه که در زمان تولید دان مرغ در میکسر ریخته بشه
      اگر دان اماده هست روی غذاش بریز
      بسته به نوع پودر هم داره ، اگه بسته ای هست روی بستش اموزش رو مینویسه

  2. سلام وقت بخیر.چگونه باید پوسته تخم مرغ را برای خوردن مرغ آماده کرد که باعث ایجاد مشکل نشود؟

    1. سلام میتونید پوست تخم مرغ رو توی مایکروفر حرارت بدین یا توی آب جوش بجوشونید و بعد بذارید خشک بشه . وقتی خشک شد خیلی خوب آسیاب کنید و بپاشین روی غذاشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس