آشنایی با مرغ و خروس سیاه | مرغ و خروس آیام سمانی

آشنایی با مرغ و خروس سیاه آیام سمانی

مرغ ها و خروس ها دارای نژادهای زیادی هستند که برخی از آنها برای تولید گوشت و تخم و برخی نیز به جهت زینتی بودن پرورش داده می شوند. مرغ و خروس آیام سمانی نیز جزو نژادهایی است که به دلیل داشتن پر، پوست، گوشت و حتی استخوان های سیاه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. از مرغ و خروس آیام سمانی هم برای تولید گوشت و تخم و هم به جهات زینتی نگهداری می شود و حتی در ایران نیز می توان تعدادی از آنها را مشاهده کرد. در این نوشته از چیکن هچ می خواهیم در مورد زادگاه ، ویژگی ها و ظاهر مرغ و خروس سیاه یا همان آیام سمانی مطالب مفیدی را ارائه دهیم. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» جوجه کشی حرفه ای از تخم نطفه دار مرغ و خروس سیاه
» بهره گیری از بدنه ی آنتی باکتریال و قابل شستشو
» دارای عایق بندی استاندارد و عدم ایجاد تبادل هوایی
قیمت : 4,970,000تومان

زادگاه مرغ و خروس سیاه کجاست؟

این نژاد که در زبان انگلیسی به نام Ayam Cemani شناخته می شود برای اولین بار در کشور اندونزی و در سال 1920 توسط مستعمره نشین های هلندی کشف و به سایر نقاط جهان صادر شد. 

کلمه آیام سمانی از دو کلمه جداگانه آیام و سمانی برگرفته شده که معمولا در زبان اندونزیایی به مرغ ، آیام گفته می شود و سمانی نیز نام منطقه ای در نزدیکی جزیره جاوه است. در واقع می توان زادگاه اصلی مرغ و خروس سیاه را به منطقه سوماترا واقع در جزیره مادورا در شرق مجموعه جزایر جاوه اطلاق کرد. 

زادگاه مرغ و خروس سیاه کجاست - چیکن هچ

در مورد منشا پیدایش مرغ و خروس ایام سمانی اختلافات زیادی وجود دارد، برخی بر این باور هستند که اجداد این نژاد بر اثر بیماری کمیابی به نام فیبرو ملانی سایز، رنگدانه های خود را از دست داده اند و به همین دلیل پوست ، پر ، گوشت و استخوان های این پرنده به رنگ سیاه در آمده است و این تغییر ژنتیکی به فرزندان این نژاد نیز منتقل شده است. 

برخی دیگر نیز بر این باورند که این نژاد از گونه ای بنام آیام بکیسار نشات گرفته اند، اما به هر حال نکته مهم در مورد این نژاد از مرغ و خروس ها، قیمت بالا و خواص زیاد گوشت و تخم آنها می باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. 

آشنایی با خصوصیات مرغ و خروس سیاه

آیام سمانی دارای گوشت، پر، استخوان های سیاه رنگی است و حتی تمامی اعضای داخلی بدن این پرنده به طرز عجیبی به رنگ سیاه است. این نژاد از مرغ و خروس وزن گیری معمولی دارند بنابراین در حالت صنعتی برای تولید گوشت کاربرد ندارند. خروس سیاه نهایتا تا دو کیلو گرم و مرغ سیاه تا یک و نیم کیلو گرم وزن خواهد گرفت. 

جالب است بدانید که خون مرغ و خروس سیاه به رنگ قرمز است و تخم های آنها بر خلاف آنچه که تصور می شود به رنگ سیاه نیست بلکه به رنگ قهوه ای روشن است. به جز تخم و خون ، تمامی اعضا و جوارح این مرغ و خروس به رنگ سیاه است و تنها تفاوتی که بین مرغ و خروس این نژاد وجود دارد، اندازه تاج و ریش است که در خروس بزرگتر و پهن تر است.

آشنایی با خصوصیات مرغ و خروس سیاه - چیکن هچ

این نژاد از مرغ و خروس ها کاملا آرام و انسان دوست هستند و به خوبی با صاحب خود انس می گیرند، بنابراین خوی جنگ طلبی ندارند. هم چنین مرغ ها به خوبی از جوجه ها مراقبت خواهند کرد و امکان کرچ شدن مرغ ها بر روی تخم ها نیز وجود دارد. 

جوجه های به دنیا آمده نیز کاملا سیاه خواهند بود و رفتاری همانند سایر جوجه مرغ ها از خود بروز خواهند داد، جوجه ها در فاصله زمانی 5 الی 6 به سن بلوغ می رسند و می توانند تولید مثل کنند. 

خواص گوشت و تخم مرغ آیام سمانی

با اینکه تخم و گوشت این پرنده طعمی شبیه به مرغ و خروس های معمولی دارد اما جالب است بدانید که گوشت این پرنده سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها می باشد و به همین دلیل بومی های کشور اندونزی از آن به یک عنوان یک غذای جادویی و دارویی یاد می کنند. 

چرا که ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در گوشت و حتی تخم این پرنده با رادیکال های آزاد و سلول های سرطانی موجود در بدن مبارزه کرده و به سلامت و طول عمر فرد کمک می کند. عموما گوشت این پرنده یک غذای اعیانی محسوب شده و ثروتمندان کشورهای عربی و اروپایی آن را مصرف می کنند. قیمت بالای این نژاد نیز به همین دلیل می تواند باشد.

خواص گوشت و تخم مرغ آیام سمانی - چیکن هچ

وجود مقادیر زیادی پروتئین، آهن ، فسفر، منیزیم، ویتامین های A، ویتامین های گروه B و سایر ویتامین ها و مواد معدنی در گوشت این پرنده ، آن را به گزینه مناسبی برای مصرف کودکان و ورزشکاران و حتی سالمندان نموده است، اما به منظور جلوگیری از بروز هرگونه خطر احتمالی بهتر است در مصرف گوشت و تخم این پرنده احتیاط کرد و بیشتر از مقدار مجاز برای بدن را مصرف نکرد.

مزایای پرورش مرغ و خروس سیاه

ویژگی های ظاهری خاص این نژاد و خواص زیاد گوشت و تخم آنها ، سبب گران قیمت شدن آنها شده است و افرادی زیادی آن را به عنوان پرنده های زینتی در خانه پرورش می دهند. در کشورهای اروپایی و غربی قیمت هر کدام از خروس ها یا مرغ های این نژاد تا 5 هزار دلار نیز معامله می شود، در کشور ایران نیز این نژاد با قیمت های چند میلیونی معامله می شوند و حتی افرادی نیز هستند که با جوجه کشی و پرورش مرغ و خروس ایام سمانی ، آنها را به کشورهای عربی و همجوار صادر کرده و از این راه به درآمد خوبی رسیده اند. 

مرغ و خروس ایام سمانی دارای مقاومت بدنی بالایی در برابر شرایط آب و هوایی سخت است و در مناطق معتدل و کوهستانی به خوبی قابل پرورش هستند. هم چنین در برابر بیماری ها مقاومت بدنی خوبی از خود نشان می دهند، به همین دلیل می توان آنها را با کمترین تلفات پرورش داد و در صورت استفاده از مولتی ویتامین ها ، تغذیه صحیح و استفاده از واکسن های لازم در دوره های زمانی مشخص می توان آنها را به خوبی پرورش داد. 

اقدامات لازم برای پرورش مرغ و خروس ایام سمانی

اقدامات لازم برای پرورش مرغ و خروس ایام سمانی

برای پرورش این نژاد میتوانید به سه روش مختلف اقدم کنید. روش اول خرید تخم نطفه دار این پرنده و جوجه کشی از آنها با استفاده یک دستگاه جوجه کشی است ، روز دوم خرید جوجه های چند روزه و روش سوم خرید چند مرغ و خروس ایام سمانی بالغ و تخمگذار است که در ادامه مزایا و معایب هر یک ار روش ها را توضیح خواهیم داد. 

الف – خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی؛ 

در این روش شما باید به پرورش دهنده های اصلی مرغ و خروس آیام سمانی مراجعه کرده و از آنها تقاضای تخم های نطفه دار و تازه این نژاد را بکنید. سپس می توانید با استفاده از یک ماشین جوجه کشی تخم ها را به جوجه تبدیل کنید. با توجه به اینکه تخم های نطفه دار قیمت پایین تری دارند و خرید دستگاه جوجه کشی نیز جزو سرمایه شما محسوب می شود، بنابراین این روش را ارزان ترین راه برای شروع می دانیم.

حتما از دستگاه های جوجه کشی خانگی و حرفه ای مانند ایزی باتور 6 یا آرکام  استفاده کنید چرا که تمامی عملیات های جوجه کشی را به صورت خودکار انجام خواهد داد و از دقت بسیار بالایی برخوردار است، هم چنین در جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده های زینتی و طوطی سانان از این دستگاه ها استفاده می شود.

ب – خرید جوجه چند روزه ایام سمانی؛

این روش کمی گران تر از روش فوق است چرا که جوجه ها قیمت بالاتری دارند، قبل از خرید جوجه ها حتما با کمک یک متخصص از سلامتی آنها مطمئن شوید چون امکان بیمار بودن جوجه ها وجود دارد و واکسن های لازم را در زمان های معین باید تزریق کنید. 

ج – خرید مرغ و خروس آیام سمانی بالغ ؛

این روش گران ترین راه برای شروع پرورش مرغ و خروس سیاه است چرا که پرنده های بالغ و تخمگذار قیمت بسیار بالایی دارند، اما اگر می خواهید کار خود را به سرعت شروع کنید و نمی خواهید چندین ماه برای جوجه کشی و پرورش جوجه ها وقت بگذارید، این روش برای شما مناسب خواهد بود. 

با تولید تخم های نطفه دار آیام سمانی، جوجه کشی از تخم ها و فروش جوجه های ایام سمانی می توانید به درآمد بالایی برسید. پیشنهاد ما برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرنده استفاده از دستگاه جوجه کشی حرفه ای است زیرا درصد بالایی از تخم ها به جوجه تبدیل خواهد شد و به دلیل عدم تجمع تخم ها در لانه ، مانع از خوابیدن مرغ بر روی تخم و قطع روند تخم گذاری خواهید شد که این کار تاثیر زیادی در افزایش درآمد شما خواهد داشت. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫28 دیدگاه ها

  1. خلاصه کلام چندتا جوجه ایام سمانی میخوام برام بفرستید وشماره کارت

  2. سلام من یه مرغ دارم که تماما سیاه هست گوشتش معلومه سیاه و مدفوع هم سیاه هست آیا این همان ایام سمانی هست؟
    و چه مقدار قیمت دارد

    1. سلام مشخص نیست . مقاله رو بخونید ببینید همه نشانه ها رو داره ؟ توی دیوار شهرتون سرچ کنید ببنید قیمتش چقدره

  3. ایام سمانی رفتارش با آدمها دوستانه و صمیمی و حتی پر انس هست اما با نژادهای دیگه تو یک قفس محاله معاملشون بشه !!! اینقدر ایجاد درگیری میکنن که مجبور بشید جدا نگهشون دارید !

  4. با سلام و خسته نباشید.
    از مقاله های خوب شما ممنونم.
    اگه لطف کنید مقاله ای هم در رابطه با میزان دان مصرفی نژادهای مختلف مرغ های زینتی در سنین مختلف رو هم بگذارید ممنون میشم
    الان من نژاد سبرایت، آیام سمانی، ابریشمی، گلین دارم.
    ولی نمیدونم جیره غذایی شون در سنین مختلف بایستی چقدر باشه
    ممنون میشم اگه جدول جیره غذایی این نژادها رو برام به ایمیلم بفرستید.
    الان سبرایت هام ، آیام هام و ابریشمی هام نزدیک به تخم گذاری هستن.

  5. با سلام و تشکر از شما
    اگر خروس از ایام سمانی باشد و مرغ آن از نژاد دیگر آیا امکان آن وجود دارد که تخم مرغ نطفه دار جدید مرغ یا خروس ایام سمانی شود

    1. سلام
      بستگی به قدرت ژن داره
      ممکنه ایام سمانی هم بشن اما به احتمال زیاد جوجه ها دورگه یا ناخالص میشن

  6. با سلام
    من 5 تا مرغ و یک خروس سمانی خریداری کردم .فروشنده فرمودند 8 ماهه اما به نظرم خیلی کوچیکتر هستند میشه راهنمایی کنید که تشخیص بدم چند ماهه هستند؟
    سوال دوم اینه که چون نمیدونم چند ماهه هستن چطوری واکسن بدم براشون
    سپاس از مدیریت سایت

    1. سلام
      جسشون کلا کوچیکه ، نمیشه تشخیص داد چندماهه هستن
      اگه اصلا واکسن نگرفتن طبق برنامه دامپزشکی واکسن رو تزریق کنید مهم نیست ، توجه کنید که بدون برنامه دامپزشکی واکسن تزریق نکنید بیمارشون میکنه

  7. بسیار عالی بود لطفا یک مقاله هم برای نحوه پرورش مرغ ابریشمی یا سیلکی هم بنویسید ممنون .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس