معرفی مهمترین نژادهای گوشتی و تخمگذار بلدرچین

معرفی بهترین نژاد برای پرورش

بلدرچین نیز همانند دیگر طیور دارای نژادهای مختلفی می باشد که هر کدام از این نژادها ویژگی و برتری منحصر به فردی دارند. بعنوان مثال برخی از نژادهای بلدرچین نسبت به دیگر نژادها راندمان تخمگذاری بالایی دارند و دیگری وزن گیری بیشتر و سریعتری دارد. شناخت هر یک از نژادهای مهم بلدرچین برای کسانی که علاقه مند به پرورش این پرنده هستند بسیار مهم می باشد. چرا که پرورش دهنده باید در همان ابتدای مسیر نژاد مد نظر خود را متناسب با بازار فروش تعیین کند. برای همین شناسایی نژادهایی که راندمان تخمگذاری بالای دارند؛ نژادهایی که پرورش آنها صرفه اقتصادی دارد؛ نژادهایی که با شرایط آب و هوای ایران بیشتر سازگار هستند یک مبحث بسیار مهم می باشد. در این مطلب از وبلاگ چیکن هچ انواع نژاد بلدرچین را به همراه خصوصیات بارز انها معرفی نموده ایم. همچنین در این پست مناسب ترین و بهترین نژاد بلدرچین برای پرورش در ایران را معرفی خواهیم کرد.

دستگاه جوجه کشی درنا 4
» مناسب برای جوجه کشی از انواع نژادهای بلدرچین
» قابلیت ستر و هچر همزمان
» دارای سیستم رطوبت کاملا اتوماتیک
قیمت : 27,600,000تومان

نژاد بلدرچین معمولی

یکی از شناخته شده ترین نژادهای بلدرچین نژاد معمولی یا common quail می باشد که در مناطق مختلف از جمله آفریقا، آسیا، اروپا و حتی نقاط مختلف ایران یافت میشوند. بلدرچین معمولی قادر به پرواز است و حتی میتواند به مناطق دور نیز کوچ کند.

نژاد بلدرچین معمولی - چیکن هچ

یکی از ویژگی های ظاهری این نژاد نوار سفید رنگ بالای چشم آن می باشد. متوسط وزن بلدرچین معمولی 90 الی 120 گرم بوده و طول آنها نیز 16 الی 18 سانتی متر است. نژاد بلدرچین معمولی بصورت اهلی شده در بسیاری از مناطق پرورش داده میشود.

نژاد بلدرچین کاهگلی (پوشالی)

نژاد بلدرچین کاهگلی (پوشالی) - چیکن هچ

نژاد بلدرچین کاهگلی quail stubble که با نام پوشالی نیز معرفی میشود در اصل بومی استرالیاست. بیشترین جمعیت این بلدرچین ها متعلق به استرالیا و تاسمانی است. این نوع بلدرچین ها با خط های سفید و پرهای قهوه ای سوخته و پرهای سیاه روی سینه از دیگر نژادها شناسایی میشوند. متوسط وزن این گونه ها بین 100 الی 120 گرم است.

نژاد بلدرچین (نیوزلندی)

بلدرچین نیوزلندی از جمله گونه های انقراض شده می باشد که متأسفانه به دلیل شکار بی رویه نسل این نژاد بیش از 40 سال است که منقرض شده است.

نژاد بلدرچین چینی یا مینیاتوری (پادشاه بلدرچین ها ( chinese quail

نژاد بلدرچین چینی یا مینیاتوری - چیکن هچ

ریزترین گونه بلدرچین را گونه های چینی یا مینیاتوری به یدک میکشند. نرهای این بلدرچین دارای پرهای آبی در سینه خود می باشند به همین خاطر به آنها آبی اسیایی هم گفته میشود. این نژاد بلدرچین تولید مثل بالایی دارند و وزن آنها فقط 30 الی 40 گرم است. طول این نژاد 14 سانتی متر بوده و تحرک بالایی دارند. لقب دیگر این گونه ها پادشاه بلدرچین میباشد. پرورش این نژاد در چین بیشتر مورد توجه میباشد.

نژاد بلدرچین گامبلی و نژاد کالیفرنیایی

این گونه از بلدرچین ها ظاهر بسیار زیبایی دارند و یک کاکل شبیه به قطره بر روی سر آنها وجود دارد. نر و ماده این نزاد با توجه به تفاوت ظاهری که دارند از یک دیگر قابل تفریق می باشند. نحوه تعیین جنسیت انواع نژاد بلدرچین را به طور کامل در مطلب جداگانه ای شرح داده ایم که میتوانید آن را هم مطالعه کنید.

یکی از ویژگی های مهم این نژادها وزن سنگین و تخمگذاری بالای آنها می باشد. همچنین این نزاد بلدرچین استعداد خوبی در کرچ شدن نیز دارند. ذکر این نکته ضروری است که نژاد گامبلی و کالیفرنیا از نظر ظاهری شباهت بسیاری به همدیگر دارند و ممکن است که در تشخیص آنها دچار اشتباه شوید.

بلدرچین باب وایت

بلدرچین باب وایت - چیکن هچ

این گونه بلدرچین ها وزن گیری بسیار خوبی دارند و یکی از نژادهای گوشتی این پرنده می باشند. بلدرچین باب وایت در اصل بومی امریکای شمالی این و در نواحی شرق این منطقه بیشتر یافت میشود. یکی از تفاوت های این نژاد با دیگر گونه ها، طول دوره جوجه کشی آن می باشد که 23 روز است. در پست جوجه کشی بلدرچین اطلاعات دقیق تری در باره نحوه تکثیر نژادهای مختلف این پرنده را شرح داده ایم.

بلدرچین سفید

بلدرچین سفید هندی یکی دیگر از نژادهای مهم و شناخته شده این پرنده می باشد. نر و ماده این گونه بلدرچین ها دارای پرهای سرتاسر سفید در سینه بوده و تشخیص جنسیت آنها سخت است. این گونه ها وزن مناسبی داشته و بین 170 الی 220 گرم سنگین میشوند. یکی از دیگر خصوصیات این نژاد سازگاری انها با اب و هوای ایران میباشد ولی در اصل این گونه بومی هند می باشد.

نژاد بلدرچین ژاپنی (کوتورنیکس)

نژاد بلدرچین ژاپنی (کوتورنیکس) - چیکن هچ

بلدرچین ژاپنی یکی از مهمترین نژادهای این پرنده می باشد که هم تخمگذاری بالایی دارد و هم وزن آنها نسبتا برای تولید گوشت بلدرچین به صرفه است. گونه نر این نژاد 100 الی 140 گرم و ماده ها  تا 160 گرم میتوانند وزن داشته باشند. گونه های اهلی شده این نژاد دچار اصلاح ژنتیکی شده و برای همین برای پرورش بلدرچین، نژاد ژاپنی بهترین می باشد.

نژاد ژاپنی با گونه های معمولی شباهت بسیار نزدیک به هم دارند. نژاد ژاپنی تا حدود ۲۰ سانتی‌متر رشد می‌کند.

شخصیت نژاد بلدرچین ژاپنی چگونه است؟

این نژاد بلدرچین شخصیتی ترسو و پرخاشگر دارد. برای همین جنب و جوش بالایی داشته و سریع دچار تنش و استرس میشوند. این نژاد در منزل نیز قابل نگهداری است اما بعد از مدتی طولانی در حضور صاحب خود ارامش میگیرد. با این حال بلدرچین ژاپنی باز هم زود دچار ترس و استرس میشود.

برای همین توصیه میشود که حتما این نژاد به دور از محیط های استرس زا و پر سر و صدا نگهداری شود. نحوه نگهداری و پرورش بلدرچین در منزل را در این لینک بخوانید.

آیا نژاد بلدرچین ژاپنی میتواند پرواز کند؟

این گونه بلدرچین ها قادر به مهاجرت و پرواز کردن می باشند اما جست و خیز بر روی زمین را به پرواز ترجیح میدهند. در صورت نگهداری از این بلدرچین ها توصیه میشود یک محیط سر بسته استفاده شود. یا اینکه از قفس پرورش بلدرچین بهره ببرید.

بهترین نژادهای تخمگذار بلدرچین کدامند؟

برای تولید تخم بلدرچین گونه ژاپنی بیشتر مورد توجه است. اما نژادهای زیر نیز تخمگذاری بالایی دارند:

  1. سفید انگلیسی
  2. تاکسیدو
  3. بلدرچین فرعون
  4. طلایی منچوری

برترین نژادهای بلدرچین گوشتی کدامند؟

نژادهایی از جمله سینه سفید هندی، باب وایت، گامبلی و بلدرچین کالیفرنیایی به دلیل رشد سریع و وزن سنگینی که دارند، مناسب برای تولید گوشت بلدرچین هستند.نژاد این بلدرچین ها گوشت مرغوب و لذیذی دارد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من به بلدرچين هام سبزی گوجه خیار کاهو ته مونده ی برنج گندم و دون پلیت میدم این جیره خوبه
    کدوم هاش ضرر داره

    1. سلام
      ته موند غذا بهش نده ممکنه ایجاد بیماری کنه
      باقی موارد مشکلی نداره بخصوص میزان پلت رو بیشتر کن نسبت به بقیه
      مولتی ویتامین هم بده بهشون به صورت هفتگی یا سه روز در میان
      محیطشون هم گرم باشه بخصوص شب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋