تشخیص سن و جنسیت انواع نژاد بلدرچین | بلدرچین ژاپنی

تشخیص نر و ماده بودن بلدرچین

در مبحث پرورش بلدرچین در منزل و یا پرورش صنعتی این پرنده، تعیین جنسیت بلدرچین ها بسیار حائز اهمیت بوده و همیشه یکی از چالش های مهم پیش روی فعالان این صنعت می باشد. در گله های مولد باید ترکیبی صحیحی از بلدرچین های نر و ماده کنار هم باشند تا بتوان تخم نطفه دار بلدرچین تولید کرد. خوشبختانه شناسایی جنسیت بلدرچین ها در سن بلوغ بسیار آسان بوده و به راحتی میتوان نر و ماده بودن آنها را تشخیص داد. همچنین پرورش دهنده باید از سن و زمان بلوغ بلدرچین های خود اطمینان داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تشخیص جنسیت و سن بلدرچین ها با خواندن این مقاله از وبلاگ چیکن هچ همراه ما باشید.

نکته: بلدرچین ها دارای نژادهای مختلفی بوده ولی پرورش دو نژاد بلدرچین معمولی و بلدرچین ژاپنی در ایران بسیار متداول است. با این حال نحوه تعیین جنسیت سایر نژادها از جمله بلدرچین مینیاتوری و چینی، کالیفرنیایی و بلدرچین سفید را نیز در ادامه توضیح میدهیم.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» مناسب برای جوجه کشی از نژادهای مختلف بلدرچین
» دارای سنسور SHT نسل 4
» برخورداری از برد کنترلر هوشمند
قیمت : 7,100,000تومان

تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی

از آنجایی که تکثیر بلدرچین ها فقط با دستگاه جوجه کشی امکان پذیر است در 3 هفته اول نمیتوان جنسیت جوجه ها را تشخیص داد. بنابراین برای فهمیدن نر و یا ماده بودن بلدرچین ژاپنی، حداقل باید پرنده 3 هفته سن داشته باشد. در این صورت بر اساس رنگ و تفاوت پرها میتوان جنسیت پرنده را تشخیص داد. به طوریکه در بلدرچین ژاپنی نر پرهای سینه به رنگ کرمی یا بلوطی و یا قهوه ای روشن می باشد. همچنین پرهای سینه نر بدون خال هستند. پرهای گردن جنس نر این پرنده نیز قهوه ای رنگ است.

تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی

اما در جنس ماده پرهای گردن قهوه ای روشن بوده و پرهای سینه نیز خال خالی می باشد. این لکه های سیاه بر روی سینه وجه تمایز اصلی بین بلدرچین نر و ماده است. با فهمیدن این نکته دیگر چشمتان بدان عادت خواهد کرد و به سرعت می توانید جنسیت بلدرچین های ژاپنی خود را تشخیص دهید. دقت داشته باشید که در برخی ماده ها خال های سیاه روی سینه به صورت نوارهای کشیده شده نیز دیده میشود.

تشخیص جنسیت بلدرچین معمولی

نر و یا ماده بودن بلدرچین معمولی از روی ظاهر همانند نژاد ژاپنی است. بدین معنی که پرهای سینه نر حنایی رنگ بوده ولی پرهای سینه ماده به رنگ خاکستری با خال های سیاه می باشد. همچنین به لحاظ اندازه و هیکل نیز جنس ماده کمی درشت تر از نر به چشم می آید. البته برای تشخیص جنسیت این پرنده ها نباید به وزن و هیکل آنها استناد کرد، چون مقدار و کیفیت جیره غذایی نیز باعث تغییرات وزنی در پرندگان میشود.

جنسیت بلدرچین آسیایی (چینی و یا مینیاتوری)

این نژاد بلدرچین دارای اسم های متعددی از جمله سینه آبی آسیایی، چینی، مینیاتوری، دکمه ای و … بوده و در رنگ های مختلفی دیده شده است. اما بلدرچین سینه آبی آسیایی نر و ماده تفاوت ظاهری مشهودی با هم دارند.

جنسیت بلدرچین آسیایی (چینی و یا مینیاتوری)

در واقع پرهای جنس نر شامل رنگ های مختلفی از جمله رنگ آبی، تیره، قهوه ای تیره، خرمایی و نقره ای می باشد. نوارهای سفید دور گردن نر به وضوع قابل مشاهده هستند. اما در جنس ماده خبری از پرهای آبی رنگ نیست و زیبایی ظاهری آن به پای جنس نر نمی رسد.

تشخیص جنسیت بلدرچین سفید

نر و ماده این نوع بلدرچین ها که در اثر جهش نژاد به وجود آمده اند، بسیار به هم شبیه هستند. جوجه های این نژاد نیز در ابتدا زرد رنگ می باشد. لازم به ذکر است که در برخی بلدرچین های سفید لکه های مختلف رنگی در پشت و اطراف سر وجود دارد و در برخی دیگر نیز این ناحیه کاملا سفید و بدون وصله رنگی می باشد.

تشخیص جنسیت بلدرچین سفید

اما این لکه های رنگی به هیچ عنوان متعلق به یک جنس خاص نیستند و در هر دو جنس نر و یا ماده وجود دارد. لذا از روی ظاهر نمیتوان جنسیت بلدرچین سفید را تشخیص داد. در این نوع موارد باید به رفتار آنها توجه نمود و یا با لمس غده جنسی، نر و یا ماده بودن آنها را تشخیص داد.

بررسی جنسیت بلدرچین کالیفرنیایی

بلدرچین های کالیفرنیایی نیز به دلیل وزن سنگین آنها بسیار رایج است. این نژاد بلدرچین بسیار زیبا بوده و ظاهر نر و ماده آن با هم فرق دارد. بر روی سر این بلدرچین تاج و یا کاکل وجود دارد. کاکل جنس نر بزرگتر و پرپشت تر از ماده می باشد. همچنین اطراف گردن بلدرچین کالیفرنیایی نر، نوارهای سفید رنگ و ناحیه ای سیاه رنگ وجود دارد و ماده ها فاقد این ویژگی هستند.

تفاوت بین رفتار بلدرچین نر و ماده

بلدرچین های نر فعال تر و پر جنب و جوش تر از ماده ها هستند. همچنین نرها صدای آواز بلندتری داشته و آواز بلند آنها در فصل جفت گیری به اوج خود میرسد. اما ماده ها ساکت و آرام هستند. پرخاشگری و نوک زنی نیز در بین بلدرچین ها نر زیاد مشاهده میشود. علاوه بر این نرها در مقایسه با ماده ها قلمروطلب بوده و در فصل جفت گیری نیز با دیگر نرها بیشتر درگیر میشوند. مخصوصا زمانیکه پرنده های زیادی در داخل قفس بلدرچین نگهداری میشوند، نرها به دلیل کمبود فضا و رقابت بر سر دان و آب پرخاشگر میشوند. لذا در هر قفس بلدرچین باید به اندازه کافی فضا در اختیار پرندگان قرار گرفته باشد.

تشخیص جنسیت بلدرچین با لمس غده جنسی آن

در بلدرچین هایی همانند بلدرچین سفید که شباهت ظاهری زیادی به هم دیگر دارند، لمس غده جنسی راهکار مناسبی برای فهمیدن جنسیت آنها می باشد. در جنس نر این پرنده غده جنسی در کلواک و یا مخرج آن قرار دارد. برای تشخیص جنسیت بلدرچین از این طریق پرنده باید به سن بلوغ (45 روزگی) رسیده باشد.

در ابتدا پرنده را به آرامی در دست بگیرد به طوریکه شکم و مخرج آن قابل مشاهده باشد. پرهای اطراف کلواک پرنده را کنار بزنید. به آرامی کلواک پرنده را به بیرون فشار دهید. اگر پرنده شما نر باشد، در اثر این کار یک مایع سفید رنگ و کف مانند از آن خارج خواهد شد. این کف سفید رنگ به هنگام جفت گیری بلدرچین ها باعث افزایش باروری ماده میشود. توجه داشته باشید که جنس ماده فاقد این کف سفید رنگ است.

توجه: تشخیص جنسیت بلدرچین از طریق لمس غده جنسی نیاز به حساسیت و مراقبت بیشتری دارد تا پرنده دچار آسیب و یا استرس نشود.

تشخیص سن بلدرچین

بلدرچین ها سریع بالغ میشوند و امید به زندگی در آنها حدودا 2 سال می باشد. نر و ماده این پرنده در کمتر از 60 روز به بلوغ جنسی رسیده و میتوانند تولید مثل کنند. تشخیص دقیق سن این پرنده ها کار آسانی نیست ولی میتوان بالغ و یا نابالغ بودن بلدرچین ها را تشخیص داد. برای پی بردن به بلوغ جنسی بلدرچین ها باید به پرهای آن دقت کنید. زمانیکه این پرنده به سن بلوغ برسد، پرهای اصلی و شاه پرها به طور کامل رشد میکنند. اما زمانیکه پرنده هنوز بالغ نشده است نوک پرهای آن به رنگ سفید بوده و پرها هنوز در حال رشد هستند.

جمع بندی نهایی

در این مقاله نحوه تشخیص جنسیت و سن انواع نژاد بلدرچین را توضیح دادیم. همانطور که ذکر شد شناسایی نر و ماده این پرنده کار آسانی است. در هر صورت اگر مشکلی در شناسایی جنسیت بلدرچین های خود دارید، میتوانید آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت شما را راهنمایی نماییم.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام
    ایا بلدرچین های پیر تخم میزارن؟؟
    مال من تقریبا پیر هستن ولی شرایطشون خیلی خوبه
    از همه لحاظ میخواستم بگم که ایا تخم میزارن؟
    چون تازه گرفتم

  2. سلام، من میخوام برای اولین بار شروع کنم بلدرچین پرورش بدم لطفا راجع به بیماری هاش هم بنویسید. تو سایت های دیگه مطالب به درد بخور ننوشته. ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس