چرا بلدرچین تخم نمیگذارد ؟ | علت قطع تخمگذاری بلدرچین

بلدرچین یکی از کوچکترین پرندگان خانگی است که برای مصرف گوشت و تخم، پرورش می یابد. این پرنده به دلیل بلوغ سریع و تخم گذاری بالای خود محبوبیت زیادی دارد؛ اما گاه، تخم گذاری بلدرچین به طور ناگهانی قطع شده و یا با رسیدن به سن بلوغ از تخم گذاری ممانعت می کند!

این پست از فروشگاه اینترنتی چیکن هچ، دلایل اصلی عدم تخم گذاری بلدرچین و راه های رفع آن را بررسی می نماید، همچنین مطالعه این متن به شما شرایط لازم برای تخم گذاری بلدرچین ها را آموزش خواهد داد.

دستگاه جوجه کشی درنا 2
دستگاه جوجه کشی درنا 2
» مناسب برای جوجه کشی از 768 تخم نطفه دار بلدرچین
» دارای ستر و هچر همزمان
» بهره مندی از برد کاملا اتوماتیک
قیمت : 15,800,000تومان

دلایل عدم تخم گذاری بلدرچین چیست ؟

سن بلوغ و تخم گذاری بلدرچین از 6 تا 8 هفتگی می باشد، چنانچه پرنده شما با رسیدن به این سن شروع به تخم گذاری نکرده و یا تخم گذاری خود را در هر سنی قطع نموده است؛ یکی از موارد زیر در عدم تخم گذاری بلدرچین دخیل خواهد بود :

1- کمبود نور

برنامه تحریک نوری بلدرچین، یکی از مهم ترین عوامل در تولید تخم و همچنین افزایش تخم گذاری پرنده می باشد. برای شروع تخم گذاری بلدرچین لازم است تا پرنده 14 تا 16 ساعت نور در طول شبانه روز دریافت نماید.

کمبود نور دلایل عدم تخم گذاری بلدرچین - چیکن هچ

گاه برخی از پرورش دهندگان گمان می کنند که نور خورشید برای پرنده کافی می باشد؛ اما نکته مهم این است که در برخی مناطق برای تهیه برنامه نوری بلدرچین های تخم گذار، لازم است از لامپ و LED ها نیز استفاده شود. استفاده از نور مصنوعی علاوه بر تحریک پرنده به تولید تخم، میزان تخم گذاری بلدرچین را نیز افزایش می دهد.

بنابراین چنانچه بلدرچین کمتر از 13 ساعت و بیشتر از 16 ساعت نور دریافت کند، تخم گذاری خود را قطع خواهد نمود.

2- کمبود کلسیم

پوسته تخم بلدرچین از کلسیم تشکیل شده و نبود این ماده سبب عدم تخم گذاری بلدرچین ها می شود. هر بلدرچین در دوران بلوغ، برای تخم گذاری بهتر نیاز به 3 درصد کلسیم دارد. برای تامین کلسیم مورد نیاز پرنده، می توانید از پودر استخوان، پودر صدف، کف دریا و پوسته تخم مرغ آسیاب شده استفاده نمایید.

3- کمبود پروتئین

بلدرچین نیز یکی از پرندگان شکاری مانند قرقاول و کبک می باشد. از این رو رژیم غذایی این پرنده نیز تفاوت زیادی با رژیم غذایی مرغ و بوقلمون خواهد داشت. این پرنده در سن یک تا دو هفتگی به 28 درصد پروتئین در جیره غذایی خود نیاز دارد. پس از آن میزان پروتئین رفته رفته کاهش یافته و در دوران بلوغ به 18 درصد می رسد.

کمبود پروتئین و فسفر در رژیم غذایی این پرنده سبب کاهش تخم گذاری بلدرچین یا قطع کامل آن خواهد شد.

4- استرس

بلدرچین ها پرندگانی بسیار حساس و ترسو می باشند؛ این پرنده با ایجاد صدای بلند یا سایر عوامل استرس زا، تخم گذاری خود را قطع می کند. به طور کلی تمامی پرندگان در صورت بروز استرس، محیط را برای تخم گذاری امن ندانسته و تخم نمی گذارند. بنابراین جهت شروع تخم گذاری بلدرچین ها لازم است محیطی آرام و ساکت برای آنها فراهم سازید.

  • از قرار دادن لانه در جای پر تردد و پر سرو صدا بپرهیزید.
  • لانه بلدرچین را در محل رفت و آمد سگ، گربه و کلاغ قرار ندهید.
  • بیش از حد به لانه پرنده نزدیک نشده و آن ها را دائما در دست نگیرید.

5- پیری بلدرچین

اوج تخم گذاری بلدرچین از شروع دوران بلوغ آن ها تا دو سالگی می باشد. متاسفانه به مرور زمان و با افزایش سن پرنده، قدرت تخم گذاری و تولید تخم با کیفیت نیز کاهش می یابد. بلدرچین ها از دو سالگی تخم گذاری خود را به مرور کاهش داده و بسته به شرایط از سن 3 تا 5 سالگی، تخم گذاری آن ها به طور کامل قطع خواهد شد.

6- تغییرات دمایی

بهترین دما برای پرورش بلدرچین دمایی مابین 27 تا 21 درجه سانتیگراد می باشد. بلدرچین ها تحمل تغییرات دمایی شدید را ندارند و در دماهای کمتر از 18 درجه سانتیگراد یا بیشتر از 30 درجه، تخم گذاری خود را قطع می نمایند.

7- بیماری

بیماری دلایل عدم تخم گذاری بلدرچین - چیکن هچ

بلدرچین های بیمار بیشتر انرژی خود را صرف درمان خود کرده و گاه انرژی لازم برای غذا خوردن را نیز نخواهند داشت. تخم گذاری انرژی زیادی از پرنده گرفته و پرنده بیمار قادر به تولید تخم نخواهد بود. علاوه بر آن بسیاری از بیماری ها مانند برونشیت عفونی، نیوکاسل، آنفولانزا و … سبب قطع تخم گذاری بلدرچین می شوند.

در نتیجه بیماری بلدرچین یکی از دلایل اصلی قطع تخم گذاری این پرنده می باشد.

8- چاقی

تجمع چربی در اطراف مجرای تخم گذاری، غده تشکیل پوسته و تخمدان پرنده، سبب قطع تخم گذاری بلدرچین و ایجاد مشکلات زیادی در این زمینه می شود. در نتیجه لازم است از رژیم مقوی و مناسب برای تغذیه بلدرچین ها برای این منظور کمک بگیرید.

9- جا به جایی

تمامی پرندگان قبل از تخم گذاری، لانه و محیط اطراف را بررسی کرده و در صورت احساس امنیت اقدام به تخم گذاری می نمایند. این امر سبب شده تا در صورت جا به جا شدن محیط زندگی بلدرچین ها، آن ها در محیط جدید احساس امنیت نداشته و از تخم گذاری ممانعت کنند.

این مشکل معمولا بعد از گذشت یک تا دو هفته با فراهم کردن باقی شرایط محیطی برطرف شده و بلدرچین ها تخم گذاری خود را از سر خواهد گرفت.

10– تراکم بیش از حد بلدرچین نر در گله

بلدرچین پرنده ای پرخاشگر می باشد؛ بلدرچین نر در فصل جفت گیری به رقابت  با نرهای دیگر گله برخاسته و سبب ایجاد استرس در گله می شود. از این رو لازم است تا به ازای هر 5 بلدرچین ماده، تنها یک بلدرچین نر در گله حضور داشته باشد. جنگ و نزاع در بین بلدرچین ها سبب عدم تخم گذاری بلدرچین ماده می شود.

تراکم بیش از حد بلدرچین نر در گله - چیکن هچ

بلدرچین های نر جهت نطفه داری تخم بلدرچین در گله حضور دارند؛ چنانچه علاقه ای به جوجه کشی از بلدرچین ندارید، می توانید بلدرچین های نر را از پرورشگاه خود حذف نمایید.

11- کرچ شدن

با شروع فصل بهار و تا نزدیکی شروع تابستان، بلدرچین نیز مانند اکثر پرندگان کرچ می شود. به آمادگی بلدرچین برای تخم گذاری، جوجه کشی و همچنین خوابیدن بر روی تخم ها، اصطلاحا کرچ شدن می گویند. در این زمان بلدرچین تمایل داشته بیشتر وقت خود را در لانه بخوابد و تخم گذاری خود را نیز قطع می نماید.

12- تولک رفتن

دوران استراحت یا تو لک رفتن بلدرچین ها از 8 تا 10 ماهگی آن ها شروع می شود. در این مدت پرنده تمام انرژی خود را صرف رشد مجدد پرها و تقویت آن ها می نماید؛ از این رو کاهش شدید یا حتی قطع تخم گذاری بلدرچین امری عادی خواهد بود.

13- بستر مناسب

بلدرچین ها برای تخم گذاری به بستری نرم و مناسب نیاز دارند. شما می توانید در لانه تخم گذاری بلدرچین از پوشال یا کاه نرم استفاده نمایید.

جمع بندی

تخم گذاری بلدرچین به عوامل متعددی از جمله، تغذیه مناسب، میزان کلسیم جیره غذایی، پروتئین جیره، شرایط محیطی، سلامتی پرنده و … بستگی دارد. وجود هر کدام از موارد گفته شده در این پست از وبسایت چیکن هچ، کاهش شدید و یا قطع تخم گذاری بلدرچین را به دنبال دارد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫26 دیدگاه ها

  1. سلام بلدرچین های من اول تخم نمیکردن بعد ۱ماه تخم کردن الان ۳ماهکه تخم نمی‌کند غذا شونم چون زمستان است گندم است چکارکنم

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایل ممکن که باعث عدم تخمگذاری میشه تو مقاله نوشته شده
      اصلی ترین دلیلش کمبود کلسیم و پروتئین در جیرس
      مکمل کلسیم بخر قاطی کن تو جیره و میلورم هم برای تامین پروتئین روزانه 5 عدد بده

  2. سلام من 80 تا بلدرچین ماده و 20 تا بلدرچین نر دارم که الان 70 روزشونه ولی هنوز تخم نمیدن غیر یکی دوتا
    دونشونم مطمئنم خوبه و استاندارده نورشونم در روز 14 ساعته و اندازه لونشونم دو در یک متره و بالای پشتبومه و کم و بیش صدای دزد گیر یا بوق ماشین یا صبحا یکم صدای کلاغم میاد زیرشونم ماسه بادی ریختم که هر هفته عوض میکنم
    اب خوریشونم همیشه اب داره و غذا همیشه در دسترسه و خوب غذا میخورن تقریبا روزی 2/5 کیلو
    البته تا دو هفته پیش 1/5 کیلو بشون میدادم و دونشونم کیفیت خوبی نداشت ولی الان چهار روزه که دونه باکیفیت بشون میدم
    حالا سوالم اینه به نظر شما مشکل چیه
    ایا تا چند روز دیگه خوب میشن یا نه باید یه کار دیگه کنم؟؟؟
    ببخشید طولانی شد

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایل ممکن در خصوص تخم نذاشتن بلدرچین تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید ببینید کدوم مورد براشون صدق میکنه

  3. این که بلدرچین ها بهم زده بودند مال قبل بود هالا بهم نمی زنند من فکر کنم رقابت بین بلدرچین ها شده چون ۱ بلدرچین نر و۱۰ ماده

    1. کامنت قبلیتو ریپلای کن کامنت جدید باز نکن . مقاله ای که معرفی کردم بخون راه درمانش نوشته شده
      نباید 10 تا بلدرچین ماده با یک نر باشه

  4. بلدرچين های ماده من تخم میزاشتند اما بلدرچين نر به ۴ از بلدرچين های ماده زد وچشمشون زخمی شد وبعد تخم نکردن

    1. یکبار کامنت بذارید و کامنت قبلیتون رو ریپلای بزنید کامنت جدید باز نکنید. مقاله کامله بخونید و انجام بدین

    1. آره اما باید قبلش جوشونده بشه و کامل خشک بشه بعد هم آسیاب بشه و روی غذای پرنده زیخته بشه .

    1. کامنت قبلیتون رو ریپلای کنید . مقاله رو کامل بخونید شاید دلیل دیگه ای داره . کلسیم مصرف میکنند ؟ حمام خاک میگیرن ؟

  5. با‌سلام‌وخسته‌نباشید‌مرغ‌خانگی‌دارم‌باشروع‌فصل‌سرما.‌تخم‌شان‌به‌یک‌سوم‌کاهش‌یافته‌استجکار‌کنم‌که‌تخمشان‌زیاد.‌شود

    1. اگر تخم ریزی مرغ شما کم شده بهتره سه نکته زیر رو در نظر بگیرید :
      فراهم کردن هوای گرم و مناسب برای طیور
      مصرف غذاهای پر انرژی
      نوردهی به اندازه برای کافی برای تولید هرمون های تخمگذاری

      واگر تخم گذاری مرغ شما بطور کامل قطع شده مقاله چرا مرغ من تخم نمیگذارد ؟ | دلایل قطع تخم گذاری مرغ و راه های رفع آن مطالعه بفرمایید

    1. با مشورت دامپزشک و در صورت لزوم تزریق کنید
      حتما از پرورش دهنده قبلی درمورد واکسن های زده شده سوال فرمایید.

      1. محبت کردید جواب دادید. ایشون گفتن زدیم متاسفانه نمیشه اطمینان کرد.
        یسوال دیگه .‌جابجایی از قفس ب قفس دیگه تاثیر در کاهش تخمگذاری میتونه داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس