چرا مرغ من تخم نمیگذارد ؟ | دلایل قطع تخم گذاری مرغ و راه های رفع آن

آیا مرغ شما دیگر تخم نمیگذارد ؟ در صورتی که پرنده شما، ناگهان تخم گذاری خود را قطع کرده است؛ حتما این مقاله را مطالعه نمایید. علل زیادی سبب میشود که پرنده تولید تخم مرغ را متوقف نماید. تغذیه، شرایط محیطی، سن و سلامت پرنده تاثیر مستقیم بر تخمگذاری پرندگان دارد. در این مقاله تمامی دلایل قطع تخم گذاری مرغ و راه حل این امر آمده است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» جوجه کشی خودکار از تخم نطفه دار مرغ و سایر طیور بومی و اهلی
» دارای درب و کفی عایق بندی شده توسط پلاستوفوم
» بهره گیری از بدنه ی آنتی باکتریال و ضد ضربه
قیمت : 7,100,000تومان

دلایل و راه های درمان قطع تخم گذاری مرغ

این پست از وب سایت چیکن هچ دلایل قطع ناگهانی تخمگذاری مرغ ها را بررسی میکند. با این پست همراه باشید تا بدانیم چرا مرغ تخم نمیگذارد ؟

1- کرچ شدن مرغ

مرغ ها معمولا در اوایل بهار و در اواخر تابستان کرچ میشوند. کرچ شدن مرغ با قطع تخم گذاری، تمایل به خوابیدن در لانه و کاهش اشتها همراه می باشد. چنانچه پرنده شما زمان خود را در لانه طی کرده و دیگر تخم نمیگذارد، احتمالا کرچ شده است.

کپ شدن امری کاملا طبیعی است. برای بدست آوردن تخم مرغ بیشتر، لازم است تا مرغ را رفع کرچ کنید.

2- کمبود پروتئین در جیره غذایی

مرغ های تخمگذار برای تولید تخم مرغ نیاز به پروتئین کافی دارند. در نتیجه نیاز است تا در جیره غذایی پرنده از 10  تا 5 درصد پروتئین نیز استفاده گردد. استفاده از جیره غذایی مخصوص مرغ تخم گذار این مشکل را رفع می نماید.

3- کمبود کلسیم و عدم تخمگذاری مرغ

کمبود کلسیم و عدم تخمگذاری مرغ - چیکن هچ

یکی دیگر از مواد معدنی لازم برای تخم گذاری مرغ، کلسیم است. جیره غذایی پرنده باید حاوی 3 درصد کلسیم باشد. کمبود کلسیم باعث قطع تخم گذاری مرغ، تولید تخم مرغ با پوسته نازک و یا بدون پوسته میشود. شما میتوانید با استفاده از پودر پوسته تخم مرغ، پودر صدف، کف دریا و مکمل های کلسیم، کمبود آن را برطرف نمایید.

برای اطلاع از میزان دقیق کلسیم مورد نیاز مرغ تخم گذار کلیک کنید.

4- افزایش سن، دلیل قطع تخم گذاری

تخم گذاری تمامی پرندگان تاریخ انقضا دارد. کهولت و افزایش سن مرغ دلیلی بر قطع تخم گذاری این پرنده خواهد بود. میزان تولید تخم در این پرنده، پس از 3 سالگی به مرور کاهش می یابد. گاه دیده شده که مرغ ها تا 10 سالگی توانایی تولید تخم را داشته اند.

بهتر است مرغ های جوان را جایگزین پرنده های مسن خود کنید تا تخم های بیشتر و با کیفیت تر تولید کنند.

5- عدم رسیدن به سن بلوغ

مرغ ها معمولا در سن 5 تا 6 ماهگی به بلوغ جنسی رسیده و شروع به تخم گذاری میکنند. در صورت آماده بودن تمامی شرایط تخم گذاری، گاه پرنده در سن 4 ماهگی نیز تخم میگذارد. برخی از مواقع نیز، پرنده تا 7 ماهگی توانایی تخم گذاری نخواهد داشت.

در نتیجه عدم تخمگذاری مرغ قبل از رسیدن به سن بلوغ، امری کاملا طبیعی است.

6- برنامه نوری نامنظم

برنامه نوری نامنظم - چیکن هچ

در روزهای سرد پاییز و زمستان، طول روز کاهش می یابد. در این ایام با کاهش طول روز، تخم گذاری مرغ نیز کاهش یافته و یا به طور کلی قطع می گردد. فراهم کردن نور کافی برای مرغ، در فصل پاییز و زمستان بدون نور مصنوعی امکان پذیر نخواهد بود. در نتیجه لازم است تا برای پرندگان خود نور مصنوعی به مدت 14 تا 16 ساعت تهیه کنید.

 

7- گرسنگی یا تشنگی

تغذیه ناکافی و بدون مواد معدنی، سبب تضعیف مرغ و قطع تخم گذاری میشود. پرنده به دلیل گرسنگی یا تشنگی توانایی تخم گذاری نداشته و یا به محض تولید تخم مرغ آن را میخورد. ضروری است همیشه تغذیه مقوی و کافی به همراه آب تمیز در اختیار پرندگان خود قرار دهید.

بیشتر بدانید : چرا مرغ تخم خود را میخورد ؟

8- استرس علت قطع تخم گذاری مرغ

استرس یکی دیگر از عواملی است که باعث قطع تخم گذاری مرغ میشود. نگهداری از تعداد زیادی مرغ در یک محیط و رفت و آمد آن ها به لانه باعث افزایش استرس پرنده می گردد. ضروری است به ازای هر 5 مرغ، یک لانه تخمگذاری تهیه کنید.

از طرف دیگر، تعداد زیاد خروس ها و جنگ بر سر جفت گیری نیز دلیل بر افزایش سطح استرس پرنده خواهد بود. به همین منظور به ازای هر 5 تا 10 مرغ، یک خروس در گله خود نگهداری کنید.

همچنین رفت و آمد سگ، گربه و شغال در اطراف محل نگهداری باعث میشود تا مرغ لانه را محل امنی برای تخم گذاری نداند.

دلیل دیگر ایجاد استرس در پرنده جا به جایی لانه و ورود به محیط جدید میباشد. لازم است تا مرغ قبل از تخم گذاری به لانه جدید عادت کند.

9- تو لک رفتن مرغ

تو لک رفتن مرغ - چیکن هچ

مرغ ها معمولا در فصل پاییز و زمستان دچار پر ریزی میشوند. به این پرریزی تولک رفتن مرغ گفته میشود که بسته به نژاد پرنده 6 تا 12 هفته ادامه می یابد. تو لک رفتن مرغ، انرژی زیادی از پرنده گرفته و باعث ضعیف شدن مرغ نیز میگردد. در این زمان پرنده تمام تمرکز خود را بر روی رشد پرها گذاشته و انرژی لازم برای تخم گذاری را ندارد.

پس از گذشتن دوران تولک مرغ، تخم گذاری نیز از سر گرفته می شود.

10- سرما یا گرمای محیط

عدم تنظیم دمای محیط باعث افزایش استرس پرنده می گردد. مرغ ها در دمای بالا دچار تنش های دمایی شده و تا رفع مشکل از تخم گذاری سر باز میزنند. از طرفی سرما نیز باعث میشود تا مرغ تخم نگذارد. پرنده بیشتر انرژی خود را صرف تنظیم دمای بدن خود کرده و محیط را برای تولید تخم مرغ مناسب نمی داند.

بهترین دما برای پرورش مرغ، دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد.

11- اضافه وزن مرغ و عدم تخمگذاری

با افزایش وزن پرنده، بافت های چربی نیز در بدن مرغ افزایش می یابند. این بافت ها در اطراف مجرای تخم گذاری

پرنده تجمع کرده و باعث مسدود شدن آن می گردند. چاقی مرغ یکی از دلایل عدم توانایی در تولید تخم مرغ است.

لازم است تا از جیره مرغ تخمگذار در تغذیه پرنده استفاده گردد. این جیره با  داشتن درصد معین از پروتئین، کلسیم و سایر مواد مورد نیاز پرنده از چاقی و کمبود ویتامین مرغ ها جلوگیری میکند.

12- بیماری مرغ دلیل قطع تخم گذاری

بسیاری از بیماری ها نظیر نیوکاسل، برونشیت، آنفولانزا، عفونت تخمدان و … بر تخم گذاری پرنده نیز تاثیر دارند. در صورتی که پرنده مبتلا به بیماری باشد، انرژی کافی برای تولید تخم مرغ را نخواهد اشت. علاوه بر آن بیماری های گفته شده باعث تولید تخم مرغ با پوسته عجیب و یا قطع کامل تخم گذاری می شوند.

برای درمان هرچه سریع تر پرنده خود به دامپزشک مراجعه نمایید.

13- گیر کردن تخم در مجرای تخمگذاری

یکی از دلایل دیگر قطع تخم گذاری پرنده، تخم پیچ شدن مرغ و یا گیر کردن تخم در مجرای تخم گذاری پرنده است. در این صورت مراجعه سریع به دامپزشک ضروری خواهد بود. کمبود کلسیم، استرس و عفونت تخمدان می توانند باعث گیر کردن تخم در شکم پرنده گردند.

در صورتی که پرنده به موقع درمان نشود، تخم در مجرا شکسته و مرغ تلف می گردد.

تاثیر خروس بر تخمگذاری مرغ

تخم گذاری مرغ بدون خروس نیز امکان پذیر است. بسیاری از افراد تصور کرده که، اگر مرغ های خود را بدون خروس نگهداری کنند؛ آنها تخم گذاری نخواهند کرد. این تصور کاملا اشتباه بوده و تنها اینکه، مرغ بدون خروس تخم هایی بدون نطفه تولید می کند.

در نتیجه میزان تخم گذاری مرغ به خروس ربط ندارد و تنها جهت تولید تخم نطفه دار، حضور خروس ضروری است.

سخن پایانی

در این متن، تمامی دلایل تخم نگذاشتن مرغ و راه های رفع آن گفته شده است. طبق تجربیات، عمده ترین دلیل تخم نگذاشتن مرغ های بومی، تغذیه نادرست آن ها می باشد. تغذیه مرغ با غذای انسانی و عدم تهیه کلسیم لازم برای این پرندگان، منجر به قطع تخم گذاری آنها می شود. مطالعه مقاله غذای مرغ تخم گذار برای شما ضروری است.

در صورتی که مرغ شما هم تخم نمیگذارد، در قسمت کامنت ها مشکل خود را با کارشناسان وبسایت چیکن هچ در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫122 دیدگاه ها

  1. من سه تامرغ دارم همه شرایط درست براشون تهیه کردم دوتاشون تخم میزارن ولی یکیشون سه ماهه نذاشته همزمان با هم دوماهه بودن سه تاشونو خریدم دلیلش و نمیدونم
    ممنون از شما

    1. سلام دوست عزیز
      اصلی ترین دلیل عدم تخم گذاری کمبود کلسیم و پروتئین هست ممکنه از این باشه
      ویا اینکه بیماره
      علائمی از بیماری نشون میده؟ مثل بی حالی ، کم اشتهایی، کم تحرکی؟ تغییر رنگ فضله داره؟
      بعضی ها هم به طور مادر زادی عقیم به دنیا میان و توانایی تخم گذاری رو ندارن
      اینم میتونه به خاطر جفت گیری مرغ های هم خون باشه

          1. سلام من یه مرغ لاری یه سال پیش آوردم یه دونه تخم گذاشته بعد مدتی خروسی نداشتم الان تقریباً دو هفته هست با خروس هست روزی چهار پنج دفعه میره بالاش مرغ جناقش همه چی بازه باد هم کرده ولی تخم نمیزاره دلیلش چیه و بهترین تغزیه هم داره

          2. سلام دوست عزیز
            بعد از اینکه جفت گیری کردن و تموم شد حدود یک هفته بعدش مرغ تخم نطفه دار میذاره
            حالا اگه تو دفع تخم توانایی نداره این میتونه ناشی کمبود کلسیم و یا پروتئین تو جیره ی غذاییش باشه
            یا هم اندازه ی تم بزرگتر از حالت عادیه
            اگه مرغت تحرکش خیلی کم باشه، نفس نفس بزنه، بالهاشو باز نگه داره این یعنی تخم پیچ شده و باید کمک کنی تا تخمو خارج کنه
            همچین علائمی داره؟

          3. سلام مرغ من 10ماهه شده هنوز تخم نمیزاره علتش چیه؟یکیشون اینجوریه وزنش زیاد میشه

  2. باسلام.شما درمطالبتون فرمودید گندم خوب نیست.پس به جای گندم چه چیزی باید بدهیم.با تشکر از مطالب خوبتون

  3. سلام ببخشید من مرغم هفت ماهشه
    چند هفته پیش شروع کرد تخم گذاشتن و تخمگذاری نامنظمی داست (( یه بار یک روز درمیون میگذاشت و یا سه چهار روز یه بار یه بار هم تو دو روز دوتا گذاشت ))
    ولی الان سه هفته هست تخم نمیذاره .

    1. سلام دوست عزیز
      توی مقاله تمامی دلایلی که منجر به توقف تخمگذاری میشه نوشته شده
      لطفا مطالعه کنید

  4. سلام. وقتتون بخیر .
    بسیار سپاسگزار و ممنون از زحماتتون.
    مقاله خیلی مفید بود.
    متشکر

  5. سلام من سه تا مرغ داشتم که هر روز تخم میزاشتن گذاشتمشون تو محیطی که نور نیس و دیگه تخم نزاشتن ولی بعد چهار روز اوردمشون بیرون اما هنوز تخم نمیزارن بعد یک هفته! علتش چی میتونه باشه؟ ایا دوباره تخم میرارن؟

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایل ممکن برای قطع تخم گذاری تو مقاله نوشته شده
      ببینید کدومش برای مرغ شما صدق میکنه

      1. سلام
        یه مرغ دارم که یکیار تخم گذاشت اما دیگه نمیذاره
        میره داخل لونه برای تخم گذاشتن اما تخم نمی‌ذاره یاید چیکارش کنیم؟

      2. سلام
        ممنون از مقاله مفیدی که به اشتراک گذاشتین. من دو تا مرغ محلی از شمال گرفتم و در حیاط تهران نگه میدارم. دو تا سوال دارم. ۱. یک مرغم که تخم میده، داخل تخم مرغ ها یک یا چند دانه عجیب خیلی ریز هست، خون نیست و رنگش به قهوه ای یا تیره میخوره. هر چی سرچ کردم هیچ جا عکس یا علتش ندیدم… ایا مرغم مریضه ؟ چون تخم مرغ به بچه کوچکم میدم خیلی نگرانم. ۲. مرغ دومم اصلا تخم نداده، از کجا بفهمم که مرغ پیر شده؟ تنبله و توپولی ولی کرچ هم نیست. خیلی ممنونم

        1. سلام دوست عزیز
          اطلاع دقیقی ندارم
          ولی بهتره که این تخمهارو به بچتون ندین ممکنه مشکل ساز باشه

    2. سلام وقت بخیر
      شما تو مقاله نوشتید مرغ ها معمولا پاییز و زمستان پرریزی دارند اما من یک مرغ تخم گذار داشتم که خیلی مرتب و پشت هم تخم میذاشت ولی از اول تابستون تخم نمیذاره، کم اشتها شده و پرهاش می‌ریزه (البته کچل نشده) ولی کف قفسش پر از پره خیلی هم کسل و بی حاله
      ما علتشو نمیدونیم که بخاطر گرمای هواست یا نه؟
      طبیعیه یا دارو بهش بدیم؟

  6. سلام حدود ۵هفته هست مرغ ماشینی دارم تخم گزاریشون قطع شده اشتها شون خیلی خوب هم گندم هم غذای مرغ تخم گزار میدم بهشون درضمن پرریزی دارن ولی .زیاد نیست چکار کنم زودتر تخم بگزارند تشکر میکنم

  7. سلام وقت بخیر مرغ های ما خیلی از پاهاشون ریخته وچند روز هست که خیلی کم تخم میذارن ما یه چند ماهی فقط گندم دادیم او الان یه ماهی هست دون مخطوت میدیم لطفا راهنمایی کنید چکار کنم که هم پراشون در بیاد و هم هروز تخم بزارن ۷ مرغ یه خوروس داریم

    1. سلام اول اینکه مرغ هر روز تخم نمیذاره . گندم خیلی غذای بدی هست . مقاله رو بخونید کامل نکات اومده که چیکار کنید مجدد تخم بذارن و پرهاشون در بیاد

  8. سلام من پنج مرغ و یک خروس دارم مرغ ها سن شون دوساله است ولی اصلا تخم نمی‌گذارند تغذیه ذرت ارزن گندم ته مانده غذا و آب تمیز بهشون میدم ب علت تلفات بالا که داشتم بهم گفتم کلسیم قرص کلسیم هم بهشون دادم جای زندگی هم در باغ هستن و لانه گرم برای خواب دارند ولی تخم ک نمی‌گذارند هیچ هروقت بخواهند هم می‌میرند بدنشون هم ک باز میکنیم سالم سالم هستن ک مردن ولی دلیلی نمی بینم پیش دامپزشک بردیم دارو هم خوردن ولی فایده نداره

    1. سلام غذاشون خوب نیست . براشون غذای مخصوص مرغ تخم گذار بخرین . ارزن برای پرنده زینتیه ندین به مرغ
      ته مونده غذا نباید بخورن . هم روغن داره هم نمک
      از داروخانه دامپزشکی براشون مکمل کلسیم و مولتی ویتامین مخصوص مرغ و خروس بخرید
      قبل از تلف شدن علائم خاصی ندارن ؟ فضلشون چه رنگیه ؟ محیط باغ سرده ؟

  9. سلام من یه جفت مرغ و خروس سبرایت دارم ۸ ماهه جاشون خوبه لامپ گرمایی هم دارن دان خوب هم میدم ویتامین هم دادم ولی نمی دونم چرا تخم نمی زارن؟

    1. سلام مقاله رو کامل بخونید پاسخ سوالتون اومده . در روز چند ساعت نور دریافت میکنن ؟ کلسیم میخورن ؟

  10. سلام ما دوتا مرغ خریدیم که سنشون رو نمیدونیم فروشنده گفت بعد از یک هفته تخم میزارن که یکی از اونها بعد از 4 روز تخم هایی باپوسته خیلی نازک میذاشت که خودش نوک میزد وتخم از بین میرفت البته اگه هم نگه می‌داشتیم تخم سفت نمی شد بعد از چند بار که اینطور تخم گذاشت دیگه اصلا تخمی نذاشت و هر روز میره ساعاتی یه گوشه میشنیه بعد که بلند میشه پشت سرش رو نگاه میکنه. ولی اون یکی هر روز تخم داره. مشکل از چیه که تخم اول پوست نازک و بعد کامل قطع شد. ممنون

    1. سلام مرغتون کمبود شدید کلسیم داره امیدوارم تخم پیچ نشده باشه .
      به داروخانه دامپزشکی یا پت شاپ مراجعه کنید قطره یا مکمل کلسیم و مولتی ویتامین بخرید براشون وگرنه تلف میشه . قیمتی نداره .
      طبق دستور روی جلد بریزید توی آبشون
      بعدش هم پوسته تخم مرغی که مصرف میکنید رو بجوشونید بعد که خشک شد خوب آسیاب کنید بشه مثل آرد بریزید توی غذاشون

  11. دمتون گرم واقعا من میخاستم مرغامو بفروشم باتوجه به نکات که گفتین مرغام دارن درس میشن ونمیفروشمشون دی دمتون گرم

  12. من هدود۴۵۰ تا مرغ تخمگذار دارم از جمله ۷۰ تا آن خروس است و سن شان نیز هفت ماهه است روزانه ۱۵۰ تا تخم میگذارد علت چیست

    1. مقاله رو به طور کامل مطالعه بفرمایید ببینید کدوم مورد رعایت نشده . اگرقصد تولید تخم نطفه دار دارید، توصیه میکنم به ازای هر 4 یا 5 مرغ یک خروس تهیه کنید

  13. باتشکر از توصیه های علمی شما.آیا پس ماند غذای خودمون دلیلی میشه برعدم تخم گذاری مرغ .مثلا برنج

    1. ممنون از شما . غذای پرنده نباید روغن و نمک داشته باشه . تغذیه ضعیف باعث عدم تخم گذاری میشه

  14. سلام ۳عدد مرغ برهما دارم که حدود یک سالشونه ولی هنوز به تخم نیومدن .
    گندم و ذرت و سبوس و سبزیجات بهشون میدیم .
    علتش چی میتونه باشه ؟
    قبلا خوندم که برهما فقط تو فصل سرد سال تخمگذاری می‌کنه .
    درضمن حدود یکسال دارن

  15. سلام نوروزی هستم .من ۱۹۲ عدد مرغ سفید گرفتم که تو مرغداری های بزرگ نگه میدارن وتخم مرغ هاشون سفید هستش که تو سوپر مارکت ها به فروش می‌ره .اول برج ۹ خریدم که سریع شروع کردن به تخم گذاری ،یک ماه نشده ۱۸۴تاشون هر روز تخم مرغ گذاشتن بعد یه دارویی به نام ویتامین سی ،دی ،… دادم که رو قوطیش هم انگلیسی نوشته شده .خاستم که تخم مرغ ها درشتر بشه که متأسفانه الان شده ۱۵۰تا ،درشت هم نشد .اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام مقاله رو کامل مطالعه کنید جواب سوالتون رو میگیرید. و اینکه با شروع فصل سرما و زمان کرچ شدن میزان تخم گذاری خیلی کم میشه

  16. سلام و خسته نباشین.چند تا مرغ گرفتم از تابستون تا حالا خریدم .چه تو هوا خوب و بد تخم نذاشتن.ابریشمی و کوشین.یه کوشین تخم میکرد ولی خیلی وقته نمیزاره.فقط مرغ بومی تخم میکنه.دلیلش چی هست که بومی میزاره ولی بقیه نمیزارن

  17. سلام وخسته نباشی من مرغام تاچهارروزپیش هرروزتخم میذاشتن ولی چندروزه نمی‌زارن بخاطرسیری که دادمه یابخاطرهوای سرده چندروزه هست یابخاطرچی میتونه باشه.،راهنمایی کنید؟

    1. چه غذاهایی بهش میدید ؟
      مرغ به دلایل مختلفی ممکنه تخم نزاره ، بهتره برنامه نوردهی تنظیم بکنید و از لامپ مادر مصنوعی و ترموستات برای کنترل دمای لانه استفاده بکنید

      1. سلام بیست تا مرغ محلی دارم توی باغ هر روز به اونا سر میزنم بهشون دون ونون خشک وانواع سبزی میدم هرچه میخورن سیر نمیشن ومیان جلو در وامیسن وباز میخوان بهشون دون وخوراک بدم وتا تا حرکت بکنیم وبخوایم کاری انجام بدیم دنبالمون میان وسه ماه یه تخم نکردن یه راهنمای میکنی ممنونم

        1. مرغ ها که سیر نمیشن، اما روزانه سه الی چهار بار باید بهشون غذا بدی
          محیطشون گرم باشه و لانه مناسبی برای تخم گذاری داشته باشن، در محل تخمگذاری هم تا 12 شب لامپ روشن کن تا کم کم برای تخم گذاری تحریک بشن
          البته الان فصل استراحت و فک نکنم تا بهار تخم بذارن

  18. سلام خسته نباشید من ی مرغ دارم ی روز در میان تخم میذاره ولی یکی دیگه خریدم«حدود سه ماه پیش» ولی اصلا تخم نکرده سنشم نمی دونم ولی جوانه تو لک هم نیست کرچ هم نشده ولی ی هفته پیش ۵تا مرغ گرفتم الان دوتاش تخم میکنه غذاشون هم گندم و جو و کنسانتره و سبزیجات هست تمامی نکات هم رعایت شده دلیل تخم نذاشتن مرغی که سه ماه پیش گرفتم چیه خیلی هم خوشگله و کاکلی ولی در عوض ترسو میشه راهنماییم کنید

    1. سلام از داروخانه دامپزشکی مکمل کلسیم و مولتی ویتامین تهیه کنید براشون . چند ساعت در طول روز نور دریافت میکنند؟
      معمولا مرغ ها بعد از 5 تا 7 ماهگی شروع به تخم گذاری میکنن شاید هنوز کامل به بلوغ نرسیده
      مقاله رو کامل بخونید

      1. به بلوغ رسیده جفت گیری می کنه برنامه نوری خاصی تو این یک ماه ندارن ولی روزانه ۴تا۶ساعت نوردهی دارن همه تخم می کنم الا این به دام پزشک هم مراجعه کردم معاینه کرد گفت چیزیش نیست

  19. با سلام
    از فروردین ۳۲ جوجه خریدم تا الان هم تخم نمیزارن متاسفانه
    پروتیین دادم کنستانتره و ذرت همه چی
    ولی تا الان حتی یکیشون هم تخم نزاشته
    البته جوجه غاز و بوقلمون هم در بینشان بزرگ میکنیم

  20. عرض سلام و خسته نباشید والا بنده عید ۱۲ تا جوجه خانگی خریدم خوشبختانه ۱۰ تا رو بزرگ کردم ۸ تا مرغ ۲ تا خروس دارم الان ۱۰ ماهه هستن مرغ و خروس بنده ولی متاسفانه هنوز تخم نزاشتن یکی از خروس ها رو فروختم ۸ تا مرغ یه خروس دارم مرغ ها خدا رو شکر آقای دکتر خیلی خوشگل صاف تمیز هستن نمی دونم چیکار کنم‌ تخم بزارن ممنون میشم راهنمایی کنید بنده رو ناگفته نباشه هیچ تجربه ای تا الان از مرغ خروس هم ندارم حتی الان ۱۰ ماه دارن هیچ واکسنی هم نزدم .

  21. سلام ی مرغ لاری دارم حدود۲نیم،۳ سال
    تو دو س دوره تخم گذاریش هر سریع ۴،۵تا بیشتر
    تخم نکرد تا اینکه سریع بعدش دیگ تخم نکرد اصلا.‌‌‌….باتشکر

    1. احتمالا دمای محیط مناسب نبوده یا تغذیه کافی نداشته
      به عوامل زیادی بستگی داره مقاله رو کامل بخونید

  22. سلام من یکی مرغ دارم با یکی خروس مرغ را می خواهیم بکنیم دو تا مرغ من ۷ ماهه اما از اون اول یک دونه تخم نگذاشته علتش چه

    1. احتمالا محیط تون سرده برای همین
      بهتر که تا فصل بهار صبر کنید یا محیط رو گرم کنید و لامپ رو تا 12 شب روشن بذارید
      اگه پر ریزی داشته باشن تخم نمیزارن

  23. سلام من ۴۰ تا مرغ داشتم یه مدت تخم میکردن راضی بودم الان حدود ۲۰ تا دیگه اضافه کردم الانم مرغهای قبلی که داشتم تیمشون کم شده جدیدام که آوردم تخم نمیکنن علتشو لطف میکنین بگین مرسی

    1. احتمالا هوای محیط سرده و روزها کوتاه شده برای همین
      از نور مصنوعی استفاده کنید، محیط شون رو گرم کنید و تغذیه کافی مخصوصا دارای پروتئین و کلسیم کافی داشته باشن

  24. سلام مرغ من جونه وهرروز جای تخم گذاری هم میخوابه ولی وقتی بلندمیشه تخم نکرده نمیدونم چکارکنم؟؟

    1. احتمالا محیطش سرده یا تغذیه کافی نداره
      شاید هم لامپ ها رو زود خاموش می کنید
      حتما تغذیه کافی دارای پروتئین و کلسیم داده بشه

    2. به چیزی هست مثل تخم مرغ خوره تخم وقتی کامل میشه نمی زاره بیاد بیرون میره تو اون و اون می خوره
      ما هم مرغمون اینجوری بود سرشو بریدیم و متوجه این شدیم

  25. سلام ۲۰تا مرغ دارم از شهریور ب بعد دیگه هیچکدوم تخم نکردن.غذا هم گندم و ذرت و دان مرغ میدم روزانه تا ۲ ساعت داخل باغ هستن ولی تخم نمیکنن؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. احتمالا محیط شون سرده برای همین
      بهتر که به محیط گرم انتقال بدین و روزانه 14 ساعت هم نور داشته باشد
      از جیره غذایی مرغ تخم گذار هم استفاده کن

  26. سلام من ۸تا مرغ دارم که جوجه و زیر مرغ بودن و خودم بزرگشون کردم و الان یکسالشون شد تا الان هم یکدونه تخم مرغ نگذاشتن نمیدونم مشکلشون چیه غذاشون همش جو و گندم هست و درجایی خوب و فضای بزرگ گذاشتمشون ولی تخم نذاشتن خواهش میکنم راهنمایی کنید

    1. اگر به سن بلوغ رسیده باشن و محیط شون گرم باشه حتما تخم میزارن
      روزانه 16 ساعت نور و تغذیه کافی مخصوصا دارای پروتئین و کلسیم داشته باشن

  27. با عرض سلام
    من یک مرغ محلی خریدم دوبار تخم کرد دیگه تخم نکرده البته بقیه مرغا تخم میکنن فقط مشکل همین مرغ هستش
    در ضمن سنش رو نمیدونم وحدودا سه هفته هستش خریداری کردم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. احتمالا استرس داره یا غذای کافی بهش نمیرسه
      اگه بقیه مرغ ها اذیتش میکنن ، لانش رو به یک مکان دیگه انتقال بده

  28. سلام مرغهای من ازبهترین نژادسیستانی هستن جوان هم هستن اما دوبارکه کرچ شدن به بعدش که ۶ماهه تخم نمیذارن ازبهترین دان هم استفاده میکنن سرحالم هستن ولی تخم نمیکنن چرا؟

  29. سلام خسته نباشید مرغ های من سالم وسر حال هستند اما پانزده روز است که تخم نمی گذارند ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مرغ ها با شروع دوره تولک یا همون پر ریزی یا تخم نمیزارن یا خیلی کم میزارن. که معمولا تو همین مواقع شروع میشه

  30. سلام من فارم مرغ دارم دو ماه شده درستش کردم تخم ها تا 247رسید از این به بعد دیگر تخم ها کمتر و کمتر شد سنشونم زیاد نیست و نمیدونم علتش چیه کم میشن روز به روز

    1. دلایل متفاوتی داره، تغذیه نادرست ، کمبود کلسیم و ویتامین و پروتئینو استرس و شرایط محیطی نامناسب

    2. اگه تابحال تخم نکرده خروس لازم داره یااگه خروس هس به تخم میادصبرکن بعضی دیرتخم میکنن

  31. آیا غذای مرغ تخمگذار که بصورت پلت شده میباشد برای مرغهای جوان که هنوز به تخم نیامدن مضر میباشد؟

    1. شروع تخمگذاری بسته به نژاد و شرایط محیطی و صد البته تغذیه میتونه بیشتر طول بکشه. دان چی میدین به مرغهاتون ؟

  32. سلام وخسته نباشید
    ما مرغی داریم که درکنارمقعدش چیزی شبیه تخم مرغ هست ولی نمیتونه تخم بزاره آیا احتمال داره که تخمش گیرکرده باشه وراه درمانش چی میتونه باشه؟
    ممنون میشم جوابموبدین

  33. سلام ۶تامرغ تخم گذار خریدم یکساله از وقتی آوردم یکیشون یه دونه تخم گذاشته دیگه نه اون نه بقیه هیچکدوم تخم نذاشتن نمیدونم علتش چیه الان ۱۰ روزه خریدم

    1. عدم تخمگذاری میتونه به خاطر استرس و تغذیه باشه . اجازه بدین یه مدت بگذره مرغا خودشونو پیدا کنن. به جاشون عادت کنن بعد. بعد به تغذیه شون هم ربط داره چی میدین بهشون

  34. سلام برای بالا بردن مقاومت بدنی مرغ بومی در برابر بیماری ها بخصوص سرماخوردگی و برونشیت چه کاری میتوان انجام داد؟واکسن آنفلوآنزا هم براشون تزریق شده است .سپاسگزارم

    1. سلام
      واکسن جدا از روش های افزایش مقاومت بدن هست ! هر واکنسی که نیاز هست باید زده بشه (بیماری های ویروسی انسان ورزشکارم از کار میندازن چه برسه به مرغ قوی !)
      جدا از اون ها استفاده از مولتی ویتامین های تخصصی می تونه بدن طیور رو در مقابل بیماری ها افزایش بده
      رعایت بهداشت محیطی و توجه به دمای محیط هم میتونه در این مورد اهمیت بالایی داشته باشه

  35. با سلام خسته نباشید ببخشید بنده ۲۲۰ عدد مرغ ال اس ال دارم ۸ ماه هست قبلی که جا به جا کنم ۲۰۰ عدد تخم داشتم حالا شده ۱۳۰ عدد راه درمان چی هست خواهشن راهنمایی کنید
    ارادتمند شما شجاعی

    1. سلام
      استرس جابجایی میتونه تاثیر بزاره
      صبور باش ، مولتی ویتامین های تخصصی استفاده کن (از داروخانه دامپزشکی بخر ، برخی مولتی ویتامین ها در کاهش استرس هم تاثیر دارند)

  36. باسلام مرغی دارم دوساله یک هفته تخم میگذاشت یک روز استراحت مدت شش ماه است که تخم نمی‌گذارد ،خوراکش هم دانه های مرغ تخمگذار است ،هر روز هم نزدیک به یک ساعت درلانه میخوابد ولی اثری از تخم نیست زیاد هم اوراکنترل کرده ام،بنظر میآید اطراف مقعد وزیر دلش توده‌ای ازچربی وجود دارد،خیلی هم خوشگل است قیافه‌اش هم تغییر نکرد وشبیه مرغ تخمگذار است لطفأ راهنمایی بفرمایید باتشکر از استان فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس