دلیل تخمگذاری غیر طبیعی مرغ و نحوه رفع این مشکل

تخم مرغ های غیر عادی

گاها برخی از مرغ ها، تخم های غیر عادی با ظاهر و اشکال نامتعارف میگذارند. تخم مرغ های غیر عادی یک مشکل جدی در گله های مولد و تخمگذار می باشند چون این نوع تخم برای جوجه کشی مرغ و یا برای فروش قابل استفاده نیستند. در این پست از سایت چیکن هچ، انواع تخم مرغ غیر عادی و دلیل تولید چنین تخم ها و نحوه رفع این مشکل را شرح داده ایم.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» امکان جوجه کشی از تخم نطفه دار طیور بومی با راندمان بالا
» دارای سنسور دما و رطوبت SHT سوئیسی
» بهره گیری از شانه های همه کاره با قابلیت چرخش 360 درجه
قیمت : 3,530,000تومان

به طور طبیعی درصد جزئی از تخم مرغ های تولیدی یک گله ممکن است غیر عادی باشند. اما تخم مرغ های غیر عادی میتواند نشانه یک مشکل اساسی باشد مخصوصا اگر تعداد زیادی از تخم مرغ های تولید شده ظاهر نامتعارفی داشته باشند.

انواع تخم مرغ غیر طبیعی شامل موارد زیر است:

تخم مرغ بدون پوسته یا تخم مرغ با پوسته نرم

یکی از متداول ترین اشکال غیر طبیعی تخم، حالت بدون پوسته و کاملا نرم آن میباشد. این نوع تخم مرغ ها ممکن است کل پوسته و یا قسمتی از آن را نداشته باشند ولی غشاء آنها هنوز سالم است. افزودن پوسته به تخم از آخرین گام های تولید تخم در طیور می باشد. گاهی این مرحله به دلایلی حذف شده و یا انجام نمیگیرد.

استرس، نور بیش از حد، کمبود کلسیم یا عدم جذب کلسیم به خاطر فسفر زیاد، التهاب تخمدان، استرس گرمایی و بیماری از جمله مواردی هستند که باعث لمبه اندازی مرغ (تولید تخم با پوسته نرم) میشوند. البته برخی از مرغ هایی که برای اولین بار تخمگذاری میکنند ممکن است تخم با پوسته نازک تولید کنند.

تخم مرغ های بدون پوسته هرچند قابل خوردن می باشند ولی ممکن است میکروارگانیزم های موجود در بستر از غشاء آن عبور کنند. برای همین بیشتر افراد از مصرف تخم مرغ های بدون پوسته خودداری میکنند. طبیعی است است که این نوع تخم ها برای جوجه کشی قال استفاده نخواهند بود.

تخم مرغ فاسد شده (lash eggs)

یکی از بدترین حالت های غیرطبیعی تخم مرغ، حالت Lash eggs میباشد. این نوع تخم ها در واقع تخم نیستند بلکه شبیه به یک تومور و غده بوده که در اثر عفونت (سالپنگیت) و التهاب تخمدان ایجاد میشوند.

تخم مرغ فاسد شده (lash eggs) - چیکن هچ

داخل این نوع تخم ها حاوی چرک، زرده و سفیده و احتمالا بافتی از تخمدان مرغ باشد. همچنین این نوع تخم ها میتوانند نرم و یا سخت باشند. تخم های lash eggs بد بو و غیر قابل خوردن هستند. اگر مرغی از مزرعه شما حتی برای یکبار هم از این نوع تخم ها بگذارد سریعا باید برای درمان او اقدام کنید چون تخمدان و مجرای تخم بر او دچار عفونت و التهاب شده است.

تخم مرغ با رنگدانه های ناقص (Incomplete pigmentation Eggs)

گاها پوسته تخم مرغ رنگ اصلی خود را ندارد و یا تنها بخشی از آن به رنگ اصلی است. در واقع رنگدانه پوسته این نوع تخم ها به شکل ناقص تشکیل شده و کامل نشده است. این مشکل بیشتر در اثر استرس گرمایی ایجاد میشود. اما تغذیه نامناسب و عفونت ویروسی نیز از دیگر دلایل بالقوه این نوع تخم مرغ ها می باشند. برای مطالعه بیشتر در مورد تغذیه مرغ های تخمگذار کلیک کنید. تخم مرغ هایی که رنگ پوسته آنها یکدست نیست و به شکل چند لایه و متفاوت است قابل مصرف و خوردن هستند.

برامدگی روی پوسته تخم مرغ

برامدگی روی پوسته تخم مرغ، اکثر به خاطر رسوب کلسیم اضافی میباشد. محل برامدگی نیز میتواند بزرگ یا کوچک باشد و عموما سفید رنگ هستند. شایع ترین علت این نوع تخم ها، کلسیم بیش از حد در جیره غذایی مرغ ها می باشد. همچنین اختلال در غده پوسته ساز و یا استرس در زمان پوسته سازی میتواند از دیگر دلایل این نوع تخم مرغ ها باشد. تخم مرغ هایی که دارای انباشتگی و رسوب کلسیم هستند برای جوجه کشی مناسب نبوده ولی بدون هیچ مشکلی میتوان آنها را برای مصارف خوراکی استفاده کرد. آیا میخواهید بدانید که مرغ های تخمگذار روزانه چقدر کلسیم نیاز دارند؟ کلیک کنید.

علت وجود نوار سفید بر روی پوسته تخم مرغ

تخمدان مرغ ها هر بار فقط یک عدد تخمک برای تولید تخم آزاد میکند و بین هر کدام از تخمک ها نیز فاصله زمانی معینی وجود دارد. اما گاها این زمان بندی در اثر استرس و تغییر در شدت و ساعات روشنایی دچار مشکل میشود. زمانیکه دو تخمک وارد غده پوسته ساز میشوند، عملیات تشکیل پوسته بر روی اولین تخم مختل میشود و یک لایه کلسیم اضافی (به شکل نوار یا هاله سفید رنگ) بر روی پوسته شکل میگیرد.

تخم مرغ داخل تخم مرغ

این یک اتفاق نادر است و زمانی رخ میدهد که تخمک دوم قبل از اتمام اولین تخمگذاری در تخمدان رها میشود. در نتیجه این اتفاق اولین تخم در غده پوسته ساز معکوس شده و منتظر میماند تا تخمک دوم نیز به این مرحله برسد. در نهایت تخم اولی با پوسته درون تخم دومی محصور شده و در نهایت یک پوسته کامل هر دوی این تخم ها را میپوشاند. این نوع تخم مرغ ها در ظاهر اندازه درشتی دارند و برای جوجه کشی اصلا قابل استفاده نیستند.

وجود کمربند بر روی پوسته تخم مرغ

اگر پوسته تخم مرغ در غده پوسته ساز شکسته شود، پوسته مجددا در آن بخش با کلسیم اضافی ترمیم میشود. شکل ترمیم یافته تخم نیز به شکل یک کمربند بر روی پوسته تخم می افتد. دلایل این نوع تخم ها، نور نادرست، فشار و تنش، تراکم زیاد گله و سن بالای مرغ تخمگذار می باشد.

گاها نیز بر روی پوسته تخم اثر شکستگی ترمیم یافته وجود دارد که این نوع مشکل نیز بیشتر به خاطر بیماری آنفولانزای مرغی، برونشیت عفونی و غده پوسته ساز نابالغ می باشد.

تخم مرغ با شکل کشیده و باریک یا خیلی گرد

تخم مرغ با شکل کشیده و باریک یا خیلی گرد - چیکن هچ

این نوع تخم ها به جای اینکه بیضی شکل باشند، یا بیش از حد دراز و کشیده و یا خیلی گرد هستند. علت اصلی این نوع تخم مرغ ها میتواند ناشی از عملکرد نادرست غده پوسته ساز، بیماری آنفولانزا، برونشیت عفونی، سندرم قطع تخم مرغ، فشار و یا شلوغی بیش از حد باشد.

علت وجود ترک بر روی پوسته تخم

این نوع تخم ها دارای ترک های بسیار ریز و مویی و یا ترک های بزرگ می باشند. عواملی نظیر استرس، آب شور، پیری، کمبود کلسیم و ویتامین D3 باعث ایجاد ترک بر روی تخم مرغ میشود. تخم مرغ هایی که دارای ترک حتی ترک مویی هستند برای جوجه کشی مناسب نبوده و عوامل عفونی به راحتی میتواند از محل ترک به داخل تخم نفوذ کند.

علت صاف نبودن پوسته تخم

سطح این نوع تخم مرغها اصلا صاف نبوده و بسیار ناهموار و راه راه می باشد. این اختلال در مرحله پوسته سازی پیش می اید و پوسته های اضافی به شکل ناهموار بر روی یک دیگر انباشته میشوند. علت تولید این نوع تخم مرغها ممکن است به خاطر فشار ناشی از کمبود جا و پرخاشگری بین مرغ ها باشد. همچنین عفونت روده ای نیز ممکن است باعث اختلال در عملکرد غده پوسته ساز شود تا چنین تخم مرغ هایی تولید شوند.

جمع بندی

در این مطلب انواع تخم مرغ غیر عادی و دلیل تولید این نوع تخم ها را شرح دادیم. سایر اشکال نامتعارف تخم مرغ از جمله تخم با لکه های زیاد و یا تخم مرغ هایی که سطح برجسته دارند، بیشتر به دلیل اختلال در مرحله پوسته سازی میباشد. به طور کلی عواملی همچون بیماری ویروسی مثل انفولانزای مرغی، برونشیت عفونی، کمبود کلسیم یا عدم جذب کلسیم، نور نامناسب، تنش و استرس، سن، شرایط محیطی و تغذیه نامناسب بر تخمگذاری مرغ تأثیرگذار است. مطالب بیشتر و نکات مهم درباره تخمگذاری مرغ و افزایش تخمگذاری مرغ را در لینک مشخص شده بخوانید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس