نکات ضروری در حمل و نقل شتر مرغ

حمل و نقل شترمرغ، یکی از حساس ترین قسمت های پرورش این پرنده عظیم الجثه می باشد. اطلاعات بسیار کمی درباره نحوه درست حمل و نقل شترمرغ وجود دارد و متاسفانه کارکنان پرورشگاه، به دلیل نبود اطلاعات کافی، در حین جابه جایی، آسیب زیادی به پرنده وارد میکنند.

در صورتی که شما یک پرورش دهنده شترمرغ هستید، خواندن این مطالب به شما کمک به سزایی در حمل و نقل صحیح و ارسال شترمرغ به کشتارگاه یا واحد فروش مینماید. با این پست از چیکن هچ همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی 64 تایی اسکندری
دستگاه جوجه کشی شترمرغی 64 تایی اسکندری
» مختص جوجه کشی از تخم نطفه دار شترمرغ
» دارای بدنه ی PVC فشرده و یکپارچه
» دارای برد کنترلر حرفه ای و هوشمند
قیمت : 34,000,000تومان

مراحل آماده سازی و حمل و نقل شترمرغ

شترمرغ به دلیل حساسیت بسیار بالا، با کوچکترین تغییر، دچار وحشت و اضطراب شده و به دلیل قدرت بدنی زیاد، به راحتی میتواند به خود یا کارکنان بخش، صدمات جبران ناپذیری وارد کند. از این رو، دقت در نحوه آماده سازی پرنده، به منظور کاهش استرس ضروری می باشد.

تغذیه شترمرغ ها قبل از بارگیری

تغذیه شترمرغ قبل از بارگیری، می تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی در پرنده شود. توصیه میشود که آنها را حداقل 6 ساعت قبل از بارگیری تغذیه نکنید. چنانچه مسافت زیادی را برای انتقال پرنده در نظر گرفته اید، ضروری است تا در شب هنگام این انتقال را انجام داده تا تنش و گرسنگی منجر به افزایش استرس پرنده نگردد.

بهتر است چند ساعت قبل از آماده کردن شترمرغ ها برای حمل و نقل، در آب آشامیدنی آنها مولتی ویتامین مخصوص طیور بریزید. این امر سبب کاهش استرس در آن ها می گردد.

آماده کردن وسیله نقلیه برای انتقال پرنده

در ابتدا لازم است تا تمام شکاف ها و سوراخ های پشت کامیون یا وسیله نقلیه مورد نظر را پوشانده و بررسی کنید. وجود لبه های تیز و شکاف، منجر به زخمی شدن پرنده و یا گیر کردن سر شتر مرغ در شکاف ها میشود.

آماده کردن وسیله نقلیه برای انتقال پرنده - چیکن هچ

پس از آن نیاز است تا از یک چادر مخصوص برای پوشاندن سقف وسیله نقلیه استفاده شود، این امر سبب تهویه بهتر محیط میگردد. استرس وارده به شترمرغ، منجر به افزایش دفع فضله شده، در نتیجه سقف چادری برای تهویه بهتر و خروج گاز آمونیاک از کامیون مناسب است.

استفاده از بستر مناسب در کف کامیون و پارتیشن بندی

بستر چوبی بهترین بستر برای حمل شترمرغ ها می باشد، در صورتی که کف کامیون فلزی است، با استفاده از موکت یا خاک، بستر مناسبی برای بوقلمون ها فراهم کنید. سر خوردن پای پرنده و افتادن آنها در کف ماشین، منجر به شکستن پاها و یا کتف شترمرغ میشود.

پارتیشن بندی اتاقک کامیون، موجب جدا سازی پرندگان از یکدیگر و کنترل بهتر میگردد. شتر مرغ ها به هنگام ترس، شروع به لگد زدن و پریدن میکنند، در صورتی که پارتیشن بندی نامناسب باشد، آنها به خود یا دیگر پرنده ها آسیب وارد خواهند کرد. مطالعه مقاله مشکلات پای شترمرغ و درمان آن در این زمینه به شما کمک میکند.

از طرفی، جوجه ها در مرکز وسیله نقلیه تجمع میکنند و ترمز زدن باعث تلنبار شدن و مرگ آنها میشود. معمولا برای حمل جوجه شتر مرغ ها از وانت و برای شتر مرغ های بزرگتر از کامیونت و ایسوزو استفاده میگردد.

نحوه بارگیری شتر مرغ

یکی از سخت ترین قسمت های حمل و نقل شتر مرغ، نحوه بارگیری آنها است. شترمرغ ها به محض احساس خطر، شروع به دویدن یا لگد زدن و نوک زدن میکنند، از این رو، برای حفظ جان پرنده و کارکنان پرورشگاه ضروری است تا مرحله بارگیری به آرامی و احتیاط زیاد انجام گیرد.

در ابتدا برای کاهش استرس پرنده لازم است تا با استفاده از کیسه های مخصوص صورت آنها را بپوشانید، در حالی که تنها راه تنفس آنها باز بماند.

پس از انجام این امر، نیاز است تا 4 نفر از کارکنان به کمک یکدیگر اطراف پرنده را احاطه کرده و به آرامی به درون ماشین هدایت کنند. استفاده از رمپ های مخصوص برای آسیب ندیدن پای پرنده ضروری است. البته شما میتوانید با استفاده از ساخت جایگاه، سطح زمین را مقداری بالاتر از سطح ماشین قرار دهید تا بارگیری پرنده آسان تر شود.

نکات ضروری در حین حرکت

بهترین زمان حرکت در شب هنگام می باشد. در این زمان استرس پرنده کمتر بوده و دچار تنش گرمایی نیز نمی شود. پس از بارگیری پرندگان، ماشین باید با سرعت کم و یکنواخت حرکت کند. ترمز زدن بیش از حد و یا بوق زدن، باعث تشدید استرس پرنده و مشکلات بعدی می شود.

نکات ضروری در حین حرکت - چیکن هچ

انتقال پرندگان در شب هنگام به دلیل خلوت بودن جاده ها نیز سبب کاهش استرس در آنها خواهد شد.

شترمرغ ها نباید بیش از 12 ساعت را در ماشین بمانند، برای مسافت های بیشتر از این مقدار، لازم است تا پس از 12 ساعت پرندگان از ماشین تخلیه شده و مدتی استراحت نمایند.

نکات مهم پس از حمل و نقل شتر مرغ

پس از رسیدن به مقصد مورد نظر، باید به صورت تک به تک شترمرغ ها را از اتاقک تخلیه کنید. بلافاصله پس از پیاده شدن آنها از ماشین، محیطی را برای دویدن شتر مرغ فراهم کرده تا استرس آنها کاهش یابد.

آب آشامیدنی حاوی مقداری الکترولیت و ویتامین ث در اختیار پرنده قرار دهید و تا مدت 3 روز این محلول را در آب آشامیدنی آن ها بریزید. بهتر است تا چند ساعت پس از حمل و نقل، به شتر مرغ ها غذا ندهید، غذا خوردن در هنگام استرس سبب بیماری های گوارشی و آنتروتوکسمی میشود.

معایب حمل و نقل نادرست 

  • افزایش استرس و کاهش وزن
  • تلف شدن شتر مرغ ها به دلیل گرمازدگی
  • افتادن شتر مرغ ها حین حمل و نقل و شکستن پا و کتف
  • ایجاد کبودی و جراحت در بدن پرنده
  • کاهش کیفیت گوشت و پوست به دلیل زخم و جراحات
  • کاهش سود نهایی

بیشتر بخوانید : مشکلات پرورش شترمرغ

جمع بندی

متاسفانه به دلیل نبود اطلاعات، تعداد زیادی از شترمرغ ها حین حمل و نقل آسیب های جدی دیده و کیفیت گوشت آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. تلفات شتر مرغ در حین حمل و نقل به دلیل گرمازدگی، سبب شده تا پرداختن به این امر، از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

علاوه بر نکات گفته شده، نصب دوربین مدار بسته در قسمت کابین وسیله نقلیه برای کنترل وضعیت شترمرغ ها نیز پر اهمیت است.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    ممنون
    معلومات خیلی عالی نوشتید واقعا از صمیم قلب متشکرم.
    بسیار مفید و سودمند بود.
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس