روش های کاربردی تشخیص جنسیت انواع اردک ها | شناسایی اردک های نر و ماده

نحوه شناسایی اردک های نر از ماده

اردک ها که با نام مرغابی سانان هم شناخته می شوند، در طبیعت اغلب اطراف دریاچه ها، حوضچه ها و رودخانه ها را برای زندگی ترجیح می دهند. امروزه افراد بسیاری در مناطق و استان های مختلف کشورمان، به پرورش نژادهای مختلف اردک اشتغال داشته و از طریق فروش گوشت و تخم های لذیذ و پرخاصیت این پرندگان، کسب درآمد می کنند. یکی از مهم ترین مراحل پرورش اردک، مربوط به تعیین جنسیت آن می باشد. شما باید بعنوان یک پرورش دهنده، بتوانید اردک های نر و ماده را در گله پرورشی تشخیص دهید.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
» امکان انجام تمامی فرایندهای جوجه کشی از تخم اردک بصورت خودکار
» بهره گیری از برد جوجه کشی هوشمند با کنترل پنل لمسی
» دارای سیستم تهویه و سیرکولاسیون استاندارد
قیمت : 13,300,000تومان

در ادامه این مقاله از وبسایت چیکن هچ ، یک سری راهکارها و نکات مفید و کاربردی را جهت تشخیص جنسیت انواع نژادهای اردک ارائه خواهیم نمود.

ضرورت تشخیص جنسیت اردک

تشخیص جنسیت اردک ها برای مدیریت گله در فصل جفتگیری و تخمگذاری و همچنین تعیین جیره غذایی مناسب، بویژه در دوران بلوغ و تولید مثل، بسیار حائز اهمیت می باشد. بعنوان مثال اردک های ماده تخمگذار جهت بهبود قابلیت تخمگذاری، تقویت بنیه برای فصل جفتگیری و تخمگذاری و همچنین تولید تخم های نطفه دار باکیفیت، باید در مقایسه با اردک های نر کلسیم بیشتری مصرف کنند.

همچنین برای اینکه بتوانید اردک های نر و ماده را باهم جفت کنید، باید بتوانید جنسیت آنان را تشخیص دهید. بعنوان مثال جهت دستیابی به بالاترین درصد جوجه درآوری (راندمان هچ)، از تخم های نطفه دار اردک مسکویی، باید نسبت نر به ماده در گله پرورشی 1 به 2 یا 1 به 3 باشد. یعنی بهتر است یک اردک اسرائیلی نر، با دو یا سه ماده جفت شود.

معیارهای تشخیص جنسیت اردک

بسته به نژاد اردک و برخی فاکتورهای دیگر، ممکن است تشخیص تفاوت بین جنس نر و ماده در نگاه اول کار آسانی نباشد. اما اگر ویژگیها و خصوصیات متمایز نر و ماده را بدانید، براحتی قادر به تشخیص جنسیت آنان خواهید بود.

در حالت کلی جنسیت نژادهای مختلف اردک چه نژادهای اهلی خارجی (مسکویی، پکنی، روئن، سرسبز، اکراینی، خاک کمپل و …) و چه نژادهای اهلی محلی (نژادهای بومی ایران مانند اردک سیاه، اردک سفید، اردک ابلق، اردک گردویی و …) از طریق معیارهایی مانند رنگ بال و پرها و سایر مشخصات ظاهری، صدا و رفتار پرندگان بویژه در دوره جفتگیری، توجه به پرهای جنسی، روش نای، کلوآک و در برخی مواقع رنگ منقار و … تشخیص داده می شود.

بهترین روش برای تعیین جنسیت اردک ها اعم از مسکویی، پکنی یا محلی چیست؟

اینکه کدام روش برای تعیین جنسیت اردک مناسب تر است بستگی به سن، نژاد، بلوغ یا عدم بلوغ این پرندگان و برخی فاکتورهای دیگر دارد.

بعنوان مثال استفاده از روش کلوآک، برای جوجه اردک هایی که فقط چند روز از تولد آنان می گذرد معمولاً توصیه نمی شود. همچنین جنس نر و ماده برخی از نژادهای اردک، پس از بلوغ به لحاظ ظاهری و رنگ پرها از یکدیگر متمایز می شوند و در این دوره براحتی قابل تشخیص هستند. اما رنگ پر و بال های نر و ماده برخی نژادهای دیگر پس از بلوغ، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و بهتر است جهت تعیین جنسیت این نژادها، از روش های دیگری استفاده شود.

در ادامه به بررسی روشهای کلی تشخیص جنسیت انواع نژاد اردک اهلی خارجی و محلی خواهیم پرداخت.

روش های کلی تشخیص جنسیت انواع نژادهای اردک

یک. توجه به رنگ پرها

از آنجائیکه اردک های نر و ماده اغلب نژادها در زمان جوجگی و قبل از بلوغ به لحاظ رنگ پرها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، به همین دلیل جهت استفاده از این روش برای تعیین جنسیت اردک، باید تا زمان بلوغ صبر کرد. هرچند رنگ پرهای نر و ماده برخی نژادها، قبل از بلوغ و از چندماهگی متفاوت از یکدیگر بوده و قابل تشخیص می باشد.

توجه به رنگ پرها - چیکن هچ

همچنین معمولاً در فصل جفتگیری رنگ پرهای اردک های نر برای جلب توجه ماده ها روشن تر می شود. اما پس از دوره جفتگیری پرهای روشن جنس نر می ریزد و نرها شبیه ماده ها می شوند. رنگ پرهای جنس نر و ماده برخی از نژادهای اردک چون مالارد به طور بارزی متفاوت می باشد. جنس نر اردک مالارد دارای سر سبز رنگ و براق و یک حلقه سفید در گردن خود می باشد. همچنین رنگ بدن جنس نر ترکیبی از بلوطی، خاکستری، سفید و سیاه بوده و منقار آن نیز زرد رنگ است. در حالیکه جنس ماده این نژاد، ظاهری ساده تر داشته، رنگ بدن آن قهوه ای خال خالی و رنگ منقار آن متمایل به قهوه ای است.

دو. توجه به صدای پرنده

استفاده از این روش برای تعیین جنسیت انواع نژاد اردک، پس از یک ماهگی مقدور می باشد. چرا که صدای اردک نر و ماده پس از یکماهگی از یکدیگر متمایز می گردد. در بسیاری از نژاد های اردک، ماده صدای بلند و واضحی دارد، اما تن صدای نر خشن و در عین حال ضعیف است. هرچند این موضوع در مورد تمام نژادهای اردک صدق نمی کند.

بعنوان مثال در اردک های نژاد خوتکای خاکستری، ماده ها صدای بلند و خنده مانندی از خود تولید می کنند که کاملاً متفاوت از صدای جنس نر می باشد.

توجه به صدای پرنده - چیکن هچ

همچنین صدای اردک پکنی نر و ماده، به طرز بارزی متفاوت از یکدیگر می باشد و به همین دلیل می تواند به عنوان معیاری جهت تشخیص جنسیت این پرنده، مورد استفاده قرار بگیرد. اردک های پکنی ماده صدای بلند و واضحی از خود تولید می کنند، در حالیکه اردک های نر صدای آرام تر و مرتعشی دارند.

با وجود اینکه اردک های مسکویی گونه ای آرام و ساکت بوده و فقط در مواقع ترس و استرس سر و صدا می کنند، اما صدای نر و ماده این نژاد نیز، پس از یکماهگی با یکدیگر متفاوت بوده و می تواند معیاری جهت تعیین جنسیت آن باشد. اردک مسکویی ماده صدایی کبوتر مانند و همراه با لرزش دارد، اما اردک نر صدایی عمیق و بم شبیه “هاچ، آچ آچ” از خود تولید می کند.

سه. توجه به دم پرنده

توجه به دم پرنده - چیکن هچ

در اغلب نژادهای اردک، جنس نر دارای یک الی سه پر تاب خورده در ناحیه دم می باشد، که به آن “پرهای جنسی” گفته می شود. بعنوان مثال اردک مسکویی نر دارای سه پر جنسی می باشد، در حالیکه پرهای دم ماده کاملاً صاف و بدون تاب خوردگی است. همچنین اردک های پکنی نر دارای دو پر تاب خورده در دم خود هستند، اما ماده ها فاقد این پرها می باشند.

چهار. توجه به جثه پرنده

تقریباً در تمام گونه های اردک، جثه جنس نر از ماده بزرگتر است. بعنوان مثال اردک های مسکویی نر، از همان زمان جوجگی دارای وزن و جثه بزرگتری در مقایسه با ماده ها می باشند. پاهای اردک مسکویی نر نیز، کلفت تر و قوی تر از ماده ها بوده و حتی پرده گوشتی قرمز رنگ موجود بر روی بینی هم، در جنس نر بزرگتر از جنس ماده است.

پنج. توجه به رفتار پرنده

در طول فصل جفتگیری، اردک های نر برای جلب توجه ماده ها، رفتارهای خاصی را از خود نشان می دهند. در برخی نژادها مانند گونه مالارد، چندین اردک نر یک ماده را احاطه نموده و بر سر ماده، شروع به جنگ و دعوا با یکدیگر می کنند. همچنین اردک های مسکویی نر، برای جلب توجه ماده ها صداهای خاصی از خود در آورده و در عین حال کاکل روی سرشان را بالا می برند، سر یا دم خود را تکان می دهند، یا بالهایشان را باز کرده بالا می برند.

شش. توجه به رنگ منقار

رنگ منقار اغلب نژادهای اردک، در طول سال ثابت است و حتی در زمان جفتگیری نیز تغییری نمی کند. هرچند رنگ منقار جنس نر و ماده برخی نژادها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد، اما در برخی گونه های اردک متمایز بوده و می تواند به عنوان معیاری جهت تشخیص جنسیت اردک در نظر گرفته شود.

توجه به رنگ منقار - چیکن هچ

بعنوان مثال اردک مالارد نر، دارای منقاری به رنگ زرد روشن بوده، اما منقار ماده های این نژاد به رنگ قهوه ای و نارنجی می باشد. همچنین اردک های خال دار نر، منقاری به رنگ سبز زیتونی مایل به زرد دارند، اما رنگ منقار ماده ها قهوه ای مایل به نارنجی همراه با لکه های تیره است.

روشهایی جهت تعیین جنسیت تمام گونه های اردک اعم از نژادهای خارجی و محلی

تعیین جنسیت اغلب نژادهای اردک، توسط راهکارهایی که در بخش فوق ارائه نمودیم امکان پذیر می باشد. اما ممکن است برخی از این روش ها، در مورد تمام نژادهای اردک یا برای تمام سنین قابل اجرا نباشند. بعنوان مثال رنگ پر و بال های نر و ماده اردک نژاد پکنی، سفید رنگ و بسیار شبیه به یکدیگر می باشد و به همین دلیل نمی توان جنس نر و ماده این نژاد را، از روی رنگ پر و بال ها تشخیص داد.

از طرفی نر و ماده اغلب نژادهای اردک، قبل از سن بلوغ مشابه یکدیگر بوده و از طریق مشخصات ظاهری قابل تمایز از یکدیگر نمی باشند. همچنین صدای نر و ماده تا قبل از یکماهگی، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. از طرفی معیارهایی همچون رفتارهای دوران جفتگیری، پرهای جنسی و … از زمان بلوغ به بعد بروز می کنند. به همین دلیل ممکن است برای تعیین جنسیت انواع نژادهای اردک، مجبور به استفاده از روش های مطمئن تری شویم. در ادامه به بررسی دو روش دیگر، جهت تعیین جنسیت گونه های مختلف اردک خواهیم پرداخت.

تشخیص جنسیت نژادهای اردک خارجی و محلی از طریق روش کلوآک

برای تشخیص جنسیت اردک با استفاده از این روش، ناحیه کلوآک پرنده بررسی می شود. کلوآک سوراخی است که در انتهای بدن پرنده و نزدیک به دم آن قرار دارد. انجام عمل جفتگیری و همچنین دفع ادرار و مدفوع در پرندگان، توسط این سوراخ انجام می پذیرد. برای انجام این کار، باید جوجه اردک را با دست چپ بصورت سر و ته بگیرید.

سپس انگشت شست و اشاره دست راست را، در میان پاهای جوجه قرار داده و کلوآک را فشار دهید، تا مدفوع باقی مانده از آن تخلیه شود. حال باید انگشت اشاره را داخل کلوآک قرار داده بچرخانید. اگر متوجه وجود یک زائده 2 الی 3 میلی متری در داخل آن شدید، یعنی جوجه نر است. با فشار آرام این غده توسط دو انگشت، ماده سفید رنگی از آن ترشح خواهد نمود. این زائده، در واقع اندام جنسی اردک نر است که اردک ماده فاقد آن می باشد.

این روش برای کسانی مناسب است که جوجه اردک چند روزه دارند و برای فروش یا پرورش جداگانه آنها نیاز به تشخیص جنسیت دارند. اگر در کار جوجه کشی اردک فعالیت دارید و یا از دستگاه جوجه کشی برای به دست آوردن جوجه اردک ها استفاده کرده اید، حتما روش کلواک به کار شما خواهد آمد. 

نکات مهمی که در استفاده از روش کلوآک باید مد نظر قرار دهید:

تشخیص جنسیت اردک، با استفاده از روش کلوآک، نیازمند کمی تبحر و تجربه است. بنابراین در صورتیکه دارای مهارت کافی در این زمینه نیستید، بهتر است از یک فرد مجرب و متخصص کمک بخواهید.

این کار را با دقت و ظرافت کافی و بدون وارد آوردن فشار، به پاهای جوجه اردک انجام دهید.

برای تعیین جنسیت جوجه اردک های یک یا چند روزه، تا حد امکان نباید از روش کلوآک استفاده نمود. چرا که اگر این کار اشتباه انجام شود، باعث وارد شدن صدمات جدی به جوجه یا مرگ او خواهد شد.

برای تشخیص جنسیت اردک های بزرگتر با استفاده از روش کلوآک، می توانید اردک را بر روی سطحی صاف مانند میز قرار دهید.

شما می توانید با استفاده از این روش جنس نر و ماده انواع نژادهای اهلی خارجی، مانند مسکویی، آیلسبوری، مالارد، دونده هندی و … ، همچنین نژادهای اهلی محلی همچون اردک سیاه، ابلق، گردویی و … را تشخیص دهید.

تشخیص جنسیت نژادهای اردک خارجی و محلی از طریق بررسی نای

در این روش، از طریق لمس گردن و سینه جوجه اردک، انتهای نای آن بررسی می شود. ناحیه انتهای نای در جوجه اردک های نر، در مقایسه با ماده ها پهن تر بوده و کمی به سمت چپ انحراف دارد. تشخیص جنسیت جوجه اردک با این روش، نیاز به کمی تجربه و تبحر دارد، از طرفی انجام آن فقط تا 4 روزگی جوجه ها امکان پذیر می باشد. پس توصیه می کنیم جهت تشخیص اردک نر و ماده از طریق روش بررسی نای، از یک فرد با تجربه کمک بخواهید.

چکیده:

در حالت کلی برای اینکه بتوانید اردک های نر و ماده را در گله پرورشی تان تشخیص دهید، در وهله اول باید در مورد نژاد پرورشی و خصوصیات ظاهری، فیزیکی و رفتاری آن، از بدو تولد تا بلوغ و فصل تولید مثل، دوره تولک (پرریزی) و … اطلاعات کامل را کسب نمایید. در واقع اینکه کدام روش برای تعیین جنسیت اردک بهتر است و درصد خطای کمتری دارد، بیشتر وابسته به نژاد پرنده می باشد.

بعنوان مثال معمولاً جوجه اردک های مسکویی نر، زودتر از ماده ها هچ می شوند و اگر شما این نکته را بدانید، می توانید تا حدی پی به جنسیت جوجه ها ببرید. همچنین رنگ پرها، در اردک های خال دار نر و ماده بسیار شبیه به یکدیگر بوده و شما باید به دنبال روش دیگری برای تعیین جنسیت این پرنده باشید.

امیدواریم مطالب و آموزش های ارائه شده، برای شما عزیزان مفید و مثمر ثمر واقع گردیده باشد. در صورت تمایل می توانید سؤالات، پیشنهادات، نظرات و همچنین تجارب خود در زمینه تشخیص جنسیت انواع نژاد های اردک را از طریق ارسال دیدگاه در بخش پایین مطلب با ما در میان بگذارید. کارشناسان وبسایت چیکن هچ ، در کوتاه ترین بازه زمانی ممکن، پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

نوشته های مشابه

‫53 دیدگاه ها

  1. سلام داداش میگم یه سوال؟ من یک اردک پکنی ماده و یک اردک دارم رنگش سیاه هست و کمی سفید پایین و بالاش هست. کلش سبزه پر رنگ هست و نره. ایا امکان داره جفت گیری کنن یا خیر؟

  2. سلام آیا اردک نر با خروس یکجا باشن اردک نر می تواند تخم گذاری کند آخه یه اردک سر بریدیم دیدیم دوتا بیضه ورم کرده داشت وتخم های کوچک هم داخل شکمش بود آیا گوشت آن قابل مصرف هست ؟

    1. سلام اردک نر به هیچ وجه تخم نمیتونه بکنه به هیچ وجه امکان نداره
      از دکتر دامپزشک بابت قابل خوردن بودن یا نبودنش سوال بپرسید

    1. سلام احتمالا دمپایی یا پای شما جلب توجه میکنه و حساس میشه (مثل رنگ قرمز یا رنگ خاص که متوجه میشه)
      یا شاید بازیگوشی و ….
      این چیزا اگر پر تکرار نباشه عادیه

  3. سلام،اردک ما یه چن روزیه همش هی دهنشو بازو بسته میکنه انگار که اروغی شده یه همچین چیزی گوشمم میبرم دم دهنش یه صدای خیلی کمی میده انگار چیزی تو گلوش گیر کرده یا گلودردی چیزی داره از لحاظ ظاهریم خوبه همچیش اشتها و راه رفتن و… هم همین طور چیکار میتونم بکنم براش که این مشکلش حل شه بدون رفتن به دامپزشک؟ قرصی چیزی یا انتی بیوتیک بدم بهش تاثیر داره؟!

    1. چند سالشه ؟ نزدیک سن بلوغش هست ؟؟؟
      تو این سن ممکنه تغییراتی ایجاد بشه
      و کنترل کنید ببینید چیزی تو گلوش گیر نکرده باشه

  4. سلام میخواستم بدونم اردک ماده میتواند با با خروس جفت شود و تخم گذاری کند؟؟؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. اگر بی حال و بی اشتهاست ، احتمالا بیماره
      از مولتی ویتامین و انتی بیوتیک برای درمان استفاده کن
      وگرنه جای نگرانی نیست

  5. باسلام من ۳۱ساله ام از ۱۰سالگی اردک داشتم چون عاشق اردکم نر و ماده اردک رو چیزای دیگه درمورد اردک رو بلدم اگه کسی راهنمایی خواست من در خدمتتون هستم

    1. سلام چطوری میشه تشخیص داد نر یا مادس و اینکه چند ماهگی تخم گذاری میکنن من ۲تا دارم یکی زرد یکی سیاه

      1. بستگی به نژادشون داره معمولا شش یا هفت ماهگی تخم گذاری می کنن
        برای تشخیص جنسیت به پرورش دهنده های با تجربه اردک مراجعه کنید.

    2. سلام اردک من پکنی است رنگش سفیده 3 تا خال سیاه روی نوکش داره
      این اردک نر است یا ماده ؟؟

      1. با سه تا خال چطوری از راه دور تشخیص بدم که ایا نر هست یا ماده ؟!!
        مقاله رو مطالعه بفرمایید

  6. سلام اردک ما کوچیک بود رنگش زرد بود حالاک بزرگ شده کاملا سفید شده پروبال کشیده ونوکش هم زرده جنسیتش چیه نر است یا ماده

  7. سلام ازمن با دمپایی بازی میکنه ول کن هم‌نیست وقتیم صدا میکنه پرهای سرش بر میگرده دمش هم دوتا فر داره زرد وقتی بزرگ هم شد باز زرد بود ولی بعدش کرمی رنگ‌مایل به سفید شد نژادش همون پکنی میشه؟ الان رفته تو ۶ ماه

  8. سلام ۳ تا جوجه اردک پکنی دارم الان جوجه هستن میشه جنسیت شون رو فهمید؟ یه ۴ هفته شونه

  9. ممنون از توضیحاتتون ولی ای کاش یه عکس از انواع نمونه اردک که توضیخ داده اید می گذاشتید

  10. سلام من یه اردک ۲ماهو نیمه دارم که مادس.
    یه اردک نر بزرگ هم دارم که ۱سال و۳ماهشه.
    اردک نره میخواد جفت گیری بکنه باهاش
    به نظرتون مشکلی نداره؟

  11. سلام و عرض احترام ما چند تا اردک داریم که ۵ ماهه هستند یکی از این اردک‌ها فلج شده که دکتر دامپزشک گفت که نمیشه براش، کاری کرد و گفت که میمیره ، الان از آن موقع که حدودا یکماه و اندی گذشته ما داریم از آن نگهداری میکنیم آیا میشه برای پاهای این اردک واقعا کاری کرد که بتونه راه بره

    1. سلام، اخه بدون مشاهده و معاینه من چطور کمکتون کنم نظر بدم. دامپزشک تشخیص خودش رو داده ولی بهتره پیش یک دامپزشک که تخصص اصلی رو داشته باشه مراجعه کنید به نتیجه خواهید رسید.

    1. بله ، اگه تغذیه صحیح نباشه و یا بیمار باشه ممکنه تخم به شکل کوچیک بزرگ بدشکل دراز و … بزاره

    1. سلام
      بله البته مشخصه که این مورد برای پرنده های بالغ خیلی مناسب هست و برای جوجه ها مناسب نیست و ممکنه باعث عفونت کلواک هم بشه .

  12. خیلی ممنون من کل اینترنت و اینستا ….زیررو کردم هیچ نتیجه ای نگرفتم همش می گفتند فلان روش مال فلان نژاده دیگه گیج شده بودم و وقتی به این سایت مراجعه کردم دیدم خیلی بدون حاشیه و رک راست رفتید سر اصل مطلب خیلی خیلی سپاس گذارم ???

      1. سلام من دو تا اردک دارم که ۱سالو ۳ماهشونه یکیشون صداش مثل اردکای وحشیه ولی اون یکی صداش هنوز مثل جوجه های می خواستم بدونم نرن یاماده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋