چرا اردک تخم نمیگذارد ؟ | 12 دلیل برای قطع تخم گذاری اردک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اردک شما پس از مدتی تخم گذاری خود را قطع کرده و یا با وجود رسیدن به سن بلوغ، از تخم گذاری سر باز میزند.

عدم تخم گذاری اردک یا قطع ناگهانی آن علل زیادی دارد که شما میتوانید با رعایت نکات بسیار آسان، شاهد تخم گذاری مجدد پرنده باشید. برای اطلاع از علت قطع تخم گذاری اردک و راه های رفع آن با این مقاله از چیکن هچ همراه شوید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع نژادهای اردک
» بهره گیری از شانه های مخصوص
» دارای عملکرد آسان و راندمان بالا
قیمت : 7,100,000تومان

علت قطع تخم گذاری اردک و راه های رفع آن

اردک ها بر خلاف تصور، توانایی تخم گذاری بسیار بالایی دارند که میزان تخم گذاری آن ها بسته به نژاد، سن، تغذیه و … متفاوت است. شروع و یا قطع تخم گذاری پرنده به رعایت نکات زیادی بستگی دارد که در این مقاله به طور کامل به آن ها پرداخته شده است.

1-  تاثیر تغذیه بر تخم گذاری اردک ها

اردک ها موجوداتی پر خور هستند و به محض کاهش میزان تغذیه و گرسنه ماندن، از تخم گذاری دست میکشند.

از طرفی، میزان مواد معدنی و ویتامین های موجود در تغذیه پرنده نیز، تاثیر بسیار زیادی بر تولید تخم آنها می گذارد. هر اردک بالغ برای تخمگذاری به روزانه 15 تا 20  درصد پروتئین نیاز دارد. از طرفی، وجود کلسیم در غذای پرنده سبب افزایش چشمگیر تخم گذاری اردک میشود.

تاثیر تغذیه بر تخم گذاری اردک ها - چیکن هچ

برای این منظور استفاده از سبزیجات، میوه ها، پلت های مخصوص اردک های تخم گذار و پودر پوسته تخم مرغ، در میزان تخم گذاری این پرنده تاثیر به سزایی  دارد. مطالعه مقاله بهترین تغذیه برای اردک در این زمینه به شما کمک می کند.

2- عدم رسیدن به سن بلوغ

اردک ها معمولا در سن 4 ماهگی به بلوغ میرسند و آغاز تخم گذاری آنها از این سن می باشد، اما برخی از آن ها مانند اردک کمپل گاه تا 7 ماهگی نیز به بلوغ نرسیده و توانایی تولید تخم نخواهند داشت. بنابراین برای شروع تخم گذاری این مرغابی، سن 4 تا 7 ماهگی را در نظر میگیرند.

3- پیری یا کهولت سن

همانطور که گفته شد، اردک ها بسته به نژاد های مختلف از سن 4 تا 7 ماهگی شروع به تخم گذاری میکنند. آنها در سال اول زندگی بیشترین میزان تخم گذاری را داشته که با گذشت هر سال این میزان کاهش می یابد. قطع تخم گذاری اردک ها عموما در سن 3 یا 4 سالگی است. البته برخی از نژاد ها تا 7 سالگی نیز قادر به تولید تخم خواهند بود.

 

4- کرچ شدن اردک و قطع تخم گذاری

تمامی پرندگان در فصل تولید مثل شروع به تخمگذاری میکنند. اردک ها نیز به این منظور در اوایل فصل بهار و تا پایان فصل تابستان به تولید تخم می پردازند. آنها پس از تولید 8 تا 12 تخم، بر روی آنها خوابیده تا پروسه جوجه کشی را انجام دهند.

کرچ شدن اردک و قطع تخم گذاری - چیکن هچ

به این اتفاق کرچ شدن اردک گفته میشود که در طول این مدت زمان، پرنده از تخم گذاری ممانعت میکند. شما میتوانید با جمع آوری تخم های اردک و یا برداشتن لانه، از کرچ شدن پرنده جلوگیری کنید.

5- گرما یا سرمای بیش از حد

یکی از دلایل عمده قطع تخم گذاری اردک، بر هم خوردن تعادل دمایی در محل پرورشگاه مرغابی ها می باشد. این پرنده در برابر سرما مقاومت زیادی داشته اما بیشتر انرژی خود را صرف کنترل دمای بدنش می کند، به همین دلیل انرژی کافی برای تولید تخم را نخواهد داشت.

از طرفی، استرس گرمایی نیز سبب قطع تخمگذاری اردک می شود. بهترین دما برای پرورش این پرنده زیبا، 20 تا 24 درجه سانتی گراد می باشد.

6- نبود نور کافی و قطع تخم گذاری

دریافت نور توسط چشمان اردک و تاثیر آن بر هورمون های تخمک گذاری باعث شروع پروسه آزاد سازی تخمک و تولید تخم میشد. حال فرض کنید این نور به اردک نتابد و یا پرنده مدت زمان کمتری  را در معرض نور خورشید قرار گیرد، مسلما در ادامه با کاهش یا قطع تخم گذاری همراه خواهد بود.

مرغابی ها برای افزایش تخم گذاری به 16 ساعت نور در طول شبانه روز نیاز دارند. چنانچه این میزان نور از 12 تا 10 ساعت کمتر باشد تخم گذاری آنها به میزان چشمگیری کاهش یافته یا به طور کامل قطع می شود.

 

بیشتر بدانید : راه های اصولی افزایش تخم گذاری اردک

7- وجود عوامل استرس زا

پرندگان به صورت غریزی در زمان احساس خطر، تخمگذاری خود را متوقف میکنند. اردک ها نیز در هنگام خطر، تخم نگذاشته تا از امنیت تخم ها اطمینان حاصل نمایند.

بنابراین سر و صدای بیش از حد، لانه نامناسب و نا امن، وجود تعداد زیادی اردک در یک محیط و تردد سگ و گربه در لانه آنها، باعث قطع تخم گذاری اردک خواهد شد.

8- تو لک رفتن یا فرارسیدن فصل پرریزی

تو لک رفتن یا فرارسیدن فصل پرریزی - چیکن هچ

اردک ها معمولا با فرارسیدن فصل زمستان تو لک میروند. در این زمان تمام پرهای پرنده شروع به ریزش کرده و سیستم تولید مثل پرنده نیز بازسازی و ترمیم می شود. پرنده در این زمان تمام انرژی خود را صرف رشد مجدد پرها کرده و انرژی لازم برای تولید تخم را نخواهد داشت.

9- تغییر مکان نگهداری اردک

پرنده تازه خریداری شده، به دلیل تغییر محیط تا مدت ها از تخم گذاری خودداری میکند. پرندگان تا شناسایی دقیق محیط و اطمینان از امنیت لانه خود، شروع به تخم گذاری نمیکنند. اردک ها نیز به محض ورود به محیط جدید، دچار استرس شده و تا زمان رفع آن، از تولید تخم سر باز میزنند.

در این صورت شما تنها باید به اردک فرصت مجددی برای شروع تخمگذاری بدهید و محیط امنی را برای آنها فراهم سازید.

10- بیماری دلیلی بر قطع تخم گذاری اردک

اردک ها پرندگان بسیار مقاومی در برابر بیماری می باشند اما در صورت نگهداری نامناسب، از برخی از بیماری های ویروسی و کمبود ویتامین در امان نخواهند بود. در فصول سرد سال، شیوع بیماری های آنفولانزا و سرماخوردگی در این پرنده منجر به قطع تخم گذاری آنها میشود.

طبیعی است که پرنده در صورت بروز بیماری، انرژی خود را صرف نجات جان خود و تقویت بدنش کند در نتیجه انرژی لازم برای تخمگذاری را نخواهد داشت.

در صورت بروز بیماری، مراجعه سریع و فوری به دامپزشک برای معالجه پرنده الزامی است. چناچه اردک در این دوران تخم بگذارد، معمولا تخم ها کوچکتر از حد معمولی بوده و یا دارای پوسته های عجیب و بدشکل می باشند. مطالعه مقاله بیماری اردک و راه درمان آن خالی از لطف نخواهد بود.

11- گیر کردن تخم در تخمدان

کمبود کلسیم، کمبود پروتئین، مشکلات مجرای تخم، بیماری پرنده و تشکیل ناقص پوسته می تواند علتی بر گیر کردن تخم درون بدن اردک باشد. اردک با بروز این مشکلات توانایی دفع تخم را نداشته و در صورت عدم درمان به موقع، تلف می شود. در صورت ورم کردن شکم پرنده و عدم توانایی در تخم گذاری ضروری است تا سریعا به دامپزشک مراجعه نمایید.

12- اضافه وزن اردک

اردک های چاق توانایی بالایی در تخم گذاری ندارند! در صورتی که پرنده شما در تمام طول روز به آب و غذا دسترسی داشته باشد، دچار اضافه وزن خواهد شد. این امر منجر به تجمع چربی در دستگاه تولید مثل شده و از تخم گذاری پرنده جلوگیری میکند.

پیشنهاد میشود برای پرنده خود وعده های غذایی مقوی در نظر گرفته و محیطی را برای بازی و تحرک پرنده فراهم کنید.

جمع بندی

تغذیه، استرس، چاقی، طول روز، سن و سلامت پرنده از تاثیرگذارترین عوامل موثر بر تخمگذاری اردک می باشند. چنانچه اردک شما تخم گذاری خود را قطع نموده است، با بررسی نکات گفته شده، میتوانید به راحتی، به تخمگذاری مجدد پرنده کمک کنید.

شما می توانید نظرات و سوالات خود را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

  1. سلام من از اهواز هستم،،حدود 40عدد اردک بالغ دارم،،به جای نور خورشید از چه چراغهایی استفاده کنم،،ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین انتخاب لامپ های مادر مصنوعی و لامپ های مادون قرمز هستن که باید تو فاصله ی مناسبی نصب بشن

  2. سلام خسته نباشید من چنتا اردک دارم که الان ۴ ماه تخم نمیزارن پلت تخم زاری اسمش چیه که براشون بخرم

    1. سلام دوست عزیز
      همون اسمش پلت تخمگذاری هست
      بری جاهایی که جیره طیور میفروشن بخوای میدن بهت

  3. سلام ودرود یک جوجه اردک خریدم برای پسرم الان به تخم گذاری افتاده و خیلی بدغذاهست آیا راهکاری هست تا کاری بکنیم کمتر تخم بذاره چون خیلی ضعیف شده حتی فلج شدبه موقع بردمش دامپزشکی درمان شد ممنون

    1. سلام غذاش چیه ؟ خیر نمیشه عوضش به تغذیش رسیدگی کنید تا تقویت بشه. مکمل کلسیم و مولتی ویتامین میخوره ؟ غذاش باید مخصوص اردک تخم گذار باشه

  4. سلام دوتا اردک دارم ۹ ماهشونه از ۷ ماهگی تخم گذار شدن هفته پیش هردوتاشون تخماشونو بدون پوست دفع کردن و دیگه تخم نزاشتن، یکیشون کاملا سرحاله ولی بیشتر از همیشه وله غذا خوردن داره و اون یکی هیچی بجز آب نمیخوره بردم دامپزشکی گفتن کلسیمشون کمه و براشون دارو دادن بریزم تو آبشون ولی امروز دیدم واقعا حالش بد شده و داشت میلرزید خواست راه بره خورد زمین لطفا بگید چیکار میتونم بکنم؟؟

    1. سلام ممکنه تخم پیچ شده باشه . بله به دلیل کمبود کلسیم اینجوری شدن احتمالا .شاید هم برونشیت یا بیماری دیگه گرفته باید معاینه بشه . واکسن زدن ؟

  5. سلام وقت بخیر حدودا یه هفته قبل من چند تا اردک فروختم و موقع گرفتن اونا ااز بین بقیه خیلی اذیت شدن و باعث شد همه ترسیدن الباقی اردک هایی که دارم دیگه هیچ کدوم تخم نمیزارن و استرس زیادی گرفتن.
    چکار کنم که حداقل از استرسی که دارن یکم کمتر بشه.ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام بهترین و سریعترین کار تهیه پودر مولتی ویتامین از داروخانه دامپزشکی و محلول را با آبجوش سرده شده مطابق دستوری که روی بسته بندی ویتامین نوشته ، تهیه کنید و به پرنده بدید ، من خودم همین رو تجربه کردم در گله غاز و این کار برام جواب داد

  6. با سلام و وقت بخیر،من یک جفت قوغاز دارم که قو غاز ماده 1سال و نیم سن دارد وقوغاز نر هم 11ماهه هست، تقریبا 15 روز هست با هم جفت‌گیری می‌کنند اما تا حالا تخم نذاشتن،بیزحمت میتونید راهنماییم کنید چیکار باید انجام بدم تا قوغاز هام تخم کنن؟؟

    1. سلام مقاله رو کامل بخونید پاسخ سوالتون نوشته شده اگر باز هم موردی بود کامنت بذارید مجدد تا پاسخ داده بشه

  7. سلام من اردکم رو گرفتم بعد الان 8 ماه یا 7 ماه هست تخم می‌زاره ولی بردم گذاشتم یه جایی دیگه که جاش رو یه زره تمیز کنم بعد دیگه تخم نمیزاره میشه بگین چیکار کنم تخم بزاره

    1. سلام احتمالا وارد دوره تولک میخواد بشه و تخم گذاریش رو قطع کرده یا اینکه ترسیده به خاطر جابجایی صبور باشید
      چه غذایی بهش میدین ؟

  8. سلام اردک من تقریبا از آذر ماه دیگه تخم نمی ذاره ! اردکم پر می ریزه و مقداری ساکت تر از قبل شده .. تو این مدت فهمیدیم دستشویی اردکم شل شده
    برای همین ترسیدم گفتم به شما مراجعه کنم تا راهنماییم کنید چه کار کنم اردکم دوباره تخم بذاره ممنون

    1. با توجه به شروع فصل زمستان و هوای سرد مراقبت از اردک در فصل سرما امری ضروری است.غذاهای مقوی ، بستری مناسب ( با فضای کافی ) ، هوا مطبوع از مهم ترین عوامل تاپیر گذار ر روند تخمگذاری میباشد

  9. سلام خسته نباشید من 6تا اردک اسراییلی دارم که یکی از ماده ها 14تا تخم گذاشت و نشست روی تخم ها برای جوجه کشی حالت کرچ رو کاملا داشت و خودش موهای خودش رو می‌ریخت روی تخم ها و قایم میکرد ولی از 14تخم الان 7تخم باقی مونده هر دو روز یکی کم میشه علت رو میخواستم بدونم آیا خودش میخوره تخم ها رو یا دلیل دیگه ای داره ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس