تغذیه مناسب برای قد کشیدن خروس لاری | مواد غذایی مناسب برای خروس لاری

مواد غذایی مناسب برای افزایش قد خروس لاری از جوجگی تا بلوغ

خروس های لاری ذاتی جنگجو دارند و اساساً برای نبرد با همنوعان خود تربیت می شوند. این پرندگان دارای نژادهای مختلفی هستند که از آن جمله می توان به نژاد مالای، مالاگاچ، برزیلی، اصیل، افغان، ترک و … اشاره نمود. یکی از مهم ترین عواملی که در پرورش خروس های لاری مورد توجه قرار می گیرد قد این پرنده است. لاری های قد بلند از جذبه بیشتری برخوردار بوده و در نبرد با رقیبان خود خیلی بهتر عمل می کنند. به همین دلیل افزایش قد خروس لاری از اهمیت بالایی برای پرورش دهندگان و خریداران این پرنده برخوردار است. در واقع در بازار خرید و فروش خروس لاری قد این پرندگان در کنار فاکتورهایی چون سلامت و قدرت بدنی حرف اول را می زند و لاری های قد بلندتر خواهان بیشتری دارند.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 3
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 3
» دارای ظرفیت جوجه کشی از 40 تخم خروس لاری
» امکان کارکرد تماما اتوماتیک
» تامین دما و رطوبت بصورت کاملا هوشمند
قیمت : 5,600,000تومان

در این مقاله از چیکن هچ تغذیه اصولی و صحیح لاری برای افزایش قد این پرنده را به طور کامل آموزش خواهیم داد.

افزایش قد لاری به چه عواملی بستگی دارد؟

افزایش قد لاری به چه عواملی بستگی دارد؟ - چیکن هچ

قد لاری و میزان و سرعت افزایش آن به عوامل ژنتیکی، نحوه تغذیه، سیستم غدد و … بستگی دارد. در میان عوامل ذکر شده ژنتیک نقش بیشتری ایفا می کند. یعنی اگر مرغ و خروس مولد قد بلند باشند جوجه آنان نیز به احتمال قوی قد بلند خواهد بود و بالعکس. اما با تغذیه مناسب نیز می توان تا حد زیادی به قد کشیدن لاری کمک کرد.

لاری چقدر می تواند قد بکشد؟

اغلب خروس های لاری تا 70 سانتیمتر (حدود 4 دانگ) قد می کشند که در رده لاری های با قد متوسط قرار می گیرند. البته برخی لاری ها دارای قد بالای 80 سانت (یعنی حدود 5 دانگ) هستند که در مقایسه با گروه اول کمیاب ترند و جزو لاری های قد بلند محسوب می گردند.

برخی اوقات نیز با تبلیغاتی مواجه می شویم که می گویند فلان محصول قد لاری را بالای 90 سانت تا یک متر افزایش می دهد. اما باید بدانید که حتی در صورتیکه چنین محصولی وجود داشته باشد لاری های با قد بیشتر از 90 سانت اغلب دچار انحنا در گردن، ضعف در پاها و بسیاری عوارض دیگر می شوند و در واقع خروسی که قد آن بالای 90 سانت بوده و در عین حال سالم باشد بسیار نادر است.

نکته: دانگ واحدی برای اندازه گیری قد خروس لاری است.

کدام مواد مغذی بیشتر به افزایش قد لاری کمک می کنند؟

کدام مواد مغذی بیشتر به افزایش قد لاری کمک می کنند؟ - چیکن هچ

برای اینکه خروس لاری به خوبی قد بکشد باید از یک تغذیه صحیح و اصولی که شامل مواد مغذی مفید برای افزایش قد می باشد استفاده کند. از جمله مهم ترین مواد مغذی برای قد کشیدن لاری می توان به منیزیم، ویتامین B1 و B2، ویتامین C، کلسیم، فسفر و روی اشاره نمود.

منیزیم: منیزیم یکی از مهم ترین مواد معدنی جهت افزایش تراکم استخوان ها و افزایش قد می باشد. با مصرف منیزیم هورمونی به نام کلسی تونین (هورمون افزایش قد) در بدن لاری ها ترشح می شود. در نتیجه ترشح این هورمون میزان کلسیم موجود در خون خروس لاری افزایش یافته و همچنین عملکرد سلولهای بدن آن تنظیم می شود.

ویتامین های گروه  B: ویتامین B1 و B2 نقش مؤثری در افزایش قد خروس لاری دارند. جهت تأمین این ویتامین ها و کمک به افزایش قد لاری ها می توانید از محلول ها و قرص های حاوی ویتامین در جیره غذایی آنان استفاده کنید.

ویتامین C : ویتامین C تأثیر بسزایی در ساخت و رشد بافت اسکلتی و افزایش قد خروس لاری دارد. جهت تأمین این ویتامین می توانید میوه جات و سبزیجاتی چون موز، سیب، توت، زردآلو، انبه، توت فرنگی، گوجه فرنگی، تره و … را در اختیار لاری ها قرار دهید.

کلسیم و فسفر: این دو ماده معدنی بخش مهمی از ساختار استخوان و اسکلت بندی را تشکیل می دهند. جهت تأمین فسفر و کلسیم مورد نیاز برای افزایش قد خروس لاری می توانید مواد غذایی چون شیر به همراه مغزها، لبنیات، تخم مرغ و برخی حبوبات را به جیره غذایی این پرندگان اضافه کنید.

روی: روی نیز یکی از عناصر اساسی جهت افزایش قد خروس لاری می باشد. مصرف روی باعث تولید هورمون کلسی تونین (یا همان هورمون افزایش قد) در بدن این پرندگان می شود. ترشح این هورمون نیز تولید ویتامین D را افزایش می دهد که در نتیجه آن بدن لاری کلسیم بیشتری را جذب می کند. بدین ترتیب روی در قد کشیدن این پرنده نقشی حیاتی ایفا می کند. از طرفی روی سبب ترشح هورمونی به نام سوماتومدین در بدن خروس لاری می شود. این هورمون قطر استخوان های لاری را افزایش داده و سبب افزایش استحکام اسکلت بندی و بهتر قد کشیدن آن می شود. خروس های لاری در صورت کمبود روی قادر به رشد و نمو کافی نبوده و بخوبی قد نمی کشند.

تغذیه اصولی جوجه لاری برای رشد و نمو صحیح و افزایش قد

برای اینکه قد جوجه لاری به خوبی رشد کند باید از همان بدو تولد به خوبی مراقبت و تغذیه شود. تغذیه ناکافی یا نامناسب تأثیرات نامطلوبی بر روی رشد و عملکرد بدنی خروس لاری گذاشته و همچنین آن را به لحاظ قدرت جسمی و جنسی و باروری نیز تضعیف خواهد نمود.

تغذیه اصولی جوجه لاری برای رشد و نمو صحیح و افزایش قد - چیکن هچ

از طرفی تغذیه ضعیف و بی کیفیت خروس لاری را مستعد انواع بیماری ها و امراض نموده و حتی می تواند در نهایت به مرگ و تلف شدن پرنده بیانجامد. به همین دلیل تغذیه سالم و کامل یک فاکتور اساسی و ضروری در پرورش خروس لاری محسوب می گردد. در ادامه تغذیه اصولی خروس لاری در رده های سنی مختلف و ترفندهای افزایش قد لاری را بطور کامل آموزش خواهیم داد.

تغذیه جوجه لاری یکروزه:

پس از اینکه جوجه ها هچ شدند باید اجازه دهید که به مدت 24 ساعت داخل دستگاه باقی بمانند تا بطور کامل خشک شوند. در 24 ساعت دوم به جوجه ها محلول آب و شکر (که باید نسبت آب و شکر 10 درصد باشد) بدهید. این کار به جذب سریع تر کیسه زرده کمک می کند. از روز سوم دیگر نیازی به محلول آب و شکر نمی باشد و باید به جوجه لاری جیره غذای سوپراستارتر و یا انواع مواد غذایی پودر شده بدهید که در تغذیه جوجه مرغ توضیح  داده شده است.

اگر می خواهید از تخم نطفه دار لاری جوجه کشی بعمل آورده و از فروش جوجه خروس های لاری به کسب درآمد برسید پیشنهاد می کنیم مقالات راهنمای خرید تخم نطفه دار و راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی را مطالعه نمایید. همچنین اگر به دنبال راهی هستید که به صورت ارزان تر و مطمئن تر به جوجه لاری های سالم دست پیدا کنید، استفاده از دستگاه جوجه کشی خانگی و تخم نطفه دار یک گزینه عالی خواهد بود که در مقاله جوجه کشی مرغ در این باره مطالبی ارائه شده است.

تغذیه جوجه لاری در یک هفته اول:

تغذیه جوجه لاری در هفته اول جهت رشد و نمو صحیح پرنده و افزایش قد در دوره های بعدی زندگی بسیار حائز اهمیت می باشد. در صورتیکه جوجه لاری در این مدت از جیره غذایی مقوی و کاملی برخوردار نباشد دچار سوء تغذیه گردیده و نمی تواند بخوبی رشد کند.

بهترین غذا برای جوجه لاری در یک هفته اول زندگی جیره غذایی دان سوپراستارتر می باشد که شامل تمام مواد مغذی و دارویی ضروری، مواد محرک رشد و … مانند انواع املاح معدنی، پروتئین، چربی و کربوهیدرات، ویتامین های مورد نیاز برای رشد جوجه ها و … می باشد.

تغذیه جوجه لاری از هفته دوم تا دوماهگی:

غذای اصلی جوجه لاری از هشت روزگی تا دوماهگی جیره غذایی استارتر مخصوص جوجه مرغ بومی می باشد. اما در کنار آن باید غذاهایی را که محرک رشد و افزایش قد جوجه هستند را نیز به او بدهید.

می توانید دوبار در هفته مقداری سفیده تخم مرغ به جوجه لاری بدهید. چرا که سفیده غنی از پروتئین بوده و باعث افزایش قد جوجه ها می شود.

برنج دم کرده نیز نقش مهمی در ترشح هورمون افزایش قد ایفا می کند و شما می توانید در این مرحله به تدریج مقداری برنج به جیره غذایی جوجه ها اضافه کنید. دقت کنید که برنجی که برای تغذیه خروس لاری استفاده می کنید باید عاری از نمک و روغن باشد. زیرا نمک و روغن علاوه بر بیمار نمودن پرنده باعث کوتاه ماندن قد آن نیز می شوند.

تغذیه جوجه لاری از هفته دوم تا دوماهگی - چیکن هچ

همچنین لازم است هر دو هفته به مدت سه روز مقداری محلول آب و ویتالین (مولتی ویتامین)، یا ویتالیت (مولتی ویتامین + الکترولیت) و یا ویتاسید (مولتی ویتامین + اسید آمینه) را به آنان بدهید. این ترکیبات همانطور که گفتیم باید طی یک دوره سه روزه به جوجه های لاری داده شوند. زیرا در طول این سه روز ویتامین ها به تدریج جذب بدن پرنده می شوند. ویتامین های موجود در این مکمل ها ترشح هورمون افزایش قد در بدن خروس لاری را تحریک نموده و در نهایت باعث می شوند که پرنده بهتر قد بکشد. به همین دلیل استفاده از آنان بسیار حائز اهمیت است.

تغذیه جوجه لاری از دوماهگی تا هشت ماهگی:

جوجه لاری باید در این دوره با پلت مخصوص مرغ بومی تغذیه شود که در مقایسه با خوراک سوپراستارتر و استارتر حاوی کلسیم بیشتر و سطح انرژی کمتری است. در این دوره از زندگی برخی مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین D از اهمیت بسیاری برای خروس لاری برخوردارند. همانطور که می دانیم نژادهای لاری در مقایسه با سایر نژادها بیشتر قد می کشند. به همین دلیل کمبود کلسیم و ویتامین D می تواند باعث تضعیف استخوان ها و ایجاد عارضه لقی در جوجه ها شده و رشد و افزایش قد آنان را با مشکل مواجه سازد.

جهت پیشگیری از این عارضه و کمک به افزایش قد جوجه می توانید دوبار در هفته یک قاشق غذاخوری آب قلم مرغ یا گاو را به جوجه ها بدهید.

همچنین جهت بهبود رشد و افزایش قد جوجه لاری ها می توانید از علوفه و سبزیجات تازه مانند یونجه و تره نیز برای تغذیه آنان استفاده کنید. بویژه یونجه به دلیل اینکه سرشار از کلسیم می باشد موجب استحکام و رشد استخوان های لاری می شود.

جهت تأمین ویتامین های ضروری برای رشد و افزایش قد می توانید میوه جاتی همچون توت، توت فرنگی، سیب و موز را در وعده غذایی شب به جوجه ها بدهید.

در این مرحله از رشد می توانید از انواع غلات، دانه جات و جوانه های مقوی مانند بلغور ذرت، شاهدانه، جوانه گندم، کنجاله سویا و … که سبب تحریک و تسریع رشد خروس لاری می شوند نیز برای تغذیه این پرنده استفاده کنید.

آیا استفاده از هورمون رشد برای افزایش قد لاری عوارضی دارد؟

اگرچه هورمون رشد در اغلب موارد عوارض خاصی ایجاد نمی کند اما ممکن است در برخی مواقع سبب افزایش بیش از حد قد لاری، افزایش فشار در سلول ها و شکستن استخوان ها، ایجاد شلی و ضعف در پاها و گردن پرنده شود.

بدن خروس های لاری هورمون رشد و افزایش قد را بطور طبیعی ترشح می کند. پس بهتر است تنها در مواردی که این هورمون بطور طبیعی در بدن پرنده تولید نمی گردد و روش دیگری نیز برای قد کشیدن لاری وجود ندارد از هورمون های رشد آماده موجود در بازار استفاده نمایید.

نکات مهم در تغذیه خروس لاری

خروس لاری همواره باید به آب فراوان و سالم دسترسی داشته باشد. بدن این پرندگان نمی تواند آب زیادی را در خود ذخیره کند و به همین دلیل باید بطور منظم آب مصرف کنند. خروس های لاری بویژه در مراحل ترشح هورمون رشد به شدت تشنه می شوند و در صورتیکه آب کافی نخورند بیمار شده و ممکن است از پای در بیایند.

برای اینکه خروس لاری به خوبی رشد نموده و قد بلند شود باید روزی سه وعده غذایی کامل و مقوی با فاصله زمانی 8 ساعته در اختیار پرنده قرار دهید.

نکات مهم در تغذیه خروس لاری - چیکن هچ

خروس های لاری با وجود اینکه ذات جنگجو و مبارزی دارند اما به همان میزان نسبت به شرایط محیطی و تغذیه ای حساس می باشند. پس به هیچ عنوان خروس لاری را با پسماندهای غذایی تان تغذیه نکنید. همچنین لاری ها نباید دانه ها و مواد غذایی که از زمین پیدا می کنند را بخورند. همانطور که گفتیم خروس لاری بدنی حساس دارد و در صورت بیمار شدن سلامتی و قوای اولیه خود را به دست نخواهد آورد. پس لازم است در مراقبت و تغذیه آن دقت کافی را به خرج دهید.

یک تصور غلط در ارتباط با تغذیه خروس لاری این است که دادن جگر به این پرنده می تواند سبب افزایش رشد و قدرت او شود. اما بهتر است بدانید که خروس لاری در صورت تغذیه از جگر مسموم خواهد شد.

جهت اطمینان از سلامت و کیفیت جیره استارتر، پلت یا هر نوع دان آماده حتماً به تاریخ انقضای آن و مهر سازمان بهداشت و دامپروری بر روی بسته بندی محصول توجه نمایید. همچنین دقت کنید که دان بوی کپک زدگی و ترشیدگی ندهد. جیره های غذایی آماده را می توانید از فروشگاه های معتبر عرضه دان طیور خریداری نمایید.

از دادن ذرت به خروس لاری بپرهیزید زیرا ذرت به دلیل تولید انرژی زیاد باعث بروز پدیده کانیبالیسم در آنان می گردد.

همچنین از دادن زرده تخم مرغ به خروس لاری اجتناب کنید. زیرا زرده تخم مرغ این پرندگان را دچار عارضه کانیبالیسم یا همنوع خواری می کند.

اگر می خواهید جوجه لاری هایتان دارای پرهای خوش رنگ، بشاش و براقی باشند می توانید سه بار در هفته مقداری جوانه گندم به آنان بدهید.

برای پیشگیری از بیمار شدن خروس لاری می توانید هر روز مقداری پیاز رنده شده در اختیار پرنده بگذارید.

چکیده:

تغذیه خروس لاری جزئی بسیار مهم و حیاتی در پرورش این پرنده می باشد. خروس های لاری به مانند تمامی موجودات زنده دیگر جهت بقا، حفظ سلامت و قدرت بدنی، رشد و نمو کافی، افزایش قد، تولید مثل و تمامی عملکردهای بدن به یک جیره غذایی کامل و مقوی احتیاج دارند. از طرفی این پرندگان برخلاف ظاهر جنگجو و خشنی که دارند در مقابل شرایط محیطی، تغذیه ای و بیماریها حساس می باشند و ممکن است با کوچکترین قصوری در مراقبت و تغذیه براحتی از پای در بیایند. پس قبل از اینکه اقدام به خرید جوجه لاری یا جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرندگان نمایید باید در ارتباط با پرورش و نیازهای غذایی و زیستی آنان اطلاعات لازم را کسب کنید.

در این مقاله از چیکن هچ سعی نمودیم راهکارها و ترفندهای ساده و در عین حال مؤثری را برای افزایش قد خروس لاری ارائه نماییم. از اینکه تا این بخش از مقاله ما را همراهی نمودید سپاسگزاریم. در صورت تمایل نظرات، سؤالات و پیشنهادات خود را از طریق ارسال دیدگاه در بخش پایین مطلب با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫81 دیدگاه ها

  1. باسلام خدمت دوستان عزیز.
    کسی هس برنامه غذایی یه هفته ای بهم بگه یا بنویسه بفرسته؟
    والله من به خروسام همه چی میدم ولی نمیدونم اونطوری که باید بشن نمیشن.
    اگه کسی از دوستان میتونه کمک کنه ممنون میشم.
    باتشکر از عشقبازای عزیز❤

    1. دوست عزیز دلایل بسیار متفاوتی برای این مورد وجود داره و از طرفی به موارد زیادی بستگی داره.

  2. راستی یه وقتایی انگشت پای جوجه کج میشه برای چیه اگه اب قلم یا پای مرغ بخوره خوب میشه یا باید چیزه دیگه ای بهش بدم

    1. احتمالا بسترش مناسب نیست یا زیاد خیس میشه
      حتما کف بستر رو با پوشال نرم یا تراشه چوب پر کن و هر چند روز یکبار عوض کن نذار خیس بشه
      کف پای جوجه رو هم نگاه کن اگه زخمی شده از پماد تتراسایکیلین برای درمانش استفاده کن

  3. سلام خوب توضیح دادید ممنون راستی اگه به خروس لاری نخود بدی چی میشه من الان دو سه ر‌وز یه بار نخود خیس میکنم
    میدم اگه دوست داشته باشید عکس رو برات میفرستم ببین چه جوری هست این جوجه ما ممنون از این که وقط میزارید برای ما ……؟؟؟؟؟؟؟:؟:؟

    1. بهتر که از جیره سوپر استارتر مخصوص جوجه ها استفاده کنی
      نخود بیش از حد ممکن که ضرر داشته باشه

  4. سلام خوبید . من جوجه ام ۱/۵ ماهشه . آیا باید همیشه جلوش غذا باشه یا نه روزی سه بار؟ خواهش میکنم جواب بدید

  5. سلام خسته نباشید یه جوجه دلاری دارم حدود سه چهار یا پنج ماهه هستش یدونه جوجه خروس محلی بزرگ تر دارم که دوتا مرغم پیشه شونه این از اونا می‌ترسه چیکار کنم قوی بشه و نترسه ازشون کنار همن ولی همو زیاد نمیبینن و یچی وسطه شون گزاشتم ولی صداشو میشنوه چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید بعد دانه پارس‌خوبه بهشون بدم یا مخلوط نونو سبوس ذرت گندم لطفا بگید

    1. داداش اگه خروستون 3 یا چهار ماهش باشه میتونه خوب و قوی بشه خروست نباید خروس محلی رو ببینه و بعد از دو ماه درست میشه

  6. سلام من حدود 30 تا لری افغان درجه یک درام آیا هر روز بهشون دان پارس خوب و درجه یک بصورت مخلوط با گندم صدف و ذرت بدم مشکلی ایجاد میکنه یا نه اگه ممکنه یه برنامه غذای بهم بدید

    1. هر ماده غذایی زیادی یا کمش مضره
      بهتر که جیره مخصوص رو بدید و هر از گاهی گندم و ذرت و جو قاطی کنید
      کلسیم زیادی براشون مضره

  7. ممنون از مقاله کامل ومفید شما. امیدوارم دیگران نیز مثل شما اطلاعات مفیدی دراختیار متقاضیان قراردهند.

  8. سلام من ۴ تا جوجه خروس دارم ۵ ماهه یکی شون میشله خود به خود قبلا سوپراستار میدادم الان دیگه نمی خورن زیاد هم قلم هاشون کلفت نشده میشه راه نمایی کنید ممنون

    1. صرفا فقط دان کافی نیست یا باید میوه و سبزیجات هم بدین یا به آبشون مولتی ویتامین اضافه کنید.

  9. خیلی خوب بود
    اما روش جفت انداختن مرغ و خروس لاری رو هم توضیح بدید
    بعضی از عزیزا وارد نیستن و حیوون با صدمه دیدن بالا یا بعضی مواقع تلف شدن روبرو میشه

  10. سلام من ۳ تا خروس لاری افغان اصل دارم ک از ۱ ماهگی دست بنده هست اینارو بیشتر با گوشت ،چرخ کرده،جیگر گوسفندی ،دونه پارس،ذرت،سبزی،کاهو ،گوجه،برنج تغذیه کردم و الان قادر به جنگیدن با خروسهای میدون دار بالای ۱ سال هستن،خواستم بدونم الان ۱ هفته ای میشه ک گنجه بزرگ براشون درست کردم هرکدوم جدا گذاشتم ک همو نمیبینن و روزانه ۱ ساعت از گنجه بیرون میارم ،آیا این روش رو ادامه بدم ؟

    1. سلام
      به نظرم پرورش دهنده های بزرگ هم دقیقا همین کارو میکنن ، این مورد رو بهتره از اونا بپرسی، تخصصی و تجربی هست

  11. سلام خسته نباشید
    من یه خروس لاری دورگ دارم حدودا 2هفته داره
    چطوری باید خروسم رو جنگی و قد بلند کنم

    1. سلام بعد از دو ماهگی باید دان رشد بخورن و مولتی ویتامین مخصوص طیور
      تغذیه کامل مرغ لاری هم توی مقاله اومده مطالعه کنید

  12. سلام سوالی داشتم 3تاجوجه لاری1ماه دارم تغذیشون خوب بوده فقط الآن دیگه دان استارتر نمیخورن سویا وبرنج بیشتر میخورن میخاستم بدونم مشکلی نداره

  13. سلام ببخشید میخواستم ببینم خروس لاری زیاد بانگ میده یاکم؟ شب هام بانگ میده؟
    صداش چقدره زیاد یا کم؟

    1. نژاد لاری معمولا به تعداد کم بانگ میده وکوتاه ولی با صدای پرقدرت وبلند وهمه خروسا شب وروز میخوانند.آقا مرتضی

  14. سلام مقاله خیلی خوبی بود من هیچی نمیدونستم اما الان خیلی اطلاعات دارم
    ممنون ❤️

  15. سلام خسته نباشید من یه خروس لاری افغان ۵ ماهه دارم که ۳ دانگ رو رد کرده به نظرتون با تغذیه خوب تا چند دانگ می تونه رشد کنه؟

  16. سلام من سه تا جوجه لاری ۴ روزه دارم اونا تا کی باید تو دستگاه بمونم
    مطلب هاتونم عالی بوید مرسی

  17. سلام من جوجه لاری دارم ما بم هستم اینجا هوا خیلی گرمه اسیب به جوجه هام نمی رسونه

    1. سلام برای محیط نگهداریشون فن تهویه بذارید و اینکه حتما سایه داشته باشن برای استراحت
      آبشونم مرتب تعویض کنید تا آب تمیز و خنک داشته باشن

  18. سلام بنده دوتا جوجه لاری دو ماه دارم تا یک ماهگی تخم مرغ میدادم از یک ماه به بعد هم سیب زمینی و برنج مقدار خیلی کم استارتر الان دون استارتر نمیخورن اصلا ولی بلغور میریزم میخورن الان باید همون بلغور بدم؟چون استارتر نمیخورن

    1. سلام ایرادی نداره بلغور بخوره
      بهتره براشون دان رشد تهیه کنید
      مولتی ویتامین هم به تقویتشون کمک میکنه

      1. کسی که کامل بخونه اصلا نیازی به سوال نداره پیشنهاد میکنم کامل بخونید پنج دقیقه می‌کشه ولی برای حیوان زبان بسته همچنین تجربه خودتون خیلی بهتره

  19. سلام ی جوجه لاری دارم فکر کنم ماهش هست و چند وقت مریض بوده و ب زور زنده مونده الان کاملا سالمه اندازه ش هشت انگشته رو قدش تاثیر گذاشته اگه گزاشته چی بهش بدم رشدش زیاد بشه ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام
      تغذیه مناسب بگیره ، استارتر تا 1 ماهگی و رشد تا 3 ماهگی ، مولتی ویتامین مخصوص طیور یا انرژی پلاس یا پلاس الکترولیت بگیره ، همچنین براش کف دریا بگیر ، اینا رو بگیر بهترین رشد رو خواهد داشت و قوای جسمانیش هم به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکنه

  20. سلام، آیا به جوجه لاری از 15 روزه تا 3 ماهه دان نیمه خرد، استارتر، آرد مخلوط سویا، کندم بدیم خوب رشد میکنه؟

  21. سلام خروس من از جوجه ای دمش سبز نکرده تا حالا که یک سالشه چیکار کنم که زود سبز کنه ممنون میشم از شما که جواب بدید❤️❤️

    1. یه زحمتی به خودت بده مقاله رو بخون. در ضمن نباید انتظار رشد زیادی داشته باشی ژنتیکی هستش بستگی به نسل های قبلش داره.

        1. چه غذایی بهش میدین ؟ سنش رو میدونید ؟ هفته ای یکبار 3 قطره سرکه سیب طبیعی توی آبخوریش بریزید
          مولتی وتامین طیور و مکمل کلسیم از داروخانه دامپزشکی براش تهیه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس