پرورش اردک در خانه همراه با آموزش های عملی و تجربی

راهنمای عملی پرورش و نگهداری اردک در منزل و حیاط

اگر علاقه مند به نگهداری از پرنده های بومی هستید، اردک یکی از گزینه های بسیار خوب است که در هر منطقه جغرافیایی قابل پرورش خواهد بود. این پرندگان علاقه زیادی به آب دارند، بنابراین در محل زندگی او می توانید از برکه یا استخر کوچک استفاده کنید و اگر آنها را آزادانه در محیط رها کنید، حتما به سمت آب خواهند رفت تا ضمن آبتنی به دنبال غذا نیز باشند. 

با اینکه بدون وجود آب نیز امکان پرورش آنها وجود دارد، اما برای اینکه زندگی شاد و با نشاطی را برای آنها فراهم کنید، حتما باید یک حوض و یا استخر کوچک ایجاد کنید. در این نوشته از چیکن هچ قصد داریم، هر آنچه که برای پرورش و نگهداری اردک در خانه لازم است را بیان کنیم، با ادامه مطلب همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» مناسب ترین دستگاه برای جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک در منزل
» برخورداری از بدنه ی ساخته شده از ABS و کریستال نشکن
» دارای شانه های سایزیک یا همه کاره
قیمت : 3,530,000تومان

شرایط مناسب برای پرورش اردک در خانه 

طبیعتا وجود یک مکان سرسبز در حیاط یا اطراف خانه مزیت بزرگی محسوب خواهد شد، اگر در روستا و یا حاشیه شهر زندگی می کنید به احتمال زیاد به مکان های سرسبز دسترسی خواهید داشت. 

اما اگر قصد نگهداری از اردک ها در شهر را دارید، وجود یک حیاط بزرگ و یا انباری بلا استفاده برای پرورش آنها مناسب خواهد بود. پس حداقل داشتن یکی از شرایط فوق برای پرورش اردک ها ضروری خواهد بود، چرا که این ماکیان برخلاف پرنده های زینتی قابل پرورش در قفس نیستند و حتما باید در یک محیط آزاد باشند.

شرایط مناسب برای پرورش اردک در خانه - چیکن هچ

دومین شرط مهم برای پرورش اردک داشتن وقت کافی برای تغذیه و رسیدگی به آنها می باشد. اگر مشغله کاری دارید و فرصت زیادی برای رسیدگی و پرورش اردک ها ندارید، مسلما نگهداری از این طیور در خانه ، کار درستی نخواهد بود چون که به زودی با تلفات آنها مواجه خواهید شد. پس شما یا یکی دیگر از اعضای خانواده باید وقت کافی برای رسیدگی به اردک ها را داشته باشد.

توضیحاتی کوتاه در مورد خصوصیات اردک ها 

قبل از شروع پرورش آنها در خانه بهتر است با خصوصیات و خلق و خوی آنها آشنایی داشته باشید تا در نگهداری از آنها بهتر عمل کنید. 

با اینکه اردک ها نژادهای مختلفی دارند اما در حالت کلی بدانید که خلق و خوی مشابهی دارند. موارد زیر را قبل از پرورش اردک ها در نظر داشته باشید :

1- آنها پرنده های احساسی هستند و خیلی زود به شما وابسته خواهند شد، به خصوص اگر از جوجگی پرورش دهید، جوجه ها نیاز شدیدی به مادر دارند و اگر با استفاده از دستگاه ، از آنها جوجه کشی کرده باشید، شما یا کسی که مرتبا به آنها رسیدگی می کند را به عنوان مادر قبول خواهند کرد. 

2- آنها پرنده های مهربانی هستند و بر خلاف غازها هیچ خشونتی از خود نشان نمی دهند، اما این بدان معنا نباشد که هر طور مایل بودید با آنها رفتار کنید. بهتر است که شرایط زندگی مناسب را برای آنها فراهم آورید. 

3- اردک ها پرنده هایی اجتماعی هستند و تمایل زیادی به زندگی جمعی و خانوادگی دارند. بنابراین حتما چند جفت از آنها را نگهداری کنید. پرورش فقط 1 اردک کار درستی نیست و باید حداقل 3 الی 4 عدد از آنها را در خانه پرورش دهید. اردک ها نیز مانند انسان ها درک و احساس دارند و در صورت تنها ماندن دچار افسردگی و بیماری خواهند شد. 

4- حتما به نیازهای آنها توجه کنید، از آب و غذای سالم و تازه استفاده کنید و از آنها به خوبی مراقبت کنید تا دچار بیماری نشوند. حتما وضعیت جسمانی آنها را مرتبا تحت نظر بگیرید و در صورت مشاهده هر گونه علایم نسبت به مداوای آنها اقدام کنید.

5- مردم معمولا اردک ها را برای تولید گوشت و تخم پرورش می دهند، اما اگر به چشم یک پرنده بامزه خانگی به آنها نگاه می کنید، در نظر داشته باشید که آنها می توانند یک حیوان خانگی مناسبی باشند به شرطی که به صورت جفت نگهداری شوند. 

اردک ها پرنده هایی احساسی و باهوش هستند، حتی می توانید دستورات و ترفندهایی را نیز به آنها آموزش دهید. آنها حتی می توانند با اسباب بازی هم سرگرم شوند. اگر اردک ها را از زمان جوجگی پرورش داده باشید و وقت زیادی را با آنها گذرانده باشید، خواهید فهمید که این پرنده ها وابستگی زیادی به شما پیدا کرده اند. 

تجهیزات لازم برای پرورش اردک در منزل

تجهیزات لازم برای پرورش اردک در منزل - چیکن هچ

علاوه بر داشتن یک مکان مناسب باید تجهیزات زیر را نیز برای پرورش بهتر آنها فراهم آورید:

1- خاک اره یا پوشال نرم 

اگر می خواهید اردک ها را در یک اتاق پرورش دهید، حتما از خاک اره ، کاه و یا پوشال های نرم استفاده کنید، این ابزارها به نرم شدن بستر و سالم ماندن کف پای اردک ها کمک خواهد کرد. این پوشال ها هم چنین  آب و فضولات را به خود جمع خواهد کرد و مانع از خیس و لغزنده شدن بستر می شود. 

2- فن تهویه 

اگر آنها را در یک محیط سربسته پرورش می دهید حتما از فن تهویه مناسب استفاده کنید تا بوی بد حاصل از فضولات آنها را به بیرون منتقل کند و اکسیژن تازه را به آنها برساند. دقت کنید که آمونیاک منتشر شده از فضولات بیماری زا است و حتما باید به صورت مربوط به محیط بیرون انتقال داده شد. 

3- دانخوری و آبخوری 

برای آب و غذا دادن به آنها هم می توانید از دانخوری و آبخوری های دست ساز استفاد کنید و هم می توانید آنها را خریداری کنید. ارتفاع و اندازه این وسایل باید طوری باشد که اردک ها به راحتی به آب و غذا دسترسی داشته باشند بدون اینکه نیاز به خم کردن و یا دراز کردن بیش از حد گردن باشد. برای مشاهده لیست محصولات مشابه به صفحه آبخوری و دانخوری مراجعه کنید.

4- بخاری برقی یا گازی 

اگر می خواهید از اردک ها در فصل های سرد سال مراقبت کنید و از بروز بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در آنها جلوگیری کنید. حتما محل نگهداری اردک ها را به خوبی عایق بندی کنید و از بخاری های گازی دودکش دار و یا بخاری برقی استفاده کنید. 

5- لامپ برای روشنایی

جهت روشنایی محل نگهداری آنها حتما از تعداد مناسبی لامپ استفاده کنید، اگر قصد نگهداری از جوجه اردک ها را دارید، لامپ های روشنایی باید در دو هفته اول به صورت شبانه روزی روشن بماند. اگر می خواهید جوجه ها را به خوبی پرورش دهید حتما از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. برای مشاهده این محصولات به صفحه لامپ مادر مصنوعی مراجعه کنید. 

جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک 

اگر به جای خرید جوجه اردک ها ، قصد جوجه کشی از آنها را دارید، باید از دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار آنها استفاده کنید که در مقاله جوجه کشی اردک به صورت کامل به این موضوع پرداخته خواهد شد.

جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک - چیکن هچ

اما در حالت کلی به یاد داشته باشید که استفاده از دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار، خیلی به صرفه تر و ارزانتر از خرید جوجه اردک خواهد بود حتی با تولید و فروش جوجه های اردک به درآمد خوبی نیز می توانید برسید که تنها سرمایه لازم برای این کار هزینه خرید دستگاه جوجه کشی و هزینه خرید تخم نطفه دار این پرنده است. 

اگر قصد جوجه کشی از تعداد کمی تخم نطفه دار اردک را دارید، دستگاه های جوجه کشی خانگی گزینه مناسبی برای شروع کار خواهند بود که لیست انواع مدل ها و برندهای آنها را می توانید در صفحه دستگاه جوجه کشی خانگی مشاهده کنید. 

تغذیه و مراقبت از اردک ها در سنین مختلف

اردک ها در سنین مختلف شیوه نگهداری متفاوتی دارند. در ادامه نحوه مراقبت و تغذیه اردک ها از زمان جوجگی تا رشد کامل توضیح داده خواهد شد. 

الف – مراقبت از جوجه های یک روزه تا دو هفته ای

آنها در این سن در حساس ترین وضعیت خود هستند و باید نهایت وقت خود را در مراقبت از آنها بگذرانید. چرا که احتمال له شدن جوجه های ضعیف زیر پای جوجه های قوی تر وجود دارد. 

حتما از لامپ مادر مصنوعی برای گرمایش آنها استفاده کنید و فاصله لامپ از آنها باید به اندازه ای باشد که نه زیاد گرم شوند که از زیر لامپ فرار کنند و نه زیاد سردشان شود که روی هم تلنبار شوند. 

اگر می خواهید از بخاری گازی یا نفتی برای گرم کردن محل پرورش آنها استفاده کنید، حتما باید یک لامپ رشته ای را نیز بالای سر آنها روشن کنید تا روشنایی لازم را دریافت کنند. آنها در دوهفته اول زندگى نیاز شدیدی به روشنایی دارند و باید لامپ بالای سر آنها همواره روش بماند

این کار برای کاهش استرس و افزایش اشتهای آنها مفید است.

شما باید هر چند ساعت یکبار به آنها سر بزنید و از سالم بودن تمامی جوجه ها مطمئن شوید. جوجه های بیمار کسل و گوشه گیر هستند و تمایلی به خوردن آب و غذا ندارند و یا دائما در زیر لامپ در حال چرت زدن خواهند بود. 

بهتر است این جوجه ها را شناسایی کرده و از جوجه های سالم جدا کنید تا بیماری را به آنها منتقل نکند و به صورت جداگانه به تغذیه و مداوای آنها بپردازید. 

برای تغذیه جوجه ها در این سن می توانید از مواد غذایی پودر شده و خرد شده استفاده کنید. استفاده از میوه و سبزیجات خرد شده در ماست و یا خرده نان همراه با ماست می تواند در تغذیه جوجه اردک های زیر دو هفته مناسب باشد. در مقاله ای جداگانه مفصلا به تغذیه جوجه غازها خواهیم پرداخت، اما اگر مایل به دریافت اطلاعات بیشتر در این باره هستید می توانید مقاله تغذیه اردک را مطالعه کنید. 

ب – مراقبت از جوجه های دو هفته ای به بالا

پس از گذشت دو هفته جوجه ها مقاومت بدنی بیشتری خواهند داشت و آنها را می توانید در محیط بیرون رها کنید تا به گشت و گذار بپردازند. دقت کنید که چون به تازگی پا به محیط بیرون گذاشته اند امکان سرماخوردگی در آنها وجود دارد. 

مراقبت از جوجه های دو هفته ای به بالا - چیکن هچ

بنابراین ابتدا وضعیت هوا را بررسی کنید، در صورت مساعد بودن هوا و عدم وزش باد می توانید جوجه ها را در محیط بیرون آزاد کنید. برای تغذیه آنها می توانید از انواع دانه ها و غلات ، میوه و سبزیجات استفاده کنید. اگر می خواهید به آنها دانه و غلات سفت و خرد نشده بدهید باید قبلا به اندازه کافی سنگریزه مصرف کرده باشند تا بتوانند آنها را در چینه دان خود حل کنند. 

آنها سرعت رشد بالایی دارند و در عرض چند ماه به 4 الی 5 کیلو وزن خواهند رسید. 

اگر می خواهید جوجه اردک ها را در استخر آب شنا دهید بهتر است این کار را از سن 2 هفتگی به بالا انجام دهید چون غده های چربی موجود در پوست آنها به خوبی تکامل یافته و مانع از خیس شدن پرهای آنها خواهد شد، که این امر در عدم سرماخوردگی جوجه ها نیز موثر خواهد بود.

ج – تغذیه و نگهداری اردک ها برای کشتار

اگر می خواهید آنها را برای کشتار پرورش دهید، باید بدانید که بهترین زمان برای کشتار اردکها سن 2 الی 3 ماهگی می باشد، اردک ها در این سن به حدود وزنی 2 الی سه کیلوگرم می رسند. اگر می خواهید اردک ها را برای کشتار آماده کنید و حداکثر درآمد را از این روش داشته باشید، بهتر است آنها را با استفاده از یک جیره غذایی استاندارد و مخصوص پرنده های گوشتی تغذیه کنید که در آن مقدار زیادی چربی، کربوهیدرات و منابع پروتئین دار گنجانده شده باشد. 

د – تغذیه و مراقبت از اردک ها برای تولید تخم 

برخی از اردک ها از میزان تخم گذاری بهره مند هستند که از جمله آنها می توان به نژادهای کمپبل ، رانر ، باف، هارکلین، مسکویی، آنکونا و… اشاره کرد که سالیانه بین 200 الی 300 تخم تولید می کنند که برای تولید و فروش تخم خوراکی و حتی نطفه دار مناسب هستند و درآمد خوبی را نصیب شما خواهند کرد. 

اردک ها بستگی به نژادی که دارند، معمولا بین 6 الی 7 ماهگی شروع به تخم گذاری میکنند و معمولا زمانی که تخمگذاری خواهند کرد که تغذیه کافی داشته باشند و لانه مناسبی در اختیار داشته باشند، همچنین دمای هوا برای آنها مساعد باشد. اطلاعات بیشتر در این مورد ، در مقاله پرورش اردک تخمگذار در آینده توضیح داده خواهد شد. 

حرف پایانی

در این نوشته به صورت خلاصه و مفید به نحوه پرورش اردک در خانه و تجهیزات و ملزومات لازم برای نگهداری از آنها پرداخته شد، هم چنین شرایط مناسب برای نگهداری از آنها نیز ارائه شد. در صورتی که علاقه مند به پرورش این پرنده های دوست داشتنی در خانه هستید، می توانید از گفته های این مقاله برای نگهداری بهتر آنها استفاده کنید همچنین در صورت وجود هرگونه سوال از طریق نظرات همین صفحه با ما درمیان بگذارید در کمترین زمان به آن پاسخ خواهیم داد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام
    من میخواستم بگم برای نگهداری جوجه اردک ۳تا۴هفته ای لانه های چوبی تور دار مناسبه
    یعنی میشه تنها توش گشت وگذار کنن وگربه شکارشون نکنه؟

  2. سلام وقتتون بخیر من برای سه اردکم یک حوض ۱متری آماده کردم می خواستم بدونم برای سه اردک حوض ۱متری کافی می باشد

    1. سلام بله . سنشون رو میدونید ؟ اگر به بلوغ نرسیدن ابتنی کردن توی هوای سرد میتونه مریضشون کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس