چرا رطوبت دستگاه جوجه کشی خانگی خود به خود بالا میرود؟

علت های مختلفی در بالا رفتن رطوبت دستگاه جوجه کشی تاثیر دارند، که از جمله آنها می‌توان به رطوبت محیط، پر کردن بیش از حد ظرف آب، قرار گرفتن در دوران هچ و … اشاره کرد.

اگر دستگاه جوجه کشی خانگی دارید و رطوبت آن بیش از حد بالا رفته است، حتما این نوشته از چیکن هچ را مطالعه کنید تا با علت های مختلف بالا رفتن رطوبت آشنا شده و نحوه رفع آن را بیاموزید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» جوجه کشی از طیور بومی و زینتی با نهایت دقت
» امکان تامین رطوبت توسط پمپ آب و پد سلولزی
» برخورداری از چهارمین نسل از سنسور SHT سوئیسی
قیمت : 4,970,000تومان

ویدیوی توضیح علت بالا رفتن رطوبت در دستگاه جوجه کشی 

در این ویدئوی آموزشی، به بررسی علت های مختلف افزایش رطوبت در دستگاه جوجه کشی خانگی پرداخته شده و راه حل های مناسبی برای کنترل آن ارائه می شود :

علت های بالا رفتن رطوبت در دستگاه جوجه کشی خانگی کدامند؟

همانطور که اشاره شد این امر علت های مختلفی می‌تواند داشته باشد و نباید در همه موارد دستگاه را مقصر دانست بلکه محیط و اپراتور جوجه کش نیز در این امر مقصر هستند. از جمله مهمترین علت های بالا رفتن رطوبت ماشین جوجه کشی می‌توان موارد زیر را برشمرد:

1- دستگاه را تازه روشن کرده اید

زمانی که به تازگی دستگاه جوجه کشی را روشن می کنید، ممکن است رطوبت دستگاه مقداری بالاتر از حد استاندارد نشان داده شود اما این به معنی بالا بودن رطوبت نبوده و پس از چند دقیقه و با بکار افتادن المنت، شاهد پایین آمدن رطوبت خواهید بود.

پس اگر به تازگی دستگاه را روشن کرده اید و رطوبت آن بالا نشان داده می شود جای هیچ نگرانی نبوده و بهتر است چند دقیقه صبر کنید.

2- جوجه کشی به مرحله هچ رسیده است

دومین علت بالا رفتن رطوبت مربوط به زمان هچر میشود، با ورود به دوران هچر و تولد جوجه ها شاهد بالا رفتن رطوبت داخل دستگاه خواهید بود. این امر به دلیل خشک شدن پرهای جوجه ها و بخار حاصل از تنفس آنها میباشد، برای کاستن از رطوبت دریچه دستگاه را کمی بیشتر باز کنید.

3- ریختن بیش از حد آب در ظرف رطوبت

سومین علت بالا رفتن رطوبت، عدم توجه به مقدار مناسب آب داخل ظرف رطوبت دستگاه می باشد. در دستگاه های جوجه کشی که ظرف آب دارند، ابتدا قسمتی از آن را پر کرده و پس از راه اندازی دستگاه مدتی صبر کنید تا رطوبت مناسب نشان داده شود.

ریختن بیش از حد آب در ظرف رطوبت - چیکن هچ

در صورت پایین بودن رطوبت می توانید مقداری آب به ظرف اضافه کنید تا به مقدار دلخواه شما برسد، در غیر این صورت نیازی به پر کردن کل ظرفیت ظرف نیست.

همچنین در دستگاه های جوجه کشی خانگی که دارای کانال یا شیار آب هستند، لازم نیست همه شیارها را در ابتدای کار پر کنید، همانند مورد قبل ابتدا یکی از شیار ها را پر کرده و پس از سنجش رطوبت توسط سنسور و در صورت پایین بودن رطوبت می توانید شیار دوم را پر کنید.

4- رطوبت بالای محل زندگی شما

چهارمین علت بالا بودن رطوبت دستگاه جوجه کشی به محل زندگی شما مربوط می شود، معمولا شهرهایی که در نزدیکی دریا هستند رطوبت بالایی را تجربه می کنند و در برخی موارد حتی نیازی به پر کردن ظرف آب رطوبت نیست.

پس اگر در یکی از شهرهای شمالی و جنوبی کشور مانند رشت، ساری، بندرعباس، بوشهر و غیره زندگی می کنید ابتدا دستگاه را با ظرف خالی آب راه اندازی کنید و سپس در صورتی که رطوبت نشان داده شده کمتر از مقدار مورد نظر شما باشد، میتوانید مقداری آب به ظرف اضافه کرده تا به استاندارد برسد.

برای حل مشکل بالا بودن رطوبت در مناطق شرجی نیز می توانید ظرف آب را خالی کنید تا رطوبت دستگاه پایین بیاید، در صورت حل نشدن مشکل می توانید از یک دستگاه رطوبت گیر در اتاق جوجه کشی استفاده کنید. 

5- جوجه کشی در فصل های سرد

پنجمین علت افزایش رطوبت داخل دستگاه به فصل جوجه کشی مربوط می شود، اگر در فصل های سرد سال مانند پاییز و زمستان قرار دارید و دستگاه را در محیطی سرد قرار داده اید، به دلیل سرد بودن هوای بیرون و گرم بودن داخل دستگاه ، شاهد شبنم بستن دیواره دستگاه جوجه کشی خانگی خود خواهید بود. نشستن شبنم بر روی سنسور باعث بروز خطا در آن و نشان دادن رطوبت بالاتر از مقدار مجاز میشود.

پس برای حل این مشکل به دما و رطوبت محیط جوجه کشی نیز توجه کنید که در مقاله شرایط محیط جوجه کشی به این مورد کاملا اشاره شده است.

چگونه رطوبت دستگاه جوجه کشی را پایین بیاوریم؟

علت های مختلف افزایش رطوبت دستگاه جوجه کشی و نحوه برطرف کردن آنها آموزش داده شد، اما در حالت کلی برای حل مشکل بالا بودن رطوبت دستگاه ابتدا به ظرف آب توجه کرده و در صورت پر بودن ظرف مقداری از آب آن را خالی کنید، در وهله دوم می توانید دریچه دستگاه را مقدار بیشتری باز کنید تا تبادل هوا انجام شود. در نهایت اگر در شهرهای نزدیکی دریا هستید بهتر است ظرف آب یا شیارهای دستگاه را خالی بگذارید.

در صورتی که تمامی مراحل فوق را انجام داده باشید ولی باز هم با رطوبت بالای دستگاه مواجه شدید، احتمال از کالیبره خارج شدن سنسور دستگاه وجود دارد که برای کالیبره مجدد سنسور میتوانید با خدمات پس از فروش سازنده دستگاه خود در تماس باشید.

نتیجه کلی 

در این نوشته به علت های مهم بالا رفتن رطوبت ماشین های جوجه کشی خانگی و نحوه حل این مشکلات پرداخته شد. در حالت کلی در نظر داشته باشید که بالا یا پایین شدن رطوبت تا ۱۰ درصد مشکلی برای جوجه کشی به وجود نخواهد آورد اما این به معنای غافل شدن از مقدار استاندارد رطوبت دستگاه نیست.

در صورتی که در مورد رطوبت دستگاه جوجه کشی و نحوه تنظیم آن سوالی دارید میتوانید از طریق دیدگاههای همین صفحه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. سلام دستگاه جوجه کشی دارم هرروزرطوبت تغیر میکنی یازیر۵۰ میاد یابالای۷۰ ارورمیده رطومتش سری قبل جوجه هاتوی تخم مرده بودن مشکل چیه

    1. سلام امیر
      باید دائما میزان آب و تهویه رو کنترل کنی
      در صورت کاهش آب دستگاه بهش آب اضافه کنی تا رطوبت بیاد بالا
      و در صورتی که میزان رطوبت خیلی رفت بالا دریچه های تهویه رو باز کنی و یا هم آب دستگاه رو کمترش کنی

  2. سلام وقت بخیر من ۲ماه پیش ایزباتور۵ خریدم ۲بارجوجه گشی کردم برای بارسوم که دستگاه روشن کردم رطوبت رفته روی هفتاد اب مخزن هم باسرنگ خالی کردم ولی دستگاه همچنان ۷۰ نشون میده لطفا چون این سری ازتخم مرغهای زینتی استفاده کردم وقیمت بالایی داره راهنمایی کنید چطور مشکل حل کنم ممنون

    1. سلام سعید
      یکی اینکه دمای محیط جوجه کشی رو اندازه گیری کن که بالا نباشه
      و دیگر اینکه پلاگ های هوای روی درب دستگاه رو کنترل کن که بسته نباشن
      اگه هیچ کدوم نبود میتونی با واحد خدمات پس از فروش تماس بگیری

  3. سلام ایزی باتور ۶خریدم .رطوبت رو روی ۵۸تنظیم میکنم با گذشت چند ساعت از کار کردن رطوبت دستگاه ۶۸رو نشون میده .چیکار کنم رطوبت پایین بیاد ؟؟

    1. سلام سعید
      دریچه های روی درب دستگاه رو کنترل کن تا دچار گرفتگی نشده باشن
      تهویه ی هوا باید به درستی انجام بشه
      و اینکه پمپ آب رو کنترل کن که آب رو بیش از حد وارد دستگاه نکنه تو این حالت باید با واحد خدمات پس از فروش تماس بگیری

  4. سلام بنده چهار روزه تخم بوقلمون گذاشتم و رطوبت خوب بود دستگاه ایزوباتوردو۹۸تایی دارم جایش عوض کرد م حالا رطوبت خیلی بالا رفته هیچ شروع به چشمک زدن میکند چکار باید کرد ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      محیطی که دستگاه رو میذاری هم توی دمای و رطوبت داخل دستگاه تاثیر داره
      اگه رطوبت رفته بالا یا باید میزان آب رو چک کنی که زیاد نباشه
      یا هم کف دستگاه سوراخ هست برای تهویه ی هوا
      اونارو چک کن ببین تهویه به درستی انجام میشه یا نه

      1. سلام دستگاه اگر رطوبت در حال چشمک زدن باشه علت چی میتونه باشه یعنی 72داعم چشمک میزند رطوبتش

          1. سلام ببخشید رطوبت دستگاه بدون تخم مرغ رفته بالای ۱۶۰ مشکلش چی میتونه باشه؟؟؟

          2. سلام دوست عزیز
            تازه راه اندازی کردی دستگاهو؟
            اگه تازه باشه این طبیعیه یکم که کار کنه میاد پایین
            یکیم به میزان آبی که توی دستگاه ریختی نگا کن
            ممکنه از زیاد بودن آب باشه
            یه مقدارشو تخلیه کن
            دریچه های هوا رو هم یکم بازشون کن
            اگه بازم نیومد پایین باید با واحد خدمات پس از فروش تماس بگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس